Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Borgmesteren oplyste, at der foreligger en tillægsdagsorden til behandling. Begge dagsordener blev godkendt.
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Punkt 2 Dialogmøde med forsyningsselskabet Svendborg Kraftvarme
+Beslutningstema
Dialogmøde mellem forsyningsselskabet Svendborg Kraftvarme s formandskab og Økonomiudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Der tages højde for dialogen ved behandling af selskabets budget og takster i december.
Sagsfremstilling
Som led i Svendborg Kommunes ejerpolitik s krav om dialog og samarbejde mellem bestyrelserne og byrådet, afholdes dialogmøde mellem formandskabet (bestyrelsesformand, næstformand og direktør for Svendborg Kraftvarme) og Økonomiudvalget.
Dialogmødet afholdes af en halv times varighed.
Mødedagsorden tager afsæt i ejerpolitikkens generelle forventninger til selskaberne indenfor:
- Økonomisk ansvarlighed
- Miljømæssig ansvarlighed
- Social ansvarlighed.
- Takster
- Øvrige aktuelle forhold
Direktøren introducerer med et kort oplæg om selskabets aktiviteter i relation til ejerpolitikken med fokus på det kommende budget.
Lovgrundlag
Ejerpolitik for Svendborg Kommunes forsyningsselskaber.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Drøftet.
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Punkt 3 Koncernrapporten pr. 30. september 2019
+Beslutningstema
Orientering om det forventede regnskab 2019 på baggrund af koncernrapporten pr. 30. september 2019 samt status på budgetforliget.
Godkendelse af samlet tillægsbevilling pr. 30. september 2019.
Indstilling
- At rapporten tages til efterretning
- At der fortsat føres en stram økonomistyring med henblik på at reducere den forventede overskridelse af kommunens serviceramme
- At status på budgetforlig tages til efterretning
- At der gives en samlet tillægsbevilling på 3,649 mio. kr. finansieret af kassen
Sagsfremstilling
Hovedbudskab:
- Kommunens serviceramme (vedtaget budget) forventes overskredet med ca. 25 mio. kr., og indeholder dermed en risiko for en sanktion, som er beskrevet nærmere nedenfor. Overskridelsen kan primært henføres til socialområdet, dagtilbud, familieområdet, arealeffektivisering, arbejdsskader samt at den negative overførselspulje ikke imødegås af tilsvarende overførsler til 2020.
- Overførselsudgifterne forventes netto at ligge knap 10 mio. kr. under korrigeret budget. Heraf udgør refusion vedr. dyre enkeltsager 4,9 mio. kr., som medgår til finansiering af merudgifter på det sociale område, samt 2,3 mio. kr. vedr. seniorjob.
- I forhold til det vedtagne budget udviser det ordinære driftsresultat et merforbrug på 0,7 mio. kr. Heri indgår at forventet overskridelse af serviceudgifterne finansieres via ekstra bloktilskud, lavere udgifter til overførsler og renter, samt afsat pulje til kommunal medfinansiering mv. ikke forventes disponeret.
- I forhold til det vedtagne budget 2019 forbedres regnskabet samlet set med 27,9 mio. kr., og sammen med fremrykning af betaling ejendomsskatter, samt at regnskab 2018 ligeledes udviste en forbedring forventes en ultimo likviditet på ca. 140 mio. kr., som også er lagt til grund for vedtaget budget 2020.
Det forventede regnskab for 2019 baseres på en vurdering pr. 30. september 2019, hvorfor det naturligvis må tages med et vis forbehold, men de seneste år har kommunen overskredet sin serviceramme.
Direktionen henleder opmærksomheden på, at KL’s seneste prognose viser, at de samlede serviceudgifter på landsplan forventes at ligge ca. 0,25 mia. kr. til 0,75 mia. kr. over den aftalte serviceramme, og dermed er der udsigt til en sanktion. I forhold til anlægsrammen forventer KL en overskridelse på knap 2,0 mia. kr.
For at reducere risiko/omfang af en eventuel sanktion ved regnskabet anbefaler Direktionen, at der fortsat føres en stram økonomistyring med henblik på at reducere den forventede overskridelse af kommunens serviceramme.
