Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 08-05-2019
Godkendt.
Susanne Gustenhoff (Ø) deltog ikke i behandlingen af punkterne 1-5.
Punkt 2 Budgetopfølgning 1. kvartal 2019 - Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 31. marts 2019 for Social- og Sundhedsudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen godkendes og indgår i den samlede opfølgning til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
Budgetopfølgningen pr. 31. marts 2019 viser følgende:
Serviceudgifterne udviser et merforbrug på 10,0 mio. kr., der fordeler sig således:
- 0,4 mio. kr. på ældreområdet
- 1,3 mio.kr. på socialområdet
- 0,8 mio. kr. på sundhedsområdet
- 2,5 mio.kr. i alt på de tre politikområder
- 7,5 mio.kr. i negativ overførselspulje
- 10,0 mio.kr. i alt (merforbrug)
Udvalgets budgetopfølgning opfylder dermed ikke kravet om et samlet mindreforbrug på politikområderne, der som minimum svarer til den negative overførselspulje.
Der bør til ovenstående resultat tillægges en merindtægt på statsrefusion særligt dyre enkeltsager på 2,2 mio. kr. (overførselsudgifter), idet det skal indgå i socialområdets resultat ved overførslerne til 2020. Tages der højde herfor, bliver der i stedet samlet set tale om et merforbrug på 7,8 mio. kr.
Overførselsudgifterne viser ifølge budgetopfølgningen et mindreforbrug/merindtægt på 2,8 mio. kr. Når refusion særligt dyre enkeltsager ikke medregnes, ses derimod et mindreforbrug på 0,5 mio. kr.
Den negative pulje under Social- og Sundhedsudvalget udgør i 2019 i alt 7,5 mio. kr., idet Økonomiudvalget på mødet den 19. marts 2019 besluttede at fordele puljen i 2019 ud på de enkelte fagudvalg. Social- og Sundhedsudvalgets andel udgør 5,0 mio.kr. Derudover er den negative pulje fra 2018 på 2,5 mio. kr. overført til 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapport.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 08-05-2019
Godkendt.
Susanne Gustenhoff (Ø) deltog ikke i behandlingen af punktet.
Punkt 3 Budget 2020, temaer Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter temaer til budget 2020 og finansieringsmuligheder.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2020 drøftes udvalgets egne temaer / indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering på udvalgets møder i løbet af foråret.
Udvalget har tidligere besluttet at arbejde med 3 temaer:
- Masterplan for fremtidens ældreliv
- Udsatte unge – tobak, misbrug og psykisk sårbarhed
- Demenscenter Sydfyn
Herudover er det i proceduren fastlagt, at udvalget på maj-mødet skal drøfte håndtering af, at der fra 2020 er indført rammestyring af alle serviceudgiftsområder i kommunen.
Udvalgets temaer
Temabeskrivelserne vedrørende røgfri fremtid/unge og Demenscenter Sydfyn er justeret i overensstemmelse med udvalgets drøftelser på mødet den 2. april 2019. De to forslag indebærer et finansieringsbehov på 1,0 mio. kr. årligt. Efter beslutning i udvalget er der tillige udarbejdet temabeskrivelse for rygforskningsprojekt med et finansieringsbehov på 0,3 mio. kr. årligt.
Som opfølgning på masterplanen for fremtidens ældreliv er der udarbejdet en oversigt over den foreslåede opfølgning på planens temaer. Her vurderes, at der er behov for en ekstra indsats i forholdt til velfærdsteknologi (0,5 mio. kr. årligt), mens øvrig opfølgning i første omgang vurderes at kunne tilrettelægges inden for eksisterende budgetter.
Temaet omkring mistrivsel og misbrug blandt unge følges op med temamøde for Byrådet – i overensstemmelse med udvalgets beslutning om et fællesmøde med Børn- og Ungeudvalget og Beskæftigelses- og integrationsudvalget.
Rammestyring
Der peges på en række indsatser, der vurderes at kunne imødegå den demografiske udfordring i 2020. De erfaringer, der indhøstes i 2020 vil indgå i budgetlægningen for 2021.
Øvrige finansieringsbehov
I forbindelse med besparelserne i budget 2019 og overslagsårene fik udvalget som led i budgetvedtagelsen til opgave at finde besparelser på 4,7 mio. kr. i 2019 stigende til 7,0 mio. kr. i 2022. Ved udmøntningen i december 2018 blev der fokuseret på første budgetår, og der udestår således at finde besparelser på 1,3 mio. kr. i 2020 (og 1 mio. kr. herefter).
