Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Godkendt, idet tillægsdagsordenen blev behandlet som punkt 4.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 2 Økonomisk overblik over plejecenterpriser
+Beslutningstema
Orientering om plejecenterpriser på henholdsvis kommunale plejecentre, Svendborg Friplejehjem og selvejende plejecentre Strandlyst og Hesselager.
Indstilling
Administrationen indstiller,
- at orientering om plejecenterpriser tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Bestyrelsen fra Strandlyst har politisk bedt om møde ift. Strandlysts økonomi efter 2021, hvor lønbudgettet på Strandlyst harmoniseres til samme niveau som de kommunale plejecentre.
Den 27. maj 2019 mødtes Hanne Klit og Mette Kristensen fra Social- og Sundhedsudvalget med Herdis Jensen og Hanne Bering fra bestyrelsen for Strandlyst plejecenter. På dialogmødet blev økonomi og udfordringer drøftet og det blev aftalt, at administrationen udarbejder et økonomisk overblik over plejecenterpriser på henholdsvis de kommunale plejecentre, Svendborg Friplejehjem og de selvejende plejecentre, Strandlyst og Hesselager.
Af nedenstående fremgår det, hvad de forskellige plejecentre er tilført pr. plejebolig i budget 2019.
| 2019 | |||
Økonomi tildelt plejeboliger 2019 | Kommunalt plejecenter | Friplejehjem | Hesselager | Strandlyst før harmonisering |
Antal plejeboliger | 492 | 40 | 23 | 37 |
Enhedspris "løn + drift": | 497.459 | 506.363 | 493.030 | 523.922 |
Fra budget 2021, hvor Strandlysts budget er reduceret jævnfør budgetforliget, vil prisen for Strandlyst i 2019 priser være 505.010 kr.
Der indgår udgifter i enhedsprisen til afregning af Friplejehjemmet, der ikke indgår i enhedsprisen til de kommunale plejecentre eller til de selvejende plejecentre, Strandlyst og Hesselager, eksempelvis til supervision, IT-vejledning o.lgn. Se eventuelt bilag.
Udover ovenstående enhedspriser kan plejecentrene søge om tyngdetilpasning til særligt plejekrævende borgere. I 2019 udgør puljen til tyngdetilpasning knap 10,6 mio. inklusiv værdighedsmidler.
Af nedenstående oversigt fremgår dels det samlede bevilgede beløb pr. plejecenter til og med 3. kvartal 2019 samt den gennemsnitlige bevilling pr. plejebolig. Beløbet til Caroline Amalie skyldes en respiratorborger, der kræver døgnbemanding.
Tyngdetilpasning 2019 | ||
Budget: | 10.581.597 | |
Enhedsbeløb pr. plejebolig: | 21.507 | |
|
|
|
| Bevilling 1. - 3. kvartal 2019 | Gens. pr. plejebolig |
Caroline Amalie | 1.820.637 | 72.825 |
Frøavlen | 359.138 | 7.482 |
Gudbjerg | 202.293 | 8.795 |
Damgården | 247.000 | 10.292 |
Thurøhus | 752.115 | 23.504 |
Trollehøj | 217.607 | 6.045 |
Trollemose | 628.615 | 13.096 |
Ådalen | 269.724 | 12.844 |
Stenstrup | 337.155 | 7.329 |
Tåsinge | 559.209 | 14.339 |
Aldersro | 530.186 | 22.091 |
Ollerup | 719.264 | 23.975 |
Bryghuset | 899.574 | 14.279 |
Vindeby Pilevej | 855.361 | 30.549 |
Christinehaven | 90.402 | 18.080 |
I alt | 8.488.280 | 17.253 |
Svendborg Friplejehjem har endnu ikke ansøgt puljen. Fra og med 2021 har de selvejende plejecentre mulighed for at søge om tyngdetilpasning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Udsat.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Taget til efterretning.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 3 Mødekalender for udvalget 2020
+Beslutningstema
Fastsættelse af datoer for møder i Social- og Sundhedsudvalget 2020.
Indstilling
Direktionen anbefaler,
- At mødeplanen – herunder mødetidspunkter – godkendes.
Sagsfremstilling
Møderne foreslås afholdt på følgende tirsdage i 2020 med mødestart kl. 15:30 i kantinen på Svinget 14:
- 14. januar
- 4. februar
- 3. marts
- 7. april
- 5. maj
- 16. juni
- 11. august
- 1. september
- 6. oktober
- 10. november
- 1. december
Såfremt udvalgsmøderne afholdes på center/institution er mødestart kl. 14:45 med rundvisning og information om stedet forud for selve udvalgsmødet.
Forslag til mødeplan fra Direktionssekretariatet for samtlige udvalg er vedlagt.
