Punkt 11 Orientering om udbud af bybuskørsel i Svendborg Kommune
Beslutningstema
Orientering om udfald vedr. FynBus’ udbud af bybusser i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Teknik- og Erhvervsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
På udvalgsmødet d. 9. maj 2019 indstillede udvalget, at bybuskørslen skulle udbydes efter FynBus’ anbefalinger som var:
- 3-årig kontrakt med mulighed for forlængelse i 1 x 1 år.
- Busserne er maksimalt 10 år i den ordinære kontraktperiode.
- Nuværende serviceniveau opretholdes.
- Busserne har Euronom EEV eller Euronorm 6.
Samtidig skulle den nuværende økonomiske ramme fastholdes.
På baggrund af ovenstående udbød FynBus d. 9. september 2019 bybuskørslen i Svendborg Kommune i henhold til forsyningsvirksomhedsdirektivet som et udbud efter forhandling.
Det økonomisk mest fordelagtige tilbud er blevet identificeret på grundlag af tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet”.
Frist for anmodning om prækvalifikation var den 8. oktober 2019. Alle indkomne anmodninger om prækvalifikation var konditionsmæssige, og fem tilbudsgivere blev opfordret til at afgive tilbud.
Frist for afgivelse af 1. tilbud var den 24. oktober 2019.
Ved tilbudsfristens udløb havde FynBus modtaget tilbud fra 5 leverandører.
I uge 44, 2019, gennemførte FynBus første forhandlingsrunde med alle tilbudsgivere. Fire tilbudsgivere har efterfølgende afgivet 2. tilbud.
Det vindende tilbud er det økonomisk mest fordelagtige tilbud på grundlag af tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet”.
Tilbuddene er vurderet ud fra følgende underkriterier med den angivne vægtning:
• Pris (75 %)
• Busmateriel (15 %)
• Drift og organisation (10 %)
I nedenstående tabel vises den samlede tilbudsvurdering
Tilbudsgiver | Pris (75 %) | Busmateriel (15%) | Drift og organisation (10%) | SUM |
Arriva Danmark A/S | 3,75 | 0,51 | 0,40 | 4,66 |
Tide Bus Danmark | 3,61 | 0,47 | 0,35 | 4,43 |
Nobina A/S | 3,49 | 0,54 | 0,35 | 4,38 |
Bergholdt.dk A/S | 3,24 | 0,45 | 0,3 | 3,99 |
Arriva har afgivet det økonomiske mest fordelagtige tilbud, da de samlet set har opnået flest point og vil derfor blive tilbudt bybuskørslen i Svendborg Kommune .
Kontrakten er udbudt for en periode for 3 år med mulighed for forlængelse i 2 x 1 år. Og på baggrund af nuværende kørselsomfang. Arriva Danmark A/S har tilbudt en bus med EU norm EEV. Muligheden for at forlænge kontrakten er udelukkende kommunens beslutning, derfor har det udbudsteknisk, ikke den store betydning, om det er muligt med forlængelse i 1 x 1 år eller 2 x 1 år.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Priserne er afgivet i prisindeks 114,4 pr. september 2019 og er pr. år 17.321.717 kr. Indekset er Omkostningsindekset for danske trafikselskaber og er baseret på løn-, pris- og renteindeks fra Danmarks Statistik.
I forhold til nuværende pris, ligger den tilbudte pris ca. 2,4 mio. kr. under det, som Svendborg Kommune betaler for bybuskørslen på nuværende tidspunkt.
Sammenlignet med seneste udbud, med start i 2012, ses der en lille stigning i øvrige udgifter, men et stort fald i prisen for de samlede chaufførudgifter.
Det betyder at der er i 2020 forventes en besparelse på ca. 1,0 mio. kr. (5/12 af 2,4 mio. kr.)
I henhold til budgetsikkerhedsmodellen ved FynBus, vil disse penge først blive frigivet i juni 2021, når det samlede regnskab for 2020 er opgjort. Herudover kan der være mange variable der stadig kan påvirke det samlede regnskab for 2020.
Fra 2021 og frem til nyt udbud i 2023 eller 2024 vil besparelsen være 2,4 mio. kr. årligt.
Lovgrundlag
Lov om Trafikselskaber
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget tog orienteringen til efterretning med bemærkning om, at det ønskes belyst, hvordan CO2 udledningen kan reduceres på det øvrige kommunale transportområde.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).