Punkt 6 Resultater fra dagtilbudsområdets tredje kortlægning i Læringsledelse
Beslutningstema
Orientering om resultater fra dagtilbudsområdets tredje kortlægning i Læringsledelse.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I samarbejde med Aalborg Universitet gennemførte dagtilbudsområdet i efteråret 2019 den tredje kortlægning i Læringsledelse, hvor børn (4-6-årige), forældre, kontaktpædagoger, medarbejdere og ledere svarede på spørgsmål om kvaliteten af læringsmiljøerne i børnehuse og dagplejegrupper.
Nedenfor er vist kortlægningens svarprocenter, som giver et validt afsæt for evalueringen af, og det videre arbejde med kvaliteten af læringsmiljøerne i børnehuse og dagplejegrupper.
- Børn: 96 pct.
- Forældre: 58 pct.
- Kontaktpædagoger: 95 pct.
- Medarbejdere: 98 pct.
- Ledere: 97 pct.
På kommuneniveau viser resultaterne fra kortlægningen en generel positiv udvikling i besvarelser fra børn, kontaktpædagoger og ledere og en stabil udvikling i besvarelser fra forældre og medarbejdere sammenlignet med kortlægningerne i efteråret 2015 og 2017.
Respondentgrupper med positiv udvikling
- Børnene vurderer deres trivsel og relationer til de voksne og de andre børn højere
- Kontaktpædagogerne vurderer børnenes sociale, sproglige og motoriske færdigheder højere
- Dagtilbudsledere og pædagogiske teamledere vurderer arbejdsmiljøet højere og prioriterer den faglige ledelse højere.
Respondentgrupper med stabil udvikling
- Forældre vurderer deres tilfredshed med dagplejeren eller børnehuset på samme niveau
- Medarbejdere vurderer egne kompetencer og samarbejde med kollegaer og forældre på samme niveau
Kortlægningens generelle positive udvikling i besvarelser for børn, kontaktpædagoger og ledere viser, at en systematisk og analytisk tilgang til det pædagogiske arbejde, hvor data, forskning og målrettet kompetenceudvikling inddrages, har betydning for kvaliteten af læringsmiljøerne i børnehuse og dagplejegrupper.
Præsentation af resultater fra kortlægningen gennemgås på udvalgsmødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-02-2020
Taget til efterretning.