Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 22-10-2019
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Torben Frost (A).
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Valg af næstformand
+Beslutningstema
Valg af næstformand.
Sagsfremstilling
Venstre har foretaget en omkonstituering pr. 8. oktober 2019. Lars Erik Hornemann udtræder af Økonomiudvalget. Som nyt medlem indtræder Mette Kristensen.
Da Økonomiudvalget på sit konstituerende møde den 5. december 2017 har udpeget Lars Erik Hornemann som næstformand, skal Økonomiudvalget udpege en ny næstformand.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-10-2019
Mette Kristensen (V) valgt. Liste Ø undlod at stemme.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Torben Frost (A).
Punkt 3 Valg mellem statsgaranti eller selvbudgettering for 2020
+Beslutningstema
Byrådet skal ved 2. behandling af budgettet for 2020 vælge mellem to metoder for finansiering: Statsgaranteret grundlag eller selvbudgettering
Indstilling
Direktionen vurderer, at det samlet set vil være mest fordelagtigt for Svendborg at vælge det statsgaranterede grundlag for 2020.
Sagsfremstilling
Byrådet skal for budgetåret 2020 vælge mellem de statsgaranterede eller selvbudgetterede forudsætninger for følgende kriterier, der indgår i beregningen af hhv. skatteindtægter og indtægter fra udligning og tilskud:
? Udskrivningsgrundlaget for indkomstskat
? Udskrivningsgrundlaget for kirkeskatten
? Skattepligtige grundværdier
? Betalingskommunefolketallet
Vedr. udskrivningsgrundlaget for kirkeskatten gælder det princip, at kirkeskatten følger de samme forudsætninger som for indkomstskatten dvs. at hvis kommunen f.eks. vælger de statsgaranterede forudsætninger vil dette valg også gælde for kirkeskatten.
Såfremt der vælges selvbudgettering vil indkomstskatter og udligning/tilskud blive afregnet på et foreløbigt grundlag. Det endelige grundlag (efterreguleringsgrundlaget) opgøres tre år efter budgetåret, og forskellen mellem det foreløbige grundlag og det endelige grundlag skal så enten tilbagebetales til staten (hvis tab for kommunen) eller efterbetales fra staten (hvis gevinst for kommunen).
Vurderingen af hvad der vil være det mest fordelagtige valg for kommunen afhænger af forventningerne til udviklingen i skatteudskrivningsgrundlaget og i indbyggertallet sammenholdt med udviklingen på landsplan.
De nye vækstskøn i regeringens Økonomiske Redegørelse fra august 2019 og forventningerne til betalingskommunefolketallet pr. 1.1.2020 i Svendborg Kommune peger isoleret set i retning af at der skal vælges statsgaranteret udskrivningsgrundlag for 2020.
Der er ved denne vurdering lagt vægt på at statsgarantigrundlaget for 2020 er uændret og at der ikke er foretaget ændringer i skønnet for væksten i udskrivningsgrundlaget på landsplan siden udmeldelsen af statsgarantigrundlaget. Betalingskommunefolketallet pr. 1.1.2020 i Svendborg Kommune forventes endvidere at være lavere end det betalingskommunefolketal, der ligger til grund for det statsgaranterede grundlag.
Den forventede ”gevinst” ved at vælge statsgaranteret grundlag for 2020 udgør 18,7 mio. kr. jf. KL’s skatte- og tilskudsmodel Dette tilsiger valg af statsgaranteret grundlag for 2020. Denne konklusion vurderes at blive opretholdt selvom der måtte komme en evt. yderligere stigning i skattegrundlaget på landsplan eller en ændret fordeling af skattegrundlaget kommunerne imellem i forhold til den nuværende prognose. De forskellige usikkerhedsmomenter er nærmere omtalt i et notat, der er vedlagt som bilag på sagen.
På den baggrund indstiller direktionen, at Økonomiudvalget anbefaler, at Byrådet vælger statsgaranteret udskrivningsgrundlag for 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ved valg af statsgaranterede forudsætninger for 2020 forventes et merprovenu på 18,7 mio. kr. sammenlignet med de samlede indtægter fra skat og udligning ved valg af selvbudgettering.
Der henvises til vedlagte notat for belysning af de økonomiske konsekvenser ved valg af hhv. selvbudgettering eller statsgaranti.
