Punkt 3 Ansøgning fra Kernen om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19
Beslutningstema
Ansøgning fra Kernen om dispensationsordning for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At der gives dispensation til Kernen for undervisning af børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19 begrundet i børnenes vanskeligheder
- At dispensationen gives på betingelse af:
- Eleverne tilbydes den fulde fagrække
- Timeplanen skal opfylde de fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed
- At undervisningstilbuddet på Kernen indgår samarbejdsmæssigt i det specialpædagogiske område.
Sagsfremstilling
Heldagsskolen Kernen blev etableret i 2003 men har kørt med nuværende leder siden 1. januar 2017.
De elever, der bliver henvist til Kernen, har massive socio-emotionelle og/eller indlærings- og adfærdsvanskeligheder. Eleverne har sociale og faglige udfordringer, der gør, at de ikke kan klare en hverdag i en almindelig folkeskole.
Alle børnene har behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19.
Kernen søger om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19.
Kernen har ikke tidligere søgt om dispensation.
Svendborg Kommune har indgået undervisningsoverenskomst med Kernen, hvilket betyder, at Kernen er godkendt til at varetage specialundervisning af de børn, der henvises til Kernen. Svendborg Kommune fører tilsyn med, at undervisningen på Kernen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Fra 1. august 2014 er det et krav, at en intern skole gennemsnitlig for et helt skoleår skal have minimum 10 børn.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at børn med behov for et lille undervisningsmiljø, herunder børn, der af adfærdsmæssige eller psykosociale grunde ikke kan være sammen med andre børn, kan henvises til specialpædagogisk bistand i et anbringelsessted, som barnet af de sociale myndigheder er henvist til eller anbragt i.
Henvisningen af et barn til et lille undervisningsmiljø er betinget af, at:
- Der tilbydes barnet folkeskolens fulde fagrække
- Timeplanen skal opfylde de fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed
Kommunalbestyrelsens beslutning kan højst træffes for et år af gangen med mulighed for forlængelse.
Det vurderes, at ansøgningen ligger indenfor bekendtgørelsens rammer.
Det anbefales, at undervisningstilbuddet indgår samarbejdsmæssigt i det specialpædagogiske område. Det vil således i et vist omfang være muligt for Kernens undervisningstilbud at indgå i faglige netværk og opkvalificeringstiltag i PPR-regi, der gennemføres på kommunalt niveau. Formålet med dette samarbejde er at styrke undervisningsindsatsen på undervisningsstedet, de kommunale specialtilbud og i almenområdet, således at der opstår optimale muligheder for udslusning til undervisning i almenområdet.
Ansøgning fra Kernen er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommune giver ikke direkte tilskud til Kernen, men betaler pr. barn, der er indskrevet i undervisningstilbuddet. Dispensationen har ingen umiddelbare økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-02-2018
Godkendt.
Maria Haladyn (A) var fraværende, Niels Christian Nielsen (A) deltog som
suppleant.