Teknik- og Erhvervsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Godkendt med den ændring, at pkt. 11 afgøres i udvalget.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 2 Budgetopfølgning pr. 31. marts 2019 - Teknik- og Erhvervsudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 31. marts 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Budgetopfølgningen for Teknik- og Erhvervsudvalget pr. marts 2019 forelægges på udvalgsmødet. Budgetopfølgningen vedlægges som bilag.
Der forventes et samlet merforbrug på. ca. 7,2 mio. kr. på serviceudgifterne. Der er budgetafvigelser (såvel positive som negative) indenfor området. Af væsentlige budgetafvigelser fremhæves, i mio. kr.
Der forventes ingen afvigelse på overførselsudgifterne.
Det vedtagne anlægsbudget for 2019 udgør netto 118,6 mio. kr. (brutto 139,2 mio. kr.), hvortil der er overført netto 22,5 mio. kr. (brutto 47,1 mio. kr.) samt givet tillægsbevillinger på netto ca. -19,5 mio. kr.
Det samlede korrigerede anlægsbudget pr. 31. marts 2019 udgør således netto ca. 121,5 mio. kr. (brutto ca. 185,7 mio. kr.) og fordeler sig på en række større og mindre anlægsprojekter/-puljer.
Der forventes pt. en afvigelse (mindreudgift/merindtægt) på 13,1 mio. kr., hvoraf der overføres netto ca. 11,9 mio. kr. til 2020 og et foreløbigt (ikke endeligt) forventet netto mindreforbrug 2019 på ca. 1,2 mio. kr.
Afvigelsesforklaringer er uddybet i vedlagte bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af vedlagte bilag.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 3 Budget 2020 - temaer Teknik- og Erhvervsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer og indsatser til budget 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter egne temaer og indsatser til budget 2020
- At anlægstemaerne fremsendes til budgetforhandlingerne for 2020.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2020 drøfter udvalget temaer og indsatser og særlige udfordringer samt forslag til finansiering.
Følgende temaer blev besluttet på Teknik- og Erhvervsudvalgets mødet den 4. april 2019:
Udvalgets drifts-/anlægstemaer:
- Affaldssortering i kommunens institutioner og afdelinger (Anlæg - fremlægges på junimødet).
- Geopark Visitorcenter (Anlæg - fremlægges på junimødet).
- Nordre Kaj (Anlæg - fremlægges på junimødet).
- Kollektiv trafik – gratis bybusser om lørdagen (Drift - fremlægges på junimødet).
Anlægstemaer fra andre udvalg:
- Indvendig vedligehold i skoler og dagtilbud fra 2020 til 2023 (oversendt fra B&U)
- Skolernes faglokaler (separat punkt på nærværende dagsorden oversendt fra B&U)
- Anlægsprojekter til Idræt og bevægelse: (separat punkt på nærværende dagsorden oversendt fra K&F)
- Bokseklubben Rollo: Udendørs træningsanlæg ved Midtbyhallen
- Lunde SG & I (Skytteafdeling): Ombygning af geværsskydebane til pistolbane
- Thurø Ridelaug: Etablering af naturridestier på Thurø
- Svendborg Idrætshal, Vester Skerninge Tennisklub, Tåsinge Tennisklub og Svendborg Tennisklub: Varme i idrætshallen og indretning af klubmiljøer
- Egense/Rantzausmine Idrætsforening: Anlæg af nye omklædningsfaciliteter i Rantzausminde Hallen
- FDF Svendborg: Tilskud til byggemodning ifm. anlæg af klubhus
- FDF Tåsinge: Tilskud til byggemodning, Vindeby
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren ledsages udgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag indenfor fagudvalgets budgetramme.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Godkendt med den tilføjelse, at udvalget ønsker beskrivelser af yderligere to temaer:
- Vedligeholdelse og sikring af havnens værdier
- Ansøgning om tillægsbevilling til Naturturisme/Geopark Det sydfynske Øhav
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 4 Status på skolernes faglokaler
+Beslutningstema
Opfølgning på renovering af skolernes faglokaler.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At opfølgningen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På foranledning af Børne- og Ungeudvalget blev der udarbejdet en status på skolernes faglokaler. Der blev i forbindelse med vedtagelsen af budget 2015 afsat et årligt anlægsbudget på 2 mio. kr. i 2015-2018 til renovering af skolernes faglokaler – i alt 8 mio. kr. Skoleafdelingen udarbejdede i samarbejde med Center for Ejendomme og Teknisk Service en rapport over skolernes faglokaler. Følgende typer faglokaler blev vurderet: håndværk og design, fysik/kemi, madkundskab, natur/teknologi/biologi og musik.
På baggrund af rapporten besluttede Børne- og Ungeudvalget den 1. december 2015 principper og handleplan for opgaven. Fagene madkundskab og håndværk og design blev særligt prioriteret.
Med afsæt i bl.a. standarder for faglokaler formuleret af emu.dk (Danmarks Læringsportal), blev der udarbejdet et fælles grundlag for standarder for renovering af faglokaler, så lokalerne kan leve op til ny faglige og fysiske krav.
Ud fra dette grundlag blev seks skoler prioriteret: Issø-skolen, Nymarkskolen, Rantzausminde Skole, Ørkildskolen, Stokkebækskolen og Skårup Skole.
Et af de primære faglokaler, der blev prioriteret var madkundskab.
Ørkildskolen har fået to nye madkundskabslokaler, og på Stokkebækskolen er et nyt madkundskabslokale netop færdiggjort på afdeling Gudme.
De øvrige største renoveringer er fysik/kemi og håndværk og design på Skårup Skole, samt indretning af multifagslokale på Stokkebækskolen, afdeling Hesselager, hvor håndværk og design, billedkunst og natur/teknologi er samlet i ét lokale.
