Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-02-2020
Godkendt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Lars Erik Hornemann (V) deltog ikke under behandlingen af punkt 1-4.
Punkt 2 Budgetprocedure 2021 - Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Orientering om budgetproceduren for 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetproceduren for 2021 tages til efterretning
- At udvalget på mødet i marts fastlægger udvalgets egen proces/tidsplan.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget godkendte den 21. januar 2020 vedlagte budgetprocedure for 2021.
De vigtigste elementer i budgetproceduren er følgende:
- Rammestyring – udvalgene skal selv finansiere nye tiltag, uforudsete udgifter samt demografisk udgiftspres m.m. via omstilling og prioritering.
- Primo august vurderer Økonomiudvalget behovet for udarbejdelsen af sparekatalog, når de økonomiske konsekvenser af økonomiaftalen mellem regeringen og KL kendes.
Forløbet af budget 2021 følger de senere års praksis, hvor fagudvalgene i foråret drøfter budgettemaer/indsatser samt eventuelle særlige budgetmæssige udfordringer. På møderne i juni og/eller august fremsender fagudvalgene budgettemaer til Økonomiudvalget.
Med udgangspunkt i budgetproceduren og udvalgets tilkendegivelser vil administrationen udarbejde oplæg til udvalgets egen interne budgetproces for udarbejdelse af budget 2021. Oplægget vil blive behandlet på udvalgets møde i marts.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Styrelsesloven.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-02-2020
Budgetproceduren blev taget til efterretning. Udvalget ønsker et forslag til proces til næste møde.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Lars Erik Hornemann (V) deltog ikke under behandlingen af punktet.
Punkt 3 Bolighandlingsplan på ældreområdet - videre proces og rundtur
+Beslutningstema
Drøftelse af proces for det videre arbejde med Bolighandlingsplan på ældreområdet, herunder godkendelse af program for rundtur på plejecentre.
Indstilling
Direktionen indstiller at Social- og Sundhedsudvalget
- Drøfter videre proces ift Bolighandlingsplan
- Drøfter og godkender program for rundtur på plejecentre den 19.02.20 og den 20.02.20
Sagsfremstilling
Administrationen har på baggrund af kendte data beregnet, at der vil være behov for 10 yderligere plejeboliger i 2023, 20 yderligere i 2024 og 10 yderligere i 2025
Social- og Sundhedsudvalget har på sit møde 14.01.20 drøftet styregruppen vedr. Boformers anbefalinger til Fremtidens Boformer.
Social- og Sundhedsudvalget har tilkendegivet, at de ønsker et oplæg til at fastholde nuværende plejecenterstruktur og at antallet at boliger således udvides ved til- og ombygninger.
Ift. at træffe beslutning i forhold til fremtidig bolighandlingsplan har Social- og Sundhedsudvalget samtidig ønsket at besøge kommunens plejecentre forud for beslutning.
Forslag til program for rundtur er vedhæftet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-02-2020
Handlingsplan drøftet. Programmet godkendt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Lars Erik Hornemann (V) deltog ikke under behandlingen af punktet.
Punkt 4 Modtagere af FrivilligSocialPrisen og RespektPrisen
+Beslutningstema
Beslutte processen for afsløring af prismodtagerne samt godkende de af prisudvalget udpegede prismodtagere.
Indstilling
Administrationen indstiller:
- At Social- og Sundhedsudvalget beslutter processen for afsløring af prismodtagerne.
- At Social- og Sundhedsudvalget godkender de af prisudvalget udpegede prismodtagere.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsudvalget besluttede på udvalgsmøde den 2. april 2019, at en del af de afsatte midler, 150.000 kr. til styrkelse og synliggørelse af den frivillige indsats, skulle prioriteres til fejring af det frivillige sociale område med et arrangement (Nytårskuren den 26. februar 2020), hvor der også uddeles priser til området. På udvalgsmøde den 3. september 2019 godkendte udvalget nedsættelsen af et prisudvalg bestående af 2 repræsentanter fra Social- og Sundhedsudvalget, 2 repræsentanter fra Svendborg Frivilligråd, 1 repræsentant fra Frivilligcenter Svendborg - Kontakt mellem Mennesker og 2 repræsentanter fra Sundhedsafdelingen. Prisudvalget blev tildelt beslutningskompetencen i forbindelse med prisuddelingen.
