Teknik- og Erhvervsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden og tillægsdagsorden
+Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Godkendes, herunder tillægsdagsordenen, med bemærkning om at ændre rækkefølgen på den ordinære dagsorden, således:
- Punkt 17 behandles som punkt 2
- Punkt 5 behandles som punkt 3
- Punkt 6 behandles som punkt 4
- Punkt 7 behandles som punkt 5
- Punkt 3 behandles som punkt 6
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 2 Budgetproces 2021 - Teknik- og Erhvervsudvalget
+Beslutningstema
Teknik- og Erhvervsudvalgets budgetproces.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalgets budgetproces 2021 godkendes.
Sagsfremstilling
På udvalgets møde i februar blev udvalget orienteret om Svendborg Kommunes budgetprocedure for 2021.
Med udgangspunkt i kommunens budgetprocedure fremlægges Teknik- og Erhvervsudvalgets egen tidsplan og budgetproces for 2021, herunder inddragelse af MED-systemet samt andre interessenter på udvalgets område.
På mødet har udvalget ligeledes indledende drøftelser om, hvilke temaer/indsatser, udvalget ønsker at drøfte i relation til budget 2021.
Regeringen har fremsat forslag om en ændring af udligningssystemet. De samlede konsekvenser er fortsat ukendte, dels fordi forslaget skal forhandles politisk og dels fordi de afledte konsekvenser for finansieringstilskud m.v. er ukendte. Først efter indgåelse af kommuneaftalen til sommer vil konsekvenserne for budget 2021 foreligge.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afledte udgifter som følge af nye tiltag finansieres inden for udvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendes med bemærkning om, at følgende temaer ønskes belyst:
- Byens rum og pladser
- Klimatiltag
Derudover ønskes på det kommende møde forelagt en oversigt over tidligere drøftede budgettemaer.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 3 Prioritering af forslag og ideer til Kommuneplan 2021 -2033
+Beslutningstema
Byrådet besluttede d. 25.06.2019 at igangsætte en delvis revision af kommuneplanen, samt igangsætning af forudgående høring med indkaldelse af idéer og forslag.
På baggrund af den forudgående høring, skal der nu prioriteres hvilke forslag og idéer, som skal med videre i den igangværende kommuneplanrevision.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med oversendelse til Byrådets endelige vedtagelse;
- At forslag til den videre proces, for forslag og idéer modtaget i den forudgående høring, prioriteres som angivet i hvidbogen
Sagsfremstilling
Baggrund
Kommuneplanen er det redskab Byrådet har til at beskrive, hvordan kommunen fysisk skal udvikles de næste 12 år. Med kommuneplanen fastlægger Byrådet hvilke konkrete mål og retningslinjer, der er for kommunens fysiske udvikling og samtidig fastlægges rammerne for hvordan byer og landområder må anvendes og bebygges.
Byrådet besluttede d. 25.06.2019 at igangsætte en delvis revision af kommuneplanen, samt igangsætning af forudgående høring.
Som følge af de mange indkomne høringssvar besluttede Byrådet d. 28.01.2020 at revidere tidsplanen for revision af kommuneplanen. Tidsplanen er vedlagt som bilag (Bilag 2, Tidsplan KP21).
Forudgående høring
Offentlighedsreglerne i Planloven skal sikre, at borgerne på et tidligt tidspunkt i planlægningsarbejdet får lejlighed til at debattere planlægningsmulighederne, fremsætte forslag og derved give deres synspunkter til kende, før der er udarbejdet et forslag til kommuneplanen.
Som en del af igangsættelsen af arbejdet med revision af kommuneplanen, blev der afholdt en forudgående høring, hvor der blev indkaldt idéer og forslag til den kommende Kommuneplan 2021-2033.
Den forudgående høring fandt sted fra d. 7. oktober 2019 – 1. december 2019.
Der blev i høringsperioden afholdt tre borgermøder med temaerne Bosætning, Mobilitet og Erhverv & Turisme. Derudover blev der i samme periode afholdt en Nærdemokratidag, arrangeret af Lokaludvalget, med fokus på udvikling i lokalområderne.
I forbindelse med den forudgående høring er der indkommet over 100 kvalificerede forslag og idéer til den kommende revision af kommuneplanen. Høringssvarene kommer fra både borgere, grundejere, organisationer, professionelle bygherrer, lokalområder mv.
Hvidbog
De indkomne forslag og idéer er samlet i en hvidbog, der gengiver et resumé af de enkelte høringssvar, med administrationens bemærkninger og forslag til videre proces.
Hvidbogen er opdelt i følgende temaer:
- Bosætning
Forslag til nye boligområder, status på restrummelighed i eksisterende boligområder, omdannelse fra erhverv til boliger, udvikling i lokalområderne mv.
- Mobilitet
Forslag til ny og forberedt infrastruktur, cyklisme, offentlig transport mv.
- Erhverv og Turisme
Forslag til nye områder til detailhandel, nye dagligvarebutikker, undersøgelse af behov for nyt aflastningscenter, turismeudvikling mv.
- Diverse
Forslag til udvidelse af foreninger og institutioner, kunst i byen, skovbegravelsesplads mv.
- Arealeffektivisering
Salg og omdannelse af kommunale bygninger til boligformål.
- Solceller og vindmøller
Forslag til nye solcelleanlæg, udvidelse af eksisterende, højere vindmøller mv.
Projekterne er indkommet løbende siden 2017, og fremlægges her samlet. Det enkelte sagsforløb beskrives nærmere i den enkelte sag i hvidbogen (Bilag 1, Hvidbog, forudgående høring på KP21).
På baggrund af Byrådets vedtagne Klima- og Energipolitik samt Bæredygtighedsstrategi, behandles projekterne nu i forbindelse med revision af kommuneplanen. To af solcelleprojekterne anbefales at indgå i den videre proces med revision af kommuneplanen.
Administrationen anbefaler i Hvidbogen, at høringssvarene enten:
- Indgår i den videre proces.
Høringssvaret vil kræve en yderligere analyse og planlægning af administrationen. At høringssvaret indgår i den videre proces er dog ikke en garanti for at ønsket vil indgå i det kommende forslag til kommuneplan 2021 – 2033.
- Indgår ikke i den videre proces.
Forslag og ideer som ikke kan imødekommes, eksempelvis fordi de strider mod lovgivningen eller politiske mål og retningslinjer.
- Ikke kommuneplanrelevant.
Disse høringssvar vil blive videresendt til relevante afdelinger, til viderebehandling. Høringssvaret vil ikke indgå i den videre proces med kommuneplanen.
Administrationens bemærkninger og forslag til videre proces, beror på en faglig vurdering, i forhold til gældende lovgivning, mål og retningslinjer i gældende strategier og planer i Svendborg Kommune.
Hvidbogen er vedlagt som bilag (Bilag 1, Hvidbog, forudgående høring på KP21) og kan også tilgås i en digital kortversion.
Vejledning til brug af den digitale kortversion findes bagerst i hvidbogen.
Fremadrettet proces
På baggrund af prioriteringen af forslag og idéer, fortsættes revisionen af kommuneplanen.
Dette indbefatter en videre behandling af de prioriterede forslag og idéer, samt en generel revision af kommuneplanen.
Som en del af revisionen arbejdes der med følgende temaer:
- Byudvikling og Bosætning
- Erhverv og Turisme
- Mobilitet (Trafik og infrastruktur)
- Byer og lokalområder
Derudover vil følgende emner blive revideret som følge af ny lovgivning, politikker og strategier:
- Oversvømmelse og erosion
- Produktionsvirksomheder
- Detailhandel
- Grønt Danmarkskort gennemgås i relation til det fynske Naturråds anbefalinger
- Planlægning for sol – og vindenergi
De resterende temaer i Kommuneplan 2017-2029 vil blive tilrettet, som en eventuel konsekvens af de reviderede temaer. Samtidig vil disse temaer blive ajourført med eventuelle rettelser, der sker på baggrund af ændret lovgivning eller overordnet planlægning.
Politiske temamøder
Der vil blive afholdt en række politiske temamøder i forbindelse med revisionen, hvor udvalgte temaer vil blive behandlet og debatteret mere dyberegående. Her vil der bl.a. blive afholdt et temamøde om bosætning, hvor kriterier for endelig prioritering af boligområder vil blive drøftet og fastlagt. Der er ligeledes lagt op til et temamøde om mobilitet med fokus på kommunens parkeringsnormer og planlægning for sol– og vindenergi
Kommuneplan 2021 – 2033 forventes endelig vedtaget i maj 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansieringen af kommuneplanen sker indenfor Plan og Udviklings eksisterende driftsrammer.
Revisionen af kommuneplanen indebærer udgifter til analyser, workshops, møder, kommunikation
og eksterne rådgivere.
Lovgrundlag
Planloven
Politikker og strategier
Bosætningstrategi
Bæredygtighedsstrategi 2020
Klima – og energipolitik
Parkeringsstrategi
Natur og friluftsstrategi 2019 -2030
Erhvervspolitik 2019-2022
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Liste Ø fremsætter følgende ændringsforslag:
”1.12 – Østre Havnevej og Abildvej, Svendborg – omdannelse af Erhverv udgår af Hvidbogen og den videre behandling”
For stemmer 2 medlemmer, Liste Ø og Læsgænger Jens Munk.
Imod stemmer 7 medlemmer, Liste A, V, C.
Dermed faldt forslaget.
Liste C fremsatte følgende ændringsforslag:
”6.04 – Solcelleanlæg øst for Ulbølle indarbejdes i Kommuneplanen 2021”
For stemte 1 medlem, Liste C.
Imod stemte 8 medlemmer, Liste A, V, Ø og Løsgænger Jens Munk.
Dermed faldt forslaget.
Liste A fremsatte følgende ændringsforslag:
”6.05. Solcelleanlæg nord for Hvidkilde Gods indarbejdes i Kommuneplanen 2021”.
For stemte 8 medlemmer, Liste A, V, C og Løsgænger Jens Munk.
Imod stemte 1 medlem, Liste Ø.
Forslaget var dermed vedtaget.
Indstillingen blev herefter godkendt med de vedtagne ændringer, herunder med bemærkning om, at muligheden for omdannelsen af Kogtved Søfartsskole til boligformål indarbejdes i Kommuneplan 2021 og at forslaget til Kommuneplan 2021 behandles i to omgange i Teknik- og Erhvervsudvalget inden vedtagelse i Byrådet.
Liste Ø afgav følgende mindretalsudtalelse:
”Enhedslisten ønskede ikke at 1.12 indgår i den kommende kommuneplan, fordi Enhedslisten ikke ønsker at åbne for boliger på havnen ved Østre Havnevej, hvilket vil føre til en lukning af havnen, som fungerende havn.