Issø-skolen, Rantzausminde Skole og Nymarkskolen har fået lavet mindre opdateringer.
Af vedlagte bilag fremgår det, hvad renoveringerne har medført ift. faglokalernes standard.
Administrationen har udarbejdet en ny status på behovet for renovering og opdatering af faglokalerne.
Status viser, at der stadig er behov for yderligere renovering af faglokaler på flere skoler, herunder som følge af nye krav til valgfag i udskolingen, ligesom flere fag ikke blev prioriteret ved den netop afsluttede faglokalerenovering 2015-2018. Behovet kan imødegås ved afsættelse af 2. mio. kr. årligt i en given periode.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Formand Henrik Nielsen (C) var fraværende under punktet, hvor næstformand Karl Magnus Bistrup (Å) ledede udvalgsmødet.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 5 Anlægsprojekter til idræt og bevægelse
+Beslutningstema
Drøftelse og indstilling af anlægsprojekter til idræt og bevægelse.
Indstilling
Direktionen indstiller at:
- Udvalget drøfter anlægsprojekterne med henblik på evt. videreførelse til budgetforhandlingerne for Budget 2020.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune modtager løbende henvendelser fra foreninger og andre interessenter på idræts- og bevægelsesområdet, omkring etablering af nye faciliteter til idræt- og bevægelse som der ikke er afsat særskilte midler til.
Tidligere har der ikke været beskrevet en fast arbejdsgang for, hvordan foreninger, borgere og øvrige interessenter kan søge Svendborg Kommune om tilskud til denne type projekter, eller for hvor og hvordan denne type sager behandles politisk.
Derfor er sagsbehandlingen nu blevet samlet, hvilket betyder, at foreninger, borgere og andre interessenter i perioden fra 08/02–11/03 har kunne indsende beskrevne anlægsprojekter på idræts- og bevægelsesområdet I Svendborg Kommune. Denne nye procedure skal sikre lige vilkår for alle projekter.
Projekterne sendes i marts og april 2019 til udtalelse i Haludvalget, Folkeoplysningsudvalget, Sport og Idræt i Svendborg(SIS), som alle er høringsparter i anlægsprojekter vedr. idræt og bevægelse. Efterfølgende vil alle ansøgninger blive videresendt til politisk drøftelse i maj måned.
Det skal understreges, at der ikke er afsat særskilt økonomi til at realisere nye projekter.
Det betyder, at det alene er en politisk beslutning at afsætte økonomi til nye projekter.
Administrationen har modtaget følgende ansøgninger:
- Bokseklubben Rollo: Udendørs træningsanlæg ved Midtbyhallen.
Ansøgte beløb: kr. 100.000. - Lunde SG & I (Skytteafdeling):Ombygning af geværskydebane til pistolbane.
Ansøgte beløb: kr. 86.500.
- Thurø Ridelaug: Etablering af naturridestier på Thurø.
Ansøgte beløb: kr.400.000.
- Svendborg Idrætshal, Vester Skerninge Tennisklub. Tåsinge Tennisklub og Svendborg Tennisklub: Varme i tennishallen og indretning af klubmiljøer.
Ansøgte beløb: kr.5,6 mio. kr. - Egense/Rantzausminde idrætsforening: Anlæg af nye omklædningsfaciliteter i Rantzausminde Hallen.
Ansøgte beløb: kr. 2,0-2,5 mio. kr. - FDF Svendborg: Tilskud til byggemodning ifm. anlæg af klubhus ved Tipsvænget 19.
Ansøgte beløb: kr. 50.000 kr. - FDF Tåsinge: Tilskud til byggemodning, ved Færgegårdsvej i Vindeby.
Ansøgte beløb: kr. 290.000 - Der er ikke afsat særskilt økonomi. Der vil politisk blive truffet beslutning om, man ønsker at afsætte økonomi til de respektive projekter.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ikke afsat særskilt økonomi. Der vil politisk blive truffet beslutning om, man ønsker at afsætte økonomi til de respektive projekter.
Beslutning i Haludvalget den 14-03-2019
Der er indført en ny procedure i forhold til ønsker om nyanlæg af faciliteter som også omfatter hallerne.
Projekter skal fremsendes til Kultur og Fritidsafdelingen ( i 2019 den 11. marts) som efterfølgende vil sikre den korrekte vej videre ind i systemet.
Konkrete ansøgninger til udtalelse i Haludvalget vedr. Budget 2020.
- Omklædningsrum i Rantzausmindehallen – beskrevet i fremsendt bilag.
- Anlæg af klubhus/opholdsrum samt indlæggelse af varme i Tennishallen – beskrevet i fremsendt bilag.
- Anlæg af udendørs træningsfaciliteter ved Midtbyhallen – beskrevet i fremsendt bilag.
Haludvalget udtaler:
I forhold til oplæggene vedr. Rantzausmindehallen og Tennishallen kan udvalget anbefale, at projekterne gennemføres under forudsætning af, at der tilføres de nødvendige midler til anlæg og drift. Man finder det ikke muligt af disponere disse inden for udvalgets nuværende ramme.
Det noteres, at udvalget ser det som en mulig delløsning, at projektet vedr. Tennishallen faseopdeles.
Udvalget er bekendt med det store behov Rantzausmindehallen har for etablering af omklædningsrum, hvilket har været påpeget siden 2013.
Udvalget finder, at anlæg af udendørs faciliteter ved Midtbyhallen falder uden for rammerne af Haludvalgets område.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 25-03-2019
Folkeoplysningsudvalget har følgende kommentarer til de fremlagte projekter:
Det anbefales, at der fokuseres på optimeringen af de to projekter, anlæg af klubhus/opholdsrum samt indlæggelse af varme i Tennishallen og tilstrækkelige omklædningsfaciliteter i Rantzausmindehallen. Begge faciliteter rummer et meget stort antal aktive i centrale idrætsområder.
