Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Godkendt.
Punkt 2 Budget 2020 - Service og Økonomi for Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Bidrag til Svendborg Kommunes budgetpublikation for 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalgets bidrag til den samlede budgetpublikation for 2020 godkendes.
Sagsfremstilling
Bidrag til publikationen Service og Økonomi for Social- og Sundhedsudvalgets område foreligger til godkendelse.
Bidraget indeholder beskrivelser af politikområder, mål for 2020, beskrivelser af de økonomiske rammer samt nøgletal.
Den samlede publikation for alle udvalg behandles på Økonomiudvalgets møde i december og vil herefter blive tilgængelig på kommunens hjemmeside.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Godkendt, idet udvalget ønsker, at der i 2020 ses på visionerne for sundhedsområdet.
Punkt 3 Evaluering af Social- og Sundhedsudvalgets arbejde
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter evalueringen.
Sagsfremstilling
I forlængelse af Byrådets seminar i 2019 besluttede alle udvalg, at der årligt skulle ske en evaluering af udvalgenes arbejde i de respektive udvalg.
Udvalget har besluttet, at følgende spørgsmål indgår i udvalgets evaluering:
- Hvordan opleves den politiske arbejdsplads i udvalget?
- Hvordan opleves samarbejdet med kollegerne i udvalget?
- Hvad er forventningerne til administrationen?
- Hvordan fungerer samspillet med administrationen?
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Drøftet.
Punkt 4 Kvalitetsstandarder på ældreområdet
+Beslutningstema
Årlig godkendelse af kvalitetsstandarder på ældreområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- ændringer i kvalitetsstandarderne på ældreområdet godkendes.
Sagsfremstilling
Ifølge serviceloven skal kvalitetsstandarderne på ældreområdet politisk godkendes en gang årligt. Vedhæftet som bilag er de kvalitetsstandarder, hvor der er ændringer.
Øvrige kvalitetsstandarder er tilgængelige på kommunens hjemmeside http://www.svendborg.dk/service-til-aeldre-og-handicapppede, og kan fremsendes til udvalget efter anmodning.
Kvalitetsstandard for Forebyggende hjemmebesøg:
Der forelægges en ny kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg for ældre. Efter lovændring vedrørende forebyggende hjemmebesøg til ældre (Serviceloven §79a), inviterer Svendborg Kommune alle borgere, der fylder 70 år til et fælles informationsarrangement. Informationsarrangementet afholdes også for borgere, når de fylder 75 og 80 år.
Kvalitetsstandard for praktiske opgaver (større oprydningsopgaver og hovedrengøring):
Med baggrund i en principafgørelse fra Ankestyrelsen, vedr. hovedrengøring og hjælp til større oprydningsopgaver foreslås ændring af kvalitetsstandard for praktiske opgaver i Svendborg Kommune, hvor det tidligere har været specificeret, at ydelsen ikke omfatter hovedrengøring.
Følgende forudsætninger skal iflg. Ankestyrelsen være til stede for at borgeren er berettiget til at modtage hjælp til større oprydningsopgaver og hovedrengøring:
- Borger skal være berettiget til praktisk hjælp i henhold til SEL §83.2
- Der skal være tale om rengøringsopgaver, som kun forventes varetaget 1-2 gange om året
- Der skal være tale om praktiske opgaver, som er en naturlig del af det at have et hjem
- Opgaverne skal ligge indenfor bestemmelserne vedr. praktisk hjælp og høre under hjemmehjælpens opgave
- Bevillingen skal sikre, at borger fortsat har mulighed for at klare sig i eget hjem
Hovedrengøring og større oprydningsopgaver, kan eksempelvis (jf. Ankestyrelsens principafgørelse) omfatte:
- Vask af skabe, paneler og dørkarme
- Afrimning af fryser
- Afkalkning af fliser
- Fjernelse af aviser og pap m.m, der hindrer vedligeholdende rengøring
Forslag politisk niveau:
Ansøgning om hjælp til større oprydningsopgaver og hovedrengøring sker til Myndighedsafdelingen.
Der bevilliges disse ydelser for 1 år ad gangen
Opgaver har ikke et større omfang, end at det kan rummes indenfor 2 timer 1 gang indenfor det givne år.
Hjælp til større oprydningsopgaver og hovedrengøring er eksempelvis ikke:
- Sanering, bortskaffelse af møbler til storskrald.
