Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Godkendt.
Punkt 2 Bolighandlingsplan for Ældreområdet
+Beslutningstema
Videre proces vedr. Bolighandlingsplan på Ældreområdet
Indstilling
Direktionen indstiller at Social- og Sundhedsudvalget:
- Tager orientering om økonomi i almennyttigt byggeri til efterretning
- Drøfter ønsker til videre proces
- Prioriterer hvilke udvidelsesprojekter de ønsker yderligere belyst, forud for en beslutning
Sagsfremstilling
Administrationen har på baggrund af kendte data beregnet, at der i Svendborg Kommune vil være behov for yderligere
- 10 plejeboliger i 2023
- 20 plejeboliger i 2024
- 10 plejeboliger i 2025.
Social- og Sundhedsudvalget har tilkendegivet, at de ønsker at fastholde nuværende plejecenterstruktur og at antallet at boliger således skal udvides ved til- og ombygninger.
Social- og Sundhedsudvalget har været på rundtur på Kommunens plejecentre 19. og 20.02.20 i forhold til at vurdere potentialer på de forskellige plejecentre.
Plejeboliger er typisk bygget som almenyttigt byggeri, hvilket giver særlige forhold vi som kommune skal være opmærksomme på, i forhold til finansiering. Ved mødet vil sekretariatschef Birger R. Kristensen fra Landsbyggefonden holde et oplæg om økonomi ift. almennyttigt byggeri til inspiration og afklaring af muligheder
Ved mødet drøftes administrationens anbefalinger på baggrund af den nye viden, og udvalget drøfter hvilke udvidelsesprojekter de ønsker belyst i forhold til at træffe beslutninger i forhold til bolighandlingsplanen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen økonomiske konsekvenser på nuværende tidspunkt, men i forbindelse med en endelig beslutning vil der både være anlægs- og driftsudgifter.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Orienteringen er taget til efterretning.
Administrationen arbejder videre med yderligere belysning med henblik på endelig beslutning.
Punkt 3 Budgetproces 2021 - Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Social- og Sundhedsudvalgets budgetproces 2021
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalgets budgetproces 2021 godkendes.
Sagsfremstilling
På udvalgets møde i februar 2020 blev udvalget orienteret om Svendborg Kommunes budgetprocedure for 2021.
Med udgangspunkt i kommunens budgetprocedure fremlægges Social- og Sundhedsudvalgets egen tidsplan og budgetproces for 2021, herunder inddragelse af MED-systemet samt andre interessenter på udvalgets område.
På mødet har udvalget ligeledes indledende drøftelser om, hvilke temaer/indsatser udvalget ønsker at drøfte i relation til budget 2021.
Regeringen har fremsat forslag om en ændring af udligningssystemet. De samlede konsekvenser er fortsat ukendte, dels fordi forslaget skal forhandles politisk og dels fordi de afledte konsekvenser for finansieringstilskud m.v. er ukendte. Først efter indgåelse af kommuneaftalen til sommer vil konsekvenserne for budget 2021 foreligge.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afledte udgifter som følge af nye tiltag finansieres inden for udvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Godkendt. Mødet med rådene og MED planlægges til 16. juni 2020. Mulige temaer drøftet, herunder bud på sundhedsvision som aftalt på december-mødet.
Punkt 4 Forretningsorden Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Justering af frist for udsendelse af dagsordener i Social- og Sundhedsudvalgets forretningsorden.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget godkender den reviderede forretningsorden.
Sagsfremstilling
På Økonomiudvalgets møde den 18. februar 2020 besluttede Økonomiudvalget, at anmode fagudvalgene om at ændre deres forretningsordener, således fagudvalgenes dagsordener udsendes senest 6 hverdage før udvalgsmøderne. Ved beregningen af fristen for udsendelse regnes lørdag som en hverdag, og dagen for mødets afholdelse medregnes ikke i fristen.
Endvidere vil der i dagsordenpunkterne blive tilføjes et felt, hvori der skrives hvor sagen afgøres. Eksempel kan ses i vedlagt bilag.
Hvis dagsordenpunktet har tilknytning til en politik vil administrationen sikre at politikken bliver vedlagt som bilag eller at der indarbejdes et link i dagsordenpunktet.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Godkendt.
