Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 05-05-2020
Godkendt.
Punkt 2 Akutfunktion i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Status til Social- og Sundhedsudvalget på den kommunale akutfunktion. Herunder erfaringer fra projekt ”akutplads i eget hjem”, samt beskrivelse af de udfordringer i sundhedsvæsenet, som akutfunktion kan bidrage til at løse.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget tager status om akutfunktion til efterretning, og på baggrund af denne, drøfter fremtidig akutfunktion.
Sagsfremstilling
Som en af indsatserne i den nationale handlingsplan for den ældre medicinske patient, formulerede Sundhedsstyrelsen i 2014 kvalitetsstandarder for kommunale akutfunktioner. Med kvalitetsstandarderne blev der opstillet en række krav til kommunerne, om varetagelse af særlige og specialiserede sygeplejeindsatser.
Formålet med akutfunktionen er at forebygge forværring af akut opstået eller kendt sygdom gennem en tidlig, proaktiv indsats, og at følge op på sygehusets pleje- og behandlingsindsats. Der stilles blandt andet krav om en døgndækkende varetagelse af specialiserede kliniske opgaver, som fx blodprøvetagning og væskeindgift direkte i blodåren.
I Svendborg Kommune var vi forud for Sundhedsstyrelsens krav, idet Social og Sundhedsudvalget i 2013 igangsætte ’Projekt færre akutte indlæggelser’, med etablering af et Akutteam’ som en af de centrale indsatser. På baggrund af et registreret fald i akutte indlæggelser blev Akuttemaet med godkendelse i udvalget december 2015 i drift sat, med fortsat fokus på udvikling af området.
Udviklingen i det danske sundhedsvæsen betyder, at kommunerne overtager flere opgaver fra regionerne. Borgerne sættes i behandling, og udskrives derefter til videre behandling og opfølgning i eget hjem. Kommunerne skal derfor være klar til, at borgere er hjemme i tilstande, der er ustabile og ændrer sig hurtigere og til at håndtere de nye krav og anvendelse af ny teknologi. Udviklingen i befolkningssammensætningen, hvor der vil blive relativt flere ældre i alderen 65+, særligt sker den procentvise stigning i aldersgruppen 75-89 år.
I oktober 2018 fik Svendborg Kommune ca. 10 millioner fra satspuljemidlerne til gennemførelse af et 2 årigt projekt der skal videreudvikle akutfunktionen. Formålet med projektet er, at afprøve i hvilket omfang en videreudvikling af akutfunktionen med etablering af akutpladser i op til 3 døgn hos borgere i eget hjem, i højere grad kan forebygge unødige indlæggelser og genindlæggelser hos meget svækkede borgere i kommunens ældrepleje.
Projekt ’3-døgns forløb’ skal evalueres til efteråret. De foreløbige tendenser er ’3-døgns forløb’ er med til at forebygge unødige indlæggelser og genindlæggelser.
3 faktorer har betydning for dette:
- En styrkelse af medarbejderne kliniske og vurderingsmæssige kompetencer på et højt specialiseret faglig niveau
- En organisering der muliggør en høj grad af fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelse og opgavevaretagelse
- Et styrket samarbejde med de praktiserende læger og afdelinger på sygehuset, især FAM og Geriatrisk afdeling.
I forbindelse med ældreområdets håndtering af Corona krisen, har den nuværende organisering af akutfunktionen spillet en væsentlig rolle. Med akutfunktionens specialiserede faglige og kliniske kompetencer, og fleksibiliteten i opgaveorganisering, har det være muligt at etablere særligt tilrettelagte isolationsforløb for borgere med mistanke om smitte, eller med påvist smitte.
Det har hurtigt været muligt for os at efterkomme de eksterne krav til øget beredskab til aflastning af sygehusvæsnet, på grundlag af den eksisterende organisering af akutfunktionen. Endvidere vil de nye krav til midlertidig varetagelse af visse lægeopgaver, som fremgår af ny bekendtgørelse om rammedelegation, være mulige at varetage, idet vi allerede nu har sygeplejersker ansat i akutfunktionen der har de fornødne kompetencer.
