Teknik- og Erhvervsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Dagsordenen godkendt.
Jesper Kiel (Ø) deltog i mødet via digital platform.
Punkt 2 Budget 2021 Takstoversigt - Teknik- og Erhvervsudvalget
+Beslutningstema
Takstoversigt 2021, Teknik- og Erhvervsudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At forslag til takstoversigt fremsendes til 1. behandling af budget 2021.
Sagsfremstilling
I forbindelse med udarbejdelse af budgetmateriale for 2021 har administrationen udarbejdet forslag til takstoversigt for 2021 på Teknik- og Erhvervsudvalgets område, til behandling i udvalget inden 1. behandlingen af budget 2021 i Byrådet den 15. september.
På Teknik- og Erhvervsudvalgets område er udgangspunktet, at taksterne fremskrives med KL’s forventede fremskrivningsprocent (1,24%). Der er dog områder, hvor der ikke lægges op til ændring af taksterne, og andre steder dækker stigningen prisudviklingen for en længere periode, så det bedre passer ind i områdets takst- og opkrævningsstruktur.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Taksterne indgår i det samlede budgetforslag 2021.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til 1.behandling af budget 2021.
Punkt 3 Budget 2021, temaer - Teknik- og Erhvervsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget beslutter, hvorvidt der er temaer, der skal fremsendes til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 har udvalget i foråret og hen over sommeren drøftet udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering. På mødet i september beslutter udvalget, hvilke forslag, der endeligt skal arbejdes videre med inden for udvalgets område, herunder finansiering.
På sidste møde i august besluttede udvalget at fremsende de fleste af temaerne til Økonomiudvalget. Nedenstående temaer er vedlagt som bilag, da de siden sidste møde er blevet ajourført og primært tilpasset på økonomidelen. Herudover blev der vedtaget 2 nye driftstemaer som ligeledes er vedlagt som bilag.
Der henvises under hvert punkt til det bilag, som beskriver budgettemaet nærmere.
Drift:
- Gratis busruter. (Bilag 1 – Gratis busruter).
- Gratis busruter lørdage og søndage. (Bilag 2 - Gratis busruter lørdage og søndage).
- Udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019-2022. (Bilag 3 - Udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019-2022).
- Myndighedsbehandling i Miljø og Teknik. (Bilag 4 - Myndighedsbehandling i Miljø og Teknik).
Anlæg:
- Alternativ 1 – CO2-reduktionsplan 2021-2030. (Bilag 5 – Alternativ 1 – CO2-reduktionsplan 2021-2030).
- Alternativ 2 - Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af varmepumper og elbiler, herunder ladekapacitet. (Bilag 6 – Alternativ 2 - Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af varmepumper og elbiler, herunder ladekapacitet).
- Klimaskærm og varmepumper på Frederiksøen i den kommunale bygningsmasse. (Bilag 7 - Klimaskærm og varmepumper på Frederiksøen i den kommunale bygningsmasse).
- Modernisering af Rundbuehallens faciliteter. (Bilag 8 – Modernisering af Rundbuehallens faciliteter).
- Frederiksø 16 forbedring af lejemål. (Bilag 9 – Frederiksø 16 forbedring af lejemål).
- Filippahuset sanering samt delvis genetablering og nedrivning. (Bilag 10 - Filippahuset sanering samt delvis genetablering og nedrivning).
- Afledte udgifter i forbindelse med nyt indsamlingssystem for renovation. (Bilag 11 - Afledte udgifter i forbindelse med nyt indsamlingssystem for renovation).
- Etablering af parkeringsmulighed ved Damestenen, Hesselager. (Bilag 12 – Etablering af parkeringsmulighed ved Damestenen, Hesselager).
Af anlægstemaer fra andre udvalg henvises til bilag, hvor udvalgets egne temaer er markeret med grøn farve. (Bilag 13 – Samlet oversigt over anlægstemaer).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien fremgår af de vedlagte temabeskrivelser. Jævnfør budgetproceduren ledsages driftsudgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag indenfor fagudvalgets budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget beslutter at fremsende de følgende temaer til Økonomiudvalget med henblik på at indgå i budgetforhandlingerne for budget 2021:
Drift:
- Gratis busruter. (Bilag 1 – Gratis busruter).
- Gratis busruter lørdage og søndage. (Bilag 2 - Gratis busruter lørdage og søndage).
- Udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019-2022. (Bilag 3 - Udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019-2022).
- Myndighedsbehandling i Miljø og Teknik. (Bilag 4 - Myndighedsbehandling i Miljø og Teknik).
Anlæg:
- Alternativ 1 – CO2-reduktionsplan 2021-2030. (Bilag 5 – Alternativ 1 – CO2-reduktionsplan 2021-2030).
- Alternativ 2 - Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af varmepumper og elbiler, herunder ladekapacitet. (Bilag 6 – Alternativ 2 - Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af varmepumper og elbiler, herunder ladekapacitet).
- Klimaskærm og varmepumper på Frederiksøen i den kommunale bygningsmasse. (Bilag 7 - Klimaskærm og varmepumper på Frederiksøen i den kommunale bygningsmasse).
- Modernisering af Rundbuehallens faciliteter. (Bilag 8 – Modernisering af Rundbuehallens faciliteter).
- Frederiksø 16 forbedring af lejemål. (Bilag 9 – Frederiksø 16 forbedring af lejemål).
- Filippahuset sanering samt delvis genetablering og nedrivning. (Bilag 10 - Filippahuset sanering samt delvis genetablering og nedrivning).