Enhedslisten ønsker, at der laves en overordnet udpegning af egnede arealer til solceller fremfor at lægge et beskyttet landskab ved Hvidkilde ind i processen”.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 4 Bosætningsstrategi 2020
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af Bosætningsstrategi 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at
- Bosætningsstrategi 2020 vedtages endeligt.
Sagsfremstilling
Formål
I Bosætningsstrategi 2020 fastlægges Byrådets strategi for bosætning i Svendborg Kommune.
Bosætningsstrategiens formål er at synliggøre de potentialer Svendborg Kommune har for at øge befolkningstallet gennem bosætning samt at fremlægge Byrådets prioriteringer med en strategi for, hvordan den ønskede bosætning realiseres.
Bosætningsstrategien vil dermed gøre det muligt for interne og eksterne at arbejde målrettet og strategisk for at opfylde Byrådets ønsker for bosætning i Svendborg Kommune.
Flere borgere i kommunen vil medvirke til, at Svendborg fortsat kan være en levende kommune med et varieret erhvervs-, handels- og kulturliv, stærke fællesskaber og en robust arbejdsstyrke. Flere borgere betyder også flere, der bidrager til den fælles økonomi og dermed bedre muligheder for at tilbyde borgerne en god kommunal service.
Bosætningsstrategien vil indgå som grundlag i det igangsatte arbejde med revision af kommuneplanen. Strategien vil bla. understøtte arbejdet med at prioritere ønsker til nye boligudlæg.
Bosætningsstrategi 2020 ligger som Bilag 1.
Baggrund og sammenhæng til andre planer
Bosætningsstrategien er beskrevet i Planstrategi ’19, der således er afsættet til at udarbejde en bosætningsstrategi.
I Planstrategi ’19 har Byrådet besluttet:
”Svendborg Kommune vil udarbejde en bosætningsstrategi for Svendborg for at skabe de bedste rammer for tilflytning til kommunen. Bosætningsstrategien skal skabe grundlag for, at vi fokuserer på de rigtige indsatser i forhold til øget bosætning i Svendborg.”
Følgende to temaer er bl.a. besluttet revideret i den kommende kommuneplan 2021-2033:
- Byudvikling
- Byer og lokalområder
Bosætningsstrategien vil danne grundlag for den igangværende revision af kommuneplanen i forhold til de to nævnte emner.
I forbindelse med igangsætningen af Bosætningsstrategien den 7. februar 2019 besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget, at administrationen som led i processen skal kontakte alle grundejere med vedtagne lokalplaner, som ikke har brugt deres byggeret og grundejere med kommuneplanrammer til boliger. Relevante resultater af kontakten er indarbejdet i bosætningsstrategien.
Indhold
Bosætningsstrategien peger på, hvordan vi kan øge bosætningen i Svendborg Kommune. Øget bosætning sker ved at fastholde nuværende borgere og ved at tiltrække nye tilflyttere. Kommunens særlige potentialerne synliggøres i bosætningsstrategien, hvilket leder til de udvalgte temaer i strategien.
Bosætningsstrategien omfatter følgende temaer:
- Svendborg By og Havn
- Målgrupper
- ”Homecommers”
- ”Københavnere”
- Unge studerende
- ”Emptynesters”
- Tankefuld
- Lokalområder
- Almene boliger
For hvert tema beskrives, hvordan temaet er væsentligt for at øge bosætningen i Svendborg Kommune. Derefter følger en række delstrategier, der fokuserer på, hvordan Svendborg Kommune aktivt vil arbejde for at realisere bosætningspotentialet indenfor det enkelte tema.
Organisering og proces
Bosætningsstrategien er forankret ved Teknik- og Erhvervsudvalget.
Arbejdet blev indledt med en paneldebat for hele Byrådet i maj måned. Her deltog også oplægsholdere og udvalgte interessenter. Efterfølgende har der været holdt en række temamøder med Teknik- og Erhvervsudvalget om udvalgte temaer i Bosætningsstrategien. På et af disse møder deltog Lokaludvalget også.
Bosætningsstrategi 2020 blev præsenteret og drøftet af Byrådet på et temamøde den 6. februar 2020. På Teknik- og Erhvervsudvalgets møde samme dag blev strategien yderligere drøftet. På baggrund af de politiske drøftelser er følgende blevet tydeliggjort i strategien:
- Svendborg By og landområderne er hinandens forudsætninger for at være en attraktiv bosætningskommune.
- Begrebet byfortætning er uddybet, herunder at det ikke har negative konsekvenser for byens grønne rum.
- Fastholdelse af nuværende borgere der ønsker at flytte til en ny boligtype, er et fokusområde. Det skal bl.a understøttes ved at kunne tilbyde en bredde i forskellige boligtyper.
Baggrundsrapport
Bosætningsstrategi 2020 bygger bla på baggrundsrapporten ”Analyse af bosætningsmønstre i Svendborg Kommune” (Bilag 2). Heri er fokus på Svendborg Kommune samlet og kommunens 13 lokalområder enkeltvis.
Analysen består af data fra perioden 2015-2018. Sammen med analyser og tendenser er det samlet set en forudsætningsredegørelse, der belyser, hvilke potentialer, der er for ny bosætning i Svendborg Kommune. Dermed danner den en væsentlig del af grundlaget for Bosætningsstrategi 2020.
Analysen giver et overblik over den nuværende boligsituation, demografi og udvalgte kvalitetsparametre. Det belyses, hvad der er efterspørgsel på (boligtyper og områder) og hvordan boligsalget ser ud i de enkelte lokalområder. Der er størst fokus på demografi for tilflyttere og fraflyttere. Sammen med udvalgte data som særlige målgrupper og antallet af foreninger peger analysen på de faktorer, der vurderes at have størst effekt på en øget bosætning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Bosætningsstrategi 2020 vil understøtte arbejdet med at øge bosætningen og muligvis også arbejdskraft til Svendborg Kommune.
Udgifter til analyser i forbindelse med udarbejdelse af bosætningsstrategien er afholdt inden for gældende budget.
Lovgrundlag
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Jens Munk, Løsgænger fremsætter følgende ændringsforslag:
”At der i strategien indarbejdes at der skal byggemodnes grunde i alle 13 lokalområder”.
For stemte 1 medlem, Løsgænger Jens Munk.
Imod stemte 8 medlemmer, Liste A, V, C og Ø.
Forslaget var dermed faldet.
Indstillingen var dermed godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 5 Kogtved Søfartsskole - Igangsættelse af udarbejdelse af forslag til tillæg til kommuneplan 2017-29 samt forslag til lokalplan
+Beslutningstema
Igangsættelse af nyt plangrundlag for Kogtved Søfartsskole på baggrund af principper for ny bebyggelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget, at
- Igangsætte en forudgående høring på tre uger for ændring af plangrundlaget for Kogtved Søfartsskole
- Igangsætte udarbejdelse af forslag til tillæg til Kommuneplan 2017-2029 samt forslag til lokalplan for Kogtved Søfartsskole
- Rammen for det nye plangrundlag tager udgangspunkt i principper for ny bebyggelse, som er beskrevet under screening af projektområdet.
- Der ikke afholdes borgermøde i den forudgående høring.
Sagsfremstilling
Baggrund
Planforslagenes afgrænsning.
Baggrunden for udarbejdelse af et nyt plangrundlag for Kogtved Søfartsskole er en henvendelse fra en privat bygherre, som ønsker at omdanne søfartsskolen til et bofællesskab. Omdannelsen skal ske ved genanvendelse af eksisterende bevaringsværdige bygninger, samt opførelse af ny bebyggelse i området.
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede, den 7. november 2019, at området kunne ændres fra blandet bolig- og erhverv til boligområde med mulighed for etageboliger i maks. 2½ etager.
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede, den 6. februar 2020 at prioritere udarbejdelse af kommuneplantillæg med efterfølgende lokalplan for Kogtved Søfartsskole. Forudsætningen for prioriteringen er, at forslaget til kommuneplantillægget skal være klar til politisk godkendelse på mødet i juni 2020.
Det blev ligeledes besluttet, at administrationen skulle foretage en screening af projektområdet med henblik på at fastlægge en række minimumskrav til plangrundlaget.
Screening af projektområdet – principper og pejlemærker for nyt plangrundlag
Administrationen har screenet projektområdet og beskrevet hvilke principper, der skal være for ny bebyggelse i området, se bilag 2 (Projektscreening Kogtved Søfartsskole).
Områdets nye bebyggelse skal tage udgangspunkt i områdets karakter, den landskabelige placering tæt på vandet og ikke mindst de eksisterende bygninger, hvor hovedbygningen fortsat skal have den fremtrædende rolle for at sikre de historiske og stedbundne kvaliteter.
Principper for ny bebyggelse, opsummering fra screening af projektområde:
- Ankomsten til området via alléen skal tilgodeses, så der fortsat er indkig til bygningerne og dermed visuel forbindelse på tværs.
- Placeringen af ny bebyggelse på grunden er vigtig i forhold til hovedbygningen og stedets karakter.
- Den nye bebyggelse må ikke placeres sydligere end havesiden af hovedbygningen.
- Ny bebyggelse skal bestå af mindre sammensatte enheder, hvilket giver en fleksibilitet i placeringen.
- Den nye bebyggelse skal underordne sig hovedbygningens volumen og ikke sprænge skalaen.
- Højden på det nye byggeri må ikke overstige topkoten på hovedbygningen. Dybden af ny bebyggelse skal ligeledes underordne sig hovedbygningens dybde. Tage skal udføres som sadeltage og taghældninger må ikke være lavere end på de eksisterende bygninger.
- Materialerne i ny bebyggelse skal være tegl på facader og tage.
- Parkering skal tænkes ind i bebyggelsens struktur og ikke være dominerende. Der skal udformes en samlet, sammenhængende plan for udearealerne, der tilgodeser de nære udearealer.
Bilag 1 (Kogtved Søfartsskole – Forudgående høring) og bilag 2 (Projektscreening Kogtved Søfartsskole) offentliggøres som debatoplæg i den forudgående høring.
Planmæssige forhold
Området er i dag omfattet af kommuneplanramme 02.01.C2.128 Blandet bolig- og erhvervsområde Kogtvedvænget. Området kan anvendes til blandet bolig og erhverv med en bebyggelsesprocent på 30% og en maks. etagehøjde på 2 etager og en maks. bygningshøjde på 8,5 m.