Økonomiudvalget har den 20. august 2019 godkendt mødeplanen for Økonomiudvalget og Byrådet har den 27. august 2019 godkendt mødeplanen for Byrådet.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Udvalget ønsker at mødet 7. april flyttes til 14. april.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 4 Tillægsdagsorden: Etableringstilskud til Sydfyns Krisecenter
+Beslutningstema
Ansøgning fra Sydfyns Krisecenter om etableringstilskud.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Social- og Sundhedsudvalget tager stilling til, om udvalget ønsker at fremsende ansøgningen til budgetforhandlingerne for 2020.
Sagsfremstilling
Sydfyns Krisecenter har efter oplæg på gruppeformandsmøde fremsendt ansøgning om etableringstilskud på 650.000 kr. til Social- og Sundhedsudvalget. Administrationen blev på mødet den 2. april 2019 bedt om at undersøge, om det er muligt at yde et etableringstilskud.
Social- og Indenrigsministeriet blev på udvalgets anmodning spurgt den 15. maj 2019 og har ved dagsordenens udarbejdelse endnu ikke fremsendt svar jf. bilag. Såfremt ministeriet svarer inden mødet, forelægges svaret på mødet.
Sydfyns Krisecenters ansøgning er bilagt på Social- og Sundhedsudvalgets referat fra mødet den 8. maj 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Engangsudgift på 650.000 kr. i 2020 ved tilsagn om at yde et etableringstilskud.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Et flertal (V og B) ønsker at fremsende ansøgningen til budgetforhandlingerne, idet svaret fra ministeriet afventes. Et mindretal (A og Ø) stemte imod og begærede sagen standset og forelagt Byrådet, idet man vurderer, at det ikke er en kommunal opgave at yde etableringstilskud til et privat, takstfinansieret tilbud.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 5 Budgetopfølgning 2. kvartal 2019 - Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 30. juni 2019 for Social- og Sundhedsudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen godkendes og indgår i den samlede opfølgning til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
Udvikling i forventet regnskab
Som følge af at det forventede regnskabsresultat pr. 31. marts 2019 for serviceudgifter under ét overskred kommunens serviceramme med godt 30 mio. kr., har Økonomiudvalget besluttet, at der fortsat føres en stram økonomistyring, og at områder med større afvigelser i forhold til korrigeret budget i budgetopfølgningen pr. 30. juni 2019 redegør nærmere for de budgetmæssige udfordringer og udarbejder handleplan for imødegåelse af udfordringer. Målet er, at budgetopfølgningen viser en væsentlig forbedring i forhold til pr. 31. marts 2019.
Det forventede regnskab pr. 30. juni 2019 for Social- og Sundhedsudvalget udgør i alt 962,8 mio. kr. (serviceudgifter), og i forhold til forventet regnskab pr. 31. marts 2019 er der tale om en forværring på 6,6 mio. kr. Forværringen kan primært henføres til stigende udgifter på socialområdet.
Udvalgets budgetopfølgning pr. juni 2019 opfylder dermed ikke kravet til et samlet mindreforbrug på udvalgets ramme, der som minimum svarer til den negative pulje.
Efterfølgende redegøres der nærmere for afvigelsen mellem det forventede regnskab og korrigeret budget og årsagerne hertil.
Serviceudgifter
På serviceudgifterne forventes der samlet set et merforbrug på 16,2 mio. kr., som fordeler sig således på politikområder:
| Mio. kr. (-: mindreforbrug, +: merforbrug) |
Ældreområdet | -3,6 mio. kr. |
Socialområdet | 10,1 mio. kr. (eller 5,1 mio. kr. incl. merindtægt særligt dyre enkeltsager) |
Sundhedsområdet | 1,1 mio. kr. |
Negativ pulje | 8,6 mio. kr. |
Udvalget i alt | 16,2 mio. kr. |
På socialområdet er der på primært botilbudsområdet (myndighed) stigende udgifter, og der forventes her et merforbrug på 10,2 mio. kr. mod 4,7 mio.kr. pr. 31. marts 2019. Dels er der tale om en række dyre enkeltsager, hvorfor også indtægterne under særligt dyre enkeltsager (overførselsudgifter) er stigende, og dels er der tale om ekstraudgifter til bl.a. Kofoedsminde og til særlige psykiatripladser i regionen.
Dette giver anledning til en række tiltag i forhold til at reducere forbruget, herunder
- Udvisning af generel tilbageholdenhed
- Vurdering af genansættelser i alle afdelinger.
- Gennemgang og genforhandling af kontrakter vedrørende eksterne køb
- Genforhandling af interne særforanstaltninger
Som følge af besparelserne til budget 2019 og indfasningen heraf ses et ekstraordinært stort pres på økonomien i 2019.
