Punkt 11 Ændring af færdslen gennem portbygningerne ved Valdemar Slot
Beslutningstema
Sagen fremsættes til fornyet politisk behandling jf. beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget d. 20.1.2020.
Gennem de seneste år har der været gentagne alvorlige påkørsler af de fredede portbygninger på Valdemars Slot. På den baggrund skal der træffes foranstaltninger for at undgå yderligere påkørsler.
Der skal ligeledes etableres trafiksikkerhedsmæssige foranstaltninger, som gør, at færdslen gennem port bygningerne afvikles uden at være til fare for gående i området.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med oversendelse til endelig godkendelse i Byrådet,
- At forslag 4 sendes i 4 ugers offentlig høring, hvorefter sagen forelægges til udvalgets endelige godkendelse.
- At der bevilliges og frigives en samlet anlægsramme svarende til det valgte forslag og dette finansieres af anlægspuljen ”pulje - Ekstra anlægsramme” for 2020.
Sagsfremstilling
Med baggrund i henstilling til Svendborg Kommune fra Slots- og Kulturstyrelsen i august 2019, om at finde en løsning som hurtigst muligt forhindrede yderligere skader på portbygningerne, er der nu udarbejdet 4 nye forslag, som skal forhindre påkørslerne af portbygningerne. Løsningerne skal ligeledes reducere farten mellem portbygningerne.
Sagen er tidligere behandlet d. 5.12.2019 i Teknik- og Erhvervsudvalget, hvor beslutningen blev en lukning for motoriseret færdsel gennem portbygningerne. Denne beslutning blev ændret på Byrådsmøde d. 7.1.2020 til en beslutning om at undersøge mulighederne for fortsat at sikre portbygningerne, men med mulighed for, at almindelige personbiler kan køre igennem portbygningerne.
Siden sagen senest var på Teknik- og Erhvervsudvalget, er der blevet udført trafiktælling mellem portbygningerne over 14 dage (bilag 1, trafiktælling Valdemars Slot). Tallene viser et trafikbillede, hvor klart mest trafik er lørdag og søndag, samt et trafikbillede uden tegn på, at vejen anvendes til og fra arbejde, da trafikken er spredt jævnt ud over dagen på hverdage.
Hastighedsbegrænsningen på vejstrækningen er 15 km/t. Gennemsnitsfarten er 24,9 km/t. svarende til en overskridelse på 66%. 15% af trafikanterne kører over 33,3 km/t, svarende til en overskridelse på 122%. Med så mange og betydelige overskridelser, vil det være påkrævet at foretage trafiksikkerhedsmæssige foranstaltninger.
I alle forslag vil der blive etableret højdeadvarsel inden påkørsel, indsnævring tæt ved portbygningerne og fartreduktion mellem portbygningerne. Vejen omklassificeres til gågade med kørsel tilladt, for at understrege, at færdsel sker på de bløde trafikanters præmisser. Hastighedsgrænsen fastholdes på de 15 km/t.
Forslagene er udarbejdet af vejmyndigheden og drøftet med politiet. Endelig skilteplan godkendes af politiet umiddelbart efter politisk beslutning.
Forslag 1 (Bilag 2 – Valdemars Slot – Forslag 1):
Der etableres en højdevarslingsportal samt elektronisk højdevarsling på begge sider af portbygningerne. Den elektroniske højdevarsling gør, at trafikanterne bliver gjort opmærksom med blink, hvis køretøjet er for højt til at passere, og derfor vil påkøre porten, hvis trafikanten fortsætter. Placeringen af højdevarslingsportalen på Slotsalleen er betinget af, at beredskabet kan godkende den af Valdemars Slot planlagte indkørsel bag om slottet (Bilag 6 – Etablering af ny brandvej).
Der opsættes signalanlæg på begge sider af portbygningen til at styre den gennemkørende trafik, samt den interne arbejdskørsel over slotspladsen. På Nørreskovvej vil der på grund af signalanlægget blive behov for udvidelse af den eksisterende vej.
Der bliver opsat steler på hver sin side af portsbygningen, for at vise, at vejen snævres ind, så der undgås påkørsel af portsbygningen.
Det eksisterende standsningsforbud, der er langs det eksisterende hegn imellem portbygningerne, bliver bibeholdt.
Der bliver etableret bump på Nørreskovvej samt et sted på Slotsalleen et stykke fra portbygningen, for at få trafikanterne ned i hastighed.
Der skiltes med ”gågade med kørsel tilladt”, og der etableres chikane med blomster/træer mellem portbygningerne.
De eksisterende tavler bliver tilrettet.
Forventet pris: 1.360.000 kr.
Forslag 2 (Bilag 3 – Valdemars Slot – Forslag 2):
Der etableres kun den elektroniske højdevarsling på begge sider af portbygningerne, der gør trafikanterne opmærksomme med blink, hvis de er for høje til at passere.
Der bliver opsat steler på hver sin side af portbygningen for at vise, at vejen snævres ind, så der undgås påkørsel af portbygningen.
Det eksisterende standsningsforbud, der er langs det eksisterende hegn imellem portbygningerne, bliver bibeholdt.
Der bliver etableret prioriteret kørsel, hvor de biler, som kommer af Nørreskovvej samt Slotsalleen, skal holde tilbage.
Der bliver etableret et bump på Nørreskovvej samt et sted på Slotsalleen et stykke fra portbygningen, for at få trafikanterne ned i hastighed.
Der skiltes med ”gågade med kørsel tilladt”, og der etableres chikane med blomster/træer mellem portbygningerne.
De eksisterende tavler bliver tilrettet.
