Teknik- og Erhvervsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutningstema
Forud for behandlingen af dagsordenen blev afholdt to lukkede temamøder for udvalget. Det formelle møde startede kl. 17:40.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Et flertal godkendte dagsordenen med undtagelse af punkt 20 og 22, som blev udsat til kommende møde.
Et flertal ønskede ikke at behandle punkt 21, som dermed ikke blev optaget på udvalgets dagsorden med henvisning til en tidligere udvalgsbeslutning.
Teknik- og Erhvervsudvalget erklærede Flemming Madsen (A) inhabil i relation til punkt 7 på dagsordenen.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 2 Kommuneplan 2020 - 2032: Ny tidsplan
+Beslutningstema
Beslutning om ny tids –og procesplan for revision af kommuneplanen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet,
- At den reviderede tids – og procesplan for revision af kommuneplanen godkendes.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet besluttede d. 25. juni 2019 at igangsætte arbejdet med revision af Kommuneplan 2017- 2029.
Med igangsættelse af revisionen, iværksatte man ligeledes en forudgående høring, med fokus på at indkalde idéer og forslag til det kommende planlægningsarbejde.
Det er et selvstændigt formål med Planloven at sikre, at borgerne på et tidligt tidspunkt i planlægningsarbejdet får lejlighed til at debattere planlægningsmulighederne, fremsætte forslag og derved give deres synspunkter til kende, før der er udarbejdet et planforslag.
Den forudgående høring fandt sted fra d. 7. oktober 2019 – 1. december 2019.
Der blev i høringsperioden afholdt tre borgermøder med temaerne Bosætning, Mobilitet og Erhverv og Turisme. Derudover blev der i samme periode afholdt en Nærdemokratidag, arrangeret af Lokaludvalget, med fokus på udvikling i lokalområderne.
I forbindelse med den forudgående høring er der indkommet over 100 kvalificerede forslag og ideer til den kommende revision af kommuneplanen. Høringssvarene kommer fra både borgere, grundejere, organisationer, professionelle bygherre, lokalområder mv.
På baggrund af de mange forslag og idéer, samt deres karakter og kompleksitet, er der behov for at revidere den oprindelige tids – og procesplan.
Den oprindelige tidsplan arbejder med offentliggørelse af forslag til en ny kommuneplan i juni 2020, med en forventet endelig vedtagelse i december 2020.
Ny tids – og procesplan
Den nye tids – og procesplan fremrykker processen sådan, at der offentliggøres et forslag til den nye kommuneplan i november 2020, med en forventet endelig vedtagelse i maj 2021.
I forbindelse med den nye tidsplan, arbejdes med en mulighed for at udarbejde en række parallelle kommuneplantillæg, der kan have en sådan strategisk karakter, at planlægningen ikke kan afvente en endelig vedtagelse af kommuneplanen.
Den nye tidsplan vil ikke have nogle komplikationer i forhold til offentlighedsreglerne i Planloven.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den nye tids- og procesplan forventes ikke at fordyre udarbejdelsen af kommuneplanen, men vil betyde en forskydning af en del af udgifterne til 2021.
Finansieringen af kommuneplanen vil ske indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Revisionen af kommuneplanen indebærer udgifter til analyser, workshops, møder, kommunikation og eksterne rådgivere.
Lovgrundlag
Planloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 3 Gammel Nybyvej 62 - Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan
+Beslutningstema
Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.22 og forslag til lokalplan nr. 653 – Gammel Nybyvej 62, tæt/lav boligbebyggelse
Indstilling
Direktionen indstiller til behandling i Teknik- og Erhvervsudvalget og endelig godkendelse i Byrådet, at
- Forslag til kommuneplantillæg nr. 2017.22 offentliggøres i 8 uger
- Forslag til lokalplan nr. 653 offentliggøres i 8 uger
- Der ikke udarbejdes miljøvurdering af planforslagene. Beslutningen herom offentliggøres sammen med planforslagene.
- Der holdes borgermøde i den offentlige høring.
Sagsfremstilling
Baggrund
Teknik- og Erhvervsudvalget vedtog den 7. februar 2019 at igangsætte udarbejdelse af forslag til tillæg til Kommuneplan 2017-2029, samt forslag til lokalplan med en forudgående høring.
Principperne for planlægningen, som blev besluttet i forbindelse med igangsætning:
- Maks. Otte boliger med en tæt/lav bebyggelsesstruktur (rækkehuse).
- Det skal sikres, at en boligbebyggelse placeres parallelt med og ud til Gammel Nybyvej.
- Der skal anvendes traditionelle genkendelige materialer for Gammel Nyby. Derudover gives mulighed for grønne tage. (levende/beplantet).
- Mulighed for sadeltag eller en kombination af sadeltag med lav rejsning og ensidet taghældning. Ved ensidet taghældning skal den højeste facade vende ind mod gårdrummet.
Den forudgående høring blev gennemført i perioden 30. april 2019 til 3. juni 2019.
Byrådet besluttede, den 28. august 2019, på baggrund af den forudgående høring at tilføje yderligere tre principper:
- Bygninger skal indordne sig landsbyens bebyggelsesstruktur fra slut 1600-tallet.
- Træbeklædning kan anvendes i mindre omfang og skal være lodret.
- Malede eller pudsede facader skal fremstå i jordfarveskalaen.
I forbindelse med den forudgående høring, blev der lovet et borgermøde i den offentlige høring.
Planområdets placering i Gammel Nyby.
Planforslagenes indhold
Kommuneplantillægget udlægger området til boligområde med mulighed for opførelse af otte tæt/lav boliger indenfor landsbyafgrænsningen.
Lokalplanens indhold baserer sig på et foreløbigt projekt, så bestemmelserne for bebyggelsens udformning og placering af projektet kan gennemføres, som skitseret, men med plads til justeringer ved den endelige projektering.
Bebyggelsen tænkes opført i en enkelt etage med sadeltag med en hældning på ca. 10 grader, men lokalplanens bestemmelser åbner desuden en generel mulighed for at etablere udnyttet tagetage.
Byggeriet skal opføres i materialer der er traditionelle og genkendelige i Gl. Nyby. Bebyggelsens facader skal derfor fremstå som blank mur eller som pudset murværk suppleret med lodret træbeklædning på mindre bygningspartier. Tagbeklædningen skal udføres som tegl eller tagsten i sort eller rød. Taget vil desuden kunne udføres med tagpap eller som ’grønt’ tag.
Bygherres rådgiver har udarbejdet forslag til lokalplan.
Ny bebyggelses placering
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne i forbindelse med planlægningen og udfærdigelsen af forslaget til kommuneplantillæg 2017.22 og forslag til lokalplan nr. 653 – Gammel Nybyvej 62 tæt/lav boligbebyggelse, er finansieret indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Mulighed for udbygning af boliger i landsbyen er med til at understøtte bosætningen.
Lovgrundlag
Lov om planlægning.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 4 Ramsherred 10 - Endelig vedtagelse af lokalplan 651
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af lokalplan 651. For et område til blandet bolig- og erhvervsformål, Ramsherred 10 i Svendborg.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets beslutning, at vedtage forslag til lokalplan 651 endeligt.
Sagsfremstilling
Baggrund
Ejer af Ramsherred 10, Barfoed Group, har anmodet Svendborg Kommune om en ny lokalplan, som skal sikre mulighed for en bredere anvendelse af ejendommen i lighed med tilsvarende ejendomme i midtbyen.
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede 10. oktober 2019, at sende forslag til lokalplan 651 i offentlig høring i fire uger.
