Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 07-10-2020
Godkendt.
Punkt 2 Budget 2021 - Opfølgning på budgetforlig - Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Opfølgning på budgetforlig for 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget godkender den i sagsfremstillingen beskrevne opfølgning på budgetforlig 2021
- Udvalget anmoder administrationen om at udarbejde oplæg til en videreførelse af akutfunktionen
- Udvalget anmoder administrationen udarbejde oplæg til mulig fysisk placering af et varmtvandsbassin.
Sagsfremstilling
Den 18. september 2020 indgik alle byrådets partier et budgetforlig for 2021, som endeligt vedtages på Byrådsmøde den 6. oktober 2020.
På Social- og Sundhedsudvalgets område tilføres i alt ca. 34 mio. kr. i 2021 stigende til ca. 39 mio. kr. i 2024.
Størsteparten af midlerne tilføres til dækning af udfordringer, der presser områderne allerede i 2020, og til den demografiske udvikling i 2021:
- 14,7 mio. kr. til demografi, der fordeles med 5,8 mio. kr. til ældreområdet, 7,2 mio. kr. til socialområdet og 1,65 mio. kr. til sundhedsområdet.
- 12,9 mio. kr. til problemområder, der fordeles med 5 mio. kr. til ældreområdet (frit valg / hjemmepleje), 6,4 mio. kr. til socialområdet (myndighed / botilbud) og 1,5 mio. kr. til sundhedsområdet (vederlagsfri fysioterapi)
Derudover tilføres
- 1,75 mio. kr. til aflønning af SOSU-elever. Jf. praktikaftale indgået i februar 2019 mellem KL og øvrige parter skal der i Svendborg ske øget optag af hjælper- og assistentelever på omkring 40 %. De i budgetforliget afsatte midler dækker ca. halvdelen af de forventede udgifter til det ekstra optag. Pengene tilføres elevkontoen, og området følges tæt i 2021 i forbindelse med økonomiopfølgningerne. Eventuelle yderligere refusionsindtægter vil indgå.
De øvrige midler afsat til Social- og Sundhedsudvalgets område er følgende:
- 1,9 mio. kr. til videreførelse af akutfunktion svarende til 2/3 af beløbet i temabeskrivelsen, hvorfor der skal tages stilling til, hvordan akutfunktionen videreføres. Administrationen udarbejder til november-mødet et oplæg herom.
- 1,0 mio. kr. til § 18 puljen, hvor beløbet er forhøjet med 0,2 mio. kr. i forhold til temabeskrivelsen. Midlerne udmøntes i forbindelse med øvrige paragraf 18 midler med afsæt i temabeskrivelsen og budgetforliget.
- 1,95 mio. kr. til tilbageførsel af effektiviseringsprocent på ældreområdet. Midlerne udmøntes på alle ældreområdets konti, således at fremskrivningen af budgetterne til 2021 er 0,35 % højere på ældreområdet end på kommunens øvrige områder.
Midler afsat i budgetforliget til kommunale EGU-praktikpladser under Børne- og Ungeudvalget tilføres Social- og Sundhedsudvalget, idet det forventes, at størsteparten af de seks praktikpladser vil blive etableret på SOSU-området. Midlerne skal dog finansiere praktikpladser på begge områder, afhængig af hvor praktikpladserne etableres.
Af budgetforligsteksten fremgår det, at der i forbindelse med vedtagelsen af budgettet for 2022 skal tages stilling til etablering af varmtvandsbassin. Administrationen foreslår, at udvalget anmoder administrationen om at udarbejde oplæg til fysisk placering af varmtvandsbassin til et kommende møde, jf. særskilt dagsorden.
I et af de fremsendte temaer til budget 2021 som ikke blev prioriteret indgik ikke-udmøntede besparelser besluttet ifm. budgetforliget for 2019 vedr. kapacitetstilpasning på plejecenterområdet.