Det skal bemærkes, at der i forlængelse af koncernrapporten pr. 30. september 2019 rejses en fælles tillægsbevillingssag, som er neutral på kassen, når der tages højde for, at der i forbindelse med regnskab 2018 blev lagt 5,2 mio. kr. i kassen som følge af mindreforbrug vedr. beskæftigelsestilskud. Mindreforbruget var reserveret til efterregulering af beskæftigelsestilskuddet i 2019, som jf. tillægsbevillingen udgør 6,7 mio. kr.
Tillægsbevillingen vedr. primært midtvejs- og efterregulering af tilskud og udligning, deponerede midler vedr. Thurø Sejlklub, merprovenu vedr. salg af ejendomme, samt bevillingsomplaceringer mellem drift og anlæg.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Godkendt.
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Punkt 4 Låneoptagelse 2019
+Beslutningstema
Godkendelse af aconto låneoptagelse vedr. lånerammen for 2019 på 14,262 mio. kr. samt godkendelse af restlåneoptagelse på 0,195 mio. kr. vedr. Stenstrup Plejecenter.
Indstilling
Direktionen anbefaler at:
- Der optages lån på 14,262 mio. kr. med fast rente og 25 års løbetid i KommuneKredit vedr. lånerammen for 2019.
- Der optages lån på 0,195 mio. kr. vedr. Stenstrup Plejecenter med variabel rente og 30 års løbetid i KommuneKredit vedr. Stenstrup Plejehjem.
Sagsfremstilling
På baggrund af de bogførte anlægsudgifter pr. 30. september 2019 på områder med automatisk låneadgang (innovativt energispareprojekt, byfornyelse og havneområdet) er der mulighed for at låne 14,262 mio. kr.
Låneoptagelsen foretages efter retningslinjerne i den finansielle politik.
Den aktuelle restgæld på kommunens lånerammelån er fordelt med 65% med fast rente og 35% med variabel rente. Andelen af lån med variabel rente forventes at være faldet til ca. 28 % ultimo år 2020.
Endvidere kan der låneoptages 0,195 mio. kr. vedr. rest voldgiftssag Stenstrup Plejecenter. Projektet er nu afsluttet og i forbindelse med restlåneoptagelsen lægges de 4 eksisterende lån sammen med det nye lån, og omlægges til fast rente.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der optages et lån på 14,262 mio. kr. til a conto låneoptagelse vedr. lånerammen 2018. Låneydelsen på ca. 0,61 mio. kr. er budgetlagt. Der optages lån på 0,195 mio. kr. til Stenstrup Plejecenter. Låneydelsen på ca. 0,01 mio. kr. er budgetlagt.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Indstilles.
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Beslutning i Byrådet den 26-11-2019
Godkendt.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Tarik Kale (Ø).
Punkt 5 Satser for garantiprovision 2020
+Beslutningstema
Fastsættelse af satser for garantiprovision for 2020
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalgets afgørelse, om
- Fastsættelse af garantiprovisionssats for Vand og Affald, samt Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. til 0,75 % af restgælden 31.12. i 2020.
- Fastsættelse af garantiprovisionssats for etablering af Varmepumpeanlæg ved Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. til 0,5 % af restgælden 31.12. i 2020.
- Fastsættelse af garantiprovisionssats for øvrige forsyningsselskaber til 1,0 %, af restgælden 31.12. i 2020.
Sagsfremstilling
Satser for garantiprovisioner 2020
Satsen for garantiprovision for 2019 er for Vand og Affald, samt Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. fastsat til 0,75 % af restgælden 31.12.
Etablering af Varmepumpeanlæg ved Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. er godkendt med sats 0,5 % i garantiprovision af restgælden 31.12.
De øvrige forsyningsselskabers årlige garantiprovisionssats udgør 1 % af restgælden 31.12.
Satsen fastsættes årligt forud for budgetåret på baggrund af markedsniveauet.
Svendborg Kraftvarme har i mail af 2. september 2019 anmodet om reduktion af satsen for garantiprovision fra 1 % til 0,5 %.