Udvalget henleder ligeledes opmærksomheden på, at flere og flere borgere søger mod et aktivt fritidsliv i naturen, hvorfor ønsket om etablering af naturridestier på Thurø bør have høj prioritet.
Bokseklubbens projekt er ligeledes et udendørsprojekt.
Lunde SG&I, Skytteafdelingens ønske om ombygning anses som relevant i forhold til medlemmernes ønske om mere plads til pistolskydning.
Såvel bokseklubbens som skydeklubbens projekter placeres indstillingsmæssigt efter de tre førstnævnte.
FDF-Svendborg og FDF-Tåsinge har af forskellige udefrakommende årsager været nødt til at fraflytte deres tildelte klublokaler/-huse og har således ikke haft indflydelse på deres nuværende situation.
Der arbejdes, sammen med de to foreninger, på nye alternativer og udvalget anbefaler, at man støtter dette arbejde, således at de to spejdergrupper får opholdssteder, der opfylder deres spejdermæssige behov.
I det aktuelle arbejde med FDF-Tåsinge indgår der ikke fra kommunens side planer om nybygning.
Beslutning i Sport og Idræt i Svendborg den 03-04-2019
Udtalelse fra Sport og Idræt i Svendborg (SIS) vedlagt som bilag.
Beslutning i sagen fra Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 06-05-2019
Vil foreligge til mødet.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 6 Vedtagelse af 'Natur og Friluftsliv i Svendborg Kommune - Strategi og handlinger 2019-2030
+Beslutningstema
Forslag til ’Natur og Friluftsliv – Strategi og handlinger 2019-2030’ forelægges til beslutning i Byrådet til endelig vedtagelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at:
- Forslag til ’Natur og Friluftsliv – Strategi og handlinger 2019-2030’ vedtages.
Sagsfremstilling
’Natur og Friluftsliv i Svendborg Kommune – plan og handlinger 2014-2025’ blev vedtaget i 2013. Listen over prioriterede handlinger blev revideret i 2016 (2. udgave). Det indgår i planen, at den skal revideres hvert 4. år. Miljø- og Naturudvalget har på møde den 15. maj 2018 taget beslutning om revisionens omfang og proces.
Administrationen har på baggrund heraf udarbejdet et forslag til revision af ’Natur og Friluftsliv’. Forslaget har været drøftet på møde i Det Grønne Råd den 19. november 2019 og efterfølgende sendt i høring i Det Grønne Råd.
Som følge af høringssvarene og drøftelser med formanden er der foretaget ændringer i forhold til forslaget til revision af ’Natur og Friluftsliv’ og planen er omskrevet til en strategi. Friluftsdelen er udbygget i samarbejde med Kultur og Fritidsafdelingen samt Geopark Det Sydfynske Øhav/Naturturisme og kommunens egne grønne områder er indarbejdet i samarbejde med CETS. Bæredygtighed i forhold til naturen har fået øget opmærksomhed.
Opbygningen er videreført. Strategien rummer indledende baggrundsafsnit om naturen og friluftslivet i Svendborg Kommune samt syv indsatsområder med målsætninger og handlinger.
De syv indsatsområder er:
- Naturpleje
- Biodiversitet og sammenhængende natur
- Skove
- Blå Natur
- Bynatur
- Friluftsliv
- Formidling
Strategien beskriver hvordan Svendborg Kommune vil sikre og forbedre naturen samt udvikle de unikke muligheder for et mangfoldigt friluftsliv. Strategien sikrer en målrettet og koordineret indsats, hvor natur og friluftsliv også tænkes sammen med sundhed og vækst i en balanceret udvikling. Strategien vil være med til at formidle naturen samt inspirere borgere og foreninger til bevægelse og idræt i det fri.
Realisering af strategiens handlinger vil understøtte FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling om bl.a. at standse tabet af biodiversitet, bekæmpe klimaforandringer, sikre bæredygtige byer og lokalsamfund og en bedre folkesundhed.
Forslag til ’Natur og Friluftsliv i Svendborg Kommune – Strategi og handlinger 2019-2030’, Hvidbog fra høringen samt de originale høringssvar er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vedtagelse af strategien har ingen økonomiske konsekvenser. Strategien kan forventes at understøtte turisterhvervet og styrke bosætning.
Lovgrundlag
Naturbeskyttelsesloven
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-04-2019
Indstilles, idet der gennemføres en årlig evaluering af resultater og kommende indsatser.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Indstilles.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 7 Klosterplads og Frederiksgade - Omdannelse
+Beslutningstema
Beslutning om principper for den videre planlægning for omdannelse af Klosterplads og Frederiksgade.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet,
- At der udarbejdes forslag til kommuneplantillæg og lokalplan på baggrund af tidligere besluttede temaer for planlægningen.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet vedtog den 26. februar 2019 at igangsætte udarbejdelse af forslag til tillæg til Kommuneplan 2017-2029, samt forslag til lokalplan med en forudgående høring.
Forud for beslutningen vedtog Områdeforum i december 2018 et skitseforslag, Scenarie A, som grundlag for den videre planlægning.
Temaerne for planlægningen:
- Indsnævring af vejprofilet på Klosterplads
- Ensretning af Frederiksgade
- Et større trappeanlæg ved Klosterplads
- Sammenhængende belægning der prioriterer gående og cyklende i trafikken
- Reduktion af antallet af korttids p-pladser, primært på Klosterplads
- Prioritering af forbindelse på tværs af Klosterplads for at skabe sammenhæng mellem Frederiksgade/Klosterplads og stationsbygningen/terrassen
- En grønnere profil med vægt på flere træer
- Pladsdannelse i den østlige ende af Frederiksgade
Den forudgående høring er gennemført i perioden 4. marts 2019 til 1. april 2019, hvor der er indkaldt forslag og idéer til det kommende kommuneplantillæg. I perioden er der afholdt to borgermøder, hvor der i alt deltog ca. 30 personer.
