Styrket Erhverv

At tænke positivt i en krisetid

Mandag den 14. november blev flere end 90 virksomheder klædt på til at håndtere den krisetid, som detail-branchen forventer at gå i møde. Det skete, da Styrket Erhverv i Gadeplan holdt arrangementet ”Kom styrket gennem krisen” på Hotel Christiansminde.

Kan man overhovedet tænke positivt, når elregninger, benzin- og gaspriser bare stiger, og forbrugerne tilmed har færre penge mellem hænderne? Ja, det kan man faktisk godt. Det var i hvert fald budskabet til mandagens arrangement, som samtidig markerer afslutningen på fem års erhvervsfremmeprojekt, der har været et tværkommunalt samarbejde mellem de fire kommuner Ærø, Langeland, Fåborg-Midtfyn og Svendborg.

Borgmester Bo Hansen takkede på vegne af alle fire borgmestre de deltagende virksomheder for at have engageret sig gennem hele projektets levetid.

Hvordan tænker man positivt, når det hele ser sort ud?

Et af dagens gennemgående budskaber var, at der ikke er grund til at lade frygten overtage eller blive handlingslammet.

-Der er ingen tvivl om, at virksomhedsejere lige for tiden er meget bekymrede, fordi usikkerheden er stor på flere områder. Styrket Erhverv i Gadeplan har igen i dag forsøgt at åbne deres øjne for, at de faktisk har alle muligheder for at ruste sig og komme styrket gennem krisen, og virksomhederne er heldigvis klar til at tage udfordringen op, siger erhvervschef i Svendborg Kommune, Søren Bach-Hansen, som også deltog på dagen.


Dagen blev indledt med et oplæg om positiv psykologi leveret af sundheds- og erhvervspsykolog Ebbe Lavendt fra Center for Positiv Psykologi. Især var budskabet, at man ved hjælp af en positiv og optimistisk indstilling kan udnytte kriser eller modgang til at vokse sig stærkere, og ovenikøbet vinde noget uforudset. Dog nytter det ikke, hvis man udelukkende opfører sig som en lalleglad og urealistisk jubeloptimist.


- Forskning viser, at de, som formår at arbejde aktivt med modgang og udnytter krisen til at vokse, vil klare sig bedre end de, hvis indstilling er negativ. Man kan faktisk vende krisen til en god mulig for at komme et, på nogen punkter, bedre sted hen. Det er dog fejlagtigt at tro, at pessimisme er helt ubrugelig i en krisetid, for når vi skal vurdere risici, så ved vi fra forskningen, at man får bedre resultater ved at tage de pessimistiske briller på, uddyber Ebbe Lavendt.


Konkrete værktøjer og samarbejde på tværs
Efter oplægget blev deltagerne fordelt på tre roterende workshops. Her blev de mødt af kompetente workshopholdere og fik viden og konkrete værktøjer indenfor områderne økonomi og optimering, strategisk kommunikation markedsføring samt produkt og sortiment. En af deltagerne var direktør for Spar Nord, Ulrik Feveile, som også er medlem af projektets styregruppe, og har fulgt projektet tæt i alle fem år:


- Det har været en fornøjelse at stå på sidelinjen. Jeg er meget begejstret for de resultater, projektet har opnået. I dag er jeg er med for at lade mig inspirere, for krisen kommer til os alle – og heller ikke i banksektoren kommer kunderne af sig selv. Jeg er i dag blevet bestyrket i min tro på, at det er meget vigtigt at gøre sig tanker om, hvordan vi kommer igennem 2023 uanset branche, siger Ulrik Feveile.

Almira Vojnikovic fra tøjbutikken Gine i Rudkøbing tager også flere værktøjer med fra arrangementet.  

-Der har været en utrolig positiv og afsmittende stemning af, at alt kan lade sig gøre, hvis man vil det. Det er inspirerende at blive mindet om muligheder fremfor begrænsninger, og det har vi brug for. Derudover har jeg i dag fået ideer til, hvordan vores lokale handelsstandsforening i fremtiden kan hjælpe med at facilitere netværk og læring på tværs, for i dag har vist, at samtaler og samarbejder kan skabe synergier, selvom man ikke befinder sig i samme branche.  Det, synes jeg, er motiverende, påpeger Almira Vojnikovic.

Fakta:
Det tværkommunale projekt Styrket Erhverv i Gadeplan afsluttes november 2022 efter fem år, og er ejet af de fire sydfynske kommuner Ærø, Langeland, Faaborg-Midtfyn og Svendborg – støttet af den Europæiske Socialfond.
 

310 virksomheder har i løbet af de fem år deltaget i hundredvis af aktiviteter om etablering og brug af digitale forretningsmodeller.

Projektets formål har været at sikre kommerciel bæredygtighed gennem digitalisering, samt attraktive og velfungerende handelsbyer, der er en forudsætning for en bys udvikling.

I projektets levetid har mange kommuner skelet til projektets metode, proces og resultater, og i dag har hele 38 kommuner vist interesse for at starte lignende tiltag.
 

For yderligere oplysninger om projektet rettes henvendelse til:

Helge Padegaard, Erhvervskonsulent, Svendborg Kommune, tlf.: 30174433