Overførselsudgifter
Der forventes samlet set mindreudgifter/merindtægter på 5,5 mio. kr. på overførselsudgifterne, som primært vedrører merindtægter vedr. særligt dyre enkeltsager på socialområdet. Disse merindtægter vil tilgå socialområdet i forbindelse med overførslerne til 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapport.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Godkendt.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 6 Budget 2020 - temaer og takstoversigt
+Beslutningstema
Temaer og takstoversigt til budget 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At det besluttes, om den reviderede temabeskrivelse vedr. opnormering af gadesygeplejerske skal oversendes til Økonomiudvalget og ledsages af finansieringsforslag.
- At orienteringen om takster for 2020 tages til efterretning og oversendes til Økonomiudvalgets 1. behandling.
Sagsfremstilling
Temaer
Økonomiudvalget besluttede på mødet den 18. juni og på mødet den 20. august, at de fremsendte temaer oversendes til de kommende budgetforhandlinger. Også punktet vedr. ændret holdbarhed af maden i Det Gode Madhus er af Økonomiudvalget besluttet oversendt til budgetforhandlingerne på mødet den 20. august.
Udvalgets temaer, der er fremsendt af Økonomiudvalget til budgetforhandlingerne, er dermed følgende:
- Røgfri fremtid
- Demenscenter Sydfyn
- Masterplan for fremtidens ældreliv
- Ny praktikpladsaftale SOSU
- Rygforskning, ”Av min ryg”
- Frivillighuset
- Opnormering af gadesygeplejerske
- Ændret holdbarhed af mad i Det Gode Madhus
På mødet i Social- og Sundhedsudvalget d. 13. august 2019 ønskedes en uddybning af temabeskrivelsen vedr. opnormering af gadesygeplejerske. Den reviderede temabeskrivelse er vedlagt.
Udvalget skal på mødet beslutte, om det reviderede tema skal oversendes til Økonomiudvalget og ledsages af finansieringsforslag.
Temabeskrivelse om etableringstilskud til kvindekrisecenter afventer tilbagemelding fra Social- og Indenrigsministeriet.
Takster
Det er obligatorisk, at der til budgetforslagets 1. behandling udarbejdes en takstoversigt. Efter nuværende praksis har taksterne til 1. behandling været beregnet på baggrund af det tekniske budget fremskrevet og inkl. afledte konsekvenser af kommuneaftale. På grund af den forsinkede kommuneaftale er dette ikke muligt, hvorfor det er besluttet at anvende takstoversigten jf. det vedtagne budget 2019. På områder, hvor der er sket en væsentlig ændring, er dette efterfølgende kommenteret.
For så vidt angår taksterne på mad vil dette blive drøftet i forbindelse med budgetforhandlingerne på baggrund af tema vedr. holdbarhed af mad produceret i Det Gode Madhus.
Taksterne for 2019 på Social- og Sundhedsudvalgets område vedlægges til orientering.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien i temaerne fremgår af de enkelte beskrivelser.
Taksterne indgår i det samlede budgetforslag for 2020.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Revideret temabeskrivelse fremsendes til økonomiudvalget. Takstoversigten taget til efterretning, idet taksterne i 2020 til 1. behandling er identisk med 2019-taksterne.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 7 Kommunale Idrætsanlæg og røgfri fremtid
+Beslutningstema
Drøftelse af røgfrihed på de kommunale udendørs idrætsanlæg.
Indstilling
Direktionen indstiller til udvalgene, at Social- og Sundhedsudvalget anmoder administrationen om
- at undersøge hvordan og på hvilke vilkår, røgfrihed på de kommunale udendørs idrætsanlæg kan gennemføres samt
- at udarbejde forslag til efterfølgende politisk proces med inddragelse af de relevante fagudvalg.
Sagsfremstilling
På udvalgsmødet d.13.august anmodede udvalget om en status over røgfrihed på de kommunale idrætsanlæg der omfatter godt 50 fodboldbaner, 21 almindelige idrætshaller, 10 motions centre/fitnesscentre, 4 svømmehaller og en lang række andre faciliteter til idræt. Opgørelsen dækker både over kommunale og private, foreningers og selvejende institutioners anlæg
CETS oplyser, at der i dag ikke er regler for røgfrihed på de kommunale udendørs idrætsanlæg. Der er ligeledes heller ikke opsat særlige faciliteter, som lægger op til røg på udearealerne f.eks. særlige udendørs askebæger, afgrænsede områder el.lign. CETS oplyser, at de ikke oplever rygning på udearealerne som et problem. I tilfælde af at kommunen er driftsherre på et privat udendørs idrætsanlæg, er det den private ejer som administrerer rygepolitikken.
I forhold til de indendørs idrætsfaciliteter/sportshaller gælder rygelovens regler som forbyder rygning/røg hér. Disse regler gælder uagtet om der er tale om kommunale eller private, foreninger eller selvejende anlæg/sportshaller.