Der er således ikke afsat midler til at dække besparelsen på 1,7 mio. kr. årligt fra 2021. Udmøntningen af besparelsen vil indgå i regnskabsafslutningen for 2021, idet besparelsen forventes finansieret af mindreforbrug andre steder indenfor udvalgets ramme.
I forliget indgår, at udvalget skal arbejde med rygforskningsprojektet og én indgang til psykiatrien. Administrationen foreslår, at disse temaer behandles på kommende møder.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Budgetudvidelsen udmøntes i overensstemmelse med det indgåede budgetforlig.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen direkte konsekvenser, idet udvidelsen overvejende vil gå til mere personale.
Sagen afgøres i
Social- og Sundhedsudvalget.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 07-10-2020
Indstillingen blev godkendt, idet udvalget ønsker at fastholde ældrebolighandlingsplanen til realisering i kommende års budgetter.
Punkt 3 Undersøgelse ift. etablering af nyt varmtvandsbassin
+Beslutningstema
Undersøgelse ift. etablering af nyt varmtvandsbassin.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget iværksætter undersøgelse ift. etablering af nyt varmtvandsbassin.
Sagsfremstilling
Med budgetforlig for 2021 er det vedtaget at undersøge muligheder for etablering af varmtvandsbassin med henblik på budgetforhandlingerne for 2022. Administrationen kan igangsætte en undersøgelse, der skal klarlægge:
- behovet for et varmtvandsbassin
- hensigtsmæssige placeringer
- mulige organisationsformer
- anlægs- og driftsbudget
Det første skridt vil være at nedsætte en projektgruppe bestående af repræsentanter på tværs af kommunale områder samt mulige interessenter, der kan bidrage til at afdække ovenstående. Undersøgelsen forelægges for Social- og Sundhedsudvalget i 1. kvartal 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vil afdækkes i løbet af undersøgelsesperioden.
CO2-Konsekvensvurdering
CO2-konsekvenser vi blive afdækket når der foreligger konkrete forslag.
Sagen afgøres i
Social- og Sundhedsudvalget.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 07-10-2020
Godkendt.
Punkt 4 Udmøntning af budgetudvidelse til styrkelse af det frivillige sociale område
+Beslutningstema
Forslag til udmøntning af budgetudvidelsen til styrkelse af det frivillige sociale område.
Indstilling
Direktionen indstiller
- At Social- og Sundhedsudvalget godkender forslaget til udmøntning af budgetudvidelsen til styrkelse af det frivillige sociale område.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsudvalget drøftede på udvalgsmøde 9/9-2020 budgettema vedrørende styrkelse af det frivillige sociale område. Udvalget besluttede at fremsende budgettema på en udvidelse af budgettet til området med 800.000 kr. i 2021 og årene frem til de kommende budgetforhandlinger for budget 2021.
Ved forlig om budget 2021 den 18/9-2020 blev det besluttet at udvide budgettet til det frivillige sociale område med 1.000.000 kr. i 2021 og årene frem.
I henhold til forligsteksten samt Social- og Sundhedsudvalgets beskrivelse i budgettemaet kan budgetudvidelsen udmøntes i 2021 og årene frem med udgangspunkt i følgende forslag:
Overskrift | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Styrkelse af det frivillige arbejde på de lokale dagcentre og plejecentre | 300.000 | 300.000 | 300.000 | 300.000 |
Styrkelse af de fysiske rammer for det frivillige sociale arbejde | 150.000 | 150.000 | 150.000 | 150.000 |
Digital understøttelse af fællesskaber og frivillighed - Boblberg.dk | 107.000 | 112.500 | 118.000 | 124.000 |
Øge § 18-puljen til frivilligt socialt arbejde | 343.000 | 337.500 | 332.000 | 326.000 |
Anerkendelse af det frivillige sociale arbejde ved nytårskur med uddeling af priser | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Styrkelse af det frivillige arbejde på de lokale dagcentre og plejecentre
Der afsættes 300.000 kr. i 2021 og årene frem til at styrke det frivillige arbejde på de lokale dagcentre og plejecentre samt til at styrke indsatsen gennem de frivillige vejvisere, som bl.a. har til formål at guide og hjælpe ældre hjemmeboende borgere ind i fællesskaber. Indsatsen skal have fokus på at mindske ensomheden blandt ældre borgere. Midlerne fordeles til de venneforeninger samt bruger- og pårørenderåd, der er i tilknytning til plejecentre og dagcentre. Fordelingen sker på samme måde som klippekortmidlerne fordeles i dag, efter borgerantal, og midlerne skal øremærkes til indsatser og aktiviteter, der kan medvirke til at forebygge og mindske ensomhed blandt ældre borgere.
