Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Godkendt.
Punkt 2 Mødekalender for udvalget i efteråret 2019
+Beslutningstema
Fastsættelse af datoer og mødetidspunkter for møder i efteråret i Social- og Sundhedsudvalget.
Indstilling
Direktionen anbefaler,
- At udvalget drøfter den tidligere godkendte mødeplan og flytter det planlagte møde tirsdag 8. oktober frem til mandag 30. september .
Sagsfremstilling
Da der afholdes
- Byrådsmøde tirsdag den 8. oktober og
- Økonomiudvalgsmøde tirsdag den 1. oktober og
- da tirsdag den 15. oktober ligger i uge 42/efterårsferien, forslås udvalgsmødet tirsdag den 8. oktober flyttet til mandag den 30. september 2019 – alternativt fastholdt den 8. oktober med fremrykker mødestart til kl. 12:30.
Møderne i efteråret foreslås således afholdt på følgende tirsdage i 2019 mødestart kl. 15:30 i kantinen på Svinget 14 med mødestart kl. 15:30:
- 3. september (forud for selve udvalgsmødet afholdes dialogmøde med Frivilligrådet)
- 30. september (mandag) – alternativt tirsdag 8. oktober mødestart kl. 12:30
- 5. november (forud for udvalgsmødet afholdes dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte Borgere)
- 3. december
Såfremt udvalgsmøderne afholdes på center/institution er mødestart kl. 14:45 med rundvisning og information om stedet forud for selve udvalgsmødet.
Forslag til mødeplan fra Direktionssekretariatet for samtlige udvalg er vedlagt.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Mødet fastholdes til 8. oktober kl. 12.00
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 3 Frivillighuset - arbejdsgruppe og tilskud
+Beslutningstema
Nedsættelse af arbejdsgruppe mellem frivilligområdet og Svendborg Kommune i forbindelse med samarbejdet omkring Frivillighusets fremtid. Drøftelse af forslag om, at Svendborg Kommune øger det årlige tilskud til Frivillighuset med 150.000 kr. i 2020 og efterfølgende år.
Indstilling
Formanden for Social- og Sundhedsudvalget indstiller
- At Social- og Sundhedsudvalget anmoder administrationen om at nedsætte en arbejdsgruppe
- At Social- og Sundhedsudvalget drøfter forslag om, at øge Svendborg Kommunes årlige tilskud til Frivillighuset med 150.000 kr. i 2020 og efterfølgende år med henblik på kommunens budgetlægning for 2020
Sagsfremstilling
Sagen rejses i forlængelse af formandens møde med Kontakt mellem Mennesker - Frivilligcenter Sydfyn (KMM).
Lejemålet af Frivillighuset blev indgået i 2012 med KMM og Svendborg Frivilligråd som lejere. Frivillighuset er ramme for det frivillige sociale arbejde i Svendborg Kommune. Foreninger, grupper og netværk kan gratis benytte sig af husets lokaler til afholdelse af aktiviteter og møder. Frivillighusets stueplan huser KMM. Foreningen varetager den daglig drift af huset, koordinering og booking af lokaler. Mere end 60 foreninger, grupper og netværk benytter sig af Frivillighuset og årligt er der knap 2000 lokalebookinger. Vedlagt er en opgørelse af brugen af Frivillighuset pr. maj 2019 (bilag 1).
Svendborg Kommune har siden 2012 støttet Frivillighuset med et årligt tilskud, nu svarende til 210.000 kr. og Kontakt mellem Mennesker med 350.000 kr. fra §18 midlerne. KMM har årligt bidraget til Frivillighuset med 109.800 kr. (80.000 kr. i husleje og 29.800 kr. i tilskud til rengøring). Lejemålet er indgået for en tiårig periode og løber frem til 2022.
På anmodning fra KMM blev der 18. juni 2019 afholdt møde om Frivillighusets fremtid og økonomi. Til mødet blev der fremsatte to forslag:
- At nedsætte en arbejdsgruppe mellem frivilligområdet og Svendborg Kommune med et kommissorium for undersøgelse af Frivillighusets fremtidige lokalesituation.
- At Svendborg Kommune øger det årlige tilskud til Frivillighuset med 150.000 kr. i 2020 og efterfølgende år.
Det foreslås at Svendborg Kommune, KMM og Svendborg Frivilligråd nedsætter en arbejdsgruppe, der skal undersøge muligheden for en forlængelse af det nuværende lejemål, der udløber i 2022, samt undersøge mulige alternative placeringer. Arbejdet rammesættes af et kommissorium, som Svendborg Kommune udarbejder med inddragelse af KMM og Svendborg Frivilligråd.
Baggrunden for KMMs forslag om, at Svendborg Kommune øger det årlige tilskud til Frivillighuset med 150.000 kr., fra 210.000 kr. til 360.000 kr., er den økonomiske manko i driften af Frivillighuset. Kontakt mellem Mennesker har tidligere brugt af opsparede midler og har fra 2020 ikke længere økonomi til at yde tilskud til Frivillighuset. Det er vurderingen, at der fra 2020 mangler 150.000 kr. årligt. Vedlagt er en oversigt og fremskrivning af Frivillighusets økonomi (bilag 2).
KMM henviser til, at Svendborg Kommune ved at øge tilskuddet kan træffe en principiel beslutning om, at Frivillighuset er gratis for alle frivillige sociale foreninger i kommunen, som herved ligestilles.
