Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Borgmesteren oplyste, at der foreligger en tillægsdagsorden
Begge dagsordener blev godkendt.
Punkt 2 Koncernrapport pr. 31.3.2019
+Beslutningstema
Orientering om det forventede regnskab 2019 på baggrund af koncernrapporten pr. 31. marts 2019 samt status på budgetforliget.
Godkendelse af samlet tillægsbevilling pr. 31. marts 2019, som er neutral på kassen.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At rapporten tages til efterretning
- At der fortsat føres en stram økonomistyring og at områder med større afvigelser i forhold til det vedtagne budget til den kommende budgetopfølgning pr. 30. juni 2019 redegør nærmere for de budgetmæssige udfordringer, samt handleplan for imødegåelse af udfordringer.
- At status på budgetforlig tages til efterretning
- At der gives en samlet tillægsbevilling, som er neutral på kassen
Sagsfremstilling
Hovedbudskab:
- Kommunens serviceramme (vedtaget budget) forventes overskredet med ca. 34 mio. kr., og indeholder dermed en risiko for en sanktion, som er beskrevet nærmere nedenfor.
- Overførselsudgifterne forventes netto at ligge godt 18 mio. kr. under korrigeret budget. Overførselsudgifterne har de senere år vist en faldende tendens på landsplan, hvorfor der må forventes en midtvejsregulering i 2019 og evt. efterregulering i 2020, hvorfor det anbefales, at mindreudgiften reserveres hertil.
- I forhold til det vedtagne budget balancerer det ordinære driftsresultat med en mindre afvigelse på 0,7 mio. kr. I forhold til korrigeret budget forventes en mindreudgift på 19,9 mio. kr., som vedrører merudgifter til bl.a. arealeffektvisering, arbejdsskader, dagtilbuds- og familieområdet, ældreområdet og socialafdelingen. Merudgifterne finansieres via ekstra bloktilskud, lavere udgifter til overførsler, anlæg og renter, samt afsat pulje til kommunal medfinansiering.
- I forhold til det vedtagne budget 2019 forbedres regnskabet samlet set med 16 mio. kr., og sammen med fremrykning af betaling ejendomsskatter forventes en ultimo likviditet på ca. 130 mio. kr., hvor der i vedtaget budget 2019 er taget udgangspunkt i en ultimo likviditet på ca. 104 mio. kr.
Direktionen henleder opmærksomheden på, at KL’s seneste prognose viser, at de samlede serviceudgifter på landsplan forventes at ligge ca. 0,5 mia. kr. over den aftalte serviceramme, og dermed er der udsigt til en sanktion. I forhold til anlægsrammen forventer KL en overskridelse på ca. 2,0 mia. kr. Det skal bemærkes, at regnskabsskøn for såvel kommunen som for landet bygger på et tidligt tidspunkt med dertil hørende usikkerhed.
For at reducere risiko/omfang af en eventuel sanktion ved regnskabet anbefaler Direktionen, at områder med større afvigelser i forhold til det vedtagne budget til den kommende budgetopfølgning redegør nærmere for de budgetmæssige udfordringer, samt handleplan for imødegåelse af udfordringer. Målet er, at den kommende budgetopfølgning viser en væsentlig forbedring ift. 31. marts 2019.
Det skal bemærkes, at der i forlængelse af koncernrapporten pr. 31. marts 2019 rejses en fælles tillægsbevillingssag, hvor der ansøges om en samlet tillægsbevilling. Tillægsbevillingen vedr. primært bevillingsomplaceringer mellem udvalgene, samt et ekstra bloktilskud fra staten til kommuner med udligningstab på 9,5 mio. kr. Tillægsbevillingen medfører et provenu på 9,6 mio. kr., som Direktionen anbefaler afsættes som anlægspulje reserveret til deponering vedr. Svendborg Idrætscenter/SG.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Godkendt.
Punkt 3 Budget 2020 - status
+Beslutningstema
Program for budgetseminar den 25. juni 2019.
Resultatoversigt 2020-23 inkl. foreløbige ændringer til det tekniske budget.
Orientering om anlægsbudget 2020-23 samt temaer/indsatser til budget 2020, herunder temabeskrivelser vedr. dagtilbuds-, voksen/handicap- og ældreområdet, som følge af demografisk udvikling.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At program for Byrådets budgetseminar den 25. juni drøftes
- At resultatoversigten inkl. foreløbige ændringer til det tekniske budget 2020-23 udgør de foreløbige rammer for fagudvalgene.