Styrkelse af de fysiske rammer for det frivillige sociale arbejde
Der afsættes 150.000 kr. i 2021 og årene frem til drift af bedre fysiske rammer for det frivillige sociale arbejde.
Der arbejdes videre med planen om, at Svendborg Kommunes bygning Nordre Lys kan fungere som et hus for frivilligt socialt arbejde på samme vilkår som Frivillighuset.
Desuden arbejdes der videre med processen omkring Frivillighuset. Udvalget forelægges en plan for processen på kommende udvalgsmøde.
Det anbefales, at der udarbejdes en samarbejdsaftale mellem Svendborg Kommune og Frivilligcenter Svendborg – Kontakt mellem Mennesker, der indeholder en beskrivelse af rammen og vilkårene for Frivillighusets anvendelse og drift.
Tilbud med høj grad af tilgængelighed
I forbindelse med udlodning af § 18-midlerne kan der evt. tildeles et øget tilskud til tilbud, der i kraft af mange åbningstimer vanskeligt kan rummes i Frivillighuset (Alkorådet og Kirkens Korshær).
Ligeledes kan der ved udlodning evt. gives en midlertidig underskudsgaranti til disse tilbud.
Digital understøttelse af fællesskaber og frivillighed - Boblberg.dk
Der afsættes 107.000 kr. i 2021 og i årene frem reguleres beløbet jf. ovenstående skema til den digitale platform Boblberg.dk.
Anerkendelse af det frivillige sociale arbejde
Der afsættes 100.000 kr. i 2021 og årene frem til Social- og Sundhedsudvalgets årlige Nytårskur for det frivillige sociale område, hvor der også uddeles to priser til området.
Øge § 18-puljen til frivilligt socialt arbejde
Der afsættes 343.000 kr. i 2021 og i årene frem reguleres beløbet jf. ovenstående skema til at øge § 18-puljen til frivilligt socialt arbejde.
En større andel af det samlede beløb til § 18-puljen kan fokuseres på indsatser, der har sundhedsfremme som et formål.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Budgetudvidelsen medfører en udgift på 1.000.000 kr. i 2021 og årene frem.
CO2-Konsekvensvurdering
CO2-konsekvenser vil indgå i den videre proces.
Lovgrundlag
Serviceloven § 18.
Sagen afgøres i
Social- og Sundhedsudvalget.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 07-10-2020
Indstillingen blev godkendt, idet
- fordeling af midler til styrkelse af det frivillige arbejde i forhold til ensomhed besluttes i forbindelse med fordeling af § 18-midlerne
- anvendelse af Boblberg evalueres i løbet af 2021
- der udarbejdes forslag til den videre proces i forhold til Frivillighuset, herunder organisering samt administrative og fysiske rammer. Videreførelse af ”Det Røde Hus” skal indgå i dette arbejde.
Punkt 5 Vision til Sundhedspolitikken
+Beslutningstema
Godkendelse.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- at udvalget godkender tilrettede vision for sundheden i Svendborg
- at der med afsæt heri udarbejdes udkast til Sundhedspolitik til behandling i udvalget
Sagsfremstilling
Efter ønsker på udvalgsmødet den 9. september 2020 er vision til brug i Sundhedspolitikken tilrettet.
Visioner for sundheden i Svendborg Kommune:
Alle borgere i Svendborg Kommune skal opleve en sammenhængende sundhedsindsats.