En opgørelse foretaget af Kommunen.dk viser at ud af 48 kommuner, har 13 kommuner forbudt rygning på udendørs anlæg, 14 har restriktioner på rygning, mens 19 kommuner i dag tillader rygning uden specielle forbehold. To kommuner havde ingen idrætsanlæg, men har placeret al aktivitet i selvejende institutioner, som selv administrerer rygepolitik.
Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke om Tobak anbefaler bl.a., at kommuner indfører røgfri udendørsarealer herunder røgfri idrætsanlæg. Derudover anbefales det, at kommuner samarbejder med lokale foreninger med egne faciliteter, samt aktører som låner kommunens faciliteter om at indføre røgfrihed ved f.eks. at indføre røgfri tilskuertribuner.
Kommunens idrætsanlæg administreres af CETS, og Kultur- og Fritidsafdelingen har den primære kontakt til brugerne af anlæggene.
Det anbefales derfor, at Sundhedsafdelingen i samarbejde med Kultur- og Fritidsafdelingen og Center for Teknisk Service undersøger hvordan og på hvilke vilkår røgfrihed kan gennemføres samt udarbejder forslag til efterfølgende politisk proces.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare økonomiske konsekvenser. I den foreslåede undersøgelse kan det indgå, om tilskud til selvejende og private anlæg kan gøres betinget af røgfrihed.
Lovgrundlag
Lov om ændring af lov om røgfrie miljøer. LOV nr. 607 af 18/06/2012).
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Administrationen anmodes om at samarbejde med Kultur og Fritid, idet der skal kommes med forslag til hvordan røgfrihed kan opnås.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 8 Nedsættelse af prisudvalg
+Beslutningstema
Nedsættelse af prisudvalg i forbindelse med fejring af frivillighed og uddeling af priser, herunder udpege to medlemmer fra Social- og Sundhedsudvalget til prisudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At Social- og Sundhedsudvalget godkender, at der nedsættes et prisudvalg, der tildeles beslutningskompetencen i forbindelse med prisuddelingen.
- At Social- og Sundhedsudvalget udpeger to medlemmer fra udvalget til prisudvalget.
Sagsfremstilling
I forbindelse med udlodning af økonomisk støtte til frivillige sociale foreninger og organisationer 2019 på Social- og Sundhedsudvalgets møde den 4. december 2018 blev det besluttet at afsætte 150.000 kr. til styrkelse og synliggørelse af den frivillige indsats. På efterfølgende workshop den 5. marts 2019, sammen med frivilligområdet, blev der udarbejdet en række løsningsforslag til styrkelse og synliggørelse af den frivillige indsats. Udvalget prioriterede mellem løsningsforslagene på udvalgsmøde den 2. april 2019 og pegede bl.a. på indsatsen fejring af frivillighed med et arrangement, hvor der også uddeles priser til det frivillige sociale område. Priserne skal anerkende den særlige indsats og synliggøre de indstillede.
I henhold til gennemførelsen af prisuddelingen nedsættes et prisuddelingsudvalg, der tildeles kompetencen til at forestå processen i forbindelse med uddeling. Det foreslås, at prisudvalget består af følgende medlemmer:
2 repræsentanter fra Social- og Sundhedsudvalget
2 repræsentanter fra Svendborg Frivilligråd (formand og næstformand)
1 repræsentant fra Kontakt mellem Mennesker - Frivilligcenter Sydfyn (daglig leder)
2 repræsentanter fra Sundhed (sundhedschef og brobygger på frivilligområdet)
Svendborg Kommune er tovholder for prisudvalgets arbejde.
Det foreslås, at der uddeles 3 priser, så flere anerkendes for deres særlige indsats:
- Prisen, der hylder den frivillige sociale forening eller organisation, der har gjort en særlig indsats for målgruppen eller området.
- Prisen, der hylder den frivillige, der på særlig vis har ydet en ekstraordinær indsats.
- Prisen, der hylder nytænkning og innovation - den nye forening eller det innovative initiativ.
Priserne bliver annonceret i pressen og de indstillede kandidater bliver synliggjorte.
Handicaprådet ønsker at uddele handicapprisen i forbindelse med fejringen af frivillighed, da årets tema for prisen er de frivillige foreningers arbejde med handicappede/handicapområdet.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Godkendt. Udvalget udpeger Anne Katrine Olsen og Mette Kristensen til prisudvalget.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 9 Tillæg til Værdighedspolitikken
+Beslutningstema
Godkendelse af tillæg om bekæmpelse af ensomhed til Svendborg Kommunes Værdighedspolitik
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Social og Sundhedsudvalget indstiller tillæg til Værdighedspolitik til endelig godkendelse i Byrådet
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har siden den 1. marts 2016 været forpligtet til at træffe beslutning om en Værdighedspolitik for den kommunale ældrepleje.