- At anlægsbudget 2020-23 samt foreløbige temaer og indsatser til budget 2020-23 tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Budgetseminar 25. juni 2019
Jf. budgetproceduren afholdes der budgetseminar for Byrådet den 25. juni med fokus på kommuneaftalen mellem regeringen og KL og anlægsbudgettet 2020-23. Som følge af at det kommende folketingsvalg først finder sted den 5. juni 2019 forventes der ikke at foreligge en kommuneaftale før tidligst til august. Set i lyset heraf drøfter Økonomiudvalget behov for tilpasning af program, mødeform m.m. for budgetseminaret den 25. juni, samt vurderer behov for eventuel ændring af budgetproceduren efter sommerferien.
Resultatoversigt 2020-23
Jf. budgetproceduren godkender Økonomiudvalget på mødet den 21. maj foreløbige ændringer til det tekniske budget, som udgør de foreløbige økonomiske rammer for fagudvalgene. Resultatoversigt for budget 2020-23 med en oversigt over de væsentligste ændringer, der er indarbejdet siden budgetvedtagelsen i oktober 2018 herunder overførsler fra regnskab 2018 er vedlagt.
Revideret anlægsbudget 2019 og 2020-23
Jf. budgetproceduren får Økonomiudvalget på mødet den 21. maj en status på det korrigerede anlægsbudget 2019 inkl. overførsler fra regnskab 2018, herunder eventuel afledt justering af anlægsbudgettet 2020-23. Oversigt over budget og temaer fremgår af vedlagte.
Status temaer/indsatser:
Fagudvalgene drøfter primo maj status på temaer/indsatser til budget 2020 jf. vedlagte oversigt. Der vedlægges temabeskrivelser vedr. dagtilbuds-, voksen/handicap- og ældreområdet, som følge af demografisk udvikling.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Eventuelle økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Godkendt, idet budgetseminaret den 25.6 udskydes indtil der foreligger et overblik over de økonomiske konsekvenser af den kommende aftale mellem KL og regeringen.
Punkt 4 Opfølgning vedr. status på Indkøbs- og udbudspolitikken
+Beslutningstema
Opfølgning på orientering om status på Indkøbs- og udbudspolitikken, herunder forslag til justering af lærlingemodellen.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- forslag til justering af lærlingemodellen drøftes og godkendes, at
- opdatering af Svendborg Kommunes Indkøbs- og udbudspolitik godkendes, og at
- forslag fra Middelfart Kommune om udvidelse af KomUdbuds udbudspolitik drøftes.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget fik den 22. januar 2019 forelagt en generel status på Svendborg Kommunes Indkøbs- og udbudspolitik, hvilket afstedkom et ønske om, at administrationen skulle undersøge om lærlingemodellen kunne gøres lidt mere fleksibel uden, at miste sit formål.
Forslag til justering af lærlingemodel
Administrationen har bedt Svendborg Håndværker- og Industriforening og Dansk Byggeri Sydfyn (erhvervsorganisationerne) om, at tilkendegive hvordan de har oplevet lærlingemodellen siden dens ikrafttræden og om der eventuelt bør foretages nogle tilpasninger af modellen.
Svendborg Håndværker- og Industriforening er generelt godt tilfredse med modellen og finder ikke behov for justeringer. Dansk Byggeri Sydfyn finder også modellen udmærket, men har ønsker om et bredere anvendelsesområde i forhold til hvornår man som virksomhed opfylder modellens krav.
Efter drøftelser med begge erhvervsorganisationer er der derfor enighed om følgende forslag til præciseringer af lærlingemodellen.
1) Præcisering af 50.000 kroners grænsen
I forbindelse med modellens udarbejdelse har der ikke været noget konkret stillingtagen til hvordan de 50.000 kr. nærmere skulle beregnes, derfor indgår alt vedrørende opgaven i dag i beregningen. Det medfører for nogle fag, at man hurtigere kommer op over beløbsgrænsen, idet der benyttes dyrt hjælpemateriel, som kan udgøre en stor andel af opgavens samlede værdi uden at der behøver være et særligt lærlingepotentiale på opgaven.
Erhvervsorganisationerne er derfor enige om, at indstille følgende:
- Beløbsgrænsen på 50.000 kr. bør beregnes ud fra arbejdsløn og materialer der indgår i opgaven, men eksklusiv større hjælpemidler såsom stilladser, lifte, kraner og øvrigt tungt hjælpemateriel.
Inklusiv er dog almindeligt arbejdsværktøj forbundet med faget.
Forslaget vil medføre, at lidt færre opgaver vil falde indenfor modellens anvendelsesområde, men at de opgaver som gør i højere grad vil kunne bestå af egentligt lærlingearbejde.
