Punkt 6 Regnskab 2020: Overførsler
Beslutningstema
Godkendelse af bevillingsoverførsler fra regnskab 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at:
- Som udgangspunkt følges kommunens almindelige overførselsprincipper:
- Opgjorte merudgifter/mindreindtægter på 30,9 mio. kr. afledt af covid-19 kompenseres fuldt ud ved finansiering af pulje for covid-19 og midtvejsregulering.
- Der er særlige udfordringer/finansiering på netto 45,7 mio. kr., der finansieres via restpuljer og med 8,0 mio. kr. fra områder uden overførselsadgang.
- Restbudget for drift, anlæg og udskudt lånoptagelse overføres til 2021.
- Nævnte anlægsoverførsler omplaceres til andre projekter.
- Resterende mindreforbrug på 12,0 mio. kr. anvendes med 8,7 mio. kr. til pulje for imødegåelse af udfordringer i 2021 og 3,3 mio. kr. overføres ikke.
- Økonomiudvalget drøfter risici og finansieringsbehov, og på denne baggrund indstiller, om der skal reduceres i overførslerne og/eller covid-19 kompensation.
Sagsfremstilling
Som led i regnskabsaflæggelsen 2020 fremlægges direktionsnotat omhandlende overførsler fra 2020 til 2021.
Ved udarbejdelse af overførselsregnskabet er det lagt følgende bærende hensyn til grund:
- Tillid til og klarhed om overførselsreglerne.
- Ekstraordinære regnskabsudfordringer søges dækket ind.
- Udgifter afledt af covid-19 kompenseres fuldt ud.
Regnskabsudfordringer især på myndighedsbudgetterne på ældre-, social- og familieområdet overføres ikke, ligesom covid-19 relaterede udgifter på netto 30,9 mio. kr. kompenseres fuldt ud på trods af at kommunen pt. alene har modtaget 13,5 mio.kr. hertil. Udgifter afledt af Covid-19 er beskrevet nærmere i vedlagte bilag.
Endvidere afsættes pulje til forventet tilbagebetaling af beskæftigelsestilskud 16,5 mio.kr.
Finansieringen tilvejebringes via afsatte puljer primært fra covid-19 kompensation midtvejsregulering samt mindreforbrug, der efter overførselsreglerne tilgår kassen.
På denne baggrund vil overførslen til 2021 udgøre indtægter 16,5 mio. kr., serviceudgifter 67,4 mio.kr., anlægsudgifter 156,0 mio.kr. og renter -2,5 mio. kr.
Anlægsoverførsler jf. bilag 3 anbefales omplaceret til andre projekter for udligning af indtægts- og udgiftsbudgetter, som ikke forventes at kunne realiseres/ overholdes.
Resultat af ordinær drift udviser et overskud på 185,5 mio.kr. mod vedtaget budget på 133,8 mio.kr.
I forhold til servicerammen (vedtaget budget 2020) udviser regnskabet et mindreforbrug på 1,1 mio. kr. inkl. covid-19 relaterede udgifter på 30,9 mio.kr.
Lån og deponering, brugerfinansieret, kursreguleringer og finansforskydninger udviser en samlet mindreindtægt på 114,8 mio. kr., og hvoraf 118,1 mio. kr. søges overført til 2021.
Overførslerne og Budget 2021
Driftsudgifter:
I budget 2021 udgør serviceudgifterne 2.660,2 mio.kr. svarende til kommunens serviceramme.
Heri indgår risikopulje på 20 mio.kr.
Overførslerne af serviceudgifter fra 2020 udgør 67,4 mio.kr., hvilket medfører en betydelig stigning i budgettet i forhold til servicerammen og vil således medføre en betydelig økonomistyringsopgave i forhold til overholdelse af rammen jf. kommunens økonomiske politik og risiko for sanktion.
Det skal bemærkes, at det formentlig er en udfordring for de fleste kommuner, ligesom covid-19 situationen kan have indflydelse på evt. sanktioner. Denne risiko kan ikke pt. afdækkes nærmere.
Udfordringerne på myndighedsbudgetterne samt covid-19 relaterede udgifter fortsætter i 2021 og første bud herpå vil foreligge i forbindelse med budgetopfølgning pr. 31. marts 2021, der forelægges udvalgene i maj 2021.
Kommunerne er lovet kompensation for covid-19 udgifter også i 2021, men beløbets nettostørrelse er usikkert, herunder hvordan det samlet vil indgå i kommuneaftalen for budget 2022. Endvidere vurderes at overførselsudgifterne på landsplan i 2021 vil ende betydeligt under niveauet i kommuneaftalen for 2021, hvorfor der også her er risiko for regulering og dermed finansieringsbehov.
Samlet set bør der afsættes passende risikopulje i forbindelse med overførslerne til 2021 under hensyntagen til tillid til overførselsreglerne og covid-19 kompensation.
Anlægsudgifter:
I budget 2021 udgør anlægsudgifterne netto 152,6 mio. kr.
Overførslerne fra 2020 udgør i alt netto 156,0 mio. kr., hvorefter det korrigerede anlægsbudget 2021 udgør netto 308,6 mio. kr.
Som følge af Corona-krisen indgik Regeringen og KL i marts 2020 aftale om fremrykning af anlægsprojekter, som er undtaget det kommunale anlægsloft, og hvor den forøgede anlægsaktivitet kan lånefinansieres.
For Svendborg Kommune udgør de fremrykkede anlægsprojekter i alt 77,5 mio. kr., heraf overføres 44,0 mio. kr. til 2021. Det skal bemærkes, at såfremt de fremrykkede anlægsprojekter ikke er afsluttet senest 31.12.2021 bortfalder lånedispensationen.
Omfanget af anlægsbudgettet i 2021, herunder realisering af fremrykkede anlægsprojekter, er således en meget betydelig implementerings- og økonomistyringsopgave, hvilket også skal ses i lyset af den store aktivitet i byggesektoren med manglende arbejdskraft og stigende priser.
Likviditet:
Det skal bemærkes, at selvom kommunens gennemsnitlige likviditet ultimo februar 2021 udgør knap 230 mio.kr. er den stadig relativ lav sammenholdt med andre kommuner. Hertil skal bemærkes, at der udover likviditetsrisici jf. ovenfor også skal afregnes knap 30 mio.kr. til indefrosne feriepenge, ligesom budgetoverslagsårenes risiko-/bufferpuljer er begrænsede.
(Direktionsnotat om overførsler er vedlagt.)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Direktionens indstilling udgør en samlet gen-/tillægsbevilling på 119,3 mio. kr., heraf udgør serviceudgifter 67,4 mio. kr.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Svendborg Kommunes bevillingsregler.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23-03-2021
Indstilles.
Afbud fra John Arly Henriksen (A) og Mette Kristensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Byrådet den 30-03-2021
Godkendt.