Teknik- og Erhvervsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Dagsordenen godkendt.
Punkt 2 Kommuneplan 2021 - 2033: godkendelse og offentliggørelse af forslag
+Beslutningstema
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes endeligt og sendes i offentlig høring.
Teknik – og Erhvervsudvalget og Økonomiudvalget godkendte den 20.10.2020 administrationens anbefalinger og forslag til ændringer, i forbindelse med 1. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033.
På baggrund af denne beslutning, har administrationen tilpasset det endelige forslag til Kommuneplan 2021 – 2033.
Nærværende dagsorden er således 2. behandlingen, hvor det endelige forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes og vedtages til offentlig høring.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med oversendelse til endelig vedtagelse i Byrådet:
- At forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes og vedtages til offentlig høring
Sagsfremstilling
Baggrund
Kommuneplanen er det redskab byrådet har til at beskrive, hvordan kommunen fysisk skal udvikles de næste 12 år, både i forhold til nye boligområder, erhverv, natur, offentlige formål mv. Med kommuneplanen fastlægger byrådet hvilke konkrete mål og retningslinjer, der er for kommunens fysiske udvikling og samtidig fastlægges rammerne for hvordan byer og landområder må anvendes og bebygges.
Herunder ses den politiske proces indtil nu:
Tid | 25.06.2019 | 31.03.2020 | 11.06.2020 | 01.09.2020 | 1. 19.10.2020 2. 20.10.2020 |
Udvalg | Byrådet | Byrådet | Byrådet | Byrådet | 1. TEU 2.Økonomiudvalget |
Beslutning | Igangsættelse af en delvis revision af kommuneplanen, samt igangsættelse af forudgående høring.
| Godkendelse af forslag til den videre proces og prioritering af forslag og idéer modtaget i den forudgående høring. | Temamøde omkring Byudvikling og Bosætning. | Temamøde omkring Mobilitet og Erhverv/Turisme. | Godkendelse af administrationens anbefalinger og forslag til ændringer, i forbindelse med 1. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033. |
Opfølgning og anbefalinger fra 1. behandling
I forbindelse med den seneste politiske behandling af administrationens anbefalinger og forslag til ændringer, i forbindelse med 1. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033, blev der fremhævet en række sager, som skulle genbehandles i forbindelse med nærværende dagsorden.
På baggrund heraf, har administrationen foretaget en tilpasning af nedenstående forslag.
De øvrige forslag blev godkendt, og oversendes til endelig godkendelse i Byrådet.
- Bosætning og Byudvikling:
- Teglværksvej 2A (1.51)
- Viebæltet 1 (1.19)
- Stationsvej, Stenstrup (1.44)
- Baagøe og Riber, Kullinggade 29 (1.57)
- Mobilitet:
- Parkeringsnormer (2.21)
- Udpegning af hubs (2.20)
Alle forslag, samt de respektive tilpasninger fremgår af vedhæftede hvidbog (Jf. bilag 1.
”Hvidbog, 2. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033”).
På samme møde blev det protokolleret, at følgende sager skulle genoptages i forbindelse med 2. behandlingen, da der ikke var absolut enighed i udvalget.
- Ny dagligvarebutik i Ollerup (3.06)
- Nyt Lokalcenter ved Ryttervej (3.22)
- Udvidelse af Wienerbergers lerdepot (3.07)
Ændringer og fokusområder i Kommuneplan 2021 – 2033
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 er udarbejdet digitalt og kan tilgås her.
Der er en række aktive links i dagsordenen, som henviser direkte til det omtalte afsnit i kommuneplanen.
Nedenfor fremgår de ændringer, som er foretaget i forbindelse med Kommuneplan 2021 – 2033.
Ændringer til konkrete kommuneplanrammer kan findes via følgende link, eller i vedhæftede hvidbog (Jf. bilag 1.”Hvidbog, 2. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033”).
Bosætning og Byudvikling:
De eksisterende boligudlæg og boligrækkefølgeplanen er tilpasset med fokus på Svendborg bymidte, Svendborg havn og Tankefuld som de primære byudviklingsområder. Der er sket en generel oprydning, hvor uaktuelle udlæg, der ikke forventes realiseret er tilpasset eller taget ud af kommuneplanen, for at give plads til nye muligheder. Det er kommet større fokus på lokalområderne i forhold til bosætning og byudvikling. Lokalområder med potentiale for øget bosætning er prioriteret. Der er fastholdt mulighed for nye boliger i alle lokalområder, men i et mindre omfang. De aktuelle boligudlæg vil i højere grad stemme overens med boligbehovet. Ændringer og prioriteringer er foretaget i overensstemmelse med Byrådets Bosætningsstrategi 2020.
Mål og retningslinjer for boligrækkefølgeplanen er tilpasset og præciseret jf. Erhvervstyrelsens vejledning om Byvækst.
Afsnittet Det grønne og blå i byen har gennemgået en større revision, med nye retningslinjer, mål og redegørelse.
Det er indarbejdet et nyt afsnit til understøttelse af det strategiske arbejde med lokalområdeudvikling.
Mobilitet
Det eksisterende afsnittet i Kommuneplan 2017-2029 Trafik og infrastruktur ændre navn i Forslag til Kommuneplan 2021-2033 til Mobilitet.
Afsnittet har i den forbindelse gennemgået en større omstrukturering.
Mobilitetsafsnittets opbygning tager afsæt i hvilken transport, rejse og adfærd kommunen ønsker at arbejde for i en kontekst til:
- Den nationale og regionale mobilitet
- Den kommunale mobilitet
- Den lokale mobilitet
- Den digitale infrastruktur
- Der er tilføjet nye målsætninger og retningslinjer, som skal understøtte en omstilling til en bæredygtig og CO2 neutral mobilitet, og understøttes ligeledes af redegørelserne.
Der udpeges en ny pendler-samkørselplads ved Ring Nord. Udpegning af hubs (et knudepunkt hvor det skal være let, attraktivt og komfortabelt at skifte mellem transportmidler) ved togstationerne og to ved indfaldsvejene til Svendborg by. Der er udpeget flere stireservationer.
Derudover er Trafiksikkerhedsplanen og Vejklasseplanen indarbejdet.
Ønske om at udarbejde en mobilitetsplan og en el-ladeinfrastrukturplan er tilføjet.
Et nyt afsnit om digital infrastruktur er tilføjet for at arbejde med god digital infrastruktur i hele kommunen.
Følgende centrale emner videreføres:
- fokus på samarbejde med de øvrige fynske kommuner
- styrke, forbedre og udbygning af Svendborgbanen
- fokus på en opkvalificering af Rute 9 og kobling til den kommende Femern Bælt forbindelse
- vejreservationer, med undtagelse at vejreservationen på Thurø som er fjernet
- Planlovens kriterier til retningslinjer ift. overordnet vejnet og støj.
De nugældende parkeringsnormer overføres med undtagelse af at:
- bilparkeringsnorm for dagligvarebutikker reduceres
- cykelparkeringsnormer generelt reduceres.
Derudover tilføjes:
- en ny anvendelseskategori for boliger under 55 m2
- for enkelte anvendelser en bestemmelse om at 50% af cykelparkering skal være overdækket
- en bestemmelse om at alle cykelparkeringspladser skal placeres på terræn eller hvor der kan sikres adgang med elevator eller ramper
- bestemmelser for erstatningsparkering
- bestemmelser for dobbeltudnyttelse.
Erhverv og Turisme
Der er for enkelte afsnit foretaget en opdatering i forhold ny lovgivning og overordnet planlægning.
Underafsnittet Turisme og vækst har ændret titel til Turisme.
Turismeafsnittet er blevet opdateret med nye og flere retningslinjer.
Tilføjet retningslinjer under temaet turisme:
- Turismefremme sker i samarbejde med Destination Fyn og Svendborg Kommune, Svendborgs turistoperatør og de lokale turistaktører.
- Udvikling af turismefremmeindsatser i Svendborg Kommune skal tage udgangspunkt i Svendborgs styrkepositioner og lokalsamfundenes styrker og ske i overensstemmelse med Svendborg Kommunes satsninger inden for bl.a. UNESCO Global GeoPark og Cittaslow.
- Udviklingen inden for turisme skal være bæredygtige jf. FN’s Verdensmål samt følge Svendborg Kommunes strategi og handleplan for bæredygtighed, herunder fremme Svendborgs placering på GDS-Indekset.
Produktionserhverv er tilføjet som nyt underpunkt til temaet Erhverv og Turisme. Produktionserhverv følger Erhvervsstyrelsens definition og er på den baggrund kortlagt i kommunen. Udpegningen skal sikre, at produktionsvirksomhederne fortsat har en sikkerhed for deres aktivitet og udviklingsmuligheder. Ved de udpegede produktionserhvervsområder er der udpeget konsekvensområder omkring. Konsekvensområderne kan betragtes som opmærksomhedszoner der anviser, hvor planlægningen for nye anvendelsesarealer, skal være særlig opmærksom på produktionsvirksomheden sådan at fremtidige miljøkonflikter undgås.
Tilføjet retningslinje under temaet produktionserhverv:
- Ved udlæg af arealer til produktionsvirksomheder skal der sikres en afstand til boliger og anden miljøfølsom arealanvendelse, så de ikke påvirkes af støj-, lugt- og andre forureningsgener.
- Der kan udlægges konsekvensområder omkring udlagte erhvervsområder, som er forbeholdt produktionserhverv. Konsekvensområderne udlægges for at imødegå fremtidige miljøkonflikter og dermed undgå at indskrænke produktionsvirksomhedernes fremtidige drifts- og udviklingsmuligheder.
- Ved lokalplanlægning for miljøfølsom anvendelse indenfor konsekvensområderne, skal der foretages en konkret vurdering om behov for eventuelle afværgeforanstaltninger i forhold til at sikre produktionsvirksomhedernes fortsatte drift- og udviklingsmuligheder.
- Ved omdannelse af ældre erhvervsområder til byområder herunder miljøfølsom anvendelse, skal det undersøges om eksisterende virksomheder begrænses i deres virke og afværgeforanstaltninger skal sikre virksomhedernes fortsatte drift.
Detailhandel
De væsentligste ændringer er foretaget som opdatering og tilpasning til modernisering af Planloven fra 2017 i henhold til detailhandel. Dette har medført en tilpasning af retningslinjerne i forhold til at sikre størrelsen på dagligvarebutikker i lokalcentre, der går fra et maksimalt bruttoetageareal på 1.000 m2 til 1.200 m2.
Forslag til nye og ændringer til eksisterende dagligvarebutikker:
- Der foreslås en udvidelse af bydelscenter Østre bydel, med mulighed for opførelse af en mindre butik.
- Der foreslås udlæg af et nyt lokalcenter ved Ryttervej, i tilknytning til trinbrættet ved Svendborg Vest, hvor der gives mulighed for en dagligvarebutik.
- Lokalcenteret ved Ollerup foreslås udvidet, for at muliggøre plads til endnu en dagligvarebutik i tilknytning med Ollerup bytorv.
- Lokalcenteret ved Vestergade udvides, for at skabe bedre adkomst til området samt omplacering af benzinstander og udbygning af dagligvarebutikken. Se afsnit her.
Derudover udlægges et nyt rammeområde til aflastningscenter i Svendborg by mellem Odensevej og Svendborgmotorvejen. Læs mere herom i afsnittet om aflastningscenter og i baggrundsmaterialet til Kommuneplan 2021 - 2033.