2) Tidsmæssige huller i virksomhedens lærlingebeskæftigelse
Som lærlingemodellen er vedtaget skal man som virksomhed i dag have en lærling ansat og beskæftiget i sin virksomhed på det tidspunkt hvor man afgiver tilbud på en opgave og på det tidspunkt man efterfølgende udfører opgaven på.
Der er dog tidspunkter på året hvor lærlingeforløb typisk afsluttes, hvilket kan medføre at man som virksomhed på bestemte tidspunkter netop ikke har lærlinge i sin virksomhed, men at man i øvrigt ellers generelt tager lærlinge ind løbende, og derfor også tager et uddannelsesmæssigt ansvar.
Erhvervsorganisationerne finder det derfor ikke helt rimeligt, at man er udelukket fra tilbud såfremt man rammer en lille periode hvor man ikke har en lærling ansat, hvis man har sagt farvel til sin lærlinge ugen før. Samtidig kan man også stå i en situation, hvor man ikke har en lærling i virksomheden, men har underskrevet en uddannelsesaftale med en lærling som fx først starter 8 uger senere i virksomheden.
Erhvervsorganisationerne er derfor enige om, at indstille følgende:
- Som virksomhed kan man byde på en lærlingeegnet opgave over 50.000 kr. såfremt man aktuelt beskæftiger lærlinge i sin virksomhed eller at man har haft lærlinge beskæftiget indenfor de seneste 3 måneder regnet på tidspunktet for tilbudsafgivelse.
- Man kan også byde på en lærlingeegnet opgave over 50.000 kr., såfremt man har indgået en uddannelsesaftale, men lærlingen ikke er startet i virksomheden endnu.
3) Større evaluering i 2020
Der er enighed om, at den ny lærlingemodel bør have lov til, at finde sit fodfæste i resten af 2019. Derfor er der ønske om en større evaluering primo 2020, hvor de relevante parter, herunder Svendborg Kommune, Erhvervsorganisationerne, Erhvervsrådet samt Svendborg Erhvervsskole sætter sig sammen for vurdere modellens effekter samt om der er behov for, at foretage tilpasninger eller initiativer for, at understøtte modellens formål yderligere.
Forslagene til har været i høring hos Svendborg Erhvervsråd, som er fremkommet med følgende bemærkninger:
”Svendborg Erhvervsråd har været initiativtager til den oprindelige lærlingemodel, og efterfølgende aktivt deltaget i justeringen af modellen.
Dette er sket gennem de to erhvervsorganisationer Håndværker- og Industriforeningen samt Dansk Byggeri Sydfyn. Begge organisationer har drøftet model og justeringer i hhv. bestyrelsesregi og på generalforsamling.
På baggrund af disse drøftelser bakker Svendborg Erhvervsråd op omkring de foreslåede justeringer, og har ingen yderligere bemærkninger.”
På ovenstående baggrund indstilles det, at indarbejde de fremsatte forslag i lærlingemodellen og at gennemføre en evaluering af modellens effekter i 1. halvdel af 2020.
Notat om forslag til justering af lærlingemodellen er vedlagt.
Opdatering af Indkøbs- og Udbudspolitikken
Svendborg Kommunes Indkøbs- og udbudspolitik blev senest revideret d. 19. april 2016 i forbindelse med Udbudslovens vedtagelse. Siden er flere tilføjelser eller ændringer til politikken blevet vedtaget og derfor forelægges politikken nu i en 2019-version.
Opdateringen af Indkøbs- og udbudspolitikken er derfor af redaktionel karakter og indeholder følgende primære opdateringer:
- Tilføjelse om, at Svendborg Kommune alene ønsker samarbejde med leverandører som udviser ansvarlig skatteadfærd og som ikke medvirker til skatteunddragelse (vedtagelse af 23. oktober 2018)
- Præcisering af, at selvejende institutioner med driftsoverenskomst eller tilsvarende driftsaftale og et kommunalt tilskud på over 50 %, er omfattet af Indkøbs- og udbudspolitikken, herunder arbejds- og uddannelsesklausuler (vedtagelse af 14. november 2017)
- Ændring af beløbsgrænsen for sikkerhedsstillelse på bygge- og anlægsopgaver således, at der først kræves sikkerhedsstillelse af entreprenøren på opgaver over 1 mio. kr. (vedtagelse af 23. januar 2017 i Miljø-, Klima- og Trafikudvalget)
Herudover er det i politikken indskrevet, at Svendborg Kommune ikke antager tilbud fra leverandører med en gæld til det offentlige overstigende 100.000 kr., hvilket er fast praksis i henhold til Udbudslovens regler.