Høringen er gennemført i perioden 7. november til 8. december 2019.
Der er ikke indkommet høringssvar til planforslaget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne til udarbejdelse af lokalplan 651, er finansieret indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Ramsherred 10 vil efter vedtagelse af lokalplan 651 have samme anvendelsesmuligheder, som tilsvarende bygninger i centrum, hvilket er fremmende for den erhvervsmæssige udnyttelse af ejendommen.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Sagen udsættes.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 5 Forslag til kommuneplantillæg 2017.05 og lokalplanforslag 641 for Lundeborg Badehotel
+Beslutningstema
Beslutning om offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.05 og lokalplanforslag 641 for Lundeborg Badehotel, Gl. Lundeborgvej 46.
Indstilling
Direktionen indstiller til byrådet, at:
- Forslag til kommuneplantillæg 2017.05 offentliggøres i 8 uger.
- Forslag til lokalplan 641 offentliggøres i 8 uger.
- Der ikke udarbejdes miljøvurdering af planforslagene. Beslutningen herom offentliggøres sammen med planforslagene.
- Der ikke afholdes borgermøde i høringsperioden.
Sagsfremstilling
Baggrund
Ejerne af Lundeborg Strand Camping ønsker at afvikle campingpladsen og har igangsat et projekt for udvikling af området til hotel/ferielejligheder som hotelvirksomhed.
I kommuneplanen 2017-2029 er Lundeborg udpeget som turistcenter og et fremtidigt, primært lokaliseringssted for større ferie- og fritidsanlæg for de kystnære områder ved Storebæltskysten.
En realisering af projektet kræver et tillæg til Kommuneplan 2017-2029 samt en ny lokalplan, da området i dag er udlagt til campingplads.
Teknik- og Erhvervsudvalget igangsatte den 10. september 2018 en forudgående høring efter planloven. Høringen blev gennemørt i perioden fra den 8. oktober til den 5. noveber 2018.
Der indkom i alt 12 høringssvar fra myndigheder, interesseorganisationer, naboer og borgere i Lundeborg. Høringssvarene spændte fra fuld opbakning, over opbakning på betingelser til ingen opbakning.
I forhold til skitseprojektet ”Lundeborg Badehotel” gik følgende emner igen i høringssvarene:
- Påvirkning af (kyst)landskab og natur.
- Hensyn til fredede arealer og arkæologi.
- Hensynet til omkringliggende naboer – indbliksgener, udsigt, støj.
- Placering af eventhus og tilhørende p-pladser.
- Trafikale forhold – Gl. Lundeborgvej og Stenmurervej.
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede den 6. december 2018 at igangsætte planlægningen med bemærkning om, at byggefeltet skal holdes ovenfor skrænten mod kysten (altså udenfor strandbeskyttede arealer).
Markering af lokalplanområdet i den nordlige del af Lundeborg. Herudover er byzonearealer markeret med rød skravering.
Forslag til kommuneplantillæg 2017.05
En anvendelse af området til hotel- og feriecenter kræver et tillæg til kommuneplan 2017-2029. Det skyldes, at området i dag er udlagt til rekreative formål i form af campingplads.
Der er udarbejdet et tillæg, som ændrer kommuneplanens ramme for området til fremadrettet at være:
Områdets anvendelse: | Rekreativt område i form af hotel- og feriecenter |
Zonestatus: | Byzone |
Max bebyggelsesprocent: | 20% |
Max antal etager: | 1½ etager |
Max bygningshøjde: | 7 m |
Særlige bestemmelser: | Der skal sikres offentlig adgang gennem området |
Anvendelse konkret: | Hotel |
Det bemærkes, området på nuværende tidspunkt allerede er inddraget til byzone, hvorfor zonestatus er uændret.
Derudover bemærkes det, at forslaget forudsætter, at der nedlægges en campingplads, hvilket kommuneplanen normalt søger at bevare. Direktionen indstiller, at campingpladsen kan nedlægges, da området i forvejen er udlagt til byzone, at området ved Lundeborg i kommuneplanen er udpeget til turistcenter og da den nye anvendelse vil styrke helårsturismen i Lundeborg og i Svendborg Kommune som helhed.
Forslag til lokalplan 641
Lokalplanens formål
Lokalplanforslaget indeholder følgende formålsbestemmelser:
- At områdets anvendelse fremmer helårsturisme og understøtter Lundeborg som turistcenter.
- At bebyggelsen indpasses i kystlandskabets karakter som værende lavt og åbent byggeri.
- At bebyggelsen gives et enkelt og sammenhængende arkitektonisk udtryk.
- At sikre udlæg af grønne friarealer og adgang til stranden.
- At parkeringsarealerne tilpasses området gennem udlæg af mindre parkeringsarealer og ved begrønning heraf.
Anvendelse og disponering
Der gives mulighed for at opføre en hotelbebyggelse med ca. 80-90 hotellejligheder og et fælleshus som skal indeholde reception, restaurant og konferencefaciliteter.
Lokalplan indeholder tre typer af delområder for hhv. hotelbebyggelse, grønne friarealer og parkeringsarealer. Lokalplanområdet er disponeret således, at områderne til parkering og friarealer ligger fast, mens områderne til hotelbebyggelse kan indrettes på flere måder. Eksempelvis kan hotellets fællesfaciliteter placeres frit indenfor delområdet til hotel.
Eksempel på disponering af lokalplanområdet.
Bebyggelsens omfang, placering og arkitektur
Af hensyn til byggeriets indpasning i Lundeborg og det omgivende kystlandskab, fastsætter lokalplanen bestemmelser om en maksimal bebyggelsesprocent på 20 % og en maksimal bygningshøjde på 6,7 m.
Hotellejlighederne kan opføres som sammenbyggede huse i 1½ etager i rækker af 3-5 huse, mens fælleshuset kan opføres som sammensatte ”huse” omkring et atrium.
Lokalplanen indeholder en række bestemmelser omhandlende udformning, materialer og farver som alle har til formål, at medvirke til en hotelbebyggelse der fremstår som en arkitektonisk helhed med et enkelt formsprog og gennemgående materialer og farver.
Visualisering af byggeriet set fra vandet.
Veje, stier og parkering
Adgang til lokalplanområdet sker via Gl. Lundeborg. Herfra giver 3 nye interne fordelingsveje videre adgang til området og vil samtidig give udsyn til og udkig fra kysten.
Lokalplanen giver mulighed for, at der frit kan anlægges stier gennem området. Stierne er private, da de vil skulle udlægges på privat grund. Oplægget fra bygherre er, at man gerne vil acceptere offentlig adgang gennem området.
Der udlægges i alt tre parkeringsarealer, mens Gl. Lundeborgvej og de grønne friarealer friholdes helt for parkering.
Det sydlige parkeringsarealet, nærmest vandet, er udlagt med det formål at skærme det tilstødende sommerhus-/boligområde fra den ny bebyggelse. Udlægget af parkeringsarealet imødekommer samtidig forslag indgivet som høringssvar til den forudgående høring.
Strandbeskyttelseslinje
En mindre del af lokalplanområdet er omfattet af strandbeskyttelseslinjen.
Der er ikke planlagt for ny bebyggelse, anlæg eller vej- og stiudlæg inden for det strandbeskyttede areal.
I det nordligst hjørne af lokalplanområdet, indenfor strandbeskyttelsen, ligger to eksisterende lovlige strandhytter. Lokalplanen giver mulighed for, at disse to hytter kan genopføres med samme størrelse og placering i tilfælde af brand o. lignende.