Den sydlige del af grunden er omfattet af lokalplan nr. 553, som er vedtaget for at sikre en
landskabsbevaring for dele af Rantzausmindekysten. Den friholder den sydlige del af grunden for bebyggelse.
Forudgående høring
I den forudgående høring indkalder kommunen forslag og idéer til ønsket om ændring af kommuneplanen fra blandet bolig og erhverv til boligområde med mulighed for etageboliger i op til 2½ etage.
Efter den forudgående høring udarbejdes forslag til kommuneplantillæg og efterfølgende lokalplan.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægningen og udfærdigelsen af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan varetages af ekstern rådgiver til Svendborg Kommune og afholdes indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Teknik- og Erhvervsudvalget godkendte den 6. februar 2020 brugen af ekstern rådgiver til bistand til kommunes planarbejde.
Omdannelse af Kogtved Søfartsskole er med til at aktivere de bevaringsværdige bygninger til nye bosætningsformål.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Bosætningsstrategi 2020
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Liste V fremsatte følgende ændringsforslag:
”Principper for ny bebyggelse justeres på de følgende punkter:
- Den nye bebyggelse må ikke placeres sydligere end terrassemuren på havesiden af hovedbygningen.
- Højden på det nye byggeri må ikke overstige topkoten på hovedbygningen. Dybden af ny bebyggelse skal ligeledes underordne sig hovedbygningens dybde. Tage skal udføres som sadeltage.
Derudover slettes følgende princip helt: Den nye bebyggelse skal underordne sig hovedbygningens volumen og ikke sprænge skalaen”.
For forslaget stemte et mindretal på 2, Liste V.
Imod forslaget stemte et flertal på 7, Liste A, C, Ø og Jens Munk, Løsgænger.
Forslaget var dermed forkastet.
Liste A fremsatte følgende ændringsforslag til indstillingen:
”rammen for det nye plangrundlag tager udgangspunkt i følgende justerede principper for ny bebyggelse:
- Ankomsten til området via alléen skal tilgodeses, så der fortsat er indkig til bygningerne og dermed visuel forbindelse på tværs.
- Placeringen af ny bebyggelse på grunden er vigtig i forhold til hovedbygningen og stedets karakter.
- Den nye bebyggelse må ikke placeres sydligere end terrassemuren på havesiden af hovedbygningen.
- Ny bebyggelse skal bestå af mindre sammensatte enheder, hvilket giver en fleksibilitet i placeringen.
- Den nye bebyggelse skal underordne sig hovedbygningens volumen og ikke sprænge skalaen.
- Højden på det nye byggeri må ikke overstige topkoten på hovedbygningen. Dybden af ny bebyggelse skal ligeledes underordne sig hovedbygningens dybde. Tage skal udføres som sadeltage.
- Materialerne i ny bebyggelse skal være tegl på facader og tage.
- Parkering skal tænkes ind i bebyggelsens struktur og ikke være dominerende. Der skal udformes en samlet, sammenhængende plan for udearealerne, der tilgodeser de nære udearealer”.
For forslaget stemte 9 medlemmer af udvalget. Forslaget var dermed vedtaget.
Indstillingen blev herefter godkendt med de vedtagne ændringer.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Bemærkning fra administrationen: Der blev uddelt mail med bemærkninger fra bygherre, der pålægges referatet.
Punkt 6 Tvedvej 2 - Status på planlægning
+Beslutningstema
Orientering om status på planlægning for nyt boligområde på Tvedvej 2 i Svendborg.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at:
- Orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede d. 6. februar 2020, at prioritere planlægningen for Tvedvej 2 med et tillæg til den nuværende kommuneplan 2017-29 og en ny lokalplan. Tvedvej 2 blev prioriteret sammen med to andre projekter – udvikling af Skårup Seminarium og Søfartsskolen i Kogtved.
Planlægningen for Tvedvej 2 pågår allerede, idet:
- Teknik- og Erhvervsudvalget igangsatte forudgående høring d. 9. maj 2019.
- Forudgående høring blev gennemført i perioden 29. maj til 10. juli 2019.
- Borgermøde blev afholdt d. 11. juni 2019 med ca. 70 deltagere.
- På baggrund af den forudgående høring besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget d. 7. november 2019, at igangsætte udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og forslag til lokalplan ud fra nuværende projektforslag, dog med en reduktion af bebyggelsesprocenten fra ca. 60 til 50 %.
Efterfølgende har Plan været i dialog med bygherre og bygherres rådgiver, og der er fundet en løsning for at tilrette projektet til Teknik- og Erhvervsudvalgets beslutning om at reducere bebyggelsens omfang.
Nærmeste nabo til Tvedvej 2 er Svendborg Politistation.
I den forudgående høring har Fyns Politi og Bygningsstyrelsen i et fælles høringssvar bemærket, at politistationen i Svendborg er karakteriseret som en kritisk politibygning, jf. politiets retningslinjer. Det betyder, at politistationen er omfattet af en række krav i forhold til sikkerhed og diskretion. Eksempelvis er det nødvendigt at begrænse indkigsmuligheder til selve politibygningen og politigården, ligesom det er vigtigt, at politiet hurtigt kan rykke ind- og ud fra ejendommen.
Bygherre og politi er i proces med at finde løsninger på indbliksgener. Løsningerne forventes, at ligge udenfor lokalplanens afgrænsning, da den kommende planlægning ikke omfatter politiets grund og bygninger.
Den kommende lokalplan vil derimod give mulighed for skalsikring af politiets ejendom med hegn/mur, hvilket politiet har udtrykt behov for.
Siden den forudgående høring er forholdet omkring ind- og udkørsel blevet vurderet og afklaret med Fyns Politi og Svendborg kommunes vejmyndighed. Forholdet er umiddelbart ikke til hindring for den kommende planlægning eller bebyggelse.
Administrationen bemærker, at området er opdelt i en ejerlejlighedskonstruktion, hvoraf Miljø-Bo A/S udgør den ene ejer, mens Bygningsstyrelsen udgør den anden ejer, men lejer ud til Fyns Politi. Lokalplanen kan ikke afgøre forhold omkring økonomi. Det er et anliggende parterne imellem.
Den hvide stiplede linjer viser afgrænsningen for kommuneplantillæg og lokalplan. Afgrænsningen svarer til Miljø-Bos særskilte brugsretsareal.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne i forbindelse med planlægningen af forslag til kommuneplantillæg og forslag til lokalplan finansieres indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Bosætningsstrategi 2020
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 7 Skårup Seminarium - Igangsættelse af udarbejdelse af forslag til tillæg til Kommuneplan 2017-2029 samt forslag til lokalplan
+Beslutningstema
Igangsættelse af nyt plangrundlag for Skårup Seminarium på baggrund af principper for ny bebyggelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget, at:
- Igangsætte en forudgående høring på tre uger for ændring af plangrundlaget for Skårup Seminarium.
- Igangsætte udarbejdelse af forslag til tillæg til Kommuneplan 2017-2029 samt forslag til lokalplan for Skårup Seminarium.
- Rammen for det nye plangrundlag tager udgangspunkt i principper for ny bebyggelse, som er beskrevet under screening af projektområdet.
- Der ikke afholdes borgermøde i den forudgående høring.
Sagsfremstilling
Baggrund
Planforslagenes afgrænsning.
Baggrunden for udarbejdelsen af et nyt plangrundlag for Skårup Seminarium er en henvendelse fra en privat bygherre, som ønsker at omdanne seminariet til et seniorbofællesskab. Omdannelsen skal ske ved genanvendelse af den fredede hovedbygning med sidebygninger, genanvendelse af tidligere rektorbolig, samt opførelse af ny bebyggelse i området.
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede den 6. februar 2020 at prioritere udarbejdelse af kommuneplantillæg med efterfølgende lokalplan for Skårup Seminarium. Forudsætningen for prioriteringen er, at forslaget til kommuneplantillægget skal være klar til politisk godkendelse på mødet i juni 2020.
Det blev ligeledes besluttet, at administrationen skulle foretage en screening af projektområdet med henblik på at fastlægge en række minimumskrav til plangrundlaget.
Screening af projektområdet – principper for ny bebyggelse
Administrationen har screenet projektområdet og beskrevet hvilke principper, der skal være for ny bebyggelse i området, se bilag 2 (Screening af projektområde Skårup Seminarium).
Området er omfattet af kulturmiljøet Skårup Seminarium og udgør en særlig fortælling i Skårup. For at fastholde seminariets hovedbygning med sidebygninger som det dominerende bygningsanlæg, skal en ny bebyggelse underordne sig disse bygningers volumen og skala.
Principper for ny bebyggelse, opsummering fra screening af projektområde:
• Kulturmiljøet skal understøttes ved at bevare hovedbygningen og friholde parken for bebyggelse.
• Ny bebyggelse skal understøtte kulturmiljøet ved fortsat at lade hovedbygning og rektorbygning være de dominerende bygninger.
• Ny bebyggelse skal opføres i slanke volumener og åbne sig mod parken.
• Ny bebyggelse skal opføres i maks. 2½ etage, som skal holde sig under hovedbygningens taghøjde og den skal udgøre mindre enheder.
• Der skal sikres adgang til parken gennem den nye bebyggelse.
• Ny bebyggelse ud mod Østergade skal harmonere med stationsbybygningerne på modsatte side af vejen.
• Ny bebyggelse ud mod Vestergade skal tilpasses landsbygadens profil.
• Ny bebyggelse skal opføres i materialer, der harmonerer med områdets materialer, mursten enten i blank mur eller pudsede.
• Bebyggelsesprocenten må maks. være 30 % for området.
Bilag 1 (Skårup Seminarium - forudgående høring) og bilag 2 (Screening af projektområde - Skårup Seminarium) offentliggøres som debatoplæg i den forudgående høring.
Planmæssige forhold
Området er i dag omfattet af kommuneplanramme 11.01.O2.590 Offentligt område Skårup Seminarium. Området må anvendes til offentlige formål i form af skoler, børne og uddannelsesinstitutioner. Maks. etager 2, maks. højde 11 m. Bebyggelsesprocent på 40% for den enkelte grund.
Forudgående høring
I den forudgående høring indkalder kommunen forslag og idéer til ønsket om ændring af kommuneplanen fra område til offentlige formål i form af skoler, børne- og uddannelsesinstitutioner til boligområde med mulighed for etageboliger i op til 2½ etage.
Efter den forudgående høring udarbejdes forslag til kommuneplantillæg og efterfølgende lokalplan.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægningen og udfærdigelsen af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan varetages af ekstern rådgiver for Svendborg Kommune og afholdes indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Teknik- og Erhvervsudvalget godkendte den 6. februar 2020 brugen af ekstern rådgiver til bistand til kommunes planarbejde.