Lovgrundlag
§ 7 i lov om kommunal indkomstskat (Lovbek. nr. 725 af 26/6-2016 med senere ændringer)
Lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Lovbek. nr. 329 af 24/3-2017 med senere ændringer)
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-10-2019
Økonomiudvalget anbefaler valg af statsgaranti.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Torben Frost (A).
Punkt 4 2. behandling af budget 2020 og overslagsårene 2021-2023
+Beslutningstema
Indstilling til Byrådets 2. behandling af budgetforslag 2020 og overslagsårene 2021 – 2023, herunder takstoversigt for 2020, samt fastsættelse af kirkeskatprocenten.
Indstilling
Det indstilles, at:
- ændringsforslag til Svendborg Kommunes budget 2020 og overslagsårene 2021 - 2023 fremsendes til Byrådets 2. behandling
- at forslag til takstoversigt 2020 oversendes til Byrådets 2. behandling
- kirkeskatprocenten fastsættes uændret til 1,02 pct.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget fremsendte den 1. oktober 2019 forslag til Svendborg Kommunes budget 2020 til Byrådets 1. behandling.
Byrådet vedtog at oversende budgetforslaget til 2. behandling og fristen for fremsendelse af ændringsforslag blev fastsat til mandag den 14. oktober 2019 kl. 12.00.
Der er modtaget politiske ændringsforslag fra følgende partier/grupper i Byrådet:
Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Det Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Alternativet, Jens Munk, og Jesper Larsen har den 11. oktober 2019 indgået forlig.
Der foreligger endvidere budgetforslag fra Enhedslisten.
Budgetforslagene medfører ændringer i dels kassebeholdning og dels i renter, som er indarbejdet i de respektive forslag. I konsekvens heraf vil der ikke være særskilte ændringsforslag vedrørende kasseforbrug og renter. Øvrige ændringer fremgår tillige af afstemningslisten.
Provstiet har fremsendt budgetforslag, som bygger på statsgaranteret udskrivningsgrundlag, samt at den kirkelige udskrivningsprocent fastsættes uændret til 1,02 procent.
I forhold til 1. behandlingen er der anført en række tekniske ændringer, som fremgår af vedlagte bilag, og som er opført som pkt. 1 på afstemningslisten. De tekniske ændringer er indarbejdet i de 2 budgetforslag, som i øvrigt bygger på valg af statsgaranti.
Budgetforliget samt de tekniske ændringer medfører ændringer i den takstoversigt, som forelå til 1. behandlingen. Det skal bemærkes, at taksterne på grund af den pressede tidsplan først forelægges fagudvalgene på deres møder i november. Der henvises til vedlagte takstoversigt.
Direktionen anbefaler, at der frem til byrådets 2. behandling er mulighed for at foretage mindre ændringer og omplaceringer, hvis det bliver nødvendigt for at bidrage til indfrielse af kommunernes økonomiaftale med regeringen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte budgetforslag
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-10-2019
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Torben Frost (A).
Punkt 5 Principbeslutning om igangsættelse af planlægning for skovbegravelsespladser ved Vejstrupgård
+Beslutningstema
Vejstrupgaard ansøger om at anlægge skovbegravelsespladser i skovene tæt på Skårup og Vejstrup by.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at
- der gives mulighed for etablering af skovbegravelsespladser ved Vejstrupgaard
- den endelige planlægning og afgrænsning af skovbegravelsespladserne foretages i den kommende kommuneplanrevision
Sagsfremstilling
Vejstrupgaard har planer om at åbne for urnenedsættelser i en række skovstykker ved Vejstrupgaard. Områderne er ejet af Vejstrupgaard og er udpeget på nedenstående kort.
Svendborg Kommune vurderer, at skovbegravelsespladser har en karakter, der kræver at anvendelsen fastlægges på kommuneplanniveau. Kommuneplan 2020 forventes endelig vedtaget ultimo 2020.
Udpegningen til skovbegravelsesplads medfører ingen begrænsning i offentlighedens lovlige færdsel i området.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vejstrupgaard tager sig af den fulde etablering, drift og administration af skovgravpladserne. Svendborg Kommune forpligter sig til en årlig kontrol, svarende til 1 -2 arbejdsdage, der forventes at kunne afholdes indenfor de eksisterende rammer.