Det kan, efter foreningens vurdering, betyde en markant forringelse af rammerne for det frivillige sociale arbejde i Svendborg Kommune, hvis ikke der sikres de nødvendige midler til driften af Frivillighuset.
Vedlagt er budgettema (bilag 3) til drøftelse af forslaget om, at øge Svendborg Kommunes årlige tilskud til Frivillighuset med 150.000 kr. i 2020 og efterfølgende år.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forslag om at Svendborg kommune øger tilskuddet til Frivillighuset med 150.000 kr. i 2020 og årene frem:
2020: 150.000 kr.
2021: 150.000 kr.
2022: 150.000 kr.
2023: 150.000 kr.
Lovgrundlag
Servicelovens § 18 - Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Udvalget anmoder om, at der nedsættes en arbejdsgruppe.
Forslaget om at øge tilskud behandles under punkt 6.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 4 Forslag til nyt internt vejledningstilbud for unge
+Beslutningstema
Forslag til nyt internt tilbud for unge-målgruppen – Din Plan.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget drøfter udkastet til et nyt internt tilbud i Ungekontakten og videresender oplægget til Fællesmøde mellem Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget og Social- og Sundhedsudvalget.
Sagsfremstilling
En kortlægning af ungegruppen viser, at mange unge har udfordringer ud over ledighed. En stor del af de unge har psykiske udfordringer, og en stor andel af denne gruppe modtager eller har modtaget tværfaglige indsatser efter serviceloven.
For bedre at kunne matche og vejlede målgruppen til de rigtige tilbud tidligere, arbejdes der på at etablere et internt tilbud i Ungekontakten. Tilbuddet ”Din Plan” bemandes af medarbejdere fra Ungekontakten og består af basismoduler, som henvender sig til den brede målgruppe og tillægsmoduler, der kan iværksættes, når der identificeres en gruppe af personer med samme behov.
”Din Plan” bygges op omkring et ugeskema, som sammensættes individuelt i samarbejde med den unge ud fra en bred vifte af forskellige indsatser, som f.eks. UU-vejledning, virksomhedsrettede indsatser mv. Information om f.eks. forebyggelse af misbrug indarbejdes som en naturlig del af vejledningstilbuddet.
Målgruppen for ”Din plan” er unge mellem 18 og 30 år, som modtager uddannelseshjælp og - hvor der efter første samtale i Ungekontakten - vurderes et behov for en målrettet indsats inden den unge kan starte uddannelse, starte i brobygning, visiteres til et andet tilbud eller gå i job. Unge, som visiteres til tilbuddet ”Din Plan”, følger samtidigt de lovpligtige samtaler i Ungekontakten og eventuelle parallelle tværfaglige indsatser, eksempelvis indsatser fra Socialafdelingen, misbrugsbehandlingen og/eller behandling i psykiatrien.
Formålet med ”Din plan” er at opnå en tættere kontakt til den unge fra første henvendelse i Ungekontakten, og derved hurtigere opnå et større kendskab til den unges faglige, sociale og sproglige kompetencer, som er afgørende i arbejdet med at lægge en målrettet og realistisk plan mod uddannelse eller job i samarbejde med den unge. Ved at lægge en realistisk plan forventes det, at den unge hurtigere kan understøttes i at påbegynde en ordinær uddannelse eller job og dermed afkorte den unges periode på uddannelseshjælp. Tilbuddet forventes ligeledes at understøtte progressionen i de sideløbende tværfaglige indsatser fra eksempelvis socialområdet.
Formålet er ydermere at understøtte det eksisterende brobygningssamarbejde med Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier og HF VUC FYN gennem målrettet vejledning og udvikling af de unge.
Tilbuddet forventes at kunne afklare de unge hurtigere og mere målretttet og dermed medføre et fald i varigheden af de unges perioder på uddannelseshjælp.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tilbuddet afholdes indenfor det samlede budget til beskæftigelsesområdet.
Lovgrundlag
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 12-08-2019
Indstillingen blev godkendt.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Palle Fischer (C).
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Udkastet drøftedes.
Udvalget videresender forslaget til Fællesmødet mellem Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Social- og Sundhedsudvalget.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 5 Forslag til budgettema - opnormering af gadesygeplejerske
+Beslutningstema
Jesper Larsen (løsgænger) og Hanne Ringgaard Møller (B) ønsker udvalgets tilslutning til, at en udvidelse af kommunes sygeplejetilbud til udsatte fra 1 til 2 sygeplejersker indgår som tema i budgetlægningen for 2020.
Sagsfremstilling
Med budgetforliget for 2013 etablerede Svendborg Kommune fra en 20 timers udsattesygeplejerskefunktion der arbejder opsøgende med fokus på sundhed i forhold til udsatte borgere. Udsattesygeplejersken opsøger udsatte borgere på de steder, hvor udsatte samles og har desuden faste ugentlige træffetider på Kirkens Korshærs Varmestue samt på det kommunale værested Stenbruddet i Vestergade. Stillingen blev i 2014 udvidet til en fuldtidsstilling.
Erfaringerne med udsattesygeplejerskefunktionen har været positive. Der er kontakt med 110-120 udsatte borgere primært i Svendborg by, som sygeplejersken hjælper med en række sundhedsproblemer. Det er eksempelvis umiddelbar sundhedsfaglig vurdering af forskellige tilstande og sundhedsproblemer, sundhedsfaglig ledsagelse til egen læge og hospitalsundersøgelser, mindre generelle sundhedscheck, distribution af rene sprøjtesæt til personer med iv-misbrug samt sundhedsfaglig rådgivning af bostøttemedarbejdere med kontakt til borgere i eget hjem.
