Punkt 15 Udvikling af de fysiske læringsmiljøer på folkeskolerne
Beslutningstema
Skole og Uddannelse har udarbejdet forslag til udmøntning af budgetaftale 2021 vedrørende årlig pulje på 2 mio. kr. til udvikling, design og indretning af de fysiske læringsmiljøer på skolerne i Svendborg. Det foreslås, at puljen uddeles til halvdelen af skolerne år 1 og den anden halvdel år 2. Det er skolerne selv, der bestemmer den endelige udmøntning inden for den beskrevne ramme.
Børne- og Ungeudvalget orienteres efterfølgende herom.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget vedtager forslag til fordeling og ramme for udmøntning af pulje til arbejdet med at udvikle, designe og indrette de fysiske læringsmiljøer på skolerne på 2 mio. kr. årligt.
- At Teknik- og Erhvervsudvalget bevilliger og frigiver det årlige rådighedsbeløb i 2021 på 2,0 mio. kr., og at udmøntningen sker på baggrund af beslutningen i Børne- og Ungeudvalget.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget vedtog 4. september 2019 en overordnet ramme for mangfoldige læringsmiljøer. Målet er, at flest mulig elever skal undervises i almenmiljøet i den lokale folkeskole. Undervisningen skal afspejle de elever, der nu engang er.
Et særligt element i arbejdet med er udvikle mangfoldige læringsmiljøer er de fysiske rammer, der både kan forstås som design, indretning og dekoration, indendørs og udendørs.
Forskning viser, at fem forskellige elementer er centrale, når man skal designe, indrette og dekorere fysiske rum, der understøtter inkluderende læringsmiljøer:
1. Udgangspunkt i pædagogiske intentioner og mål: Rummene indrettes med udgangspunkt i, hvad rummene skal kommunikere til børnene, hvilke aktiviteter rummene skal understøtte, og hvilke deltagelses- og udviklingsmuligheder børnene skal have i rummene.
2. Flerfunktionelle rum og høj grad af fleksibilitet ift. anvendelse: Rummene indrettes, så de muliggør forskellige aktiviteter og imødekommer børnenes forskellige behov og giver alle deltagelsesmuligheder. Når plads er en begrænsende faktor, kan rummene indrettes på en måde, som giver mulighed for fleksibel benyttelse.
3. Personlighed og børnene som meddesignere: De fysiske rum gives et personligt udtryk, så børnene identificerer sig med og føler tilhørsforhold til rummet.
4. Et passende niveau af kompleksitet og farver: De fysiske rum dekoreres med visuel stimuli (fx plakater mv.) og med balance i farvebrugen.
5. Plads og adgang: Der er plads og let adgang til materialer, zoner i rummet og andre læringsrum, så alle børn kan bevæge sig rundt og interagere med hinanden på en hensigtsmæssig måde.
Arbejdet med de fysiske rammer kan pege i flere retninger og understøtte flere pædagogiske og didaktiske elementer som fordybelse, god og tydelig klasseledelse og understøttelse af forskellige behov og læreprocesser hos eleverne.
Konkret kan det fx være indretning af forskellige zoner fx beskedzone, læsezone, tavlezone til læreroplæg og fordybelseszone, der kan hjælpe eleverne til at forstå hvad der skal ske, og hvor henne. Det kan også være en proces, hvor eleverne inddrages med henblik på at personliggøre læringsmiljøet, så de i højere grad identificerer sig med - og føler tilknytning til det.
Som et sidste eksempel skal nævnes indretning af uderum med henblik på at understøtte undervisningsaktiviteter uden for klasseværelset.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I forbindelse med budgetforliget for 2021 blev der afsat en årlig pulje til udvikling af de fysiske læringsmiljøer fra 2021 og frem.
Det er derfor muligt jf. indstillingen at bevillige og frigive det årlige rådighedsbeløb på 2,0 mio. kr. i 2021.
Det foreslås at tildele de 2,0 mio. kr. efter elevtal til skolerne. Beløbet tildeles, efter ønske fra skoleledergruppen, hvert andet år til den enkelte skole, således at skolen får 2 gange andelen af beløbet hver andet år.
| Elevtal 5/9 2020 | Fordeling pba elevtal | Tildeling | Tildeling |
Issø-skolen | 365 | 149.805 |
| 299.610 |
Nymarkskolen | 636 | 261.030 | 522.060 |
|
Rantzausminde Skole | 505 | 207.265 |
| 414.529 |
Skårup Skole | 346 | 142.007 | 284.014 |
|
Stokkebækskolen | 468 | 192.079 | 384.158 |
|
Thurø Skole | 285 | 116.971 |
| 233.942 |
Tved Skole | 354 | 145.290 |
| 290.581 |
Tåsingeskolen | 703 | 288.529 |
| 577.057 |
Vestermarkskolen | 305 | 125.180 | 250.359 |
|
Vestre Skole | 335 | 137.492 |
| 274.985 |
Ørkildskolen | 571 | 234.353 | 468.705 |
|
I alt | 4.873 | 2.000.000 | 1.909.296 | 2.090.704 |
Differencen mellem budgettet på de 2,0 mio. kr. og tildelingen i år 1 og 2 udlignes over årene i forbindelse med regnskabsafslutningen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11-11-2020
Godkendt.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 12-11-2020
Indstillingen godkendt.