Punkt 5 Rammeaftale 2021-2022 for det specialiserede socialområde
+Beslutningstema
Drøftelse af bidrag til Rammeaftale 2021-2022 for det specialiserede socialområde til brug for politisk temadag den 26. marts 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At udvalget bidrager med perspektiver og temaer til rammeaftalen og fremtidens socialområde.
Sagsfremstilling
KKR Syddanmark inviterer den 26. marts 2020 politiske udvalg i relation til det specialiserede socialområde i kommunerne og regionen i Syddanmark til at komme tættere på udformningen af Rammeaftale 2021-2022 og således til at bidrage med perspektiver og temaer til aftalen og fremtidens socialområde. På den politiske temadag tages de politiske bidrag med i debatten med henblik på det fælles mål: At løfte det specialiserede socialområde til gavn for borgerne.
Baggrund
Kommunerne og Region Syddanmark bærer ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet i henhold til BEK nr. 1631 af 16/12/2016 Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde. I forbindelse med dette arbejde udarbejdes der hvert andet år en toårig rammeaftale, som godkendes af kommunalbestyrelserne og Regionsrådet. Rammeaftalen er kommunalbestyrelsernes og Regionsrådets redskab til at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. Rammeaftalen dækker både børneområdet og voksenområdet.
Rammeaftalen består af:
- en Udviklingsstrategi, der beskriver den faglige udvikling på området, herunder fælles udvikling af området med udgangspunkt i særlige, politisk valgte indsatsområder.
- en Styringsaftale, der beskriver styring af økonomi- og kapacitetsudviklingen på området. Styringsaftalen er den mere beregningstekniske del af Rammeaftalen, som indeholder fælles spilleregler ift. køb og salg af pladser.
Lokale drøftelser af bidrag til rammeaftalen 2021-2022
På denne baggrund opfordrer KKR Syddanmark til lokale drøftelser af behov og udfordringer på det specialiserede socialområde og udvikling af området. Drøftelserne kan tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:
- Hvad er vigtigt, og hvad optager os på den tværkommunale og tværsektorielle bane?
- Hvad vil vi være kendte for i Syddanmark?
- Hvad skal vi samarbejde om fremadrettet?
- Hvilke udviklingstiltag skal rammeaftalen fokusere på?
- Hvilke mål sætter vi for fremtidens socialområde i Syddanmark?
Der opfordres til at have fokus på såvel kortsigtede og langsigtede perspektiver.
Proces
De lokalpolitiske bidrag samles og danner grundlag for en politisk temadag den 26. marts 2020. På denne baggrund udarbejdes Rammeaftalen 2021-2022.
- 9. marts 2020: Deadline for tilbagemelding til KKR på de lokale drøftelser.
- 26. marts 2020: På den politiske temadag vil der være politiske oplæg samt drøftelse af temaer og indsatser, der skal indgå i rammeaftalen. Bidrag fra de lokalpolitiske drøftelser indgår i denne drøftelse.
- April-maj 2020: Socialdirektørforum drøfter resultatet af temadagen, og der formuleres et udkast til en ny rammeaftale.
- 29. maj 2020: Udkast til Rammeaftale for 2021-2022 drøftes på Socialdirektørforum, hvorefter den sendes til godkendelse i kredsen af kommunaldirektører og KKR Syddanmark efterfulgt af politisk godkendelse i de 22 syddanske kommuner og Region Syddanmark.
I 2017 bidrog socialudvalg i kommuner og region i Syddanmark ligeledes med forslag til den overordnede politisk strategiske retning for rammeaftalerne og med konkrete temaer til rammeaftalen for 2018. Vedlagt er en opsamling på aktiviteter igangsat af Socialdirektørforum siden 2017.
Den nuværende Rammeaftale, gældende for 2019-2020, kan findes her.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
BEK nr. 1631 af 16/12/2016 - Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Drøftedes. Udvalget tilslutter sig de foreslåede temaer.
Punkt 6 Strategi for forebyggelse og nedbringelse af sygefravær i ældreplejen
+Beslutningstema
Godkendelse af samarbejdsstrategi
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at samarbejdsstrategien for forebyggelse og nedbringelse af sygefravær i ældreplejen godkendes
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune søgte og fik i 2018 puljemidler fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) til at udarbejde en analyse og en strategi for nedbringelse af sygefraværet i ældreplejen.
Tilsagnet fra STAR er betinget af, at strategien er centreret om 4 kerneelementer:
- Forebyggelse
- Samarbejde mellem Ældreplejen, HR og Jobcentret
- Fremrykket indsats
- Brug af gradvis tilbagevenden.