- Afledte udgifter i forbindelse med nyt indsamlingssystem for renovation. (Bilag 11 - Afledte udgifter i forbindelse med nyt indsamlingssystem for renovation).
- Etablering af parkeringsmulighed ved Damestenen, Hesselager. (Bilag 12 – Etablering af parkeringsmulighed ved Damestenen, Hesselager).
Punkt 4 Arealoverførelse for udvidelse af Christiansmindespejdernes hus, Fruerstuevej 61A, 5700 Svendborg
+Beslutningstema
Tilkendegivelse af om Det Danske Spejderkorps må arealoverføre ca. 130-140 m² fra matrikel 186g, Svendborg Markjorder til matrikel 186a, Svendborg Markjorder. Begge matrikler er ejet af kommunen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet, at :
- Administrationen bemyndiges til at indgå ny areallejeaftale med Det Danske Spejderkorps for en 30 årig periode (nuværende areallejeaftale er udløbet)
- Administrationen bemyndiges til i en særskilt allonge til areallejeaftalen indgå en 3-årig aftale, således at Det Danske Spejderkorps har den fornøden tid til at finde finansiering af arealoverførelsen og udvidelse af spejderhuset.
Sagsfremstilling
Det Danske Spejderkorps har rettet henvendelse til kommunen for udvidelse af areal til opførelse af tilbygning. En arealoverførelse er nødvendig for den ønskede udvidelse af eksisterende bygning, da der ikke kan bygges over skel. Bygningen er beliggende på Svendborg Kommunes matrikel 186a, Svendborg Markjorder Fruerstuevej 61C, 5700 Svendborg.
Det ønskede areal udgør ca. 130 – 140 m² jf. ortofotokort bilag 1.
Tilbygningen sker efter bestemmelserne i Byplanvedtægt nr. 4 af 1964, del af Svendborg Østre bydel.
Nuværende bygning er ejet af Det Danske Spejderkorps og er tinglyst som bygning på lejet grund. Der er tinglyst areallejekontrakt og denne skal fornyes. Lejekontrakten blev i sin tid indgået i 1999.
Ny areallejekontrakt ønskes indgået for en periode på 30 år, hvorved det er muligt at ansøge om finansiering via fonde.
I tillæg til ny areallejekontrakt vil der blive udarbejdet en allonge, der giver Det Danske Spejderkorps 3 år til at finde den fornøden finansiering til projektet og arealoverførelsen mv.
Har Det Danske Spejderkorps ikke opnået denne finansiering inden dette tidsrum bortfalder denne allonge.
Ønske om udvidelse sker grundet medlemstallet er stigende pt. 90 medlemmer med et maksimum på 120 og for at kunne rumme fremtidige aktiviteter såsom møder, kurser og værkstedsbrug. Desuden har de behov for mere plads til opbevaring af grej og materialer.
Området benyttes også jævnlig af skoleklasser fra Ørkildskolen afd. Øst. Og af institutionerne Poppellunden og Paraplyen. Unge fra området anvender også området, herunder navnlig bålhytten.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til arealoverførelse afholdes af Det Danske Spejderkorps og har dermed ingen økonomiske konsekvenser for kommunen.
Nuværende bygning ejers af Det Danske Spejderkorps og en udvidelse finansieres af ejerne. Fremtidige og nuværende drift af området og bygningen samt øvrige omkostninger i forbindelse af udvidelsen er kommunen uvedkommende.
Lovgrundlag
Udstykningsloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Indstillingen godkendes og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 5 Lukket orienteringspunkt (Lukket)
+Punkt 6 Fremtidens gågadebelægninger i Svendborg
+Beslutningstema
Beslutning om principper for ny gågadebelægning i Svendborg.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, at principperne for ny gågadebelægning i Svendborg godkendes.
Sagsfremstilling
Svendborg gennemgår i disse år en rivende udvikling med markante bygge- og anlægsprojekter på Svendborg Havn og de havnenære arealer.
Et grundlæggende princip i forskønnelsen af byens rum og pladser er at styrke forbindelserne mellem by og havn samt at skabe sammenhængskraft på tværs af Svendborg bymidte.
Svendborgs områdefornyelse Liv i Min By, bidrager gennem omdannelsen af Frederiksgade og Klosterplads til at koble bymidten med de nye byrum på Frederiksbro og Frederiksø.
Færdiggørelsen af Liv i Min By projektet omfatter renovering af arealet ovenfor trappeanlægget på Klosterplads samt Klosterstræde. Begge områder indgår som en del af gågadesystemet i Svendborg. Det er dermed vigtigt, at principperne for belægningsvalget i Liv i Min By projektet, ses i sammenhæng med principperne for eventuelle fremtidige gågaderenoveringer i bymidten.
Gågaderenoveringer udover færdiggørelsen af Liv i Min By skal besluttes politisk.
Liv i Min By projektet er således årsag til at der aktuelt er udarbejdet principper for en fremtidig gågadebelægning, for derved at sikre sammenhængende belægningsvalg.
Principper for en ny gågadebelægning skal grundlæggende bidrage til forskønnelse af Svendborg bymidte og skal desuden understøtte byens historiske identitet, hvormed sammenhængen mellem by og havn understøttes.
Der er endvidere en række konkrete krav til belægningen. Således skal den fremtidige gågadebelægning være handicapvenlig og skridsikker samt leve op til Svendborg Kommunes vedtagne kvalitetskrav. Endvidere skal gågadeprofilet diskret anvise zoner for udstilling, belysning, bænke mv.