- Rensning af madrasser, møbler eller tæpper.
- Bortskaffelse af massive mængder affald og lign, der ikke kan håndteres af den almindelige renovation, og som eventuelt kræver leje af container.
- Rengøring efter skadedyrsbekæmpelse, hvor der er synlige spor efter skadedyr, der kræver, at der anvendes specialudstyr, eller specielt beskyttelsesudstyr.
- Vask af tøj med skimmel, væggelus med videre.
Disse typer opgaver kan visiteres efter en konkret ansøgning af Socialafdelingen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Øgede udgifter til frit valg i forhold til levering af ydelserne.
Lovgrundlag
Lov om social service § 79a, 83, 84, 85 og § 88
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Godkendt.
Punkt 5 Vedtægter for bruger- og pårørende råd på plejecentre
+Beslutningstema
Godkendelse af reviderede vedtægter for bruger- og pårørenderåd på plejecentre i Svendborg Kommune
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Social- og Sundhedsudvalget godkender reviderede vedtægter for bruger- og pårørenderåd på plejecentre i Svendborg Kommune
Sagsfremstilling
Vedtægterne for bruger- og pårørenderåd er udarbejdet i 2007 i henhold til lov om Social Service § 17 om bruger- og pårørenderåd. Denne lov er ikke længere gældende. Vedtægter for bruger- og pårørende råd på plejecentre i Svendborg Kommune er således revideret i henhold til gældende lovgivning.
Svendborg Kommune ønsker at skabe dialog og inddragelse af beboere og pårørende på Svendborg Kommunes Plejecentre. Det gøres blandt andet via Bruger- og pårørenderåd på plejecentrene i kommunen.
Bruger- og pårørenderådet inddrages eksempelvis ved fastlæggelsen af retningslinjerne for det gode hverdagsliv på plejecentret, servicepakker, klippekort og aktiviteter i de enkelte boenheder.
Der er i øjeblikket Bruger- og pårørenderåd på 14 ud af 15 kommunale plejecentre. Målsætningen er, at alle plejecentre har et bruger- og pårørenderåd.
I forbindelse med implementeringen af masterplanen for fremtidens ældreliv frem mod 2025 arbejder ældreområdet blandt andet på den samskabende proces mellem borger og kommune og hvordan Bruger- og pårørenderåd kan inddrages i endnu større sammenhæng.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Lov om social service kapitel 5 §16: Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at brugerne af tilbud efter denne lov får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene. Kommunalbestyrelsen fastsætter skriftlige retningslinjer for brugerindflydelsen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Godkendt.
Punkt 6 Rekrutteringsindsatser på ældreområdet
+Beslutningstema
Orientering om rekrutteringsindsatser på ældreområdet i Svendborg Kommune i relation til Masterplan for fremtidens Ældreliv
Indstilling
Direktionen indstiller, at Social og Sundhedsudvalget
- Tager orientering til efterretning
Sagsfremstilling
I Masterplanen for fremtidens ældreliv 2025 beskrives, hvordan Ældreområdet skal sikre gode og fagligt spændende arbejdspladser, der sikrer rekruttering og fastholdelse af medarbejdere.
Ældreområdet har fokus på at skabe faglige fællesskaber, der kan sikre fastholdelse og rekrutteringsmuligheder i fremtiden. Blandt andet ved at samle fagligheder, der giver udviklingsmuligheder og kvalificerede medarbejdere til at håndtere fremtidens udfordringer og krav.
Samtidig igangsættes diverse rekrutteringsindsatser, der skal sikre, at der fortsat uddannes Social- og sundhedspersonale til området.
Ældreområdet arbejder systematisk med rekruttering og fastholdelse af medarbejdere. Der udarbejdes årligt en statusrapport for at følge udviklingen på området i forhold til fremtidig rekruttering og tiltag.
Ifølge statusrapporten for rekruttering og fastholdelse på ældreområdet 2018 er antallet af ledige stillinger ens i forhold til 2017, mens antallet af ansøgere pr. opslåede stilling er faldet.
I 2018 er der ca. 20 % flere medarbejdere, der forlader deres job i forhold til 2017.
Den samlede ansættelsesperiode i Svendborg er i 2018 præget en stor andel af korttidsansatte, og dette er også et område, der bør fokuseres på fremadrettet.
