Senior- Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Godkendt.
Punkt 2 Budget 2023 - Service og Økonomi for Senior-, Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Bidrag til Svendborg Kommunes budgetpublikation ”Service og Økonomi 2023”.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Senior-, Social- og Sundhedsudvalgets bidrag til den samlede budgetpublikation for 2023 godkendes.
Sagsfremstilling
Bidrag til publikationen ”Service og Økonomi 2023” for Senior-, Social- og Sundhedsudvalgets område foreligger til godkendelse.
Bidraget indeholder beskrivelser af politikområder, mål for 2023, beskrivelser af de økonomiske rammer samt nøgletal.
Den samlede publikation for alle udvalg behandles på Økonomiudvalgets møde i december og vil herefter blive tilgængelig på kommunens hjemmeside.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Godkendt.
Punkt 3 Evaluering af Senior-, Social- og Sundhedsudvalgets arbejde
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget drøfter evalueringen.
Sagsfremstilling
På baggrund af en tidligere politisk beslutning har udvalgene i Svendborg Kommune igennem en længere årrække haft en evaluering af udvalgenes arbejde i de respektive udvalg.
Evalueringen tager udgangspunkt i følgende spørgsmål:
- Hvordan opleves den politiske arbejdsplads i udvalget?
- Hvordan opleves samarbejdet med kollegerne i udvalget?
- Hvad er forventningerne til administrationen?
- Hvordan fungerer samspillet med administrationen?
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Sagen afgøres i
Senior-, Social- og Sundhedsudvalget
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Drøftet.
Punkt 4 Vederlagsfri fysioterapi - styringsudfordringer
+Beslutningstema
Styringsudfordringer i relation til vederlagsfri fysioterapi
Indstilling
Direktionen indstiller at Senior- Social- og Sundhedsudvalget:
- tager orienteringen til efterretning
- drøfter mulige tiltag
Sagsfremstilling
I budgetforlig for 2023 anmodes administrationen om at belyse de økonomiske styringsmuligheder ift. at begrænse udgiftsvæksten i vederlagsfri fysioterapi.
I Svendborg Kommune er udgifterne til den vederlagsfrie fysioterapi, som varetages i praksissektoren, steget mere end budgetterne fremskrives og det har været nødvendigt at løfte budget til vederlagsfri fysioterapi med 3,3 mio. kr. til 2017, 1,5 mio. kr. til 2021 og 0,8 mio. kr. til 2023. Der er ikke sket en stigning i udgifter til den del af den vederlagsfrie fysioterapi, som varetages af kommunens træningsafdeling og som er rammestyret. Kommunens samlede udgifter til vederlagsfri fysioterapi stiger fordi flere borgere henvises fra egen læge og fordi de private fysioterapeutklinikker leverer flere ydelser pr. borger.
Der er meget begrænsede muligheder for økonomistyring på området, da kommunen hverken har indflydelse på visitationen, eller på omfanget af den del der varetages af de privatpraktiserende fysioterapeuter. De primære styringsudfordringer er relateret til den overenskomst, som sætter rammerne for den vederlagsfrie fysioterapi.
Medmindre overenskomsten bliver ændret og kommunen får nye effektive styringsmuligheder forventes, at budgetstigningen vil fortsætte i de kommende år som følge af udgiftsudviklingen i de private fysioterapeutklinikker.
Administrationen har udarbejdet er notat (bilag), der mere detaljeret redegør for udgiftsudvikling, styringsudfordringer samt mulige tiltag på området.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Uden yderligere styringsmuligheder forventes, at der vil være behov for flere budgetudvidelser i de kommende år.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Lovgrundlag
Sundhedslov §140a
Sagen afgøres i
Senior- Social- og Sundhedsudvalget
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Taget til efterretning.
Udvalget ser gerne, at overenskomsten ændres og at kommunen får større styringsmuligheder.