Høringssvar fra den forudgående høring
Der er indkommet i alt fem høringssvar.
Høringssvarene omhandler alt fra taxaholdepladser, nye idéer til udformning af byrum og vejforløb, flytning af endestation for tog, nye cykelstier, plantning af træer, ønske om implementering af parkeringsforlig, samt forslag om at bruge pengene anderledes.
Høringssvarene er samlet i en hvidbog, hvor de er resumeret. Bilag 1. Derudover vedlægges høringssvarene i deres fulde længde. Bilag 2.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændring i temaerne for planlægningen.
Videre proces
I forbindelse med igangsætning af forudgående høring besluttede byrådet:
”I forbindelse med omdannelse af Frederiksgade til ensrettet vej undersøges det, hvorvidt der i vinterhalvåret kan etableres skråparkering eller parallelparkering i den ene side af vejen. Dette undersøges i dialog med Områdeforum og med virksomhederne i Frederiksgade. Ligeledes afsøges hvordan der kan fastholdes et mindre antal korttids p-pladser i hjørnet ved Sydbank, alternativt taxaholdepladserne overfor”.
Ovenstående undersøges i samarbejde med politi, ejere og lejere i området.
Øvrige forhold omkring parkering udenfor lokalplanområdet håndteres i en samlet plan for parkering i bymidten.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til kommende planlægning kan holdes indenfor gældende budget.
Anlægsudgifter hører under områdefornyelsen Liv i Min By.
Omdannelse af Klosterplads og Frederiksgade forventes at understøtte de erhvervsdrivende i Frederiksgade og bidrage til oplevelsen af en attraktiv handelsbymidte.
Lovgrundlag
Planloven.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Indstilles.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 8 Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.09 og lokalplan 638 for besøgshave, Stejlbjergvej, Tåsinge
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.09 for besøgshave ”Tåsinge Frugthave” og lokalplanforslag 638, Stejlbjervej, Tåsinge.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Byrådet tager beslutning om
- At vedtage kommuneplantillæg 2017.09 endeligt
- At vedtage lokalplanforslag 638 endeligt
- At høringssvar besvares som foreslået i hvidbogen
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede den 29. januar 2019 at udsende forslag til kommuneplantillæg, forslag til lokalplan og afgørelse om, at der ikke krævedes yderligere miljøvurdering i offentlig høring.
Høringssvar og hvidbog
Planmaterialet har været i høring i perioden fra den 13. februar 2019 til og med den 10. april 2019.04.16 Der er indkommet 2 bemærkninger med statslige interesser og 2 indsigelser fra nærmeste naboer.
Høringssvarene gengives som resume i hvidbogen med administrationens forslag til besvarelse.
De originale høringssvar er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er bevilget kommunal støtte til jordkøbet. Midlerne frigives fra Pulje til lokale initiativer.
Der er ikke andre økonomiske konsekvenser forbundet med planerne.
Erhvervsmæssigt vurderes planerne at medvirke til en styrkelse af turismen ligesom besøgshaven vil styrke de tanker, der knytter sig til Cittaslow om fødevareproduktion.
Lovgrundlag
Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Indstilles.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 9 Tvedvej 2 - igangsætning af forudgående høring
+Beslutningstema
Igangsætning af forudgående høring for omdannelse af området omkring den gamle Amtsmandsbolig til nyt boligområde.
Indstilling
Direktionen indstiller til udvalget, at
- Der igangsættes en forudgående høring på 4 uger.
- Der afholdes borgermøde i forbindelse med høringen.
- Der på baggrund af høringen efterfølgende tages beslutning om udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan.
Sagsfremstilling
Baggrund
Ejeren af Tvedvej 2, Miljø-Bo A/S, har et ønske om at omdanne området omkring den gamle Amtsmandsbolig til et nyt boligområde.
Amtsmandsboligen har i nyere tid huset en del af politistationen i Svendborg og har været ejet af staten, men er i 2017 blevet solgt til nuværende ejer.
Grunden og omgivelserne
Grunden ligger på Svendborgs højderyg med et flot udsyn over by og sund. Området prydes af en stor park med flotte gamle træer, som ligger i et skrånende terræn. På grundens højeste punkt finder man den bevaringsværdige og herskabelige amtsmandsbolig.
Betragtes området fra sundet/havnen, opleves amtsmandsboligen og de gamle træer, som en del af Svendborgs byprofil sammen med eksempelvis Christiansmøllen.
Området afgrænses mod vest af Tvedvej. Mod syd ligger et lille kolonihaveområde. Mod nord og øst den nuværende politistation, samt den kommunale institution Holbøllsminde.
Skitseprojektet
Skitseprojektet omfatter indretning af ca. ni lejligheder i den bevaringsværdige amtsmandsbolig. Amtsmandsboligen ønskes moderniseret med nye lysindtag og altaner.
Herudover ønskes opført en ny boligbebyggelse med ca. 70 nye lejligheder svarende til ca. 6.300 etagemeter.
Bebyggelsen er sammensat af ”klodser”, der gør det muligt at udnytte det skrånende terræn og skabe variation i såvel bebyggelsen som uderummene.
”Klodserne” varierer fra to til fire etager, hvilket giver mulighed for at tilpasse bebyggelsens skala til såvel den monumentale amtsmandsbolig som de mindre huse langs med Tvedvej og kolonihaverne mod syd. Enkelte af tagfladerne forventes indrettet med tagterrasser.
Bebyggelsen er disponeret således, at:
- amtsmandsboligen fortsat kan opleves ved ankomst til området og på afstand fra sundet/havnen.