Social og Sundhedsskolens hold er som de foregående år helt optaget, og der har i 2018 ikke været problemer med at tiltrække nye elever.
Personalets aldersmæssige fordeling vurderes på nuværende tidspunkt ikke at være en udfordring for den samlede fastholdelses- og rekrutteringsindsats på ældreområdet. Der er stadig mere end 10 år til at den helt store aldersgruppe, de 50-54-årige, forventes at gå på pension.
Samlet set konkluderer statusrapporten for 2018, at de nævnte udfordringer på fastholdelses- og rekrutteringsområdet ikke er af en sådan karakter, at der skal iværksættes nye større initiativer.
I 2019 er der således valgt at fokusere yderligere på enkelte elementer i fastholdelses- og rekrutteringsindsatsen for at ældreområdet også i fremtiden kan tiltrække og fastholde fagligt kompetente medarbejdere.
Indsatserne har både til formål at tiltrække ansøgere til Social- og Sundhedsskolen og til skabe kendskab og interesse for Social- og Sundhedsfaget. Det forventes, at det på sigt også vil få indflydelse på Social og Sundhedsområdets image
Nye indsatser, ældreområdet
- Har indgået aftale med skoleområdet om adoption af udskolingsklasser. Således har 7 plejecentre har adopteret en 7. klasse i nærområdet.
- Er i gang med pilotprojekt ift at få erfaringer med fritidsjob for under 18 årige på plejecentrene
- IGU (Integrations Grunduddannelse)
- I samarbejde med Jobcentret arbejdes med forløb for ledige ”Midt i livet”
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tiltagene indeholdes indenfor eksisterende budgetter
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Taget til efterretning.
Punkt 7 Anvendelse af Hjortøhus
+Beslutningstema
Opdatering af Socialafdelingens bolighandlingsplan ved anvendelse af Hjortøhus.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social- og Sundhedsudvalget beslutter, at Socialafdelingen udarbejder beslutningsgrundlag for ibrugtagning af Hjortøhus til sociale boliger og
- at Socialafdelingen som del af beslutningsgrundlaget opdaterer bolighandlingsplanen
Sagsfremstilling
Socialafdelingen kan ved at tage Hjortøhus i anvendelse styrke forsyningspligten for tilbud til borgere efter Serviceloven i egne kommunale tilbud. Bygningens beliggenhed og indretning giver flere anvendelsesmuligheder afhængigt af valgte målgrupper. Tilgang af Hjortøhus vil øge Socialafdelingens tilbudsvifte og give øget fleksibilitet med flere midlertidige boliger.
Hjortøhus
Ejendommen Hjortøhus er beliggende på Hjortøvænge 40 i østre bydel mellem Caroline Amalie Lund, Haveforeningen Ørkild og 18 SAB rækkehuse. Matriklen er 10.481 m2 med et samlet bygningsareal på 605 m2, hvoraf 432 m2 er godkendt til beboelse.
Bygningen ejes af Svendborg Kommune og blev indtil 2013 anvendt til døgninstitution for børn og unge under 18 år. Siden har bygningen været anvendt til genhusning af børnehave, friskole, aflastningstilbud til børn og heldagslegestuen. Bygningen anvendes ikke aktuelt.
Bolighandlingsplan
Social- og Sundhedsudvalget godkendte i 2016 Socialafdelingens bolighandlingsplan, som satte rammen for udviklingen i boligbehov frem til 2020. Analysen i 2016 samt opdateringen af bolighandlingsplanen i 2017 pegede på et behov for midlertidige boliger.
Med budgetforliget for 2018 blev det besluttet at opføre flexboliger i tilknytning til Skovsbovej 111. Flexboligerne tages forventeligt i brug sommeren 2020 og forbedrer muligheden for at visitere borgere til internt midlertidigt socialpsykiatrisk botilbud. Flexboligerne imødekommer stigende efterspørgsel fra psykiatrien til færdigvarslede patienter. Flexboligerne vil også kunne anvendes til kortere aflastningsophold, hvor der er behov for at afklare støttebehovet. Der er løbende en venteliste på 4-6 borgere.
Socialafdelingen valgte i 2018 at omlægge det midlertidige botilbud på Høje Bøgevej til borgere med udviklingshæmning. Tilbuddets 7 pladser blev hurtigt taget i anvendelse. Der er efterspørgsel efter flere pladser. Efterspørgslen medfører et fortsat køb af tilbud i andre kommuner, regioner eller hos private udbydere.