Opnormeringen i 2014 er bl.a. anvendt til en udvidet indsats i forhold til sundhedsfaglig motivation og ledsagelse til egen læge og hospitalsundersøgelser/-behandling blandt de mest udsatte borgere samt forstærket opsøgende, motiverende og rådgivende funktion ved afbrydelse af behandlingsforløb for stofmisbrug mv.
Med forslaget er der mulighed for at forstærke denne indsats og udvide det geografiske område for opsøgende sundhedsfaglige ydelser, således at udsatte i lokalområderne i højere grad kan få nytte at tilbuddet.
Der ønskes afsat 500.000 kr. årligt til udvidelsen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Udvalget ønsker en temabeskrivelse suppleret med en uddybende beskrivelse af mulige modeller.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 6 Budget 2020 - Fremsendelse af temaer, Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Temaer til budget 2020 – Social- og Sundhedsudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At finansiering af temaet ”Rammebesparelse fra budget 2019” besluttes
- At der tages stilling til evt. finansiering af temaerne Røgfri fremtid og Demenscenter Sydfyn
- At det besluttes, om de nye temabeskrivelser skal oversendes til Økonomiudvalget og ledsages af finansieringsforslag.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget besluttede på mødet den 18. juni at de fremsendte temaer oversendes til de kommende budgetforhandlinger.
Udvalgets temaer, der er fremsendt af Økonomiudvalget til budgetforhandlingerne, er følgende:
- Røgfri fremtid
- Demenscenter Sydfyn
- Masterplan for fremtidens ældreliv
- Ny praktikpladsaftale SOSU
- Rygforskning, ”Av min ryg”
- Plejehjemslæger.
Administrationen foreslår, at sidstnævnte tema udgår, da der ikke forventes at være behov for finansieringen i 2020, idet der fortsat mangler ansættelse af 7 plejecenterlæger.
Temaerne vedlægges i den form, de fremsendes til budgetdrøftelserne, idet SOSU-temaet er revideret i overensstemmelse med aftalen om fordeling af praktikpladser mellem kommunerne i regionen.
Derudover har Social- og Sundhedsudvalget selv et yderligere tema, nemlig Rammebesparelse fra budget 2019, som skal finansieres inden for udvalgets egen ramme.
Udvalget har tidligere tilkendegivet, at der skulle findes finansiering til de to førstnævnte temaer Røgfri fremtid og Demenscenter Sydfyn, (samt plejecenterlæger, som foreslås at udgå).
Der fremsendes finansieringsforslag på i alt 2,3 mio. kr. i 2020 og 2 mio. kr. fra 2021, som vil kunne finansiere disse to temaer samt rammebesparelsen fra budget 2019, jf. vedlagte oversigt over temaer og finansieringsforslag samt beskrivelser af finansieringsforslagene.
Til dagens møde foreligger beskrivelser af yderligere ét tema bestilt af udvalget og ét tema efter formandens møde med Kontakt mellem Mennesker:
- Stofindtagelsesrum
- Frivillighuset.
Udvalget skal på mødet beslutte, om de nævnte temaer skal oversendes til Økonomiudvalget og ledsages af finansieringsforslag.
Det tværgående tema vedr. ungeindsats med fokus på at bringe udsatte unge i uddannelse og beskæftigelse har været drøftet på fællesmøde mellem de tre implicerede udvalg den 28. maj 2019 og drøftes igen på fællesmøde den 27. august. Der henvises til særskilt punkt på dagsordenen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af de enkelte beskrivelser.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Et flertal i udvalget godkender, at rammebesparelsen fra budget 2019 finansieres af finansieringsforslag 1-4.
De Radikale ønsker ikke at støtte finansieringsforslag to om medleverance af vederlagsfri fysioterapi.
Udvalget fremsender følgende temaer til Økonomiudvalget til budgetforhandlingerne:
- Demenscenter Sydfyn
- Røgfri fremtid
- Av min ryg
- Masterplan
- Praktikaftale SOSU
- Frivillighuset
- Gadesygeplejerske
Temabeskrivelse om kvindekrisecenter afventer tilbagemelding fra ministeriet.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 7 Fleksboliger på Socialområdet - Byggeprogram
+Beslutningstema
Godkendelse af byggeprogram for etablering af 6 fleksboliger samt frigivelse af rådighedsbeløb i 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller, med endelig godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget,
- At Byggeprogrammet principgodkendes i Social- og Sundhedsudvalget
- At Social- og Sundhedsudvalget videresender byggeprogrammet til godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget
- At Teknik- og Erhvervsudvalget godkender byggeprogrammet
- At Teknik- og Erhvervsudvalget godkender at udbyde opgaven i fagentrepriser
- At Teknik- og Erhvervsudvalget bemyndiger administrationen til at foretage valg af entreprenør
- At Teknik- og Erhvervsudvalget frigiver rådighedsbeløbet på 6,9 mio. kr. i 2019
Sagsfremstilling
Etableringen af seks fleksboligere blev første gang forelagt byrådet den 29.05.2018, hvor etableringen og finansieringen blev godkendt.
Byrådet behandlede herefter sagen igen den 28.08.2018, hvor ideoplægget blev godkendt samt kommissorium og visionsoplæg blev forelagt.