Det er således administrationens anbefaling, at videreføre en udvidet akutfunktion med ovenstående elementer.
På mødet vil der være en kort præsentation af punktet.
Sammenhæng til politik
Værdighedspolitik.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
En udvidet døgndækkende akutfunktion vil kræve budgetudvidelser
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 05-05-2020
Status taget til efterretning. Udvalget ønsker forslaget medtaget som budgettema.
Punkt 3 Status - Covid-19-situationen på Social- og Sundhedsområdet
+Beslutningstema
Orientering om den aktuelle situation.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Orientering om aktuel status på udviklingen samt de indsatser, der er igangsat og påtænkes igangsat, herunder gradvis genåbning af besøg og tilbud.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 05-05-2020
Orientering taget til efterretning. Udvalget ønsker at blive orienteret om udmøntningen af midlerne til sårbare ældre. Udvalget ønsker, at midlerne kommer hurtigt i anvendelse og at lokale kultur- og foreningsaktiviteter prioriteres samt at både borgere på plejecentre og i eget hjem tilgodeses.
Punkt 4 Budgetopfølgning 1. kvartal 2020 - Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 31. marts 2020 for Social- og Sundhedsudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen godkendes og indgår i den samlede opfølgning til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
Budgetopfølgningen pr. 31. marts 2020 viser følgende afvigelser mellem det forventede regnskab og korrigeret budget for henholdsvis serviceudgifterne og overførselsudgifterne:
Serviceudgifter:
For serviceudgifterne udgør det forventede regnskab 1.017,8 mio. kr. Afvigelsen i forhold til det korrigerede budget kan specificeres således på politikområder:
- 7,0 mio. kr. ældreområdet
- 8,2 mio. kr. socialområdet
- 1,4 mio. kr. sundhedsområdet
- 16,6 mio. kr. i alt incl. 6,0 mio. kr. i anslåede COVID-19 udgifter
Derudover er der på udvalgets område en negativ overførselspulje på 5,7 mio. kr., således at den samlede afvigelse er på 22,3 mio. kr. Den negative overførselspulje er et udtryk for forventningen til størrelsen af de positive overførsler ved regnskabsafslutningen. Det lykkedes ikke i 2019 at opfylde denne forventning, og det vil næppe kunne opnås i 2020.
Overførselsudgifter:
For overførselsudgifterne udgør det forventede regnskab 220,8 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 3,4 mio. kr., hvoraf den kommunale medfinansiering (KMF) udgør 3,1 mio. kr. Der søges tillægsbevilling til dækning af merforbruget vedr. KMF.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapport.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 05-05-2020
Godkendt, idet den oversendes til økonomiudvalget.
Punkt 5 Budget 2021 - temaer, Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter temaer til budget 2021.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 drøftes udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering.
På udvalgets møde d. 7. april blev det besluttet at arbejde videre med følgende temaer:
- Videreførelse af akutfunktionen
- Rekruttering af plejepersonale
- Demografi ældre
- Demografi/mængdeudvikling social
- Demografi/mængdeudvikling sundhed
- Sundhedsfremmende indsatser
- Masterplan / bolighandlingsplan, ældreområdet
- Frivilligområdet / frivillighuset
- Skærpede myndighedskrav
Der er vedlagt foreløbige beskrivelser af temaerne. Derudover er vedlagt temabeskrivelse vedr. kommunale EGU-pladser, der også behandles af Børne- og Ungeudvalget. Udvalget drøfter, hvilket temaer administrationen skal arbejde videre med.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jf. budgetproceduren skal udgiften vedr. temaer ledsages af tilsvarende forslag til finansiering inden for fagudvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 05-05-2020
Drøftet. Temabeskrivelserne oversendes til behandling på udvalgsmødet i juni 2020 med henblik på prioritering og mulig finansiering. Efter mødet i juni sendes de prioriterede temaer og eventuelle finansieringsforslag i høring. Der holdes dialogmøde med rådene og S-MED forud for udvalgsmødet i august, hvor udvalget træffer beslutning om, hvilke forslag der sendes videre til budgetforhandlingerne.