Punkt 5 Tandpleje - forlig om budget 2023
+Beslutningstema
Besparelse i tandplejen
Indstilling
Direktionen indstiller at Senior- Social- og Sundhedsudvalget:
- beslutter om vedtaget besparelse på 300.000 kr. årligt skal indfries ved at opsige samarbejdsaftaler med privatpraktiserende tandlæger (model 1) eller ved ændre intervallet for periodiske tandeftersyn fra 1½ til 2 år (model 2)
- beslutter om der skal igangsættes en dybdegående budgetanalyse ift. at undersøge potentialer ved at konkurrenceudsætte hele/dele af tandplejen
Sagsfremstilling
Baggrund
I budgetforlig for 2023 fremgår:
”Forligsparterne konstaterer, at kommunens udgifter til 0-18 årige der benytter kommunal tandpleje, er væsentligt højere end andre sammenlignelige kommuner. Det ønskes derfor, at administrationen udarbejder forslag til, hvordan man kan reducere kommunens udgifter til dette. Der ønskes forslag både med og uden samarbejdsaftaler med privatpraktiserende tandlæger. Forslagene fremlægges til politisk behandling i Senior-, Social- og Sundhedsudvalget.”
I 2018 blev lavet en udgiftsanalyse og benchmark af den kommunale tandpleje i Svendborg Kommune, som viste at tandplejen lå højt i udgiftsniveau / ECO nøgletal sammenlignet med andre kommuner. Opdaterede ECO-nøgletal viser at udgiftsniveauet i den kommunale tandpleje i Svendborg, som følge af gennemførte effektiviseringer og besparelser, er kommet tættere på gennemsnittet i sammenligningsgruppen, regionen og på landsplan.
Det gennemsnitlige ECO nøgletal for tandplejeudgifter i Region Syddanmark var 2.202 kr. pr. indbygger i 2021 sammenlignet med 2.270 kr. i Svendborg. Når man sammenligner ECO-nøgletal med andre kommuner, skal der tages højde for at huslejeudgifter på ca. 1,4 mio. kr. årligt (i modsætning til visse andre kommuner) indgår i beregningen nøgletallet for Svendborg Kommune. Uden huslejeudgifter ville ECO-nøgletal for tandplejen i Svendborg Kommune være 2.147 kr. pr indbygger i 2021.
Spareforslaget med titlen ”Hjemtagelse af børn, der benytter privat praksis under samarbejdsaftalen” indgår i forlig om budget for 2023 med 300.000 årligt. På baggrund af forligsteksten præsenteres herunder to forskellige forslag til at indfri den besparelse, som indgår i budgetforliget.
Model 1: Opsigelse af samarbejdsaftale
Svendborg Kommune har igennem mange år haft en samarbejdsaftale med nogle af de praktiserende tandlæger i kommunen. Der er i alt 405 børn, som er omfattet af samarbejdsaftale med privatpraktiserende tandlæger (Tandklinikken Sydfyn og Tandlægerne Sundhedshuset). Tandklinikken Sydfyn har klinikker i Vindeby samt Stenstrup og Tandlægerne Sundhedshuset har klinik i Svendborg centrum.
Som det fremgik af det oprindelige reduktionsforslag afregnes med en en fastpris på 1.275 kr. pr barn pr år, hvilket betyder at den samlede besparelse ved at opsige samarbejdsaftalen for 405 børn vil være 516.375 kr. Ved at afsætte 216.375 kr til at løfte opgaven med de ekstra børn, svarende til udgiften til ½ årsværk af en tandplejer, vil nettobesparelsen være 300.000 kr pr. år.
De indgåede samarbejdsaftaler kan opsiges med et års varsel til den 1. i en måned. Besparelsen i 2023 vil derfor skulle findes ved en engangsbesparelse, da aftalen tidligst kan opsiges med virkning fra 2024.
Selvom samarbejdsaftale med privatpraktiserende tandlæger måtte blive opsagt, så vil børn og unge fortsat have en lovbestemt mulighed for at blive behandlet hos en privatpraktiserende tandlæge mod en egenbetaling på 35 % gennem fritvalgsordningen. Ved denne ordning afholdes de resterende 65% af udgiften af Svendborg Kommune.
Forslaget skal ses i lyset af, at der løbende er sket en effektivisering af tandplejens drift og den demografiske udvikling, som giver en stigning i antallet af børn som er tilknyttet den kommunale tandpleje.
Model 2: Færre regelmæssige tandeftersyn
Såfremt samarbejdsaftalen med private tandlæger ikke opsiges, så vil det være muligt at indfri besparelsen på 300.000 kr. ved at ændre intervallet mellem de regelmæssige tandeftersyn fra 1½ til 2 år. Dette vil i praksis betyde at børn/unge indtil de fylder 19 år vil blive tilbudt 8 regelmæssige tandeftersyn – imod de nuværende 13.