Klimatilpasning
Afsnittet med klimatilpasning har gennemgået en større omstrukturering.
Opbygningen tager afsæt i de forskellige klimapåvirkninger, som kommunen geografisk udsættes for. Dette vil gøre det lettere at navigere i for både borgere og myndighed.
Afsnittet indeholder en generel beskrivelse og målsætninger herunder relationer til anden lovgivning. Derefter følger forskellige mindre afsnit der er tematiseret i kontekst til geografi og type af trussel.
Undertemaer:
- Klimatilpasning i byerne
- Klimatilpasning i det åbne land
- Regn- og Spildevandshåndtering
- Oversvømmelse, erosion og kystbeskyttelse
Der har været særligt fokus på underafsnittet Oversvømmelse, erosion og kystbeskyttelse. Planloven er blevet ændret siden sidste kommuneplansændring - nu med lovbunden opgave om at skulle registrere oversvømmelsestruede arealer, for dermed at kunne sætte rammer for byudviklingen i de områder. Desuden giver det mulighed for etablering af kystbeskyttelsesanlæg uden tilvejebringelse af lokalplan (Planlovens § 13, stk. 8). Det indebærer at kommunerne i nogle bestemte tilfælde får mulighed for at fravige kravet om lokalplanpligt ved etablering af et kystbeskyttelsesprojekt eller projekt om ændring af kystbeskyttelsesanlæg.
Klimatilpasningsafsnittet lægger op til at der i den planperiode igangsættes en række indsatser inden for:
- Ajourføre den nuværende klimatilpasningsplan med de nyeste tilgængelige data.
- Udarbejde informationsmateriale om klimatilpasning og afholde informationsmøder med blandt andet fokusområder i klimatilpasningsplanen.
- Opdatere oversvømmelseskortlægningen efterhånden, som der kommer ny viden om klimaændringerne.
- I fællesskab med Vand og Affald og kommunens vejafdeling skal det afklares, i hvilket omfang oversvømmelser på kommunalt ejede veje giver trafikale problemer.
- Kortlægning af sårbar kystnær natur, f.eks. strandenge.
- Løbende overvågning/kortlægning af landsænkninger i udvalgte byer/lokaliteter i Svendborg Kommune.
Generelle rammer for lokalplanlægning
Bolig
Der er foretaget en generel omstrukturering og opdatering af afsnittet for at opnå en større overskuelighed. Dertil er der foretaget en præcisering af de bebyggelsesregulerende - og generelle bestemmelser, for at skærpe de planlægningsmæssige perspektiver.
Der er tilføjet et nyt underafsnit Særligt for områder udlagt til Boligformål i form af overvejende friliggende énbolighuse. Formålet er at præcisere hvordan begrebet overvejende skal fortolkes.
Der er tilføjet et nyt underafsnit Særligt for områder med nye boligtyper. Formålet er at præcisere de planlægningsmæssige principper og forventninger til arbejdet med fællesskabsorienterede bebyggelser som f.eks. bofællesskaber og lignende.
Landsbyområder
For rammerne for landsbyområder er både L1 og L2 opdateret jf. Modernisering i Planloven 2017. Her er sket en tilpasning af de bygningsregulerende bestemmelser, sådan at der kan opføres en fritliggende bolig på max. 500 m² pr. grund. Størrelsen på fritliggende boliger pr. grund er ændret fra 250 m2 til 500 m2.
Erhverv
Erhvervsramme E4 er ændret så den fremadrettet vil indeholde miljøklasse 4-7 fremfor miljøklasse 4-6. I rammen er tilføjet: Der må normalt kun udøves virksomhed fra miljøklasse 4 (forurening som påvirker omgivelserne i nogen grad - vejledende afstandskrav på 100 m til boliger og anden følsom anvendelse) til miljøklasse 7 (omfattende forurening med vejledende afstandskrav på 500 m til boliger og anden følsom anvendelse), begge inklusiv.
Rekreative formål
For R3 er det præciseret at der i mindre omfang kan gives tilladelse til mindre konstruktioner som f.eks. saunaer, skure, opbygning af klubhuse mv. på havneområder.
Sommerhusområder
Der er tilføjet minimums grundstørrelse og bebyggelsesregulerende bestemmelser (afstandskrav til skel, facadehøjde) som stemmer overens med bygningsreglementets bestemmelser, samt mulighed for at fravige ved konkret skøn. Derudover tilføjet præcisering omkring højdemåling/niveauplan.
Generelle bestemmelser (tværgående temaer)
Parkeringsnormer
De nugældende parkeringsnormer overføres med undtagelse af at:
- bilparkeringsnorm for dagligvarebutikker reduceres
- cykelparkeringsnormer generelt reduceres.
Derudover tilføjes:
- en ny anvendelseskategori for boliger under 55 m2
- for enkelte anvendelser en bestemmelse om at 50% af cykelparkering skal være overdækket
- en bestemmelse om at alle cykelparkeringspladser skal placeres på terræn eller hvor der kan sikres adgang med elevator eller ramper
- bestemmelser for erstatningsparkering
- bestemmelser for dobbeltudnyttelse.
Opholdsarealer
Der er tilføjet krav om mindst 50 % på terræn, samt mulighed for at fravige ved konkret skøn. Præcisering af beregningsregler for bebyggelsesprocent og regnvandsbassiner for nye boligområder. Minimumskrav for opholdsarealer ved byomdannelse. Minimumskrav for enfamiliehuse på 100 % etageareal ved udbyggede områder.
Offentlig høring
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 sendes i offentlig høring i januar og februar 2021, hvor
borgere, grundejere, organisationer, myndigheder mv. kan kommentere og komme med
indsigelser til forslaget.
Som en del af den offentlige høringsproces, afholdes en række borgerinddragende møder. På baggrund af den aktuelle situation med Corona, og de gældende restriktioner i forhold til forsamling, er der behov for at gentænke den borgerinddragende proces.
Med afsæt i de gældende restriktioner, arbejdes der med et koncept, hvor administration og politikere tager på rundtur i kommunen med Svendborg Kommunes nye mobile borgerinddragelseskontor, som fremover kan anvendes til høringer, workshops, borgermøder mv.
Se vedhæftede billede (Jf. bilag 2.”Mobilt borgerinddragelseskontor”).
Der vil blive udvalgt en række lokationer, som afspejler de forskellige temaer som har været arbejdet med i den nye kommuneplan.
Derudover vil der blive afholdt ét digitalt webinar, med det formål at give en mere overordnet indføring i den nye kommuneplan, hvor der samtidig vil være mulighed for at stille spørgsmål, samt få vejledning til fremsendelse af høringssvar mv.
Fremadrettet proces
På baggrund af den offentlige høring, vil administrationen samle og behandle de indkomne høringssvar. Høringssvarene, samt administrationens forslag til behandling heraf, vil fremgå i forbindelse med den endelige vedtagelse af Kommuneplan 2021 – 2033. Såfremt der kommer høringssvar, som giver anledning til væsentlige ændringer, vil det fremlægges til politisk stillingtagen i Teknik – og Erhvervsudvalget, inden endelig vedtagelse.
Kommuneplan 2021 – 2033 forventes endelig vedtaget i maj 2021. Se vedhæftede tidsplan (Jf. bilag 3.”Tidsplan, Kommuneplan 2021 - 2033”).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansieringen af udarbejdelse af kommuneplanen sker indenfor Plan- og Udviklings eksisterende driftsramme.
Kommuneplan 2021 – 2033 indeholder en række forslag til indsatser omkring Tankefuld, Det
grønne og blå i byen, mobilitet, Svendborg bymidte mv. som kræver særskilt finansiering, da det ikke kan afholdes inden for de eksisterende driftsrammer. Direktionen fremsender forslag til temaer og prioritering af indsatser, i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2022.
CO2-Konsekvensvurdering
Kommuneplan 2021 – 2033 danner grundlag for den fremtidige fysiske udvikling, og vil derfor
antages at have konsekvenser for CO2-udledningen på længere sigt. De afledte konsekvenser kan
ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Lovgrundlag
Lov om Planlægning (Planloven)
Bosætningsstrategi 2020
Bæredygtighedsstrategi 2020
Cykelruteplan
Klima- og Energipolitik. Målsætninger og indsatsområder 2020-2025
Kommuneplan 2017-2029
Parkeringsstrategi
Planstrategi ´19
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Liste Ø fremsætter forslag om, at bebyggelsesprocenten for Viebæltet 1 (1.19) nedsættes til maksimalt 150 procent.
Forslaget bringes til afstemning.
For forslaget stemmer 2 medlemmer: Liste Ø og Løsgænger Jens Munk.
Imod stemmer 7 medlemmer: Liste A, C, og V.
Dermed faldt forslaget.
Liste Ø fremsætter forslag om, at der ikke udlægges areal til ny dagligvarebutik i Ollerup (3.06).
Forslaget bringes til afstemning.
For forslaget stemmer 1 medlem: Liste Ø.
Imod stemmer 8 medlemmer: Liste A, C, V og Løsgænger Jens Munk.
Dermed faldt forslaget.
Liste A fremsætter forslag om, at der ikke udlægges areal til Nyt Lokalcenter ved Ryttervej (3.22).
Forslaget bringes til afstemning.
For forslaget stemmer 6 medlemmer: Liste A, Liste Ø og Løsgænger Jens Munk.
Imod stemmer 3 medlemmer: Liste C og V.
Forslaget var dermed vedtaget, og arealet til Nyt Lokalcenter ved Ryttervej (3.22) udgår af Kommuneplanforslaget 2021-2033.
Indstillingen blev derefter godkendt med de vedtagne ændringer og Kommuneplanforslaget 2021-2033 anbefales til Byrådets endelige vedtagelse til offentlig høring.
Punkt 3 Godkendelse af undersøgelsesrapport vedrørende vejnettet på det sydlige Tåsinge
+Beslutningstema
Godkendelse af undersøgelsesrapporten fra COWI vedrørende forslag til forbedring af vejnettet på det sydlige Tåsinge, samt procesplan for det videre arbejde.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at
- COWI’s undersøgelsesrapport vedrørende forslag til forbedring af vejnettet på det sydlige Tåsinge godkendes.
- Procesplanen for det videre arbejde godkendes.
Sagsfremstilling
Undersøgelsesrapporten er udarbejdet af rådgivningsfirmaet COWI, og omhandler problemstillinger om trafikforhold og trafiksikkerhed i forbindelse med blandt andet tiltagende tung trafik på det sydlige Tåsinge herunder forhold med manglende kørebanebredde, smalle rabatter og ringe oversigtsforhold.
Forud for undersøgelsen blev der afholdt borgermøder, hvor beboere på det sydlige Tåsinge havde mulighed for at kommentere på forholdene og give forslag til forbedringer af vejnettet. Alle de indkomne borgerkommentarer og forslag til forbedringer er gennemgået og vurderet i undersøgelsesrapporten.
Som en del af undersøgelsen har COWI desuden gennemført en besigtigelse af vejnettet.
COWI har således den 17. november 2020 afleveret undersøgelsesrapporten med bilag, der indeholder en tilstandsregistrering samt løsningsforslag med overslagspris til forbedring af de trafikale udfordringer. Rapporten samt bilaget er vedlagt dagsordenspunktet som bilag 1 - Undersøgelse af tilstand på vejnet på Tåsinge og bilag 2 - Appendix A.