For at imødegå rekrutteringsproblemer på social- og ældreområdet har KL indgået en aftale om flere uddannelses- og praktikpladser. Aftalen er indgået uden finansiering af merudgiften, og det vurderes, at aftalen vil koste Svendborg Kommune 1,0 mio. kr. i 2020, stigende til 4,2 mio. kr. i 2023.
Finansieringsmuligheder
Budgetproceduren indebærer, at udvalget som udgangspunkt skal finansiere merudgifter inden for udvalgets samlede budget eller fremsende temaer til Økonomiudvalget med forslag til finansiering. I forhold til temaer og øvrige problemstillinger kan administrationen ikke pege på finansiering affødt af eller med tilknytning til forslagene.
Administrationen anbefaler derfor, at finansieringen tilvejebringes ved proportionalt tilvejebragte besparelser på udvalgets opgaveområder.
Det indebærer, at det
- Uomgængelige merudgifter (restbesparelser og praktikpladser) på 2,3 mio. kr. finansieres ved besparelser på 1,4 mio. kr. på ældreområde, 0,8 mio. kr. på socialområdet og 0,1 mio. kr. på sundhedsområdet
- At de prioriterede temaer 1,8 mio. kr. (masterplan, demens, røgfri, rygforskning) tilsvarende finansieres gennem besparelser på 1,1 mio. kr. på ældreområdet, 0,6. mio kr. på socialområdet og 0,2 mio. kr. området for sundhed og forebyggelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jf. budgetproceduren skal udgiften ved temaer ledsages af forslag til finansiering inden for fagudvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 08-05-2019
Drøftet og oversendes til næste møde i Social- og Sundhedsudvalget.
Udvalget ønsker, at det planlagte temamøde ændres til et fællesmøde for de berørte fagudvalg.
Susanne Gustenhoff (Ø) deltog ikke i behandlingen af punktet.
Punkt 4 Den Blå Lagune
+Beslutningstema
Drøftelse af forslag til plan for processen frem mod alternativ placering af Den Blå Lagune.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget godkender plan for processen frem mod alternativ placering af Den Blå Lagune.
Sagsfremstilling
På Social- og Sundhedsudvalgets møde den 2. april 2019 blev det besluttet at fremskynde processen med henblik på en alternativ placering af Den Blå Lagune i samarbejde med brugerne. Det blev besluttet, at administrationen skal udarbejde plan for processen.
Udvalget deltog den 8. april 2019 i Rådet for socialt udsatte borgeres havnevandring ”Fra Den Blå Kant til Den Blå Lagune” og indledte dialog med brugerne af værestedet Den Blå Lagune og foreningen Den Blå Lagune. Der blev fra brugerside udtrykt forståelse for ønsket om at finde alternativ placering, når det nye SIMAC-byggeri står færdigt. Der blev ligeledes fra brugerside udtrykt ønske om at blive inddraget i processen med henblik på alternativ placering.
På baggrund af beslutning i udvalget anbefaler administrationen, at der nedsættes en arbejdsgruppe med følgende sammensætning:
- To repræsentanter fra Rådet for socialt udsatte borgere
- To personer, der kan repræsentere både værestedet Den Blå Lagune og foreningen Den Blå Lagune
- To repræsentanter fra administrationen i Socialafdelingen
- En repræsentant fra direktørområdet Miljø, Erhverv og Teknik
Arbejdsgruppen får til opgave:
- at beskrive ønsker til alternativ placering
- at beskrive ønsker til rammer og indretning
- at inddrage relevante interessenter
- at komme med anbefaling til konkret alternativ placering af Den Blå Lagune (både værested og forening)
- at beskrive proces for flytning, når alternativ placering er kendt
Arbejdsgruppen skal inden udgangen af oktober 2019 indstille konkret forslag til alternativ placering til drøftelse i Social- og Sundhedsudvalget.
Social- og Sundhedsudvalget har tydeliggjort, at hashhandel i tilknytning til et kommunalt værested er uacceptabelt og vil drøfte det på mødet den 8. maj 2019. Administrationen foreslår, at konklusionerne fra drøftelsen tilgår og inddrages i arbejdsgruppen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har aktuelt ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 08-05-2019
Godkendt med den tilføjelse, at udvalget gerne vil behandle arbejdsgruppens forslag på oktobermødet.
Som led i forberedelse af beslutning om fremtidig placering af Den Blå Lagune ønsker udvalget aktindsigt i politiets sager i området. Udvalget ønsker tillige, at politiets forebyggelsesenhed konsulteres.