Omdannelse af Skårup Seminarium er med til at understøtte byliv og bosætning i Skårup.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Bosætningsstrategi 2020
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Liste A fremsatte følgende ændringsforslag til indstillingen:
”Rammen for det nye plangrundlag tager udgangspunkt i følgende justerede principper for ny bebyggelse:
• Kulturmiljøet skal understøttes ved at bevare hovedbygningen og friholde parken for bebyggelse.
• Ny bebyggelse skal understøtte kulturmiljøet ved fortsat at lade hovedbygning og rektorbygning være de dominerende bygninger.
• Ny bebyggelse skal opføres i slanke volumener og åbne sig mod parken.
• Ny bebyggelse skal opføres i maks. 3 etager, som skal holde sig under hovedbygningens taghøjde og den skal udgøre mindre enheder.
• Der skal sikres adgang til parken gennem den nye bebyggelse.
• Ny bebyggelse ud mod Østergade skal harmonere med stationsbybygningerne på modsatte side af vejen.
• Ny bebyggelse ud mod Vestergade skal tilpasses landsbygadens profil.
• Ny bebyggelse skal opføres i materialer, der harmonerer med områdets materialer, mursten enten i blank mur eller pudsede.
• Bebyggelsesprocenten må maks. være 30 % for området”.
For stemte 8 medlemmer: Liste A, Liste V, Liste C og Løsgænger Jens Munk.
Imod stemte 1 medlem, Liste Ø.
Forslaget var dermed vedtaget.
Herefter blev indstillingen godkendt med den vedtagne ændring.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Bemærkning fra administrationen: der blev uddelt mødereferat med bemærkninger fra bygherre, der pålægges referatet.
Punkt 8 Den Blå Kant første etape - ændret tidsplan
+Beslutningstema
Godkendelse om ændret tidsplan for realisering af Den Blå Kant første etape
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet
- at den ændrede tidsplan for byggeriet godkendes
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune samt Vand og Affald sætter gang i flere større anlægsarbejder på havnen og i midtbyen til sommer. Det er første etape af Den Blå Kant samt områdefornyelsesprojektet i Frederiksgade og Klosterplads, der går i gang. Derudover skal Vand og Affald renovere en mindre pumpestation ved Frederiksbroen og etablere afledning af regnvand øst for Frederiksgade.
Der er en skarp deadline på byggeriets afslutning med DGI Landsstævnet i juli 2021. For at kunne rumme diverse risici og forsinkelser havde administrationen planlagt en tidsplan for realisering af de forskellige anlægsprojekter startende d. 1. juni 2020 til 1. juni 2021. Denne tidsplan mødte dog en del bekymring og protester fra bl.a. de sæsonafhængige virksomheder. Derfor har administrationen udarbejdet et forslag til en mere komprimeret tidsplan. Derved starter byggeriet først i august 2020 og friholder sommersæson fra byggeriet.
Med den nye tidsplan har en række risici og konsekvenser, som der var forsøgt at tage højde for i den oprindelige tidsplan. De væsentlige risici er:
- Forsinkelse pga. vejrforhold, frostperiode eller uforudsete hændelser.
- Da man arbejder på mange flere områder på samme tid kompliceres koordineringen mellem projekterne. Dette kan give forsinkelse, da flere af projekterne er afhængige af hinandens processer.
- Konsekvensen for begge ovenstående risici kan blive at anlægsudgifterne stiger, da man er nødt til at hyre ekstra mandskab ind i den afsluttende periode for at sikre afslutning sker inden Landsstævnet i 2021.
De mange projekter, der starter op i løbet af det næste år er oplistet herunder med de nye tidsangivelser. Da alle projekterne stadig er under projektering er dette foreløbige tidsangivelser og kan stadig ændre sig, da der er nogle usikkerheder med hensyn til uforudsete hændelser, materialeleverancer, og udførsel.
- Ny parkeringsplads ved bedding på Frederiksø (maj 2020)
- Anlægsprojektet med første etape af ”Den Blå Kant” på Frederiksø og Frederiksbro. (August 2020 – juni 2021).
- Nye byrum i Frederiksgade og en ny byrumstrappe på Klosterplads. (September - december 2020)
- Et Vand og Affald projekt for afledning af regnvand på Jessens Mole i området omkring Frederiksgade. (September 2020 – marts 2021)
- Vand og Affalds renovering af en eksisterende pumpestation ved Frederiksø (September – november 2020)
- Det Ny SIMAC, der bliver bygget på Nordre Kaj. (December 2020 – 2022)
- Spuns og kajrenoveringer (september 2020 – april 2021)
Derudover er der en række ledningsejere, der planlægger arbejder i forbindelse med de større opgravninger. Så mange forskellige anlægsprojekter, der forgår samtidigt, vil kræve en tæt koordinering og så vidt muligt en samlet kommunikation med naboer, virksomheder og andre berørte parter. Der har været afholdt to informationsmøder for havnens virksomheder og andre naboer til Den Blå Kant første etape. Ligesom der vil blive holdt et lignende møde for de berørte aktører og naboer i Frederiksgade og Klosterplads.
Administrationen har derudover oprettet en mailliste for de, der gerne vil have løbende information i relation til byggeriet på havnen. Statusmails udsendes ca. hver 14. dag i byggeperioden.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den nye komprimerede tidsplan vil evt. kunne medføre et merforbrug for projektet, da evt. udfordringer ville skulle håndteres på kortere tid og med ekstraordinært mange ressourcer. Udviklingen i økonomien vil blive fulgt nøje, for derigennem evt. at kunne forebygge dette merforbrug. I bedste fald vil den nye tidsplan ikke påvirke økonomien. I værste fald kan merudgifterne løbe op på 7-8 % af den samlede anlægssum på 22,1 mio. kr.
Dele af projektområdet vil i byggeperioden stå med byggepladshegn og opgravede overflader. Dette vil administrationen forsøge at tage hensyn til i planlægningen af udførelsen, men det vil have nogle konsekvenser for virksomheder på havnen. Derudover vil det for en kort periode have indvirkning på Højestenefærgens drift.
De turistafhængige erhverv i havneområdet vil blive påvirket i mindre omfang end ved den oprindelige tidsplan.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 9 Drøftelse af retningslinjer for reklamer på og i busser
+Beslutningstema
På baggrund af debat i pressen vedr. kviklånsreklamer på skærmene i busserne, ønsker FynBus udvalgets stillingtagen til de opstillede modeller for brug af reklamer og generelt til brugen af reklamer på og i busser.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at
- Udvalget tilkendegiver deres holdning til de fem fremsendte modeller for reklamer på FynBus’ busser.
Sagsfremstilling
Bestyrelsen for FynBus har anmodet Teknik- og Erhvervsudvalget om, at kommentere eller komme med bemærkninger til de fem modeller for reklamer på selskabets busser. Teknik- og Erhvervsudvalgets kommentarer vil indgå i FynBus’ bestyrelses videre arbejde. Bestyrelsen vil drøfte sagen på baggrund af de tilkendegivelser/kommentarer de fynske kommuner og regionen er kommet med.
Det skal pointeres, at det er FynBus der træffer den endelige beslutning om, hvilken model der skal være gældende.
På FynBus’ bestyrelsesmøde den 13. december 2019 blev retningslinjerne for reklamer i og på busserne drøftet. På baggrund heraf blev administrationen hos FynBus bedt om at udarbejde et oplæg til drøftelse af forskellige muligheder for at håndtere reklamer (Bilag 1).
Det skal tilføjes, at administrationen i Svendborg Kommune, ikke har modtaget nogen henvendelser vedrørende reklamerne i og på bybusserne, der kører i Svendborg.
Ifølge FynBus´ kontrakt med entreprenører, har entreprenørerne retten til at sælge reklameplads på busser. Indtægterne ved salg af reklameplads tilfalder således entreprenørerne. I lighed med andre trafikselskaber og tilsvarende for f.eks. læskure, som kommunen har ansvaret for, har FynBus fastsat et regelsæt, der tager hensyn til, at busser hører til i det offentlige rum, og at reklamer på busser derfor er særligt eksponerede. Regelsættet fremgår af FynBus´ kontrakt med entreprenørerne, og entreprenørerne har ansvaret for, at dette regelsæt overholdes. Se regelsæt bilag 4.
I forlængelse af tidligere notat af 14. august 2015 (Bilag 2) og efterfølgende drøftelser i FynBus’ bestyrelse, skitserer dette notat forskellige muligheder for at afgrænse omfanget og/eller karakteren af reklamer i FynBus-regi.
- Model 1: Nuværende regelsæt fastholdes
- Model 2: Nuværende regelsæt fastholdes med skærpede retningslinjer for brugen af kommercielle reklamer
- Model 3: Der tillades ikke reklamer inde i bussen (infoskærme og hængeskilte)
- Model 4: Der tillades ikke brug af reklamer hverken i eller på busserne
- Model 5: Den enkelte kommune bestemmer selv
FynBus har ved hver model beskrevet fordele og ulemper som er uddybet i bilag 1.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser beskriver FynBus således:
Model 1
En fastholdelse af nuværende regelsæt forventes ikke at have nogen økonomisk effekt.
Model 2
Den økonomiske konsekvens ved denne model vil være en dokumenteret økonomisk kompensation til entreprenøren, såfremt ændringen implementeres midt i en kontraktperiode. Såfremt ændringen implementeres ved et kontraktskifte vil den økonomiske konsekvens være afhængig af, hvilke typer reklamer, der tillades frem for andre. Den økonomiske konsekvens vil udelukkende være mærkbar i forhold til den endelige tilbudspris for kontraktperioden.
Model 3
På baggrund af erfaringer fra Nordjyllands Trafikselskab (NT) er det FynBus’ opfattelse, at indvendige reklamer ikke har en særlig stor markedsværdi – hverken for entreprenører eller mediebureauer. Reklamerne vises kun kortvarigt og har ikke samme permanente synlighed som reklamerne på bussens ydersider. Entreprenørerne oplyser ikke specifikke beløb for indtjening vedr. reklamer i deres tilbudsgivning, hvorfor der ikke findes et præcist tal, der kan angive den økonomiske konsekvens, men NT vurderer, at den estimerede økonomiske konsekvens for fjernelse af reklamer på infoskærmene i busserne ligger på kr. 2.750,- pr.- år pr. bus (ekskl. moms). For FynBus vedkommende vil det svare til et beløb i størrelsesordenen kr. 650-700.000 ekskl. moms årligt.