Projektet har i hele projektperioden været forankret i en styregruppe med repræsentanter fra Ældreområdet, HR og Jobcenter samt en projektgruppe med medarbejderrepræsentanter.
Svendborg Kommune er kendetegnet ved at have et relativt lavt sygefravær i ældreplejen i forhold til andre kommuner, men da der er set en svagt stigende tendens er der fokus på at styrke samarbejdet mellem parterne, således at der kan fortsat er et lavt sygefravær og en så høj grad af fastholdelse som muligt.
I projektperioden er der i samarbejde med konsulentfirmaet DISCUS udarbejdet en analyse af sygefraværet, samt holdninger til sygefravær og forebyggelse på arbejdspladsen. Analysen har været præsenteret for alle ledere og medarbejderrepræsentanter, samt repræsentanter fra kommunens HR og jobcenter, som alle har haft mulighed for at byde ind i forhold til de 4 kerneelementer.
Styregruppen har på baggrund af ovenstående forløb udarbejdet en samarbejdsstrategi for forebyggelse og nedbringelse af sygefravær i ældreplejen. Samarbejdsstrategien er udarbejdet i tæt samspil med medarbejderrepræsentanter, og danner grundlag for et styrket samarbejde. I processen med udarbejdelsen af samarbejdsstrategien er der udarbejdet en idébank med forslag der vil blive arbejdet videre med i forbindelse med implementering af strategien.
Målsætningen er, at sygefraværet skal nedbringes og fastholdes under 5 procent, samt at der skal etableres et større samarbejde med jobcentret.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet er finansieret af puljemidler fra STAR
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-03-2020
Indstillingen blev godkendt.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Godkendt.
Punkt 7 Godkendelse af ansøgning til puljen til styrkelse af den kommunale alkoholbehandling af dobbeltbelastede borgere
+Beslutningstema
Godkendelse af ansøgning til puljen til styrkelse af den kommunale alkoholbehandling af dobbeltbelastede borgere.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget godkender puljeansøgningen.
Sagsfremstilling
Sundheds- og Ældreministeriet har opslået en pulje til styrkelse af den kommunale alkoholbehandling af dobbeltbelastede i form af døgnbehandling. Ved dobbeltbelastning forstås alkoholmisbrug og samtidige symptomer på en psykiatrisk lidelse.
Kommunerne kan søge om midler for at kunne tilbyde deres dobbeltbelastede borgere et kvalificeret døgnbehandlingstilbud. Det kan ske ved at købe kapacitet på kvalificerede private behandlingssteder, eller, hvis det vurderes påkrævet, ved at oprette eller udvide et kommunalt døgnbehandlingstilbud.
Socialafdelingen har udarbejdet en ansøgning til puljen og vil indgå i et samarbejde med behandlingsstedet Ringgården i Middelfart, som er et af landets mest kvalificerede behandlingstilbud.
Projektperioden er fra 2020-2021, og det vurderes på baggrund af tidligere år, at Svendborg Kommune har ca. 2 borgere årligt i projektets målgruppe.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Socialafdelingen har søgt 0,677 mio. kr. fra puljen med forbehold for politisk godkendelse. Der er søgt midler til betaling for ophold på Ringgården.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Godkendt.
Punkt 8 Lånegaranti til kvindekrisecenter
+Beslutningstema
Beslutning om forlængelse af ansøgningsperiode til lånegaranti for kvindekrisecenter.
Indstilling
Formanden for Social- og Sundhedsudvalget Hanne Klit (A) indstiller:
- At Social- og Sundhedsudvalget beslutter, at ansøgningsperiode for lånegaranti for kvindekrisecenter forlænges.
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede i budgetforliget for 2020 at afsætte 0,5 mio. kr. i lånegarantistillelse til etablering af nye kvindekrisecenterpladser i Svendborg Kommune. Social- og Sundhedsudvalget besluttede kriterier for behandling af ansøgninger på udvalgets møde den 5. november 2019.
Der har været annonceret på kommunens hjemmeside om ansøgningspuljen med ansøgningsfrist 10. januar 2020. Der var ikke indkommet ansøgninger ved fristens udløb. Det betyder, at lånegarantistillelsen ikke er blevet udmøntet.
Da lånegarantien er reserveret til formålet, kan ansøgningsperioden forlænges.