- de mest karakteristiske og sundeste træer bevares
- parken fortsat får en karakteristisk rolle i bebyggelsen
- der skabes mulighed for stiforbindelse igennem området
Til bebyggelsen er der indregnet 1 p-plads pr. bolig, som primært er placeret ved ankomsten til området og langs med Tvedvej.
Skitseprojekt er vedlagt som bilag.
Ændring af plangrundlaget i overensstemmelse med projektet betyder:
Hvis plangrundlaget skal understøtte skitseprojektet, så skal der udlægges en ny kommuneplanramme til etageboliger. Det betyder samtidigt, at to nuværende rammer for henholdsvis institutioner og offentlig administration, samt kolonihaver indskrænkes.
Derudover ændres rammebestemmelserne for den efterfølgende lokalplanlægning:
- maks. bebyggelsesprocent ændres fra 40 % til 60 % (projektet er illustreret med en bebyggelsesprocent på 58 %, inkl. amtsmandsboligen)
- maks. antal etager ændres fra 2 til 4 etager
- maks. bygningshøjde ændres fra 11 til omkring 14 m, dog vil ny bebyggelse ikke overstige amtsmandsboligens topkote.
Kort over kommuneplanens rammer. Gule arealer er udlagt til offentlig formål (institutioner og offentlig administration), grønne arealer er udlagt til rekreative formål (kolonihaver), brune arealer er boligområder. Den røde linje viser den aktuelle ejendom, mens den sorte stiplede linje viser byplanvedtægt nr. 33, som ligeledes udlægger området til offentlige formål.
Kommuneplanen om byfortætning
Der er tale om et byomdannelses-projekt i Nordre bydel. Området indgår ikke i kommuneplanens boligrækkefølgeplan.
Lokalområdet Nordre Bydel indeholder to boligudlæg hhv. omdannelsen ved Nordre skole til ca. 115 nye almene lejligheder, samt projektet på bar mark ved Ørbækvej/Tved, som giver mulighed for ca. 100 nye boliger i form af lejligheder og rækkehuse.
Den forventede befolkningstilvækst for Nordre Bydel frem til 2029 er i forbindelse med kommuneplan 2017-29 anslået til knap 200 personer.
Opmærksomhedspunkter:
I den forberedende dialog med bygherre, har administrationen fremhævet følgende hensyn, som bør indgå i planlægningen:
- Den bevaringsværdige amtsmandsbolig.
- Udsigten fra området.
- Indsigten til området.
- Det skrånende terræn.
- Parken og flere af de gamle træer.
- Samspil med omkringliggende bebyggelse
- Potentialet for en grøn stiforbindelse på tværs af byens højderyg – fra Vestergade i Vest til Ørkild Borgruin i øst.
For uddybning, kortbilag og fotos henvises til administrationens baggrundsnotat vedlagt som bilag 2
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægning afholdes indenfor eksisterende budget. Der er derudover ingen direkte økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
Planloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 10 Beslutning om ansøgning til deltagelse i Realdaniakampagne om ”Byerne og det stigende havvand”
+Beslutningstema
Beslutning om ansøgning til deltagelse i Realdaniakampagne om ”Byerne og det stigende havvand”.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Teknik- og Erhvervsudvalget godkender,
- at administrationen ansøger Realdania om at blive pilotkommune i kampagnen ”Byerne og det stigende havvand”
Sagsfremstilling
Administrationen forbereder ansøgning om at blive partner i Realdania og Miljø- og Fødevareministeriets pilotprojekt ”Byerne og det stigende havvand”.
Sammen med Miljø- og Fødevareministeriet og Kystdirektoratet har Realdania indgået et partnerskab, der skal styrke indsatsen mod havvandsstigninger og stormflod. Partnerskabet støtter udviklingen og realiseringen af en række projekter med nytænkende bud på løsninger, der kan forene behovet for beskyttelse mod havvand med behovet for at sikre adgang til vandet. Helhedsløsninger der sikrer bæredygtige byer, som også skaber rekreative kvaliteter i byerne ved kysten.
I første omgang støtter Realdania med hjælp til udvikling af op til 10 pilotprojekter. Senere udvælges et mindre antal der også vil modtage realiseringsstøtte. I første runde gives maksimalt 1,5 mio. kr. pr. pilotprojekt, forudsat at støtten maksimalt udgør 50 % af projektsummen. I anden runde er der afsat 40 mio. kr. til hel eller delvis realisering af 2-3 frontløberprojekter.
Første ansøgningsrunde (frist 29. maj 2019) er målrettet kommuner der allerede er langt fremme med helhedsløsninger omkring kystsikring. De vil kunne søge om tilskud til udvikling af nytænkende og helhedsorienterede løsninger. Det vil sige løsninger, hvor både planlægning, sikring og beredskab tænkes sammen.
Realdanias tilgang er at: ”Udfordringen ikke nødvendigvis er at bygge en højvandsmur, en sluse eller et dige.
Udfordringen er at vælge den rigtige løsning til det rigtige sted – og at samle de rigtige parter om bordet, når løsningerne skal realiseres og finansieres. Med indsatsen Byerne og det stigende havvand vil vi skabe viden, netværk, debat og nytænkende løsninger som kan bidrage til, at vi som samfund får mest muligt ud af de milliardinvesteringer i sikring af byerne, der er påkrævet. ”
Ansøgning om at blive pilotkommune
Med vinderforslaget fra sommeren 2018 for arkitektkonkurrencen om Den Blå Kant, har vi et visionært og omfattende forslag til hvordan højvands- og skybrudssikring kan løses i sammenhæng med udvikling af unikke byrum på Svendborg havn. Samtidig rummer vinderforslaget en bred vifte af løsninger, der gør det velegnet som demonstrationsprojekt og dermed også kan indgå som et projekt for innovation og erhvervsudvikling indenfor klimatilpasning.