Susanne Gustenhoff (Ø) deltog ikke i behandlingen af punktet.
Punkt 5 Godkendelse af sundhedsaftalen for Region Syddanmark 2019-2023
+Beslutningstema
Godkendelse af Sundhedsaftalen for Region Syddanmark 2019-2023
Indstilling
Direktionen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget
- at godkende den politiske del af Sundhedsaftalen 2019-2023 for Region Syddanmark
- at sagen oversendes til godkendelse i Byrådet
Sagsfremstilling
Sundhedskoordinationsudvalget i Region Syddanmark, et samarbejdsorgan med repræsentanter fra Region Syddanmark fra Regionsrådet, Kommunekontaktrådet og Praktiserende Lægers Organisation, har godkendt et forslag til den næste sundhedsaftale, som efter sundhedslovens § 205 skal indgås mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen. Sundhedsaftalen udgør den overordnede ramme for det tværsektorielle samarbejde på sundhedsområdet, og skal revideres én gang i hver valgperiode. Aftalen har til formål at bidrage til forbedret sundhed blandt syddanskerne, og til at skabe sammenhæng og sømløse overgange på tværs af sygehuse, kommuner og praktiserende læger.
Den ny sundhedsaftale bygger videre på de tidligere sundhedsaftaler, og vil være gældende i perioden 2019-2023. Sundhedskoordinationsudvalget har besluttet at opdele den ny sundhedsaftale i en politisk del og et administrativ tillæg. Den politiske del godkendes i kommunalbestyrelser og Regionsrådet, mens det administrative tillæg godkendes i Sundhedskoordinationsudvalget den 26. juni 2019. Den samlede aftale sendes til godkendelse i Sundhedsstyrelsen senest den 1. juli 2019, og træder i kraft umiddelbart derefter.
Sundhedsaftalen er formuleret efter repræsentanter fra Sundhedskoordinationsudvalget har afholdt møder med relevante politiske udvalg i de syddanske kommuner, herunder med Social- og Sundhedsudvalget i Svendborg Kommune.
Aftalen har været i høring ved sygehusenhederne, kommunerne, de praktiserende læger og politiske udvalg i Region Syddanmark samt ved borgere og patienter, og faglige organisationer og råd. Svendborg Kommune afgav høringssvar efter behandling i Byrådet den 29. januar 2019. Der indkom samlet 48 høringssvar, som gav anledning til mindre justeringer.
Den politiske del af sundhedsaftalen er vedlagt som bilag.
Politiske visioner, målsætninger og virkemidler
Sundhedskoordinationsudvalget har en overordnet vision om at styrke det tværsektorielle samarbejde, skabe mere lighed i sundhed og i fællesskab udvikle det nære og sammenhængende sundhedsvæsen med afsæt i de udfordringer, vi står overfor i de kommende år.
Den overordnede vision for 2019-2023 udfoldes i tre visionsområder:
- Vi samarbejder om forebyggelse for
- Et røgfrit Syddanmark
- Mental trivsel blandt børn og unge
- Færre overvægtige
- Vi arbejder for bedre overgange for
- Mennesker med psykiske lidelser
- Ældre borgere
- Mennesker med kronisk sygdom
- Vi sikrer sammenhæng til
- Uddannelsesområdet
- Arbejdsmarkedet
De politiske visionsområder er udfoldet i konkrete og målbare målsætninger, som er koblet til de otte nationale mål for sundhedsvæsenet, den nationale sundhedsprofil ’Hvordan har du det?’ og nationale databaser. Sundhedskoordinationsudvalget kan hermed undervejs i aftaleperioden følge med i effekterne af de indsatser, som igangsættes samt foretage justeringer og prioriteringer. Der bliver ikke foretaget en baselinemåling ved sundhedsaftalens ikrafttrædelse, og opfølgning sker på de i aftalen angivne tidspunkter.
Sundhedskoordinationsudvalget har desuden udpeget tre virkemidler, som sætter retningen for, hvordan vi samarbejder om at omsætte de fælles visioner og målsætninger til konkrete indsatser og intiativer:
- Sæt borgeren først
- Tænk nyt – nye samarbejdsformer
- Mest mulig sundhed for pengene
Sundhedskoordinationsudvalget vil én gang årligt gennem aftaleperioden udarbejde en status, som vil blive drøftet dels i udvalget, men ligeledes på årlige fællesmøder med kommunale udvalgsformænd samt repræsentanter for PLO Syddanmark.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovgrundlag
Sundhedslovens §205
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 08-05-2019
Godkendt til oversendelse til Byrådet.