Skovbegravelse vil give nye erhvervsmæssige muligheder for Vejstrupgaard.
Lovgrundlag
Lov om Planlægning
Lov om begravelse og ligbrænding
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-10-2019
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Afbud fra René Haahr (V). Som suppleant deltager Birger Jensen (V).
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-10-2019
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Torben Frost (A).
Punkt 6 Svendborg Kraftvarme A/S
+Beslutningstema
Svendborg Kraftvarme A/S’s fremtid.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget
- at Kraftvarmeværket drives videre frem til 2024, og at det forud for dette revurderes, hvorvidt værket herefter skal videreføres.
Sagsfremstilling
Med afsæt i Byrådets beslutning af 29. maj 2018 om, at Svendborg Kraftvarmes aktiviteter ikke bør fortsættes efter 2024 i kommunalt regi medmindre ændrede rammevilkår tilsiger fortsat drift, og efterfølgende orienteringer for Økonomiudvalget, fremlægges beslutningsnotat for afgørelse af Svendborg Kraftvarme A/S fremtid.
Beslutningsnotatet er en opsamling af det indhentede kildemateriale og samfundsøkonomiske beregninger til brug for vurdering af scenarier for Svendborg Kraftvarme A/S fremtid.
Svendborg Kommune har den 11. april 2019 modtaget anmodning fra Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. om mulighed for at overtage et lukket værk - grund med bygninger, Bodøvej 15.
Svar på anmodningen besluttes på Økonomiudvalgsmødet 21. maj 2019 givet efter afgørelse om Svendborg Kraftvarme A/S fremtid i efteråret 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen direkte for kommunen
Lovgrundlag
Varmeforsyningsloven
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-10-2019
Indstilles, idet udvalget præciserer, at revurderingen skal foretages inden udgangen af 2021.
Liste Ø var imod og indstiller i stedet følgende:
”- Kommunen indleder en dialog med Svendborg Fjernvarme om Svendborg Kraftvarmes fremtid. I den forbindelse afklares det om Svendborg Fjernvarme overhovedet ønsker at aftage varme fra Svendborg Kraftvarme efter 2024.
- Sagen oversendes sideløbende til Miljø- og Naturudvalget, som bedes komme med forslag til hvad, der vil være den bedste løsning i forhold til klimaplan, miljø og et kommende fælles fynsk eftersorteringsanlæg anlæg for restaffald.
- administrationen opdaterer den samfundsøkonomiske beregning med de aktuelle tal for bygning vedligehold af varmepumpe, ved at indhente de aktuelle tal fra Svendborg Fjernvarme. Der tages højde for at Svendborgs affald i fremtiden planlægges til at køre gennem eftersorteringsanlæg i Odense. Der indhentes erfaringstal fra Fynsværket for hvor meget det kostede at få ombygget værket, så det var fremtidssikret til at modtage importeret industriaffald”
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Torben Frost (A).
Punkt 7 Proces for realisering af et teater på Frederiksø
+Beslutningstema
Realisering af et teater på Frederiksø.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur og Fritidsudvalget til endelig godkendelse i Økonomiudvalget, at
- Grunden, hvor Danmarks Museum for Lystsejlads i dag er placeret, stilles til rådighed for BaggårdTeatrets realisering af et nyt teaterhus på Frederiksø.
- Danmarks Museum for Lystsejlads gives et løbende toårigt opsigelsesvarsel med udgangen af den eksisterende lejeaftale.
- Indtægtsbudgettet vedrørende bygningen nedskrives med 300.000 kr. med virkning fra 2020.
- beslutningen sendes i 14 dages høring hos Danmarks Museum for Lystsejlads og høringssvaret forelægges i udvalgsmøderne i november.
Sagsfremstilling
Byrådet har godkendt følgende indstilling fra fællesmødet i april 2019 mellem Kultur- og Fritidsudvalget samt Teknik- og Erhvervsudvalget:
- Det undersøges om feasibilitystudiets vision om placering af et teater på Frederiksø kan realiseres. Dette kan have den konsekvens, at andre lejere må finde anden placering. Såfremt der bliver etableret et teater på Frederiksø, administreres den pågældende bygning på en langsigtet kontrakt baseret på husleje.
- Når der ligger en projektbeskrivelse og tidsplan for teaterets placering forelægges forslaget til politisk beslutning.