Tandplejen vurderer, på baggrund af evidens, at der er risiko for at færre regelmæssige tandeftersyn vil medføre:
- stigende sygdomsforekomst og en mere alvorlig sygdomsforekomst.
- stigning i antallet af tandreguleringsbehandlinger på den kommunale klinik pga. tidligt tandtab pga. manglende rettidige behandlinger og forebyggelse.
- stigning i antallet af henvisninger til specialiseret tandregulering i regionstandplejen som afvises pga. for sen/forkert henvisningsgrundlag
En reduktion af antallet af periodiske tandeftersyn indebærer et skifte fra forebyggelse mod mere behandlende børne/ungetandpleje og en risiko for forøgede udgifter til behandling på længere sigt.
Konkurrenceudsættelse/prisafprøvning
Ved at udarbejde en dybdegående budgetanalyse er det muligt at undersøge om opgaveløsningen i den kommunale tandpleje er effektiv og giver den bedste kvalitet til prisen. En budgetanalyse vil kvalificere vurderingen af, om det er muligt og hensigtsmæssigt at konkurrenceudsætte hele eller dele af aktiviteten i den kommunale tandpleje.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Både model 1 og 2 vil indfri den besparelse, som er besluttet i budgetforliget for 2023.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Lovgrundlag
Sundhedsloven §127-128
Sagen afgøres i
Senior- Social- og Sundhedsudvalget
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Udvalget tilsluttede sig model 1.
Udvalget besluttede, at der skal igangsættes en dybdegående budgetanalyse ift. at undersøge potentialer ved at konkurrenceudsætte hele/dele af tandplejen.
Punkt 6 Mental sundhed for unge
+Beslutningstema
Udmøntning af midler til fremme af unges mentale sundhed afsat i budgetforliget for 2023.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget drøfter og beslutter udmøntningen af midlerne
Tilføjelse til Senior-, Social- og Sundhedsudvalget samt Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Direktionen indstiller,
- At Senior-, Social- og Sundhedsudvalget samt Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget tager Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning til efterretning samt drøfter eventuelle yderligere bemærkninger til beslutningen.
Sagsfremstilling
I forbindelse med indgåelsen af budgetforliget for 2023 har forligspartierne afsat 515.000 kr. til etablering af en målrettet styrket indsats med fokus på trivsel blandt de unge i Svendborg Kommune. Budgettemaet indeholder ikke en konkretisering af udmøntningen, men peger på fritidslivet og kulturen som samarbejdspartnere. Udmøntningen kan tage forskellig form, hvoraf to muligheder præsenteres her. De to muligheder kan enten betragtes separat eller i en kombination.
1. Understøttelse af eksisterende indsatser på området
Der arbejdes allerede med en række kommunale indsatser til fremme af unges mentale sundhed og trivsel. Det gælder fx projekter som Vilde Unge, Kultur på recept og Fritidspas. Indsatserne udmøntes i et tværfagligt samarbejde på tværs af flere afdelinger og forvaltninger, som f.eks. Ungekontakten, Ungdomsskolen, Sundhedsafdelingen, uddannelsesinstitutioner samt kultur- og fritidsaktører. Ved at investere i allerede igangværende indsatser vil man kunne konsolidere og forankre erfaringer fra tiltag, som allerede i dag viser lovende resultater som fx Vilde Unge og styrke udviklingen af allerede igangværende projekter, som fx ’Kultur på recept’. Den konkrete udmøntning af midlerne kunne med fordel drøftes med koordinationsgruppen ’Fælles om unge i Svendborg Kommune’.
Fordele: Med en forankring i tilknytning til de eksisterende indsatser kan midlerne tilgå indsatser, der på forhånd har vist sig succesfulde. Samtidig er indsatserne allerede bemandet med professionelle fagfolk, hvilket betyder, at midlerne ikke skal anvendes til lønudgifter, men kan gå direkte til realiseringen af indsatserne.
Ulempe: Der kan være en større risiko for, at midlerne ikke nødvendigvis tilgår kultur- og fritidslivet. Dette kan dog imødekommes, hvis det vedtages som en forudsætning for udmøntningen.