Susanne Gustenhoff (Ø) deltog ikke i behandlingen af punktet.
Punkt 6 Ansøgning om etableringstilskud fra Sydfyns Krisecenter
+Beslutningstema
Ansøgning fra Sydfyns Krisecenter om etableringstilskud.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget træffer beslutning vedr. ansøgning om etableringstilskud til Sydfyns Krisecenter
Sagsfremstilling
Sydfyns Krisecenter har efter oplæg på gruppeformandsmøde fremsendt ansøgning om etableringstilskud på 650.000 kr. til Social- og Sundhedsudvalget. Administrationen blev på mødet den 2. april 2019 bedt om at undersøge, om det er muligt at yde et etableringstilskud. Herefter vil udvalget tage stilling til videre proces, herunder møde med initiativtagerne til Sydfyns Krisecenter.
Administrationen har ved kommunens chefjurist undersøgt, om det ud fra styrelsesloven er muligt at yde et etableringstilskud. Det er chefjuristens vurdering, at det vil være i strid med kommunalfuldmagten, såfremt kommunen vælger at give et ikke-lovbestemt tilskud til krisecentret.
Kommunalfuldmagten indeholder et forbud mod, at en kommunes midler, direkte eller indirekte, anvendes til fordel for andre kommuner eller andre kommuners borgere. Kommunalfuldmagten kan også være til hinder for, at en kommune uden lovhjemmel yder tilskud til et privat tilbud.
Administrationen har endvidere indhentet bistand fra Advokat Fyn a/s, der konkluderer, at det vil være tvivlsomt, om kommunen lovligt vil kunne yde tilskyd til etablering af kvindekrisecenter. Udgangspunktet må derfor være, at eventuel hjælp må ydes i form af, at kommunen køber ydelser til egne borgere, der måtte blive optaget på centeret.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 08-05-2019
Udsat, idet udvalget ønsker en klar juridisk vurdering af muligheden for at yde etableringstilskud, og idet administrationen bedes undersøge muligheden for at understøtte driften gennem driftsoverenskomst (3 modeller).
Punkt 7 Ansøgning til Sundhedsstyrelsen satspulje ”Sundhedsplejebesøg de første 1.000 dage hos Familier i udsatte positioner og i dagtilbud”
+Beslutningstema
Godkendelse af satspuljeansøgning til Sundhedsstyrelsens satspulje ”Sundhedsplejebesøg de første 1.000 dage hos familier i udsatte positioner og i dagtilbud”
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget godkender ansøgningen
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet en ansøgning om midler til projekt ’Sundhed og trivsel på tværs’. Projektet går på tværs af sundhedspleje, dagtilbud og familieafdelingen, og Sekretariat og Dagtilbud samt Familie og Uddannelse har været en aktiv part i udformningen af ansøgningen.
Regeringen og Dansk Folkeparti ønsker med satspuljen at styrke indsatsen målrette de første 1.000 dage for børn i sårbare familier, herunder at styrke samspillet mellem dagtilbud, familien og sundhedsplejen. Der er afsat 41 mio. kr. i 2019 til en øget sundhedsplejeindsats til sårbare familier ved hhv. besøg af sundhedsplejen i hjemmet, når barnet er 1 ½ og 3 år og til øget samarbejde mellem sundhedsplejen og dagtilbud. Der kan således søges om udviklingsmidler til at sundhedsplejen kan tilbyde ekstra hjemmebesøg i familierne, kompetenceudvikling af pædagoger og sundhedsplejersker samt aktiviteter som understøtter et styrket samarbejde. Sundhedsstyrelsen anslår at ca. 1/3 af alle kommuner får tilsagn om midler.
Omdrejningspunktet for projekt ’Sundhed og trivsel på tværs’ i Svendborg Kommune, er en øget sundhedsplejeindsats, samt et styrket tværfagligt samarbejde mellem sundhedsplejen og dagtilbud samt andre relevante aktører omkring sårbare familier. Dette skal ske dels gennem tidlig indsats ved hhv. ekstra besøg af sundhedsplejen, og dels gennem tilbud om tværfaglige COS-P forløb. COS-P er en socialpædagogisk indsats rettet mod relations baseret træning til forældre med små børn. Samarbejdet udbygger og styrker den eksisterende samarbejdsstruktur omkring sårbare familier, og afprøver derved en struktureret og systematisk tværfaglig vidensdeling, ift. hele familien og ikke kun barnet, sammen med familien. Projektbeskrivelsen er formuleret så erfaringerne fra projektet kan finde et naturligt indpas i den eksisterende struktur, efter endt projektperiode.