Administrationen har desuden udarbejdet en procesplan for det videre arbejde. Procesplanen, bilag 3 - Procesplan, skal være med til at sikre inddragelse af lokalrådet og større erhvervsdrivende på det sydlige Tåsinge for derigennem at udarbejde de mest kvalificerede anbefalinger til politisk prioritering primo 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der var i budget 2020 afsat 0.2 mio. kr. til at undersøge vejnettet på det sydlige Tåsinge. Det afsatte beløb er brugt til udarbejdelse af undersøgelsesrapporten, trafiktællinger og borgermøde.
For at forbedre vejnettet på det sydlige Tåsinge er der afsat 2 mio. kr. i 2021 til opfølgning på analysen af vejnettet.
CO2-Konsekvensvurdering
Der vurderes ikke at være CO2-konsekvenser.
Lovgrundlag
Vejloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen godkendes.
Punkt 4 Turismekonsolidering - Aftalegrundlag
+Beslutningstema
Som et led i organiseringen af turisme på Fyn og i Svendborg Kommune skal der træffes beslutning om aftalegrundlaget ift. turismeserviceopgaverne på det operative niveau i Svendborg.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at:
- Svendborg Kommune afsætter 1.276.553 kr. ekskl. moms i 2021 til udførsel af turismeserviceopgaver på det operative niveau.
- Tillægsaftale mellem Svendborg Kommune og Destination Fyn om turismeserviceopgaver på det operative niveau kan indgås.
- Leverandøraftale mellem Destination Fyn og SvendborgEvent vedr. turismeserviceopgaver på det operative niveau kan indgås.
Sagsfremstilling
På Byrådets møde den 27.10.2020 blev det besluttet, at Erhvervskontoret er kontraktholder med Destination Fyn, og at Svendborg Kommune kan indgå en tillægsaftale med Destination Fyn om at varetage turismeserviceopgaver på det operative niveau på vegne af Svendborg Kommune.
Tilsvarende blev det besluttet, at Destination Fyn kan indgå en leverandøraftale med SvendborgEvent, så SvendborgEvent kan varetage de beskrevne turismeserviceopgaver på det operative niveau.
Ovenstående fremgår af vedlagte bilag ”Tillægsaftale mellem Svendborg Kommune og Destination Fyn” (bilag 1) og ”Underleverandøraftale mellem Destination Fyn og SvendborgEvent” (bilag 2) samt tilhørende bilag til aftalegrundlaget (bilag 3).
Udkast til aftalegrundlaget blev politisk behandlet i november 2020. Herefter er det sendt i høring hos sekretariatet for Destination Fyn og SvendborgEvent. Af høringssvarene fremgår det, at der er opbakning til modellen og aftalegrundlaget (bilag 4 ”Høringssvar fra Destination Fyn - aftalegrundlag turismekonsolidering november 2020” og bilag 5 ”Høringssvar fra SvendborgEvent”).
I forbindelse med udarbejdelsen af aftalegrundlaget har Erhvervskontoret opstillet pejlemærke for fordelingen af Svendborg Kommunes driftstilskud til SvendborgEvent i 2021, hvilket fremgår af økonomiafsnittet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I budgettet for 2021 og overslagsårene 2022-2024 er der afsat hhv. 2.376.553 kr. som driftstilskud og 1.156.040 kr. i tilskud til diverse arrangementer (PR-puljen). Det blev i forbindelse med budgetforliget for 2021 besluttet, at driftstilskuddet til SvendborgEvent skulle forhøjes med 500.000 fra og med 2021.
Med ”Tillægsaftale mellem Svendborg Kommune og Destination Fyn om turismeserviceopgaver på det operative niveau” og ”Leverandøraftale mellem Destination Fyn og SvendborgEvent vedr. turismeserviceopgaver på det operative niveau” er arbejdsfordelingen på turismeområdet beskrevet.
Det samlede årlige tilskud til SvendborgEvent udgør herefter:
Operationelle turismeopgaver kr. 1.276.553
Administration af PR-Puljen kr. 500.000
Drift af Maritimt Center kr. 600.000
I alt kr. 2.376.553
Derudover ydes der et aktivitetstilskud (PR-puljen) på årligt 1.156.040 kr. samt et ekstra driftstilskud på årligt 500.000 kr., som fordeles efter beslutning i bestyrelsen for Svendborg Event.
Der er afsat 1.276.553 kr. til operationelle turismeserviceopgaver både i tillægsaftalen og i leverandøraftalen, da beløbet viderefaktureres fra Destination Fyn til SvendborgEvent.
Udgifterne til de ovennævnte tilskud finansieres inden for det afsatte budget.
Turismekonsolideringen og de nye aftaler har til hensigt at styrke turisterhvervet i Svendborg Kommune generelt og herunder også Geopark Det Sydfynske Øhav.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen direkte afledte væsentlige konsekvenser.
Lovgrundlag
Lov om Erhvervsfremme vedtaget den 13. december 2018 samt Regeringens og KL’s aftale om konsolideringshensyn.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Punkt 5 Afslutning af iværksætterprojekt Medstrøm
+Beslutningstema
Afslutning af iværksætterprojektet Medstrøm.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Økonomiudvalget, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Den 30. november vil der ikke længere kunne tilbydes målrettede kompetenceudviklingsforløb for iværksættere inden for bl.a. kreative erhverv i Svendborg i EU-projektet Medstrøm.
Siden 2016 har 369 deltagere fra Sydfyn, heraf 220 fra Svendborg, deltaget i projekt Medstrøm. Deltagerne har investeret deres tid og en lille egenbetaling og har til gengæld opnået kompetencer inden for udvikling af forretningsidé, kunder, markedsføring, salg og vækst. Virksomhederne, der har deltaget i Medstrøm, har opnået følgende resultater (valideret af Erhvervsstyrelsen):
- Overlevelses-rate for 4-årige virksomheder på 88,3% mod gennemsnittet i Region Syddanmark på 64%
- Gennemsnitlig vækst i år 2-5 på 45% pr. år.
- Akkumuleret meromsætning 2016-2020 på 110 mio.kr på Sydfyn, heraf 80 mio.kr i Svendborg
Deltagerne fordeler sig i en bred vifte af brancher som vist i lagkagediagrammet og kun ca. 30% kan klart karakteriseres som kreative erhverv.
Erhvervskontoret og Fremtidsfabrikken har indtil det sidste forsøgt at finde ekstern finansiering for fortsat at kunne tilbyde de lokale iværksættere de velafprøvede forløb. Desværre uden held. Det er desværre tæt på umuligt at få finansieret noget der velafprøvet og virker, men lettere at søge penge til noget nyt og uprøvet(!).
Konsekvensen er, at der i 2021 ikke vil kunne tilbydes kompetenceforløb for de potentielle og nye iværksættere, der fortsat henvender sig til Erhvervskontoret, Fremtidsfabrikkerne og Medstrøm. En del af disse henvendelser kommer fra ledige borgere, der henvises fra Jobcenteret, der ønsker en afklaring af om en tilværelse som selvstændig er vejen ud af passiv offentlig forsørgelse.
Erhvervskontoret vil udarbejde et budgettema til budget 2022, baseret på best practice fra de 10 års erfaring. Sammen med en forøget brugerbetaling, forventer vi at kunne udbyde metodikkerne til ikke blot kreative erhverv, men til alle vores iværksættere for årligt ca. 800 t.kr.
Faktaboks:
Medstrøm er et iværksætterprojekt med fokus på at skabe øget iværksætteri og vækst for kreative erhverv i Region Syddanmark. Projektet har, inklusiv en forlængelse, kørt siden 2. december 2014 og afsluttes 30. november 2020. Projektet bygger videre på erfaringerne fra BoostSYDFYN, så der er efterhånden gennemført ca. 10 års sammenhængende indsats for at fremme iværksætteriet i de kreative erhverv med mere i Svendborg.
Projektperioden var oprindeligt 1/1/2016 til 30/11/2018, men er blevet forlænget frem til 31/8/2020. På grund af covid-19 er afslutningen rykket til 30/11/2020.
Samlet budget er 54,9 mio.kr, heraf kommer 25,1 mio.kr fra EU’s socialfond og 10,6 fra Regionale udviklingsmidler. Deltagerne har bidraget med 1,1 mio.kr i deltagerbetaling og 15 mio.kr i arbejdstimer. Kommunerne har bidraget med 1,8 mio.kr som arbejdstimer og 1,2 mio.kr i direkte tilskud.
Svendborg Kommune har bidraget med 400 t.kr i arbejdstimer og 240 t.kr i direkte tilskud.
Svendborg Kommune er projektleder. Ærø Kommune og Langeland Kommune deltager i projektet. Fåborg-Midtfyn deltog indtil projektforlængelsen i 2018.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der vil ikke længere være et lokalt iværksættertilbud med fokus på øget iværksætteri og vækst inden for blandt andet kreative erhverv, hvilket forventes at have en negativ indflydelse på antallet af iværksættere, deres overlevelse og indtjening. Ligeledes kan det have en negativ effekt på Svendborgs image som iværksætterby og tilflytningskommune.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Erhvervsfremmeloven
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Orienteringen tages til efterretning og oversendes til Økonomiudvalget.
Punkt 6 Punkt til behandling fra Enhedslistens byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Jesper Kiel (Ø) ønsker på vegne af Enhedslistens byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 27. oktober 2020:
”På byrådsmødet d. 26/6 2018 vedtog et flertal af byrådet at stoppe en overordnet planlægning for vindmøller og solenergianlæg. Dermed er udviklingen alene overladt til store jordbesiddere og investorer. Enhedslisten mener, at der skal være en overordnet planlægning som sikrer, at vindmøller og solenergianlæg placeres, hvor de giver færrest gener for borgerne, naturen og landskabet. Samtidigt skal det sikres, at kommunen lever op til den vedtagne klimapolitik. Det kræver, at kommunen tager styringen og laver en overordnet planlægning uafhængigt af økonomiske interesser. Der er også behov, for at en fornyet planlægning startes på et mere afklaret grundlag og engagerer borgere og lokale firmaer.
Derfor rejser Enhedslisten følgende to forslag:
Forslag 1
- Efter vedtagelsen af kommuneplanen iværksættes en fornyet planlægning for vindmøller og solenergianlæg, som fastlægger, i hvilke områder der kan placeres vindmøller og store solenergianlæg. Det skal sikre, at kommunen lever op til klimapolitikkens mål om at være 100% omlagt til vedvarende energi i 2040 som geografisk enhed. Der fastlægges principper for placering af anlæg. Kommunen udpeger områderne til vindmøller og solenergianlæg uafhængigt af investorønsker, men ud fra størst muligt hensyn til borgere, natur og landskab.
Inden planlægningen iværksættes, afklares følgende:
- Det fastlægges politisk, i hvilket omfang og hvilken fordeling der skal være af energi fra landvindmøller og solenergianlæg inden for kommunens grænser til at supplere den andel af strømmen, som der i fremtiden vil komme fra havvindmøller.
- Det afklares for alle eksisterende vindmøller i kommunen, hvor lang restlevetid de forventes at have, og om de kan indgå i en plan, hvor gamle møller nedtages for at give plads til ny.
- Er der mulighed for kystnære havvindmøller, som kan indgå i kommunens CO2-regnskab som geografisk enhed.
Forslag 2
- Kommunens eget selskab til vedvarende energi VE A/S aktiveres med henblik på at sikre en andel af kommunalt ejerskab til kommende energianlæg.