Socialafdelingen vurderer aktuelt, at Hjortøhus kan anvendes til midlertidige boliger efter Servicelovens § 107 til en eller flere målgrupper:
- Borgere med handicap, fx autismespektrumsforstyrrelser
- Borgere med psykiatrisk lidelse
- Yngre borgere i hjemløshed
Der er kontinuerligt efterspørgsel efter 4-8 tilbud pr. målgruppe. Hjortøhus vil desuden øge muligheden for at tilbyde eksternt placerede borgere tilbud i egen kommune.
Projektet ”Ung under eget tag” har hjemløse unge mellem 18 og 30 år som målgruppe. Det er overordnet set en målgruppe, der ikke har erhvervet eller mulighed for i netværk at erhverve kompetencer til at understøtte fastholdelse af relationer, bolig, uddannelse eller beskæftigelse. Hjemløsetællingen fra 2019 viste, at Svendborg Kommune havde 6 unge i alderen 18-24 og samme antal i alderen 25-29 år som registrerede hjemløse. Hjortøhus er ideelt i forhold til målgruppen, idet projektet tilbyder mulighed for at bringe forskellige boformer i anvendelse.
Efter Social- og Sundhedsudvalgets beslutning vil den eller de endelige målgrupper for Hjortøhus blive afklaret.
Hjortøhus øger mulighederne for tilbud i eget regi og kan desuden reducere fremtidige anlægsbehov.
Efter beslutning om anvendelse af Hjortøhus vil Socialafdelingen opdatere bolighandlingsplanen til drøftelse i Social- og Sundhedsudvalget medio 2020. Opdatering af bolighandlingsplanen vil ske koordineret med Ældreområdet jf. Social- og Sundhedsudvalget drøftelse på Udvalgets møde den 5. november 2019 vedr. udmøntning af retningerne fra masterplanens fokusområde vedrørende Boformer.
Økonomi
I 2017 vurderede CETS, at den samlede udgift for at bringe bygningen i stand til samme formål var 1.8 mio. kr. inkl. udgifter til inventar. Den største udgift er 0,7 mio. kr. til ventilation. Der blev anbefalet en udgift på 0,2 mio. kr. til udskiftning til LED-belysning. Jf. vurdering fra CETS er de samlede bygnings- og inventarrelaterede udgifter på 2 mio. kr.
Hjortøhus vil blive drevet som takstfinansieret tilbud og vil ikke medføre øgede ugifter for Socialafdelingen, idet pladserne er alternativ til eksternt køb.
Udgifter til bygning og inventar vil indgå som ejendoms- og kapitalomkostninger i takstberegningen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Klargørelse af Hjortøhus til brug som midlertidige boliger mv. finansieres via takst og dermed inden for egen ramme.
Oprettelse af tilbud på Hjortøhus vil tilføre arbejdspladser til Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
Serviceloven.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Godkendt.
Punkt 8 Tilsyn på Svendborg Kommunes sociale tilbud
+Beslutningstema
Orientering om tilsyn på Svendborg Kommunes sociale tilbud i 2. og 3. kvartal i 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At udvalget tager tilsynsrapporterne til efterretning.
Sagsfremstilling
I henhold til retssikkerhedsloven har kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses. Formålet med tilsynet på det sociale område er at påse, at borgerne får den hjælp og støtte, de har ret til ud fra gældende regler.
Den kommunale tilsynsopgave på det specialiserede socialområde i Svendborg Kommune varetages af henholdsvis Socialafdelingen og Socialtilsyn Syd.
Socialafdelingen fører tilsyn med Svendborg Kommunes beskæftigelsestilbud, samt aktivitets- og samværstilbud. Socialtilsyn Syd fører tilsyn med kommunens støttecentre, botilbud og misbrugsbehandlingstilbud.
Socialtilsyn Syd bedømmer tilbuddene på baggrund af en central fastsat kvalitetsmodel, som fremgår af figur 1. Kvalitetsmodellen består af syv temaer og en bedømmelsesskala.