Partierne bag finanslovsaftalen for 2019 vil styrke kommunernes indsatser i forhold til at bekæmpe ensomhed, tab af livsmod, sorg og selvmord blandt ældre. ’Bekæmpelse af ensomhed’ skal fremover indgå som et af de områder, som kommunalbestyrelsen som minimum skal beskrive i Værdighedspolitikken.
Emnerne er således:
1) Livskvalitet
2) Selvbestemmelse
3) Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
4) Mad og ernæring
5) En værdig død
6) Pårørende
7) Bekæmpelse af ensomhed
Tilføjelsen af det nye område ’Bekæmpelse af ensomhed’ indebærer, at kommunalbestyrelsen første gang skal behandle og indarbejde området som en del af kommunens Værdighedspolitik senest den 31. december 2019. Det fremgår af bekendtgørelsen, at Ældrerådet og andre relevante parter skal inddrages i arbejdet med at beskrive ensomhed i Værdighedspolitikken.
Ældreområdet i Svendborg Kommune har sammen med Ældrerådet, Ældre Sagen, frivillige foreninger og Frivilligrådet udarbejdet ’En fælles indsats mod ensomhed’ som tillæg til Svendborg Kommunes allerede eksisterende Værdighedspolitik.
Tillægget ’En fælles indsats mod ensomhed’ kan læses på side 12-13 i Svendborg Kommunes Værdighedspolitik.
Lovgrundlag
Finanslov 2019
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Udvalget tilslutter, at tillæg oversendes til Byrådets godkendelse.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 10 Kølemad til hjemmeboende borgere i Langelands Kommune
+Beslutningstema
Samarbejdsaftale om kølemad til hjemmeboende borgere i Langelands Kommune
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Samarbejdsaftale om produktion af kølemand godkendes
Sagsfremstilling
Langelands Kommune har henvendt sig med en forespørgsel til Svendborg Kommune om, Langeland Kommune kan købe kølemand til hjemmeboende borgere i Langelands Kommune. Aktuelt ca. 185 borgere.
Det Gode Madhus har kapaciteten til at producere den ekstra mad, og vil gerne indgå i dette samarbejde.
Samarbejdet omfatter produktion af mad til hjemmeboende borgere i de to kommuner. Herunder
- Produktion af fuldkost og diæter i henhold til den nationale kosthåndbog
- Håndtere kundebestillinger
- Telefonbetjening af borgere
- Udvikling af madtilbuddet, så det afspejler borgernes behov og opfylder de løbende reviderede målsætninger og krav opstillet hertil i den nationale kosthåndbog.
Parterne er hver for sig ansvarlige for varetagelse af følgende opgaver i de respektive kommuner:
- Visitation af hjemmeboende borgere i de respektive kommuner til modtagelse af madservide
- Opstartsbesøg hos borgere i de respektive kommuner. Ved besøget introduceres borgerne til madkonceptet, opvarmningsmetoder, priser, procedurer osv.
- Madudbringning til egne borgere
- Kostvejledning af egne borgere.
Der vil være en løbende koordinering af disse opgaver.
Administrationen lægger op til, at Langeland og Svendborg Kommune håndterer dette via en samarbejdsaftale
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Langelands Kommune skal betale den til enhver tid gældende produktionspris.
Lovgrundlag
Servicelovens § 83
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Godkendt.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 11 Mærskgårdens Udbygning - regnskab 2018
+Beslutningstema
Godkendelse af årsregnskab samt revisionsprotokollat for 2018.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at regnskab 2018 med revisionsprotokollat godkendes.
Sagsfremstilling
Den selvejende institution Mærskgårdens Udbygning fremsender revideret årsregnskab samt revisionsprotokollat for 2018 til godkendelse.
På boligerne var der budgetlagt med et overskud på 22 t.kr. men årets resultat blev på 101 t.kr. Det skyldes primært at udskiftning af vinduer og døre i fællesbygningen blev udført i 2017 i stedet for som budgetlagt i 2018.
Køkkenet gav et underskud på 784 t.kr. mod budgetlagt 664 t.kr. og det skyldes primært merudgifter til løn, herunder feriepenge til afgået inspektør.
Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 918 af 10/12/1999 om drift og tilsyn med boliger og
hjem for gamle, syge og svagelige samt lette kollektivboliger.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Godkendt.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 12 Kundeundersøgelse i Det Gode Madhus
+Beslutningstema
Kundeundersøgelse i Det Gode Madhus
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Social og Sundhedsudvalget tager kundeundersøgelsen i Det Gode Madhus til efterretning
Sagsfremstilling
I foråret 2019 foretog Svendborg Kommune en kundeundersøgelse med fokus på borgernes opfattelse af maden fra Det Gode Madhus ud fra følgende punkter:
- Smag og kvalitet
- Portionsstørrelse
- Udvalg
- Bestilling
Kundeundersøgelsen viser, at der er en stor tilfredshed på de fire målte områder. 87 % af de adspurgte borgere er tilfredse med madens smag og kvalitet, hvilket vurderes som meget tilfredsstillende.
