Punkt 5 Orientering om støtte fra "Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger"
Beslutningstema
Svendborg Kommune har ansøgt om støtte fra Transportministeriets ”Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger” og fået tilsagn om støtte til ny færge til Svendborg-Skarø-Drejø samt afslag om støtte til ny færge til Svendborg-Hjortø.
Indstilling
Direktionen indstiller at Erhverv- og Turismeudvalget tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
På baggrund af økonomiudvalgets beslutning d. 26/10-2021, har Svendborg Kommune ansøgt om tilskud til en ny færge til Svendborg-Skarø-Drejø-ruten samt til en ny færge til Svendborg-Hjortø-ruten.
Transportstyrelsen meddelte d. 22/12-2021 at der vil blive ydet tilskud på 25% af det ansøgte projekt svarende til 25.4 mio.kr til en ny færge til Svendborg-Skarø-Drejø. Projektsummen på i alt 101,6 mio.kr omfatter selve færgen, ladeanlæg samt nødvendige ombygninger af færgelejerne i Svendborg, Skarø og Drejø.
Transportstyrelsen meddelte samtidigt at der ikke ydes tilskud til Svendborg-Hjortø-færgen, da ”… den forventede CO2-reduktion som følge af projektet er lav sammenlignet med andre projekter, og at projektets modenhed og ”stordriftsfordele” vurderes som mindre god, idet der ikke
anskaffes en standardfærge.”
Der er fortsat et behov for en afløser for den 46-årige Hjortøbo, hvilket vil blive adresseret i et særskilt budgettema.
Inddragelse
For at sikre den bedst mulige færgeløsning, vil som minimum vil Ø-udvalget og Færgegruppen (brugerudvalg bestående af øboer og fritidshusejere), færgebesætningen samt Handicaprådet blive inddraget.
Inddragelsesprocessen vil blive opretholdt frem til færgens levering.
Samarbejde med øvrige sydfynske færgeruter
Færgeruterne Ærøskøbing-Svendborg samt Faaborg-Lyø-Avernakø har også modtaget tilsagn om støtte til nye klimaoptimerede standardfærger, hvilket kalder på fælles koordinering mellem kommunerne for at realisere synergipotentialerne. For Ærøfærgernes vedkommende drejer det sig blandt andet om den bedst mulige disponering af Havnepladsen i Svendborg havn, således at de mange forskellige anvendelser af området bedst muligt kan tilgodeses.
Procesplan (med forbehold for ændringer)
Leverance | Tidsplan |
Indkøbsaftale på standardfærge | 1. halvår 2022 |
Budgetprocedure for anlægstema | 1. halvår 2022 |
Politisk godkendelse af budget for 2023/2024 | 2. halvår 2022 |
Udbudsforberedelse | 1. halvår 2023 |
Udbud af rådgiveropgave | 3. kvartal 2023 |
Udbud af entreprenør | 4. kvartal 2023 |
Ombygning af færgelejer | 1. halvår 2024 |
Etablering af ladefaciliteter | 1. halvår 2024 |
Driftsklargørelse af færge | 2. halvår 2024 |
Driftsstart | 2. halvår 2024 |
Endelig afrapportering til Trafikstyrelsen | Primo december 2024 |
Udbetaling af tilskud fra Trafikstyrelsen | Ultimo februar 2025 |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er aktuelt ikke afsat særskilt finansiering til projektet. De konkrete økonomiske konsekvenser vil blive belyst med i forbindelse med den politiske behandling af indkøbsaftalen i 1. halvår 2022
CO2-Konsekvensvurdering
CO2-konsekvenserne vil blive belyst med udgangspunkt i indkøbsaftalen for det konkrete færgeprojekt, der forventeligt vil blive politisk behandlet i 1. kvartal 2022
Sagen afgøres i
Erhverv- og Turismeudvalget
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 12-01-2022
Taget til efterretning.