Punkt 7 Årsrapport 2019 - Kontrol med uretmæssig modtagelse af offentlige ydelser
Beslutningstema
Orientering om Årsrapport for kontrolgruppens arbejde
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Der udarbejdes årligt en status for kontrolarbejdet vedr. sociale ydelser i det forgangne år. Årsrapporten beskriver kontrolgruppens aktiviteter og indsatser i 2019.
Kontrolindsatsen arbejder primært med 3 typer af sager:
- Folkeregistersager
- Sociale sager
- Virksomhedskontroller
Der arbejdes med 4 kontroltrin i kontrolarbejdet:
Trin 0: Information til borgere om pligter og rettidigheder f.eks. i form af kampagner
Trin 1: Kontrol i forbindelse med ansøgning af ydelse.
Trin 2: Kontrol i løbende sager, når borgeren er bevilget en ydelse
Trin 3: dybdegående kontrol i forbindelse med en undren.
Trin 0-2 varetages i den daglige sagsbehandling, mens trin 3 varetages af kontrolgruppen og det er denne indsats, der beskrives i årsrapporten.
Kontrolgruppen har i 2019 behandlet 94 sager mod 93 sager i 2018. Årsresultatet for 2019 er en samlet besparelse på 2.871.156. Resultatet for 2019 er lavere end det samlede resultat for 2018 som udgjorde 6.306.350 kr. Dette skyldes primært, at væsentlig flere af de henvendelser kontrolgruppen i 2019 har fået og behandlet, har drejet sig om bopælsforhold, som erfaringsmæssigt ikke giver samme provenu, som sager omhandlende sociale ydelser.
Ved budgetforliget 2020 blev der afsat midler til en øget indsats på området. Med den ekstra medarbejder, vil kontrolgruppen kunne øge deres interne samarbejde ved at øge kendskabet hos andre afdelinger til kontrolgruppens arbejde. Det er KLs anbefaling netop at styrke det interne samarbejde, da dette erfaringsmæssigt giver det højeste provenu.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-03-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).