Forventet pris: 350.000 kr.
Forslag 3 (Bilag 4 – Valdemars Slot – Forslag 3):
Der etableres en højdevarslingsportal samt elektroniske højdevarsling ved portbygningen på Nørreskovvej, samt efter indkørslen til Slotsalleen 100A. Højdevarslingsportalen på Slotsalleen monteres med svingbar overdel. Den elektroniske højdevarsling gør, at trafikanterne bliver gjort opmærksom med blink, hvis køretøjet er for højt til at passere, og derfor vil påkøre porten, hvis trafikanten fortsætter. Placeringen af højdevarslingsportalen på Slotsalleen er betinget af, at beredskabet kan godkende den af Valdemars Slot planlagte indkørsel bag om slottet (Bilag 6 – Etablering af ny brandvej).
Der bliver opsat steler på hver sin side af portbygningen, for at vise, at vejen snævres ind, så der undgås påkørsel af portbygningen.
Det eksisterende standsningsforbud, der er langs det eksisterende hegn imellem portbygningerne, bliver bibeholdt.
Der bliver etableret prioriteret kørsel, hvor de biler som kommer af Nørreskovvej samt Slotsalleen, skal holde tilbage.
Der bliver etableret et bump på Nørreskovvej, på Slotsalleen bliver der etableret chikaner med blomster/træer, for at få trafikanterne ned i hastighed.
Der skiltes med ”gågade med kørsel tilladt”, og der etableres chikane med blomster/træer mellem portbygningerne.
De eksisterende tavler bliver tilrettet.
Forventet pris: 830.000 kr.
Forslag 4 (Bilag 5 – Valdemars Slot – Forslag 4):
Der etableres højdevarslingsportaler samt elektroniske højdevarsling ved portbygninger på Nørreskovvej, samt efter indkørslen til Slotsalleen 100A. Højdevarslingsportalen på Slotsalleen monteres med svingbar overdel. Den elektroniske højdevarsling gør, at trafikanterne bliver gjort opmærksom med blink, hvis køretøjet er for højt til at passere, og derfor vil påkøre porten, hvis trafikanten fortsætter. Placeringen af højdevarslingsportalen på Slotsalleen er betinget af, at beredskabet kan godkende den af Valdemars Slot planlagte indkørsel bag om slottet (Bilag 6 – Etablering af ny brandvej).
Der bliver opsat steler på hver sin side af portbygningen, for at vise at vejen snævres ind, så der undgås påkørsel af portbygningen.
Det eksisterende standsningsforbud, der er langs det eksisterende hegn imellem portbygningerne, bliver bibeholdt.
Der bliver etableret prioriteret kørsel, hvor de biler som kommer af Nørreskovvej samt Slotsalleen, skal holde tilbage.
Der bliver etableret et bump på Nørreskovvej for at få trafikanterne ned i hastighed.
Der skiltes med ”gågade med kørsel tilladt”, og der etableres chikane med blomster/træer mellem portbygningerne.
De eksisterende tavler bliver tilrettet.
Forventet pris: 600.000 kr.
Udfordringer ved forslagene:
Hvis den elektroniske højdevarsling opsættes uden højdevarslingsportalen, er det en risiko for, at bilisterne overser varslingen eller trodser varslingen og alligevel fortsætter og derved påkører portbygningerne i højden. Derfor anbefales forslag 3 og forslag 4 frem for forslag 2. En visualisering af højdevarslingsportalen kan ses som bilag 7 (Bilag 7 – Valdemars Slots – Højdevarslingsportal).
Signalanlægget vil skæmme bygningerne. Derudover vil lyset fra signalanlægget komme til at genere de borgere, som bor i bygningerne omkring signalanlægget.
Jo flere bump der etableres på en vejstrækning, desto mere støj og rystelser. Rystelserne vil kunne skade portbygningerne, hvis de etableres mellem portbygningerne.
Chikaner og pullerter er en forudsætning for at farten bliver bragt ned mellem portbygningerne, hvorfor dette ikke bør fravælges. Pullerterne fungerer ligeledes som sikring mod påkørsel af portbygningens sider.
Administrationen indstiller forslag 4, da man her sikrer portbygningerne og reducerer hastigheden mellem portbygningerne. I dialog med Valdemars Slot er de kommet med forslag 3, som også sikrer lavere hastighed ned ad Slotsalleen frem mod portbygningerne, og som vil forskønne indkørslen mod slottet. Det er ud fra et økonomisk perspektiv, at administrationen indstiller forslag 4 frem for forslag 3.
Høring:
Administrationen foreslår 4 ugers offentlig høring.
I den offentlige høringsperiode vil Valdemars Slot, der grænser direkte ud til det stykke af den offentlige vej, som projektet vedrører, blive hørt særskilt som høringsberettiget.
Ud over den offentlige høring er politiet involveret og skal godkende den endelige skilteplan. Derudover skal der søges dispensation fra strandbeskyttelseslinjen i Kystdirektoratet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Følgende beslutning blev protokolleret på Teknik- og Erhvervsudvalget 20.1.2020 punkt 19: ”Da der er tale om en offentlig vej skal der findes finansiering. Da udvalget ikke har budget til dette, skal økonomien af et evt. forslag besluttes/behandles af Byrådet”
Administrationen foreslår, at finansieringen sker fra anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme” for 2020. I 2020 er anlægspuljen på 1.349.000 kr.
Lovgrundlag
Færdselsloven
Lov om offentlige veje m.v.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-05-2020
Indstillingen godkendes og fremsendes til Byrådets endelige godkendelse efter afsluttet høringsperiode.