Skovbyggelinje
Lokalplanområdet er omfattet af skovbyggelinje og en realisering af planlægningen for hotel- og feriecenter forudsætter derfor at Miljøstyrelsen reducerer skovbyggelinjen. Det vil være muligt at realisere projektet med en reduceret skovbyggelinje på 30 meter fra skovbrynet.
Alternativt kræver realisering at projektet, at Svendborg Kommune dispensere fra skovbyggelinjen ifm. byggesagsbehandling af et myndighedsprojekt.
Miljøvurdering
Der er foretaget en miljøscreening af lokalplanforslaget. Svendborg Kommune konkluderer på miljøscreeningen, at lokalplanen ikke medfører nogen væsentlig påvirkning på det omkringliggende miljø, og at der derfor ikke skal udarbejdes en miljøvurdering.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne til udarbejdelsen af kommuneplantillæg 2017.05 og lokalplansforslag 641 for Lundeborg Badehotel, finansieres indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Erhvervsmæssigt vurderes planerne at medvirke til en styrkelse af helårsturismen i Lundeborg ligesom Lundeborg Badehotel vil styrke Svendborg Kommunes image som en gæstfri og attraktiv kommune at besøge.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 6 Endelig vedtagelse af lokalplan for et nyt boligområde i Skovsbo
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af lokalplan 655, for et nyt boligområde i Skovsbo.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik – og Erhvervsudvalget, at
- Lokalplan 655 vedtages endeligt, med de foreslåede administrative rettelser
Sagsfremstilling
Baggrund
Teknik – og Erhvervsudvalget har d. 7. november 2019 offentliggjort forslag til lokalplan 655.
Lokalplanen har til formål at skabe et boligområde til fritliggende énbolighuse, i overensstemmelse med Kommuneplan 2017 - 2029. Området er udlagt til boligformål i kommuneplanen, tilbage i 2009.
Formål
Lokalplanen har til formål at skabe et boligområde til fritliggende énbolighuse i overensstemmelse med Kommuneplan 2017 - 2029. Formålet med lokalplanen er at skabe et attraktivt boligområde, med gode rekreative fri - og opholdsarealer, til brug for både de nye boliger, samt de øvrige beboere og besøgende i området.
Området udbygges med boliger i den vestlige del af lokalplanområdet, mens der udlægges et rekreativt område mod øst, til gavn for de nye boliger, samt de øvrige beboere i Skovsbo. Lokalplanen giver mulighed for udstykning af 10 boliger med grundstørrelser på mellem 700 – 1399 m². Området udbygges som et lukket vænge i naturlig forlængelse af den eksisterende boligbebyggelse i Skovsbo. Lokalplanen fastsætter en respektafstand på 30 meter til skoven af hensyn til sikkerhed, lysforhold og skovens naturværdier jf. Naturbeskyttelsesloven.
Reduktion af skovbyggelinjen
Svendborg Kommune har anmodet om en tilkendegivelse om reduktion af skovbyggelinjen svarende til 30 meter fra skovbrynet.
Miljøstyrelsen er indstillet på at reducere skovbyggelinjen til 30 meter som anmodet af Svendborg Kommune.
Miljøstyrelsen lægger vægt på, at byggeriet er en naturlig udvidelse af Skovsbo, og at der i dag er eksisterende byggeri inden for delområde A. Derudover lægges der vægt på, at der fastholdes en afstand på 30 meter, som sikrer skovens naturmæssige værdi og bevarer skovbrynet som landskabselement.
Oversigtskort
Offentlig høring
Forslag til lokalplan 655 har været i offentlig høring i 4 uger fra 11.11.19 – 09.12.19.
Der er kommet to høringssvar indenfor høringsperioden. Begge er beskrevet og behandlet i den vedlagte hvidbog.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer forslag til lokalplan 655.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplan 655 er finansieret indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Liste Ø kan ikke godkende indstillingen, idet de bakker op om høringssvaret fra Danmarks Naturfredningsforening.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 7 Overfladevand på Skovsbovænge
+Beslutningstema
Medfinansiering af anlæg til håndtering af overfladevand fra Skovsbovænge ifm. ny udstykning.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse og Byrådets endelige vedtagelse:
- At der indgås økonomisk aftale med bygherren for udstykningen på Skovsbovænge om etableringen af fælles anlæg til håndtering af overfladevand fra den offentlige vej på Skovsbovænge.
- At der bevilges og frigives 385.000 kr. til et anlægsprojekt til sikring af den offentlige del af Skovsbovænge kan afvandes.
- At ovenstående anlægsramme i 2020 finansieres af overførte anlægsmidler fra projektet forlængelse af Johannes Jørgensens Vej i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2019.
Sagsfremstilling
Baggrunden for etablering af fælles anlæg til afvanding af regnvand er at sikre afvandingen af den offentlige del af Skovsbovænge, idet vejvandet herfra løber i retning mod den nye udstykning og der er i dag ingen anlæg til afledning af overfladevand på den offentlige del af Skovsbovænge.
Der er planlagt privat byggemodning til 10 parceller. Dette område skal håndtere regnvandet på egen grund eller ved etablering af et regnvandsbassin, ifølge ”Forslag til Lokalplan 655 for et område til boligformål i Skovsbo”.
Bygherren ønsker at etablere et fællesbassin for håndteringen af regnvandet. Svendborg Kommune har derfor været i dialog med bygherren om, at der kan udledes overfladevand fra den offentlige del af vejen på Skovsbovænget til dette regnvandsbassin beliggende på den private byggemodning. I aftalen indgår (se vedlagte bilag):
- bygherren og kommunen deler anlægsudgiften til transportledning af overfladevand og regnvandsbassin.
- grundejerforeningen for lokalplanområdet forestår fremtidig drift og vedligeholdelse af fællesledning og regnvandsbassin.
- kommunen har ingen udgift fremover for retten til at benytte fælles transportledninger og regnvandsbassinet på den private byggemodning.
Da den offentlige vej hælder ned mod det nye byggemodningsområde er anlæg af et fælles anlæg til bortledning en nødvendighed. Overfladevandet fra vejen kan ikke ledes direkte til vandløb, da det først skal igennem et forsinkelsesbassin el lign.
Hvis det undlades, at etablere et fællesanlæg nu, vil det private regnvandsbassin ikke kunne tilsluttes uden ekstra anlægsudgifter til nye regnvandsledninger og udvidelse af bassin, forudsat af at grundejerforeningen i fremtiden vil være indstillet på dette.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Overslag:
Fælles anlægsudgifter til bortledning af regnvand: 550.000 kr./ 2 275.000 kr.
Egne udgifter til bortledning af regnvand på den offentlige del af Skovsbovænge 110.000 kr.
Svendborg kommunes samlede udgifter til bortledning af overfladevand 385.000 kr.
Udgifterne er delt op i fællesudgifter til fælles anlæg på den nye udstykning, hvor kommunen betaler halvdelen, og kommunens udgifter til anlæg til bortledning af overfladevand på den offentlige del af Skovsbovænge .
Den samlede andel på 385.000. kr. søges finansieret fra mindreforbrug af anlægsprojektet forlængelse af Johannes Jørgensens Vej i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2019.
Lovgrundlag
Svendborg Kommunes spildevandsplan
Svendborg kommuneplan – klimatilpasning
Lokalplan 655, når den træder i kraft og bliver vedtaget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Flemming Madsen (A) deltog ikke i punktets behandling, idet udvalget vurderede ham inhabil.