Det Gode Madhus vil fortsat se på de konstruktive kritikpunkter og alle de gode forslag fra borgerne. Det er i høj grad denne viden, der skal være med til at udvikle Det Gode Madhus, så den gode service og store tilfredshed kan opretholdes.
Det er besluttet, at Det Gode Madhus skal omlægge produktionen til kortere holdbarhed. Kortere holdbarhed giver mulighed for anvendelse af flere friske råvarer i form af salater, grøntsager, krydderurter m.m., som flere borgere har efterspurgt. Derfor vil der i implementeringsperioden være fokus på, hvordan Det Gode Madhus sikrer variation og udvalg af retter inden for rammerne af en kortere holdbarhed.
Ud fra kundeundersøgelsen kan det ligeledes konstateres, at kunderne mangler information vedrørende produktionen og den mad, der anvendes hertil. Det anbefales derfor, at der udarbejdes nyt informationsmateriale vedrørende dette.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Taget til efterretning.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 13 Status på Økologi på ældreområdet
+Beslutningstema
Status på indfasning af økologisk bronzemærke i kommunale køkkener indenfor ældreområdet
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget tager status på økologi på ældreområdet til efterretning
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede d. 27. februar 2018, at Svendborg Kommunes køkkener skal have opnået bronzemærket i økologi inden udgangen af 2019, og at fødevareindkøb fortrinsvis foretages lokalt. Bronzemærket kræver, at 30-60% af det samlede fødevareindkøb er økologisk.
På ældreområdet er følgende køkkener i gang med omlægning til bronzemærke i økologi:
- Det Gode Madhus
- Produktionskøkkener på 3 plejecentre (Ollerup, Gudbjerg og Ådalen)
- Modtagekøkkener på aktivitetscentre.
Køkkener i bofællesskaber på plejecentre er at ligestille med borgerens private køkken. Indkøb i disse køkkener omhandler derfor ikke kravet om bronzemærket i økologi.
SKI-aftale på økologiske varer
For at opnå et økologisk spisemærke kræves tre måneders registrering af fødevareindkøb, hvor andelen af økologi fremgår. Der er indgået SKI-aftale med en leverandør af økologiske varer. Indkøbsaftalen forventes at være klar til brug den 16. september 2019.
Da indkøbsaftalen først er klar til brug i september forventer administrationen at have dokumentation for økologisk indkøb medio december 2019, hvor der kan ansøges om bronzemærke. Derfor forventes certificering af bronzemærket først klar i 1. kvartal 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Omlægningen til mere økologi skal ske inden for den eksisterende økonomiske ramme gennem tilretning af råvareforbruget.
Såfremt det viser sig, at omlægningen er udgiftsdrivende ud over pristalsfremskrivningerne i forhold til borgerens egenbetaling orienteres Social- og Sundhedsudvalget.
Der vil være udgifter forbundet med e-smileysystem ift. at reducere madspild og kompetenceudvikling af medarbejdere, der vil blive afholdt inden for eksisterende budget.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Taget til efterretning.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 14 Afdækning af tilbud og indsatser for børn og unge som pårørende i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Orientering om tilbud og indsatser til børn og unge som pårørende i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget samt Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning og drøfter om der er behov for yderligere indsatser
- At Social- og Sundhedsudvalget samt Børne- og Ungeudvalget træffer beslutning om et pårørende- og interessentmøde ift. kommunens pårørendearbejde og godkender udkast til program.
Sagsfremstilling
På udvalgsmødet d. 13.august godkendte Social- og Sundhedsudvalget den videre proces for arbejdet med børn og unge som pårørende. Første del af processen er udarbejdelsen af en afdækning af kommunale tilbud og indsatser til børn og unge som pårørende.
Afdækningen viser, at kommunen har en række tilbud og indsatser på tværs af fagområder. Nogle af disse er vi forpligtet til at levere, og andre har vi selv valgt at levere (se vedlagte bilag).
Supplerende til den kommunale afdækning, er udarbejdet en liste over tilbud i kommunen leveret af frivillige sociale foreninger. Listen viser et udpluk af de foreninger som leverer indsatser til børn og unge som pårørende som enten deres primære eller sekundære formål.
Udover afdækningen af tilbud og indsatser, besluttede udvalget at der skulle arbejdes videre med planlægning af et fælles pårørende- og interessentmøde. Forslag til program:
- Et udvalg af frivillige sociale foreninger som har indsatser til målgruppen samt repræsentanter fra kommunens pårørenderåd, fortæller om deres indsatser
- Fælles åben dialog
- Udvalgene drøfter det videre behov for styrkelse og synliggørelse af tilbud til børn og unge som pårørende
Deltagerkreds: et udvalg af frivillige sociale foreninger med tilbud til målgruppen, repræsentanter fra kommunens pårørenderåd samt de to udvalg.