Punkt 6 Finansiering af platformen Boblberg
+Beslutningstema
Drøftelse af finansiering af den årlige udgift i forbindelse med den digitale platform Boblberg i 2021 og efterfølgende år. Udgiften til Boblberg i 2021 er 107.049 kr.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget drøfter finansiering af den årlige udgift til platformen Boblberg i 2021 og efterfølgende år med henblik på kommunens budgetlægning for 2021. Udgiften til Boblberg i 2021 er 107.049 kr.
Sagsfremstilling
På Social- og Sundhedsudvalgets møde den 5. november 2019 blev den digitale platform Boblberg drøftet i forhold til mulighederne for anvendelse af Boblberg i Svendborg Kommune. Social- og Sundhedsudvalget besluttede at få afdækket mulighederne for brugen på tværs af kommunen. Udvalget afsatte desuden 50.000 kr. i 2020, fra § 18-midlerne til det frivillige sociale område, til delvis finansiering af Boblberg.
Direktionen besluttede efterfølgende at indgå aftale om samarbejde med Boblberg og aftalte en finansieringsmodel således, at direktørområdet Social, Sundhed og Beskæftigelse dækkede 50.000 kr. og de tre øvrige direktørområder dækkede det resterende beløb i 2020 med hver 20.000 kr. Udgiften til Boblberg var 102.000 kr. og de resterende 8.000 kr. blev afsat til udgifter i forbindelse med PR. Social- og Sundhedsudvalget ønskede på udvalgsmøde den 14. januar 2020, at platformen Boblberg medtages til de kommende budgetforhandlinger.
Svendborg Kommune har indgået aftale med Boblberg i perioden 1. februar 2020 til 31. januar 2021. Aftalen er uopsigelig i perioden for begge parter og kan herefter opsiges af begge parter med 6 måneders varsel.
Portalen blev åbnet for borgere i Svendborg Kommune den 18. december 2019 og en status i januar 2020 fra Boblberg viste, at ca. 1700 borgere havde oprettet sig på platformen og igen medio april 2020 er 2070 oprettet. Svendborg Kommune holder statusmøde med Boblberg i juni 2020.
Boblberg forestår arbejdet med PR og har været flere steder både internt i kommunen og eksternt eksempelvis på uddannelsesinstitutioner.
Forslag til budgettema er vedlagt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgift i forbindelse med finansiering af Boblberg i 2021 og årene frem. Prisen på Boblberg reguleres årligt 4,95%:
År | Beløb |
2021 | 107.049 kr. |
2022 | 112.348 kr. |
2023 | 117.909 kr. |
2024 | 123.746 kr. |
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 05-05-2020
Udvalget ønsker, at der udarbejdes et budgetforslag.
Punkt 7 Svendborg Kommune Sundhedspolitik 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af den reviderede Sundhedspolitik 2020.
Indstilling
Administrationen indstiller,
- At udvalgt godkender udkast til revideret indhold i Sundhedspolitikken 2020
- At Sundhedspolitikken 2020 sendes til høring i relevante fagudvalg
- At Byrådet godkender Sundhedspolitikken 2020.
Sagsfremstilling
På baggrund af en drøftelse i Social- og Sundhedsudvalget den 9. oktober 2019, blev det besluttet at revidere Svendborg Kommunes Sundhedspolitik fra 2016.
Sundhedspolitikken er nu revideret og tilpasset i forhold til præcisering af Social- og Sundhedsudvalgets visioner. Derudover er afsluttede indsatser erstattet med nye eksempler som understøttet temaerne i politikken.
Det endelige layout er endnu ikke på plads.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 05-05-2020
Udkast drøftet. Udvalget ønsker, at drøfte udkastet på et kommende møde, herunder den videre proces og mulig handleplan.
