COVID-19 og din virksomhed

Danmark er atter åbnet efter corona-krisen, men hvis du fortsat har spørgmål til regeringens hjælpepakker eller andet i forbindelse med corona-krisen, sidder Erhvervskontoret klar til at besvare dine spørgsmål. Så tøv ikke med at kontakte os med stort som småt.

Hjælpetiltag og initiativer

Hvordan skal virksomheder forholde sig til COVID-19? Situationen udvikler sig konstant, og det gør de værktøjer, der kan hjælpe virksomheder igennem krisen også.
Se oversigten over regeringens gennemførte hjælpetiltag.
Se den samlede og opdaterede oversigt over kompensation og hjælp til din virksomhed


Kompensation til arrangører - åben for ansøgning nu

Nu kan du ansøge om kompensation for aflyste eller udskudte arrangementer i perioden 6. til 31. marts 2020.
Læs mere på virksomhedsguiden.


Lønkompensation

Den 15. marts indgik Regeringen og arbejdsmarkedets parter en trepartsaftale om midlertidig lønkompensation, der giver virksomheder forbedrede muligheder.
Hos Virksomhedsguiden kan du se, hvad det kræves for at få lønkompensation. Ordningen er for virksomheder med én eller flere ansatte. Ansøgninger åbner efter planen midt i uge 13.
Se spørgsmål og svar om lønkompensationsaftalen hos virksomhedsguiden.


Arbejdsfordeling

Der er kommet mere fleksible regler i forbindelse med Covid-19 omkring arbejdsfordeling. Det har blandt andet medført, at der kan anmeldes arbejdsfordeling fra dag 1 og ikke efter en uge, som det har været hidtil. Når en virksomhed har arbejdsfordeling, er medarbejderne ikke fuldt beskæftigede, men arbejder nogle dage og får løn fra virksomheden for disse dage, mens de går ledige de andre dage. Medarbejdere, som er medlem af en A-kasse, får supplerende dagpenge for de dage, de er ledige.
Læs mere om arbejdsfordeling.


Sygedagpenge/løn til medarbejdere og selvstændige 

Der gives refusion fra dag ét til arbejdsgivere i arbejdsgiverperiode og sygedagpenge til selvstændigt erhvervsdrivende fra første fraværsdag når medarbejderen er syg af Covid-19 eller i karantæne.
Læs om de nye regler her.


Midlertidig udskydelse af betalingsfrister for A-skat, arbejdsmarkedbidrag sam moms - også for SMV'er

Regeringen har fremsat lovforslag om udskydelse af betalingsfristerne – konkret ved at sammenlægge to afgiftsperioder, så man stadig kan indberette til de normale frister og fx få udbetalt negativ moms. Men man kan derimod vente med at betale, så det svarer til betalingsfristen for den anden afgiftsperiode.
Læs mere hos SKAT.


Påvirket handel?

Få svar på, hvad du som køber eller sælger skal gøre, hvis din handel er påvirket af Covid-19. Selv om man i Danmark på nuværende tidspunkt ikke er nødsaget til at lukke produktionsfaciliteter eller detailhandel for at undgå spredning af coronavirus, vil dansk produktion og handel sandsynligvis blive påvirket af covid-19. Det betyder, at varer muligvis ikke vil nå frem til planlagt videresalg eller forarbejdning, hvilket kan påvirke virksomheders værdikæde. Det er bl.a. vigtigt, at du sætter dig ind i de kontraktlige forpligtelser, som du har indgået, eller er ved at indgå, og orienterer dig i bestemmelserne om misligholdelse – særligt bestemmelserne om force majeure.
Læs mere om bestemmelserne om force majeure


Restriktioner på indrejse: Hvad betyder det for din virksomhed?

For at forebygge spredning af Covid-19 blev de danske grænser lukket fra lørdag den 14. marts kl 12. Lørdag den 27. juni 2020 blev grænserne åbnet mere op, og rejserestriktionerne ændret. Der frarådes dog fortsat at rejse til visse lande.
Læs om hvad det betyder for din virksomhed i forhold til import og eksport.


Se PDF med regeringens samlede tiltag indtil nu

 

Nyttige links

De vigtigste kilder til information om COVID-19 til virksomheder:
 


Status på COVID-19 og den løbende udvikling kan følges på disse kanaler:


Hjælpepakker

Hos Altinget kan du se en samlet oversigt over alle Covid-19 hjælpeinitiativer – det er en fyldestgørende guide, hvor du kan danne dig et overblik.
Se listen her.

​​​​​​IT – kriminelle udnytter typisk kriser voldsomt

Hotlines

Hvis du som virksomhed har spørgsmål til Covid-19 er der oprettet en særlig Hotline. Hotlinen vejleder som udgangspunkt ikke, men er behjælpelig med at henvise til rette myndighed. Kontakt Hotlinen på 72 200 034. Hotlinen er åben mandag-torsdag kl. 8.30-16.00 og fredag kl. 9.00-15.00.

  • Du kan også kontakte Dansk Erhvervs Hotline på telefon 3374 6400.
  • Myndighedernes fælles hotline er telefon 7020 0233.
  • Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har også en hotline for virksomheder i hverdagene fra 8:00-16:00 på tlf. 72 200 350.