Prisudvalget udarbejdede i oktober 2019 kriterier og retningslinjer i forbindelse med prisuddelingen samt beskrivelse af priserne:
- FrivilligSocialPrisen hylder en frivillig forening/organisation eller gruppe, der har gjort en særlig indsats i det frivillige sociale arbejde. Med prisen følger 5000 kr. til foreningen/organisationen eller gruppens videre arbejde samt et diplom.
- RespektPrisen hylder en person i det frivillige sociale arbejde, der har gjort en ekstraordinær og/eller vedholdende frivillig indsats. Med prisen følger et personligt gavekort på 1000 kr. og en erindringsgave samt 2500 kr. til det videre arbejde i den forening/organisation eller gruppe, som prismodtageren er en del af. Desuden et diplom.
Processen for prisuddelingen blev aftalt således: Prisudvalget behandler indstillingerne, udpeger de to prismodtagere blandt de indstillede kandidater og indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, som godkender de udpegede prismodtagere. Prismodtagerne afsløres til Nytårskuren, hvor priserne overrækkes.
Fra den 11. november 2019 blev priserne meldt ud bl.a. via pressemeddelelse, Svendborg Kommunes hjemmeside, indslag i Radio Diablo og mails til alle foreninger, organisationer og grupper på det frivillige sociale område. Ved fristen for at indstille kandidater til de to priser den 6. januar 2020 var der indkommet 31 indstillinger i alt. 15 foreninger/organisationer/grupper er indstillet til FrivilligSocialPrisen og 11 frivillige er indstillet til RespektPrisen.
Ved prisudvalgets møde den 15. januar 2020 blev alle indstillingerne gennemgået og to kandidater udpeget som prismodtagere af de to priser (prismodtagerne beskrives på udvalgsmødet). På mødet opstod ideen om at udpege 3 nominerede til hver pris, som meldes ud offentligt inden Nytårskuren den 26. februar og til selve Nytårskuren afsløres prismodtagerne.
Fordelen ved denne ændrede proces er, at det muliggør synliggørelse af de i alt 6 nominerede med portrætter.
Ulemperne ved denne proces er, at der ændres på den allerede udmeldte procedure. At de indstillede kandidater, der ikke nomineres, således ikke længere er spændte over at være i spil til priserne. Sidst, at der indføres et konkurrenceelement, der ikke stemmer godt overens med værdien i det frivillige sociale arbejde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Priserne er en del af det samlede budget på 150.000 kr., der er afsat til styrkelse og synliggørelse af den frivillige indsats. Til priserne er der i alt afsat 15.000 kr.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-02-2020
Udvalget fastholdt den oprindelige plan og godkendte prismodtagere.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Lars Erik Hornemann (V) deltog ikke under behandlingen af punktet.
Punkt 5 Opfølgning på inspirationsmøde om Den Islandske Model
+Beslutningstema
Opfølgning på inspirationsmøde vedrørende Den Islandske Model
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget drøfter opfølgning på inspirationsmødet
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsudvalget inviterede den 29. januar 2020 Byrådets medlemmer til et inspirationsmøde om Den Islandske Model.
På mødet orienterede Jón Sigfússon, direktør for ’Youth in Iceland’ om modellen og efterfølgende redegjorde Nina Krogh Larsen fra Sundhedsstyrelsen om styrelsens arbejde med modellen i dansk kontekst – i samarbejde med 5 danske kommuner.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-02-2020
Udvalget ønsker et oplæg til organisering og en baselinemåling som udgangspunkt for en mulig prioritering.
De andre fagudvalg orienteres med henblik på et opfølgende fællesmøde.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø).