Mødet foreslås til at vare 3-4 timer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Serviceloven
Sundhedsloven
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Orienteringen taget til efterretning.
Udvalget godkender, at der arbejdes videre med programmet med inddragelse af brobygger og frivilligråd.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 15 Høring af revideret Klima- og Energipolitk
+Beslutningstema
Miljø- og Naturudvalget godkendte den 13. august 2019 et forslag til revideret klima- og energipolitik og besluttede som led i høringsfasen at sende det i høring i alle fagudvalg.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget drøfter, om der skal afgives høringssvar til forslag til revideret Klima- og Energipolitik.
Sagsfremstilling
Den reviderede Klima- og Energipolitik indeholder nye målsætninger for omstilling til vedvarende energi. Målsætningerne er godkendt af Miljø- og Naturudvalget den 5. februar 2019.
Politikken indeholder også en beskrivelse af indsatsområder i 2020-2025 indenfor:
- Kommunal virksomhed
- By og boliger
- Erhverv og turisme
- Transport
- Energiproduktion og –forsyning
- Uddannelse
- Natur og grønne arealer
Forslag til revideret Klima- og Energipolitik er vedlagt ved bilag 1.
Forslag til Klima- og Energipolitik er i 4 ugers høring i alle fagudvalg samt i offentlig høring i løbet af august/september.
Desuden præsenteres forslaget for Det Grønne Råd den 28. august 2019.
Forventningen er, at Klima- og Energipolitikken kan godkendes i Miljø- og Naturudvalget samt Byrådet i 4. kvartal 2019.
Høringsfristen er den 4. oktober 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udmøntningen af indsatserne fra 2020-2025 finansieres af de berørte forvaltninger eller ved særskilte bevillinger.
Politikken vil medføre, at Svendborg Kommunes efterspørgsel på grønne løsninger vil stige. Det forventes derfor, at politikken vil understøtte den grønne omstilling, som mange virksomheder allerede er påbegyndt.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-09-2019
Drøftet. Udvalget afgiver ikke høringssvar.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Jens Munk (løsgænger). Jens Munk deltog ikke i behandlingen af punkt 8 (dette punkt) og punkt 9.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 02-09-2019
Drøftet. Udvalget afgiver ikke høringssvar.
Steen Tinning (B) og Anne Katrine Olsen (A) var fraværende. Torben Frost (A) deltog som stedfortræder for Anne Katrine Olsen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Drøftet. Der afgives ikke høringssvar.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 16 Ankestatistik på Socialområdet 2018
+Beslutningstema
Orientering om Ankestatistik på Socialområdet for 2018.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Ankestyrelsen er øverste administrative klageinstans på Socialområdet. Hvert år laver Ankestyrelsen opgørelser over, hvor mange klager styrelsen har behandlet for borgere i de enkelte kommuner.
Hvert år skal børne- og socialministeren offentliggøre et kommuneopdelt Danmarkskort, der viser omgørelsesprocenten i klagesager efter serviceloven. Danmarkskortet laves på baggrund af en række udvalgte paragraffer og skal behandles politisk i de enkelte kommuner jævnfør retssikkerhedslovens § 79 b.
Danmarkskortet er interaktivt og kan findes på ministeriets hjemmesige.
Der anvendes tre begreber, når Ankestyrelsen udregner omgørelsesprocenter:
- Stadfæstelse: Styrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.
- Hjemvisning: Hvis der for eksempel mangler væsentlige oplysninger i en sag, og styrelsen ikke selv kan indhente dem, sender styrelsen sagen tilbage til myndigheden. Det hedder at hjemvise en sag og betyder, at myndigheden skal genoptage sagen og afgøre den på ny.
- Ændring/ophævelse: Styrelsen er helt eller delvist uenig i afgørelsen og ændrer/ophæver den.
Omgørelsesprocenten viser hvor mange hjemviste og ændrede/ophævede sager, der er.
Resultat for Svendborg Kommune
Ankestyrelsen har udtaget fire bestemmelser på voksenområdet til særlig analyse i forbindelse med udarbejdelsen af Danmarkskortet. Voksenområdet er her defineret som § 95 (kontanttilskud), § 96 (borgerstyret personlig assistance), § 97 (ledsagerordning) og § 100 (merudgifter) i serviceloven.
På voksenområdet er den nationale omgørelsesprocent 32 %. I Svendborg Kommune er omgørelsesprocenten 10 %. Omgørelsesprocenten er beregnet ud fra i alt 10 sager, hvoraf én sag er blevet hjemvist.
På det samlede voksenområde er der i 2018 truffet flere hundrede afgørelser efter serviceloven. Der er i samme periode omgjort 29 sager fra Svendborg Kommune, alle inden for servicelovens bestemmelser vedrørende voksne borgere. De omgjorte sager er gennemgået og evalueret administrativt med henblik på læring.
