Foto: 1. a Skårup Skole

Eleverne i 1.a på Skårup skole er Danmarks næstbedste mikroforskere

Pressemeddelelse

Eleverne i 1.a på Skårup Skole har været så dygtige til at udforske de små dyr i den nære natur, at de tirsdag vandt andenpræmien i den landsdækkende Mikroforskerkonkurrence 2020.

Med en imponerende rapport om biller og tusindben sikrede 1.a på Skårup Skole sig tirsdag en høj placering i den landsdækkende Mikroforskerkonkurrence 2020. Klassen har sammen med deres lærer undersøgt forskellige kendetegn ved smådyrene. Måden, de arbejdede med projektet på, var nok til en flot andenplads.

Eleverne i klassen er gået i dybden med mikroforskningen - en ny naturvidenskabelig, enkel arbejdsmetode for 0. - 3. klassetrin, hvor eleverne ud fra deres egen undren laver små naturvidenskabelige undersøgelser af naturens små Krible Krable dyr. Undervejs gennemgår de syv arbejdstrin, hvor de selv skal formulere spørgsmål ud fra det, de undrer sig over. De skal også selv finde en metode til at få besvaret deres spørgsmål. 

”Arbejdsformen var ny både for os og for eleverne. Men det blev en kæmpesucces, eleverne var slet ikke til at stoppe igen, de arbejdede selv videre i frikvartererne. Det er tydeligt, at metoden med at tage udgangspunkt i elevernes egne spørgsmål, virkelig giver dem engagement. Og nu bliver vi ovenikøbet belønnet for projektet, fortæller lærer Jane Lønberg, der har kørt projektet sammen med en anden lærer og en pædagog.

Høj kvalitet i arbejdet

Juryen, som består af et ekspertpanel fra Naturvejledning Danmarks Krible-Krable projekt, var ikke i tvivl om rapportens vinderkvalitet. Juryen har vurderet helheden i elevernes arbejde med mikroforskermetoden samt den proces, eleverne har været igennem fra Krible-Krable tur i naturen til konklusion og formidling til andre.

”Spændende elevundersøgelser, gode og relevante undringsspørgsmål, godt og eksemplarisk forløb, elevcentreret arbejde”, lyder det blandt andet fra juryen.

Efter en undringstur til en landhave i nærheden, hvor eleverne fandt en masse smådyr, valgte de de spørgsmål, de allerhelst ville have besvaret: Hvor mange ben har et tusindben og har de alle lige mange? Kan biller høre? Er det antallet af ben, som afgør om det er biller eller tusindben, der er hurtigst?

Herefter hentede eleverne oplysninger om biller og tusindben, lavede forsøg med dem, arrangerede et dyreOL, for at se, hvilket dyr, der løber hurtigst - og hvorfor. Herefter tegnede de og lavede skemaer og modeller. Til sidst blev hele processen formidlet i en rapport, som har været i konkurrence med 31 andre rapporter fra hele Danmark.

Første gang i stor skala

Mikroforskermetoden og den tilhørende børneforskerkonkurrence er en del af Naturvejledning Danmarks Krible Krable univers, den har norsk forbillede og det er første gang den afprøves i stor skala i Danmark.

”Børnenes undren og naturlige lyst til at udforske naturen er drivkraften i projektet. Når børnene er drevet af deres egen interesse, bliver de engagerede og får ejerskab til det undersøgende arbejde. Her er processen vigtigere, end om svarene er 100 procent korrekte,” siger projektleder for Mikroforskerprojektet, naturvejleder Kari Hald.

Hun har det klare indtryk, at den nye undervisningsmetode er blevet vel modtaget på skolerne rundt om i landet. Mikroforskerprojektet, som er støttet af Novo Nordisk Fonden, skal skabe interesse for videnskab og forskning fra en tidlig alder.

Med andenpladsen følger 8.000 kroner, som 1.a kan bruge på en ekskursion til et sted, som kan bidrage til videre mikroforskning. Ud over pengene får eleverne overrakt hvert deres diplom samt et lille badge til at sætte på tøjet.

PS: Klassens konklusion blev, at billen løber hurtigst på grund af benenes længde og opbygning.

 

Pressekontakt:

Projektleder for Mikroforskerne, Kari Hald,

mobil: 53 56 66 40, mail: kriblekrable@naturvejleder.dk

 

Pressekoordinator for Mikroforskerne, Metha Loumann

mobil: 60 82 04 03, mail: ml@methamedia.dk

 

Læs mere på www.mikroforsker.dk