Et teater på Frederiksø
Kultur- og Fritidsudvalget har på et møde d. 12. august 2019 i forbindelse med arbejdet med handleplaner på kulturområdet prioriteret, at et af sporene er etablering af et oplevelses- og uddannelseshus på Frederiksø. Handleplanen er medtaget som bilag.
Det bliver i handleplanen beskrevet som ”et nationalt nyskabende teaterhus og sydfynsk kulturelt kraftcenter for alle borgere og besøgende – fra tidlig morgen til sen aften. Huset vil rumme teater, uddannelse, kunstnerisk experimentarium & oplevelsesfoyer samt café og uderum.”
Projektet tager udgangspunkt i den oprindelige målsætning i mulighedsstudiet Kulturkajen.
”At etablere et teater- og kulturmiljø på Frederiksø, som kan blive et kulturelt fyrtårn og en drivkraft for havnen til glæde for hele byen”. I mulighedsstudiet beskrives teatret som den kulturelle drivkraft på Kulturkajen på Frederiksø.
I egnsteateraftalen mellem Svendborg Kommune og BaggårdTeatret har parterne forpligtet sig på at arbejde for en bynær placering af teatret.
Den første etape af Den Blå Kant omfatter Frederiksbro og Udrustningskajen på Frederiksø. Anlægsprojektet forventes at være udført i 2021 og vil give nye byrum og rammer for byliv med nye overflader, belægninger og byrumsinventar på Udrustningskajen på Frederiksø. Der pågår aktuelt lokalplanlægning af projektet. Et teater forventes at kunne være med til at skabe liv og aktiviteter på kajarealerne og vurderes at kunne skabe god synergi med byrumsudformningen i Den Blå Kant.
Proces for realisering af et teater
Såfremt der politisk udpeges en fremtidig placering for en ny teaterbygning, vil BaggårdTeatret igangsætte projekteringsforløb, og i dialog med Kultur og Fritidsudvalget og andre relevante samarbejdspartnere målrettet arbejde på udformning af et decideret prospekt til opstart af fundraisingsproces. Dette forventes primært finansieret gennem Svendborg Kommunes bevilling på 150.000 kr. fra budget 2018, til netop undersøgelse af ny bynær placering.
Et prospekt forventes udformet indenfor 5-10 måneder. Fondssøgning forventes herefter at tage fra 1-2 år, hvorefter realiseringsfase og byggeproces må formodes at tage i omegnen af 2 år. Afhængig af processen - med skelen til nationale og sammenlignelige erfaringer fra Odsherred, Nykøbing Mors og Hjørring - må det derfor anslås, at et nyt teaterhus kan åbne indenfor 4-5 år.
Geografisk placering
Baggårdsteatret har beskrevet en vision for et kommende teater på Frederiksø samt et facilitetsprogram med beskrivelse af teatrets forventede fremtidige funktioner og arealer. Heri beskrives et teater, der har et samlet etageareal på 3.000 m², hvoraf 1.300 m² er i grundplan.
Der har tidligere været skitseret et teater i de eksisterende bygninger på Ramsherred 10, hvor bygningens fodaftryk er ca. 800 m² og inddelt i fire etager og med et samlet etageareal på 3.280 m². Arealmæssigt forventes en lignende bygning at kunne indpasses størrelsesmæssigt på hver af de to placeringsmuligheder.
Med afsæt i Byrådets beslutning fra april 2019, har administrationen undersøgt mulighederne for placering af et teater på Frederiksøen, og der kan som følge deraf udpeges to mulige placeringer for det fremtidige teater:
a) På den grund, hvor Danmarks Museum for Lystsejlads i dag er placeret – grundstørrelse ca.1.300 m²
b) På den grund, hvor Snedkeriet i dag er placeret – grundstørrelse ca. 1200 m²
Derudover giver lokalplan 598 mulighed for at etablere en kajudvidelse syd for Snedkeriet. Administrationen anbefaler ikke denne placering til en ny teaterbygning, da området ligger i den kystnære del af byzonen og er derfor omfattet af planlovens §16, stk. 4. Efter denne skal der gives en væsentlig begrundelse for anlæg, der afviger væsentligt i højder og volumen fra den eksisterende bebyggelse. Derudover vil anlæg på vandterritoriet kræve godkendelse hos Kystdirektoratet samt miljøvurdering og forundersøgelser af en række forhold (geoteknik, forurening, omkostninger ved anlæg).