Punkt 6 Lånegaranti til kvindekrisecenter
+Beslutningstema
Orientering om ansøgning til lånegaranti for kvindekrisecenter.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
- At punktet oversendes til Økonomiudvalget til orientering.
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede i budgetforliget for 2020 at afsætte 0,5 mio. kr. i lånegarantistillelse til etablering af nye kvindekrisecenterpladser i Svendborg Kommune. Social- og Sundhedsudvalget besluttede kriterier for behandling af ansøgninger på udvalgets møde den 5. november 2019.
Der har været annonceret på kommunens hjemmeside om ansøgningspuljen med ansøgningsfrist 10. januar 2020.
Der var ikke indkommet ansøgninger ved fristens udløb. Det betyder, at lånegarantistillelsen ikke udmøntes.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lånegarantistillelse på 0,5 mio. kr.
Lovgrundlag
Serviceloven.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-02-2020
Orienteringen blev taget til efterretning. Punktet oversendes til Økonomiudvalget.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø).
Punkt 7 Status på projekt eHealth City Svendborg i 2020
+Beslutningstema
Orientering om status på projekt eHealth City Svendborg
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At Social- og Sundhedsudvalget beslutter, at Svendborg Kommune træder ud af projekt eHealth City
Sagsfremstilling
Projektopstart
Det blev på Social- og Sundhedsudvalgets møde den 6/9-2017 besluttet at indgå i et tværsektorielt samarbejde med OUH og Public Intelligence om projekt eHealth City Svendborg. SDU er efterfølgende kommet med som ligeværdig partner. Projektet har fungeret som en paraply for borgercentreret sundhedsinnovation med borgeren i centrum og med fokus på digital samt social- og netværksbaseret understøttelse af sundhed.
Udvalget afsatte indledningsvist 200.000kr. til at understøtte projektets opstartsfase og den 5/2-2019 besluttede udvalget at afsætte 100.000 kr til fortsat deltagelse i projektet i 2019.
Projektstatus
Der blev indledningsvist gennemført husstandsinterviews, workshops og spørgeskemabesvarelser og på baggrund af inputs fra beboere på Søvangen, Esthersvej og Strynøvej (et såkaldt gadelaboratorie) er der formuleret 13 hovedindsigter, som beskriver borgernes overordnede ønsker til sundhedsvæsnet.
Desuden blev formuleret fire følgende visioner for eHealth City Svendborg:
1) Svendborg som verdens mest forebyggende by,
2) Ingen borgere med kroniske sygdomme indlagt på hospitalet,
3) Vi tager ansvar for hinandens sundhed gennem fællesskaber,
4) Vi bygger et sundhedssystem, der altid er tilgængeligt og uden ventetid.
Med afsæt i hovedindsigterne og de fire visioner blev der defineret to spor for det videre arbejde i projektet; et fællesskabsspor og et kronikerspor. I fællesskabssporet er forskellige fællesskabstiltag blevet afprøvet gennem forskellige prøvehandlinger (eksempelvis nabohjælp og fællesspisning). I kronikersporet er der blevet planlagt workshop, hvor formålet var at generere idéer til, hvordan borgere med kroniske sygdomme undgår indlæggelser på hospitalet.
Svendborg Kommune er gennem eHealthCity blevet involveret i projektet ”Lighed i sundhed gennem nyskabende teknologi - Styrkelse af de første 1000 dage for børn af sårbare familier”. Aktiviteterne i dette konkrete projekt skal udmønte sig i løsninger, der adresserer behov hos sårbare familier. Sundhedsplejen i Svendborg har været involveret i de første to faser i projektet, der vedrører henholdsvist problemafdækning og idégenerering. I de kommende faser vil der blive udarbejdet forskellige løsningsskitser og med baggrund i disse udvikles en prototype, der i sidste ende skal afprøves hos brugerne.
Styregruppen for eHealthCity Svendborg har efterspurgt yderligere medfinansiering fra Svendborg Kommune på 100.000 kr. Tilskuddet skal primært dække udgifter til sekretariatsfunktion ved Public Intelligence.