Den administrative projektgruppe har i samarbejde med ekstern rådgiver, udarbejdet forslag til principper for en ny gågadebelægning i Svendborg. Dette forslag blev præsenteret på temamøde i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13. august 2020.
Forslaget er drøftet med en række interessenter – Handicaprådet, Arkitekturrådet, Shopping Svendborg og Svendborg Museum
Belægningsprincipper
Principperne for en ny gågadebelægning i Svendborg tager afsæt i såvel havnearealerne og bymidtens brolagte gader, hvor chaussesten og brosten er et gennemgående materiale.
Den ny gågadebelægning tænkes således udført med chaussesten i nordisk granit.
Skridsikkerhed og tilgængelighed sikres gennem stenenes overfladebehandling samt gennemgående ledelinjer. Belægningsmønstret og fugematerialet sikrer, at varetransport i gågaderne kan ske uden at belægningen skades.
For at sikre varetransport og beredskab friholdes den centrale del af gaden med en ”køre- og fodgængerzone” på minimum 3.5 – 3.8 m. Butikkernes udstilling og udeservering ligger udenfor denne zone. Belysning, bænke og affaldsspande placeres også i udstillingszonen.
Afvanding i gågaden forventes fortsat at ske via brønde, hvormed gadeprofilet ikke ændres.
Principperne for Svendborgs ny gågadebelægning fremgår af Bilag 1_Fremtidens gågadebelægninger. Principper.
Princip for fremtidens gågadebelægninger i Svendborg
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Kvadratmeterprisen for en ny gågadebelægning i Svendborg By er anslået til 2.500 kr. / m2 og bygger på priser fra Liv I Min By projektet, i forbindelse med evt. realisering af belægning på Klosterstræde og arealet ovenfor trappeanlægget på Klosterplads.
Lovgrundlag
Vejloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Indstillingen godkendt.
Liste V kunne ikke godkende indstillingen og afgiver følgende mindretalsudtalelse:
”Venstre kan ikke støtte indstillingen om godkendelse af principper for nye gågadebelægninger.
Det er der fire årsager til:
- At bruge 18-20 mio kroner til at udskifte velfungerende belægninger anses for unødigt spild med borgernes penge.
- De samme penge ville kunne bruges til en lang række projekter, som kunne være til gavn for borgene
- Chaussé belægning findes ikke at være en forbedring i forhold til fodgængerkomfort og færdselssikkerhed
- Byens charmerende og afvekslende rum vil blive en kedelig ensartet stenørken, som vil ødelægge midtbyens DNA.”
Punkt 7 Liv i Min By. Klosterplads og Klosterstræde
+Beslutningstema
Liv i Min By – Finansiering til færdiggørelse af omdannelsen af Klosterplads og Klosterstræde.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med endelige vedtagelse i Byrådet:
- At der bevilliges og frigives en tillægsbevilling på 1,3 mio. kr. til Liv i Min By projektet, som finansieres af puljen til By- og Områdefornyelse i 2020.
- Forudsat at der findes 0,2 mio. kr. via interne budgetomplaceringer i Liv i Min By projektet.
- At belægningerne etableres jfr. principperne om ny gågadebelægning i Svendborg Kommune, som behandles på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 10.september 2020
- At anlægsarbejderne igangsættes
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet et Områdefornyelsesprogram for området mellem Jessens Mole og Møllergade.
Programmet beskriver en række aktiviteter og anlægsprojekter, der skal gennemføres indenfor perioden 2016-2020. Programmet blev vedtaget af Byrådet i december 2015 og forventes afsluttet med udgangen af 2020.
I 2020 omfatter aktiviteterne gennemførslen af handleplaner for arbejdsgrupperne ’Grønt og Blåt’ og ’Bevægelse’ samt tilskud til bylivspuljer. Endvidere realiseres anlægsprojekterne for Klosterplads og Frederiksgade.
Projektforslaget for omdannelsen af Frederiksgade, Klosterplads og Klosterstræde blev godkendt i hhv. Områdeforum og Teknik- og Erhvervsudvalget i april 2020.
Udbud af anlægsarbejderne blev gennemført i juni 2020. Udbuddet omfattede etablering af et nyt trappeanlæg på Klosterplads, omdannelsen af Frederiksgade, Klosterstræde og arealet ovenfor trappeanlægget på Klosterplads.
Anlægsarbejderne for delområderne bestående af Klosterstræde samt arealet ovenfor trappeanlægget på Klosterplads blev imidlertid udbudt som option, grundet usikkerhed om, hvorvidt disse kunne indeholdes indenfor Liv i Min By’s økonomiske ramme. Begge delområder omfatter etablering af ny granitbelægning.
Anlægsarbejderne på Klosterplads og i Frederiksgade afstedkommer omfattende arkæologiske forundersøgelser, som betales via anlægsbudgettet. På budgettet er der afsat et udvidet rådighedsbeløb hertil, hvilket er en medvirkende årsag til, at det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at finansiere anlæg af førnævnte delområder, arealet ovenfor trappeanlægget på Klosterplads og Klosterstræde, indenfor Liv i Min Bys økonomiske anlægsrammer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Liv i Min By er et statsstøttet projekt, som laves i samarbejde med Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen.
En realisering af delområderne bestående af arealet ovenfor trappeanlægget på Klosterplads samt Klosterstræde forventes at koste 1,5 mio. kr. og er på nuværende tidspunkt ikke muligt at finansiere indenfor Liv i Min Bys økonomiske anlægsramme.
Med henvisning til indstillingen anbefales det, at de 1,5 mio. kr. finansieres ved en tillægsbevilling på 1,3 mio. kr., under forudsætning at der findes 0,2 mio. kr. via interne budgetomplaceringer i Liv i Min By projektet.