På baggrund af ovenstående beslutninger er der nedsat en arbejdsgruppe bestående af medarbejdere fra CETS - Kommunale Ejendomme, CETS - Ejendomsservice, Social og Sundhed Administration, Økonomi samt leder og medarbejdere fra Botilbudet Skovsbovej.
Arbejdsgruppen har ud fra ideoplægget, kommissoriet, visionsoplægget, og indenfor den af byrådets afsatte anlægsramme, udarbejdet et byggeprogram, hvor der overordnet er blevet lagt vægt på:
- sikkerhed
- enkelthed
- funktionalitet
I forbindelse med de arkæologiske forundersøgelser af området, i begyndelsen af maj, fandt man 4 gravpladser. Dette har medført en arkæologisk udgravning af området, som blev påbegyndt i uge 28.
Konsekvensen af udgravningen har medført, at det samlede projekt har forskubbet sig ca. 6 måneder, og det forventes derfor at byggeriet vil stå færdig midt 2020.
Udgifterne til de arkæologiske udgravninger vil samlet betyde en udgift på 0,2 mio.kr. for Svendborg Kommune og bliver prioriteret indenfor den samlede anlægsramme.
Byggeprogrammet samt tidsplan er vedlagt dagsordenspunktet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Byrådet godkendte den 28.08.2018 en samlet anlægsbevilling på 7,3 mio. kr., med et rådighedsbeløb på 0,4 mio. kr. i 2018 og 6,9 mio. kr. i 2019, til realisering af seks fleksboliger på Skovsbovej.
Rådighedsbeløbet i 2018 på 0,4 mio. kr. er frigivet, hvorefter man søger om at få frigivet rådighedsbeløbet i 2019 på 6,9 mio. kr.
Projektet som er illustreret i byggeprogrammet forventes at kunne holdes indenfor den af byrådets afsatte anlægsramme, inklusiv den arkæologiske udgravning.
I forbindelse med realisering af projektet forventes budgettet at fordele sig som følger:
Område | Indhold | Budgetskøn |
Udgifter forbundet med grunden | Landinspektør, byggemodning, køb af grund, haveanlæg, p-pladser mm. | 1,1 mio. kr. |
Byggeudgifter | Nybyggeri, cykelskur, tilslutningsafgifter mm. | 4,4 mio. kr. |
Tekniske anlæg | IT mm. | 0,1 mio. kr. |
Inventar | Fast inventar | 0,2 mio. kr. |
Omkostninger | Byggetilladelse, rådgiver, kunst, mm. | 0,8 mio. kr. |
Arkæologiske undersøgelser | Udgravning | 0,2 mio. kr. |
Uforudselige udgifter |
| 0,5 mio. kr. |
I alt |
| 7,3 mio. kr. |
Det forventes ikke at udgifterne til én enkeltstående ekstern rådgiver i dette projekt, overskrider grænsen på 150.000 kr.
Lovgrundlag
Kasse- og regnskabsregulativet
Bygningsreglementet BR18
Lokalplan 323
Kommuneplan
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Godkendt.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 8 Inspiration til udvalgsarbejdet på Social- og Sundhedsområdet
+Beslutningstema
Beslutning om inspirationsarrangement for udvalgets fortsatte arbejde.
Indstilling
Direktionen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget
- at beslutte hvilke forslag til inspirationsarrangement udvalget ønsker at gå videre med.
Sagsfremstilling
På udvalgsmødet den 4.juni 2019 besluttede udvalget at der skulle udarbejdes nogle konkrete forslag til inspirationsarrangementer indenfor de præsenterede tre temaer ”Mental sundhed som strategisk indsatsmål”, ”Den islandske model” samt ”Sociale mediers betydning for børn og unges trivsel”. I vedlagte bilag er udarbejdet forslag til form samt indhold for de forskellige temaer.
Sundhedsafdelingen har siden udvalgsmødet den 4. juni 2019 modtaget en forespørgsel fra Fåborg-Midtfyn kommunes Sundheds- og Omsorgsudvalg, ift. at afholde en fælles temadag med udgangspunkt i samfundsændringen i den engelske by Frome mod aktivt medborgerskab. Dette er beskrevet som forslag nr. fire.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser afhænger af, hvilket forslag udvalget vælger.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Udvalget ønsker at administrationen kommer med et oplæg om den Islandske model. Udvalget ønsker at deltage i det regionale program om Frome.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 9 Børn og unge som pårørende i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Styrkelse og synliggørelse af indsatsen i forhold til pårørende, herunder børn og unge som pårørende.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social- og Sundhedsudvalget samt Børn- og Ungeudvalget, drøfter og godkender proces for pårørende- og interessent møde med invitation af Børne- og Ungeudvalget.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsudvalget besluttede den 4. juni 2019 at der skulle udarbejdes et forslag til pårørende- og interessent møde med invitation til Børn og Ungeudvalget. Samtidig ønskede udvalget overblik over eksisterende indsatser i kommunen. Emnet var foranlediget af en drøftelse i Social- og Sundhedsudvalget i maj om behovet for en øget tværgående opmærksomhed på pårørendearbejdet, og herunder hvorvidt der er behov for en særlig opmærksomhed på børn og unge som pårørende.
Indsatsen i forhold til pårørende kan både rettes mod pårørende til borgere, hvor kommunen varetager pleje- og omsorgsopgaver m.v. – det vil sige situationer, hvor der er den pårørende, der er den ressourcestærke – og til pårørende, der er ressourcesvage eller er i udsatte situationer, fordi de er efterladte eller pårørende til syge forældre, misbrugere og lignende.