Model 4
Sker beslutningen i forbindelse med indgåelse af en ny kontrakt, vil man kunne forvente, at de afgivne tilbud vil være påvirkede af, at entreprenøren ikke har denne indtægtsmulighed. Som tidligere nævnt under de økonomiske konsekvenser for model 3 fremgår entreprenørernes indtægter ved salg af reklamer ikke af afgivne tilbud, men NT har lavet et estimat på de økonomiske konsekvenser i forhold til de forskellige bustyper og vurderer her reklameindtægterne som:
Bybusser: Kr. 25.250 pr. år pr. bus
Regionalbusser: Kr. 10.250 pr. år pr. bus
For FynBus vedkommende vil det svare til et beløb i størrelsesordenen 4 millioner kroner pr. år, fordelt med ca. 1,5 millioner kroner på de regionale ruter og ca. 2,5 millioner kroner på bybusserne/kommunale ruter.
Model 5
Såfremt en kommune beslutter ikke at ville have reklamer på busserne eller at indføre skærpede retningslinjer, vil det kunne have økonomiske konsekvenser på tilbudsprisen ved et udbud. Såfremt en kommune midt i en kontraktperiode beslutter ikke at ville have reklamer eller at stramme retningslinjerne, vil entreprenøren skulle kompenseres for et dokumenteret tab.
Muligheder for at ændre i de nuværende kontrakter
FynBus vil i de kommende udbud kunne indføre ændrede retningslinjer for reklamer i busserne, og der vil således være en forskudt indkøringsperiode for de ændrede retningslinjer, alt afhængig af, hvornår den nuværende kontrakt udløber. For både model 2, 3, 4 og 5 vil man kunne forvente større eller mindre ændringer i de indkomne tilbud i forhold til en kontrakt, hvis vilkår ligner den nuværende.
For de eksisterende kontrakter er der ikke mulighed for, at FynBus umiddelbart kan ændre i hvilke reklamer, der tillades. Hvis FynBus ønsker sådanne ændringer, vil det kunne betragtes som en forringelse af kontraktens vilkår, hvorfor FynBus må forventes at skulle indgå i forhandling med entreprenøren om kompensation for tabet.
Lovgrundlag
Lov om Trafikselskaber
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget anbefalede model 2 til FynBus, hvor nuværende regelsæt fastholdes med skærpede retningslinjer for brugen af kommercielle reklamer.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 10 Udbud af ny partneringaftale på asfaltområdet for 2021-2025 i Svendborg By
+Beslutningstema
Godkendelse af udarbejdelse af nyt partneringudbud på asfaltområdet på alle de offentlige veje, pladser og stier i Svendborg By.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse med endelig vedtagelse i Økonomiudvalget, at:
- der gennemføres nyt udbud af en 4-årig partneringaftale for asfaltbelægninger på alle de offentlige veje, pladser og stier i Svendborg By for perioden 2021-2025,
- proces- og tidsplan for udbuddet godkendes,
- arbejdet udbydes i offentlig licitation,
- finansiering af udbuddet afholdes inden for budgetrammen for asfalt,
- det nuværende vedligeholdelsesniveau fastholdes.
- der anvendes ekstern rådgivning til gennemførelse at tilstandsregistrering af alle de udbudte veje.
Sagsfremstilling
Den 1. februar 2017 indgik Svendborg Kommune en 4-årig partneringaftale på asfaltområdet på alle de offentlige veje, pladser og stier i Svendborg By. Aftalen udløber den 31. januar 2021.
Ved udløb af aftalen anbefales det igen at udarbejde et nyt asfaltudbud som en 4-årig partneringaftale, da det erfaringsmæssigt er en god og fleksibel aftale i forhold til planlægning og koordinering af alle anlægs- og gravearbejder i Svendborg By. Med denne aftaleform er der også mulighed for udvikling af samarbejdet med asfaltentreprenøren ud fra en fælles målsætning med henblik på at optimere opgaveløsningen.
Partneringaftalen udbydes så der er mulighed for option på forlængelse af kontrakten i op til 2 år.
For gennemførelse af nyt udbud er der udarbejdet en proces- og tidsplan, som fremgår af bilag. Udbuddet påtænkes udbudt i offentlig licitation.
Vedligeholdelsesniveauet som i 2011 blev vedtaget ved udbud af asfaltarbejder i hele Svendborg Kommune, fastholdes således, at der tilstræbes et ensartet niveau i hele kommunen. Se bilag.
For gennemførelse af udbud skal der igangsættes nogle beregninger i vejdatabasen, hvilket betyder, at den skal ajourføres i forhold til registrering af alle de udbudte vejes tilstande. Dette arbejde ønskes udført at ekstern rådgiver, som digitalt ligger dataene ind i vejdatabasen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansiering af administrative udgifter og rådgiverudgifter til gennemførelse af nyt udbud forventes at kunne holdes inden for budgetrammen på i alt 15,4 mio. kr. (5,3 mio. kr. til partneringaftale og 10,1 mio. kr. til funktionskontrakt) for asfaltområdet i 2020.
Rådgivningsdelen vil beløbe sig til ca. 150.000 kr. ekskl. moms.
Der er i budgettet for partneringaftalen i 2020 afsat ca. 5,3 mio. kr., hvor der indgår udlægning af nye belægninger, uforudsete udgifter (f.eks. lapning af huller), rådgiverydelser, udskiftning af vejriste samt administration og tilsyn.
Det endelige budget forelægges til godkendelse efter udbuddets gennemførelse.
Lovgrundlag
Vejloven.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 11 Bevilling og frigivelse af midler til gennemførelse af vejforlængelse "Sofielund Skovvej"
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af midler til anlæggelse af vejforlængelse af Sofielund Skovvej for salg af Delområde D2 Tankefuld.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet
- At der bevilliges en tillægsbevilling på 0,75 mio. kr. til realisering af vejforlængelse af Sofielund Skovvej.
- Ovenstående tillægsbevilling finansieres fra projektet ”forlængelse af Johannes Jørgensens Vejs” i forbindelse med overførslerne fra regnskab 2019.
- At der frigives et samlet rådighedsbeløb på 3,95 mio. kr. (inkl. tillægsbevilling).
Sagsfremstilling
Frigivelse af budget på 0,5 mio. kr. til rådgivning og arkæologiske undersøgelser blev godkendt den 6/6-2019 i Teknik- og Erhvervsudvalget og Byrådet den 25/6-2019.
Gennemførslen af projektet inkl. regnvandsbassiner har været i licitation den 13/2 2020, og resultatet for det billigste bud er 3.544.947 kr.
I det oprindelige projekt indgår alene udgifter til vejanlæg. I det fremsendte indgår også udgifter til regnvandsafledning, bassin, brønde, udløb, mm. Derfor denne merudgift på 750.000,-, som jf. lokalplan og købsaftale påhviler kommunen.
Udstykningsområdet er solgt til privat udstykning.
Tidsplanen er, at arbejdet startes op i marts og afsluttes i juni.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vejforlængelsen af Sofielund Skovvej var i første omgang estimeret til 3,7 mio. kr., hvoraf projekteringen og arkæologiske forundersøgelser er frigivet, og var skønnet til 0,5 mio. kr.
Efter licitation forventes det samlede projekt nu at udgøre 4,45 mio. kr.
Den søgte tillægsbevilling på 0,75 mio. kr. ønskes finansieret fra ”forlængelse af Johannes Jørgensens Vejs” i forbindelse med overførslerne fra regnskab 2019.
Lovgrundlag
Ingen
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 12 Byhaveskolen - anlægsbevilling til skolegårdsbelægning mm
+Beslutningstema
Fremrykning af opgaven vedr. belægning på Byhaveskolen og finansiering, fra 2021 til 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget, med oversendelse til godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig vedtagelse i Byrådet;
- At der sker en fremrykning af opgaven vedr. belægningen på Byhaveskolen fra 2021 til 2020
- At der flyttes og frigives 1,00 mio. kr. fra puljen til Vedligeholdelse af Ejendomme fra 2021 til 2020, for at realisere projektet
- At skitseprojektet fremlægges til godkendelse i Børne- og Ungeudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget
- At administrationen bemyndiges til at indgå kontrakter med evt. rådgiver og entreprenør
- At opgaven udbydes som fagentreprise
Sagsfremstilling
Belægningen på Byhaveskolen er nedslidt og skolegården er ikke tilsvarende målgruppen, idet der er udfordringer med tilgængeligheden for kørestolsbrugere, svagtseende og andre med mobilitetshandicap.
Projektets endelig udformning vil blive til i et tæt samarbejde med skolen, herunder bestyrelsen, således at det er skolen og brugerne der prioriterer, hvilke enkelte dele, der skal udføres inden for den afsatte ramme.
Som en del af projektet udføres kloakarbejde for 250.000 kr., idet dette mest hensigtsmæssigt udføres, når skolegården alligevel er gravet op. Dette ville ellers ikke skulle udføres inden for den nærmeste årrække. Det efterlader 750.000 kr. til det samlede belægningsprojekt, alt inklusive.
Når skitseprojektet er godkendt politisk udbydes opgaven i fagentreprise. Eventuelle eksterne rådgiveropgaver vil ligge under 150.000 kr. og skal derfor ikke godkendes politisk.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet indgår i puljen til Vedligeholdelse af Ejendomme for 2021 med 1,00 mio. kr.
En fremrykning af belægningen på Byhaveskolen, fra 2021 til 2020, kan finansieres ved at fremrykke 1,00 mio. kr. fra puljen til Vedligeholdelse af Ejendomme fra 2021 til 2020.
En alternativ finansieringsmodel kan være at udskyde nedrivningen af en bygning ved Skårup skole, som indgår i projektet ”Nedrivning af bygninger på Skårup og Thurø Skole” fra 2020 til 2021. Midlerne til nedrivningen af bygningen ved Skårup skole blev frigivet på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 5. december 2019, til udførelse i 2020.
Regnskabsteknisk vil det alternative finansieringsforslag betyde, at det afsatte beløb på 1,00 mio. kr. i 2020, til projekt ”Nedrivning af bygninger på Skårup og Thurø Skole”, flyttes til puljen for Vedligeholdelse af Ejendomme. I 2021 bliver der flyttet 1,00 mio. kr. fra puljen til Vedligeholdelse af Ejendomme til projektet til ”Nedrivning af bygninger på Skårup og Thurø Skole”. Rent økonomisk vil de to projektet ikke blive stillet ringere, da der er tale om en omplacering af det samme beløb i begge år. Det vil dog betyde, at der vil ske en udskydelse af nedrivningen af bygningen på Skårup skole til 2021.