- Kommunen indbyder lokale borgere, firmaer og investorer til at sikre rammerne og den nødvendige kapital til kommende anlæg, så de i videst muligt omfang etableres som andelsbaserede anlæg med lokalt engagement.”
Beslutning i Byrådet den 27-10-2020
Liste V foreslog, at sagen blev oversendt til behandling i fagudvalgene. Byrådet tiltrådte dette.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 01-12-2020
Miljø- og Naturudvalget beslutter,
- At administrationen udarbejder beslutningsgrundlag således, at det kan fastlægges politisk, i hvilket omfang og med hvilken fordeling, der skal være af energi fra landvindmøller og solenergianlæg inden for kommunens grænser. Strøm fra sol- og vindanlæg skal supplere den strøm, som der i fremtiden vil komme fra havvindmøller
- At der rettes henvendelse til Energinet for at afklare om, der kan være begrænsninger i netkapaciteten i forhold til at udbygge den vedvarende energi inden for kommunens grænser.
- At der rettes henvendelse til klimaministeren for at få en udmelding på hvor stort bidrag landbaserede vindmøller og solceller forventes at skulle levere i henholdsvis 2030 og 2040.
- At der rettes henvendelse til Danmarks Naturfredningsforening for at afklare om energien fra kommunalt ejede sol- og/eller vindanlæg kan regnes som en CO2-reduktion i CO2-regnskabet som klimakommune samt får belyst rammerne for aftalen som klimakommune/klima-plus kommune.
- At administrationen afklarer, om der er mulighed for kystnære havvindmøller og vindmøller langs motorvejen, som kan indgå i kommunens CO2-regnskab som geografisk enhed.
Miljø- og Naturudvalget anbefaler overfor Teknik- og Erhvervsudvalget,
- At planlægning af yderligere anlæg for vindmøller og solceller afventer politisk afklaring om kommunens konkrete mål for vedvarende energi
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Anbefalingen fra Miljø- og Naturudvalget tiltrædes.
Punkt 7 Punkt til behandling fra Enhedslisten
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Jesper Kiel (Ø) ønsker på vegne af Enhedslistens byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 24. november 2020:
”Stop for fossilt drevne biler og busser i Svendborg Kommune
Med budgetforliget for 2021 og CO2-reduktionsplanen er der lagt op til at udskifte alle biler og busser, som kører på benzin og diesel med eldrevne køretøjer.
Derfor er det vigtigt at alle områder og institutioner stopper med at lease eller købe biler eller busser, som kører på benzin og diesel
Enhedslisten foreslår derfor:
Svendborg Kommune stopper fra i dag med at købe eller lease biler eller busser, som kører på benzin og diesel.”
Beslutning i Byrådet den 24-11-2020
Liste A foreslog, at sagen blev oversendt til Teknik- og Erhvervsudvalget og i økonomiudvalget. Byrådet godkendte dette.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget anbefaler til Økonomiudvalget, at administrationen anmodes om at lave en plan for udfasning af fossile køretøjer.
Liste Ø kan ikke godkende anbefalingen, men ønsker at anmodningen til administrationen suppleres med, at der som udgangspunkt ikke investeres i eller leases biler eller busser, som kører på benzin og diesel.
Punkt 8 Budget 2021 - Service og Økonomi samt investeringsoversigt for Teknik- og Erhvervsudvalget
+Beslutningstema
Bidrag til Svendborg Kommunes budgetpublikation ”Service og Økonomi”.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Teknik- og Erhvervsudvalgets bidrag til den samlede budgetpublikation for 2021 samt investeringsoversigten godkendes.
Sagsfremstilling
Bidrag til publikationen Service og Økonomi for Teknik- og Erhvervsudvalgets område samt investeringsoversigten foreligger til godkendelse.
Bidraget indeholder beskrivelser af politikområder, mål for 2021, beskrivelse af de økonomiske rammer samt nøgletal.
Den samlede publikation behandles på Økonomiudvalgets møde i december og vil herefter blive tilgængeligt på kommunens hjemmeside. Det samme gælder for investeringsoversigten.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse.
Sagen afgøres i
Indgår i den samlede publikation til Økonomiudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen godkendt.
Punkt 9 Udmøntning af strategi for Landsbyfornyelsespuljen 2019 - 2024
+Beslutningstema
Godkendelse af metode og proces for udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019 – 2024 samt frigivelse af midler for budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig vedtagelse i Byrådet, at;
- Rådighedsbeløbet i 2021 frigives
- Strategien for udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019 – 2024 vedtages.
Sagsfremstilling
Den 6. juni 2019 besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget, at administrationen skulle ansøge Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen om midler til byfornyelse i landområder og i byer med mindre end 4.000 indbyggere samt at der skal udarbejdes en strategi for udmøntning af puljen.
Den 1. september 2020 godkendte Byrådet Strategi for udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen, hvori det fremgik at:
- Landsbyfornyelsesmidlerne for 2019 og 2020 anvendes til bygningsfornyelse for fredede og bevaringsværdige ejendomme, forsamlingshuse og tiloversblevne erhvervsbygninger
- Landsbyfornyelsesmidlerne for 2021 og 2022 ansøges med henblik på at midlerne anvendes til områdefornyelse i udvalgte byer
Staten har på nuværende tidspunkt tildelt Svendborg Kommune midler for 2019 og 2020.
Målet med midler fra Landsbyfornyelsespuljen er at forbedre boligstandarden og sætte gang i udviklingen af landområder for at gøre dem attraktive at bo og investere i.
I Svendborg Kommune vil puljen kunne anvendes i hele kommunen, på nær i Svendborg by, da den har flere end 4.000 indbyggere
Kriterier for Landsbyfornyelsespuljens udmøntning:
- Landsbyfornyelsesmidlerne for 2019 og 2020, som udmøntes i 2021, anvendes til renovering og istandsættelse af fredede og bevaringsværdige ejendomme og forsamlingshuse
- De forventede Landsbyfornyelsesmidler for 2021 og 2022, som udmøntes i 2022, anvendes til nedrivning af bygninger, med henblik på at anvende midler i 2023 til nye byrum via områdefornyelse i udvalgte landsbyer.
Puljen har et relativt bredt sigte, hvilket erfaringsmæssigt gør udmøntningen af landsbyfornyelsespuljen ressourcekrævende for kommunens administration, da der er tale om en statslig pulje med udvidede dokumentationskrav. Det er derfor vigtigt, at puljens anvendelse får en tydelig strategisk retning og bliver tydeligt afgrænset.
For at imødekomme dette, foreslår administrationen derfor, at landsbypuljen opdeles, således at:
Ad 1: Statens puljemidler fra 2019 og 2020 som udgangspunkt anvendes til bygningsfornyelse, i form af:
- Istandsættelse af fredede og bevaringsværdige bygninger
- Det er almindeligvis forbundet med forhøjede udgifter at renovere fredede og bevaringsværdige ejendomme. Byfornyelsesmidlerne giver mulighed for at tildele midler til udvendig istandsættelse.
- Der kan støttes med op til 60 %.
- Ejer skal selv kunne bidrage med 40% af projektets samlede udgifter.
- Istandsættelse af forsamlingshuse
- Forsamlingshuse, som ikke er drevet kommercielt, er traditionelt udfordret på at skabe tilstrækkelig økonomi til større renoveringsarbejder, som fx udskiftning af tage og vinduer.
- Der kan støttes med op til 80 % indtil en samlet udgift på 200.000 kr.
- Der kan støttes med op til 60% over en samlet udgift på 200.000 kr.
- Foreningerne skal selv kunne bidrage med henholdsvis 20% af projektets samlede udgifter under 200.000 kr. og 40% af projektets samlede udgifter over 200.000kr.
Ansøgninger om istandsættelse af fredede og bevaringsværdige bygninger og istandsættelse af forsamlingshuse, der bliver behandlet i 2021, finansieres via statens puljemidler fra 2019 og 2020.
Puljen, der i alt udgør ca. 11,08 mio.kr, fordeles ligeligt mellem fredede/bevaringsværdige ejendomme og forsamlingshuse.
Ad 2: Statens puljemidler for 2021 og 2022 skal som udgangspunkt anvendes til nedrivning af bygninger for at skabe byrum, i form af:
- Nedrivning af nedslidte boliger og erhvervsbygninger.
- Der kan skabes forbedringer i landdistrikterne gennem nedrivning af bygninger for herved at give plads til byrum med offentlig adgang.
- Der kan støttes med op til 50 %.
- Ejer skal selv kunne bidrage med 50 % af projektets samlede udgifter
Herudover anvendes byfornyelsesmidlerne efter behov også til kondemnering af sundheds- eller brandfarlige boliger og genhusning.
På baggrund af de indsatser og den erfaring, der gøres i 2021 for istandsættelse af bevaringsværdige og fredede bygninger og forsamlingshuse, præsenteres Teknik- og Erhvervsudvalget for en evaluering af resultaterne. Heri vurderes værdien af de midler, der er blevet brugt inden igangsætningen af puljen for 2022 til nedrivning af bygninger for at skabe byrum.
Der vil i 2021 blive afholdt informationsmøder og webinarer med lokalrådene og andre interessenter om ansøgningsmulighederne for indsatsen med renovering af forsamlingshuse og en eventuel landsbyplanlægning og områdefornyelse.
Præcisering og vejledning til udmøntningen af landsbyfornyelsespuljen, fremgår af bilag (bilag 1 – Vejledning til udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019-2022)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Byrådet har den 1. september 2020 vedtaget en samlet udgiftsbevilling på 22.945.622 kr. og en samlet indtægtsbevilling på -13.767.373 kr., som giver en nettoanlægsramme på 9.178.249 kr., i åerne 2020 – 2024.
Indtægtsbudgettet svarer til Statens refusion og udgør 60 % af de samlede udgifter.
Svendborg Kommunes andel udgør samlet 40 % og er 95 % lånefinansieret.
Rådighedsbeløbene i de enkelte år er vist nedenfor, hvoraf man søger om frigivelse af rådighedsbeløbet i 2021:
CO2-Konsekvensvurdering
Det vurderes, at renoveringerne af renovering af bevaringsværdige og fredede bygninger, i forhold til udmøntningen af landsbyfornyelsespuljen ikke vil få væsentlige konsekvenser for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Lov om Byfornyelse
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådet med bemærkning om, at administrationen undersøger, hvorvidt loven giver mulighed for at inkludere klubhuse drevet med almene formål for øje i puljens udmøntning.
Punkt 10 Udmøntning af budgetforlig 2021 - Mobil Borgerservice
+Beslutningstema
Udmøntning af budgetforlig
Indstilling
Direktionen indstiller til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget med endelig godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget;
- At den afsatte rådighedsramme i investeringsoversigten for 2021 på 0,565 mio. kr., bevilliges og frigives til realisering af projektet ”Mobil Borgerservice”.
Sagsfremstilling
I forbindelse med budgetforliget for 2021 blev det besluttet at ”der etableres mobil borgerservice for at understøtte landområderne.”
Forudsætningen for at etablere mobil borgerservice er at der indkøbes og indrettes et velegnet køretøj. Med inspiration fra hhv. Assens og Vejle kommune, der begge har mobil borgerservice og i samarbejde med kommunens biladministration arbejdes der aktuelt med at finde det rigtige køretøj samt at sikre at det rigtige tekniske udstyr etableres i bilen mhp. at kunne tilbyde de ydelser, der normalt ydes i Borgerservice i Svendborg by.