Især sidstnævnte har været afsæt for den aktuelle sag, idet mange børn og unge vokser op i familier, som er ramt er af kronisk eller langvarig sygdom, misbrug og/eller dødsfald blandt en nærtstående. Børn bliver i høj grad påvirket af at opleve sådanne forhold tæt på, og kan udvikle psykiske og fysiske symptomer som tegn på overbelastning og stress.
En omsorgsmåling fra EgmontFonden viser at børn, som er pårørende til alvorligt syge familiemedlemmer, trives dårligere end deres jævnaldrende. Hvis der ikke bliver taget hånd om børnene, kan det derfor få konsekvenser for børnenes skolegang, sociale liv og beskæftigelse senere i livet. Børnene kan desuden ende i højrisikogruppen for at udvikle psykiske og sociale problemer, der kan række ind i voksenlivet.
I Svendborg Kommune arbejdes der med børn og unge som pårørende gennem forskellige indsatser, herunder sorggrupper, pårørendegrupper, børnegrupper mm. Foruden de specifikke indsatser rettet mod børn og unge som pårørende, retter kommunens driftsopgaver sig også mod at understøtte børn i udfordrende familiesituationer. Eksempelvis de visiterede tilbud i Center for Børn, Unge og Familie, samt Åben Anonym Rådgivning, som alle børn og unge under 25 år kan benytte.
Ældre- og Socialafdelingen arbejder ligeledes aktivt med pårørende gennem deres borger- og pårørende råd. Dette arbejde er nærmere beskrevet i vedlagte bilag. For Ældreområdet er der i Værdighedspolitikken formuleret et selvstændigt afsnit om Pårørende, og i Sundhedspolitikken er pårørende ligeledes beskrevet. I Odense Kommune arbejdes der med en fælles Pårørendepolitik, som byrådet er afsender på. Politikken er vedlagt som inspiration.
Derudover findes forskellige frivillige sociale tilbud i Svendborg Kommune, som er målrettet børn og unge som pårørende, eksempelvis TUBA, NEFOS (forening for efterladte til selvmordsramte), Barnets Blå Hus, Familieklub Svendborg mv. Foreningen De Unge Raske, som ligeledes har tilbud målrettet målgruppen, skriver på deres hjemmeside at de arbejder for en pårørende politik i Svendborg Kommune.
Det anbefales, at der for ud for pårørende- og interessent mødet er en orientering af de to udvalg om aktuelle indsatser og lovgivningsmæssige rammer på området.
Forslag til proces:
- At der på tværs af områderne udarbejdes en fyldestgørende afdækning af tilbud og indsatser i kommunen til pårørende. Der vil her præciseres hvilke indsatser som kommunen er forpligtet til at tilbyde, og hvilke som er tilvalg.
Dette forelægges udvalgene på september møderne, således at der med afsæt heri kan træffes beslutning om et pårørende- og interessentmøde ift. kommunens pårørendearbejde, og ønsker til program, temaer og deltagelse.
- Afholdelse af et fælles pårørende- og interessent møde. Et udvalg af frivillige sociale foreninger i Svendborg Kommune samt repræsentanter fra kommunens pårørenderåd, efter udvalgenes beslutning inviteres til at fortælle om deres indsats, hvorefter der lægges op til en fælles åben dialog.
Udvalgene vil til sidst på mødet drøfte det videre behov for styrkelse og synliggørelse af tilbud til børn og unge som pårørende.
Der foreslås at bruge 3-4 timer til dette møde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Godkendt.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 10 Det Gode Madhus - ændring af holdbarhed
+Beslutningstema
Ændring af holdbarhed af maden i Det Gode Madhus.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget træffer beslutning om:
- at produktionen af kølemad i Det Gode Madhus ændres således, at holdbarheden på maden reduceres fra 16 til 5 dage, og at maden udbringes 3 gange ugentligt
- at merudgifterne finansieres ved egenbetaling fra borgerne, således at maden stiger fra 49 kr. til 54 kr. i 2019-pris, eller via et tilskud til produktionen på 2. mio. kr., eller en kombination heraf.
Sagsfremstilling
Som følge af nye anbefalinger fra Fødevarestyrelsen vedr. holdbarhed på kølemad, anbefaler administrationen, at holdbarheden af kølemad produceret af Det Gode Madhus ændres fra 16 dage til 5 dage.
Historisk set blev beslutningen om produktion og levering af mad en gang om ugen taget med baggrund i aktuel viden om holdbarhed. I de senere år er levnedsmiddelinfektioner begrundet i bakterien listeria blevet mere udbredt og de seneste risikovurderinger viser, at der er behov for at revurdere fastsættelsen af holdbarheden. Fødevarestyrelsen vejleder i, at en holdbarhed på 5 døgn minimerer risikoen for, at man kan blive syg af listeria væsentligt.
En holdbarhed på 5 døgn vil betyde, at borgeren fremover skal have leveret mad 3 gange om ugen.
Dette vil betyde store omlægninger i produktionen af kølemad i det Gode Madhus, idet flere retter, f.eks. frokostretter og tilvalg, fremover vil skulle produceres flere gange om ugen i stedet for én gang, ligesom pakning m.v. vil skulle tilrettelægges anderledes end i dag, hvor al pakning foregår om fredagen, til udbringning i efterfølgende uge.