2. Forankring af indsatsen hos SPULT
Forslaget er stillet af formanden for Kultur- og Fritidsudvalget efter aftale med formanden for Folkeoplysningsudvalget og formanden for Sport og Idræt i Svendborg. En mulighed er at forankre indsatsen i SPULT – Svendborg Sport- og Kulturfestival. Midlerne vil dermed understøtte det fortsatte arbejde med at skabe forbindelser og samarbejder på tværs af kulturen, idrætten og det øvrige folkeoplysende område.
SPULT har indtil nu været finansieret af driftstilskud (primært lønmidler) fra DGI Fyn (til og med 2020) og overførselsmidler fra Folkeoplysningsudvalget på 300.000 kr. om året. Overførselsmidlerne fra Folkeoplysningsudvalget må forventes at være begrænset i fremtiden som følge af den rammebesparelse på 400.000 kr. på folkeoplysningsområdet, der blev vedtaget ifm. budgetforliget for 2023.
Administrationen anbefaler, at samarbejdet med SPULT i så fald formaliseres med et kommissorie, der opstiller rammerne for udmøntningen af midlerne, herunder definition af målgruppen, behovet for koordinering med øvrige kommunale tiltag på området, krav til afrapportering mv.
Fordele: SPULT har etableret mange gode samarbejder på tværs af kultur- og fritidslivet og med skolerne. De har derfor en lang række relationer og samarbejder, der kan understøtte udviklingen af indsatser til fremme af trivslen blandt unge. Midlerne kan samtidig være en forudsætning for den fremtidige eksistens af SPULT.
Ulemper: Midlerne må forventes at gå til løn i SPULT, hvilket betyder, at realiseringen af indsatserne kan afhænge af yderligere funding.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen. Midlerne er disponeret ifm. budgetforliget.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-11-2022
Drøftedes, idet udvalget beder administrationen udarbejde forslag til fordelingen af midlerne med udgangspunkt i punktets pkt. 1 og 2 samt Ungdomsskolens projekt My Life.
Der udarbejdes samtidig forslag til forankring og kommissorium for de enkelte projekter.
Punktet sendes til orientering og eventuelle bemærkninger hos Børn, Unge- og uddannelsesudvalget, Senior-, social- og sundhedsudvalget samt koordinationsudvalget.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Drøftet. Den konkrete udmøntning af midlerne kan med fordel drøftes i koordinationsgruppen.
Punkt 7 Fejring af det frivillige sociale område 2023
+Beslutningstema
Godkendelse af ramme for planlægning af fejringen med overrækkelse af priser i 2023 samt udpegelse af to udvalgsmedlemmer til prisudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller
- at Senior-, Social- og Sundhedsudvalget godkender de tilpassede rammer for fejringen af det frivillige sociale område.
- at Senior-, Social- og Sundhedsudvalget udpeger to udvalgsmedlemmer til prisudvalget.
Sagsfremstilling
Senior-, Social- og Sundhedsudvalget har tradition for en årlig fejring af det frivillige sociale område. I 2020 blev arrangementet omlagt fra alene at være for formændene, til at omfatte alle frivillige i de frivillige sociale foreninger i Svendborg Kommune. Til arrangementet uddeles to priser til området. FrivilligSocialPrisen, der hylder en forening eller gruppes særlige arbejde og RespektPrisen, der hylder én frivilligs særlige indsats.
Udvalget besluttede 8. marts 2022 at fejringen afholdes i forbindelse med ”Frivillig Fredag” ugen (den nationale fejring af frivillighed i uge 39). Fejringen i 2022 blev afholdt onsdag 28. september i Tåsinge Hallen for 330 deltagere. Der var fokus på taler, musikalsk underholdning, fællessange, prisoverrækkelse samt tid til at deltagerne kunne netværke under middagen. Modtager af FrivilligSocialPrisen var Vildmandsforeningen og Ole Henriksen fra Natteravnene modtog RespektPrisen.
Fejringen i 2023 planlægges med samme fokus på indhold, da der har været mange positive tilkendegivelser om dette fra deltagerne ved årets fejring. Der har vist sig at være rigtig god opbakning til fejringen af de frivillige med mange deltagere. Det betyder, at det er en udfordring at finde egnede steder til afholdelse af arrangementet. Det har traditionelt ligget på en hverdag, hvor idrætshallerne er tæt optaget af idrætsaktiviteter. Derfor foreslås det, at fejringen afholdes en lørdag, hvor der er ledig kapacitet i hallerne og dermed giver mindre gene for idrætsforeningernes aktiviteter. Det foreslås endvidere, at arrangementet lægges midt på dagen, så deltagerne stadig kan friholde deres aften til anden aktivitet. Svendborg Frivilligråd er hørt og tilslutter sig forslaget.