Social- og Sundhedsudvalget besluttede på udvalgets møde den 5. november 2019 følgende kriterier:
- Ansøger har relevante faglige kvalifikationer
- Ansøger har forretningsplan for etablering og opstart af kvindekrisecenter
- Ansøger ønsker at indgå driftsoverenskomst med Svendborg Kommune
- Ansøger oplyser om forslag til samarbejde med Svendborg Kommune
Udmøntning af lånegarantien er betinget af godkendelse eller godkendelse med vilkår af Socialtilsyn Syd.
Der annonceres på kommunens hjemmeside og Facebook-side om ansøgningspuljen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lånegarantistillelse på 0,5 mio. kr.
Lovgrundlag
Serviceloven.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Udsat, idet beslutningen afventer udmelding på Socialstyrelsens pulje til etablering af pladser på kvindekrisecentre.
Punkt 9 Nye kvalitetsstandarder ift. tilbud til borgere med erhvervede hjerneskader
+Beslutningstema
Godkendelse af nye kvalitetsstandarder for hhv. indsatser på hjerneskadeområdet samt tilbud på aktivitetscentre
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget godkender forslag til tre nye kvalitetsstandarder
Sagsfremstilling
På hjerneskadeområdet er der gennem de senere år sket en udvikling i forhold til, at borgere med erhvervet hjerneskade udskrives fra sygehuset til kommunale tilbud på et langt mere indsatskrævende tidspunkt i deres sygdomsforløb end tidligere. Dette har medført behov for at tilpasse kommunens indsatser på hjerneskadeområdet.
Social- og Sundhedsudvalget besluttede den 4.juni 2019 at hjemtage hjerneskaderådgivningen til kommunen, og har ansat 2 hjerneskadekoordinatorer til at varetage denne opgave.
Samtidig har administrationen valgt at styrke hjerneskadeindsatsen ved at ved at inddele kommunens tværfaglige indsatser i 3 faser:
- Rehabilitering
- Ny-orientering
- Vedligehold
Hver af faserne har tilbud til henholdsvis voksne (borgere før pensionsalderen) og seniorer (borger efter pensionsalderen). Hensigten med faseopdelingen er at tilrettelægge hjerneskadeindsatserne, således at borgerne tilbydes den rigtige genoptrænings- og rehabiliteringsindsats på det rette tidspunkt i deres forløb.
Med baggrund i den administrative omlægning af indsatserne til borgere med senhjerneskade er der formuleret tre nye kvalitetsstandarder:
- Ny-orienteringstilbud for voksne
- Ny-orienteringstilbud for seniorer
- Aktivitetscentre
Den nye kvalitetsstandard for ældreområdets aktivitetscentre relaterer sig også til omlægningen af tilbud til borgere med senhjerneskade, da standarden beskriver serviceniveauet for tilbud til seniorer med senhjerneskade i vedligeholdelsesfasen. Ligeledes fungerer kvalitetsstandarden som den generelle kvalitetsstandard for området.
De nye kvalitetsstandarder supplerer de eksisterende godkendte kvalitetsstandarder, som ligger tilgængelig på Svendborg Kommunes hjemmeside.
Oversigt over faser og kvalitetsstandarder:
Faser/opdeling | Rehabilitering | Ny-orientering | Vedligehold |
Voksen | Eksisterende kvalitets-standarder
| NY Kvalitetsstandard
| Eksisterende kvalitets-standarder
|
Senior | Eksisterende kvalitets-standarder
| NY Kvalitetsstandard Hjernecenter tilbud til seniorer med senhjerneskade | NY Kvalitets-standard Aktivitetscentre |
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Udsat til næste møde.
Punkt 10 Nedbringelse af ventetid til rygestop forløb i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Nedbringelse af ventetid til rygestopforløb i Svendborg Kommune
Indstilling
Direktionen indstiller at Social- og Sundhedsudvalget,
- tager orientering om nedbringelses af ventetid til rygestopforløb i 2020 til efterretning
- drøfter om der ønskes en temabeskrivelse til budgetforhandlingerne, for at styrke en bredere indsats på tobaksområdet i Svendborg Kommune
Sagsfremstilling
På udvalgsmødet den 4. februar blev beskrevet at ventetiden til kommunalt rygestopforløb i Sundhedshuset på daværende tidspunkt var 8 måneder. På baggrund af dette er det undersøgt hvordan der kan arbejdes med nedbringelse af ventetiden til rygestoptilbud.