Administrationen vurderer, at niveauet for de nærværende satser svarer til markedsniveauet og lægger op til uændrede satser for 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Evt. reguleringer i satser for garantiprovision vil medføre mindre-/merindtægter for Svendborg Kommune.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Godkendt.
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Punkt 6 Ballen Havneforening ansøger om garanti for lån
+Beslutningstema
Ballen Havneforening har ansøgt Svendborg Kommune, om kommunegaranti for kredit/lån på 1,3 mio. kr. ved KommuneKredit.
Indstilling
Direktionen indstiller til afgørelse i Byrådet:
- Om der stilles kommunegaranti for 20 årigt lån på 1,3 mio. kr. for brorenoveringer, til Ballen Havneforening ved KommuneKredit, med pant i Ballen Havneforening s ejendom.
Sagsfremstilling
Ballen havn ejes af den selvejende institution Ballen Havneforening. Havnen drives udelukkende ved frivilligt arbejde, og er et non profit foretagne.
Ballen Havneforening ansøger nu om garanti for lån på 1,3 mio. kr. ved KommuneKredit grundet:
Den ældste del af havnens bro mod vest er bygget i 1976. Nu 43 år efter, er de gamle pæle ved at være tæret op, og bjælkerne der holder brodækket er mange steder rådne og trænger til udskiftning. Havnens bestyrelse finder det derfor nødvendigt, at rive 115 meter gammel bro ned og bygge nyt. Samtidigt vil foreningen flytte broen tættere på den vestlige stenmole, for at gøre pladserne længere. Udviklingen går i retning af større og større både indenfor fritidssejlads.
Havnens bro 2 og bro 3 er ikke helt så gamle, kun omkring 20 år, men pælene er desværre ikke helt samme kvalitet, som på den gamle del af vestbroen. Derfor er det nødvendigt at forstærke pælene på de 2 broer med et antal nye pæle, der slås i bunden ved siden af de gamle. De bærende bjælker over vandet er sunde nok og behøver ikke udskiftning og brodækket på disse 2 broer skifter havneforeningen selv, med frivillig arbejdskraft.
På havneforeningen s ekstraordinær generalforsamling er det besluttet, at hæve det årlige kontingentet med 1.000 kr./medlem for bl.a. at skaffe råderum for afdrag på nyt lån.
Ballen Havneforening oplyser, at foreningen ikke har optagne lån, og at der er søgt lån ved 2 kreditforeninger. Begge kreditforeninger refererer til Havneforeningens bank Andelskassen, som har givet afslag med henvisning til, at foreningen drives på frivillig basis – Havnen er derved kun noget værd, så længe foreningen eksisterer. Ingen personer hæfter personligt.
Juridisk vurderes det, at Svendborg Kommune kan støtte Ballen Havneforening f. eks. med en lånegaranti.
KommuneKredit har procedure for at godkende projekt før låntilsagn. Efter låntilsagnet er det garantistiller som skal sikre, at de fra KommuneKredit udbetalinger også anvendes til godkendt investeringsomkostninger. På denne baggrund skal der i fald garantien bevilges aftales en administrativ procedure mellem Ballen Havneforening og kommunen omkring projekthåndteringen.
Supplerede oplysninger:
Ballen Havneforening har 131 betalende medlemmer.
Havneforeningens regnskab for 2018, som er ikke omfattet af revision af uafhængig revisor udviser:
- Årets resultat (overskud) 60.359 kr.
Aktiver:
- Likvid beholdning 681.100 kr.
- Tilgodehavender 3.519 kr.
Passiver:
- Egenkapital 694.960 kr.
- Skyldig moms -10.341 kr.
Det har i flere år været havne foreningens mål, at have ca. 500.000 kr. i likvid beholdning. Dels for at kunne tilbagekøbe pladser, når medlemmer ønsker at sælge, og dels for hurtigt, at kunne imødegå pludseligt opståede mindre vedligeholdelsesopgaver på broer, havneplads, masteskure, kran, spil, bygninger, elinstallationer, vandinstallationer, Wi-Fi etc.