En ændring i holdbarheden vil således have betydning for økonomien i madservicen, og antallet af forskellige retter pr. udbringning.
Afledt positiv effekt af udbringning 3 x ugentlig er mere kontakt med borgerne, muligheder for at tilbyde andre retter og komponenter til retterne, eksempelvis friske salater. Noget kunderne efterspørger.
Vi har indhentet information og vejledning i øvrige fynske kommuner. Odense og Faaborg-Midtfyn Kommune har inden for de seneste par år ændret holdbarheden fra 16 til 5 dage, hvilket bl.a. betyder, at de alle nu udbringer tre gange ugentligt til hjemmeboende i stedet for en.
Det er foretaget beregninger på, hvorledes produktion og udbringning kan håndteres mest økonomisk effektivt, ved henholdsvis to og tre ugentlige udbringninger. Kørselsudgiften er i sagens natur højest ved 3 ugentlige udbringninger, mens 2 ugentlige udbringninger vil give en endnu større produktionsudgift. Administrationen anbefaler på den baggrund 3 ugentlige udbringninger.
Produktionsændringen forventes at kunne træde i kraft pr. 01.01.20
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgiften ved en omlægning til kortere holdbarhed vil betyde øgede udgifter og dermed en stigning i prisen pr. ret.
Dette kan finansieres via borgerbetalig eller via tilskud, eller en kombination heraf.
2019-priser | Borgerpris pr. hovedret | Årlig ufinansieret ekstraudgift |
Pris, nuværende 2019 | 49 kr. |
|
Borgerfinansieret betaling af 3 ugentlige leveringer | 54 kr. (max.pris) | 0 kr. |
Tilskud til produktionen ved Pris v. 3 ugentlige leveringer | 49 kr. | 2. mio. kr. |
Engangsudgifter til opdatering af IT (menukort, bestillingslister, produktionslister), nye foldere samt personaleudgifter til indkøring indeholdes indenfor eksisterende budget.
I forhold til 2020 priser forventes omkostningerne og max. prisen at stige til kr. 55 pr. hovedret.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Udvalget godkender reduktionen af holdbarheden og fremsender finansieringen af merudgiften til Økonomiudvalget til budgetforhandlingerne.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 11 Fordeling af forventede uforbrugte værdighedsmidler 2019
+Beslutningstema
Anvendelse af uforbrugte værdighedsmidler.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social og Sundhedsudvalget træffer beslutning om fordeling af uforbrugte værdighedsmidler 2019.
Sagsfremstilling
Ældreområdet i Svendborg Kommune modtager i årene 2016-2019 midler fra puljen ’En værdig ældrepleje’. I 2019 modtog Svendborg Kommune 12.660.000 kr. til fordeling på indsatser og tiltag til at fremme en mere værdig ældrepleje.
Det er politisk besluttet, hvordan midlerne anvendes til indsatser, der skal sikre bedre livskvalitet for borgerne samt kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen.
I 2019 har der ikke været forbrug under indsatsen ’Tilskud til træning i bassin’. Der er desuden et mindreforbrug på indsatsen for ’Plejecenterlæger’.
Under forudsætning af politisk godkendelse har administrationen søgt om forhåndsgodkendelse for anvendelse af uforbrugte midler hos Sundheds- og Ældreministeriet. Der er anmodet om, at det samlede mindreforbrug på 512.368 kr. tilgår tre andre værdighedsindsatser:
- Demens daghøjskole
- Demenstræning
- Kompetenceudvikling i personcentreret omsorg (Spark of Life).
Ældreministeriet har givet positivt tilsagn ift. ændret fordeling.
Tilførsel af midler til de tre indsatser giver mulighed for endnu større grad af en personcentreret indsats for nogle af kommunens svageste borgere. Se bilag for en oversigt over anmodning om omprioritering af midler.
I lighed med tidligere år fordeler administrationen budgetudsving op til 10 % på de allerede igangværende indsatser.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Udvalget tilslutter sig fordelingen af de uforbrugte midler.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 12 Ny lov om forebyggende hjemmebesøg for 70-årige
+Beslutningstema
Ny lov om forebyggende hjemmebesøg for 70-årige borgere, der bor alene.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social- og Sundhedsudvalget træffer beslutning om at arrangementet Klæd dig på til fremtiden for borgere på 65 år fremover ændres til alle borgere på 70 år.
Sagsfremstilling
Folketinget har vedtaget en ny lov om forebyggende hjemmebesøg. Fremover skal alle kommuner tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle 70-årige borgere, der bor alene.
Det forebyggende hjemmebesøg skal understøtte regeringens fokus på at bekæmpe ensomhed blandt ældre. Formålet med den ny lov er at styrke kommunernes forebyggende indsats i forhold til de ældre, der er udsatte i overgangen fra arbejdsliv til pension. Det er især ældre, der bor alene, der kan være i risiko for isolation og ensomhed.
Kommunerne skal fortsat tilbyde forebyggende hjemmebesøg til borgere, når de fylder henholdsvis 75 og 80 år og hvert år fra borgeren fylder 82 år. Kommunerne skal også fortsat tilbyde forebyggende hjemmebesøg efter behov til ældre borgere, som er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne.
