Punkt 6 Orientering om overgang til Aula på dagtilbudsområdet
Beslutningstema
Orientering om overgangen til Aula på dagtilbudsområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Aula er en landsdækkende digital kommunikationsplatform, der skal understøtte samarbejdet mellem skoler, dagtilbud, forældre og børn. Udviklingen af systemet, tidsplan, proces m.m. er koordineret på kommunernes vegne af KL’s it-selskab – Kombit. I Svendborg Kommune er der etableret en projektorganisation, der understøtter overgangen til Aula.
I oktober 2019 overgik skoleområdet i Danmark til Aula og i januar 2021 tages Aula i brug på dagtilbudsområdet i Svendborg Kommune.
Målet med Aula er at skabe en tidssvarende og forenklet platform for digital kommunikation mellem forældre, skoler og dagtilbud - på skoleområdet ligeledes med eleverne. Der er stilet efter en enkel og intuitiv løsning med inspiration fra bl.a. opsætningen på sociale medier.
Derudover kan Aula understøtte det tværfaglige samarbejde med eksempelvis PPR.
Ved at samme system anvendes på både dagtilbuds- og skoleområdet skabes der en forenkling og rød tråd for forældre.
På dagtilbudsområdet afløser Aula KMD Børneintra, som er den kommunikationsplatform og hjemmesideplatform, der hidtil har været anvendt i Svendborg Kommune.
For at kunne bruge Aula skal man være registreret som forældre eller medarbejder på dagtilbudsområdet, og ens rettigheder i systemet defineres ud fra, hvilket børnehus eller dagplejegruppe man er tilknyttet som forælder eller medarbejder.
Aula rummer ikke i sig selv en hjemmeside. Da hjemmesideelementet i KMD Børneintra også udgår, etableres der derfor en forenklet hjemmeside for hvert dagtilbudsområde som er rettet til interesserede kommende forældre, samarbejdsparter og lokalområdet i øvrigt. Fælles information om dagtilbudsområdet samles på www.svendborg.dk [1] og der linkes imellem de forskellige sider.
Ibrugtagning af Aula på dagtilbudsområdet vil trække på erfaringerne fra skoleområdet. Bl.a. er der udarbejdet en overordnet anvendelsesstrategi, som skal skabe gode rammer for hensigtsmæssig og målrettet digital kommunikation. Herunder, at man som bruger guides til at overveje, hvornår det er hensigtsmæssigt at kommunikere digitalt og hvornår det med fordel kan ske mundtligt, telefonisk, i papirform eller på andre måder.
Forældrebestyrelser, medarbejdere og ledere drøfter anvendelsesstrategien i efteråret 2020 og omsætter den til konkrete lokale retningslinjer for god kommunikation og samarbejde i Aula.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Aula rummer engangsudgifter i forbindelse med opstart samt løbende udgifter til licens m.m. Udgifterne afholdes inden for dagtilbudsområdets centrale budget. Den nuværende udgift til KMD Børneintra indgår i finansieringen heraf.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Sagen afgøres i
Børne- og Ungeudvalget
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-09-2020
Taget til efterretning.