En investering på 1,0 mio. kr., som afskrives over en 10 årig periode, vil medfører en forventet takstforøgelse på ca. 715 kr. pr. år. pr. barn på Byhaveskolen og ca. 243 kr. pr. år pr. barn på Kolibrien i afskrivningsperioden og fordre en skriftligt varsling til betalingskommunerne.
Den endelige takstberegning vil ske på det tidspunkt projektet er færdigt, og vil blive indarbejdet i det efterfølgende år.
Lovgrundlag
BR18
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Godkendt.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 13 Vestermarkskolen - om- og tilbygning/arealeffektivisering
+Beslutningstema
Godkendelse af ideoplæg i forbindelse med sammenflytning af dagtilbud og skole på Vestermarkskolen
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalgets godkendelse, med efterfølgende orientering til Teknik- og Erhvervsudvalget, at ideoplægget godkendes.
Sagsfremstilling
På Teknik- og Erhvervsudvalgets møde i december 2019 besluttede udvalget at sætte opgaven i gang.
Der er nedsat en projektgruppe, der består af repræsentanter fra Vestermarkskolen, Øbakkerne Vesterskerninge Børnehus og dagplejen, samt administrationen fra Børn- og Unge og CETS.
Projektgruppen har nu udarbejdet et ideoplæg samt skitser til indretning, der skal danne grundlag for det videre arbejde. Se bilag 1-4, der er vedlagt sagen.
- En tilbygning og det nuværende SFO og 0. klasse indrettes til dagtilbud – børnehave og heldagslegestue.
- SFO, forårs-SFO og 0. klasse flyttes til nyindrettede lokaler, hvor mellemskoleeleverne er nu. 3-5 klasse flyttes til andre lokaler på skolen.
- Samtidig indrettes der til håndværk og design i parterreplan. Dette er en mindre renovering og indretning af lokalerne.
Der er indgået aftale med rådgiver, og det forventes, at opgaven udbydes til håndværkere sommeren 2020, og at det samlede projekt står færdigt maj 2021, med mulighed for indvielse umiddelbart før Landsstævnet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sammenflytningen på Vestermarkskolen er en del af et arealeffektiviseringsprojekt, der også omfatter samling af Heldagsskolen på Skolebakken i Ollerup.
Det samlede projekt har en anlægsramme på 9,773 mio. kr., hvor udgifterne forventes at fordele sig med ca. 7,9 mio. kr. på Vestermarkskolen og ca. 1,8 mio. kr. til Heldagsskolen.
Projektet er en del af Arealeffektivisering og vil genere en årlig besparelse på ca. 0,4 mio. kr.
Projektet vedr. Heldagsskolen er sat i gang og det forventes at være færdigt pr. 1. maj 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Godkendt og oversendes til orientering.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 14 Tennishal - frigivelse af bevilling til opvarmning samt godkendelse af brug af rådgiver
+Beslutningstema
Frigivelse af anlægsmidler samt godkendelse af brug af ekstern rådgiver til projektet ”Opvarmning og isolering af tennishallen, Ryttervej 72”
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, at
- Rådighedsbeløbet på 2.964.000 kr. frigives til realisering af projektet ”Opvarmning og isolering af tennishallen, Ryttervej”
- At brugen af ekstern rådgiver godkendes.
Sagsfremstilling
Med Budget 2020 besluttede Byrådet at afsætte et rådighedsbeløb på 2,964 mio. kr. til forbedring af tennishallens faciliteter. Beløbet skal udmøntes efter dialog med hallens brugere og haludvalget.
Forretningsudvalget for Svendborg Idrætshal, hvorunder Tennishallen hører, har besluttet at anvende bevillingen til opvarmning af hallen.
Det er fortsat et ønske at udbygge hallen med faciliteter til omklædning og opbevaring. Der arbejdes i regi af Svendborg Idrætshal videre med denne løsning, herunder fondsansøgninger til finansiering.
Det er Svendborg Idrætshals ønske, at et eventuelt mindre forbrug fra ”Opvarmning og isolering af tennishallen, Ryttervej” kan anvendes til medfinansiering af tilbygningen. I dette tilfælde vil der skulle rejses en ny sag til politisk beslutning.
Administrationen anbefaler, at der anvendes en ekstern rådgiver til realisering af opgaven for at sikre den bedst mulige løsning og at varmen kan være etableret til indendørssæsonen starter den 1. oktober 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der blev i forbindelse med budgetforliget for 2020 indarbejdet et rådighedsbeløb på 2,964 mio. kr. til forbedring af tennishallens faciliteter.
Det er derfor jf. indstillingen muligt at frigive 2,964 mio. kr. til realisering af projektet ”Opvarmning og isolering af tennishallen, Ryttervej”.
For at skabe de bedste muligheder for projektet, vurderer administrationen, at der er behov for brugen af ekstern rådgivning, for at have mulighed for at gennemføre projektet inden 1. oktober 2020.
Erfaringsmæssigt ligger priserne for brug af ekstern rådgiver mellem 8 - 12 % af håndværkerudgifterne. Finansieringen af rådgiver vil ske indenfor anlægsrammen på 2,964 mio. kr.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 15 Frigivelse af anlægsmidler til Natura 2000 og naturprojekter for 2020
+Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til frigivelse og disponering af anlægsmidler til Natura 2000-projekter og andre naturprojekter i 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller til oversendelse til Teknik- og Erhvervsudvalget, at:
- Rådighedsbeløbet på 634.225 kr. til Natura 2000-indsatsen frigives.
- Restrådighedsbeløb fra Naturpuljen på 384.288 kr. frigives og anvendes til naturprojekter uden for Natura 2000-områderne som foreslået.
Sagsfremstilling
Natura 2000
På budgettet for 2020 er der afsat 634.225 kr. til Natura 2000-indsatsen, som er beskrevet i kommunens Natura 2000 handleplaner 2016 – 2021. Følgende indsatser foreslås gennemført eller påbegyndt i 2020.
- Udvidelse af rigkær og levested for plettet rørvagtel på Tåsinge.
- Sikre sammenhæng mellem forekomst af kalkoverdrev, surt overdrev og rigkær ved at udlægge arealer til afgræsning.
- Sikring og pleje af levesteder for fjordterne, havterne og klyde fordelt på 13 lokaliteter i Det Sydfynske Øhav.
- Indsats mod prædation og forstyrrelse af ynglelokaliteter for kystfugle i Det Sydfynske Øhav.
- Fortsætte indsatsen for pleje af habitatnaturtyper.
- Opfølgning på indsats for klokkefrø og strandtudse.
Naturpuljen
Ved budgetforliget for 2018 og overslagsårene blev der afsat en årlig naturpulje på 1.000.000 kr. (1.034.288 i 2020). Puljen skal primært anvendes til skovrejsning, men kan også anvendes til andre naturprojekter. På Byrådets møde den 17. december 2019, blev det besluttet at afsætte 650.000 kr. heraf til skovrejsning i perioden 2020 - 2049.
Naturprojekter (uden for Natura 2000-områder).
Naturprojekter kan omfatte pleje af værdifuld natur, etablering af ny natur og indsatser for sjældne og truede arter.
I 2019 gennemførte kommunen en omfattende kampagne for at få borgere og lodsejere til at komme med forslag til projekter, som de selv kunne tilrettelægge og realisere med økonomisk støtte fra kommunen (’borgerprojekter’). Kampagnen fik ikke den forventede interesse og førte kun til et mindre projekt. Administrationen vurderer, at resultatet ikke stod mål med det tidsmæssige ressourceforbrug, og borgerprojekterne anbefales derfor ikke videreført.
Forslag til naturprojekter i 2020:
- Lodsejere med 20-årige MVJ-aftaler* om natur og miljø, som udløber august 2020, kontaktes med henblik på at videreudvikle naturen på arealerne (seks områder).
- Etablere afgræsning af rigkær i Lundemosen samt gennemføre lavbundsprojekt på tilstødende areal.
- Opfølgning på pleje af Skovholm Mose og Ravnebjerg Mose.
- Fortsætte og forbedre afgræsning i Syltemade Ådal (fredning).
- Afgræsning i Vejstrup Ådal og i Stokkebæk Ådal (fredning).
- Udvide arealet med overdrev i Egebjerg Bakker.
- Etablere afgræsning i værdifulde enge og moser (Lundemosen, Dynden, Gammellung og eng ved Egense).
- Eftersøge indenlands bestand af strandtudse og ved fund af levedygtig bestande forbedre deres levemuligheder.
*MVJ står for Miljøvenlige Jordbrugsforanstaltninger og var en tidligere EU-tilskudsordning til natur- og miljøvenlige indsatser, herunder ændret afvanding og ophør med dyrkning af agerjord. Ifølge aftalerne kan lodsejerne efter aftalernes udløb tilbageføre arealerne til den tidligere tilstand f.eks. ved at pløje arealerne op.
Da projekterne gennemføres på baggrund af frivillige aftaler med lodsejerne, er der i oversigten medtaget flere projekter, end der forventes at kunne gennemføres/igangsættes i 2020.
De foreslåede naturprojekter indgår i kommunens strategi og handleplan for ´Natur og Friluftsliv i Svendborg Kommune´. De foreslåede naturprojekter ligger endvidere inden for kommuneplanens Grønt Danmarkskort.
Projektlisten har været forelagt Det Grønne Råd på møde den 24. februar 2020. Rådets bemærkninger og anbefalinger vil blive forelagt for udvalget på mødet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er afsat 634.225 kr. på anlægsbudgettet til den lovbundne Natura 2000-indsats jf. kommunens Natura 2000-handleplaner 2016 – 2021.
Ved budgetforliget for 2018 og overslagsårene blev afsat en årlig naturpulje på 1 mio. kr. (1.034.288 kr. i 2020). Puljen skal primært anvendes til skovrejsning, men kan herudover anvendes til andre naturprojekter. På Byrådets møde den 17. december 2019, blev det besluttet, at afsætte 650.000 kr. heraf til skovrejsning i perioden 2020 - 2049. Restmidlerne på de 384.288 kr. kan eventuelt bruges som egenfinansiering ved ansøgning til EU og fonde om tilskud til projekter.
Lovgrundlag
Miljømålsloven
Naturbeskyttelsesloven
Kasse- og regnskabsregulativ
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-03-2020
Godkendt.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Christian Nielsen (A).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 16 Forretningsorden for Teknik- og Erhvervsudvalget
+Beslutningstema
Justering af frist for udsendelse af dagsordener i Teknik- og Erhvervsudvalgets forretningsorden.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget godkender den reviderede forretningsorden.