KomUdbuds Udbudspoltik
Middelfart Kommune har som medlem af Kommunalt Udbudsfællesskab 2012 (KomUdbud) fremsat forslag til den forestående generalforsamling d. 22. maj 2019 om udvidelse af KomUdbuds Udbudspolitik, så hensyn til miljø, klima og bæredygtighed bliver indarbejdet i de fremtidige krav til leverandørerne. Herved ønskes KomUdbuds store kraft som indkøber anvendt til at skubbe på den grønne omstilling.
Det fulde forslag fra Middelfart Kommune er vedlagt som bilag.
Esbjerg Kommune har efterfølgende fremsat ønske om, at forslaget behandles politisk i de enkelte medlemskommuner i forlængelse af generalforsamlingen og at forslaget til udvidelsen af Udbudspolitikken først kan træde i kraft når alle medlemskommuner har godkendt det.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Indkøbs- og udbudspolitikken
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Godkendt.
Punkt 5 Klosterplads og Frederiksgade - Omdannelse
+Beslutningstema
Beslutning om principper for den videre planlægning for omdannelse af Klosterplads og Frederiksgade.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet,
- At der udarbejdes forslag til kommuneplantillæg og lokalplan på baggrund af tidligere besluttede temaer for planlægningen.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet vedtog den 26. februar 2019 at igangsætte udarbejdelse af forslag til tillæg til Kommuneplan 2017-2029, samt forslag til lokalplan med en forudgående høring.
Forud for beslutningen vedtog Områdeforum i december 2018 et skitseforslag, Scenarie A, som grundlag for den videre planlægning.
Temaerne for planlægningen:
- Indsnævring af vejprofilet på Klosterplads
- Ensretning af Frederiksgade
- Et større trappeanlæg ved Klosterplads
- Sammenhængende belægning der prioriterer gående og cyklende i trafikken
- Reduktion af antallet af korttids p-pladser, primært på Klosterplads
- Prioritering af forbindelse på tværs af Klosterplads for at skabe sammenhæng mellem Frederiksgade/Klosterplads og stationsbygningen/terrassen
- En grønnere profil med vægt på flere træer
- Pladsdannelse i den østlige ende af Frederiksgade
Den forudgående høring er gennemført i perioden 4. marts 2019 til 1. april 2019, hvor der er indkaldt forslag og idéer til det kommende kommuneplantillæg. I perioden er der afholdt to borgermøder, hvor der i alt deltog ca. 30 personer.
Høringssvar fra den forudgående høring
Der er indkommet i alt fem høringssvar.
Høringssvarene omhandler alt fra taxaholdepladser, nye idéer til udformning af byrum og vejforløb, flytning af endestation for tog, nye cykelstier, plantning af træer, ønske om implementering af parkeringsforlig, samt forslag om at bruge pengene anderledes.
Høringssvarene er samlet i en hvidbog, hvor de er resumeret. Bilag 1. Derudover vedlægges høringssvarene i deres fulde længde. Bilag 2.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændring i temaerne for planlægningen.
Videre proces
I forbindelse med igangsætning af forudgående høring besluttede byrådet:
”I forbindelse med omdannelse af Frederiksgade til ensrettet vej undersøges det, hvorvidt der i vinterhalvåret kan etableres skråparkering eller parallelparkering i den ene side af vejen. Dette undersøges i dialog med Områdeforum og med virksomhederne i Frederiksgade. Ligeledes afsøges hvordan der kan fastholdes et mindre antal korttids p-pladser i hjørnet ved Sydbank, alternativt taxaholdepladserne overfor”.
Ovenstående undersøges i samarbejde med politi, ejere og lejere i området.
Øvrige forhold omkring parkering udenfor lokalplanområdet håndteres i en samlet plan for parkering i bymidten.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til kommende planlægning kan holdes indenfor gældende budget.
Anlægsudgifter hører under områdefornyelsen Liv i Min By.
Omdannelse af Klosterplads og Frederiksgade forventes at understøtte de erhvervsdrivende i Frederiksgade og bidrage til oplevelsen af en attraktiv handelsbymidte.
Lovgrundlag
Planloven.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Indstilles.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Indstilles.
Punkt 6 Vedtagelse af 'Natur og Friluftsliv i Svendborg Kommune - Strategi og handlinger 2019-2030
+Beslutningstema
Forslag til ’Natur og Friluftsliv – Strategi og handlinger 2019-2030’ forelægges til beslutning i Byrådet til endelig vedtagelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at:
- Forslag til ’Natur og Friluftsliv – Strategi og handlinger 2019-2030’ vedtages.
