Punkt 4 Fagligt og økonomisk bæredygtige skoler - tids- og procesplan
Beslutningstema
Godkendelse af oplæg samt tids- og procesplan for arbejdet med fortsat fagligt og økonomisk bæredygtige skoler.
Oplægget danner grundlag for det videre arbejde med henblik på udmøntning af besparelseskrav på 4,5 mio. kr., samt den økonomiske udfordring i forbindelse med garantimodellen på skoleområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender oplægget som grundlag for det videre arbejde med udmøntning af besparelseskravet på 4,5 mio. kr. samt den økonomiske udfordring med garantimodellen.
- At Børne- og Ungeudvalget godkender tids- og procesplanen.
Sagsfremstilling
I
forbindelse med delaftale om budget 2019 den 24. maj 2018 blev der afsat en
besparelsesramme på skoleområdet på 1,875 mio. kr. i 2019, stigende til 4,5
mio. kr. i 2020 og frem. Udmøntningen af besparelsen besluttes i Børne- og
Ungeudvalget.
Derudover er der en ufinansieret årlig garantitildeling til skolerne fra 1.
august 2019 og frem på 5,1 mio. kr. for skoleåret 2019/20, stigende til 12,2
mio. kr. for skoleåret 2024/25. (Jf. elevtalsprognose 2018)
På borgmesterens foranledning har administrationen, med afsæt i ovennævnte økonomiske udfordringer, udarbejdet et oplæg til løsningsmodeller.
Endvidere har administrationen udarbejdet forslag til en tids- og procesplan.
Der
tages i oplægget afsæt i et politisk ønske om at bevare den nuværende
skolestruktur med de nuværende matrikler, samt ønsket om bevarelse af det
decentrale styringsprincip.
Skolebestyrelsernes kompetence ift. placering af klasser på de enkelte
matrikler bevares indenfor den enkelte skoles givne økonomiske ramme.
Løsningsforslaget
indeholder 3 overordnede tiltag, som tilsammen kan løse udfordringen, samtidig
med at der skabes fortsat fagligt og økonomisk bæredygtige skoler i hele
kommunen:
- Optimering af klassedannelse
- Justering af skoledistrikter
- Justering af tildelingsmodel
Ad.
A:
I: Der foreslås klassedannelse ved 28 elever i stedet for det nuværende antal
på 26 elever. Dvs. at elev nr. 29 udløser en ny klasse.
Klassekvotienten vil samlet set stige fra 21,3 til 22,3 i skoleåret 2019/20 og
fra 20,2 til 21,9 i skoleåret 2024/25.
Optimeringen medfører samlet færre klasser, hvorved besparelsen på 4,5 mio. kr.
kan opnås.
Finansiering sker alene via de skoler, der kan optimere antallet af klasser.
II:
Optimering konkret på Stokkebækskolen med 3 løsningsforslag, hvor alle tre
matrikler bevares. Se bilag for uddybning.
Det er skolebestyrelsens kompetence indenfor den økonomiske ramme at beslutte
model, enten et af de tre løsningsforslag, eller et helt fjerde.
Garantitildeling til Stokkebækskolen bliver unødvendig ved optimering af
skolens klassedannelse.
Afhængig af model kan der reduceres med 6 klasser fra skoleåret 2019/20, stigende til 7 klasser i 2020/21 og frem.
Ad.
B:
Forslag til justering af skoledistrikter med henblik på optimering af
klassedannelse, således at de fysiske rammer tillige udnyttes bedst muligt.
Administrationen udarbejder et oplæg til fremlæggelse i Børne- og Ungeudvalget
den 5. sept. 2018.
Udgangspunktet for forslaget vil være at udmønte Børne- og Ungeudvalgets
beslutning af 16. maj 2018 om afdækning af Tved Skoles distrikt. Derudover
indeholder forslaget to mulige justeringer på Skårup Skole i enten ned- eller
opadgående retning.
Ad.
C:
Ved optimering af klassedannelse jf. A samt justering af skoledistrikter jf. B
skal der samtidig ske justering af resursetildelingsmodellen, således at alle
skoler gives det nødvendige økonomiske råderum.
Alle områder, der er indeholdt
i almen-resursetildelingen i dag, inklusive modtageklasser, gives et økonomisk
eftersyn, som en del af justeringen med henblik på optimering af alle parametre
i modellen.
Administrationen udarbejder et oplæg til fremlæggelse i Børne- og Ungeudvalget
den 5. september 2018.
Den
samlede optimering.
Ved optimering på klassedannelse, justering af
skoledistrikter og justering af resursemodellen kan den økonomiske udfordring løses.
Skolerne vil opleve et øget økonomisk råderum samlet set, idet optimering vil
betyde færre klasser med deraf følgende lavere udgift.
Skoleår/skolernes samlede råderum i % | Med nuværende forudsætninger inkl. garantimodel | Ved
A) optimering af klassedannelse (I+II) og justering af B) distrikter og C)
resursetildeling. |
2019/20 | 19,7% | 28,0% |
2020/21 | 17,1% | 26,2% |
2021/22 | 16,1% | 25,0% |
2024/25 | 12,8% | 25,3% |
Der vil være budget til at gennemføre holddeling og samlæsning, to-lærer-ordning mv.
Bilag:
1. Tids- og procesplan
2. Oplæg til præsentation på dialogmøde
3. Forslag til løsninger på Stokkebækskolen
4. Oversigt over garantitildeling
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede økonomiske udfordring på 4,5 mio. kr. årligt samt garantitildeling i forhold til nuværende garantimodel på 5,1 mio. kr. for skoleåret 2019/20, stigende til 12,2 mio. kr. for skoleåret 2024/25, i alt samlet set i skoleåret 2024/25: 16,7 mio. kr., finansieres ved:
A. | I:
Optimering af klassedannelse v. 28 elever | 4,5 mio. kr. 4,3 mio. kr. (2024/25) |
II: Optimering på Stokkebækskolen | 4,7 mio. kr. (2024/25) | |
B | Justering af skoledistrikter samt | |
C | Justering af resursetildeling | 3,2 mio. kr. (2024/25) |