Sagsfremstilling
På Økonomiudvalgets møde den 18. februar 2020 besluttede Økonomiudvalget, at anmode fagudvalgene om at ændre deres forretningsordener, således fagudvalgenes dagsordener udsendes senest 6 hverdage før udvalgsmøderne. Ved beregningen af fristen for udsendelse regnes lørdag som en hverdag, og dagen for mødets afholdelse medregnes ikke i fristen.
Endvidere vil der i dagsordenpunkterne blive tilføjet et felt, hvori der skrives, hvor sagen afgøres. Eksempel kan ses i vedlagt bilag.
Hvis dagsordenpunktet har tilknytning til en politik vil administrationen sikre, at politikken bliver vedlagt som bilag eller at der indarbejdes et link i dagsordenpunktet.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 17 Filippahuset - beslutning om ejendommens fremtid
+Beslutningstema
Beslutning om udarbejdelse af anlægsudvidelsestema til budgetforhandlingerne for 2021 vedr. nedrivning af Filippahuset og den afledte drift, samt eventuelt salg og overdragelse af området hvorpå Filippahuset er.
Indstilling
Direktionen indstiller til Lokaludvalgets godkendelse, med oversendelse til Teknik- og Erhvervsudvalget endelige vedtagelse:
Sagen oversendes efterfølgende til orientering til Økonomiudvalget.
- At administrationen udarbejder et anlægsudvidelsestema, til budgetforhandlingerne for 2021, som indeholder:
a) Anlægsudgifter forbundet med nedrivning af Filippahuset,
b) Driftsbudget til varetagelse af området
c) Eventuelt salg af hele eller dele af arealet til Hundstrup Borgerforening
- At driften af Filippahuset enten
a) Fra 1. august 2020 reduceres til drift af tom ejendom eller
b) forlænges i sin nuværende størrelse til udgangen af 2020.
Sagsfremstilling
På Lokaludvalgets møde den 11. december 2019 (bilag 1) blev det besluttet at afholde et møde med Hundstrup Borgerforening om Filippahusets fremtidige anvendelse, samt om hvilke muligheder, der er for evt. overdragelse af ejendommen eller dele deraf til Hundstrup Borgerforening.
Mødet mellem Lokaludvalget og Hundstrup Borgerforening blev afholdt den 22. januar 2020. Referatet fra mødet er vedlagt som Bilag 2.
Administrationen har op til mødet rettet henvendelse til Styrelsen for Patientsikkerhed, enheden for Tilsyn og Rådgivning, vedr. en anbefaling til brugen af ejendommen.
Det har ikke været muligt for Styrelsen for Patientsikkerhed at give en præcis anbefaling af brugen af ejendommen, men henviser til Sundhedsstyrelsens anbefaling om, at der skal udarbejdes en plan for sanering af PCB-forekomsten i ejendommen.
En PCB-renovering af Filippahuset er tidligere blevet beregnet til ca. 4 mio. kr. I forbindelse med budgetforhandlingerne for 2019 prioriterede Byrådet at lade ovenstående beløb indgå i finansiering af etablering af dagtilbud på Vestermarkskolen, som erstatning for blandt andet dagtilbuddet i Filippahuset.
På baggrund af svaret fra Styrelsen for Patientsikkerhed ønsker Hundstrup Borgerforening ikke at anvende ejendommen i dens nuværende form. De anbefaler derfor, at ejendommen rives ned, og at kommunen afsætter budget til dette formålet. Efterfølgende ønsker foreningen, at de får overdraget hele arealet, samt at kommunen medvirker til en finansiering/medfinansiering af et nyt forsamlingshus i Hundstrup.
På baggrund af udtalelsen fra Styrelsen for Patientsikkerhed og Hundstrup Borgerforenings ønske vurderer administrationen, at det mest optimale er at ejendommen rives ned og at finansieringen af dette indgår i budgetforhandlingerne for 2021.
Dele af aktiviteterne i ejendommen er allerede flyttet til andre lokaler, blandt andet til Hundstrup Kro. Administrationen vil bistå de berørte foreninger og samlinger med at søge at finde andre lokaler, og/eller henvise til støttemuligheder, hvis der træffes beslutning om ikke længere at anvende ejendommen.
I forligsteksten for budget 2019 fremgik det, at Svendborg Kommune vil afholde bygningernes driftsudgifter i 2019.
Driftsbudgettet blev efterfølgende, på Teknik- og Erhvervsudvalges møde 15. august 2019, forlænget til 31. juli 2020. Det er muligt indenfor den nuværende driftsramme at afholde driftsudgifterne, til udgangen af 2020.
Der er i budgetterne for 2021 og frem, ikke afsat midler til driften af Filippahuset.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lokaludvalget blev på møde den 11. december 2019 oplyst, at nedrivning af Filippahuset vil koste ca. 2 mio.kr. Se bilag 1.
Såfremt. at man ønsker at udarbejde et anlægsudvidelsesforslag til budgetforhandlingerne vil administrationen fastsætte den efterfølgende drift.
Det skal påpeges, at anlægsudvidelsestemaet ikke vil indeholde finansiering/medfinansiering af et evt. nyt forsamlingshus i Hundstrup.
Beslutning i Lokaludvalget den 19-02-2020
Lokaludvalget anbefaler til Teknik- og Erhvervsudvalgets endelige vedtagelse, at der udarbejdes et udvidelsestema til budgetforhandlingerne for 2021, som indeholder:
- Anlægsudgifter forbundet med enten sanering eller nedrivning af Filippahuset
- Driftsbudget til varetagelse af området
Lokaludvalget anbefaler derudover, at der fortsat skal være et samlingssted i Hundstrup området.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede, at der indhentes et tilbud på udgifter for sanering og genetablering af en del af bygningen og nedrivning af resten af Filippahuset.
Sideløbende hermed drøftes det med Borgerforeningen, om de ønsker at overtage en del af huset.
Såfremt det er tilfældet udarbejdes et udvidelsestema til budgetforhandlingerne for 2021, som indeholder anlægsudgifter forbundet hermed.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 18 Udbud af Jessens Mole 11-13
+Beslutningstema
Godkendelse af proces og vilkår for udbud af Jessens Mole 11-13.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik og Erhvervsudvalget’s godkendelse med oversendelse til Byrådet,
- at forslag til proces og vilkår for udbud af Jessens Mole 11-13 godkendes.
Sagsfremstilling
Efter Svendborg Kommunes salg af Krøyers Plads (Jessens mole 7-9) i 2015 forventes det, at det første bolig- og erhvervsbyggeri kan indvies i foråret 2020. En naturlig næste etape omfatter arealerne mellem trafikterminalen og Jessens Mole.
Efter, at Svendborg Kommune, i januar 2020, har erhvervet mindre arealer fra Banedanmark og DSB er hovedparten af arealet afgrænset af Trafikterminalen, Jessens Mole og Den Grønne Tråd kommunal ejendom. Dog er ejendommene Jessens Mole 15 og 17A privat ejet (tidligere HK-bygning og Røgeriet).
1 Principielt kort – tilrettes inden udbud, så Fremtidsfabrikken ikke er omfattet af arealet, der udbydes.
Der er udarbejdet to notater: ”Jessens Mole 11-13 – annoncering af forkøbsret” med forslag til proces og vilkår for annoncering og udviklingsproces samt et forslag til ”Aftale om projektudvikling og forkøbsret.” Se bilag på sagen.
Udbudsprocessen
Udbudsprocessen foreslås gennemført med baggrund i en indledende annoncering efter en projektudvikler, som tildeles en forkøbsret, såfremt vedkommende vil indgå i en dialogproces omkring udviklingen af et dispositionsforslag for arealet.
Når Svendborg Kommune finder, at dispositionsforslaget lever op til de værdier og kriterier som Svendborg Kommune har beskrevet for arealet, godkendes dette som grundlag for lokalplanlægning og udbud.
De vilkår, der vil ligge til grund for den dialogbaserede udviklingsproces tager afsæt i principperne beskrevet i Udviklingsplanen for fremtidens Havn og ligger tæt op ad udbudsvilkårene for Jessens Mole 7-9 mht bebyggelsens omfang og udformning. De foreslåede vilkår fremgår af bilag 1.
Der lægges således op til en bebyggelse med blandet bolig og erhverv i 2-5 etager (inklusiv parkeringskælder) og med en bebyggelsesprocent på 130-150. Der er foreslået en maksimal bygningshøjde på 18,50 m DVR (Dansk vertikal Reference) svarende til den højde, der med lokalplan blev besluttet for Jessens Mole 7-9. Tilsvarende er der krav om parkering i parkeringskælder under bebyggelsen.
Det efterfølgende udbud vil ske efter Bekendtgørelsen om offentligt udbud ved salg af kommunens faste ejendomme, hvor det i udbuddet oplyses, at der er meddelt forkøbsret til tredjemand. Dette udbud er åbent for alle.
Der er udarbejdet to notater: ”Jessens Mole 11-13 – annoncering af forkøbsret” med forslag til proces og vilkår for annoncering og udviklingsproces samt et forslag til ”Aftale om projektudvikling og forkøbsret. ” Se bilag 1 og 2.
Det er målet med den beskrevne proces, at få en mere åben og dialogbaseret udviklingsproces for næste etape af projektudviklingen af områderne mellem middelalderbyen og havnen.
Ved den indledende annoncering efter en projektudvikler der vil indgå i en dialogbaseret udviklingsproces skal de interesserede redegøre for referencer (gennemførte lignende byudviklingsprojekter), cv’er på de rådgivere som anvendes samt en projektidé. Valget af projektudvikler med forkøbsret godkendes af Byrådet.
Opmærksomhedspunkter
Ved udbuddet for Jessens Mole 7-9, blev der, for at fremme salget i et vanskeligt marked, givet mulighed for refusion ift dokumenterede ekstraomkostninger ifm. fundering og oprensning af jordforurening. Denne mulighed er ikke indbygget i udbuddet af Jessens Mole 11-13, da markedssituationen vurderes anderledes gunstig nu.
Da Svendborg Kommune i 2011, i samarbejde med DSB, Banedanmark og Fynbus udviklede en trafikterminal blev der indgået en overenskomst mellem DSB og Svendborg Kommune. Heraf fremgår det af § 1, stk. 1 pkt. G, at der enten som
”en del af et nyt, samlet bygningskompleks eller i form af en selvstændig bygning, etableres på stationsforpladsen mellem banen og busterminalen passager- og personalefaciliteter i form af ventesal, billetsalg, evt. ”Kort og Godt” butik, depot samt service- og teknikrum. Endelig beslutning om etablering af de i §1 stk. 1 pkt. G nævnte passagerfaciliteter kan først træffes, når der foreligger et konkret projektforslag med tilhørende budget”. Videre hedder det i overenskomstens § 2, stk 9: ”Den i § 1, stk 1, pkt.G nævnte terminalbygning opføres på sokkelgrund af ekstern investor, som erhverver eller lejer grundarealet af DSB og Banedanmark. Terminalbygningen ejes af investor, men udlejes til DSB, Fyn Bus, Svendborg Kommune og evt. eksterne parter.”