Sagsfremstilling
’Natur og Friluftsliv i Svendborg Kommune – plan og handlinger 2014-2025’ blev vedtaget i 2013. Listen over prioriterede handlinger blev revideret i 2016 (2. udgave). Det indgår i planen, at den skal revideres hvert 4. år. Miljø- og Naturudvalget har på møde den 15. maj 2018 taget beslutning om revisionens omfang og proces.
Administrationen har på baggrund heraf udarbejdet et forslag til revision af ’Natur og Friluftsliv’. Forslaget har været drøftet på møde i Det Grønne Råd den 19. november 2019 og efterfølgende sendt i høring i Det Grønne Råd.
Som følge af høringssvarene og drøftelser med formanden er der foretaget ændringer i forhold til forslaget til revision af ’Natur og Friluftsliv’ og planen er omskrevet til en strategi. Friluftsdelen er udbygget i samarbejde med Kultur og Fritidsafdelingen samt Geopark Det Sydfynske Øhav/Naturturisme og kommunens egne grønne områder er indarbejdet i samarbejde med CETS. Bæredygtighed i forhold til naturen har fået øget opmærksomhed.
Opbygningen er videreført. Strategien rummer indledende baggrundsafsnit om naturen og friluftslivet i Svendborg Kommune samt syv indsatsområder med målsætninger og handlinger.
De syv indsatsområder er:
- Naturpleje
- Biodiversitet og sammenhængende natur
- Skove
- Blå Natur
- Bynatur
- Friluftsliv
- Formidling
Strategien beskriver hvordan Svendborg Kommune vil sikre og forbedre naturen samt udvikle de unikke muligheder for et mangfoldigt friluftsliv. Strategien sikrer en målrettet og koordineret indsats, hvor natur og friluftsliv også tænkes sammen med sundhed og vækst i en balanceret udvikling. Strategien vil være med til at formidle naturen samt inspirere borgere og foreninger til bevægelse og idræt i det fri.
Realisering af strategiens handlinger vil understøtte FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling om bl.a. at standse tabet af biodiversitet, bekæmpe klimaforandringer, sikre bæredygtige byer og lokalsamfund og en bedre folkesundhed.
Forslag til ’Natur og Friluftsliv i Svendborg Kommune – Strategi og handlinger 2019-2030’, Hvidbog fra høringen samt de originale høringssvar er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vedtagelse af strategien har ingen økonomiske konsekvenser. Strategien kan forventes at understøtte turisterhvervet og styrke bosætning.
Lovgrundlag
Naturbeskyttelsesloven
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-04-2019
Indstilles, idet der gennemføres en årlig evaluering af resultater og kommende indsatser.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Indstilles.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Indstilles.
Punkt 7 Svendborg Kraftvarme A/S
+Beslutningstema
Status på processen vedr. Svendborg Kraftvarme A/S fremtid.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Med afsæt i Byrådets beslutning af 29. april 2018 om, at Svendborg Kraftvarmes aktiviteter ikke bør fortsættes efter 2024 i kommunalt regi medmindre ændrede rammevilkår tilsiger fortsat drift, blev Økonomiudvalget den 23. april 2019 orienteret om status jf. ”Orientering om samfundsøkonomiske beregninger ved lukning af Svendborg Kraftvarme A/S” den 23. april 2019 og efterfølgende på temamøde for byrådet 30. april 2019.
I forlængelse heraf inddrages forventninger til affaldsmarkedets udvikling og kapacitet ud fra forskellige scenarier. Der forventes, at kunne fremlægges et samlet beslutningspunkt i september 2019.
Svendborg Kommune har den 11. april 2019 modtaget anmodning fra Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. om mulighed for at overtage et lukket værk - grund med bygninger, Bodøvej 15. Svar på anmodningen anbefales givet efter den politiske beslutning i efteråret 2019.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Taget til efterretning. Liste Ø ønskede, at kommunen går i målrettede forhandlinger med Svendborg Fjernvarme om overtagelse af et lukket kraftvarmeværk.
Punkt 8 ISP - 2019
+Beslutningstema
Forlængelse/tilpasning af ISP i forhold til Svendborg VE A/S.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig godkendelse i Byrådet;
- at projektperioden for det innovative energispareprojekt forlænges frem til 2021
- at den korrigerede anlægsramme i 2019 på 16.985.659 kr. fordeles med et rådighedsbeløb i 2019 på 5.815.000 kr., i 2020 5.585.329 kr. og i 2021 5.585.330 kr.
- at investeringsplanen for 2019 godkendes
- at rådighedsbeløbet i 2019 på 5.815.000 kr. frigives
- at administrationen påbegynder udarbejdelse af investeringsplan for perioden 2022 - 2025, for at nå Svendborg Kommunes klimamål(100 % VE i 2030)
Sagsfremstilling
Det innovative energispareprojekt (ISP) har kørt siden 2013 med en bevilling på 72,1 mio. kr. til investeringer i energibesparende foranstaltninger, på den kommunale ejendomsmasse.