I projektet vil der desuden arbejdes med at styrke det tværfaglige samarbejde mellem sundhedsplejen og dagtilbud i forhold til generel sundhedsfremme og forebyggelse rettet mod alle børnefamilier.
Målgruppen for projektet er børn, hvor problemstillinger omkring familien har givet anledning til, at familien har modtaget over 5 standardbesøg fra sundhedsplejen, indenfor barnets 1. leveår.
Projektstart er planlagt til 1.august 2019 og afsluttes december 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ansøgt om i alt 1.990.214,00 kr. fra Sundhedsstyrelsen, og der er beregnet en egenfinansieringen, i form af medarbejdertimer på tværs af fagområderne, på 416.780,00 kr. for hele projektperioden.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 08-05-2019
Godkendt.
Punkt 8 Forsøgsordning med befordring af mennesker med en demensdiagnose
+Beslutningstema
Godkendelse af tilsagn om puljemidler på 2.675.207kr fra Sundhedsstyrelsen til Forsøgsordning med befordring af mennesker med en demensdiagnose i perioden 15. april 2019 til 1. april 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at tilsagnet om puljemidler på 2.675.207 kr. godkendes.
Sagsfremstilling
I november 2018 slog Sundhedsstyrelsen satspuljemidler op til forsøgsordning med befordring af mennesker med en demensdiagnose.
Formålet er at give mennesker med en demensdiagnose, og som bor i eget hjem, mulighed for at få befordring til fritidsaktiviteter, herunder besøg hos familie og venner, indkøb, kulturelle tilbud mv. Dette med mulighed for ledsagelse efter behov.
Forsøgsordningen skal bidrage til at afklare, hvilke muligheder og forudsætninger mennesker med demens, og som bor i eget hjem, har for at benytte ordningen, samt hvilke elementer, der kan understøtte en velfungerende befordringsordning. Endelig skal de økonomiske konsekvenser af en befordringsordning afdækkes.
Svendborg Kommune indsendte primo januar en ansøgning om bevilling af puljemidler på i alt 2.675.207kr i en periode løbende fra 15. april 2019 til 1. april 2021. Dette gav Sundhedsstyrelsen 15. april 2019 tilsagn om.
Med forsøgsordningen vil Svendborg Kommune skabe en fleksibel transportordning for borgere med en demensdiagnose, der bor i eget hjem. Ordningen skal give målgruppen mulighed for at komme trygt og sikkert til og fra valgfrie hverdags- og fritidsaktiviteter, herunder bl.a. til og fra aktiviteterne i Ærø og Svendborg kommuners rådgivnings- og aktivitetscenter Demenscenter Sydfyn. Ordningen er inspireret af SBH-kørslen, og der vil således være en mindre egenbetaling pr. tur, ligesom der er et loft på antal ture pr. år
Demenscenter Sydfyn vil foretage visiteringen til kørselstilbuddet, og der vil være mulighed for ledsagelse af borgere, der har behov. Flextrafik hos Fynbus vil stå for selve kørslen.
Det skønnes, at omkring 50 borgere vil blive omfattet af forsøget, hvoraf 30 menes at have behov for ledsagelse. Projektet forventes at bidrage til, at borgeren med demens gennem aktiv deltagelse i hverdags- og fritidsaktiviteter kan fastholde funktionsniveau og kompetencer i længere tid. Samtidig får borgeren med demens mulighed for at bevare selvstændighed, uafhængighed og selvbestemmelse, ligesom de kan leve det liv, de ønsker, hvor tilknytningen til sociale fællesskaber bevares. Endelig skabes aflastning og et tiltrængt frirum for de pårørende.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser er, at Svendborg Kommune modtager satspuljemidler fra Sundhedsstyrelsen på i alt 2.675.207kr i perioden 15. april 2019 til 1. april 2021
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 08-05-2019
Godkendt.
Punkt 9 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra formanden
- Punkter til kommende møde
- Punkter til kommende møde
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Mette Kristensen (V) ønsker, at udvalget drøfter kommunens indsats i forhold til pårørende.
- Mette Kristensen (V) ønsker, at udvalget drøfter kommunens indsats i forhold til pårørende.
- Orientering fra administrationen
- Invitation til Demensdagen 10.05.19
- Invitation til KL’s ældre- og sundhedsudvalg
- Orientering om tilsyn
- Lokaleanvendelse
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.