Udover køretøj og teknisk udstyr arbejdes der med f.eks. strømforsyning, parkeringsmuligheder, ruteplanlægning og bemanding af bussen. Dette sker i tæt samarbejde med kommunens øvrige afdelinger samt personalet i Borgerservice.
Det forventes, at der tilbydes mobil borgerservice primo 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er i anlægsbudgettet for 2021 afsat 0,565 mio. kr. til realisering af projektet ”Mobil Borgerservice”.
CO2-Konsekvensvurdering
Det forventes at den mobile borgerservice kører 3.020 km. om året.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 09-11-2020
Indstillingen blev godkendt.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen godkendes.
Punkt 11 Valdemars Slot - Færdsel gennem portbygningerne
+Beslutningstema
På baggrund af politiets afslag på etablering af højdevarslingsportal ved Valdemars Slot er der udarbejdet et nyt forslag med en udbygning af den elektroniske højdevarsling og skiltning.
Ved udvalgets godkendelse sendes forslaget i otte ugers høring.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, at
- Ændringer vedrørende sikring af portbygningerne ved Valdemars Slot sendes i otte ugers høring.
Sagsfremstilling
På udvalgsmøde den 10. september 2020 godkendte Teknik- og Erhvervsudvalget forslaget til sikring af portbygningerne ved Valdemars Slot med tilpasning i forhold til høringssvarene. Forslaget blev efterfølgende endelig godkendt i Byrådet den 6. oktober 2020. Godkendelsen var det forbehold, at politiet kunne give den endelige godkendelse af forslaget.
Politiet har været inddraget i processen omkring sikring af portbygninger ved Valdemars Slot fra starten. Som det fremgår af bilag 1 ”Mail fra politiet” har politiet anbefalet at arbejde videre med forslag 3 og 4, bilag 2 ”Tidligere forslag”, som inkluderer en højdevarslingsportal.
I forbindelse med politiets endelige godkendelse af det tilpassede forslag, har politiet foretaget en ny vurdering af højdevarslingsportalen. Politiet kan på baggrund af deres nye vurdering ikke længere godkende opsætning af højdevarslingsportalen på en offentlig vej, da højdevarslingsportaler af denne type alene kan anvendes midlertidigt i forbindelse vejarbejde. Dette grundet sikkerhedsmæssige hensyn. Afslaget er vedlagt som bilag 3 ”Afslag”.
Alle elementer, udover højdevarslingsportalen, er godkendt af politiet. Etablering af gågadetavler, steeler og blomsterkasser er derfor påbegyndt. Vejbelægning og afstribning bliver lavet i foråret 2021.
Med henvisning til politiets afslag af etablering af højdevarslingsportalen har administrationen i dialog med politiet tilpasset projektet. Det nye projekt har erstattet højdevarslingsportalen med en udbygning af den elektroniske højdevarsling og skiltning. Forslaget er vedlagt som bilag 4 ”Nyt forslag til høring”.
Da forslaget har ændret sig fra det vedtagne, sendes forslaget i otte ugers høring fra mandag den 7. december 2020 til den 31. januar 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet er en del af de fremrykkede projekter i forbindelse med Covid-19, hvor anlægsfinansieringen sker ved lånoptagelse.
Det forventes at udgiften er på niveau med det tilpassede forslag, som blev præsenteret den 10. september 2020.
CO2-Konsekvensvurdering
Der vurderes ikke at være CO2-konsekvenser.
Lovgrundlag
Færdselsloven
Vejloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen godkendes.
Punkt 12 Udbud af vejvedligeholdelse ved ny partneringaftale 2021-2025
+Beslutningstema
Orientering vedrørende indgåelse af partneringkontrakt for Svendborg by med vindende asfaltentreprenør, Munck Asfalt A/S.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Økonomiudvalget, at
- Orientering om udbuddet tages til efterretning
- Restbeløbene tilbageføres til kassen i den 4-årige kontraktperiode
Sagsfremstilling
Det blev godkendt i henholdsvis Teknik- og Erhvervsudvalget og Økonomiudvalget den 5. og 24. marts 2020 at partnerringkontrakten sendes i udbud.
Partneringaftalen for Svendborg by blev udbudt i én samlet entreprise indeholdende slidlag, lapning af huller samt tilsyn. Entreprisen er udbudt ved offentlig licitation efter ”Tilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december 2007 om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren” efter det økonomisk mest fordelagtige tilbud.
Entreprisen omfatter en aftaleperiode på 4 år med mulighed for op til 2 x 1 års forlængelse.
Entrepriseperioden er fra den 1. februar 2021 til den 31. januar 2025.
Den 26. oktober 2020 blev der afholdt licitation, hvor Munck Asfalt, NCC Industry og Colas afgav tilbud. Licitationsresultat ses på bilag 1 Licitationsresultat.
De indkomne tilbud er vurderet ud fra tildelingskriterierne pris og miljø. Vurderingen er vedlagt i bilag 2 Tildelingsnotat og viser, at Munck Asfalt A/S er fremkommet med det økonomisk mest fordelagtige tilbud.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er i budgettet for 2021 afsat i alt 5.379.746 kr. til partneringaftalen.
Tilbuddet fra Munck Asfalt A/S lyder på 9.880.874 kr. for den 4-årige periode.
| 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Budget | 5.379.746 | 5.379.746 | 5.379.746 | 5.379.746 |
|
|
|
|
|
Kontraktbeløb | 3.278.470 | 2.651.520 | 1.975.442 | 1.975.442 |
Følgearbejder | 1.400.000 | 1.400.000 | 1.400.000 | 1.400.000 |
Uforudsete udgifter | 250.000 | 250.000 | 750.000 | 750.000 |
Rådgivning/interne timer/tilsyn | 350.000 | 350.000 | 350.000 | 450.000 |
Indeksregulering | 0 | 150.000 | 250.000 | 375.000 |
Restbeløb | 101.276 | 578.226 | 654.304 | 429.304 |
Posterne i tabellen indeholder:
Kontraktbeløb: Udbudspris fra Munck Asfalt.
Følgearbejder: Omlægning af fortov i forbindelse med hævning af kantsten, større fræsereparationer ved slidlagsarbejder m.m.
Uforudsete udgifter: Arbejder udenfor kontrakten, såsom vedligeholdelse af eksisterende asfaltramper, reparationer af f.eks. krakeleringer/revner på alle vejene i Svendborg By, udskiftning af riste, indgåelse af aftaler med ledningsejere omkring udskiftning af dårlige asfaltbelægninger ved større opgravninger m.m.
Rådgivning/interne timer: Aflønning af interne timer, rådgiverydelser og tilsyn med kontrakten og vejene. I 2024 er der afsat 100.000 kr. ekstra til tilstandsregistrering for nyt asfaltudbud til 2025.
Udbuddet er delt op, så der i årene 2021 og 2022 er udvalgt veje til udførelse, hvorimod i årene 2023 og 2024 er udbudt asfalttyper med enhedspriser.
For årene 2023 og 2024 forventes udgiften til asfaltkontrakten at være på omkring 1.975.500 kr. Da vejene i disse år ikke er fastlagte, skal denne udgift kunne reguleres, så det i disse år sikres, at det besluttede serviceniveau fra 2012 overholdes. Der er derfor afsat 500.000 kr. ekstra under uforudsete udgifter i disse to år.
Opdelingen skyldes at erfaringen viser, at der kan ske ændringer i planlægningen i løbet af 2 år.
Den årlige kontraktsum til partneringaftale indeksreguleres efter asfaltindekset. Anlægsbudgettet reguleres efter KL´s pris- og lønfremskrivning. Dette kan medføre budgetafvigelser i de efterfølgende år. Det forventes, at asfaltindekset vil stige i kontraktperioden, da asfaltprisen er lav lige nu. Denne eventuelle stigning afholdes inden for budgetrammen.
Restbeløbet i tabellen tilbageføres til kassen i de 4 år, indtil næste udbud i 2025.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen konsekvenser.
Lovgrundlag
Tilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december 2007 om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren med senere ændringer.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Orienteringen tages til efterretning og indstillingen anbefales til Økonomiudvalgets godkendelse.
Punkt 13 Disponering af Parkeringspuljens budget
+Beslutningstema
Godkendelse af disponering af den årlige Parkeringspulje, til ansættelse af en ekstra p-vagt og renovering af p-pladserne i Svendborg Kommune
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med endelig afgørelse i Byrådet, at;
- Der ansættes en ekstra p-vagt fra 2021
- Den årlige Parkeringspulje på 0,85 mio. kr. disponeres med:
- 0,45 mio. kr. til en ekstra p-vagt og
- 0,40 mio. kr. til renovering af p-pladserne
- Der flyttes 0,45 mio. kr. årligt fra anlægsrammen til servicerammen
- De resterende 0,4 mio. kr. i Parkeringspuljen for 2021 frigives.
Sagsfremstilling
I budgetforliget for 2021 blev der afsat en årlig ramme på 0,85 mio. kr. i en Parkeringspulje.
I forbindelse med arbejdet med Parkeringsstrategien har der blandt andet været fokus på optimering af udnyttelse af vores parkeringsforhold. For at sikre en mere optimal udnyttelse af vores p-pladser vil der være behov for en styrkelse af parkeringskontrollen.
Med baggrund i ovenstående anbefaler administrationen, at der benyttes 0,45 mio. kr. årligt til ansættelse af en ny p-vagt, og at det resterende beløb på 0,40 mio. kr. bliver anvendt til renovering af de eksisterende p-pladser i byen herunder eksempelvis bedre afstribning og skiltning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Med henvisning til budgetforliget for 2021 blev der afsat en årlig anlægsramme på 0,85 mio. kr. i en Parkeringspulje.
Jævnfør indstillingen ønskes det, at puljen reduceres til 0,4 mio. kr. årligt, i det der flyttes 0,45 mio. kr. til servicerammen til at finansiere en ekstra p-vagt fra 2021 og frem.
Da servicerammen i det vedtagne budget 2021 er fuldt udnyttet, vil en flytning af budget fra anlægsrammen til serviceudgifter medføre en overskridelse af den vedtagne serviceramme. En eventuel sanktion for overskridelse af servicerammen vil dog først blive aktuel, hvis overskridelsen også finder sted i regnskabet for 2021.
Den reducerede pulje på 0,4 mio. kr. i 2021 søges frigivet til renovering af de eksisterende p-pladser i byen, med blandt andet bedre afstribning og skiltning.
CO2-Konsekvensvurdering
Der vurderes ikke at være CO2-konsekvenser.
Lovgrundlag
Vejloven
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen godkendes og anbefales til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 14 Biodiversitet i vejrabatter
+Beslutningstema
Godkendelse af artsfremmende tiltag og pleje til styrkelse af biodiversiteten i udvalgte vejrabatter.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse
- At administrationen igangsætter artsfremmende tiltag og pleje til styrkelse af biodiversiteten i udvalgte vejrabatter
Sagsfremstilling
I 2019 påbegyndte Danmarks Naturfredningsforening (DN) i Svendborg og Dansk Botanisk Forening en kortlægning af botanisk værdifulde vejrabatter i Svendborg Kommune. Kortlægningen udmundede i forslag til vedligeholdelse af vejrabatter med særlig naturværdi. Kortlægning og forslag til vedligeholdelse blev fremlagt på et møde i Det Grønne Råd den 19. november 2019.
På Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 7. maj 2020 blev det besluttet, at Svendborg Kommune ville indgå i et videre samarbejde om kortlægningen af rabatterne.
Dette samarbejde er nu afsluttet med en udbygning af den oprindelige kortlægning og vedligeholdelsesforslag samt digitalisering af de konkrete strækninger. I alt er der fundet 22 artsrige strækninger med et samlet areal på ca. 49.000 m2 i Svendborg Kommune. På bilag 1 Tilføjelser til kortlægning af artsrige vejrabatter og bilag 2 Kortlægning af artsrige vejrabatter er det muligt at se strækningerne samt hvilke arter, der er fundet.
Blandt de fundne bevaringsværdige arter med særlig naturværdi er Blåmunke og Ager-Kohvene, som begge er sjældne på Sydøstfyn.
Administrationen vurderer, det vil være muligt at iværksætte artsfremmende tiltag på de udvalgte vejrabatter samt at vedligeholde disse med en særlig pleje, som tilgodeser de fundne naturværdier.
Administrationen vurderer, at skiltning af de udvalgte strækninger er vigtigt i forhold til at sikre den nye drift i praksis. Skiltningen vil samtidig bidrage til formidlingen om kommunens tiltag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Implementering vil have en samlet udgift på ca. 55.000 kr. Implementeringen indbefatter rydning/standsning af tilgroning, design og opsætning af skilte samt administrativt arbejde.
Den årlige driftsomkostning forventes at have en udgift på ca. 50.000 kr. Udgiften indbefatter klipning og opsamling efter ca. 8 dage for at arterne har mulighed for at sætte frø. Udgiften afholdes inden for driftsrammen for grønne områder.
CO2-Konsekvensvurdering
Udledningen i forbindelse med arbejdet vil blive noget nær fordoblet i forhold til arbejdet i dag grundet den ekstraordinære kørsel for at indsamle det afklippede plantemateriale.
Lovgrundlag
Vejloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen godkendes.
Punkt 15 Frigivelse af anlægsmidler 2021
+Beslutningstema
Teknik- og Erhvervsudvalget skal træffes beslutning om frigivelse af diverse anlægspuljer for budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Teknik- og Erhvervsudvalget frigiver følgende puljer for budget 2021:
- Pulje til vedligeholdelse af kommunale ejendomme mm., herunder
- Pulje til vedligeholdelse af bygninger på Frederiksø
- Fællespulje til indsatsområder
- Pulje til sikkerhedsmæssige tiltag
- Pulje til flytning af Dykkerklubben Delfinen
- Pulje til nedrivning af bygninger på Thurø og Skårup Skole
- Pulje til vuggestuepladser i Svendborg By og på Thurø
Sagsfremstilling
I budget 2021 er ovenstående anlægsprojekter indarbejdet i investeringsoversigten.
Puljerne spænder bredt lige fra skoler og dagtilbud til bland andet specifikke projekter på det kulturelle område.
En nærmere gennemgang af disponeringen af de enkelte puljer fremgår af bilag. 1-7.
Administrationen anbefaler at man udvider ”pulje til vedligeholdelse af bygninger på Frederiksø fremadrettet” til fremadrettet også at omfatte den generelle vedligehold af havnens bygningsmasse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I investeringens oversigten for budget 2021 er der blandt andet indarbejdet nedenstående anlægspuljer, til realiseringen:
I mio. kr. |
|
Pulje til vedligeholdelse af kommunale ejendomme mm. | 32,00 |
Pulje til vedligeholdelse af bygninger på Frederiksø | 1,87 |
Fællespulje til indsatsområder | 0,42 |
Pulje til sikkerhedsmæssige tiltag | 1,43 |
Pulje til flytning af Dykkerklubben Delfinen | 0,15 |
Pulje til nedrivning af bygninger på Thurø og Skårup Skole | 2,04 |
Pulje til vuggestuepladser i Svendborg By og på Thurø | 0,89 |
I alt | 38,80 |
Det er derfor jf. indstillingen muligt at frigive samtlige puljer i budgettet for 2021 til realisering.
Opgaverne i de enkelte puljer spænder bredt, lige fra nedrivning af to bygninger til udbedring af mindre akutte skader, i hele Svendborg Kommune.
En realisering af ovenstående puljer vil have en positiv indvirkning på erhvervslivet.
Lovgrundlag
Kasse- og Regnskabsregulativet
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen godkendes.
Punkt 16 Orientering - Anlægsstatus i Kommunale Ejendomme 2020/2021
+Beslutningstema
Orienteringen om anlægsstatus i Kommunale Ejendomme 2020/2021 tages til efterretning.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Center for Ejendomme og Teknisk Service (CETS) har ansvaret for den kommunale bygningsmasse, herunder ny, om- og tilbygning, udvendig vedligeholdelse og energieffektivisering”. CETS har oplevet en enorm tilgang af opgaver i 2020, grundet politiske beslutninger.
Senest har COVID-19-krisen medført en politisk prioritering af en række anlægsprojekter, som ikke var planlagt fra årets begyndelse. Herunder kan nævnes Erhvervshjælpepakken samt COVID-19 anlægsprojekterne – senest på Byrådsmødet den 6. oktober 2020, hvor det blev besluttet at finansiere anlægsprojekterne vedr. Tved Skole og affaldsgårde på kommunens ejendomme, via COVID-19 lånemuligheden.
For at kunne lånefinansiere anlægsprojekterne via COVID-19 lånemulighed skal der som minimum være indgået kontrakter inden udgangen af 2020, hvilket gør det nødvendigt at nedprioritere en allerede planlagte opgaver for en periode.
På nuværende tidspunkt er der 23 opgaver, der er klassificeret som ”Projektet er ikke planlagt i tid og/eller placeret hos medarbejder” på tværs af alle fagområder, se Bilag 1 Oversigt over anlægsprojekter i CETS Kommunale Ejendomme.
Bemandingen i CETS er løbende blevet tilpasset for at imødekomme det øgede behov. Det har dog ikke været muligt at følge med udviklingen i bevillinger, og der er derfor uoverensstemmelsen mellem bemanding og antallet af opgaver, hvorfor det har været nødvendigt at udskyde realiseringen af flere anlægsprojekter på tværs af fagområderne. Der vil i begyndelsen af 2021 ske en yderligere opnormering med tre stillinger.
Fra primo december 2020 vil det være muligt at påbegynde de mest presserende opgaver, med prioritet 1, se Bilag 1 Oversigt over anlægsprojekter i CETS Kommunale Ejendomme.
Planlægning og prioriteringen af de øvrige opgaver der er nedprioriteret, vil foregå umiddelbart efter afklaring af muligheder for opnormering i afdelingen. Dette forventes at kunne foreligge ultimo 1. kvartal 2021. Forventningen er at hovedparten af de kendte vigtigste opgaver vil være planlagt op til sommerferien 2021, under forudsætning af, at der kan rekrutteres medarbejdere med den nødvendige erfaring og kompetencer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
En forskydning i realiseringen af projekterne indebærer en større overførsel af anlægsbudget fra 2020 til 2021.
CO2-Konsekvensvurdering
Der er ikke direkte afledte konsekvenser for kommunens CO2-udledning. Konsekvenser af de konkrete anlæg vurderes i forbindelse med anlæggenes frigivelse eller gennemførsel.
Lovgrundlag
Kasse- og regnskabsregulativet.
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 17 Leasing af varmepumpe til Tved Skole
+Beslutningstema
Godkendelse af leasingaftale varmepumpeanlæg til Tved Skole og Tved-hallen
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets anbefaling med endelig beslutning i Byrådet, at:
- Leasingaftale med en løbetid på 10 år vedr. varmepumpeanlæg på Tved Skole godkendes.
- Anlægsudgifter på i alt 1,377 mio. kr. til varmepumpeanlæg på Tved Skole finansieres via den afsatte pulje til fremrykkede projekter i 2020 (midler afsat til varmepumper).
- At den nævnte pulje til varmepumper på 2 mio. kr. reduceres med netto 0,623 mio. kr. jf. afsnittet ”økonomiske konsekvenser” og budget for låneoptagelse reduceres med 850.000 kr. med dertil reduceret låneydelse.
- Driftsbudgettet for CETS, Ejendomsservice forhøjes med 73.000 kr. årligt svarende til de årlige omkostninger ved leasingaftalen udover indkøb af varme.
Sagsfremstilling
Gaskedlen på Tved skole (der også forsyner Tvedhallen) har passeret sin tekniske levetid for nogle år siden og er nu begyndt at lække vand. Administrationen har vurderet, at det er nødvendigt at udskifte anlægget hurtigst muligt for at sikre varmeforsyningen til skolen og har indgået aftale herom.
I overensstemmelse med den vedtagne klima- og energipolitik er det valgt at skifte til en varmepumpeløsning som dels forsyner Tved Skole med varme og dels leverer varmt vand til Tved-hallen.
Varmepumpeanlægget og valg af leverandør
Administrationen har undersøgt om flere firmaer kunne levere en løsning.
SEF Nærvarme Danmark har via mail oplyst, at de ikke kan levere en løsning dels på grund af anlæggets størrelse og dels på grund af den korte tidshorisont. Nærvarme Danmark vil meget gerne sammen med Svendborg kommune medvirke til en løsningsmodel for de større anlæg, som Svendborg Kommune skal etablere i en årrække fremover.
På den baggrund er firmaet Best Green valgt som leverandør til opgaven, da de kan levere en løsning m.h.t. levering af varme, som vurderes at være driftseffektiv, holdbar og stabil. Udgiften til leasing af anlægget er stort set den samme som hvis Svendborg Kommune selv skal købe og drifte anlægget.
Leasingaftalen
Fordelen ved leasingaftalen er, at risikoen for anlæggets effektivitet (COP-faktoren) ligger hos leverandøren, der håndterer alle opgaver i forbindelse med installationen samt den fremadrettede drift.
Varmepumperne leases i 10 år med mulighed for at træde ud af aftalen efter 5 ½ år. Efter 10 år har Svendborg Kommune mulighed for at erhverve anlægget til en pris af 180.000 kr. Der skal betales en tilslutningsafgift på 495.000 kr. til firmaet Best Green og et årligt abonnement på 73.000 kr. som dækker drift, vedligeholdelse og administration.
Etablering af varmepumpeanlægget medfører en del følgeomkostninger bestående af:
Anlæg af fliser, etablering af støjhegn, tilslutningsafgift til elnettet og ekstra kabler til forsyning af el til varmepumpeanlægget samt projektering. Udgifterne er anslået til at udgøre i alt 0,883 mio. kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien i projektet vurderes at være stort set den samme som hvis Svendborg Kommune selv køber anlægget.
Indgåelse af leasingkontrakt sidestilles med anlæg, men der skal ikke ske deponering, fordi der er automatisk låneadgang hertil.
Afledte følgeomkostninger til fliser, støjhegn, elkabler samt tilslutningsafgift til elnettet mv.
udgør i alt 0,883 mio. kr. Der skal desuden betales 0,495 mio. kr. i tilslutningsafgift / førstegangsydelse til Best Green. De samlede udgifter på 1,377 mio. kr. foreslås finansieret på følgende måde:
Den afsatte pulje på 2 mio. kr. til varmepumper, som indgår i puljen til fremrykkede anlæg, nedskrives med 0,850 kr. Lånepuljen til fremrykkede anlæg nedskrives ligeledes med 0,850 mio. kr. Der overføres 0,227 mio. kr. fra puljen til nye rørprojekter (anden pulje under fremrykkede anlæg). Pulje til varmepumpeanlæg udgør herefter 1,377 mio. kr. som bruges til det nye varmepumpeanlæg på Tved Skole.