Projektet skal generere en årlig besparelse på 4,2 mio. kr., når hele puljen er investeret, da midlerne er lånefinansieret.
Til dato er der investeret 58 mio. kr. med en årlig besparelse er på ca. 3,3 mio. kr.
Det kan herudover oplyses, at ISP har bidraget med en CO2 besparelse på 1.747 tons CO2 siden projektstart i 2013. Se bilag 1.
De resterende investeringer i ISP forventes af give en CO2 besparelse på op imod 600 tons, afhængig af investeringsprofil.
Forlængelse/tilpasning af innovativt energispareprojekt
Teknik- og Erhvervsudvalget har tidligere besluttet at undersøge muligheden for at overdrage kommunale varmepumper og solcelleanlæg til Svendborg VE A/S.
Det er forventningen, at Svendborg VE A/S, under Svendborg Forsyning, kan bidrage med mere effektiv drift af varmepumper og solcelleanlæg og være omdrejningspunkt for at nå de skærpede klimamål.
Indtil ovenstående er undersøgt, og der evt. er indgået en aftale, vil det være fornuftigt at videreføre investeringerne i ISP projektet, hvorfor det anbefales, at projektet forlænges til og med 2021, således, at der opnås synergi mellem ISP og VE A/S.
Administrationen anbefaler at man godkender investeringsplan for 2019 til 5.815.000 kr, da dette er tilpasset til hvad man forventer tidmæssigt at kunne realisere i 2019.
Herudover har administrationen udarbejdet en liste med alternative projekter, som kan realiseres i 2019. Dette kræver dog at man omplacerer projekter mellem ”investeringsplanen for 2019” og ”alternative projekter” ca. 1:1. Se bilag 2.
Det bemærkes dog at administrationen anbefaler, at den viste investeringsplan 2019 følges, idet økonomi og tilbagebetalingstid er afstemt.
I 2019 vil man derfor fokusere på at investere i:
- Solceller
- LED-belysning
- Pumpeprojekter
- Ventilationsmotorer
- Isolering
- Facadeprojekter
En samlet investeringsoversigt for 2019 kan ses i vedlagte bilag 2 – Projekter ISP 2019.
Opsætning af solceller
Af brev den 9. oktober 2018 oplyser Energistyrelsen, at der af den oprindelige 20 MW pulje fra 2014 stadig resterer en rest.
Svendborg Kommune er derfor på ny, tildelt en del af denne rest, hvorfor det er muligt at opsætte solcelleanlæg på:
- Vestre Skole
samt børnehaverne
- Poppellunden
- Kobberbækken syd
- Kobberbækken nord
- Solsikken
- Sundhøj børnehus
- Paraplyen
Samlet vil der opsættes solceller, som kan producere ca. 81.000 kWh. Dette svarer til ca. 1/3 af det samlede forbrug i de bygninger, hvorpå solcellerne opsættes.
Investeringsplan 2022 – 2025 – Klima og energi
På Miljø- og Naturudvalgets møde den 5. februar 2019 blev det besluttet at skærpe klimakravene til 75 % vedvarende energi i 2025 og 100 % vedvarende energi i 2030 for kommunen som virksomhed. For at understøtte dette er det nødvendigt at udarbejde en investeringsplan, der har fokus på elektrificering.
Det formodes, at investeringerne i varmepumper kan gøres fra Svendborg VE A/S, med snitflade til ISP.
På nuværende tidspunkt viser kommende CO2-opgørelse en årlig udledning fra bygningsmassen ca. 5.000 tons CO2 i 2017. Se bilag 1.
For at realisere disse mål er det nødvendigt, at der udarbejdes en plan for, hvordan investeringen i kommunens samlede bygningsmasse skal være efter 2021.
Den kommende plan vil indeholde et bud på investeringsbehov, elektrificering og vedvarende energiløsninger, der kan bringe Svendborg Kommune frem mod målet på 100 % vedvarende energi i 2030.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forlængelse/tilpasning af innovativt energispareprojekt
Den korrigerede anlægsramme er i 2019 på 16.985.659 kr.
Jf. indstillingen er det derfor muligt at fordele anlægsrammen i 2019, med et rådighedsbeløb i 2019 på 5.815.000 kr., i 2020 5.585.329 kr. og i 2021 5.585.330 kr.