Sundhedshuset har for 2020 mulighed for at nedbringe ventetiden til rygestopforløb indenfor de eksisterende økonomiske rammer. Det har været muligt at finde 150.000 kr. til at nedbringe den nuværende ventetid. Dette skyldes, at der i Sundhedshuset er en række igangværende projekter, der køre sideløbende med driften, og herved er det muligt at omlægge arbejdsopgaver og opprioriterer antal rygestopforløb. Med dette tiltag har det været muligt at fordoble antallet af rygestopforløb fra 8 hold til 16 hold i 2020. Det har aktuelt reduceret ventetiden markant. Denne løsning er kun mulig i 2020.
Hvis der ønskes en bred og styrket indsats på tobaksområdet og realisering af partnerskabsaftalen om Røgfri Fremtid kan det indgå i budgetlægningen for 2021.
I forhandlingerne til det kommunale budget for 2020 havde Social- og Sundhedsudvalget temasat Røgfri Fremtid, se bilag. I budgetforslaget blev fremsat et temaforslag på røgområdet, som vil være realiserbar med en budgetudvidelse.
I temaforslaget sættes særligt fokus på den forebyggende indsats på grundskoleniveau og på andre arenaer hvor børn og unge opholder sig. Konkret bliver følgende indsatser fremhævet:
- Samarbejde med skolerne om strukturelle tiltag for at forebygge, at børn og unge starter med at ryge, herunder indførsel af røgfri skoletid.
- Systematisk implementering af forebyggende undervisning om rygning på grundskole- og udskolingsniveau, herunder med inddragelse af forældre, fx i form af X:IT og Cool uden røg fra Kræftens Bekæmpelse – til at understøtte Røgfri Skoletid
- Udvikling af samarbejdet med lokalafdeling Kræftens Bekæmpelse mhp. tilbud til børn og unge
- Dialog og samarbejde med ungdomsuddannelserne om Røgfri Skoletid og udvikling af systematisk indsats omkring skolestart
- Dialog med foreningslivet med henblik på at drøfte tobakskulturen i foreningerne samt mulighederne for eventuelt at ændre disse
- Ekstra rygestopforløb for voksne
- Midler til nikotinsubstitution og rygestopmedicin (relevant fra 2022)
- Udbygning af samarbejdet om intern henvisning til rygestoptilbud
- Samarbejde med socialområdet om styrket indsats målrettet sårbare borgere
- Øget fokus og indsats ift. unges brug af snus
Indsatserne vil i givet fald ske i et tæt samarbejde med relevante fagområder.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I 2020 har det ekstraordinært været muligt at nedbringe ventetiden til rygestopforløb inden for Sundhedshusets eksisterende økonomiske ramme
Der kan udarbejdes en ny temabeskrivelse til budget 2021 til fastholdelse af indsatsen ift. rygestoptilbud og til et øget samarbejde med ungdomsskolerne, samarbejde med regionen, særlige målgrupper og tiltag der understøtter tobaksdebut og hjælp til rygestop af andre former for tobak som e-cigaretter eller snus/tyggetobak.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Taget til efterretning, idet udvalget ønsker en temabeskrivelse på området.
Punkt 11 Henvendelse om etablering af kommunale EGU-pladser
+Beslutningstema
Drøftelse at henvendelse fra FGU Syd- og Midtfyn
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at henvendelsen drøftes, herunder en tilbagemelding til FGU Syd- og Midtfyn
Sagsfremstilling
FGU Syd- og Midtfyn har fremsendt vedlagte anmodning til de 4 sydfynske kommuner. I henvendelsen anmodes der om, at de 4 kommuner samlet stiller 31 EGU praktikpladser til rådighed i kommunernes børnehaver og plejecentre.
For Svendborg Kommune drejer ønsket sig om etablering af 10 pladser pr. år. Der er vedlagt et faktaark udarbejdet af FGU Syd- og Midtfyn til beskrivelse af økonomien i en praktikaftale. Ifølge dette vil den kommunale lønudgift udgøre 50.400 kr. per. år pr. elev. EGU uddannelse kan vare 2 år.
FGU Syd- og Midtfyn opfordrer kommunerne til fremlægge anmodningen for de politiske udvalg og give en tilbagemelding inden der afholdes bestyrelsesmøde den 27. marts 2020.