Høringssvar fra Handicaprådet foreligger på mødet.
Lovgrundlag
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §§ 79 b og 84 a.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Taget til efterretning.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 17 Demensvenligt lokalsamfund
+Beslutningstema
Valg af arena i forhold til projekt om demensvenlige lokalsamfund
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Social og Sundhedsudvalget indgår i proces om udvælgelse af lokalområde/forening til indsats for demensvenligt lokalsamfund
- Social og Sundhedsudvalget efterfølgende støtter op om Udviklingscenter for Demensområdets ansøgning af eksterne midler til projektledelse og vidensopsamling jf. afsnittet ”Struktur på processen om lokalsamfundsindsatserne”.
Sagsfremstilling
Den 20. maj 2019 besluttede styregruppen og den politiske følgegruppe ved Udviklingscenter for Demensområdet at etablere modelprojekter for demensvenlige lokalsamfund i de deltagende kommuner og ved OK-Fonden.
Udviklingscenter på Demensområdet er baseret på en samarbejdsaftale mellem følgende parter: Middelfart Kommune, Assens Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Langeland Kommune, Nordfyns Kommune, Odense Kommune, Svendborg Kommune, Ærø Kommune samt OK-Fonden, Social- og Sundhedsskolen Fyn og UCL.
Begrebet demensvenlighed er udbredt af bl.a. Alzheimerforeningen og Demensalliancen. Med initiativet søges at omsætte demensvenlighed til konkrete lokalsamfundsforankrede indsatser, der understøtter mennesker med demens og pårørende i at leve trygt og meningsfuldt i deres eget nærmiljø. Det er hensigten, at de demensvenlige lokalsamfund skal sætte rammer for ikke kun at se funktionstab, men også potentialet i det enkelte menneske ved at fremme deltagelse, medbestemmelse, selvrealisering, interaktion, agtelse og livsformål.
For mennesker med demens og pårørende har det stor betydning at kunne forblive i trygge og kendte omgivelser trods tab af funktioner som følge af demenssygdommen.
Struktur på processen om lokalsamfundsindsatserne:
Udviklingscentret udvikler i samspil med Alzheimerforeningen en ramme med omdrejningspunkter omkring aktivt medborgerskab, samskabelse, fællesskab og deltagelse.
Denne ramme indeholder beskrivelser af formål, bærende værdier, værktøjskasse med redskaber til facilitering af lokal forankring, understøttelse af lokal organisering, undervisningsprogram ift. øget viden om demens – basisviden, forståelses- og handleviden.
Udviklingscentrets 8 kommuner og OK-Fonden identificerer hver 1-2 mulige lokalområder for indsatsen. Der tilstræbes, at de valgte lokalområder afspejler forskellige boligformer, beboersammensætninger (uddannelse, erhverv, socioøkonomisk mv), land, by osv.
I efteråret 2019 gennemfører Udviklingscentret og Alzheimerforeningen proces med ansøgning om eksterne midler til finansiering af færdiggørelse af projektmaterialer, projektledelse på hvert af de lokale projekter, tværgående projektledelse og vidensopsamling. Til dette forudsættes bl.a. interessetilkendegivelser fra de deltagende parter.
Direktionen foreslår, at der udvælges en forening i Svendborg Kommune, der sammen med Udviklingscenter for Demens kan indsamle viden og erfaring om demensvenlighed i foreninger.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Muligheder drøftet. Udvalget støtter ansøgning.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 18 Den Islandske model
+Beslutningstema
Orientering om Den Islandske model.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
På møde den 12. august 2019 drøftede Social- og Sundhedsudvalget inspiration til udvalgsarbejdet på Social- og Sundhedsområdet og besluttede at deltage i det regionale program om Frome. Udvalget besluttede desuden, at administrationen bidrog med et oplæg om den Islandske model.
Island har over to årtier markant reduceret andelen af unge, der drikker, ryger og/eller tager stoffer. Forebyggelsessuccessen er baseret på en model, der forsøger at få fat på de unge, før de begynder at få et misbrug. Fokus i modellen er at ændre på miljø og omstændigheder.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker et oplæg på tværs af udvalgene koblet til tema om unges mentale sundhed og muligheder for at arbejde videre med inspirationerne.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Punkt 19 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra formanden
- Punkter til kommende møde
- Punkter til kommende møde
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Forud for udvalgsmødet 8. oktober 2019 er der rundvisning på Seniorbofællesskabet Højmarken
- Invitation til årligt møde med Handicaprådet 14. november 2019
- Orientering om ansøgning Unge under eget tag
- Mammografiscreening i Svendborg
- Orientering om Caroline Amalie
- Forud for udvalgsmødet 8. oktober 2019 er der rundvisning på Seniorbofællesskabet Højmarken
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Taget til efterretning.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).