Såfremt at man fraviger for den af administrationens anbefalede investeringsplan for 2019, vil ovenstående fordeling af anlægsrammerne i åerne 2019 til 2021 skulle tilpasses. Dette vil ske ved at man regulere i åerne 2019 og 2021, alt efter om investeringerne i 2019 bliver større eller mindre i de 5.815.000 kr.
Da der er automatisk låneadgang til anlægsudgifter på energibesparende foranstaltninger, skal der tilsvarende flyttes låneoptagelse.
Opsætning af solceller
Elforsyningsloven foreskriver, at kommuner ikke må være elproducenter. Dette reguleres ved en såkaldt stoplov. Stoploven betyder, at kommuner trækkes i bloktilskud på det tidspunkt, anlægget er afskrevet med et beløb svarende til, hvad solcelleanlæggene har produceret.
De ca. 81.000 kWh svarer til en evt. modregning på ca. 0,130 mio. kr., til en pris på 1,6 kr./kWh, på det tidspunkt, at anlægget er afskrevet.
Svendborg Kommune vil være skattepligtig fra dag 1. Det vurderes dog, at skattepligten ikke vil medføre skattebetaling i anlæggets levetid.
Investeringsplan 2022 – 2025 – Klima og energi
Udgifterne til investeringsplanen for 2022 til 2025 kan holdes indenfor det nuværende budget og det forventes ikke at der er udgifter til ekstern rådgiver, der overstiger 150.000 kr.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 08-04-2019
Indstilles.
Jens Munk (løsgænger) deltog ikke i behandling af punktet.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Indstilles.
Punkt 9 Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.09 og lokalplan 638 for besøgshave, Stejlbjergvej, Tåsinge
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.09 for besøgshave ”Tåsinge Frugthave” og lokalplanforslag 638, Stejlbjervej, Tåsinge.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Byrådet tager beslutning om
- At vedtage kommuneplantillæg 2017.09 endeligt
- At vedtage lokalplanforslag 638 endeligt
- At høringssvar besvares som foreslået i hvidbogen
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede den 29. januar 2019 at udsende forslag til kommuneplantillæg, forslag til lokalplan og afgørelse om, at der ikke krævedes yderligere miljøvurdering i offentlig høring.
Høringssvar og hvidbog
Planmaterialet har været i høring i perioden fra den 13. februar 2019 til og med den 10. april 2019.04.16 Der er indkommet 2 bemærkninger med statslige interesser og 2 indsigelser fra nærmeste naboer.
Høringssvarene gengives som resume i hvidbogen med administrationens forslag til besvarelse.
De originale høringssvar er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er bevilget kommunal støtte til jordkøbet. Midlerne frigives fra Pulje til lokale initiativer.
Der er ikke andre økonomiske konsekvenser forbundet med planerne.
Erhvervsmæssigt vurderes planerne at medvirke til en styrkelse af turismen ligesom besøgshaven vil styrke de tanker, der knytter sig til Cittaslow om fødevareproduktion.
Lovgrundlag
Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Indstilles.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Indstilles.
Punkt 10 Godkendelse af vedtægtsændringer for Fonden Sydfyns Elforsyning
+Beslutningstema
Stillingtagen til godkendelse af vedtægtsændringer for Fonden Sydfyns Elforsyning.
Indstilling
Direktionen anbefaler, at Økonomiudvalget indstiller vedtægtsændringerne til godkendelse i Byrådet.
Sagsfremstilling
Repræsentantskabet i SEF har den 25. april 2019 vedtaget vedtægtsændringer for Fonden Sydfyns Elforsyning, forkortet Fonden SEF.
I henhold til gældende vedtægter, skal vedtægtsændringer godkendes i Byrådet. SEF fremsender derfor det nye forslag til byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Indstilles.
Punkt 11 Orientering
+Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Man drøftede et arealeffektiviseringsforslag vedr. rokade af rådhusbygninger og erhvervsskolens tomme bygninger. Der udarbejdes en businesscase på dette
Punkt 12 Forpagtningsaftale (Lukket)
+Punkt 13 Ejendomshandel (Lukket)
+Punkt 14 SIMAC - Placering af byggefelt på Nordre Kaj
+Beslutningstema
Beslutning om SIMACs endelige placering på Nordre Kaj.
Indstilling
Direktionen indstiller til økonomiudvalget, at der træffes beslutning om:
- placering af SIMAC i en afstand af 16 m fra kajkant, idet placeringen dog skal respektere adskillelse mellem kajankre og fundament for SIMAC.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet besluttede på deres møde d. 30. april 2019 nedenstående principper for det videre arbejde vedrørende SIMAC og helhedsplanen for området omkring Nordre Kaj.