Administrationen kan ikke umiddelbart pege på en finansiering indenfor de gældende budgetrammer på børne – og ældreområdet og anbefaler, at såfremt der er et politiske ønske om at imødekomme henvendelsen bør forslaget indgå i de kommende budgetforhandlinger for budget 2021. Pladserne vil i givet fald først kunne etableres fra 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
FGU Syd- og Midtfyn opgør den årlige lønudgift til 50.400 kr. pr. EGU elev.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Drøftet. Udvalget ønsker et budgettema på området, idet udvalget ikke kan anvise finansiering i 2020.
Punkt 12 Opfølgning på Masterplan 2020
+Beslutningstema
Status på udmøntning af masterplan for fremtidens ældreliv.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social- og Sundhedsudvalget tager status til efterretning
Sagsfremstilling
Byrådet godkendte i marts 2019 masterplan for fremtidens ældreliv i Svendborg Kommune.
Det overordnende formål med masterplanen er, at Svendborg Kommune arbejder med livskvalitet for ældre borgere, via fokus på at rammerne for at have et godt ældreliv er brede og fleksible, så alle ældre borgere kan leve det liv de ønsker.
Temaerne i Masterplanen er udvalgt på baggrund af ønsker fra borgermøder.
Det er aftalt, at administrationen årligt skal give en status for igangværende og kommende indsatser for de enkelte temaer i masterplanen.
Af bilaget fremgår en beskrivelse af igangværende og kommende initiativer under hvert enkelt tema, herunder hvilke retninger indsatserne primært retter sig mod.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Taget til efterretning.
Punkt 13 Møde med regionens Psykiatri- og Socialudvalg ift. Psykiatriplan 2020-2024
+Beslutningstema
Orientering om proces for implementering af anbefalinger i Psykiatriplan 2020-2024
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget godkender at mødes med Psykiatri- og Socialudvalget i Region Syddanmark
Sagsfremstilling
Regionsrådet vedtog i december 2019 en ny psykiatriplan for Region Syddanmark for 2020-2024. Dette skete efter en involverende bruger- og høringsproces, hvor kommunerne bl.a. spillede aktivt ind med en lang række vigtige input.
Regionens Psykiatri- og Socialudvalg vil arbejde for at den involverende proces fortsætter over i implementeringsfasen af Psykiatriplan. Derfor ønsker udvalget at besøge hver af regionens kommuner og drøfte udmøntningen af planen i sammenhæng med lokalpolitiske udfordringer og prioriteringer på psykiatriområdet. Input fra mødet vil indgå i det videre arbejde med implementeringen af planens anbefalinger lokalt og regionalt.
Psykiatriplanen 2020-2024 samler både eksisterende og nye indsatser, og sikrer et langsigtet fokus og en klar strategiske retning. I planen er formuleret 39 anbefalinger til indsatser som er grupperet under seks temaer: Patient og pårørende, Lighed i Sundhed, Sammenhæng og forebyggelse, Bedre behandling – forskning, kvalitet og udvikling, Kapacitet og organisering samt Fastholdelse, rekruttering og kompetencer.
Psykiatriplanens temaer peger bredt ind i de overordnede visioner for Sundhedsaftale 2019-2023. Således er der fokus på at anbefalingerne i Psykiatriplanen understøtter arbejdet med at indfri Sundhedsaftalens målsætninger. Særligt gælder det:
- At forbedre mental trivsel for børn og unge
- At reducere antallet af akutte genindlæggelser
- At reducere antal færdigbehandlingsdage
- At reducere overdødeligheden blandt borgere med psykiske lidelser
- At sikre flere unge med psykiske lidelser tilknyttes en uddannelse
- At sikre at andelen af borgere med psykiske lidelser, som fastholdes på arbejdsmarkedet øges.
I Svendborg Kommune er der iværksat en række initiativer på området:
- Akutpladser
- Udbredelse af CTI metoden. En evidensbaseret metode, som retter sig mod borgere, der er i en kritisk overgangsfase i deres liv. En kritisk overgangsfase kan eksempelvis være fra massivt misbrug til mindre grad af misbrug, udflytning fra botilbud til egen bolig eller løsladelse fra fængsel til egen bolig
- Ansættelse af sundhedsfaglig projektkonsulent bl.a. med fokus på lighed i sundhed
- Anvendelse af 24/7 digitalt tryghedstilbud
- Oprettelse af flexboliger
- Projekt ”Ung under eget tag”
- Udvidelse af udsattesygeplejersketilbud
- Fælles politiske udvalgsmøder om unge og mental sundhed
- Min plan.