Administrationen vurderer, at projektet har haft betydning for etablering af vigtige samarbejder og forventer, at det er muligt at videreføre disse samarbejder og visioner, hovedindsigter og konkrete projekter, som er udmøntet i regi af eHealthCity, uden yderligere medfinansiering:
- Samarbejdet med SDU i regi af projekt ”Lighed i sundhed gennem nyskabende teknologi” vil fortsætte i 2020 idet projektet er finansieret af fondsmidler.
- Digital understøttelse af sociale fællesskaber og frivillighed vil fremover blive understøttet af Boblberg platformen.
- Udvikling af nye konkrete projekter vil kunne drage nytte af den fælles forståelse og det tætte samarbejde, som er blevet opbygget mellem Svendborg Kommune, SDU, Public Intelligence og OUH.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Kommunens deltagelse i eHealthCity i 2020 medfører en udgift på 100.000 kr. I 2019 blev udgiften finansieret af mindreforbrug i 2018. Administrationen kan ikke pege på mindreforbrug i 2019, der kan dække sekretariatsfunktion i 2020.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-02-2020
Godkendt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø).
Punkt 8 Økologisk spisemærke i Socialafdelingen
+Beslutningstema
Orientering om det økologiske spisemærke på socialområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede d. 27. februar 2018, at Svendborg Kommunes køkkener skal have opnået bronzemærket i økologi inden udgangen af 2019, og at fødevareindkøb fortrinsvis foretages lokalt. Bronzemærket kræver, at 30-60% af det samlede fødevareindkøb er økologisk.
På socialområdet er følgende køkkener en del af omlægningen:
- Skovsbovej 111
- Ryttervej
- Sydbo
- Vestereng
- Forsorgscenter Sydfyn.
Madproduktion i støttecentre er at ligestille med borgerens private køkken. Indkøb i disse tilbud omhandler derfor ikke kravet om bronzemærket i økologi.
Fremdriften i omlægningen til det økologiske spisemærke fordeler sig således at:
- Ryttervej, Vestereng og Sydbo har erhvervet det økologiske spisemærke i bronze
- Forsorgscenter Sydfyn har indsendt ansøgning og afventer svar fra Fødevarestyrelsen
- Skovsbovej 111 indsamler den sidste dokumentation og forventes at ansøge i starten af februar.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Omlægningen til mere økologi skal ske inden for den eksisterende økonomiske ramme gennem tilretning af råvareforbruget.
Såfremt det viser sig, at omlægningen er udgiftsdrivende ud over pristalsfremskrivningerne i forhold til borgerens egenbetaling orienteres Social- og Sundhedsudvalget.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-02-2020
Taget til efterretning.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø).
Punkt 9 Oversigt over puljefinansierede projekter, februar 2020
+Beslutningstema
Oversigt over puljefinansierede projekter i Social og Sundhed.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Driften og udviklingen i Social og Sundhed er i disse år understøttet af en række puljefinansierede projekter.
Social- og Sundhedsudvalget godkender projektansøgningerne løbende i forbindelse med ansøgning til Sundhedsstyrelsen, Socialstyrelsen m.fl., og følger med i udviklingen via nyhedsbreve, evalueringer og lignende.
Social- og Sundhedsudvalget har ønsket at få et samlet overblik over, hvilke puljefinansierede projekter der er i gang to gange årligt. Aktuelt er der 10 puljefinansierede projekter i gang.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-02-2020
Taget til efterretning. Fremover vil opfølgningen være mindst 1 gang årligt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø).
Punkt 10 Orientering om rygestopindsats i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Orientering om rygestopindsats i Svendborg Kommune
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social- og Sundhedsudvalget orienteres om rygestopindsatsen i Svendborg Kommune
Sagsfremstilling
Svendborg Kommunes rygestopindsats er forankret i Sundhedshuset. Sundhedshuset levere rygestopkurser og har forebyggende indsatser ift. rygestart særligt ift. unge.
Den kommunale rygestopindsats er et gruppeforløb med 6 mødegange og 8-10 deltagere. Borgerne henvisnes fra hhv. sygehus, privatpraktiserende læger og derudover er der mulighed for at borgeren selv henvender sig til Sundhedshuset.