I forbindelse med overrækkelsen af priserne er der nedsat et prisudvalg bestående af repræsentanter fra Frivilligrådet, Frivilligcentret, administrationen og to repræsentanter fra Senior-, Social- og Sundhedsudvalget. Prisudvalget gennemgår de indstillede kandidater til priserne og udpeger prismodtagerne. Senior-, Social-, og Sundhedsudvalget skal udpege to repræsentanter til deltagelse i prisudvalget.
Handicaprådet vil i lighed med tidligere, blive tilbudt at de kan uddele Handicapprisen i forbindelse med afholdelse af fejringen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er afsat 100.000 kr. årligt til fejring og prisoverrækkelse på udvalgsmøde den 7. oktober 2020.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte.
Lovgrundlag
Servicelovens § 18.
Sagen afgøres i
Senior-, Social- og Sundhedsudvalget.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Godkendt. Udvalget udpeger Anne Katrine Olsen (A) og Johan Emil Sevelsted (C).
Punkt 8 Akutplan for Region Syddanmark
+Beslutningstema
Orientering om endelig akutplan for Region Syddanmark
Indstilling
Direktionen indstiller at:
- Udvalget tager orientering til efterretning
Sagsfremstilling
Region Syddanmark har fremsendt den endelige akutplan for regionen. Akutplanen har tidligere været i høring hvor Senior-, Social- og Sundhedsudvalget indgav et høringssvar på vegne af Svendborg Kommune, og pointerne fra udvalgets høringssvar afspejles i den endelige udgave.
Regionsrådet besluttede i forbindelse med budgetforlig for 2020, at der skulle udarbejdes en ny akutplan for Region Syddanmark. Med akutplanen omsættes Sundhedsstyrelsens nationale anbefalinger fra 2020 til den akutte sundhedsindsats i Region Syddanmark.
Akutplanen for Region Syddanmark indeholder 32 indsatser, som alle skal styrke det nære og sammenhængende sundhedsvæsen i samarbejdet mellem sygehus, kommuner og praktiserende læger. Der er fokus på at styrke samarbejdet ift. koordinering og behandling, hvis patienten har både somatiske behandlingsbehov og/eller har en psykisk lidelse. Derudover er der fokus på at styrke den sundhedsfaglige visitation ift. at identificere det rette tilbud på det rette tidspunkt.
Andre indsatser retter sig mod lægevagten og samarbejdet med sygehusenes akutfunktioner. Endelig retter nogle indsatser sig mod at sikre hurtige akutte hjerteforløb, blandt andet via et tættere sundhedsfagligt samarbejde om hurtig diagnostik.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ikke kendt
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Lovgrundlag
Sundhedsloven
Sagen afgøres i
Senior, Social og Sundhedsudvalget
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Taget til efterretning.
Punkt 9 Ny driftsoverenskomst vedr. Hesselager Plejecenter
+Beslutningstema
Indgåelse af ny driftsoverenskomst mellem Svendborg Kommune og bestyrelsen for den selvejende institution Hesselager Plejecenter.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At der indgås en ny driftsoverenskomst med bestyrelsen for den selvejende institution Hesselager Plejecenter.
Sagsfremstilling
I november 2018 indgik Svendborg Kommune en ny driftsoverenskomst med bestyrelsen for den selvejende institution Strandlyst Boliger.
Med udgangspunkt i den ajourførte driftsoverenskomst vedrørende Strandlyst Boliger fra november 2018, har administrationen i samarbejdet med ledelsen og bestyrelsen for den selvejende institution Hesselager Plejecenter udarbejdet en ny driftsoverenskomst, jf. vedlagte bilag.
Den nugældende driftsoverenskomst vedrørende Hesselager Plejecenter er fra november 2008. Administrationen bemærker i den forbindelse, at administrationen ved lov er forpligtet til at behandle de indholdsmæssige og økonomiske rammer for den selvejende institutions drift i overensstemmelse med gældende ret, hvorfor administrationen har gjort dette uanset at der måtte være henvist til en forældet lovgivning i den nugældende driftsoverenskomst fra november 2008.