Figur 1: Socialtilsyn Syds kvalitetsmodel
Tema | Bedømmelsesskala |
1) Uddannelses og beskæftigelse | 1) I meget lav grad opfyldt |
2) Selvstændighed og relationer | 2) I lav grad opfyldt |
3) Målgruppe, metoder og resultater | 3) I middel grad opfyldt |
4) Sundhed og trivsel | 4) I høj grad opfyldt |
5) Organisation og ledelse | 5) I meget høj grad opfyldt |
6) Kompetencer | |
7) Fysiske rammer | |
Socialtilsyn Syd behandler ikke alle temaer ved det enkelte tilsynsbesøg. Det varierer således fra gang til gang, hvor mange af de syv temaer og hvilke temaer, der behandles. Det skal i denne forbindelse bemærkes, at tilsynsrapporterne således kan indeholde bemærkninger fra forrige tilsyn, selvom bemærkningerne ikke længere er aktuelle, da tilbuddet har handlet på dem.
Tilsyn gennemført af Socialafdelingen er mere generelle og er ikke på samme måde bedømt efter en fast kvalitetsmodel med en bedømmelsesskala.
Opsummering af tilsynsrapporterne
Socialafdelingen har i perioden fra cirka den 1. maj til den 30. september 2019 modtaget i alt 13 tilsynsrapporter. Heraf 8 fra Socialtilsyn Syd og 5 fra Socialafdelingen.
De 5 er fra:
- Grønnemoseværkstederne
- Café Møllen
- Stenbruddet
- På Hjørnet
- Café Aroma
De 13 tilsynsrapporter beror på sagen.
Tilsynene giver overordnet set udtryk for, at der er tale om velfungerende tilbud. Der er et højt fagligt niveau, og beboerne trives i tilbuddene.
Socialtilsyn Syd giver kommunernes tilbud en score mellem 4,5 og 5,0. Disse scorer indikerer, at tilbuddene i høj grad eller i meget høj grad lever op til socialtilsynets kriterier. Se venligst bilag 1 for en oversigt over Socialtilsyn Syds score for de enkelte tilbud.
Socialtilsyn Syds bemærkninger
Tilsynet ligger vægt på, at dokumentationsarbejdet fremstår mangelfuldt på nogle områder.
- Der er sidenhen indlagt tid i mødeplanen til dokumentation. Derudover er der udarbejdet en vejledning til brug af Nexus, samt iværksat sidemandsoplæring af de faglige koordinatorer.
Socialtilsynet bemærker, at medarbejder på et botilbud oplyser, at der sker magtanvendelse mange gange om dagen, og at dette ikke kan undgås.
- Der vurderes fra ledelsen, at der ikke sker mange magtanvendelser dagligt, men det har ledelsens skærpede opmærksomhed. Den 6. september 2019 deltog tilbuddets leder og koordinatorer på en temadag om magtanvendelse, herunder opdatering og oplysning om nye regler desangående.
Tilsynsrapporterne har været sendt i høring hos Handicaprådet og Rådet for socialt udsatte. Handicaprådets høringssvar vedlægges som bilag. Høringssvar fra Rådet for socialt udsatte udleveres på mødet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om socialtilsyn samt kapitel 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Taget til efterretning.
Punkt 9 Udpegning af rådsmedlem til Rådet for socialt udsatte borgere
+Beslutningstema
Udpegning af medlem til Rådet for socialt udsatte borgere.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social- og Sundhedsudvalget udpeger Susan Mønster Olesen som medlem af Rådet for socialt udsatte borgere.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsudvalget udpeger rådsmedlemmer til Rådet for socialt udsatte borgere. Rådet fungerer i en 4-årig periode. Hvis et medlem udtræder af rådet, skal udvalget udpege et nyt medlem.
Gitte Madsen fra Kirkens Korshær ønsker at udtræde af rådet. Kirkens Korshær indstiller Susan Mønster Olesen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Godkendt.
Punkt 10 Opfølgning vedr. visioner for Socialområdet
+Beslutningstema
Orientering om fokusområder for Socialafdelingen 2019-2022.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Den 15. januar 2019 drøftede Social- og Sundhedsudvalget visioner for socialområdet i nuværende udvalgsperiode. Der blev udpeget to fokusområder udover Socialafdelingens rehabiliteringsstrategi Fælles Afsæt. De to områder er Unge og mental sundhed og § 85-området.