Fra konkurrenceprojekt til konkret anlægsprojekt er der imidlertid et stykke vej, og det er her et samarbejdsprojekt med Realdania kan være yderst relevant. Samarbejdets første fase vil som minimum indeholde:
- Kvalitetssikring af vinderforslagets tekniske løsninger og det medfølgende anlægsoverslag. Det gælder især sluserne, som repræsenterer store anlægssummer, men også den brede vifte af digeløsninger og midlertidige sikringer, som forslaget lægger op til.
- Organisering og proces. Her skal opstilles og vurderes forskellige fremgangsmåder til realisering af det endelige anlægsprojekt, baseret på analyse af de mange interessenter projektet omfatter.
- Finansieringsmuligheder, herunder vurdering af digelav, lånemuligheder, fonde, OPP mv.
Denne første fase gennemføres med henblik på efterfølgende indgåelse af et partnerskab omkring anlæg af større dele af det samlede klimatilpasningsprojekt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien i pilotprojektet (op til 1,5 mio. kr.) afholdes inden for Blå Kant projektets ramme på 24 mio. kr.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 11 Trafikfarlige skoleveje
+Beslutningstema
Beslutning om trafikfarlige skoleveje på baggrund af vurderinger fra politiet og vejmyndigheden.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at det godkender:
- Vejmyndighedens vurdering for de skoleveje som både politiet og vejmyndigheden har vurderet, så det derved er skoleveje, der fremgår af bilagets side 2, der besluttes som værende trafikfarlige skoleveje. Skoleveje i bilagets side 3 udgår som værende trafikfarlige skoleveje.
Sagsfremstilling
I februar 2019 besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget, efter hvilken model de trafikfarlige skoleveje i Svendborg Kommune skal udpeges.
De trafikfarlige skoleveje danner grundlag for befordring af elever. Det er Byrådets afgørelse, om der skal ydes befordring af hensyn til børnenes sikkerhed i trafikken. Afgørelsen skal ske på baggrund af vurderinger fra både politiet og vejmyndigheden.
Tidligere blev de trafikfarlige skoleveje udpeget på baggrund af politiets og vejmyndighedens vurdering, hvor vejmyndigheden tog udgangspunkt i politiets vurdering.
Vejmyndighedens vurdering er nu udarbejdet på baggrund af den vedtagne model, hvor der er foretaget beregninger for vejenes trafikfarlighed. Ud over den objektive model er vurderingen suppleret med en besigtigelse af udvalgte strækninger, hvor der f.eks. er smalle veje og sving.
Af bilaget fremgår vejmyndighedens og politiets vurdering, samt veje der endnu ikke er aktuelle trafikfarlige skoleveje, men er udpeget efter modellen. Bilaget er inddelt i nedenstående.
Skoleveje der er vurderet trafikfarlige af både politiet og vejmyndigheden (side 2)
De veje der tidligere har været trafikfarlige skoleveje, eller hvor der i løbet af det seneste år har været henvendelser på at få vejen vurderet.
Både politiet og vejmyndigheden vurderer vejene som trafikfarlige, dog er der forskel på, for hvilket klassetrin vejene vurderes trafikfarlige.
Skoleveje der er vurderet trafikfarlige af politiet, men som vejmyndigheden ikke vurderer trafikfarlige (side 3)
De veje der tidligere har været trafikfarlige skoleveje, eller hvor der i løbet af det seneste år har været henvendelser på at få vejen vurderet.
Vejene er af politiet vurderet som værende trafikfarlige skoleveje. Vejmyndigheden vurderer ikke vejene som værende trafikfarlige, og at vejen bør udgår som værende trafikfarlige skoleveje.
Endnu ikke aktuelle skoleveje (side 4)
I forbindelse med screening af samtlige veje i kommunen efter den vedtagne model, er veje, der endnu ikke har været forældrehenvendelser på at få vurderet også screenet. Nogle af disse veje er efter modellen trafikfarlige skoleveje. Da der ikke har været henvendelser på at få vejene vurderet, antages de derfor ikke at være aktuelle på nuværende tidspunkt. Modtager vejmyndigheden forældrehenvendelser på disse veje, vil politiet anmodes om at vurdere vejene, da de kun vurderer aktuelle skoleveje. Vejene vil blive forelagt politisk det efterfølgende forår, så der kan træffes afgørelse på baggrund af både politiets og vejmyndighedens vurdering. Vejene vil derefter indgår ved visitering af skolebørn det følgende skoleår.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at opgøre den samlede udgift til befordring af elever, da kørselsomfanget og antallet af elever der vil gøre brug af befordringen i forbindelse med de trafikfarlige skoleveje, endnu ikke er kendt. Bliver udgifterne til befordring lavere, vil besparelsen kunne anvendes til forbedring af elevernes vej til skole.
Sagen vurderes ikke at have erhvervsmæssige konsekvenser
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. LBK nr. 1510 af 14/12/2017 § 26
Bekendtgørelse om befordring af elever i folkeskolen. BEK nr. 688 af 20/06/2014
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Pkt. afgøres i udvalget.
Godkendt, idet det er udvalgets intention, at en evt. besparelse forbliver i området.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 12 Udbud af bybuskørsel i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Svendborg Kommune skal træffe beslutning om udbud af kontrakt om Bybuskørsel i Svendborg Kommune, som udløber august 2020 og derfor skal i udbud. FynBus forventer at offentliggøre udbud i løbet af august/september, med henblik på valg af entreprenør primo 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Svendborg Kommune udbyder Bybuskørslen og følger FynBus’ anbefalinger.
- 3-årig kontrakt med mulighed for forlængelse i 1 x 1 år.
- Busserne er maksimalt 10 år i den ordinære kontraktperiode.