I 2016 blev der afholdt 4 hold af rygestopkurser årligt, og dette tal var i 2019 steget til 11 afholdte hold. På nuværende tidspunkt er ventetiden til opstart på et rygestophold i Sundhedshuset 8 mdr. I 2018 blev der samlet henvist 87 borgere og i 2019 blev der henvist 120 borgere. Alene i perioden november 2019 og januar 2020 i år blev der henvist 66 borgere til rygestoptilbud, hvilket har resulteret i den aktuelle ventetid.
Som et led i Sundhedsaftalen er sygehusene i region Syddanmark forpligtet til systematisk at spørge borgerne ift. ønske om rygestoptilbud og sende en henvisning til kommunerne. OUH har gennem det seneste år arbejdet for at udbrede denne systematik og psykiatrien er netop startet op på sammen procedure. Dette giver en støt stigning i antallet af henvisninger til rygestoptilbud i Svendborg Kommune. Derudover henviser almen praksis ligeledes i stigende grad.
I 2019 leverede Sundhedshuset tre særskilte rygestopkurser for kommunens ansatte i forbindelse med at kommunen overgik til røgfri arbejdstid. Disse hold indgår ikke i ovenstående holdopgørelse og blev finansieret særskilt af kommunen.
Sundhedshuset levere to gange årligt en rygestopindsats på socialområdet. I samarbejde med socialafdelingen fastlægges to steder eks. Grønnemoseværkstederne, Impuls, Forsorgscentret, hvor rygestopinstruktørerne lokalt afholder en rygestopindsats for borgerne tilknyttet stedet. Samarbejdet er meget positivt med giver anledning til at der går år mellem en rygestopindsats det enkelte sted. Denne indsats er opstået ift. at give et tilbud til en målgruppen som kan have vanskelig ved selv at være opsøgende.
Sundhedshuset arbejder derudover med forebyggende indsatser ift. rygestart blandt unge. Der er etableret et samarbejdet med folkeskolerne om forebyggelse af rygestart hvilket foregår i samarbejde med SSP. Det er særligt udskolingen som er målgruppen for denne indsats.
Der har tidligere været et samarbejde med ungdomsskolerne, men grundet begrænsede ressourcer er dette pt nedprioriteret til fordel for rygestopkurserne i Sundhedshuset.
Jf. Sundhedsstyrelsens anbefalinger på området angives, at kommunerne skal leverer fleksible rygestop forløb, dvs. både hold og individuelle tilbud, såfremt en borgere har særlige behov og derved ikke kan deltage i et holdtilbud. Derudover fremgår det af anbefalingerne, at borgere bør kunne begynde et rygestopforløb indenfor få uger fra henvisningstidspunkt, hvilket Svendborg Kommune pt. ikke lever op til.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Løn | 450.000 kr. | 450.000 kr. | 370.000 kr. | 370.000 kr. |
Tilskud til medicin og substitution | 75.000 kr. | 100.000 kr. | 100.000 kr. | 100.000 kr. |
Materialer | 10.000 kr. | 10.000 kr. | 10.000 kr. | 10.000 kr. |
Udgiften til rygestop steg i 2019 og 2020, men falder igen fra 2021. Årsagen til dette er, at den store efterspørgsel på rygestophold har gjort, at der i de to år har været omprioriteret ressourcer til rygestop, hvilket har været muligt på grund af nogle projekter, som ophører med udgangen af 2020.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-02-2020
Udvalget ønsker et forslag til en styrket indsats til budgetforhandling.
Udvalget pålægger administrationen at finde en måde at nedbringe ventetiden til rygestopkurser snarest. Udvalget orienteres om finansiering.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø).
Punkt 11 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Status for helhedsplan for Sandalsparken
- Samarbejde med Fyns Hjemmepleje – opfølgning
- Status på Hjortøhus
- Førtidspension og lønnet tilskudsjob.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-02-2020
Taget til efterretning.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø).