Punkt 5 Repræsentation i råd, nævn og bestyrelser
Beslutningstema
Drøftelser angående Svendborg Kommunes repræsentation i råd, nævn og bestyrelser m.v.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommunes byråd udpeger repræsentanter til flere råd, nævn og bestyrelser m.v. En oversigt over disse kan ses på Svendborg Kommunes hjemmeside: http://www.svendborg.dk/byr%c3%a5d+og+politik/andre+udvalg,+r%c3%a5d,+n%c3%a6vn+m-c8-m-c8- [1]
De forskellige råd, nævn og bestyrelser kan opdeles i følgende hovedtyper (er nærmere beskrevet i vedlagte notat):
- Lovgivningsmæssigt bestemt
- Kommunale aftaler/fællesskaber
- Ejer-interesser
- Selvejende institutioner - økonomiske interesser
- Selvejende institutioner - særlige interesser
- Egne institutioner
- Bestyrelser eller lign. hvor der stilles garanti
- Fondsbestyrelser.
Der er fordele og ulemper ved deltagelse i de forskellige råd, nævn og bestyrelser. Nedenfor er forskellige betragtninger oplistet.
- Medlemmet kan få indsigt i institutionen/virksomheden.
- Institutionerne får politikere der kan ”tale” deres sag.
- Habilitet: Spørgsmålet er om politikeren kan være byrådets repræsentant i bestyrelsen? Er politikeren en del af institutionens øverste ledelse, og skal i det tilfælde have fokus på institutionens interesser. Er politikeren så omvendt institutionens repræsentant i byrådet? I forhold til a/s selskaber skal deltagere i bestyrelsen varetage institutionens interesser. Det er situationer, som viser at det er en vanskelig balanceakt for politikere, at fungere som bestyrelsesmedlemmer i selvejende institutioner, hvor der også kan opstå interesse konflikter.
- Tidsforbrug til bestyrelsesarbejdet.
- Der er politisk besluttet en udvalgsmodel med fokus på netværk. Et argument kunne være politisk inddragelse i de formelle råd, nævn og bestyrelser for at understøtte netværkstanken. Dog vil dette give mindre tid til at understøtte netværkstanken i forhold til de uformelle netværk.
- I flere råd, nævn og bestyrelser er der mulighed for udpegning af ikke medlemmer af byrådet. Dette vil aflaste politikernes arbejdspres.
- Ansvarsmæssige aspekter i forhold til de udpegede repræsentanters ansvarspådragelse. (Juridisk belysning fremgår af vedlagte notat).
På mødet foreslås en drøftelse af og beslutning om principperne for udpegning og deltagelse i råd, nævn og bestyrelser mv. Når principperne for udpegning og deltagelse i råd, nævn og bestyrelser m.v. er besluttet, vil konsekvensen af beslutningen efterfølgende blive fremsendt til behandling i Økonomiudvalget.
Spørgsmålet vedrørende antallet af medlemmer i Byrådet vil blive forelagt Økonomiudvalget, når der er truffet endelig beslutning om udvalgsstrukturen - det forventes at blive primo 2013.
Økonomiske konsekvenser
Udpegning til råd, nævn og bestyrelsesposter har som udgangspunkt inden økonomiske konsekvenser for kommunen.
I ganske få tilfælde kan bestyrelsesposterne eller formandsposten være aflønnet. Kommunen har imidlertid ikke et samlet overblik over, hvorvidt der udbetales honorarer, diæter eller lign., idet beslutninger herom som udgangspunkt er overladt til de pågældende organer.
Lovgrundlag
I en række tilfælde hviler den kommunale udpegning på lovgivning.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
a)økonomiudvalget drøfter, hvorvidt der fortsat skal udpeges til de råd, nævn, bestyrelser m.v. som der hidtil har været udpeget til.
b) hvis økonomiudvalget ønsker, at reducere antallet af udpegninger, så anbefales det, at man først og fremmest reducerer på følgende områder:
· selvejende institutioner, hvor kommunen har driftsoverenskomst eller giver driftstilskud. Her kan byrådet under alle omstændigheder udøve indflydelse ved at fastlægge vilkår for det økonomiske tilskud og ved godkendelse af regnskaber
· egne institutioner. Her kan byrådet under alle omstændigheder udøve indflydelse via det almindelige ledelsessystem.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-09-2012
Administrationen anmodes om at udarbejde en oversigt over, hvor de kommunalt udpegede repræsentanter skal være byrådsmedlemmer. Sagen drøftes herefter igen.
Lise-Lotte Tilsted (V) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23-10-2012
Sagen blev udsat. Sagen behandles primo december.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Økonomiudvalget anmoder administrationen om at udarbejde et revideret oplæg, hvor der bl.a. sikres en harmonisering i udpegningerne.