Punkt 8 Godsbanearealet - strategisk udviklingsplan og projektudvikling
+Beslutningstema
Godkendelse af projektbeskrivelse for strategisk udviklingsplan og projektudvikling for Godsbanearealet
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse og Byrådets endelige godkendelse,
- At der igangsættes udarbejdelse af en strategisk udviklingsplan og projektudvikling for Godsbanearealet.
- At processen for projektudviklingen sker gennem annoncering af forkøbsret med efterfølgende udbud
- At annonceringen sigter mod at finde en investor, som vil indgå i en samlet projektudvikling for hele godsbanearealet
- At brugen af ekstern rådgiver godkendes
- At der bevilliges og frigives en samlet anlægsbevilling på 1,775 mio. kr. og at dette finansieres via puljen ”Svendborg Havn, analyse m.v.”
Sagsfremstilling
I Udviklingsplanen for Fremtidens Havn er der på godsbanearealet skitseret en bydel med en blandet bolig- og erhvervsbebyggelse. Denne bydel indgik med en viderebearbejdning i arkitektkonkurrencen for Det Ny SIMAC for at sikre en kobling og koordinering med den nye uddannelses- og erhvervsbebyggelse på Nordre Kaj.
I lyset af de gunstige konjunkturer og med ønsket om at skabe en helstøbt bydel foreslås det, at igangsætte udviklingen af godsbanearealet nu. Det foreslås at ske gennem Byrådets beslutning af en såkaldt strategisk udviklingsplan, hvor rammerne for byudviklingen udvikles i dialog med en investor. Der er således tale om en proces som indledes med, at Byrådet med baggrund i en analyse af arealet beslutter de overordnede rammer og visioner for en byudvikling.
Dette materiale benyttes til offentligt at annoncere efter mulige samarbejdspartnere/investorer. Valget heraf sker efter på forhånd fastlagte kriterier. Når en mulig investor således er tildelt en forkøbsret udvikler denne og Svendborg Kommune i fællesskab et dispositionsforslag, som tager udgangspunkt i de indledende analyser og byrådets visioner for bydelen.
Når der efter dialogfasen foreligger et dispositionsforslag som begge parter er tilfredse med gennemføres det egentlige udbud. Ifm den indledende annoncering kan der eventuelt være fastlagt en mindstepris. Alle har mulighed for at byde.
Bedømmelsen af de indkomne bud vil igen ske ud fra på forhånd fastlagte kriterier. Herefter træffer Byrådet den endelige beslutning om accept af et købstilbud med baggrund i det kendte dispositionsforslag.
Det vurderes, at den beskrevne dialogproces mellem administration og investor vil forbedre kvaliteten i det endelige produkt, og forbedre muligheden for en bred tilslutning til resultatet politisk såvel som blandt borgerne.
Byrådets garanti for at sikre sig indflydelse på den konkrete byudvikling sker dels gennem den indledende afklaring af rammerne for byudviklingen i analyse- og visionsfasen, dels ved at administrationen parallelt med investordialogen udarbejder en strategisk udviklingsplan. Sidstnævnte omfatter et større område end selve udbudsarealet og sikrer, at den bebyggelse investoren i sidste ende står for, bliver koblet op på den omgivende by i henseende til veje, stier og anden infrastruktur, klimatilpasning, miljøforhold, grøn struktur og herunder Kobberbækkens mulige frilægning. Endvidere vil den strategiske udviklingsplan forholde sig til mulighederne for etapedeling af såvel bebyggelser som infrastruktur og Kobberbækkens frilægning.
Administrationen har udarbejdet en projektbeskrivelse med tilhørende tidsplan (jf. bilag 1 og 2) for et projekt, der omfatter dels udarbejdelsen af den strategiske udviklingsplan, dels annoncerings- og udbudsproces samt den tilknyttede dialogproces med investor.
Såfremt den beskrevne proces godkendes vil den første milepæl være Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse af resultatet af analysefasen i juni 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Til den indledende analysefase og til udviklingen af elementer i den strategiske udviklingsplan er der behov for ekstern bistand til bl.a dimensioneringsgrundlag for Kobberbækken, udvikling af rammerne for det overordnede vejnet, lokalvejnet, stinet og byrum, forundersøgelser for et parkeringshus, miljøundersøgelser og klimatilpasning. Til realisering af dette, vurderes der et samlet behov på 1,775 mio. kr.
Der søges på baggrunde af dette en samlet anlægsbevilling på 1,775 mio. kr., som søges finansieret via puljen ”Svendborg Havn, analyse m.v.”
Der er i anlægsrammerne for 2020 indarbejdet et samlet rådighedsbeløb på 3,359 mio. kr. til puljen ”Svendborg Havn, analyse m.v.”, hvorfor det er muligt at finansiere ovenstående anlægsbevilling.
Teknik- og Erhvervsudvalget har den 7. november 2019 godkendt brugen af ekstern rådgiver til et projektforslag for Kobberbækkens frilægning, på 0,25 mio. kr, hvorfor det søges godkendelse af brug af ekstern rådgiver for den resterende andel.
Udviklingen af godsbanearealet vil styrke såvel betingelser for bosætning som erhvervsudvikling i denne meget attraktive bydel mellem by og havn.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om offentligt udbud ved salg af kommunens henholdsvis regionens faste ejendomme
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 9 Fremtidens Havn - frigivelse af anlægsmidler 2020
+Beslutningstema
Frigivelse af anlægsmidler til udvikling af Fremtidens Havn 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at følgende rådighedsrammer i 2020 bevilliges og frigives:
- Havneudvikling mv. på 1.354.009 kr
- Svendborg Havn, analyse m.v. på 1.584.190 kr.
- Midlertidige aktiviteter på Havnen på 350.000 kr.
Sagsfremstilling
Fælles for de anførte rådighedsrammer er at budgetterne anvendes til projektudviklingen, i forlængelse af byrådets vedtagelse af ”Udviklingsplanen for Svendborg Havn”, i februar 2014.
Havneudvikling og analyser
Nærmere bestemt benyttes disse rammer til aflønning af plan- og projektmedarbejdere samt tilkøb af ydelser f.eks. analyser af juridiske, økonomiske og tekniske forhold, planlægning, projektudvikling, kommunikation og information.
Fra 2020 er der behov for at aflønne to yderligere projektmedarbejdere, så der fremover aflønnes fire medarbejdere fra rammen. Dette sker for at imødekomme efterspørgslen i markedet samt den øgede politiske interesse i forhold til hurtigt at fremme flere af udviklingsprojekterne i Fremtidens Havn.
Dette er blandt andet indenfor udviklingen og udbuddet af byggefelter ved Jessens Mole, udviklingen af en strategisk udviklingsplan og udbuddet af Godsbanearealet, koordinering vedrørende maritimt kraftcenter ved Nordre Kaj (SIMAC mv) og udvikling af Frederiksø mv.
Midlertidige aktiviteter
Med henblik på at øge havnens attraktivitet, at afprøve idéers bæredygtighed og at sikre bygninger mod forfald i perioder med tomgang, benytter Fremtidens Havn sig af midlertidige aktiviteter og anvendelser.
Budgettet anvendes ikke mindst på aktiviteter, der understøtter afprøvningen af byrådets besluttede scenarier for fremtidens Frederiksø: Outdoor, Maritime oplevelser og Kulturkajen. Der arbejdes endvidere på at styrke midlertidige aktiviteter i andre dele af havnen, herunder Prøveparken.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I det vedtagne budget for 2020 er der indarbejdet følgende rådighedsrammer, forbundet med udvikling af Fremtidens Havn 2020:
- Havneudvikling mv. på 1.354.009 kr
- Svendborg Havn, analyse m.v. på 1.584.190kr.