Områdeforum under Liv i Min By drøfter sagen om de interne omplaceringer (til i alt 0,2 mio. kr.) på møde den 9. september 2020, hvor sagen vil blive forelagt.
Tillægsbevillingen på 1,3 mio. kr. søges finansieret af puljen til By- og områdefornyelse i 2020.
Puljen til By- og Områdefornyelse samt Liv i Min By projektet er begge 95 % lånefinansieret.
Lovgrundlag
Lov om byfornyelse og udvikling af byer
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 8 Endelig vedtagelse af Trafiksikkerhedsplan 2020-2024
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af Trafiksikkerhedsplan 2020-2024 og Vejklasseplan for Svendborg Kommune.
Godkendelse af procesplan for projektkatalog.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse
- At forslaget til Trafiksikkerhedsplan 2020-2024 for Svendborg Kommune, der som rammeplan fastlægger retningslinjer for kommunens trafiksikkerhedsinitiativer de kommende 4 år, endeligt vedtages (bilag 1-5).
- At procesplan for projektkatalog godkendes (bilag 6).
- Procesplanen er supplereret med et oversigtslistebilag ”Borgerønsker som ikke er optaget i projektkataloget” (bilag 7).
Sagsfremstilling
Teknik- og Erhvervsudvalget godkendte den 18/06-2020 forslaget til Trafiksikkerhedsplan 2020-2024 for Svendborg Kommune til fremlæggelse i offentlig høring i 8 uger.
Trafiksikkerhedsplan 2020-2024 for Svendborg Kommune har været i offentlig høring fra den 22/6-2020 til den 14/08-2020. Høringen blev annonceret i Ugeavisen Svendborg, Svendborg Kommunes hjemmeside samt kommunens facebookprofil.
Cyklistforbundet, politiet, Vejdirektoratet, Fynbus, Taxa, skolerne i Svendborg Kommune samt kørelærere i Svendborg har via email fået invitation til komme med høringssvar.
Der er indkommet 52 høringssvar fra borgere og interessenter. Et resume af høringssvarene er vedlagt i en hvidbog som bilag 8 (bilag 8 – Hvidbog på skemaform) og bilag 9 (Bilag 9 – Bilag til hvidbog i fuld længde på skemaform).
Høringssvarene giver ikke anledning til betydelig ændring af Trafiksikkerhedsplan 2020-2024 for Svendborg Kommune. Høringssvarene omhandler primært isolerede lokaliteter, som ønskes behandlet af hensyn til trafiksikkerheden. Enkelte høringssvar er overordnede forslag til valg af en bestemt type trafiksikkerhedstiltag, eksempelvis at nye indsnævringer foretrækkes udført med cykelsluse.
På baggrund af hørringssvarene og generelle borgerhenvendelse, er der udarbejdet en procesplan for behandling af trafiksikkerhedsplanens projektkatalog. Procesplanen er vedlagt som bilag 6 (bilag 6 – Procesplan). Prioriteringsmodel (bilag 5 - prioriteringsmodel) bliver benyttet i vægtning af trafiksikkerhedsprojekter. Modellen sikrer, at lokaliteter, hvor der er indtruffet relativt mange ulykker set i forholdt til trafikmængden prioriteres. Dette gælder tillige lokaliteter, hvor:
- Der sker overskridelse af hastighedsgrænsen
- Er et stort færdselsbehov for bløde trafikanter
- De eksisterende faciliteter for bløde trafikanter er begrænsede
Beregning af vægtning er baseret på projektets skønnede anlægsomkostning.
Anlægsomkostninger for strækninger med hastighedsoverskridelser på over 25% beregnes altid med i modellen.
Som supplement til procesplanen er der udarbejdet en liste til brug for synliggørelse af borgerønsker, der af administrationen er vurderet som ’ikke egnet’ eller ikke har nærmere fagligt grundlag til at opnå plads i selve projektkataloget. Listen hedder bilag 7 ”Borgerønsker som ikke er optaget i projektkatalog”, og der kan politisk prioriteres fra denne liste som præsenteres sammen med projektkataloget. Borgerønsker der ikke er optaget i projektkatalog udgår af listen efter 3 år.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Anlægsøkonomi indgår ikke i planen.
Der vil blive udarbejdet konkrete anlægsprojekter for de politisk prioriterede projekter. Disse skal finansieres indenfor udvalgets samlede ramme.
Lovgrundlag
Vejloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Indstillingen godkendt.
Punkt 9 Ændring af færdsel gennem portbygningerne ved Valdemars Slot
+Beslutningstema
Godkendelse af hvidbogen efter offentlig høring af forslag til ændret færdsel gennem portbygningerne ved Valdemars Slot.
Godkendelse af, at administrationen går videre med udførsel af anlægsprojektet vedrørende sikring af portbygninger. Anlægsprojektet vil blive tilpasset i forhold til indkomne høringssvar.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig godkendelse i Byrådet, at:
- Hvidbogen fra den offentlige høring af forslag 4 godkendes.
- Administrationen går videre med udførelsen af det tilpassede anlægsprojekt.
- Den årlige drift på 64.109 kr. finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme” fra 2021 og frem.
Sagsfremstilling
Med baggrund i en henstilling til Svendborg Kommune fra Slots- og Kulturstyrelsen i august 2019, om at finde en løsning, som forhindrer yderligere skader på portbygningerne, er der udarbejdet fire forslag, hvoraf forslag 4 har været sendt i offentlig høring.