Overordnet gør det sig gældende for driftsoverenskomsten, at den er indgået på vilkår svarende til Svendborg kommunes interne opgaveløsning (in-house-reglen).
Administrationen har I den nye driftsoverenskomst første pkt. om ”Aftaleforhold” lagt op til, at driftsoverenskomsten træder i kraft den 1. januar 2023.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Serviceloven (lovbekendtgørelse nr. 170 af 24/01/2022) m.fl.
Sagen afgøres i
Senior-, Social- og Sundhedsudvalget.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Udsat.
Punkt 10 Tilsyn i hjemmeplejen og kvalitetsstandarder på ældreområdet 2022
+Beslutningstema
Rapport om tilsyn i hjemmeplejen, samt årlig godkendelse af tilsynspolitik og kvalitetsstandarder på ældreområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Senior-, Social- og Sundhedsudvalget:
- Tager tilsynsrapporten til efterretning
- Godkender uændret tilsynspolitik
- Godkender ændrede kvalitetsstandarder på ældreområdet samt de øvrige uændrede kvalitetsstandarder
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang årligt følge op på tilsynspolitikken i forhold til leverandører af § 83 (hjemmehjælp), herunder foretage de nødvendige justeringer af tilsynspolitikken.
Gennemførelsen af tilsyn med fritvalgsleverandørerne trådte i kraft i januar 2012, og der er sidenhen årligt blevet udarbejdet en tilsynsrapport.
Jf. tilsynspolitikken skal Myndighedsafdelingen via stikprøve foretage audit i forhold til faglighed og dokumentation hos et udsnit af de mest komplekse borgere i hjemmeplejen. Hver sektion har i 2022 skulle foretage audits hos tre borgere ad fire omgange, dvs. 12 audits per sektion. Derudover bliver særligt komplekse og sårbare borgere drøftet på tværfaglige møder i hjemmeplejen.
Derudover skal der føres tilsyn hos alle borgere, der modtager hjælp efter Servicelovens §83 ca. hvert 1½ år. Resultaterne af disse tilsyn er sammenfattet i vedlagte tilsynsrapport. Der har i seneste periode (december 2021 – november 2022) været foretaget tilsyn hos 541 borgere med kommunal leverandør og 197 borgere med privat leverandør.
Tilsynsrapportens konklusion er, at der i langt overvejende grad leveres ydelser til borgerne ud fra det visiterede, kommunens kvalitetskrav og korrekt i forhold til en professionel vurdering.
29 borgere, svarende til 4%, har udtrykt utilfredshed med en eller flere af målepunkterne i tilsynet. Det drejer sig primært om spørgsmålene vedrørende
1) Om ydelserne er leveret i forhold til kommunens kvalitetsstandarder (4,8% ved de kommunale og 11,6% ved de private)
2) Om ydelserne er leveret i forhold til en professionel vurdering (4,7% ved de kommunale og 12,7% ved de private)
Der er i alle tilfælde lavet opfølgning herpå.
Tilsynspolitikken er tilgængelig på kommunens hjemmeside og kan fremsendes til udvalget efter anmodning.
Tilsynsrapporten er vedlagt som bilag.
Kvalitetsstandarder på ældreområdet
Ifølge serviceloven skal kvalitetsstandarderne på ældreområdet politisk godkendes en gang årligt.
Den årlige gennemgang af kvalitetsstandarder på ældreområdet har givet anledning til ændringer i følgende kvalitetsstandarder:
1) Kvalitetsstandard for madservice
2) Kvalitetsstandard for gåture
I vedlagte bilag er ændringerne gennemgået. De reviderede kvalitetsstandarder er desuden vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ikke relevant
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Lovgrundlag
Serviceloven
Sundhedsloven
Sagen afgøres i
Senior-, Social- og Sundhedsudvalget
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Rapporten taget til efterretning.
Tilsynspolitik godkendt.
Kvalitetsstandarder godkendt.
Punkt 11 Revidering af værdighedspolitik på ældreområdet
+Beslutningstema
Revidering af værdighedspolitikken på ældreområdet
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Senior-, Social- og Sundhedsudvalget indstiller den reviderede værdighedspolitik på ældreområdet til endelig godkende i kommunalbestyrelsen
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har siden 2016 haft en værdighedspolitik, der beskriver de overordnede værdier og prioriteringer for personlig hjælp, omsorg, pleje mv. som gives efter Lov om Social service til personer over folkepensionsalderen.