- Midlertidige aktiviteter på Havnen på 350.000 kr.
Jf. indstillingen kan disse puljer derfor bevilliges og frigives. Det anbefales at man sammenlægger puljerne ”Havneudvikling mv.” og ” Svendborg Havn, analyse m.v.”, ved førstkommende lejlighed.
En væsentlig andel af de ansøgte anlægsmidler vil gennem bygge- og anlægsprojekter understøtte erhvervsudvikling og bosætning på Svendborg Havn samt fremme mulighederne for iværksætteri indenfor kultur og erhverv bl.a. på Frederiksø.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 10 Bevilling og frigivelse af anlægspulje til havneprojekter 2020
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af anlægspulje til havneprojekter 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At der bevilliges og frigives en samlet anlægspulje på 9,6 mio. kr. til ”Reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktionerne i 2020” og at dette finansieres via nuværende ”Samlet rådighedsramme” på 2,4 mio. kr. og 7,2 mio. kr. fra ”Puljen til reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktioner” i 2020.
- At det samlede mindreforbrug på 1,2 mio. kr. fra puljen ”Reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktioner 2018”, i forbindelse med regnskabsaflæggelse for 2019, overføres til puljen for 2020, og først kan disponeres herefter.
- At anlægspuljen på de 9,6 mio. kr. og tillægget på 1,2 mio. kr. disponeres jf. bilaget ”Anlæg 2020 Havneprojekter”.
- At der på de enkelte projekter må benyttes rådgiver.
Sagsfremstilling
Puljen til havneprojekter i 2020 skal bruges på større vedligeholdelsesopgaver vedrørende havnefaciliteter, løbende genoprettelse, udskiftning af udtjente havneanlæg og til indhentning af akutte driftsefterslæb på diverse havneanlæg.
Konkret forventer administrationen, at bevillingen anvendes som angivet herunder. De enkelte projekter er nærmere i bilaget ”Anlæg 2020 Havnens projekter”.
- Planlægning m.m.
- Akut diverse
- Udskiftning af pæle
- Diverse udvaskninger / faldhuller
- Ny stensætning ved Svendborg Roklub
- Eftersyn/udskiftning af anoder Lundeborg
- Udskiftning af bro i Rantzausminde bro 1
- Oprensning af Højestene løb uden for sejlrende
- 3d Opmåling af Svendborg Havn til dybdemåling
- Fendertræ og hammer på Kaj 24
- Fendertræ og hammer på Frederikskaj
- Udskiftning af brodæk på Drejø
- Beton væg på vindebyhavn Eftersyn / Reparation.
- Udskiftning af dæk og pæle på Gasværksbroen
- Renovering af spuns i vest side i beddingen
- Udskiftning af spuns ved YachtBroker.
- Færdig renovering af toilet Drejø
Da nogle af projekternes omfang ikke kan forudsiges med sikkerhed førend arbejderne sættes i gang, kan det blive nødvendigt at tilpasse/prioritere i opgavernes udførelse.
I forbindelse med planlægning og udførelse af de enkelte projekter forventes der behov for brug af ekstern rådgiver og udgifterne hertil forventes samlet set at overstige 150.000 kr.
Der er ved prioriteringen af projekterne så vidt muligt taget højde for det kommende byggeri af Simac og projektet ”Den blå Kant”.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er i anlægsrammerne for havnen i 2020 indarbejdet 7.151.951 kr. til ”Puljen til reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktioner” samt 2.447.916 kr. til generel vedligeholdelse af havnen.
Puljerne til reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktioner for 2018 udviser et samlet forventet mindreforbrug på 1.186.954 kr., som ved regnskabsaflæggelsen for 2019 søges tillagt anlægsrammen for ”Reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktioner 2020”. Beløbet kan først disponeres herefter.
Puljerne for 2020 på i alt 9.599.867 kr. og mindreforbruget for 2018 på 1.186.954 kr. søges prioriteret som anført i vedlagte bilag ”Anlæg 2020 Havnens projekter”.
En del af opgaverne vil forbedre de erhvervsdrivendes mulighed for at benytte kajstrækningen, der udlejes af Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
Svendborg Kommunes Kasse- og regnskabsregulativ.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget godkender indstillingen.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 11 Orientering om udbud af bybuskørsel i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Orientering om udfald vedr. FynBus’ udbud af bybusser i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Teknik- og Erhvervsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
På udvalgsmødet d. 9. maj 2019 indstillede udvalget, at bybuskørslen skulle udbydes efter FynBus’ anbefalinger som var:
- 3-årig kontrakt med mulighed for forlængelse i 1 x 1 år.
- Busserne er maksimalt 10 år i den ordinære kontraktperiode.
- Nuværende serviceniveau opretholdes.
- Busserne har Euronom EEV eller Euronorm 6.
Samtidig skulle den nuværende økonomiske ramme fastholdes.
På baggrund af ovenstående udbød FynBus d. 9. september 2019 bybuskørslen i Svendborg Kommune i henhold til forsyningsvirksomhedsdirektivet som et udbud efter forhandling.
Det økonomisk mest fordelagtige tilbud er blevet identificeret på grundlag af tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet”.
Frist for anmodning om prækvalifikation var den 8. oktober 2019. Alle indkomne anmodninger om prækvalifikation var konditionsmæssige, og fem tilbudsgivere blev opfordret til at afgive tilbud.
Frist for afgivelse af 1. tilbud var den 24. oktober 2019.
Ved tilbudsfristens udløb havde FynBus modtaget tilbud fra 5 leverandører.
I uge 44, 2019, gennemførte FynBus første forhandlingsrunde med alle tilbudsgivere. Fire tilbudsgivere har efterfølgende afgivet 2. tilbud.
Det vindende tilbud er det økonomisk mest fordelagtige tilbud på grundlag af tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet”.
Tilbuddene er vurderet ud fra følgende underkriterier med den angivne vægtning:
• Pris (75 %)
• Busmateriel (15 %)
• Drift og organisation (10 %)
I nedenstående tabel vises den samlede tilbudsvurdering
Tilbudsgiver | Pris (75 %) | Busmateriel (15%) | Drift og organisation (10%) | SUM |
Arriva Danmark A/S | 3,75 | 0,51 | 0,40 | 4,66 |
Tide Bus Danmark | 3,61 | 0,47 | 0,35 | 4,43 |
Nobina A/S | 3,49 | 0,54 | 0,35 | 4,38 |
Bergholdt.dk A/S | 3,24 | 0,45 | 0,3 | 3,99 |
Arriva har afgivet det økonomiske mest fordelagtige tilbud, da de samlet set har opnået flest point og vil derfor blive tilbudt bybuskørslen i Svendborg Kommune .
Kontrakten er udbudt for en periode for 3 år med mulighed for forlængelse i 2 x 1 år. Og på baggrund af nuværende kørselsomfang. Arriva Danmark A/S har tilbudt en bus med EU norm EEV. Muligheden for at forlænge kontrakten er udelukkende kommunens beslutning, derfor har det udbudsteknisk, ikke den store betydning, om det er muligt med forlængelse i 1 x 1 år eller 2 x 1 år.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Priserne er afgivet i prisindeks 114,4 pr. september 2019 og er pr. år 17.321.717 kr. Indekset er Omkostningsindekset for danske trafikselskaber og er baseret på løn-, pris- og renteindeks fra Danmarks Statistik.
I forhold til nuværende pris, ligger den tilbudte pris ca. 2,4 mio. kr. under det, som Svendborg Kommune betaler for bybuskørslen på nuværende tidspunkt.