Eksisterende bygninger
Placeringsmulighederne omfatter begge tidligere værkstedsbygninger. Mulighed a) er en stor stålhal med et lejemål og er i dag lejet ud til Danmarks Museum for Lystsejlads. Mulighed b) er inddelt i ti forskellige lejemål af varierende størrelse i Snedkeriet. Huslejen betales i dag for begge bygninger ved en række aftalte aktiviteter beskrevet i lejernes partnerskabsaftaler. Teatret giver udtryk for at kunne bruge begge eksisterende bygninger midlertidigt til teateraktiviteter. Dette vil dog kræve, at teatret indhenter relevante tilladelser, da anvendelsen ændres, hvilket udløser andre krav til personbelastning, brand og redningsveje end i dag.
For en placering i bygningen med Danmarks Museum for Lystsejlads taler:
- Byrådets analyse af mulighederne for en kulturkaj fra 2015 peger på den placering, fordi den vil give størst mulig værdi og sammenhæng til fx Fællesværkstedet (rundbuehallerne), der lejlighedsvis kan bruges til ekstraordinære forestillinger
- Det er den af bygningerne, som evt. vil kunne omdannes til at indgå i en teaterbygning.
- Det vil formentlig berøre færrest aktører.
Generelle forhold:
Fælles for begge alternativer er, at placeringen af BaggårdTeatret på Frederiksø vil fortrænge de nuværende brugere af bygningerne. Administrationen kan ikke anvise kommunale bygninger på havnen, der kan rumme lystsejladsmuseet. Det samme gælder for lejerne i Snedkeriet. Hvorvidt sidstnævnte kan komme i betragtning til nogle af de øvrige bygninger i den kommende proces for udlejning afklares, når kriterierne for udlejning ved værdibaserede aktiviteter er godkendt.
Der er en række forhold, som er gældende for alle to placeringer og som vil kræve en mere dybdegående analyse og vurdering. For de overordnede linjer gælder:
- Planlægning
Et teater på Frederiksø er i overensstemmelse med den gældende kommuneplan, der giver mulighed for blandet bolig- og erhverv, i form af kulturelle, kreative- og maritime aktiviteter og erhverv. Kommuneplanen giver desuden mulighed for en bygningshøjde op til 12 m.
En helt ny teaterbygning vil på begge placeringer kræve en ny lokalplan, da den nuværende lokalplan (598) kun giver mulighed for at genanvende og omdanne eksisterende bygninger.
- Kystnærhedszonen
Området ligger i den kystnære del af byzonen og er derfor omfattet af planlovens §16, stk. 4. Efter denne skal der gives en væsentlig begrundelse for anlæg, der afviger væsentligt i højder og volumen fra den eksisterende bebyggelse.
- Kulturarvsmiljø
Området er en del af kulturmiljøet ”Værftshavnen”, der er beskrevet i kommuneplanen. Udformningen af projektet skal ske på baggrund af stedets kvaliteter, særpræg og lokal identitet.
- Trafik og parkering
Trafik med lastbiler bør løses fra bygningens østlige facade med p-arealet, da det minimerer tung trafik i det rekreative byrum på Udrustningskajen. P-normen i den gældende kommuneplan kræver 1 p-plads per 8 siddepladser for teatre, biografer og lign. Det vil med en sal til 250 siddepladser udløse et krav om minimum 31 + 4 pladser udløst af areal til kontor. Dvs. minimum 35 ekstra p-pladser. Der kan ikke anvises areal hertil på Frederiksø. Administrationen anbefaler at denne udfordring forsøges løst samlet i det igangværende arbejde med en samlet p-strategi for bymidte og havn.
- Miljøforhold
Som fastlagt i lokalplan 598 for Frederiksø fungerer bygningerne langs Udrustningskajen som støjskærm mellem værftsaktiviteterne på øens østlige side og den rekreative anvendelse af Udrustningskajen samt boliger og erhverv på den modsatte side af havnebassinet. Ingen af bygningerne vil således kunne nedrives uden at blive erstattet af tilsvarende støjskærmende foranstaltninger.