De årlige driftsomkostninger er beregnet til 0,213 mio. kr. (bestående af varmekøb på 0,140 mio. kr. og abonnementsomkostninger på 0,073 mio. kr.) I forhold til det nuværende budget ved opvarmning via naturgas medfører det ekstra driftsudgifter på 73.000 kr. i 10 år. Omvendt spares 36.000 kr. i renter og afdrag i 25 år som følge af der låneoptages 850.000 kr. mindre.
CO2-Konsekvensvurdering
I Svendborg Kommunes CO2 regnskab vil anlægget bidrage med en årlig besparelse på ca. 45 ton CO2 .
Nuværende gasforbrug 28700m3el = 315700kwhvarme, og med en emmisionsfaktor på 205g/kwhvarme
udleder det nuværende anlæg ca. 65 ton CO2 årligt.
Den nye varmepumpe vil forbruge el svarende til 315700kwhvarme/2,75(COP)=114800kwhel, med emmisionsfaktor på 170g/kwhel, hvilket svarer til en udledning på ca. 20 ton CO2 årligt.
Det er leverandøren, der registreres for el-forbruget. Leverandøren anvender certificeret grøn strøm.
Lovgrundlag
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådets endelige godkendelse.
Punkt 18 Regnskab 2019 - selvejende idrætshaller
+Beslutningstema
Godkendelse af regnskab og revisionsprotokollat 2019 for de selvejende idrætshaller
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget at;
- Regnskab og revisionsprotokollat 2019, for de selvejende idrætshaller godkendes
Sagsfremstilling
For de selvejende idrætshaller i Svendborg Kommune, har BDO Statsautoriseret Revisionsaktieselskab og Statsautoriseret Revisionsanpartsselskab N. G. Christensen fremsendt regnskabserklæringer og revisionsprotokollater for regnskab 2019.
Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse og revisionsregulativet for Svendborg Kommune
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen godkendes.
Punkt 19 Genudbud på rengøringsområdet
+Beslutningstema
Beslutning om genudbud af rengøringsområdet i de kommunale bygninger, efter samme principper som i det forrige udbud, dog med enkelte mindre korrektioner.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at den nuværende kombinationsmodel mellem kommunal- og udliciteret rengøring fastholdes, men at der gives mandat til, at der kan foretages visse justeringer/tilpasninger så længe, at fordelingen med ca. 2/3 af rengøringen i kommunalt regi og 1/3 af rengøringen i privat regi fastholdes.
- at der gives mandat til at gennemføre udbud på 3 delaftaler på rengøringsområdet (udkanten af Svendborg, indre Svendborg samt offentlige toiletter).
- at der lægges op til en fortsat rammeaftale på 4 års varighed gældende fra 1. november 2021 – dog således, at kontrakten efter 2 år kan opsiges med 3 måneders varsel.
- at ét firma godt kan byde på og vinde flere delaftaler.
- at prisen vægter med 50%. Øvrige tildelingskriterier fastlægges administrativt – heri vil som noget nyt indgå kriteriet miljø/bæredygtighed.
Sagsfremstilling
Rengøringen på de kommunale bygninger i Svendborg Kommune, hvor Center for Ejendomme og Teknisk Service har rengøringsansvaret, beror i øjeblikket på en kombinationsmodel, hvor rengøringen på ca. 2/3 af enhederne varetages af kommunens egne rengøringsassistenter, mens ca. 1/3 er udliciteret til private rengøringsfirmaer. Denne fordeling er blevet politisk bestemt på Økonomiudvalgets møde tilbage den 24. maj 2016.
De udliciterede enheder består af 3 delaftaler, og disse kontrakter udløber pr. 31. oktober 2021. Principperne for de nuværende rengøringskontrakter blev besluttet på daværende Miljø-, Klima- og Trafikudvalgets møde den 10. april 2017.
Overordnet set har den nuværende kombinationsmodel, efter en svær og administrativt meget ressourcekrævende opstart, virket efter hensigten, og der lægges op til en forlængelse af denne model og et genudbud i den nuværende form med tre delaftaler. Dette betyder, at der fastholdes det samme mix af kommunal- og udliciteret rengøring, som der er i de nuværende aftaler – dog med mulighed for mindre tilpasninger/justeringer.
Det foreslås dog, at den 4-årige kontrakt – i modsætning til den nuværende kontrakt – kan opsiges med 3 måneders varsel allerede efter 2 år. Dette gør bindingsperioden kortere og kan bringes i spil, hvis der opleves samarbejdsudfordringer med den valgte leverandør.
Covid-19 har medført, at der har været øget fokus på rengøringsområdet generelt, og der trækkes ekstra veksler på såvel den kommunale som den private rengøring. Svendborg Kommune følger til stadighed Sundhedsstyrelsens anbefalinger med en gang daglig rengøring samt ekstra daglig rengøring og desinficering af kontaktflader og toiletter. Merudgiften hertil posteres pt. på Covid-19 kontoen. Det vides ikke, hvor længe denne ordning kan opretholdes.
Kombinationen af både kommunal- og udliciteret rengøring har virket efter hensigten ifm. Covid-19, og det har vist sig at være en fordel med en fleksibel kombinationsmodel, hvor man kan trække på ekstra ressourcer fra begge områder.
Der er i det kommende udbud lagt op til en ordning baseret på det normale rengøringsniveau uden ekstra Covid-19 rengøring.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Prisen på rengøringsydelsen kendes først, når udbuddet har været gennemført. De valgte vægtningskriterier vil have betydning for prisniveauet. Det må formodes, at den samlede pris kan blive højere end i dag. Det er administrationens vurdering, at prisen blev trykket ved det foregående udbud pga. meget stor konkurrence på rengøringsmarkedet. Desuden kan kvalitets, dokumentations- og miljøkrav i udbuddet betyde en højere pris. Der lægges endvidere op til et muligt opsigelsesvarsel allerede efter 2 år. Det vides ikke, om dette kan have betydning for prisen.
Det må ligeledes forventes, at der i den første del af en ny kontraktperiode kan blive ekstraordinære administrative ressourcer i forhold til kontraktstyring af leverandøren.
Det vurderes, at nødvendige udgifter og ressourcer til at gennemføre udbuddet, kan indeholdes indenfor den nuværende økonomiske ramme.
Der forventes ingen erhvervsmæssige konsekvenser, idet alle tre foreslåede delaftaler i forvejen er udliciterede.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen direkte afledte væsentlige konsekvenser.
Lovgrundlag
Udbudsloven
Svendborg Kommunes indkøbs- og udbudspolitik
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Liste Ø fremsætter følgende procedureforslag:
For at sikre bedre kvalitet, gode arbejdsforhold og et mere rummeligt arbejdsmarked Indstiller udvalget til økonomiudvalget at kommunen hjemtager hele rengøringsområdet og at enkelte opgaver udbydes til registrerede socialøkonomiske virksomheder.
Forslaget bringes til afstemning.
For stemte 1 medlem: Liste Ø
Imod stemte 8 medlemmer: Liste A, C, V og Løsgænger Jens Munk.
Forslaget var dermed forkastet.
Liste A fremsætter følgende forslag, som anbefales til Økonomiudvalget:
Inden der træffes beslutning om fordeling og hvor meget der skal genudbydes, vil vi have undersøgt om de rengøringsassistenter vi allerede har ansat, kan tilbydes flere timer jf. overenskomsten på området.
I overenskomsten for rengøringsassistenter §2 står der:
Ved fremtidig varig ansættelse af rengøringsassistenter bør der, hvor ikke ganske særlige forhold gør sig gældende, tilbydes ansættelse med så mange timer som muligt. Der bør så vidt muligt tages hensyn til rengøringsassistenternes ønske med hensyn til omfanget af den ugentlige arbejdstid, bl.a. derved, at man, før man ansætter nye rengøringsassistenter, tilbyder de deltidsansatte en øget beskæftigelse. Der henvises i øvrigt til § 22, stk. 1, nr. 13 og 14.
Da det er uklart hvor mange af CETS-rengøringsassistenter der ønsker mere beskæftigelse, iværksættes en skriftlig undersøgelse blandt assistenterne for at afklare dette spørgsmål.
Det undersøges endvidere, om at enkelte pakker af opgaver kan udbydes til registrerede socialøkonomiske virksomheder.
Når resultatet af undersøgelsen foreligger, sættes sagen på dagsordenen igen.
Forslaget bringes til afstemning.
For stemte alle udvalgets 9 medlemmer.
Forslaget fra Liste A var dermed vedtaget og anbefales til Økonomiudvalgets godkendelse
Punkt 20 Flexboligtilladelse i Lundeborg by
+Beslutningstema
Flexboligtilladelse i Lundeborg by.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Teknik- og Erhvervsudvalget beslutter en af følgende muligheder:
- A. Der gives en personlig flexboligtilladelse til de nye ejere af Havnevej 24B st. tv.
- eller
- B. Der meddeles afslag på ønsket om flexboligtilladelse til de nye ejere af Havnevej 24B st. tv.
Sagsfremstilling
Teknik- og Erhvervsudvalget vedtog den 07-03-2019, at der kun undtagelsesvis eller efter en konkret politisk stillingtagen kan gives flexboligtilladelse til Svendborg by og Lundeborg by, se bilag 1 (Flexboligstop i Svendborg by).
Aktuelt er der nu et ønske om flexboligtilladelse fra Nybolig vedrørende adressen Havnevej 24B st. tv. i forbindelse med salg af ejendommen. Administrationen meddelte den 12-05-2020 afslag på en forhåndsgodkendelse i overensstemmelse med den politiske beslutning.
Efterfølgende henvendte Nybolig sig med en ældre kommunal skrivelse dateret 19-03-07, se bilag 2 (Havnevej 24 Dispensation for bopælspligt_19-03-07). Her fremgår det, at 5 ud af 6 boliger har fået dispensation fra bopælspligten. Der står, at boligerne bevarer deres status som helårsboliger samt at der skal gives accept til den enkelte ejer, hvis vedkomne ønsker at anvende boligen som fritidshusanvendelse. Det var forløberen for det, der i dag kendes som flexboligordningen. Nyboligs begrundelse kan ses på bilag 3 (Ejers begrundelse).
Bygningen, hvor Havnevej 24B st. tv. befinder sig i, består af 6 boligenheder. 2 boliger har permanent, upersonlig flexboligtilladelse som begge er givet i 2017, 2 boligenheder har personlige tilladelser, som udløber ved salg af boligen, og to af boligerne anvendes som helårsbeboelser.
Dilemmaet i denne sag består i, at der i dette tilfælde er tale om det særlige forhold, at der tidligere er meddelt en flexboligtilladelse til netop denne bolig.
Administrationen anbefaler, at udvalget bør vælge løsning B i overensstemmelse med den politiske beslutning af 07-03-2019. Det vil imidlertid være lovligt at vælge løsning A.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Det er vurderet, at sagen ikke har konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Lov om midlertidig regulering af boligforholdene (boligreguleringsloven).