Sammenlignet med seneste udbud, med start i 2012, ses der en lille stigning i øvrige udgifter, men et stort fald i prisen for de samlede chaufførudgifter.
Det betyder at der er i 2020 forventes en besparelse på ca. 1,0 mio. kr. (5/12 af 2,4 mio. kr.)
I henhold til budgetsikkerhedsmodellen ved FynBus, vil disse penge først blive frigivet i juni 2021, når det samlede regnskab for 2020 er opgjort. Herudover kan der være mange variable der stadig kan påvirke det samlede regnskab for 2020.
Fra 2021 og frem til nyt udbud i 2023 eller 2024 vil besparelsen være 2,4 mio. kr. årligt.
Lovgrundlag
Lov om Trafikselskaber
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget tog orienteringen til efterretning med bemærkning om, at det ønskes belyst, hvordan CO2 udledningen kan reduceres på det øvrige kommunale transportområde.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 12 Ansøgning om tilladelse til reducerede grundstørrelser på Teglværksvej 6 i Gudbjerg
+Beslutningstema
Beslutning vedrørende vurdering af grundstørrelser i forbindelse med udmatrikulering af 3 dobbelthuse og et fritliggende hus på samme matrikel.
Indstilling
Direktionen indstiller, at det besluttes:
- at tillade en reduceret grundstørrelse på 250 m2 pr. bolig
eller
- at meddele afslag og fastholde grundstørrelser i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer
Sagsfremstilling
Rådgiver har søgt om tilladelse til at indrette boligområdet, således at hver bolig kan udstykkes med en grundstørrelse på 250 m2.
Ansøgningen betyder, at den helhedsvurdering, der skal foretages ved udstykning af dobbelthuse, rækkehuse og lignende ikke udføres efter kommunens praksis.
Når der opføres mere end ét enfamilieshus på en matrikel, skal matriklen kunne udmatrikuleres til selvstændige grunde jf byggelovens § 10A.
Ved udmatrikulering af andet byggeri end fritliggende enfamiliehuse og sommerhuse skal dette ske efter en helhedsvurdering efter bygningsreglementet, da der ikke er bestemmelser om udstykning i lokalplanen.
Det er kommunens praksis at helhedsvurdere efter kommuneplanens generelle rammer for bolig omhandlende grundstørrelser. Dette skyldes, at kommuneplanens generelle rammer er et udtryk for kommunens planlægning for boligområders udvikling.
Kort sagt skal fritliggende enfamiliehuse have et grundareal på min. 700 m2, dobbelthuse have et grundareal på min. 500 m2 pr. bolig og rækkehuse have et grundareal på min. 250 m2.
Det aktuelle projekt består af et fritliggende hus samt 3 dobbelthuse. Efter kommunens praksis vil projektet ikke kunne godkendes, da det kræver en grundstørrelse på 700 m2 til det fritliggende hus og 500 m2 pr. bolig i dobbelthusene.
Rådgiver har udformet projektet med udgangspunkt i en grundstørrelse på minimum 250 m2 pr. bolig. Rådgiver har oplyst, at kommunens planafdeling har været bekendt med den aktuelle udformning og placering af bebyggelsen.
Det er administrationens vurdering, at kommuneplanens generelle rammer som udgangspunkt bør fastholdes. Der er tale om væsentligt mindre grunde end angivet i kommuneplanen, og der er derfor tale om en betydelig afvigelse.
Kommunen har imidlertid udsendt en situationsplan med en næsten identisk udformning af boligerne til offentlig høring. Det skete i forbindelse med vedtagelse af lokalplanen på naboejendommen, der muliggjorde opførelse af en vaskehal. Efter normal praksis indtegnes der ikke fremtidigt byggeri uden for lokalplanområdet, men det er sket i denne sag. Konkret de ønskede boliger. På den baggrund er rådgiver bibragt en forventning om, at boligerne med de angivne grundstørrelser vil blive godkendt, skønt lokalplanen ikke har retsvirkning uden for sin egen områdeafgrænsning. Det indsendte forslag til boliger kan derfor ses som i overensstemmelse med kommunens ønske om fremtidig planlægning for området.
Det bemærkes, at det ansøgte projekt for de enkelte grunde ikke er fuldstændigt identisk med det, der er angivet i lokalplanen, men arealerne er samlet set det samme, og forskellen er uvæsentlig.
Rådgiver har desuden henvist til to eksisterende matrikler i området med dobbelthuse. Der er imidlertid ikke tale om sammenlignelige sager, da de pågældende matrikler omhandler private andelsboligforeninger, der ikke er omfattet af byggelovens § 10A og derfor heller ikke skal kunne udstykkes.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Byggeloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede at dispensere fra kommuneplanens retningslinjer og tillade en reduceret grundstørrelse på 250 m² pr. bolig.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 13 Dispensation fra Lokalplan 551, Vædderen 126
+Beslutningstema
Beslutning vedrørende dispensation fra lokalplan nr. 551 på ejendommen Vædderen 126 i Rantzausminde.
Indstilling
Direktionen indstiller, at det besluttes:
- at der gives dispensation fra lokalplanen til at udføre tagbeklædningen med betontagsten eller
- at meddele afslag på ansøgning om dispensation og fastholde lokalplanens krav til tagbeklædning.
Sagsfremstilling
Rådgiver har søgt dispensation fra den gældende lokalplan i forbindelse med opførelse af et nyt enfamiliehus på Vædderen 126.
Der stilles i lokalplanen krav om, at tage i område 2 skal dækkes med teglsten i rød eller sort farve, samt med zink, skifer/eternitskifer, tagpap på trekantlister eller begrønnet tag.
Der søges dispensation til at udføre tagkonstruktionen med betontagsten. Rådgiver begrunder deres dispensationsansøgning med, at betontagstenene ligner teglsten og at der i forvejen er nævnt 5 forskellige typer tage, som vil give husene vidt forskellige udtryk. Det er i forbindelse med sagsbehandlingen oplyst, at den prismæssige forskel mellem et tegl og betontagsten i det konkrete tilfælde er 150.000 kr.
De nærliggende huse på Vædderen er for de flestes vedkommende opført med betontagsten, selvom det også kræver dispensation. Det har byggesagsbehandlerne ikke været opmærksom på i de sager. De huse er imidlertid omfattet af en anden lokalplan, nr. 504, og der er derfor ikke direkte præcedens. Det betyder, at Vædderen 126 ikke har krav på samme tilladelse.
Dilemmaet i sagen består i, at Vædderen 126 er beliggende umiddelbart op til et boligområde med betontagsten. I praksis vil det ikke være muligt at skelne de to lokalplanområder fra hinanden. Hvis der gives tilladelse i denne sag, vil der imidlertid være præcedens for de øvrige parcelhuse inden for lokalplan nr. 551.
Der er administrationens vurdering, at lokalplaner som udgangspunkt bør overholdes, og at en fejl i et lokalplanområde ikke bør overføres til et andet. I denne sag vil følgevirkningerne af en dispensation være begrænsede på grund af det eksisterende områdes karakter og lokalplanens begrænsede udstrækning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Planloven.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget beslutter at meddele afslag på ansøgning om dispensation og fastholde lokalplanens krav til tagbeklædning.
For meddelelse af afslag stemmer et flertal på 5, bestående af Liste A og Liste Ø.
Imod meddelelse af afslag stemmer Liste V, Liste C og Jens Munk (Løsgænger).
Liste V begrunder ønsket om at meddele dispensation med, at der i det tilstødende lokalplansområde findes huse med betontagsten.