Punkt 8 Årsrapport Demens 2019
+Beslutningstema
Forelæggelse af årsrapporten for Demensområdet i Svendborg Kommune 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At årsrapporten for Demensområdet i Svendborg Kommune 2019 tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Demenskonsulenterne udarbejder 1 gang årligt en rapport, der beskriver status på demensområdet i Svendborg Kommune - samt udviklingsmål for det kommende år. Se vedhæftede bilag.
I den Nationale Handlingsplan for Demens fra Sundhedsstyrelsen defineres fem fokusområder. De fem områder er:
Tidlig opsporing, Bedre kvalitet i pleje, omsorg og rehabilitering, Støtte og rådgivning til mennesker med demens, Demensvenlige samfund og boliger samt Øget videns- og kompetenceniveau. Svendborg Kommune har igangværende tiltag der adresserer alle de kommunale anbefalinger i den nationale handlingsplan.
Ældreområdet har defineret følgende udviklingstiltag og indsatser i 2020 på demensområdet i Svendborg Kommune:
- Drift af Demenscenter Sydfyn, Rådgivnings- og Kontaktcenter for mennesker med demens og deres pårørende
- Afholde undervisning for familier med demens, 3 aftener forår og 3 aftener efterår
- Udvikle tilbud til at fremme Svendborg som en demensvenlig kommune, i samarbejde med Demens Alliancen
- Demensvenligt lokalsamfund – marineforeningen er kontaktet ift. interessetilkendegivelse
- Afvikle demensnøgleperson uddannelse i samarbejde med SOSU Fyn
- Afvikle temaeftermiddage forår og efterår for demensnøglepersoner
- Arrangere og afholde demensdage for medarbejdere i Svendborg kommune
- Arrangere og afholde temaeftermiddag om demens for borgere i Svendborg Kommune
- Undervisning om ny lovgivning om magtanvendelse jf. serviceloven kap. 24
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 05-05-2020
Taget til efterretning.
Punkt 9 Registrering af magtanvendelse i 2019 på ældreområdet
+Beslutningstema
Godkendelse af registrering af magtanvendelse i 2019 på ældreområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at registreringen af indberetninger tages til efterretning
Sagsfremstilling
Enhver form for magtanvendelse i forbindelse med foranstaltninger efter §§ 125 – 129 i Lov om Social Service skal registreres og indberettes til det politiske udvalg.
Magtanvendelse indberettes løbende fra ældreområdet til Myndighedsafdelingen, der samler indberetningerne og én gang årligt fremlægger det for det politiske udvalg.
Magtanvendelse kan anvendes hos voksne med betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne. Magtanvendelse skal udøves så skånsomt og kortvarigt som muligt og med størst mulig hensyntagen til den pågældende og andre tilstedeværende, således at der ikke forvoldes unødig krænkelse eller ulempe.
Myndighedsafdelingen i Svendborg Kommune er myndighed for Langeland og Ærø Kommune på magtanvendelsesområdet. I 2019 har der ikke været ansøgninger eller indberetninger fra Ærø og Langeland Kommuner.
Der er modtaget og registreret magtanvendelse overfor følgende antal borgere i Svendborg Kommune i 2019:
§ 125 i Lov om Social Service, Alarm og pejlesystemer:
Der er godkendt fire ansøgninger om anvendelse af særlige døråbnere.
§ 126 i Lov om Social Service, Akut fastholdelse og føren:
Modtaget indberetning om ikke lovlig magtanvendelse. En ansøgning taget til efterretning.
§ 126a i Lov om Social Service, Fastholdelse i hygiejnesituationer:
Der er godkendt ansøgning og indberetning om fastholdelse i hygiejnesituationer for seks borgere.
Modtaget indberetning om ikke lovlig magtanvendelse. Seks ansøgninger taget til efterretning.
En ansøgning er afvist.
§ 127 i Lov om Social Service, Tilbageholdelse i boligen:
Der er ikke modtaget indberetning vedr. § 127.
§ 128 i Lov om Social Service, Beskyttelsesmidler:
Der er godkendt ansøgning om anvendelse af beskyttelsesmidler på tre borgere (hoftesele i kørestol).