- Lejeforhold
Såfremt det besluttes at et nyt teater skal bygges, hvor der nu er museum, er der følgende mulighed for at indgå en aftale for DMFL frem til eventuel realisering af et nyt teater:
- Museet får en tidsubegrænset lejeaftale med opsigelsesvarsel på 2 år.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
BaggårdTeatret har som forudsætning for en ny teaterbygning, at Svendborg kommune bidrager med grund og eksisterende bygning. Hertil kommer, at der yderligere er bevilliget 150.000 kr. fra budget 2018 til undersøgelse af en ny teaterbygning. Svendborg Kommune bidrager årligt med netto 3,1 mio. kr. i egnsteateraftalen (brutto 4,9 mio. kr.) forudsat en refusionsprocent på 34 pct.
Baggårdteatret oplyser, at hovedparten af finansieringen af et nyt teater tænkes at komme fra fonde og lokale donationer. Teatret gør dog opmærksom på, at det vil ansøge om et kommunalt bidrag til såvel anlæg som drift af en teaterbygning. Hvis der tages udgangspunkt i sammenlignelige teaterprojekter, vil det være i omegnen af 25-33% af en anslået byggesum på 40-80 mio. kr.
Teatret oplyser videre, at det på grundlag af Statens ekstraordinære 4-årige udviklingstilskud på 3 mio. kr. til teatret (fra marts 2019), og teatrets strategiske målsætning om at opnå status som nationalt regionsteater indenfor en kortere årrække, har en ambition om, at hele den øgede driftsudgift dækkes alene af staten.
Administrationen bemærker, at der ikke kan anvises finansiering til en evt. ansøgning om anlægs- og driftsstøtte. Ligesom der ikke er afsat midler i budgettet til renovering og ombygning af eksisterende bygninger til midlertidige teateraktiviteter.
Lejeindtægten for bygningen udlejet til Danmarks Museum for Lystsejlads er i nuværende budget budgetteret til 300.000 kr. Byrådet besluttede i 2016, at museet ikke skulle betale den husleje, hvorfor det siden da ikke har været muligt at realisere lejeindtægten.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Udvalget tiltræder indstillingen, idet finansiering af nedskrivning af indtægtsbudgettet vedrørende bygningen foreslås indarbejdet i budgettet for 2020.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-10-2019
Indstillingen godkendt med bemærkning om, at finansiering af nedskrivning af indtægtsbudgettet vedrørende bygningen foreslås indarbejdet i budgettet for 2020.
Et mindretal bestående af Jens Munk (Løsgænger) og Palle Fischer (C) kan ikke godkende indstillingen.
Jens Munk (løsgænger) bemærker følgende:
”ønsker ikke et nyt teater på Frederiksøen, bliver medvirkende til at fortrænge Danmarks museum for Lystsejlads, eller andre maritime aktører.
Svendborgs DNA er det maritime islæt, og kendt for en af Danmarks mest velbevarede havne, hvilket vi politisk må værne om”.
Palle Fischer (C) bemærker, at han ikke kan støtte indstillingen på grund af den udpegede placering.
Afbud fra René Haahr (V). Som suppleant deltager Birger Jensen (V).
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-10-2019
Liste C foreslog, at Baggårdsteatret i stedet blev placeres, hvor Snekkeriet er placeret. Udvalget kunne ikke støtte dette.
Indstillingen blev herefter godkendt, idet udvalget lægger vægt på, at der er en god dialog med Museet for Lystsejllads om mulighederne for at anvise en alternativ placering og byrådet senere tager stilling til kommunal medfinansiering af et nyt teater.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Torben Frost (A).
Punkt 8 Det Gode Madhus - leasing af to kølebiler
+Beslutningstema
Beslutning om leasing af to nye kølebiler til Det Gode Madhus.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Økonomiudvalget godkender, at Det Gode Madhus indkøber to nye kølebiler finansieret via leasingaftale over 6 år med årlig ydelse på 64.411 kr. og en restværdi efter 6 år på 80.000 kr. pr. kølebil. Ydelsen og restværdien finansieres af Det Gode Madhus’ driftsbudget.