Jens Munk (Løsgænger) ønsker at standse sagen (jf. styrelseslovens §23) og indbringe den til Byrådets behandling.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 14 Skytten (5700) Nyt vejnavn
+Beslutningstema
Navngivning af vej inden for lokalplan 551 for Boligområde Vædderen, Rantzausminde.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Udvalget godkender vejnavnet Skytten.
Sagsfremstilling
I forbindelse med opførelse af 76 rækkehuse og 1 fælleshus på delområde III i lokalplan 551 anlægges der en ny adgangsvej til disse fra den private fællesvej Krebsen. Bygherre har ønsket, at den nye bebyggelse får sit eget vejnavn Skytten.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om vejnavne og adresser: BEK nr. 426 af 05/05/2014
Kommunalbestyrelsen er adressemyndighed og har ansvaret for kommunens samlede bestand af vejnavne og adresser.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget godkender indstillingen.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 15 Renovering af foreningsejede klubhuse i 2020
+Beslutningstema
Frigivelse af anlægsmidler til foreningsejede klubhuse i 2020
Indstilling
Direktionen indstiller, at Teknik- og Erhvervsudvalget godkender,
- At anlægsmidler på 317.113 kr. til foreningsejede klubhuse i 2020 meddeles og frigives.
Sagsfremstilling
Anlægsmidlerne til renovering af foreningsejede klubhuse disponeres i samarbejde med Folkeoplysningsudvalget efter ansøgning fra foreningslivet.
Der er 2 ansøgningsrunder pr. år med ansøgningsfrist henholdsvis 1. marts og 1. oktober. Ansøgningerne behandles derefter på Folkeoplysningsudvalgets møder i maj og november.
Der er generelt et stort behov for renovering af de foreningsejede klubhuse. Midlerne anvendes til udvendig renovering samt indvendig og udvendig energirenovering af klubhuse/lokaler. Kultur og Fritid vurderer, at hele puljen vil blive disponeret i de to ansøgningsrunder.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er afsat 317.113 kr. i budget 2020 til de foreningsejede klubhuse.
Lovgrundlag
Kasse- og regnskabsregulativ
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-01-2020
Udvalget indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at anlægsmidler på 317.113 kr. frigives til udmøntning.
Jesper Ullemose (V) var fraværende. Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Flemming Madsen (A).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendes.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 16 Forsamlingshuspuljen 2020 - Frigivelse af anlægsmidler
+Beslutningstema
B:Beslutningssag
Frigivelse af anlægsmidler til Forsamlingshuspuljen 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Teknik- og Erhvervsudvalget godkender,
- at anlægsmidlerne på 206.858 kr. frigives til udmøntning.
Sagsfremstilling
Anlægsmidlerne til Forsamlingshuspuljen er afsat 206.858 kr. i budgettet til kulturaktiviteter i forsamlingshusene.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Beløbet der søges frigivet er større pga. likviditetsforskydning fra regnskabsår 2019 til 2020.
En frigivelse af anlægsmidlerne vil medføre en udmøntning af puljen på 206.858 kr.
Lovgrundlag
Kasse- og regnskabsregulativet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-01-2020
Udvalget indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at anlægsmidlerne på 206.858 kr. frigives til udmøntning.
Jesper Ullemose (V) var fraværende. Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Flemming Madsen (A).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 17 Ansøgning om 2-årig råderetsaftale fra Foreningen Gudme Bike Park Klub
+Beslutningstema
Beslutning om 2-årig råderetsaftale på erhvervsareal ved Gryagervej og Sognevej i Gudme til Foreningen Gudme Bike Park Klub til opnåelse af finansiering af projekt - med mulighed for forlængelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse og Byrådets endelige vedtagelse,
- At administrationen bemyndiges til at indgå en 2-årig råderetsaftale med Foreningen Gudme Bike Park Klub på det omtalte areal.
Sagsfremstilling
Foreningen Gudme Dirt Bike Klub ønsker at etablere en udendørs Bike Park på kommunens erhvervsareal på Gryagervej og Sognevej, Gudme, 13.258 m², matrikel nr. Gudme By, Gudme 29c. Der påtænkes indkørsel fra Sognevej. Se vedlagte kort.
Gudme Bike Park skal være et nyt samlingspunkt i lokalområdet, for alle med interesse for cykling uanset niveau. Derudover planlægger foreningen, at afholde holdtræning og forskellige andre foreningsaktiviteter i parken. På lang sigt ønsker klubben at etablere et mindre klubhus, en vaskeplads til cykler og forskellige andre faciliteter som kan gavne de kommende brugere af parken. Foreningen oplever stor opbakning til projektet i lokalområdet.
Over den kommende 2-årige periode vil foreningen arbejde proaktivt med at tiltrække fondsmidler, og skabe yderligere opbakning til projektet. Råderetsaftalen kan efter en 2-årige periode forlænges til at gælde i en samlet periode på 25 år, såfremt foreningen formår at realisere projektet økonomisk, og de fornødne ændringer i plangrundlaget tilvejebringes.
Da det pågældende areal er udlagt til erhvervsområde i den gældende lokalplan, forudsætter en realisering af projektet, at plangrundlaget i området ændres. Som følge heraf har foreningen pr. 1/12-2019 indsendt projektet til forhøring ifm. revideringen af kommuneplanen 2017-2029.
Der er ikke erhvervsmæssig interesse i arealet. Opnår foreningen en råderetsaftale, vil der ikke kunne erhvervsudvides på arealet de kommende 2 år. Svendborg Kommune har ikke budgetteret med indtægter fra et salg af arealet.
Alle fremtidige anlæg i Gudme Bike Park vil blive etableret og drevet af Foreningen Gudme Bike Park Klub.
Projektet blev drøftet på bestyrelsesmøde i Sport og Idræt i Svendborg(SIS) den 15.10 2018. Bestyrelsen fandt projektet spændende og bakker op om etableringen af Gudme Bike Park.
Se vedlagte bilag.
Sagen orienteres i Kultur – og Fritidsudvalget, og oversendes til beslutning Teknik- og Erhvervsudvalget, samt til godkendelse i Økonomiudvalget og endelig beslutning i Byrådet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommune har ikke budgetteret med indtægter fra et salg af arealet.
Lovgrundlag
Kommunalfuldmagten.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-01-2020
Indstillingen godkendt.
Jesper Ullemose (V) var fraværende. Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Flemming Madsen (A).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 18 Facilitetsproces for anlægsprojekter til idræt og bevægelse
+Beslutningstema
B:Beslutningsag
Godkendelse af reviderede kriterier
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget:
- At de reviderede kriterier godkendes
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune modtager løbende henvendelser fra foreninger og andre interessenter på idræts- og bevægelsesområdet omkring kommunal støtte til etablering af nye faciliteter til idræt og bevægelse.
Foreninger, borgere og andre interessenter har mulighed for at ansøge om støtte til beskrevne anlægsprojekter, som er målrettet idræts- og bevægelsesområdet i Svendborg Kommune.
Alle indkomne projekter vil blive videresendt til politisk drøftelse i foråret 2020, jf. gældende procedure.
Det skal understreges, at der ikke afsættes særskilt økonomi til at realisere nye projekter. Det betyder, at det alene er en politisk beslutning at afsætte økonomi til nye projekter.