- Nuværende serviceniveau opretholdes.
- Busserne har Euronom EEV eller Euronorm 6.
Sagsfremstilling
Kontrakt om Bybuskørsel i Svendborg Kommune udløber august 2020 og skal derfor i udbud. FynBus forventer at offentliggøre udbud i løbet af august/september med henblik på valg af entreprenør primo 2020.
I perioden 2022 – 2024 udløber kontrakterne om buskørsel i flere fynske kommuner, og der vil være mulighed for at lave et fælles udbud. Det er besluttet, at FynBus skal koordinere undersøgelse af mulighed for fælles udbud af buskørsel.
Det anbefales derfor, at Svendborg Kommune udbyder en kortvarende kontrakt på 3 år, med mulighed for forlængelse 1 x 1 år.
Hvis Svendborg Kommune vælger en kontraktperiode på 3 år med mulighed for forlængelse, anbefaler FynBus, at busalderen max må være 10 år i den ordinære kontraktperiode.
Regeringen har i oktober 2018 fremsat forslag til klimaplan og der er pt. stor usikkerhed om de endelige krav til busserne, og om der kommer en evt. DUT kompensation mm.
Hvis Svendborg Kommune ønsker at anvende alternative drivmidler i bybusserne, anbefaler FynBus at afvente klimaplanens godkendelse. Flere kommuner har indgået kontrakt om busser på forskellige drivmidler og her kan man ligeledes indsamle deres erfaringer.
Serviceniveau
Nuværende kørsel i Svendborg By omfatter ca. 30.000 køreplantimer og 9 busser, der køres med 3 ruter 230, 240 0g 250.
Svendborg Kommune har modtaget en del borgerønsker om ændringer i ruteforløb. FynBus gennemfører en analyse af mulige rutejusteringer i forhold til borger/kundehenvendelser og nuværende driftsudfordringer samtidig med, at det nuværende serviceniveau opretholdes.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgangspunktet er, at den nuværende økonomiske udgiftsramme til ovennævnte 3 ruter fastholdes.
Det skal hertil bemærkes, at garageanlæget hos BUK A/S automatisk er opsagt pr. 31. maj 2020, og udgiften til garagelejen på anlæg allerede i forbindelse med vedtagelse af budget 2018 blev nedjusteret.
På driften er der budgetlagt med en indtægt på ca. 1,1 mio. kr. årligt ved at garageanlæget har været genudlejet som en del af kontrakten med busselskaberne for både bybuskørslen og den regionale kørsel. Denne indtægt vil således ikke komme fremadrettet, og er dermed en budgetmæssig udfordring.
Lovgrundlag
Lov om Trafikselskaber
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Godkendt med den tilføjelse, at udvalget også vil have et alternativt bud på en løsning med el-drevne busser.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 13 Frigivelse af rådighedsbeløb til Indsatsområder på dagtilbudsområdet i 2019
+Beslutningstema
Frigivelse af rådighedsbeløb til indsatsområder på dagtilbudsområdet 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at rådighedsbeløbet i 2019 på 906.977 kr. frigives.
Sagsfremstilling
CETS – Kommunale Ejendomme og Børn og Unge har i samarbejde prioriteret, at dette års midler samt overførsler fra forrige år, benyttes til:
- Det foreslås, at der afsættes et ramme på 300.000 kr. til færdiggørelse af fiber-Lan forbindelser til børnehuse, så den nødvendige tekniske adgang til pædagogisk og administrativt IT-værktøjer, Aula mm. understøttess. 3-4 børnehuse udestår, de øvrige blev opgraderet i 2017-18. Der indhentes konkret tilbud på etablering via Digitalisering og IT.
- Det foreslås, at der afsættes en ramme på 606.977 kr. til opgradering og vedligehold af køkkener i dagtilbud. Køkkener i børnehuse er udsat for et større slid end øvrige bygningselementer, og der er derfor løbende behov for ekstra vedligehold og evt. opgradering efter behov. Det foreslås, at beløbet udmøntes efter disse kriterier:
- Nødvendigt opgradering/vedligehold af køkkener og køkkeninventar i børnehuse med frokostordninger, særligt anretterkøkkener.
- Vedligehold af køkkener og køkkeninventar i øvrige børnehuse uden frokostordninger, hvor der tilberedes/anrettes morgenmad, eftermiddagsmad, måltider ved særlige lejligheder mm. Hvor det skønnes hensigtsmæssigt opgraderes køkkenerne, så de vil være i stand til at fungere som anretterkøkkener ved evt. valg af frokostordning.
Da de to beløb er afsat som rammebeløb vil det være muligt, at der sker en tilpasning af disse for fiber-Lan og køkkener med henblik på en hensigtsmæssig anvendelse af den samlede ramme.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I budgettet for 2019 er der afsat 906.977 kr., som pulje til Indsatsområder på dagtilbudsområdet.
Der kan derfor, jf. indstillingen, meddeles og frigives 906.977 kr. til Indsatsområder på dagtilbudsområdet.
Pulje er på 403.977 kr., hvortil der er overført 503.000 kr. fra 2018, i forbindelse med indarbejdelsen af retvisende anlægsbudgetter, samt almene overførsler fra 2018 på 276 kr.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 14 Frigivelse af rådighedsbeløb til renovering af skolernes faglokaler 2019
+Beslutningstema
Frigivelse af rådighedsbeløb til renovering af faglokaler i 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget;
- At et samlet rådighedsbeløb på 2.791.000 kr. i 2019, til renovering af faglokaler, frigives.
Sagsfremstilling
Der blev medio februar 2016 nedsat en koordinerende projektgruppe, som varetager den overordnede opgave med renovering af skolernes faglokaler.
Der er i denne gruppe udarbejdet principper for anvendelse af puljen og funktionsbeskrivelser af fagområderne, som har dannet grundlag for den praktiske udførelse.
