Punkt 6 Markedsføring af foreningstilbud
Beslutningstema
Orientering om aftale med Motivu om markedsføring af foreningsaktiviteter.
Bevilling af 50.000 kr. til igangsætning af endnu en kampagne.
Sagsfremstilling
I foråret 2020 udsendte Sport og Idræt i Svendborg (SIS) en undersøgelse, der havde til formål at afdække hvilke opgaver/udfordringer i forbindelse med det at drive forening, foreningerne i Svendborg Kommune gerne ville have hjælp til.
Der var en række emner, der var ønske om hjælp til, og heraf markedsføring/ekstern kommunikation af foreningernes tilbud/aktiviteter.
På baggrund af undersøgelsen undersøgte administrationen i Kultur og Fritid, sammen med en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra SIS, mulighederne for at understøtte foreningerne.
Her faldt valget på Motivu, der har specialiseret sig i at lave målrettet markedsføring af foreningstilbud på de digitale platforme, der har til formål at få nye medlemmer til én prøvetræning.
Motivu har et samarbejde med DGI, da de er vinder af DGI Impact – en iværksætter konkurrence, og har gode referencer fra andre kommuner, der har indgået samarbejde med dem.
SIS har besluttet at indgå en såkaldt ”Kommuneaftale” med Motivu, der sikrer markedsføring af foreningstilbud i minimum 3 måneder.
I de 3 måneder kan 30-49 foreninger byde ind med ca. 4 hold/aktiviteter de ønsker flere deltagere på, og Motivu garanterer 300 tilmeldinger til prøvetræninger.
Er der efter de 3 måneder ikke opnået 300 tilmeldinger fortsætter markedsføringen indtil de er nået.
Foreningerne skal levere et billede og en beskrivelse af det/de hold de ønsker markedsført, så klarer Motivu resten.
Der er således en begrænset arbejdsindsats i projektet for foreningerne, men et potentielt stort udbytte.
En præsentation af Motivu er vedhæftet som bilag.
Kommuneaftalen igangsættes hurtigst muligt, og målrettes de foreninger, der har indendørs aktiviteter, så flere borgere bliver gjort opmærksom på de muligheder for bevægelse der er i deres lokalområde.
For også at tilgodese de foreninger, der har udendørsaktiviteter i sommerhalvåret, foreslår arbejdsgruppen, at Folkeoplysningsudvalget igangsætter endnu en kampagne med effekt fra april 2021 med fokus på de foreninger, der har aktiviteter i den periode.
Prisen for aftalen er 50.000kr, og vil være med til at understøtte arbejdet med Bevæg dig for livet i Svendborg Kommune. En af hovedårsagerne til, at borgere kommer i gang med en ny aktivitet skyldes, at de er blevet gjort opmærksomme på den. Det kan kampagnerne fra Motivu være med til at understøtte.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
50.000kr fra Bevæg dig for livet-puljen
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Sagen afgøres i
Folkeoplysningsudvalget
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 29-10-2020
50.000 kr. fra Bevæg dig for livet puljen blev frigivet til projektet således at alle frivillige folkeoplysende foreninger tilgodeses, herunder også spejderforeninger.