I forbindelse med den offentlige høring er der indkommet i alt fire høringssvar fra henholdsvis Valdemars Slot, Svendborg Kommunes Arkitekturråd, Troense Beboerforening og en borger. Et resume af høringssvarene er vedlagt i en hvidbog som bilag 1 (Bilag 1 – Hvidbog for høringssvar). Alle høringssvarene kan læses i deres fulde længde i bilag 2 (Bilag 2 – Høringssvar i fuld længde).
Høringssvarene peger overordnet på, at der ønskes en mere æstetisk løsning i forbindelse med sikring af portbygninger i respekt for den kulturhistoriske bygning.
Med baggrund i høringssvarene anbefaler administrationen, at forslag 4 tilpasses høringssvaret fra Valdemars Slot (Bilag 3 – Valdemars Slot, Bilag 4 – Visualisering af forslag).
Svendborg Kommune etablerer elektronisk højdevarslingsportal, skiltning, vejbelægning inklusiv afstribning. Derudover etablerer Svendborg Kommune en højdevarslingsportal og steelere, som svarer til Valdemars Slots høringssvar, hvor der med en mere æstetisk løsning tages hensyn til de kulturhistoriske bygninger.
For at tilgodese en mere æstetisk løsning, tilbyder Valdemars Slot at finansiere og opsætte plantekummer i mellem portbygningerne. Opsætningen af plantekummer skal godkendes af Vejmyndighed i Svendborg Kommune.
Anlægget forudsætter, at der indgås en drifts- og vedligeholdelsesaftale med Valdemars Slot, som tinglyses. I aftalen fremgår det, at Valdemars Slot har ansvaret for at drifte og vedligeholde plantekummer og steelere. Svendborg Kommune har ansvaret for de resterende dele af anlægget. Et udkast til aftalen er vedlagt som bilag 5 (Bilag 5 – Forslag til aftale).
Hele anlægsprojektet skal godkendes af politiet. Svendborg Kommune er ansvarlige for at søge dispensation fra strandbeskyttelseslinjen, samt orientere Slots- og Kulturstyrelsen om det endelige projekt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet er en del af de fremrykkede projekter i forbindelse med Covid-19, hvor anlægsfinansieringen sker ved lånoptagelse.
Anlæg | Forslag 4 | Tilpasset høringssvar |
Elektronisk højdevarsling | 140.380 | 140.380 |
Skiltning | 28.360 | 28.360 |
Vejbelægning inkl. afstribning | - | 86.000 |
Bump til 40 km/t | 10.625 | - |
Højdevarslingsportal | 233.720 | 233.600 |
Steeler | 48.000 | 106.880 |
Chikaner/plantekummer | 70.000 | 82.000 |
Drift og vedligehold | 64.109 | 64.109 |
Samlet pris i kr. ex. moms | 595.194 | 741.329 |
Afvigelserne i anlægssummen for det tilpassede forslag skyldes udeladelse af bump til 40 km/t, tilføjelse af vejbelægning og afstribning, samt forhøjet udgift til steeler og plantekummer.
På baggrund af ændringerne er det besluttet i dialog med Valdemars Slot, at Valdemars Slot afholder differencen mellem forslag 4 og det tilpassede forslag.
De fremadrettede driftsomkostningerne på 64.109 kr. finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme” fra 2021 og frem.
Lovgrundlag
Færdselsloven
Lov om offentlige veje m.v.
Fredningsloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Indstillingen godkendes og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 10 Grafittivæg på Frederiksø
+Beslutningstema
Orientering om konsekvenser for nuværende lovlig grafittivæg ved ny parkeringsplads på Frederiksø.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I november 2018 godkendte Teknik- og Erhvervsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget, at Rundbuehallens facade mod beddingen skulle indgå i listen af lovlige grafittivægge i Svendborg Kommune. Siden er facaden blevet malet med adskillige motiver og farver og er i konstant forandring.
Arealet mod beddingen bliver i september 2020 asfalteret med ny opstribning og en udvidelse af antallet af parkeringspladser. P-pladserne placeres parallelt med bygningernes facader med en afstand på ca. tre meter til facaderne.
Den lokale Street Art Forening har henvendt sig til administrationen med en bekymring om den fremtidige parkeringsplan. Foreningen påpeger, at der er risiko for, at der kommer maling på de parkerede biler, der i fremtiden rykker tættere på facaden.
Hvis grafittivæggen skal opretholdes som i dag, er der ca. 11 p-pladser, der er i risiko for bemaling. Derfor anbefaler administrationen, at væggen ikke længere indgår i listen over kommunens lovlige grafittivægge.
I kompensation anbefaler administrationen, at Svendborg Kommune tilbyder foreningen, at facaden kan males 1-2 gange om året, hvor p-pladsen afspærres, og der males under en planlagt event.
Administrationen går i dialog med Street Art foreningen om en løsning, hvor det vil være muligt at male på væggen 1-2 gange om året, hvor p-pladsen spærres af.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er oprettet en pulje til maling til de lovlige grafittivægge under Kultur- og Fritidsudvalget. Denne kan finansiere maling til de fastlagte begivenheder.
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 10-09-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Jesper Ullemose (V) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Orienteringen tages til efterretning.