Sagsfremstilling
Det Gode Madhus er Svendborg Kommunes kommunale leverandør af mad til pensionister i eget hjem og på kommunens plejecentre. I dag leveres maden én gang ugentligt, og Det Gode Madhus råder over tre kølebiler til brug for levering. Den ene af disse biler trænger nu til udskiftning efter godt 6 års anvendelse. Derudover skal der leases én ekstra kølebil som følge af beslutning om ændret holdbarhed fra 16 til 5 dage, idet der fra 1. januar 2020 skal ske levering tre gange ugentligt, jf. beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13. august 2019 og efterfølgende bevilling i budgetforliget for 2020.
Der er således behov for at lease to nye kølebiler, og bilerne ønskes leaset over 6 årig periode, liegsom det er tilfældet for Det Gode Madhus’ eksisterende kølebiler. Økonomiudvalget skal i følge kommunens regnskabsregulativ, forretningsgangsbeskrivelse for leasing, godkende indgåelse af denne leasingaftale, idet der er tale om en løbetid over 5 år.
Da der er 12 ugers leveringstid på kølebilerne, har Det Gode Madhus været nødsaget til at foretage bestillingen af bilerne allerede nu. Såfremt Økonomiudvalget ikke godkender indgåelse af leasingaftale, skal der udarbejdes alternativt finansieringsforslag, idet anskaffelsen af de to biler er nødvendig for at kunne levere maden til borgerne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den årlige ydelse på 2*64.411 kr. til leasing af de to kølebiler finansieres af Det Gode Madhus’s driftsbudget og indgår i beregning af madprisen for 2020.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse og kommunens forretningsgangsbeskrivelse for leasing.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-10-2019
Godkendt.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Torben Frost (A).
Punkt 9 Tankefuld, Lokalplan 609 Tillæg nr. 1. Endelig vedtagelse
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af Lokalplan 609 Tillæg nr. 1 for et blandet bolig- og erhvervsområde ved Sofielund Skovvej, Tankefuld, Svendborg
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at
- Lokalplan 609 Tillæg nr. 1 for et blandet bolig- og erhvervsområde ved Sofielund Skovvej, Tankefuld, Svendborg vedtages endeligt.
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede den 25. juni 2019 at sende forslag til Lokalplan 609 Tillæg nr. 1 i offentlig høring i fire uger.
Forslag til Lokalplan 609 Tillæg nr. 1 indeholder følgende ændringer ift. Lokalplan 609:
- Delområderne D2 og B4 undtages for bestemmelser om ”aktive” tage,
- Hasselmushegn kan etableres inden for det i lokalplan 609 udlagte område F § 10.8 ”forbud” mod kvæghold udgår så der kan etableres kvæghold i Sofielund Skov til gavn for hasselmus.
- Stamvejen Sofielund Skovvej føres ind i delområde D2
- Der udlægges areal til at fortsætte Sofielund Skovvej til næste etape af Tankefuld
Forslaget har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra 4. juli – 29. august 2019. Der blev afholdt borgermøde i Svendborg Idrætscenter den 19. august 2019. Til mødet kom én borger.
Der er ikke indkommet høringssvar i offentlighedsperioden. Dermed foretages ingen ændringer i forhold til det forslag, der har været udsendt i offentlig høring, ud over redaktionelle rettelser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Byrådet godkendte den 25. juni 2019 en samlet anlægsramme på 3,7 mio. kr. til forlængelse af Sofielund Skovvej. I de 3,7 mio. kr. indgår udgifter til ekstern rådgiver og arkæologiske forundersøgelser.
I forbindelse med lokalplan 609 Tillæg nr. 1 til, sikres vejadgang til 3. etape i Tankefuld ved, at et areal i delområde D2 bliver udlagt til forlængelse af Sofielund Skovvej. Udlægget har haft indflydelse på salgsprisen for delområde D2.
I forbindelse med tinglysning af skovbyggelinjen, beløber udgift til landmåler sig til 10.000 kr., som afholdes indenfor udvalgets ramme.
Endelig vedtagelse af lokalplan 609, Tillæg nr. 1, vil medvirker til at tilpasse kommunens jordsalg i Tankefuld, i forhold til efterspørgsel af grundkøb. Øget grundsalg vil have positiv effekt i forhold til øget tilflytning til kommunen og øget aktivitet for Svendborgs erhvervsliv.
