Punkt 16 Orientering - Anlægsstatus i Kommunale Ejendomme 2020/2021
Beslutningstema
Orienteringen om anlægsstatus i Kommunale Ejendomme 2020/2021 tages til efterretning.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Center for Ejendomme og Teknisk Service (CETS) har ansvaret for den kommunale bygningsmasse, herunder ny, om- og tilbygning, udvendig vedligeholdelse og energieffektivisering”. CETS har oplevet en enorm tilgang af opgaver i 2020, grundet politiske beslutninger.
Senest har COVID-19-krisen medført en politisk prioritering af en række anlægsprojekter, som ikke var planlagt fra årets begyndelse. Herunder kan nævnes Erhvervshjælpepakken samt COVID-19 anlægsprojekterne – senest på Byrådsmødet den 6. oktober 2020, hvor det blev besluttet at finansiere anlægsprojekterne vedr. Tved Skole og affaldsgårde på kommunens ejendomme, via COVID-19 lånemuligheden.
For at kunne lånefinansiere anlægsprojekterne via COVID-19 lånemulighed skal der som minimum være indgået kontrakter inden udgangen af 2020, hvilket gør det nødvendigt at nedprioritere en allerede planlagte opgaver for en periode.
På nuværende tidspunkt er der 23 opgaver, der er klassificeret som ”Projektet er ikke planlagt i tid og/eller placeret hos medarbejder” på tværs af alle fagområder, se Bilag 1 Oversigt over anlægsprojekter i CETS Kommunale Ejendomme.
Bemandingen i CETS er løbende blevet tilpasset for at imødekomme det øgede behov. Det har dog ikke været muligt at følge med udviklingen i bevillinger, og der er derfor uoverensstemmelsen mellem bemanding og antallet af opgaver, hvorfor det har været nødvendigt at udskyde realiseringen af flere anlægsprojekter på tværs af fagområderne. Der vil i begyndelsen af 2021 ske en yderligere opnormering med tre stillinger.
Fra primo december 2020 vil det være muligt at påbegynde de mest presserende opgaver, med prioritet 1, se Bilag 1 Oversigt over anlægsprojekter i CETS Kommunale Ejendomme.
Planlægning og prioriteringen af de øvrige opgaver der er nedprioriteret, vil foregå umiddelbart efter afklaring af muligheder for opnormering i afdelingen. Dette forventes at kunne foreligge ultimo 1. kvartal 2021. Forventningen er at hovedparten af de kendte vigtigste opgaver vil være planlagt op til sommerferien 2021, under forudsætning af, at der kan rekrutteres medarbejdere med den nødvendige erfaring og kompetencer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
En forskydning i realiseringen af projekterne indebærer en større overførsel af anlægsbudget fra 2020 til 2021.
CO2-Konsekvensvurdering
Der er ikke direkte afledte konsekvenser for kommunens CO2-udledning. Konsekvenser af de konkrete anlæg vurderes i forbindelse med anlæggenes frigivelse eller gennemførsel.
Lovgrundlag
Kasse- og regnskabsregulativet.
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Orienteringen taget til efterretning.