Strategier for at opnå dette:
Høj faglighed
I Svendborg Kommune er vi optaget af at medarbejdere har den rette faglighed til de rette opgaver og at vi løbende arbejder for at styrke vores faglige aftryk i opgaverne.
Stærkt samarbejde på tværs
I Svendborg Kommune har vi set gevinsterne ved at samarbejde på tværs af sektorer. Det er både til gavn for borgerne i kommunen og den kommunale opgavevaretagelse. Vi arbejder hele tiden på at styrke fællesskaber, samarbejdet med frivillighed og etablere nye partnerskaber.
Viljen til at udfordre rammerne
I Svendborg Kommune vil vi udvikle det nære sundhedsvæsen i samarbejde med regionen og almen praksis. Sammen vil vi gå nye veje og tænke nyt i opgaveløsningen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Social- og Sundhedsudvalget.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 07-10-2020
Godkendt.
Punkt 6 Godkendelse af projekt vedrørende videreudvikling og modning af MOVE-gruppebehandling
+Beslutningstema
Godkendelse af Socialafdelingens deltagelse i projekt vedrørende videreudvikling og modning af MOVE-gruppebehandling til unge i ambulant stofmisbrugsbehandling.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- at Social- og Sundhedsudvalget godkender Socialafdelingens deltagelse i projekt vedrørende videreudvikling og modning af MOVE-gruppebehandling til unge i ambulant stofmisbrugsbehandling.
Sagsfremstilling
Socialafdelingen har ansøgt om og fået tilsagn til at deltage i Socialstyrelsens projekt vedrørende videreudvikling og modning af behandlingsmetoden MOVE. Projektet forankres i Ungeafdelingen, Behandlingscenter Svendborg.
Projektet skal videreudvikle og modne behandlingsmetoden MOVE til brug i ambulant gruppebaseret stofmisbrugsbehandling med det formål at mindske frafald og øge behandlingseffekten for unge. Desuden er formålet også at afprøve, om MOVE-gruppebehandling er effektfuld og dermed kan gennemføres for færre ressourcer pr. borger.
Målgruppen for projektet er unge mellem 15-25 år, der har et behandlingskrævende forbrug af illegale rusmidler og er i målgruppen for ambulant stofmisbrugsbehandling efter § 101 i serviceloven.
Projektperioden er af to års varighed. Projektet igangsættes i oktober 2020 og løber frem til 30. september 2022.
Svendborg Kommune er én af de seks kommuner, der er udvalgt til at deltage i videreudvikling og modning af MOVE i gruppebehandling. Socialafdelingens ansøgning er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er givet tilsagn om midler til projektledelse, projektmedarbejder, behandlingsforløb, formidlingsaktiviteter og forsikringer i projektperioden 1. oktober 2020 til 30. september 2022, i alt 842.756 kr.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte.
Sagen afgøres i
Social- og Sundhedsudvalget.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 07-10-2020
Godkendt.
Punkt 7 Huslejereguleringer på plejecentre
+Beslutningstema
Ens husleje for plejeboliger og ældreboliger beliggende i samme plejecenter pr. 1. januar 2021
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social- og Sundhedsudvalget tager orientering til efterretning.
Direktionen indstiller,
- at Teknik- og Erhvervsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
I henhold til Almenlejeloven § 9, skal den samlede leje for en afdelings boliger og lokaler til en hver tid være fastsat således, at den giver afdelingen mulighed for af sine indtægter at afholde de udgifter, der er forbundet med driften. Det følger endvidere af loven, at lejen fastsættes årligt på grundlag af et driftsbudget for det kommende år. Lejeforhøjelser, der er nødvendige til at opfylde § 9 i Almenlejeloven, kan gennemføres med 3 måneders varsel.
I forbindelse med huslejereguleringen for plejecentrene, blev administrationen opmærksom på, at der for så vidt angår Ollerup Plejecenter, var fejl i huslejeopkrævningerne. Fejlen bestod i, at der var forskel i reguleringerne for plejeboligerne og ældreboligerne, som ikke kunne tilskrives forskel i boligernes størrelser. Fejlen kan føres tilbage til en praksis der tilsyneladende har været i Svendborg Kommune siden der indførtes almene boliger som plejeboliger.