Unge og mental sundhed
Fokusområdet er i tråd med tilsvarende fokusområde i Sundhedsafdelingen og er aktuelt forankret i fællesmøderne mellem Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget og Social- og Sundhedsudvalget om mental sundhed for børn og unge.
For indeværende planlægges et fælles møde i begyndelsen af 2020 med fokus på Den Islandske Model.
§ 85-området
Socialafdelingen har igangsat en analyse af § 85-området med fokus på:
- Indholdet i tilbud efter Servicelovens § 85
- Anvendte og mulige fremtidige modeller for udmøntning af § 85
- Fremtidige kompetenceudviklingsbehov
Analyseprocessen kommer til at løbe ind i 2020.
Fælles Afsæt
Socialafdelingen har siden 2014 arbejdet på en omstilling til en rehabiliterende arbejdsform med fokus på mestring af eget liv og mindst indgribende tilbud. Det betyder, at Socialafdelingens indsatser skal være styret af, at det giver mening og værdi for borgeren med det formål at øge borgerens selvhjulpenhed og oplevelse af meningsfuldhed.
Socialafdelingen har fem år efter opstart besluttet at genbesøge beslutningsgrundlaget for Fælles Afsæt og prioritere fremtidige indsatsområder.
Analyseprocessen kommer til at løbe ind i 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Lovgrundlag
Serviceloven.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Taget til efterretning.
Punkt 11 Uddannelse af borgere i livreddende førstehjælp
+Beslutningstema
Orientering om samarbejde med AOF Center Fyn - Svendborg i forbindelse med udmøntning af de afsatte midler til uddannelse af borgere i livreddende førstehjælp.
Indstilling
Direktionen indstiller
- At Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Ved budgetforlig for 2020 den 29. oktober 2019 blev der afsat 50.000 kr. årligt til uddannelse af borgere, som gerne vil være førstehjælpere ved hjertestop. Således får borgere mulighed for at få kompetencer i livreddende førstehjælp i forhold til at melde sig frivilligt til Trygfondens ordning ”Hjerteløber”, som Region Syddanmark nu samarbejder med.
Administrationen indgår samarbejde med AOF Center Fyn - Svendborg om afholdelse af uddannelsesforløbene. Uddannelsesforløbene vil primært blive placeret forskellige steder i kommunens lokalområder.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Taget til efterretning.
Punkt 12 Høring af forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020, version 1.0.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget oversender forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020 til Byrådet til godkendelse.
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet et forslag til en Bæredygtighedsstrategi 2020, version 1.0. Forslaget er vedlagt ved bilag 1.
Miljø- og Naturudvalget drøftede den 3. september 2019 et udkast til forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020. På baggrund af de afgivne bemærkninger fra udvalget har administrationen udarbejdet et revideret forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020.
Forslaget indeholder kommunens Lokal Agenda 21-strategi samt har fokus på FNs verdensmål, særligt 8 af de i alt 17 verdensmål, som er mest relevante i forhold til temaerne i Planstrategi ’19:
- Verdensmål 3 – Sundhed og trivsel
- Verdensmål 8 – Anstændige jobs og økonomisk vækst
- Verdensmål 9 – Industri, innovation og infrastruktur
- Verdensmål 11 – Bæredygtige byer og lokalsamfund
- Verdensmål 12 – Ansvarligt forbrug og produktion
- Verdensmål 13 – Klimaindsats
- Verdensmål 15 – Livet på land
- Verdensmål 17 – Partnerskaber for handling
Input fra borgermøde afholdt den 27. juni 2019 er indarbejdet i strategien.
I formuleringen af strategien har der været fokus på følgende gennemgående tematikker:
- Det vi allerede gør,
- Det vi vil gøre,
- Hvordan vi følger op,
- Det borgere, virksomheder og foreninger selv kan gøre, og
- Planer, politikker og strategier, der er med til at realisere verdensmålene.
Denne version 1.0 af Bæredygtighedsstrategien vil i 2020 blive fulgt op af en metode til at vurdere bæredygtighedselementerne i forbindelse med vedtagelse af projekter og strategier.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udmøntningen af handlingerne i forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020 finansieres af de berørte forvaltninger eller ved særskilte bevillinger.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Udvalget beslutter at
- sende Bæredygtighedsstrategi 2020 i høring i alle fagudvalg og i Lokaludvalget forud for strategiens godkendelse i Miljø- og Naturudvalget.