Byrådet besluttede, at bemyndige Økonomiudvalget til at træffe beslutning om byggefeltet for SIMACs endelige placering.
Direktionen og administrationen har afholdt møde med SMUC-fonden d. 16. maj 2019, hvor placeringen blev drøftet og parterne blev enige om at indstille en afstand på 16 m under hensyn til en adskillelse mellem henholdsvis kajankre og fundament for SIMAC.
Principper besluttet på byrådsmødet d. 30 april 2019:
- Helhedsplanen fra vinderforslaget vedrørende SIMAC godkendes som overordnet princip for den fremtidige udvikling og planlægning af området omkring Nordre Kaj.
- For den del af helhedsplanen som omfatter privatejede arealer, skal planlægningen ske med mulighed for en åbning af Kobberbækken samt overordnet trafikbetjening.
Helhedsplanen som den er illustreret i vinderforslaget fra EFFEKT og C.F. Møller. Helhedsplanen omfatter både offentlige- og privatejede arealer.
Byrådet besluttede desuden, at:
- Lokalplanen for SIMAC udarbejdes med et byggefelt ud fra en tilbagetrukket SIMAC-bygning til 20-21 m fra kajkant afhængig af den præcise placering af trykledningen. (bemyndiget til økonomiudvalget)
- Det afventes af trafikmodelberegninger, hvilke konsekvenser der skal drages mht eventuelle ændringer i det overordnede vejnet og udformning af lokalvejnettet indenfor planområdet.
- Det afventes af støjberegningerne, hvilke konsekvenser der skal drages mht eventuelle tilpasninger i bebyggelsesplanen for det blandede bolig- og erhvervsområde.
- CETS, i samarbejde med Vand og Affald og Plan og Erhverv igangsætter udarbejdelse af et dispositionsforslag for en frilægning af Kobberbækken.
- CETS inddrager løsningen af parkeringsbehovet indenfor konkurrence- og planområdet i arbejdet med parkeringsstrategien.
- Det videre planarbejde opdeles i to lokalplaner: én for SIMAC, Erhvervsparken og SIMAC´s parkeringshus og én for det blandede bolig- og erhvervsområde på kommunens arealer. (Hvis muligt i forhold til tidsplan suppleres lokalplanen for SIMAC med rammelokalplan for de bagvedliggende kommunale grunde).
D. 27. februar 2019 offentliggjorde SMUC fonden vinderforslaget for det ny SIMAC på Nordre Kaj.
Udover SIMAC´s nye undervisningsbygning, skitserer vinderforslaget ligeledes en helhedsplan for byområdet rundt om SIMAC. Helhedsplanen illustrerer principper for placering af bebyggelse, veje, stier og den grønne struktur omkring en genåbnet Kobberbæk. Helhedsplanen omfatter både offentligt- og privatejede arealer.
De private arealer
Der skal være mulighed for at bearbejde området, således at der kan tages højde for eksisterende tankstation, pumpestation og bevaringsværdig bygning.
Realisering af helhedsplan
Med nærværende beslutning, tilkendegiver Byrådet, at de ønsker helhedsplanen som overordnet princip for den fremtidige udvikling og planlægning af området omkring Nordre Kaj.
En realisering af helhedsplanen kræver ændring af kommuneplanen og nye lokalplaner.
Da første prioritet er at få tilvejebragt et plangrundlag for SIMAC, Erhvervsparken og tilhørende parkeringshus, foreslås planlægningen opdelt i følgende etaper:
- Første etape er ændring af kommuneplanen for de offentligt ejede arealer i overensstemmelse med byrådets beslutning af d. 29. januar 2019. Samtidig udarbejdes lokalplan for SIMAC og Erhvervsparken med tilhørende parkeringshus, evt. suppleret med rammelokalplan for de bagvedliggende kommunale grunde. Planlægningen pågår.
- Anden etape er enten byggeretsgivende lokalplan/-er for de bagvedliggende kommunale grunde eller ændring af kommuneplanen for de privatejede arealer. Sidstnævnte eventuelt i forbindelse med kommende kommuneplanrevision.
- Tredje etape er lokalplan for de privatejede arealer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til den kommende planlægning forventes at kunne afholdes indenfor det eksisterende budget. Der vil dog blive behov for ekstern rådgivning i forhold til tekniske anlæg, trafik- og støjredegørelse.
Plangrundlaget illustrerer en række kommunale anlægsprojekter – eksempelvis trafikprojekter, som Svendborg Kommune efterfølgende skal tage stilling til
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Godkendt. Liste Ø var imod, idet man ønsker en placering 21 m. fra kajkanten, således Svendborg Vand ikke skal omlægge trykledningen