Punkt 12 Udbud af bybuskørsel i Svendborg Kommune
Beslutningstema
Svendborg Kommune skal træffe beslutning om udbud af kontrakt om Bybuskørsel i Svendborg Kommune, som udløber august 2020 og derfor skal i udbud. FynBus forventer at offentliggøre udbud i løbet af august/september, med henblik på valg af entreprenør primo 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Svendborg Kommune udbyder Bybuskørslen og følger FynBus’ anbefalinger.
- 3-årig kontrakt med mulighed for forlængelse i 1 x 1 år.
- Busserne er maksimalt 10 år i den ordinære kontraktperiode.
- Nuværende serviceniveau opretholdes.
- Busserne har Euronom EEV eller Euronorm 6.
Sagsfremstilling
Kontrakt om Bybuskørsel i Svendborg Kommune udløber august 2020 og skal derfor i udbud. FynBus forventer at offentliggøre udbud i løbet af august/september med henblik på valg af entreprenør primo 2020.
I perioden 2022 – 2024 udløber kontrakterne om buskørsel i flere fynske kommuner, og der vil være mulighed for at lave et fælles udbud. Det er besluttet, at FynBus skal koordinere undersøgelse af mulighed for fælles udbud af buskørsel.
Det anbefales derfor, at Svendborg Kommune udbyder en kortvarende kontrakt på 3 år, med mulighed for forlængelse 1 x 1 år.
Hvis Svendborg Kommune vælger en kontraktperiode på 3 år med mulighed for forlængelse, anbefaler FynBus, at busalderen max må være 10 år i den ordinære kontraktperiode.
Regeringen har i oktober 2018 fremsat forslag til klimaplan og der er pt. stor usikkerhed om de endelige krav til busserne, og om der kommer en evt. DUT kompensation mm.
Hvis Svendborg Kommune ønsker at anvende alternative drivmidler i bybusserne, anbefaler FynBus at afvente klimaplanens godkendelse. Flere kommuner har indgået kontrakt om busser på forskellige drivmidler og her kan man ligeledes indsamle deres erfaringer.
Serviceniveau
Nuværende kørsel i Svendborg By omfatter ca. 30.000 køreplantimer og 9 busser, der køres med 3 ruter 230, 240 0g 250.
Svendborg Kommune har modtaget en del borgerønsker om ændringer i ruteforløb. FynBus gennemfører en analyse af mulige rutejusteringer i forhold til borger/kundehenvendelser og nuværende driftsudfordringer samtidig med, at det nuværende serviceniveau opretholdes.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgangspunktet er, at den nuværende økonomiske udgiftsramme til ovennævnte 3 ruter fastholdes.
Det skal hertil bemærkes, at garageanlæget hos BUK A/S automatisk er opsagt pr. 31. maj 2020, og udgiften til garagelejen på anlæg allerede i forbindelse med vedtagelse af budget 2018 blev nedjusteret.
På driften er der budgetlagt med en indtægt på ca. 1,1 mio. kr. årligt ved at garageanlæget har været genudlejet som en del af kontrakten med busselskaberne for både bybuskørslen og den regionale kørsel. Denne indtægt vil således ikke komme fremadrettet, og er dermed en budgetmæssig udfordring.
Lovgrundlag
Lov om Trafikselskaber
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Godkendt med den tilføjelse, at udvalget også vil have et alternativt bud på en løsning med el-drevne busser.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).