I henhold til bekendtgørelsen for værdighedspolitikker for ældreplejen skal værdighedspolitikken som minimum beskrive, hvordan kommunens ældrepleje kan understøtte følgende områder i forhold til plejen og omsorgen af den enkelte ældre:
1) Livskvalitet.
2) Selvbestemmelse.
3) Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen.
4) Mad og ernæring.
5) En værdig død.
6) Pårørende.
7) Bekæmpelse af ensomhed.
Kommunalbestyrelsen skal inden for det første år i den kommunale valgperiode vedtage en værdighedspolitik for den kommunale ældrepleje.
Vedhæftede værdighedspolitik er i efteråret 2022 revideret i samarbejde med Seniorrådet, repræsentanter fra det frivillige område, ledere og medarbejdere på ældreområdet i Svendborg Kommune.
Ændringerne består af mindre sproglige rettelser og opdateringer i forhold til gældende praksis.
Eksempler på revidering:
I afsnittet om rehabilitering er der indsat en forklaring af, hvad ’funktionsevne’ betyder. I afsnittet om pårørende er der tilføjet information om Svendborg Kommunes pårørenderådgiver og i afsnittet om mad og måltider er der tilføjet information om det økologiske bronzemærke.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Revidering af værdighedspolitikken på ældreområdet er foretaget inden for eksisterende budget
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Lovgrundlag
Serviceloven §81 a
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 08-11-2022
Udvalget drøftede input til tilrettelser. Ny udgave på førstkommende møde.
Der var afbud fra Mikael Hansen (A) som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Der var afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Værdighedspolitik indstilles til godkendelse i Kommunalbestyrelsen.
Punkt 12 Godkendelse af forslag til formål, temaer og procesplan for udarbejdelse af masterplan for det sociale område
+Beslutningstema
Godkendelse af forslag til formål, temaer og procesplan for udarbejdelse af masterplan for det sociale område.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Senior-, Social- og Sundhedsudvalget godkender forslag til formål, temaer og procesplan for udarbejdelse af masterplan for det sociale område.
Sagsfremstilling
Senior-, Social- og Sundhedsudvalget (udvalget) besluttede på udvalgsmødet den 16. august 2022, at der skulle udarbejdes en masterplan for det sociale område.
Socialafdelingen fik til opgave at indsamle inputs til, hvilke temaer en masterplan for det sociale område kunne indeholde samt forslag til, hvordan processen for udarbejdelse af masterplanen kunne være.
Inputs er indsamlet hos borgerne, pårørende, medarbejderne, råd og de tætteste samarbejdspartnere, da udvalget ønskede en inddragelse af de væsentligste interessenter helt fra begyndelsen. Se bilag 2 for en oversigt over interessenterne, som har været inddraget.
Formål
På baggrund af input fra interessenterne indstiller administrationen, at udvalget godkender administrationens forslag til formål med masterplanen.
Administrationen foreslår, at formålet med masterplanen er: ”at udpege politiske prioriteringer og sætte politisk retning for, hvordan det specialiserede voksenområde i Svendborg Kommune skal udvikle sig frem mod 2027”.
Masterplanen tager afsæt i de politisk vedtagede politikker på socialområdet (herunder Handicappolitik, Udsattepolitik og Frivilligpolitik) og er politisk rettesnor for udviklingen af det specialiserede voksenområde i perioden 2024-2027.
Desuden skaber masterplanen også retningen for de øvrige strategier, handleplaner, pejlemærker mv. på det specialiserede voksenområde - som for eksempel rehabiliteringsstrategien, samt implementering af den reviderede udgave af Voksenudredningsmetoden (som blandt andet har skærpet fokus på recovery og rehabilitering i hele sagsbehandlingsprocessen).
Temaer
Interessenterne har peget på nedenstående fem temaer, som de vigtigste temaer for en masterplan for det sociale område.
- Helhedsorienteret indsats.
- Sundhed.
- Rekruttering og kompetenceudvikling af medarbejdere.
- Borgersamarbejde og samskabelse.
- Tilbud og boliger.