Lovgrundlag
Planloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-10-2019
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Et mindretal bestående af Jens Erik Laulund Skotte (Ø) kan ikke anbefale indstillingen, og bemærker følgende:
”Enhedslisten kan ikke støtte punkt 5, da området vil miste sin oprindelige formål. Ved at fjerne de aktive tage, så vil Tankefuld ikke længere være en grøn bydel og dermed blot være endnu en almen udstyk af grunde.
Vi bør i disse tider have større fokus på klimaet og derfor mener Enhedslisten at vi ikke burde fravige dette krav”.
Afbud fra René Haahr (V). Som suppleant deltager Birger Jensen (V).
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-10-2019
Indstilles. Liste Ø var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra fagudvalget.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Torben Frost (A).
Punkt 10 Egenappevej, Lokalplan 636 og kommuneplantillæg - endelig vedtagelse
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 2017.19 og lokalplan 636 for et boligområde ved Egenappevej.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig afgørelse i Byrådet, at
- Kommuneplantillæg nr. 2017.19 vedtages endeligt.
- Lokalplan 636 for Egenappevej vedtages endeligt med besvarelse af høringssvar som det fremgår af hvidbogen.
Sagsfremstilling
Lokalplanforslag 636 for et område til fritliggende énbolighuse ved Egenappevej har været fremlagt i offentlig høring i fire uger fra den 11. marts – 8. april 2019. Der blev afholdt et borgermøde den 27. marts. Der blev i offentlighedsperioden fremsendt seks høringssvar til lokalplanforslaget.
Et af høringsbidragene var et ønske fra bygherre om at udvide boligområdet med ca. 900 m2. Dette ville kræve et kommuneplantillæg.
Byrådet besluttede at imødekomme høringssvaret fra bygherre. På den baggrund vedtog udvalget den 6. juni 2019 at sende lokalplanforslag 636 i fornyet høring sammen med et kommuneplantillæg der udvidede arealet af kommuneplanrammen.
Lokalplanforslag 636 og kommuneplantillæg nr. 2017.19 har været fremlagt i offentlig høring i perioden den 20. juni til den 29. juli 2019. Da der havde været afholdt borgermøde få måneder forinden, blev der ikke afholdt borgermøde i perioden.
I den nye offentlighedsperiode blev der fremsendt yderligere 6 høringssvar, hvoraf et er underskrevet af 21 naboer.
De fremsendte høringssvar fra begge offentlighedsperioder fremgår af hvidbogen, se bilag 1. I hvidbogen er høringssvarene behandlet. Alle høringsbidragene er desuden vedlagt i deres fulde længde, se bilag 2.
Høringsbidragene omhandler emnerne orkidéer, regnvandshåndtering, trafik, levende hegn og beplantning.
På baggrund af høringssvarene er der ændret i lokalplanens redegørelse for så vidt angår orkidéer fredet efter artsfredningsbekendtgørelsen. Ændringerne giver ikke anledning til fornyet høring af planen.
Der er foretaget en fornyet miljøscreening af planerne efter fundet af orkideerne. Afgørelsen om, at planerne ikke udløser miljøvurdering fastholdes.
Ejerne er oplyst om, at de selv skal søge om tilladelse til flytning af de fredede planter ved Naturstyrelsen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De samlede udgifter til udarbejdelse af Egenappevej, Lokalplan 636 og kommuneplantillæg er finansieret indenfor afdelingens eksisterende rammer.
Der er herudover ingen direkte økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Ejer af en fast ejendom, der blandt andet anvendes til landbrug, kan, hvis ejendommen overføres fra landzone til byzone, inden 4 år efter overførslen forlange ejendommen overtaget af kommunen. Ejerne har fremsendt en fraskrivelsesdeklaration, der sikrer, at de efterfølgende ikke kan forlange arealet overtaget af kommunen, jr. Planlovens §47A.
Udvikling af bynære boliger i et attraktivt område må alt andet lige andrages at have en positiv indvirkning på såvel bosætningen som arbejdskraftsgrundlaget for virksomheder i kommunen.
Lovgrundlag
Lov om Planlægning
Lov om Miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Artsfredningsbekendtgørelsen
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-10-2019
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Afbud fra René Haahr (V). Som suppleant deltager Birger Jensen (V).
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-10-2019
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Torben Frost (A).
Punkt 11 Orientering
+Beslutning i Økonomiudvalget den 22-10-2019
Intet.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Torben Frost (A).