Principper og funktionsbeskrivelser er godkendt af skolechef og skoleledere.
Med udgangspunkt i principperne er der udarbejdet en rækkefølge for indsatsen. Alle projekter er nu udført med undtagelse af projekterne på Skårup Skole og Stokkebækskolen afdeling Gudme.
Der resterer to projekter, som mangler færdiggørelse. Dette er Skårup Skole hvor der renoveres fysik/kemi og håndværk/design og madkundskabslokalet på Stokkebækskolen afd. Gudme.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der blev i forbindelse med budget 2015 vedtaget en samlet anlægsramme på 8 mio. kr. til renovering af skolernes faglokaler.
I anlægsrammerne for 2019 er der afsat 2.791.000 kr. til ” renovering af faglokaler” og det er derfor muligt at frigive midlerne jf. indstillingen.
Lovgrundlag
Kasse og Regnskabsregulativet
Lov om Folkeskolen
Byggeloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 15 Frigivelse af rådighedsbeløb til kapacitetsudvidelse af 0-2 års pladser
+Beslutningstema
Frigivelse af rådighedsbeløb til kapacitetsudvidelse af 0-2 års pladser.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget, med oversendelse til Teknik- og Erhvervsudvalget at;
- Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering
- Teknik- og Erhvervsudvalget frigiver rådighedsbeløbet i 2019 på 6.446.720 kr.
Sagsfremstilling
I forbindelse med byrådets møde den 19. december 2017 blev det godkendt, at man skulle gennemføre det af administrationen beskrevet alternativ B.
Dette indebar:
- Ombygning af Kastanjen i tilknytning til Fyrtårnet Rantzausminde Børnehave
- Opførelse af en midlertidig pavillon ved Sundet Solsikken
- Tilbygning til Sundet Solsikken
- Samt forlængelse af pavillon ved Vesterlunden Kernehuset
Arbejdsgrupper med repræsentanter fra CETS og Børn og Unge blev nedsat for at realisere ovenstående.
Ombygning af Kastanjen
Kastanjen er en naboejendom til Rantzausminde Børnehave, Fyrtårnet.
Der er ved ombygning af Kastanjen etableret 14 permanente 0-2 års pladser, på kvalitetsniveau A. Projektet er en gennemgribende renovering og ombygning, og omfatter blandt andet
- Ny liggehal og legeplads
- Nyt tag, isolering af loft + nye tagrender
- Nye vinduer og beklædninger på klimaskærm
- Nyt trådhegn, forskellige steder
- ABA anlæg
- Nye toiletter, inkl. Handicap forhold
- Nye lofter, linoleumsgulve og indvendige døre
- Nye vvs- og elinstallationer
- Renovering af ventilationsanlæg
- Internet
Ved renoveringen har man sikret optimale rammer for de 0-2 årige, og skabt gode muligheder for samarbejdet mellem Fyrtårnet og Kastanjen, der nu fungerer som en integreret institution. Indvielse finder sted d. 26. april 2019.
Vedlagt bilag, indeholdende billeder af den renoverede Kastanjen.
Midlertidig pavillon ved Poppelunden
Den midlertidige pavillon, der er opført ved daginstitutionen, Poppellunden, har kapacitet til 14 0-2 årige på kvalitetsniveau A. Der er i forbindelse med opførelsen, etableret en legeplads til de 0-2 årige. Hele projektet er udført.
Vedlagt bilag, indeholdende billeder af den opførte pavillon.
Tilbygning til Solsikken
Som erstatning for en midlertidig opsat pavillon, opføres der en tilbygning til hovedbygningen på daginstitutionen Solsikken, Tåsinge. Tilbygningen vil hænge sammen med den eksisterende bygning, hvilket giver en bedre sammenhængskraft i daginstitutionen. Tilbygningen er placeret og indrettet i samarbejde med personalet på daginstitutionen og imødekommer de daglige rutiner og behov. Tilbygningen opføres med kapacitet til 14 0-2 årige, på kvalitetsniveau A. Byggeperioden løber fra d. 20. maj 2019, og forventes at stå færdig i januar 2020. Liggehallen bliver opført, når den midlertidige opstillede pavillon er fjernet. Det samme gælder for etableringen af legepladsen til de 0-2 årige.
Vedlagt bilag, indeholdende plantegning, 3D tegning, og en byggeplads-tegning.
Forlængelse af pavillon ved Vesterlunden Kernehuset
Pavillonen ved Kernehuset, har en midlertidig tilladelse, der udløber i efteråret 2020. Der vil i indeværende år blive søgt om en forlængelse af denne tidsperiode.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Med byrådets beslutning af 19. december 2017 blev der afsat en samlet anlægsramme på 10. mio. kr. til kapacitetsudvidelse af 0-2 års pladser.
De 10 mio. kr. er efterfølgende blevet reduceret til 9,6 mio. kr., i det anlægsrammen har skulle finansiere en midlertidig pavillon på Tved Skolen, efterfølgende er der tilgået midler igen til køb af pavillon ved Poppellunden.
Der er i 2019 afsat et rådighedsbeløb på 6.446.720 kr., hvorfor at det er muligt at frigive det pågældende beløb, jf. indstillingen,
Lovgrundlag
Kasse- og Regnskabsregulativet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til orientering og oversendes til Teknik- og Erhvervsudvalget.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Punkt 16 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
- Opfølgning vedr. Filippa-huset
- Rundbuehallerne
- Trafikmonitorering
-
Administrationen:
- der er fremsendt en række klager til planklagenævnet over lokalplanen for biogasanlægget på Sydtåsinge
- dialog med SMUC om den konkrete placering af bygningen
- status på klagesag vedr. solcelleanlæg Rødkilde
- status på udbud i Tankefuld
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).