- Økonomistyring (anbefalet af administrationen)
De anbefalede temaer fra interessenterne er i overensstemmelse med aktuelle fokusområder generelt på det sociale område som for eksempel ny hovedlov og kommende hjemløsereform. I temaet ”Borgersamarbejde og samskabelse” vil fokus på retssikkerhed indgå, der også er et aktuelt fokusområde.
Endvidere indstiller administrationen, at økonomistyring indgår som et sjette tema, selvom interessenterne ikke har peget på det. Økonomistyring er på dagsordenen lokalt og nationalt. Temaet korresponderer med Socialafdelingens fokus på området i form af BDO-handleplanen, Socialafdelingens økonomiske handleplan, samt afdelingens deltagelse i flere projekter i regi af KL med fokus på udgiftspresset på det specialiserede voksenområde.
Administrationen indstiller derfor, at udvalget godkender, at masterplanen for det sociale område
udarbejdes med udgangspunkt i de seks temaer, og at disse seks temaer er de udpegede politiske prioriteringer. Med godkendelsen af disse seks temaer sætter udvalget politisk retning for, hvordan det specialiserede voksenområde skal udvikle sig frem mod 2027.
Procesplan
Desuden indstilles det, at udvalget godkender administrationens forslag til en procesplan for udarbejdelse af masterplanen (se bilag 3).
Det foreslås i procesplanen, at der nedsættes en styregruppe og seks arbejdsgrupper, som skal bistå med udarbejdelsen af masterplanen. Der er en arbejdsgruppe for hvert tema. Styregruppen og arbejdsgrupperne sammensættes bredt for at sikre størst mulig repræsentation af interessenterne.
Interessenterne involveres løbende i forhold til indholdet i de seks temaer for at sikre, at interessenterne er medskabere af masterplanen. Involveringen vil blandet andet ske via repræsentation i styregruppen, arbejdsgrupperne, workshops, dialogmøder mv. Andre vigtige interessenter som for eksempel lokalpsykiatrien og faglige organisationer inddrages også i processen efter behov i forhold til de temaer, som er relevante for de pågældende interessenter.
Udvalget inddrages undervejs via mundtlig orientering om status for udarbejdelsen samt i forbindelse med godkendelse af et udkast til en masterplan, inden den sendes i høring.
Arbejdet med masterplanen igangsættes januar 2023 og godkendes politisk i starten af 2024 (se bilag 3 for en tidsplan).
Bilag
Der er vedlagt tre bilag. Bilag 1 er baggrundspapir om masterplanen, som blev sendt til interessenterne i forbindelse med indsamling af inputs. Bilag 2 er en oversigt over de interessenter, som er inddraget i forbindelse med indsamling af inputs. Bilag 3 er administrationens forslag til en procesplan for udarbejdelse af masterplanen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ikke aktuelt.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke aktuelt.
Lovgrundlag
Lov om social service.
Sagen afgøres i
Senior-, social- og sundhedsudvalget.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Godkendt.
Punkt 13 Ny takststruktur for Boområdet i Socialafdelingen
+Beslutningstema
Orientering om ny takststruktur for Boområdet i Socialafdelingen
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At senior-, Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Socialafdelingen har udviklet ny takststruktur gældende for Svendborg Kommunes botilbud på handicap- og socialpsykiatriområdet samt på dagtilbud, når disse leveres af botilbuddet. Takststrukturen følger gældende lovgivning samt rammeaftalen for Region Syddanmark.
Notat om takststrukturen er bilagt dagsordenen.
Der er alene tale om en økonomisk model for beregning af taksterne på Socialafdelingens tilbud, og der sker således ikke revisitering af indsatserne til borgerne på baggrund af modellen.
Takststrukturen har været i høring i handicaprådet. Handicaprådet tog orienteringen til efterretning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede indtægt på boområdet forventes at være uændret
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Lov om social service § 174
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Taget til efterretning.
Punkt 14 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Dialogmøder med Seniorrådet
- Erfamøde for udvalgsformænd på Fyn
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Fond om mental sundhed
- Fond om mental sundhed
- Orientering fra administrationen
- Status på nyt plejecenter i Tved
- Regler og rammer for Handicaprådet
- Henvendelse fra FOA
- Invitation til møde om det specialiserede socialområde
- Orientering om tidsplan for brandrapporter.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022
Taget til efterretning.