Ældreområdet i Svendborg Kommune tilbyder i dag et arrangement til nye pensionister ”Klæd dig på til fremtiden”, hvor deltagerne præsenteres for en bred vifte af kulturtilbud, fritidstilbud og idrætstilbud. Formålet er at klæde de nye pensionister på til et aktivt seniorliv og give deltagerne et indblik i, hvor mange muligheder der er i Svendborg Kommune. Arrangementet er en blanding af oplæg og stande, hvor deltagerne bliver informeret og kan møde medlemmer af foreninger og organisationer i Svendborg Kommune.
Arrangementet har tidligere været afholdt for borgere, når de er fyldt 65 år. I takt med at pensionsalderen stiger i løbet af de kommende år, vil de inviteredes alder ligeledes stige i sammenhold med pensionsalderen.
Direktionen foreslår, at ældreområdet i Svendborg Kommune fremadrettet vil invitere alle borgere, når de fylder 70 år i stedet for 65 år til et forebyggende hjemmebesøg som fællesarrangement. Ved at invitere alle borgere, der fylder 70 år har vi mulighed for at tilbyde information om aktiviteter og foreninger til både enlige og samlevende borgere med det formål at forebygge svækkelse, ensomhed og mistrivsel.
Ændringen i lovgivningen træder i kraft 1. juli 2019. Ændringen vil kræve ændringer i ældreområdets kvalitetsstandarder.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ældreområdet skal fremadrettet tilbyde forebyggende hjemmebesøg til 70-årige borgere, der bor alene. Til gengæld er ældreområdet udelukkende forpligtet til at tilbyde ældre på 81 år et forebyggende hjemmebesøg, hvis der er risiko for nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne.
Ved at ændre aldersgruppen til informationsarrangementet fra 65-årige til 70-årige kan forslaget afholdes inden for eksisterende budget.
Lovgrundlag
Serviceloven §79a.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Godkendt.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 13 Økonomisk overblik over plejecenterpriser
+Beslutningstema
Orientering om plejecenterpriser på henholdsvis kommunale plejecentre, Svendborg Friplejehjem og selvejende plejecentre Strandlyst og Hesselager.
Indstilling
Administrationen indstiller,
- at orientering om plejecenterpriser tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Bestyrelsen fra Strandlyst har politisk bedt om møde ift. Strandlysts økonomi efter 2021, hvor lønbudgettet på Strandlyst harmoniseres til samme niveau som de kommunale plejecentre.
Den 27. maj 2019 mødtes Hanne Klit og Mette Kristensen fra Social- og Sundhedsudvalget med Herdis Jensen og Hanne Bering fra bestyrelsen for Strandlyst plejecenter. På dialogmødet blev økonomi og udfordringer drøftet og det blev aftalt, at administrationen udarbejder et økonomisk overblik over plejecenterpriser på henholdsvis de kommunale plejecentre, Svendborg Friplejehjem og de selvejende plejecentre, Strandlyst og Hesselager.
Af nedenstående fremgår det, hvad de forskellige plejecentre er tilført pr. plejebolig i budget 2019.
| 2019 | |||
Økonomi tildelt plejeboliger 2019 | Kommunalt plejecenter | Friplejehjem | Hesselager | Strandlyst før harmonisering |
Antal plejeboliger | 492 | 40 | 23 | 37 |
Enhedspris "løn + drift": | 497.459 | 506.363 | 493.030 | 523.922 |
Fra budget 2021, hvor Strandlysts budget er reduceret jævnfør budgetforliget, vil prisen for Strandlyst i 2019 priser være 505.010 kr.
Der indgår udgifter i enhedsprisen til afregning af Friplejehjemmet, der ikke indgår i enhedsprisen til de kommunale plejecentre eller til de selvejende plejecentre, Strandlyst og Hesselager, eksempelvis til supervision, IT-vejledning o.lgn. Se eventuelt bilag.
Udover ovenstående enhedspriser kan plejecentrene søge om tyngdetilpasning til særligt plejekrævende borgere. I 2019 udgør puljen til tyngdetilpasning knap 10,6 mio. inklusiv værdighedsmidler.
Af nedenstående oversigt fremgår dels det samlede bevilgede beløb pr. plejecenter til og med 3. kvartal 2019 samt den gennemsnitlige bevilling pr. plejebolig. Beløbet til Caroline Amalie skyldes en respiratorborger, der kræver døgnbemanding.
Tyngdetilpasning 2019 | ||
Budget: | 10.581.597 | |
Enhedsbeløb pr. plejebolig: | 21.507 | |
|
|
|
| Bevilling 1. - 3. kvartal 2019 | Gens. pr. plejebolig |
Caroline Amalie | 1.820.637 | 72.825 |
Frøavlen | 359.138 | 7.482 |
Gudbjerg | 202.293 | 8.795 |
Damgården | 247.000 | 10.292 |
Thurøhus | 752.115 | 23.504 |
Trollehøj | 217.607 | 6.045 |
Trollemose | 628.615 | 13.096 |
Ådalen | 269.724 | 12.844 |
Stenstrup | 337.155 | 7.329 |
Tåsinge | 559.209 | 14.339 |
Aldersro | 530.186 | 22.091 |
Ollerup | 719.264 | 23.975 |
Bryghuset | 899.574 | 14.279 |
Vindeby Pilevej | 855.361 | 30.549 |
Christinehaven | 90.402 | 18.080 |
I alt | 8.488.280 | 17.253 |
Svendborg Friplejehjem har endnu ikke ansøgt puljen. Fra og med 2021 har de selvejende plejecentre mulighed for at søge om tyngdetilpasning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Udsat.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 14 Tilsagn til to satspuljeprojekter
+Beslutningstema
Tilsagn til to satspuljeansøgninger på sundhedsområdet
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget godkender tildelingen af satspuljemidler.