For at projekterne bringes videre til politisk behandling, skal der fremsendes en fyldestgørende projektbeskrivelse med nedenstående indhold:
Projektbeskrivelsens indhold:
- Et budget med det ansøgte beløb og et overblik de samlede udgifter til etablering af projektet samt de forventede driftsudgifter
- Medfinansiering – bidrager foreningen/borgeren selv med midler til projektet? Har projektet modtaget fondsmidler? Har I ansøgt fonde, som I endnu ikke har modtaget svar fra
- Formål, visioner og tanker bag projektet
- Beskrivelse af projektets indhold, hvor placeres projektet, hvilke aktiviteter muliggøres
- Målgruppebeskrivelse, hvem får gavn af projektet
- Eventuelle samarbejdspartnere
- Forventet tidsplan for realisering af projektet
- Adgangen til og forholdene omkring den jord, som projektet opføres på, skal være afklaret. Herunder planforhold og forhold omkring naturbeskyttelse.
Ansøgninger fra 2019, der ikke blev imødekommet overføres ikke automatisk til 2020, hvilket betyder at tidligere ansøgere skal fremsende en ny ansøgning, hvis deres projekter skal indgå i proceduren.
Proceduren blev afholdt første gang i 2019. Erfaringerne fra sidste års proces viser, at høringspartnerne efterlyser kriterier, for hvordan de indkomne ansøgninger kan vurderes/prioriteres. Som følge heraf, har administrationen i samarbejde med Folkeoplysningsudvalgets Formand, udarbejdet nedenstående kriterier til vurdering af ansøgningerne i 2020.
- Potentielle antal fremtidige brugere
- Afstand til lignende facilitet
- Potentielle nye samarbejdsmuligheder på tværs
- Øget kvalitet for brugerne af faciliteten
- Ansøgerens beskrivelse af formål, visioner og tanker bag projektet
De forslåede kriterier for 2020 har været til udtalelse i SIS, Folkeoplysningsudvalget, Haludvalget, som er høringsparter på anlægsprojekter.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 16-12-2019
Udvalget anbefaler:
- At det i kriterierne tilføjes, at projekterne skal være klima- og energirigtige.
- Ansøgningsperioden udvides fra 1. januar til 1. marts
- At tidligere ansøgere, som ikke kom i betragtning, kontaktes med oplysning om ansøgningsfrist.
- At der i forhold til oplistning af kriterierne, som ansøgningerne vurderes efter – her placeres ”Ansøgers beskrivelse…..” som første bullet og der tilføjes økonomi/egenbetaling.
- I forhold til vurderingen af projekterne, er det vigtigt, at man bruger den rette ekspertise. Specielt til idrætter, som ikke er i typiske idrætsfaciliteter
Der var enighed om, at det var godt at have nogle faste retningslinjer for, hvorledes anlægsønsker behandles i kommunen så man sikrer en lige mulighed for en fair proces for alle ansøgere.
Udtalelse fra Sport og Idræt i Svendborg(SIS)
Sport og Idræt i Svendborg godkender de nye kriterier for facilitetsprocessen med følgende kommentarer:
- Projekterne skal være klima- og energirigtige
- Udvidelse af ansøgningsperioden så den løber fra 1. januar til 1. marts
- Projekterne skal vurderes af den rette ekspertise
Udtalelse fra Haludvalget
”Haludvalget finder det positivt at have faste retningslinjer for, hvorledes anlægsønsker behandles. I den forbindelse er Haludvalget positivt indstillet overfor den opstillede sagsfremstilling og Haludvalget kan ligeledes tilsluttes sig Folkeoplysningsudvalgets beslutning af 16. december 2019.”
Bemærkninger på baggrund af høringssvar
Administrationen tager høringsparternes bemærkninger til efterretning, og der foreslås følgende justeringer:
- Kommentaren vedr. klima og energivenlige løsninger indarbejdes i kriterierne
- Tidligere ansøgere vil blive kontaktet forud for ansøgningsprocessen.
- Rækkefølgen af krav til projektbeskrivelsen er ændret
- Der vil blive inddraget den fornødne ekspertise til vurdering af indkomne ansøgninger i det omfang det vurderes aktuelt
- Ansøgningsprocessen påbegyndes en måned tidligere til næste år.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-01-2020
Indstillingen godkendt.
Jesper Ullemose (V) var fraværende. Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Flemming Madsen (A).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 19 Socialdemokratiets byrådsgruppe
+Beslutningstema
Socialdemokratiets byrådsgruppe.
Sagsfremstilling
Socialdemokratiets byrådsgruppe ønsker følgende på dagsordenen for Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 20. januar 2020:
- ” Ønsker et flertal af udvalget at genoptage sagen?
eller
- at afvise den som et identisk forslag, der allerede er behandlet.
Hvis udvalget beslutter at genoptage sagen:
- Administrationen udarbejder flere forslag til løsninger, hvori der indgår kørsel for personbiler gennem portbygningerne. Når forslagene er udarbejdet, forelægges de for udvalget, som tager stilling til den videre proces, og om der skal foretages høringer og afholdes borgermøder.
- Da der er tale om en offentlig vej skal der findes finansiering. Da udvalget ikke har budget til dette, skal økonomien af et evt. forslag besluttes/behandles af byrådet.”
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget beslutter at genoptage sagen og at:
- Administrationen udarbejder flere forslag til løsninger, hvori der indgår kørsel for personbiler gennem portbygningerne. Når forslagene er udarbejdet, forelægges de for udvalget, som tager stilling til den videre proces, og om der skal foretages høringer og afholdes borgermøder.
Teknik- og Erhvervsudvalget beslutter endvidere:
- Da der er tale om en offentlig vej skal der findes finansiering. Da udvalget ikke har budget til dette, skal økonomien af et evt. forslag besluttes/behandles af Byrådet.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 20 Enhedslistens byrådsgruppe
+Beslutningstema
Enhedslistens byrådsgruppe.
Sagsfremstilling
Enhedslistens byrådsgruppe ønsker følgende til drøftelse på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 5. december 2019:
”Enhedslistens ønsker en drøftelse vedr. græsslåning og lignende kommunale opgaver i vores lokalområder uden for Svendborg By”.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 05-12-2019
Sagens behandling udsættes til januar 2020.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Punktet udsættes.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 21 Venstres byrådsgruppe
+Beslutningstema
Venstres byrådsgruppe.
Sagsfremstilling
Venstres byrådsgruppe ønsker følgende drøftet på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 20. januar 2020:
” Venstre ønsker en revurdering af, hvorvidt de tidligere besluttede 116 cykelparkeringer kunne ændres til 50, og derved skabe plads til 3-4 ekstra parkeringspladser, hvilket igen vil betyde, at bygherren ville spare indbetaling af 3-4 pladser til P-fonden, og ikke mindst, at hele området derved ville komme til at fungere bedre.”
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Punktet blev ikke optaget på dagsordenen.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 22 Evaluering af udvalgets arbejde
+Beslutningstema
Evaluering af udvalgets arbejde.
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget drøfter sagen.
Sagsfremstilling
På Byrådets seminar i juni 2018 besluttede alle fagudvalg, at der årligt skal ske en evaluering af udvalgets arbejde på udvalgets møde i december.
Udvalget besluttede at evaluere og drøfte følgende:
- Hvordan opleves den politiske arbejdsplads i udvalget?
- Hvordan opleves samarbejde med kollegerne i udvalget?
- Hvad er forventningerne til administrationen?
- Hvordan fungerer samspillet med administrationen?
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 05-12-2019
Punktet blev udsat til januar.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Punktet blev udsat.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 23 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Orientering vedr. afgørelse på ansøgning om ophævelse af strandbeskyttelseslinjen på bynære arealer i eller omkring havne i Svendborg Kommune.
Orientering vedr. Yduns Have.
Kommende større sager:
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget tog orienteringen til efterretning.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).