Mødet med regionens Psykiatri- og Socialudvalg er planlagt til den 11.august 2020
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Godkendt.
Punkt 14 Orientering om regnskab 2019 vedr. arve under SSU´s område
+Beslutningstema
Social- og Sundhedsudvalgets orientering om aktiviteter i 2019 afholdt af midler fra arve efter:
- Otto Henning Münster, Ulbølle Sogn
- Ejner Marius Larsen, Stenstrup Plejehjems beboerlegat
- Morten Peder Hansen og Maren Sofie Hansen, Stenstrup plejecenter
- Maria Kirstine Flintegaard Hansen, Ollerup plejecenter
Indstilling
Administrationen indstiller,
- at regnskaberne tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Otto Henning Münster, Ulbølle Sogn:
Otto Henning Mønster testamenterede ca. 822.000 kr. til den nuværende Svendborg Kommune. Ifølge testamentet skal midlerne anvendes til sociale foranstaltninger for ældre mennesker i det gamle Ulbølle Sogn.
Midlerne er årligt blevet udmøntet på baggrund af ansøgningsrunder. Ultimo 2018 udgjorde restarven 10.351,57 kr. Som følge af de relativt begrænsede restmidler, besluttede Social og Sundhedsudvalget den 11. februar 2019, at restarven skulle tildeles Ulbølle Forsamlingshus, der efter forskrifterne i testamentet skal anvende midlerne til arrangementer, der kommer fortrinsvist de ældre mennesker i det gamle Ulbølle Sogn til gode.
Der er i 2019 anvendt midler til en stor spise/danse aften med levende musik på i alt 10.542,75 kr. Restarven er således udmøntet.
Ejner Marius Larsen, Stenstrup Plejehjems beboerlegat:
Ejner Marius Larsen testamenterede 530.702 kr. til Stenstrup plejehjem til at give adspredelse og glæde for beboerne. Midlerne skal udloddes over en 20 årig periode til f.eks. fester, udflugter og lignende formål for plejehjemmets beboere. Første udlodning var i 2011.
Der er i 2019 anvendt 27.965 kr. til musik til Kisser og Søren, Dario Campeotto og Henning Vad. Arven udgør herefter 290.551,54 kr.
Morten Peder Hansen og Maren Sofie Hansen:
Den tidligere Egebjerg Kommune arvede midler efter Morten Peder og Maren Sofie Hansen. Restarven lyder i dag på ca. 236.000 kr. Jf. testamentet skal midlerne primært bruges til dækning af udgifter i forbindelse med opførelse af plejehjem, pensionistboliger eller alderdomshjem i Stenstrup. Det er administrationens vurdering, at der ikke er behov for yderligere boliger i Stenstrup, og på møde den 2. april 2019 besluttede Social- og Sundhedsudvalget, at arven skal anvendes til indretning af Stenstrup plejecenter, arrangementer og indkøb primært for beboerne og pårørende, men også andre besøgende, herunder gæster i dagcenteret.
Der er i 2019 anvendt midler til beplantning af plantekasser, juleunderholdning samt indkøb af mejse- og stærekasser og havemøbler til et samlet beløb på 6.347,95 kr. Arven udgør herefter 230.488,36 kr.
Maria Kirstine Flintegaard Hansen:
Maia K. F. Hansen testamenterede 100.000 kr. til Ollerup Plejecenter til glæde og fornøjelse for plejecenterets beboere. Første udmøntning af arven var i 2019.
Der er i 2019 anvendt midler til bl.a. julefrokostunderholdning, frokost på Jensens Bøfhus, indkøb af spil samt bustur til Rosengårdcenter til et samlet beløb på 9.176,00 kr. Arven udgør herefter 90.824,00 kr.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Taget til efterretning.
Punkt 15 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Henvendelse om rekruttering af tandlæger
- Henvendelse om rekruttering af tandlæger
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Deltagelse i KL’s Social- og Sundhedspolitiske Forum 2020 i Aalborg 14.-15. maj 2020.
- Projekt BLEND-A
- Samarbejdsaftale på MinRyg
- Retningslinje for genoplivning på plejecentre
- Deltagelse i KL’s Social- og Sundhedspolitiske Forum 2020 i Aalborg 14.-15. maj 2020.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Taget til efterretning.