Punkt 22 Orientering om fjernelse af ulovlige broanlæg langs Thurødæmningen
Beslutningstema
Orientering om fjernelse af ulovlige broanlæg langs Thurødæmningen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune blev i juni 2017 kontaktet af Kystdirektoratet, da direktoratet havde modtaget borgerhenvendelse om lovligheden af broer, fortøjningspæle, ramper, slæbesteder og efterladte både i området ved Thurødæmning og Bjørnemosevej.
Direktoratet forklarede, at de havde gransket luftfotos og kunne konstatere en hel del aktivitet gennem årene med forskellige broer, både og andre anlæg, som kunne give området karakter af lystbådeanlæg. For at kunne vurdere dette nærmere, anmoder de kommunen om få lovliggjort de anlæg, som vi er myndighed på herunder broanlæggene langs Thurødæmningen.
Administrationen tog på tilsyn og fremsendte fotos til Kystdirektoratet, som svarede, at de efter sommerferien vil kigge på hvilke muligheder direktoratet har i forhold til deres myndighedsområde. Kommunen har ikke hørt yderligere fra direktoratet.
I foråret 2020 bliver kommunen kontaktet af en borger, som ønsker at søge om tilladelse til at opføre en bådebro ved siden af de broer, som ligger ud fra Thurødæmningen på Svendborgsiden.
Administrationen genoptager sagen, foretager nyt tilsyn og kan konstatere en række broanlæg på den østlige side af Thurødæmningen på både Svendborgsiden og Thurøsiden – se bilag 1, Luftfoto af Thurødæmning med broanlæg.
Administrationen er ikke bekendt med, at der er givet tilladelse til disse broanlæg, som udgår fra vejmatriklen eller hvem der ejer dem.
Broerne vurderes derfor som ulovligt opført, og flere af broerne er tilmed så forfaldne, at dele kan rive sig løs og flyde ud i havet – se bilag 2, Fotos af broanlæg og både langs Thurødæmning.
Det fremgår af kommunens administrationsgrundlag, at broer skal vedligeholdes i god og forsvarlig stand. Ødelægges broen, skal eventuelle rester /beskadigede dele omgående fjernes af den ansvarlige ejer ligesom kommunen (myndigheden) med en passende frist kan foranledige hele broen fjernet for ejers regning.
Der ses derudover indbygget trappeanlæg, stiger, trin i dæmningens skråning, som fører ned til broerne. Disse anlæg kan medføre et uønsket slid på dæmningen, således at havvand kan trænge ind og erodere materiale væk.
Adgang til broerne ses at foregå fra den kommunale vej på dæmningen, hen over autoværnet, og ned af skråningen, hvilket ikke er ønskeligt eller særlig trafiksikkert, idet al færdsel til fods og på cykel skal foregå ad den separate cykelsti, der forløber parallelt med dæmningens vestlige side.
Administrationen vil i løbet af efteråret/vinteren derfor igangsætte en oprydning, herunder først prøve at finde frem til ejerne af broerne efter passende annoncering. Der vil samtidig blive lagt op til, at interesserede bådejere, kan få mulighed for at etablere en fælles bådebro ud for det kommunale areal på den vestlige side af Thurødæmningen, hvor der er grøn zone for broer.
Finder administrationen ikke frem til ejerne af broerne, vil anlæggene blive fjernet på kommunens regning efter en annonceret frist.
Det kan tilføjes, at de private broanlæg, der ligger ud for de gamle færgemoler øst for Thurødæmningen, har ligget der siden før 1975 og frem til nu og dermed er lovlige uden en tilladelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen kan få økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune, idet der forventes udgifter på omkring kr. 50.000 til fjernelse af de forfaldne broanlæg, hvis ingen broejer melder sig. Udgiften afholdes af konto for vejfælles formål.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om bade- og bådebroer, BEK nr 232 af 12/03/2007, Kystbeskyttelsesloven, LBK nr 705 af 29/05/2020 samt Cirkulære om bade- og bådebroer, CIR nr 13 af 13/01/1984.
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Orienteringen taget til efterretning.