- der i forlængelse af Byrådets endelig godkendelse af Bæredygtighedsstrategi 2020 udarbejdes handleplaner for strategiens implementering i de respektive fagudvalg.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 02-12-2019
Indstillingen blev godkendt.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget fremsender strategien til Byrådets godkendelse med følgende bemærkning:
Udvalget anerkender det store arbejde, der er lagt i udarbejdelse af Bæredygtighedsstrategien og finder overordnet at strategien kommer godt rundt om de relevante verdensmål.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har med særlig interesse fokuseret på verdensmål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst, som udvalget finder særligt relevant.
Udvalget savner, at der i formuleringen af dette afsnit sættes mere fokus på mennesket, som en nødvendig forudsætning for vækst. Det kunne f.eks. gøres ved at formulere et indledende afsnit, der kunne formuleres som følger:
Svendborg kommuner arbejder med at skabe beskæftigelse og tilknytning til arbejdsmarkedet for alle kommunens borgere. Det er vigtigt, at ingen borgere står uden for arbejdsmarkedet, hvis de har mulighed for at bidrage til den økonomiske vækst.
Svendborg Kommune arbejder således målrettet med at skabe beskæftigelse til borgere med selvoplevet handicap samt at nedbringe antallet af unge, der ikke er i arbejde og som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget finder endvidere ikke, at den indsatte boks med initiativer fra borgere, virksomheder eller foreninger harmonerer med målet.
Udvalget anbefaler, at der i det videre arbejde med strategien gives mulighed for udvalgenes aktive medvirken ved udformning af relevante afsnit.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Udvalget tilslutter sig forslaget til strategien og oversender den til godkendelse i Byrådet.
Punkt 13 Høring af regional udviklingsstrategi 2020-2023
+Beslutningstema
Regionsrådet i Syddanmark har sendt udkast til den regionale udviklingsstrategi 2020-2023, Fremtidens Syddanmark, i offentlig høring.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- udvalget drøfter fremsendte forslag til Regional udviklingsstrategi 2020- 2023.
- udvalget tilkendegiver evt. bemærkninger med henblik på et samlet høringssvar.
Sagsfremstilling
Udkast til regional udviklingsstrategi er udarbejdet med henblik på et fælles afsæt for den regionale udviklingsindsats i de næste fire år. Strategiforslaget er blevet til i et bredt samarbejde og i dialog med parter i hele regionen. Parterne har i fællesskab formuleret konkrete forslag til, hvilke udfordringer Syddanmark bør adressere, og hvilken fælles retning, strategien skal sætte.
Strategien understøtter FN’s verdensmål og sætter rammen for den regionale udviklingsstrategi. Verdensmålene sætter retning og giver et fælles afsæt for indsatserne inden for strategiens forskellige spor. Det fælles perspektiv på arbejdet sikrer samtidig sammenhæng på tværs af områderne. Strategien sætter fokus på de områder, hvor regionen kan spille en særlig rolle. Dette har afledt følgende seks strategispor:
- Grøn omstilling, klima og ressourcer
- Rent vand og jord
- Kompetencer til fremtiden
- Sunde levevilkår
- En attraktiv og oplevelsesrig region
- Mobilitet for alle
For hvert strategispor er der udarbejdet tre retningsgivende regionale mål, som bidrager til at imødegå udfordringerne eller til at realisere særlig regionale potentialer.
Proces for høring i Svendborg Kommune
Udkast til regional udviklingsstrategi behandles i fagudvalgene og i Økonomiudvalget. Efterfølgende udarbejdes et samlet høringssvar.
Sidste frist for at afgive høringssvar er 17. januar 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Lov om regioner §5 stk. 2
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 02-12-2019
Drøftet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Drøftet. Udvalget har ikke bemærkninger til udkastet til udviklingsstrategien.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Drøftet.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Udvalget drøftede forslaget til regional udviklingsstrategi.
Punkt 14 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra formanden
- Orienteringen fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Status på omlægning til 30-60% økologi på ældreområdet
- Minikonference om Den Islandske Model
- Program for Frome, 4. februar 2020
- Ophævet påbud på Caroline Amalie
- Orientering om udmøntning af reserven
- Ny aftale til besøg i Alkoholbehandlingen
- Handicapprisen til UFL
- Samarbejde med Langeland Kommune om ældremad
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Taget til efterretning.