Punkt 13 Beslutning vedr. tilpasning af bybusruter 2020
Beslutningstema
På baggrund af en henvendelse fra FynBus og fra flere borgere omkring en tilpasning af køreplaner og busruter i forbindelse med udbuddet i 2020, er der udarbejdet en liste med opmærksomhedspunkter for de tre bybusruter i Svendborg by (Bilag 1 - Tilpasningsforslag til bybusruter).
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og erhvervsudvalget,
- At de nuværende køreplaner fortsætter, og at de indkomne forslag vedr. ruteændringer på bybusnettet i Svendborg Kommune indgår i udarbejdelsen af det kommende udbud i 2023/2024
Sagsfremstilling
I Svendborg Kommune har vi tre bybuslinjer – linje 230, 240/241 og 250. Disse tre ruteforløb er bygget op således, at Svendborg by bedst muligt er dækket ind. Disse ruter har kørt siden seneste udbud i 2012 med mindre justeringer i årenes løb.
I forbindelse med udbuddet i 2012 gik man i Svendborg Kommune fra ca. 12 ruter med timedrift og 2 timers drift, til tre bybusruter med halvtimes drift. Samtidig blev der sideløbende udbudt lokalruter, som primært servicerer kommunens skoler udenfor bybusnettet, og teletaxa blev oprettet som et tilbud til yderområderne.
Der er over tid indkommet forskellige forslag til ændringer af de eksisterende bybusruter. Disse forslag kan ses i Bilag 1 - Tilpasningsforslag til bybusruter.
Det blev i 2019 besluttet i Svendborg Kommune, at udbuddet af bybusdriften, med opstart august 2020, skulle være et kort udbud på 3 år. Dette skyldes, at Svendborg Kommune gerne vil være en aktiv medspiller i et større fynsk udbud i 2023/2024 med fokus på alternative og mere miljøvenlige drivmidler.
I februar 2020 trådte det nye telekørselskoncept Flextur og Plustur i kraft. Et koncept, der er tiltænkt som supplement til den eksisterende kollektive trafik og som tilgodeser hele Svendborg Kommune – både landområder og Svendborg by. Dette koncept, Flextur og Plustur, er fortsat meget nyt, og vi kender derfor ikke effekten af disse nye ordninger. Den helt store ændring i konceptet er, at man nu kan bestille en Flextur og køre i hele Svendborg kommune, hvor det tidligere kun var muligt at køre begrænset i de enkelte lokalområder. Plustur erstatter den gamle ordning, Telependler, og skal ses som en forlængelse af den kollektive trafik. Det er administrationens vurdering, at Flextur og Plustur kan imødekomme behovet i mange af de forslag, der fremgår af Bilag 1 - Tilpasningsforslag til bybusruter.
Fra møder med FynBus er administrationen blevet oplyst, at ændringer i køreplaner kan være meget omkostningstunge, samt at ændringerne kan gøre det svært at fastholde passagerne i den kollektive trafik og på sigt betyde en nedgang i passagerantal.
Ved en ændring af busruterne vil der skulle sættes nye busstop op, som måske skal fjernes igen om 3 år ved det nye udbud. Administrationen anbefaler derfor, at alle ønsker/ideer/ændringer til bybusruterne vil blive vurderet på ny i forbindelse med det nye udbud i 2023/2024. Da dette udbud kan betyde, at hele bybusnettet i Svendborg skal nytænkes.
Administrationen vil frem mod det nye udbud analysere på alle de forskellige forslag i samarbejde med FynBus og borgerne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der vil ikke på nuværende tidspunkt være nogle økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser, da der vil blive kørt efter nuværende køreplan, som den vindende entreprenør allerede kender, og det vil derfor ikke påvirke antallet af køreplantimer.
Lovgrundlag
Lov om trafikselskaber
Kommuneplanen – afsnittet om Trafik og infrastruktur.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-05-2020
Indstillingen godkendes.