Med baggrund i overenskomstens bestemmelser er der i udbudsmaterialet indbygget en mulighed for, at tilbudsgivere kan byde på etablering af de omtalte passagerfaciliteter og herunder redegøre for under hvilke vilkår, dette kan foregå.
Projektet Liv i Min By har på det, der nu er helt kommunalt ejet areal, anlagt den midlertidige Linjepark som et midlertidigt, offentligt, grønt byrum. Parken indgår ikke i Udviklingsplanens disponering af bebyggelse og byrum. Med de beskrevne vilkår for udviklingsprocessen kan den midlertidige park enten fastholdes som en grøn buffer mellem trafikterminal og bebyggelse, eller indlemmes i det bebyggede areal. Disse muligheder skal beskrives i dialogprocessen.
En bebyggelse på det udbudte areal indebærer, at der nedlægges offentlige p-pladser. Reduktionen af offentlige p-pladser er indregnet i parkeringsstrategien.
En del af arealet for Jessens Mole 13 bruges i dag til pendlerpladser til Ærøfærgen jf. gældende aftale med Ærø Kommune. Der vil således blive behov for erstatning af disse pendlerpladser.
Fremtidsfabrikken I indgår ikke i det område, som annonceres i den indledende fase. Dog vil Fremtidsfabrikkens p-behov blive taget med i udbuddet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I forbindelse med den indledende annoncering og efterfølgende udviklingsproces vil der være udgifter til annoncering og juridisk bistand i et forventeligt omfang af 150.000 kr., som finansieres af Svendborg Havn/Analyser. Byrådet vil skulle tage stilling til dispositionsforslaget som grundlag for lokalplanlægning og udbud, herunder beslutte, om udbuddet skal ske med en mindstepris.
Havnen har i dag et indtægtsbudget vedr. arealleje. De realiserede indtægter udgør hhv. 76.646 kr. vedr. Jessens Mole 11 samt 53.280 kr. vedr. Jessens Mole 13.
Jessens Mole 11 anvendes i dag til hhv. Iværksætterhus og offentlig parkeringsplads. Hvis arealet skal bruges til noget andet, kan det have konsekvenser for kommunens indtægter på parkering og drift af iværksætterhus.
Remisebygningen anvendes i dag af Havnen til opbevaring af diverse materialer. Der vil skulle findes et nyt sted til dette.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om offentligt udbud ved salg af kommunens faste ejendomme.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendes med bemærkning om, at den midlertidige park skal fastholdes som en grøn buffer, og at byggeriet skal have et visuelt kig mellem havn og by.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Punkt 19 Udvidelsesmuligheder for Sydfyns LAK, Assensvej 22
+Beslutningstema
Byrådet besluttede d. 25.06.2019 at igangsætte en delvis revision af kommuneplanen, samt igangsætning af forudgående høring med indkaldelse af idéer og forslag.
Ønsket om udvidelse af Sydfyns LAK er indkommet i denne proces, og det skal nu prioriteres, hvorvidt det skal med videre i den igangværende kommuneplanrevision.
Ønsket er af tekniske årsager ikke kommet med i den samlede hvidbog, som behandles parallelt med følgende sag. Sagen har derfor hastende karakter og forelægges som en tillægsdagsorden.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med oversendelse til Byrådets endelige vedtagelse;
- At ønsket til udvidelsesmulighederne for Sydfyns LAK tages med i den videre proces for revision af kommuneplanen.
Sagsfremstilling
Baggrund
Ejeren af Sydfyns LAK har henvendt sig til Svendborg Kommune med en række konkrete behov og ønsker for udviklingen af hans virksomhed på Assensvej 22, Kirkeby.
Helt konkret, er der et ønske om at udvide den eksisterende ejendom med et areal i det bagvedliggende landzoneareal, da ejeren finder det svært at realisere en udvidelse indenfor den eksisterende ejendom.
Der er i 2016 givet en dispensation fra den eksisterende lokalplan, for at realisere opførelsen af en ekstra erhvervsbygning. En dispensation er ifølge ejeren ikke nok til at realisere de aktuelle behov og ønsker. Det aktuelle ønske omfatter en udvidelse til både erhverv – og boligformål på ca. 1 hektar.
Byggesagsafdelingen har tidligere givet en tilbagemelding på, at det ikke er muligt at give landzonetilladelse til at bygge helårshus eller erhvervsbygning i landzonen, da det vil være i strid med Planlovens regler for landzonetilladelser, med den placering ejendommen har.
Planlægningsmæssige bemærkninger
Hvis den ønskede udvidelse, mod nord i landzone, skal realiseres, vil det kræve en ny lokalplan og ændring af kommuneplanen, da området ligger i landzone. Områder i landzonen skal som udgangspunkt friholdes for anden bebyggelse, end den der er nødvendig for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri. Hovedformålet med landzonebestemmelserne er at forhindre ukontrolleret bebyggelse og anlæg i det åbne land.
For at undgå spredt og utilsigtet bebyggelse, og at udvidelsen af byzone sker ud fra en samlet overordnet betragtning for den lokale byudvikling, vil en udvidelse nord på, kun give mening i sammenhæng med et større udlæg til blandet bolig og erhvervsformål i området.
I forbindelse med den igangværende kommuneplanrevision, vil det undersøges om der er behov for en sådan udvidelse.
Området er endnu ikke screenet og undersøgt for øvrige konflikter og interesser som f.eks. anlæg af cykelsti, støjgener i forhold til naboejendomme mv.
Der er udlagt store erhvervsområder i lokalområdet, med restrummelighed og mulighed for udvidelse af netop denne type erhverv.
Oversigtskort
Fremadrettet proces
Såfremt ønsket indstilles til at gå med i den videre proces, kræver ønsket en yderligere analyse og planlægning af administrationen. At høringssvaret indgår i den videre proces er dog ikke en garanti for at ønsket vil indgå i det kommende forslag til kommuneplan 2021 – 2033.
Det forventes at forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 offentliggøres i november 2020, med en endelig vedtagelse i maj 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansieringen af kommuneplanen sker indenfor Plan og Udviklings eksisterende driftsrammer.
Lovgrundlag
Planloven
Politikker og strategier
Bosætningstrategi
Bæredygtighedsstrategi 2020
Klima – og energipolitik
Parkeringsstrategi
Natur og friluftsstrategi 2019 -2030
Erhvervspolitik 2019-2022
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø).
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 20 Status vedrørende bebyggelse på Ydunshave
+Beslutningstema
Orientering om status vedrørende bebyggelse på Ydunshave.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at orientering om status vedrørende bebyggelse på Ydunshave tages til efterretning, herunder, at
- der er modtaget nye oplysninger af væsentlig betydning for sagens behandling.
- der indhentes ekstern vurdering af sagens juridiske spørgsmål.
Sagsfremstilling
Sagen vedrørende opførelse af rækkehuse på Ydunshave har tidligere været fremført for udvalget til orientering.
Der er nu modtaget nye oplysninger af væsentlig betydning for sagen. På baggrund af de oplysninger er det administrationens vurdering, at et afgørende grundlag for den hidtidige sagsbehandling er bortfaldet.
Sagen har hastende karakter, idet byggeprojektet er fremskredent, og en byggetilladelse må forventes indenfor den nærmeste fremtid.
Det har hidtil været administrationens vurdering, at der ikke blev begået en fejl i udstykningssagen vedrørende ejendommen Ydunshave 5, som er et centralt element i sagsbehandlingen i forbindelse med placering af det fælles friareal.
Som følge af det lange og komplicerede sagsforløb har administrationen fundet det nødvendigt at få sagen efterprøvet hos en uvildig landinspektør. Dette er i første omgang sket ved en mundtlig drøftelse.
Det er den uvildige landinspektørs opfattelse, at ansøgningen om udstykning ikke burde have været godkendt. Fællesarealet, F2, kan kun i meget begrænset omfang variere fra den placering, der er vist på vedhæftede bilag 5 (Luftfoto med delområdeafgrænsning). Det betyder, at der ikke kan foretages en vurdering af, at fællesarealet er beliggende uden om ejendommen Ydunshave 5, som vist på vedhæftede bilag 4 (Oversigtskort fra Geopartner).
Uafhængigt af administrationen har ejerne af Ydunshave 5 selv indhentet en udtalelse hos en anden landinspektør, se vedhæftede bilag 1, 2 og 3 (Mail med udtalelse fra landinspektør Lars Nørgaard med tilknytninger). Udtalelsen er i overensstemmelse med den udtalelse, administrationen senest har indhentet hos uvildig landinspektør.
Det er et grundlæggende princip inden for lokalplanlægning, at der ikke må bebygges på fællesarealer. Kommunen har ikke kompetence til at dispensere fra det forhold. Den nuværende situation med eksistensen af huse i fællesarealet er derfor juridisk tvivlsom. Det bemærkes, at det af vedhæftede bilag med delområdets afgrænsning fremgår, at også ejendommen Ydunshave 4 kan være delvist beliggende i fællesarealet.
Såfremt det ved en ekstern juridisk vurdering bekræftes, at eksisterende forhold skal lovliggøres, kan det komme på tale, at der skal udarbejdes en ny lokalplan for området. Der kan imidlertid også være andre alternative løsningsmuligheder. For at undersøge sådanne nærmere indhentes ekstern juridisk bistand.
Sagen vil blive lagt op til politisk beslutning på næste udvalgsmøde, den 2. april 2020. Forud for mødet vil den nødvendige, eksterne dokumentation blive indhentet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der indhentes ekstern, juridisk bistand til vurdering af eventuelle økonomiske konsekvenser
Lovgrundlag
Planloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø).
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 21 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Orientering vedr. dialogmøder med rådgivere.
Efter aftale med udvalgsformanden flyttes Teknik- og Erhvervsudvalgets møde fra 8. oktober til 30. september 2020.
Kommende større sager:
Sikring af fredede portbygninger v/Valdemars Slot dagsordensættes på mødet i april.
Skovstrategi og forvaltningsplaner for de kommunale skove.
Projektforslag Liv i min by til politisk behandling i april/maj
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Orienteringen taget til efterretning, herunder den ændrede mødedato.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)