§ 129 i Lov om Social Service, Optagelse i særlige botilbud uden samtykke:
Der er ansøgt og godkendt flytning uden samtykke for en borger efter § 129 stk. 3 (værgemål).
Registrering af magtanvendelse i 2019 fra hjemmeplejen og plejecentrene i Ærø Kommune:
Fra Ærø Kommune er der ikke modtaget indberetninger.
Ærø Kommune behandler selv magtanvendelsessager efter §§ 125 – 128.
Registrering af magtanvendelse i 2019 fra hjemmeplejen og plejecentrene i Langeland Kommune:
Fra Langeland Kommune er der ikke modtaget indberetninger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Servicelovens kapitel 24, §§ 125-129.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 05-05-2020
Taget til efterretning.
Punkt 10 Drøftelse og kommentering af udkast til handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025
+Beslutningstema
Drøftelse og kommentering af udkast til handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Social- og Sundhedsudvalget drøfter og kommenterer udkast til handleplan for bæredygtig udvikling og specifikt tager stilling til relevante initiativer under mål 3, 8, 12, 13 og 17.
- Social- og Sundhedsudvalget oversender kommentarer og eventuelle rettelser eller tilføjelser til Miljø og Naturudvalget for deres videre behandling af sagen.
Sagsfremstilling
Bæredygtighedsstrategi 2020 blev godkendt af Byrådet den 28. januar 2020. Miljø- og Naturudvalget besluttede den 5. november 2019, at der skal udarbejdes en handleplan for strategiens implementering i de respektive fagudvalg.
Natur og Miljø har udarbejdet et udkast til handleplanen. Den er vedlagt som bilag 1.
Handleplan for bæredygtig udvikling er en handleplan både for Bæredygtighedsstrategi 2020 og Klima- og Energipolitikken. Planen skal sikre, at den bæredygtige udvikling sættes i gang gennem konkrete initiativer i de forskellige fagområder i organisationen, og blandt borgere og virksomheder i Svendborg Kommune. Der foregår mange relevante initiativer rundt omkring i organisationen. De medtagne initiativer er udvalgt, fordi de er konkrete og målbare.
Handleplanen indeholder initiativer og målsætninger indenfor hver af de 8 af FN’s verdensmål, som er medtaget i Bæredygtighedsstrategi 2020. Den bæredygtige udvikling skal ses som en proces, der er i konstant udvikling. Handleplanen skal derfor evalueres og revideres årligt.
Natur og Miljø har været i dialog med alle afdelingschefer i Svendborg Kommune og alle har budt ind med initiativer og målsætninger. For hvert initiativ er der angivet en baseline. Årstallet for baseline varierer fra initiativ til initiativ afhængig af, hvornår man sidst foretog en opgørelse. Det kan være for 2018, 2019 eller 2020. For enkelte initiativer er der endnu ikke angivet en baseline. Det skyldes, at initiativet først starter op i 2020, og baseline vil derfor blive fastlagt senere i år.
Jævnfør den tidligere fremlagte tidsplan er udkast til handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025 sendt til drøftelse og kommentering i alle fagudvalg i maj 2020. Høringssvar vil blive indarbejdet i handleplanen. Endelig godkendelse i Miljø-og Naturudvalget samt Byrådet er planlagt til juni 2020.
Udkast til handleplan for bæredygtig udvikling vil blive eftersendt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Målsætningerne i handleplanen for 2025 er vurderet mulige at opnå indenfor de nuværende økonomiske rammer. Skal ambitionsniveauet hæves vil det kræve særskilte bevillinger.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Udvalget tiltrådte udkastet, der oversendes til godkendelse i Miljø og Naturudvalget.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 05-05-2020
Udkastet blev tiltrådt. Udvalget ønsker, at der i kommende revision af strategien sættes mere ambitiøse mål for røgfri fremtid.
Punkt 11 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Samarbejde med Langeland Kommune om madproduktion
- Status – flexboliger på Skovsbovej
- Niveau for fritvalgspriser på Fyn
- Puljemidler til Demenscenter Sydfyn
- Status på byggeri i Sandalspakren.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 05-05-2020
Taget til efterretning.