Punkt 11 Igangsættelse af ny lokalplan for Søbakkerne, Ollerup
+Beslutningstema
Beslutning om igangsættelse af forslag til lokalplan for et boligområde ved Søbakkerne, ved Egensevej i Ollerup
Indstilling
Direktionen indstiller til, Teknik- og Erhvervsudvalgets vedtagelse, at
- igangsætte forslag til lokalplansforslag for et boligområde Søbakkerne ved Egensevej i Ollerup, som erstatter lokalplan 535
- der ikke afholdes et borgermøde i høringsperioden på 4 uger
- principperne beskrevet i sagsfremstillingen danner grundlag for planlægningen
Sagsfremstilling
Ejer af ejendommen ønsker udarbejdelse af ny lokalplan der rummer begge enklaver. Den tidligere lokalplan 535 fra 2010 var udarbejdet med det primære formål at bygge andelsboligbebyggelse.
Pga. ændret efterspørgsel, ønsker ejer udarbejdelse af ny lokalplan med mulighed for åben/lav bebyggelse i enklave 1 og 2, herunder ændring af de grønne friarealer så de indpasses bedre i landskabet og i de enkelte enklaver.
Der er fra bygherres side tanker om at udvide bebyggelsen med en 3. enklave syd for området i fremtiden. Området er udlagt til boligformål i kommuneplanen, og vil blive håndteret i forbindelse med den igangværende revision af kommuneplanen. Området med 3. enklave skal efterfølgende lokalplanlægges, hvilket vil gennemføres som en selvstændig proces.
Planområdets afgrænsning er vist med rød stiplet linje.
Projektet
Enklave 1 er ved at blive udbygget - efter nogle stillestående år er der med ny ejer nu ny byggeaktivitet - her har der været klart størst efterspørgsel på parcelhusgrunde. Det har vist at være sværere at få bygget rækkehuse, som der ellers var udgangspunktet for størstedelen af området i den tidligere lokalplan 535 for Søbakkerne. Den nye lokalplan skal gøre området mere attraktivt for bosætning med mulighed for at udbyde flere parcelhusgrunde med en minimumstørrelse på ca. 800 m2. Der vil stadig reserveres parceller til rækkehuse i enklave 1.
Der ønskes også at ændre de nuværende delområder i de 2 enklaver. I den nuværende lokalplan kan de enkelte delområder kan udstykkes parceller ned i ca. 600 m2, dette ønskes fjernet, for at øge grundstørrelsen. Der vil som resultat samlet set blive færre grunde/boliger end hvad den nuværende lokalplan lægger op til.
Den nye lokalplan skal anvise nye placeringer til grønne fællesarealer og en ny bebyggelsesstruktur som vil være mere sammenhængende og være med til at skabe et mere harmonisk bosætningsmiljø. Den nye lokalplan skal desuden vise en principiel udstykningsplan af enklave 3 så man kan se lokalplanen i kontekst til denne.
Der ønskes yderligere i den nye lokalplan mulighed for at kunne have forskellige tagfarver og typer inden for de enkelte enklaver. Dvs. at der også åbnes op for etablering af grønne (beplantede) tage. Det vil også have af betydning at der kan ses forskellig-farvede tage i samme enklave f.eks. sorte og røde teglsten.
Planfaglig vurdering
Det vurderes, at Ollerup har potentiale til et forøget antal parcelhuse, da området har vist sig attraktivt for denne type bosætning. Det er dog fortsat vigtigt at den nye bebyggelses tager hensyn til omgivelserne i relation til bystruktur og landskab, som fastlagt i den eksisterende lokalplan for området.
Det er således vigtigt for den samlede oplevelse af området, at der fortsat bevares en grøn kile mellem enklaverne, der i træk næsten svarer til linjeføringen fra den tidligere jernbane.
Den reviderede planlægning tager udgangspunkt i følgende landskabelige og strukturelle principper:
- Der åbnes op for mere åben/lav bebyggelsesstruktur i begge enklaver.
- Mod Egensevej åbnes op for åben/lav bebyggelse i stedet for tæt/lav.
- Der gives mulighed for forskellige tage herunder også grønne (beplantede) tage så der opstår en større diversitet i enklaverne.
- Der afskærmes visuelt mod Egensevej i form af levende hegn.
- Der fastlægges nye grønne friarealer. Herunder en grøn kile mellem enklaverne.
- Alle 3 enklaver skal i fremtiden fortsat vejbetjenes fra Egensevej.
Lokalplanen forventes at omfatte følgende bebyggelsesregulerende principper:
- Boligformål i form af overvejende fritliggende énbolighuse
- Åben/lav bebyggelse
- Bebyggelsesprocent på 30%
- Max antal etager 2
- Max bygningshøjde 8,5 meter
- Minimum udstykningsstørrelse 700 m2.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til udarbejdelse af forslag til lokalplansforslag samt endelig udarbejdelse af lokalplan, afholdes indenfor Plan og Udviklings eksisterende ramme.
Rådgiver bistår med diverse kortbilag i forbindelse med udarbejdelse af lokalplanen.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Indstillingen godkendt.
Punkt 12 Byhaveskolen - renovering af belægning
+Beslutningstema
Godkendelse af byggeprogram/skitseprojekt vedr. belægning på Byhaveskolen.
Indstilling
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget,
- At Børne- og Ungeudvalget principgodkender byggeprogram/skitseprojekt
- At Teknik- og Erhvervsudvalget godkender byggeprogram/skitseprojekt
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede i marts 2020 at fremrykke og bevillige 1,0 mio. kr. til renovering af belægning på Byhaveskolen. Samtidig blev det besluttet, at administrationen blev bemyndiget til at indgå kontrakter med entreprenør.
Belægningen på Byhaveskolen har ikke været optimal i forhold til brugerne, idet der er udfordringer med tilgængeligheden for kørestolsbrugere, svagtseende og andre med mobilitetshandicap.