Efterfølgende har administrationen også undersøgt lovgrundlaget, og kan konkludere, at der skal opkræves ens kvadratmeterpris for de forskellige boligtyper, selvom der er tale om plejeboliger og ældreboliger, som visiteres efter forskellige kriterier.
Overordnet gælder det, at plejeboligerne har betalt for høj husleje, mens ældreboligerne har betalt for lidt i husleje. I henhold til almenboligloven skal husleje fordeles lige, så kvadratmeterprisen er ens for både plejeboliger og ældreboliger beliggende i samme plejecenter, hvis ombygningen er sket i samme støttesag/etapevis.
På Ollerup Plejecenter er der tale om samlet 42 boliger, hvoraf de 30 boliger er plejeboliger, og de resterende 12 boliger er ældreboliger.
Huslejereguleringen udgør et fald på max. 6 % for plejeboligerne, og en stigning på max. 10 % for ældreboligerne, svarende til en regulering på mellem -330 kr. pr. md. og 531 kr. pr. md.
Selve huslejereguleringen kan ske på ordinær vis ved den almindelige huslejeregulering. Huslejen reguleres alene fremadrettet.
Administrationen gør opmærksom på, at de berørte beboere skal have ændret deres eventuelle boligstøtte. Dette vil bevirke, at stigningen ikke vil virke så voldsom for den enkelte borger.
For en borger uden formue på folkepension, der stiger 531 kr. pr. måned, vil den øgede boligstøtte udgøre ca. 335 kr., og nettoudgiften vil derfor udgøre ca. 196 kr. pr måned. Dog udgør boligstøtten max. 4.135 kr. månedligt, uanset huslejereguleringer.
På plejecenteret Caroline Amalie stiger ældreboligerne 3,3 %, hvorimod plejeboligerne falder 3,7 %.
På kommunens øvrige plejecentre er der tale om mindre reguleringer, som er under 2% af lejen, og reguleringen skal derfor ikke forelægges til godkendelse på et afdelingsmøde. Dette skyldes, at § 36 i almenboligloven er suspenderet grundet Covid-19.
Fejlen er rettet i boligadministrationssystemet.
Huslejeændringerne varsles med virkning fra 1. februar 2021 og beboerne vil blive orienteret forinden.
Administrationen gør opmærksom på, at der ikke findes hjemmel til at undlade en regulering af huslejen, idet fastsættelsen af husleje er reguleret i Almenlejeloven. Såfremt Kommunalbestyrelsen ikke godkender en regulering af huslejen, vil det være at betragte som støtte af enkeltpersoner, hvilket der ikke er hjemmel til i lovgivningen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune, idet huslejereguleringen ikke påvirker kommunens økonomi.
For den enkelte borger vil der være tale om en merudgift på op til 531 kr. pr måned for ældreboligerne og for plejeboligerne kan der være tale om en reduktion på op til 330 kr. pr måned. Øget boligstøtte vil dog kunne reducere merudgiften.
Lovgrundlag
Almenlejeloven.
Bekendtgørelse om fravigelse af regler på boligområdet som følge af coronavirussygdom (COVID-19).
Kommunalfuldmagten.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 07-10-2020
Taget til efterretning.
Punkt 8 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- KL og Danske regioner har lavet pejlemærker for fremtidens sundhedsvæsen (vedlagt)
- Projektansøgning til Sundhedsstyrelsens rygestoppulje
- Samarbejdsaftale med Langeland ift. madservice – frist for lovliggørelse forlænget til 01.01.22
- Besøg fra KL den 8. oktober 2020 (aflyst)
- Café Aromas jubilæum
- Opfølgning på ”hyrdebrev” om brandsikkerhed på plejecentre.
- KL og Danske regioner har lavet pejlemærker for fremtidens sundhedsvæsen (vedlagt)
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 07-10-2020
Taget til efterretning.