Flexboligtilladelser er omfattet af boligreguleringslovens § 50, stk. 2:
”Kommunalbestyrelsen kan meddele samtykke til, at en helårsbolig af boligens ejer tages i brug til sommerbeboelse eller lignende midlertidig benyttelse, og at boligen efterfølgende af den samme ejer på ny tages i brug til helårsbeboelse uden yderligere ansøgning om samtykke hertil fra kommunalbestyrelsen.”
Og
boligreguleringslovens § 51, stk. 3:
”Har kommunalbestyrelsen nægtet samtykke, kan ejeren anmode kommunalbestyrelsen om i medfør af § 48, stk. 3, at anvise en lejer til boligen. Såfremt kommunalbestyrelsen ikke senest 6 uger efter anmodningen anviser en lejer, betragtes samtykke for meddelt.”
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingens mulighed B. godkendes, og der meddeles afslag på ønsket om flexboligtilladelse til de nye ejere af Havnevej 24B st. tv.
Punkt 21 CO2-reduktionsplan 2021-2030 - Frigivelse af budget 2021
+Beslutningstema
Godkendelse af frigivelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til;
- Miljø- og Naturudvalgets godkendelse;
- At anlægsmidlerne for 2021 til reduktion af CO2 udledning prioriteres til El-biler og varmepumper herunder:
- Implementering af flådestyring og GPS trackere
- Kortlægning af placering af ladestandere
- Etablering af kommunale/semioffentlige ladestandere
- Etablering af offentlige ladestandere
- Erhvervelse af ekstra dele-elbiler
- Igangsættelse af omstilling til ikke fossil drift af busser og specialkørsel
- Etablering af varmepumper på kommunale ejendomme
- Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse;
- At rådighedsbeløbet på 6,8 mio. kr. i investeringsoversigten for 2021 frigives.
Sagsfremstilling
I budgetforliget for 2021 blev en realisering af CO2-reduktionshandleplan 2021-2030 vedtaget.
CO2-reduktionshandleplan 2021-2030 blev prioriteret for at understøtte kommunens klimamål om, som virksomhed at være omstillet til 100% vedvarende energi og dermed have 0-udledning af CO2 inden 2030.
Forligskredsen besluttede herudover også at midlerne investeres primært i varmepumper og elbiler og at man samtidig undersøger mulighederne for at aktivere kommunens VE-selskab til at producere vedvarende energi til kommunens eget forbrug, ved for eksempel at stille kommunegaranti eller indskyde kapital.
Projektet strækker sig fra 2021-2030 og fordre dermed en samlet anlægsinvestering på 85,7 mio. kr. med et årligt driftsbudget på 1,115 mio. kr.
Anlægsmidlerne er i 2021 på 6,8 mio. kr. og prioriteres til:
- Elbiler, herunder;
- Implementering af flådestyring og GPS-trackere
- Kortlægning af placeringer, antal og typer af ladestandere
- Etablering af kommunale/ semioffentlige ladestandere
- Etablering af offentlige ladestandere
- Erhvervelse af ekstra deleelbiler
- Igangsættelse af omstilling til ikke fossil drift af busser og specialkørsler
- Etablering af varmepumper på kommunale ejendomme. Modellen for etablering og drift af fremtidige varmepumper afhænger af det igangværende arbejde, hvor blandt andet mulighederne for etablering i VE A/S afdækkes.
Det årlige driftsbudget på 1,115 mio. kr. fordeles fremadrettet med:
- 0,650 mio. kr til implementering af flådestyring, ekstra El-biler, ladestandere mm.
- 0,165 mio. kr. til udmøntning af varmepumper
- 0,300 mio. kr. til understøttelse af arbejdet med data i forbindelse med udmøntning af klimaplanen, informationsmøder, pilotprojekter mv.
Driftsbudgettet anvendes til medarbejderressourcer og indkøb af ekspertise på områder, hvor vi i dag ikke har de fornødne kompetencer til at gennemføre ovenstående tiltag i overensstemmelse med CO2 reduktionsplanen.
Den årlige afrapportering af CO2 initiativerne, vil forelægges Miljø- og Naturudvalget første gang, i begyndelsen af 2022. Det skal bemærkes at CO2-opgørelserne for Svendborg Kommune er forsinkede, så den reelle CO2-besparelse ses først ½ til 1 år efter indsatserne er iværksat.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede anlægsramme CO2-reduktionshandleplan 2021-2030 er på 85,7 mio. kr., med individuelle rådighedsbeløb i åerne 2021 til 2030. Se tabel nedenfor:
I mio. kr. | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | I alt |
Budget | 6,8 | 5,7 | 8,7 | 9,3 | 9,2 | 9,2 | 9,2 | 9,2 | 9,2 | 9,2 | 85,7 |
Der er i investeringsoversigten for budget 2021 indarbejdet 6,8 mio. kr., hvorfor det jævnføre indstillingen er mulig at frigive disse midler til realisering af CO2-reduktionshandleplan 2021-2030 i 2021.
CO2-Konsekvensvurdering
En realisering af ovenstående initiativer i 2021 har en positiv indvirkning på CO2 udledningen som er estimeres til at falde ca. 625 tons (helårsvirkning).
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 01-12-2020
Miljø- og Naturudvalget godkender indstillingen.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen godkendt.
Punkt 22 Orientering om fjernelse af ulovlige broanlæg langs Thurødæmningen
+Beslutningstema
Orientering om fjernelse af ulovlige broanlæg langs Thurødæmningen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune blev i juni 2017 kontaktet af Kystdirektoratet, da direktoratet havde modtaget borgerhenvendelse om lovligheden af broer, fortøjningspæle, ramper, slæbesteder og efterladte både i området ved Thurødæmning og Bjørnemosevej.
Direktoratet forklarede, at de havde gransket luftfotos og kunne konstatere en hel del aktivitet gennem årene med forskellige broer, både og andre anlæg, som kunne give området karakter af lystbådeanlæg. For at kunne vurdere dette nærmere, anmoder de kommunen om få lovliggjort de anlæg, som vi er myndighed på herunder broanlæggene langs Thurødæmningen.
Administrationen tog på tilsyn og fremsendte fotos til Kystdirektoratet, som svarede, at de efter sommerferien vil kigge på hvilke muligheder direktoratet har i forhold til deres myndighedsområde. Kommunen har ikke hørt yderligere fra direktoratet.
I foråret 2020 bliver kommunen kontaktet af en borger, som ønsker at søge om tilladelse til at opføre en bådebro ved siden af de broer, som ligger ud fra Thurødæmningen på Svendborgsiden.
Administrationen genoptager sagen, foretager nyt tilsyn og kan konstatere en række broanlæg på den østlige side af Thurødæmningen på både Svendborgsiden og Thurøsiden – se bilag 1, Luftfoto af Thurødæmning med broanlæg.
Administrationen er ikke bekendt med, at der er givet tilladelse til disse broanlæg, som udgår fra vejmatriklen eller hvem der ejer dem.
Broerne vurderes derfor som ulovligt opført, og flere af broerne er tilmed så forfaldne, at dele kan rive sig løs og flyde ud i havet – se bilag 2, Fotos af broanlæg og både langs Thurødæmning.
Det fremgår af kommunens administrationsgrundlag, at broer skal vedligeholdes i god og forsvarlig stand. Ødelægges broen, skal eventuelle rester /beskadigede dele omgående fjernes af den ansvarlige ejer ligesom kommunen (myndigheden) med en passende frist kan foranledige hele broen fjernet for ejers regning.
Der ses derudover indbygget trappeanlæg, stiger, trin i dæmningens skråning, som fører ned til broerne. Disse anlæg kan medføre et uønsket slid på dæmningen, således at havvand kan trænge ind og erodere materiale væk.
Adgang til broerne ses at foregå fra den kommunale vej på dæmningen, hen over autoværnet, og ned af skråningen, hvilket ikke er ønskeligt eller særlig trafiksikkert, idet al færdsel til fods og på cykel skal foregå ad den separate cykelsti, der forløber parallelt med dæmningens vestlige side.
Administrationen vil i løbet af efteråret/vinteren derfor igangsætte en oprydning, herunder først prøve at finde frem til ejerne af broerne efter passende annoncering. Der vil samtidig blive lagt op til, at interesserede bådejere, kan få mulighed for at etablere en fælles bådebro ud for det kommunale areal på den vestlige side af Thurødæmningen, hvor der er grøn zone for broer.
Finder administrationen ikke frem til ejerne af broerne, vil anlæggene blive fjernet på kommunens regning efter en annonceret frist.
Det kan tilføjes, at de private broanlæg, der ligger ud for de gamle færgemoler øst for Thurødæmningen, har ligget der siden før 1975 og frem til nu og dermed er lovlige uden en tilladelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen kan få økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune, idet der forventes udgifter på omkring kr. 50.000 til fjernelse af de forfaldne broanlæg, hvis ingen broejer melder sig. Udgiften afholdes af konto for vejfælles formål.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om bade- og bådebroer, BEK nr 232 af 12/03/2007, Kystbeskyttelsesloven, LBK nr 705 af 29/05/2020 samt Cirkulære om bade- og bådebroer, CIR nr 13 af 13/01/1984.
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 23 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Status for byggegrunde i Kirkeby.
Orientering om de kulturelle lejemål på Frederiksøen.
Orientering om procesplan for partshøring i Erhvervsområde Vest:
- Der udsendes partshøring i uge 49 – partshøringsfrist ultimo december 2020. Der udsendes til mellem 12-15 ejer og lejer.
- De indkommende besvarelser vurderes i januar 2021
- Det kan, formentlig, blive nødvendigt at udsende yderligere partshøringer. Det vil formentlig ske i januar
- Eventuelle varsler af påbud til ejerne af boligerne forventes udsendt i februar eller marts
Der gøres opmærksom på, at der er forbundet usikkerhed i forhold til tidsperspektivet, da man som part i en sag har ret til at bede om udsættelse af tidsfrister.
Orientering vedr. opgørelse over boliger uden folkeregisteradresse.
Orientering vedr. ulovlig beboelse på campingpladser.
Status for prioriterede kommuneplantillæg og lokalplaner.
Status på opsætning af telemaster.
Status på aktuelle byggebehandlingstider:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2020 er på 39 dage (opgjort ultimo november). I 2019 var sagsbehandlingstiden på gennemsnitligt 42 dage. Årets antal af sager er ikke endelig opgjort endnu, men meget tyder på, at antallet af sager vil være cirka 30 procent forøget sammenlignet med antallet af sager i 2019.
Orientering om ”Insekt-café” ved Dronningemaden.
Orientering om økonomien i forbindelse med anlægsprojekterne i ”Liv i Min By”.
Oversigt og opfølgning på spørgsmål fra Liste V fra Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 12. november 2020. (Bilag 1 – Opfølgning på spørgsmål fra TEUs møde 12112020).
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 24 Evaluering af udvalgets arbejde
+Beslutningstema
Evaluering af udvalgets arbejde.
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget drøfter sagen.
Sagsfremstilling
På Byrådets seminar i juni 2018 besluttede alle fagudvalg, at der årligt skal ske en evaluering af udvalgets arbejde på udvalgets møde i december.
Udvalget evaluerer og drøfter følgende:
- Hvordan opleves den politiske arbejdsplads i udvalget?
- Hvordan opleves samarbejde med kollegerne i udvalget?
- Hvad er forventningerne til administrationen?
- Hvordan fungerer samspillet med administrationen?
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Sagen blev udsat.