Projektets endelig udformning er sket i et tæt samarbejde med skolen, herunder bestyrelsen, således at det er skolen og brugerne der prioriterer, hvilke enkelte dele, der skal udføres inden for den afsatte ramme.
Projektet omhandler udskiftning af flisebelægning, etablering af handicapvenlige ramper, forskønnelse af grønne områder på skolen, etablering af en amfiteater-lignende trappe til brug for elever og personale, hvilket skolen har ønsket sig i forbindelse med projektet. Se skitseprojektet i bilag 1 ”Etapeplan”.
Som en del af projektet er der udført kloakarbejde for 115.000 kr., idet dette var mest hensigtsmæssigt at få udført, når belægningen alligevel skulle udskiftes.
For at imødekomme alle ønsker, er der en merudgift på 65.000 kr. til endelig gennemførelse af projektet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet har været udbudt med optioner, og for at tilgodese alle optioner er de samlede forventede udgifter på 1,065 mio. kr.
Merudgiften på 0,065 mio. kr. finansieres inden for puljen til vedligeholdelse af de kommunale bygninger i 2020.
Sagen afgøres i
Børne- og Ungeudvalget
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-09-2020
Godkendt.
Karl Magnus Bidstrup (A) deltog ikke i behandlingen af dette punkt.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Indstillingen godkendt.
Punkt 13 Orientering om renoveringsprojekt på Issøskolen afdeling Stenstrup
+Beslutningstema
Orientering om status for hovedrenovering af Issøskolen afd. Stenstrup.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget,
- At Teknik- og Erhvervsudvalget tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
I forbindelse med frigivelserne af puljerne ”Renovering af faglokaler”, ”Indvendig vedligeholdelse” og ”Styrket udvendig vedligehold” i 2020, blev der prioriterede samlet 2,25 mio. kr. til en renovering af ”nordfløjen” på Issøskolen, afd. Stenstrup.
Hensigten var primært at opgradere faglokalet til Håndværk og Design samt omkringliggende arealer i det omfang budgettet rakte, samt udvendig vedligehold, der overvejende vil være udskiftning og reparation af vinduer. Imidlertid fremstår hele skolen slidt og utidssvarende og trænger til en større renovering, så de fysiske rammer understøtter det pædagogiske arbejde, og skolen generelt kommer til at fremstå opdateret, såvel udvendigt som indvendigt.
I forlængelse af COVID19 gav regeringen kommunerne lov til at fremrykke anlægsprojekter, for derigennem at holde hånden under erhvervslivet. Med udgangspunkt i regeringens beslutning, besluttede Byrådet den 26. maj 2020 at lånoptage og fremrykke anlægsprojekter for 52 mio. kr., hvoraf 12,0 mio. kr. blev prioriteret direkte til en hovedrenovering af Issøskolen afd. Stenstrup og 2,10 mio. kr. via puljer. Den samlede anlægsøkonomi for projektet udgør derfor 16,35 mio. kr.
Hovedrenoveringen af Issøskolen er delt op i mindre etaper, således det sikres, at flest mulige lokale erhvervsdrivende har haft mulighed for at byde ind på opgaven. Som eksempler på specifikke renoveringsarbejder kan nævnes følgende:
- Renovering af nordfløjen, som huser faglokaler. Her skiftes der bl.a. vinduer og døre i hele nordfløjen.
- Renovering af klasselokaler i sydfløjen
- Etablering af udendørs opholdsarealer i Lillegård
- Etablering af klasselokaler ved biblioteket
Herudover skiftes der tag på størstedelen af skolen, og der etableres ventilation på skolen i det omfang, hvor der ikke tidligere har været det. Tag- og ventilationsarbejde foretages i forbindelse med de enkelte etaper.
Indvendigt omfatter renoveringen ny gulvbelægning, nye lydlofter, maling, belysning, ombygning af klasselokaler og isætning af glasdøre og -partier indvendigt, samt døre med udgang til det fri i en række klasselokaler.
Der er i indretningen fokus på at understøtte, at der i dag i folkeskolen arbejdes med holddeling, projektarbejde og gode rammer for fleksible og varierende undervisningsformer.
I budgettet er tillige afsat midler til inventar og indretning, således at der kan indrettes tidssvarende læringsmiljøer, der understøtter de forskellige læringsaktiviteter.
Forud for projektets opstart blev der nedsat en hurtigtarbejdende projektgruppe med deltagelse af administrationen samt ledelse og personale fra Issø-skolen, idet de første udvendige etaper blev igangsat umiddelbart efter den politiske beslutning.
Projektgruppen holder faste møder, og brugerinddragelse sker sideløbende med projekteringen, således at både den bygningsmæssige og indretningsmæssige renovering undervejs afstemmes og prioriteres i forhold til skolens ønsker indenfor den afsatte økonomiske ramme.
Der er således fx taget stilling til anvendelsen af lokalerne og ændring i lokalstørrelse i forhold til at skabe rammer for holddeling og nicher i gangarealer til gruppearbejde.
Herudover er der en konkret tidsmæssig prioritering i forhold de enkelte etapers udførsel, således at skolen kan fungere med færrest mulige byggegener under hele renoveringen.
Madkundskabslokalet med omkringliggende områder blev renoveret i sommerferien.
Ligeledes er en stor del af renovering af skolens sydfløj renoveret, og den del forventes færdigrenoveret ultimo september.
De øvrige arbejder foregår løbende og renoveringen forventes afsluttes sommeren 2021.