Sagsfremstilling
Sundhedsafdelingen har fået tilsagn fra Sundhedsstyrelsen til to satspuljeansøgninger:
- ”Sundhed og Trivsel på tværs”. Projekt omhandlende et øget sundhedspleje indsats til børn og familier med særlige sårbare udfordringer indenfor barnets første 1000 dage. Samt et øget samarbejde med dagtilbud omkring samme børn og familier. Derudover er fremskudte socialrådgivere og PPR tænkt ind i projektet.
- ”Systematik og præcision i behovsvurdering”. Projektet er et samarbejde mellem Svendborg og Langeland Kommune, og omhandler udvikling og afprøvning af metoder til behovsvurdering i den afklarende samtale med henblik på at give borgeren redskaber til at mestre eget liv. Projektet forankres i Sundhedshuset og projektlederen referere til en styregruppe bestående af lederen i Sundhedshuset i Svendborg og lederen af trænings- og hjælpemiddelafdelingen i Langeland Kommune.
På grund af Folketingsvalget har processen omkring uddeling af satspuljemidler været pauseret hos Sundhedsstyrelsen, hvorfor projekterne vil opstarte med forsinkelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I projekt ”Sundhed og Trivsel på tværs” kunne ansøges om midler til projektledelse samt generel kompetenceudvikling og frikøb af medarbejdere. Sundhedsafdelingen har ansøgt om 1.990.214 kr. og har fået tilsagn til 1.690.214 kr.
Projektet havde en forventet opstart d.1.8.2019 og slutter december 2021.
I projekt ”Systematik og præcision i behovsvurdering” kunne ansøges om midler til projektledelse samt generel kompetenceudvikling og frikøb af medarbejdere Der er ansøgt om 2.167.111 kr. og givet tilsagn til 1.862.157 kr.
Projektet havde en forventet opstart d.1.5.2019 og slutter december 2020
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Godkendt.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 15 Orientering vedr. hestestald i Svendborg Demensby
+Beslutningstema
Orientering om henvendelse fra Støtteforeningen i Bryghuset Svendborg Demensby omkring fondsansøgning i forhold til ombygning af den tidligere hestestald i Svendborg Demensby.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget tager orientering til efterretning.
Sagsfremstilling
Støtteforeningen i Bryghuset Demensby har afholdt møde med Borgmester Bo Hansen, vedr. samarbejde omkring ombygning af den tidligere hestestald i Demensbyen til fælleshus for ældreområdets brugere.
Tanken er, at fælleshuset skal bruges til, at ældreområdets brugere kan komme til fælles arrangementer, fejring af mærkedage og lignende.
Hestestalden i Demensbyen ejes af Svendborg Kommune og er fredet i kategori 4.
Støtteforeningen ønsker at søge fondsmidler til projektet. Såfremt ombygning bliver muligt via fondsmidler, ønsker støtteforeningen at være bygherre på projektet. Støtteforeningen ønsker efterfølgende at overdrage det færdige projekt til Svendborg Kommune.
Støtteforeningen ønsker i forbindelse med projektet bistand fra Svendborg Kommune til sagsbehandling.
Brug af hestestalden forventes afgrænset med en beskrivelse af brugere i ældreområdets målgruppe og der forventes at blive betaling for at leje fælleshuset, svarende til drift, forbrug og rengøring.
Borgmesteren tilkendegav, at såfremt der kan sikres en juridisk aftale og konstruktion ift. hestestalden, ser Svendborg Kommune positivt på dette samarbejde, samt at sagen skal køre i Social- og Sundhedsudvalget såfremt processen kræver politiske beslutninger.
Administrationen tager initiativ til samarbejde med støtteforeningen omkring juridisk konstruktion.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Efter eventuel ombygning af den tidligere hestestald overdrages drift og vedligehold til Svendborg Kommune.
Der undersøges juridisk konstruktion, i forhold til økonomi til finansiering af drift og vedligehold.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Taget til efterretning.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 16 Oversigt over puljefinansierede projekter, august 2019
+Beslutningstema
Oversigt over puljefinansierede projekter i Social og Sundhed.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Driften og udviklingen i Social og Sundhed er i disse år understøttet af en række puljefinansierede projekter.
Social- og Sundhedsudvalget godkender projektansøgningerne løbende i forbindelse med ansøgning til Sundhedsstyrelsen, Socialstyrelsen m.fl., og følger med i udviklingen via nyhedsbreve, evalueringer og lignende.
Social- og Sundhedsudvalget har ønsket at få et samlet overblik over, hvilke puljefinansierede projekter der er i gang to gange årligt. Aktuelt er der 11 puljefinansierede projekter i gang.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Taget til efterretning.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Punkt 17 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra formanden
- Punkter til kommende møde
- Punkter til kommende møde
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Madleverance til Langelandskommune
- KL’s ældrekonference 17.09.2019 – datosammenfald med budgetseminar
- Invitation til Demens Topmøde 2019 den 22. oktober på Århus Rådhus (invitationen vedlagt)
- Fynsk samarbejde i udviklingscenter for demens – projekt demensvenligt lokalsamfund
- Alle har fået genoptræning inden for 7 dage
- Orientering om Caroline Amalie Plejecenter.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Taget til efterretning.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).