De forskellige etaper og deres nærmere indhold fremgår af vedhæftede Bilag 1 – Oversigt over etaper i renoveringsprojekt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I forbindelse med frigivelsen af puljebudgetterne til ”Faglokaler”, ”Styrket udvendig vedligehold” og ”Styrket indvendig vedligehold af skoler og dagtilbud”, i 2020, blev der prioriteret 2,25 mio. kr. til en mindre renovering af Issøskolen afd. Stenstrup. Ved koncernrapporten pr. 31. marts 2020 blev ovenstående midler samlet under puljen ”Styrket indvendig vedligehold af skoler og dagtilbud”.
Byrådet har efterfølgende den 26. maj 2020 godkendt at fremrykke og lånoptage for i alt 52 mio. kr. i anlægsprojekter, forbundet med COVID-19. Heraf blev der prioriteret 12,00 mio. kr. direkte til en hovedrenovering af Issøskolen afd. Stenstrup og 2,10 mio. kr. via puljer.
En samlet økonomi for projektet kan ses af nedenstående skema:
I mio. kr. |
|
Styrket indvendig vedligehold af skoler og dagtilbud | 2,25 |
COVID-19 anlægsprojekter: |
|
Hovedrenovering af Issøskolen afdeling Stenstrup | 12,00 |
COVID-19 anlægspuljer, heraf prioriteret til Issøskolen afd. Stenstrup: |
|
Vinduesudskiftning | 0,90 |
Tagarbejde | 0,70 |
Udbedring af faldunderlag | 0,50 |
Samlet | 16,35 |
I forbindelse med koncernrapporten pr. 30. september 2020 vil der i tillægsbevillingsoversigten blive søgt om at ovenstående puljebudgetter, forbundet med COVID-19, samles under projektet ”Hovedrenovering af ISSØ Skolen afdeling Stenstrup”, for derigennem at lette administrationen.
Lovgrundlag
Delaftalen af 26. marts 2020 mellem Regeringen og KL
Kasse- og Regnskabsregulativet
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 14 Forslag fra Det konservative Folkepartis byrådsgruppe - retningslinjer for skiltning
+Beslutningstema
Det Konservative Folkepartis byrådsgruppe.
Sagsfremstilling
Det Konservative Folkepartis byrådsgruppe ønsker følgende behandlet på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 10. september 2020:
”Det Konservative Folkeparti ønsker, at Svendborg Byråd udarbejder retningslinjer for skiltning af eksterne interessenter på kommunale ejendomme og arealer. Endvidere ønsker Det Konservative Folkeparti, at ansøgning om opsætning af skilte fra Landsbyklyngen Gudmekongens Land imødekommes.
Landsbyklyngen Gudmekongens Land har ansøgt om tilladelse til at opsætte skilte på kommunal ejendom flere steder i landsbyklyngens geografiske område. Ansøgningen er afvist med henvisning til, at Svendborg Kommune ikke har udarbejdet retningslinjer for eksterne interessenters opsætning af skilte på kommunale ejendomme og arealer. Der bør udarbejdes retningslinjer, der bør indeholde anvisninger om, hvem der kan få tilladelse til opsætning af skilte, samt krav til skiltenes dimensioner og visuelle udtryk.
Landsbyklyngen Gudmekongens Land har blandt andet taget initiativer, der skal synliggøre områdets mange attraktioner. Det har Landsbyklyngen Gudmekongens Land blandt andet gjort ved at opsætte skilte på private ejendomme og arealer. Landsbyklyngen Gudmekongens Land har identificeret en række kommunale arealer, hvor opstilling af skilte er helt oplagte for at synliggøre områdets attraktioner. Der er ikke tvivl om, at netop vores Landsbyklynger vil indgå som en ekstern interessent, vi vil give mulighed for at opsætte skilte på kommunale arealer i de fremtidige retningslinjer. Skiltenes dimensioner og visuelle udtryk finder vi er fine og skiltene bør naturligvis være i samme dimensioner og med samme visuelle udtryk som de allerede opsatte skilte. Der er derfor ikke grund til at lade en tilladelse til opsætning af skiltene på de kommunale arealer afvente udarbejdelse af retningslinjer for skiltning af eksterne interessenter på kommunale ejendomme og arealer.”
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Forslaget bringes til afstemning.
For stemmer 2 medlemmer: Liste C og Løsgænger Jens Munk.
Imod stemmer 7 medlemmer: Liste A, liste V og liste Ø.
Teknik- og Erhvervsudvalget anmoder herefter administrationen om at udarbejde et forslag til retningslinjer for eksterne interessenters skiltning på kommunale arealer.
Punkt 15 Mødeplan 2021
+Beslutningstema
Forslag til dato for møder i Teknik- og Erhvervsudvalget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller, at de foreslåede mødedatoer godkendes.
Sagsfremstilling
Administrationen fremsender forslag til mødedatoer i 2021 på følgende dage med mødestart kl. 15.30:
14/1, 4/2, 11/3, 15/4, 6/5, 10/6, 19/8, 9/9, 7/10, 11/11, 9/12
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Indstillingen godkendt med bemærkning om, at mødetidspunktet fastlægges til kl. 15.00.
Punkt 16 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Orientering om sag ved Skovhusene, Hesselager
Status vedr. fleksboligordningen
Orientering om udskiftning af tag på ridehal
Status vedr. Amtmandsboligen, Tvedvej 2
Status vedr. processen for Kommuneplanrevisionen
Mulighed for introduktion til kommunens system: ”Kortinfo”
Kommende større sager:
30. september 2020 Temamøde vedr. turismekonsolidering.
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Orienteringen taget til efterretning.