Den likvide beholdning udgør pr. 4.11.2019: 458.328,30 kr.
På Havneforeningens ordinære generalforsamling 2019 besluttes bl.a. igangsættelse af forarbejdet med nye bade- og toiletfaciliteter til en samlet sum på op til 1,1 mio. kr.
Opførelsen forudsattes, først igangsat når halvdelen af udgift til projektering og opførelse er fundet ved ekstern finansiering.
Planerne herfor er indtil videre udskudt til efter broarbejderne, hvor der så vil blive arbejdet videre med en 80 % - 100 % finansiering via fondsmidler.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Så længe at lånebetingelser overholdes, er der ingen afledte udgifter for Svendborg Kommune.
Det anbefales, at det der tages pant i broerne, idet Ballen Havneforening er drevet på frivillig basis, medlemmerne ikke hæfter personligt for gælden og dets vedtægter foreskriver, at et eventuelt overskud, som måtte fremkomme ved opløsning efter bestyrelsens bestemmelse anvendes til fordel for Dansk Sejlsports Fremme og således, at beløbet så vidt muligt søges anvendt i det tidligere Egebjerg Kommune eller på Sydfyn.
Omkostning er til pant på 1,3 mio. kr. er ca. 20.500 kr., og finansieres af låntager.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v., og Kommunalfuldmagten.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Udvalget indstiller, at der gives lånegaranti.
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Beslutning i Byrådet den 26-11-2019
Godkendt.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Tarik Kale (Ø).
Punkt 7 Revideret Klima- og Energipolitik
+Beslutningstema
Godkendelse af revideret Klima- og Energipolitik.
Indstillingen er udarbejdet på baggrund af tidligere drøftelser i Miljø- og Naturudvalget, høring i alle fagudvalg samt en høring af Det Grønne Råd og andre interessenter.
Indstilling
Direktionen indstiller til udvalgets beslutning, at
- Klima- og Energipolitikken oversendes til Byrådet til godkendelse.
Sagsfremstilling
Den reviderede Klima- og Energipolitik indeholder målsætninger for fuld omstilling til vedvarende energi.
Politikken indeholder også en beskrivelse af indsatsområder i 2020-2025 indenfor:
- Kommunal virksomhed
- By og boliger
- Erhverv og turisme
- Transport
- Energiproduktion og –forsyning
- Uddannelse
- Natur og grønne arealer
Klima- og Energipolitikken er vedlagt ved bilag 1.
Forud for udarbejdelsen af den reviderede Klima- og Energipolitik har der siden 2017 været afholdt en række interne og eksterne møder med borgere, interessenter, politikere og medarbejdere.
Forslag til Klima- og Energipolitik blev præsenteret for Det Grønne Råd den 28. august 2019.
Forslag til Klima- og Energipolitik blev præsenteret for Direktionen den 30. august 2019.
Forslag til Klima- og Energipolitik har været i høring hos alle politiske fagudvalg, Det Grønne Råd, GO2Green, forsyningsselskaber, Svendborg Kraftvarme og Erhvervshus Fyn i september 2019. Der er indkommet i alt 7 høringssvar. De er indarbejdet i en hvidbog, som er vedlagt ved bilag 2.
På baggrund af alle høringssvar er Klima- og Energipolitikken tilrettet.
Natur og Miljø vil primo 2020 udarbejde forslag til Miljø- og Naturudvalget til proces for udarbejdelse af handlingsplan og opfølgning af målene i Klima- og Energipolitikken.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udmøntningen af indsatserne fra 2020-2025 finansieres af de berørte forvaltninger eller ved særskilte bevillinger.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Indstillingen blev godkendt med bemærkning om,
- At der tilføjes ”øget” til punktet vedrørende elektrificering af varmesektoren (på side 7).
- At der i forlængelse af punktet vedrørende etablering af vedvarende energianlæg i regi af Svendborg VE A/S (på side 7) tilføjes, “hvor der åbnes mulighed for, at borgere og virksomheder kan købe andele.“
- At det tilføjes, at (på side 26), at ” alle direktørområder, kommunale institutioner og selskaber skal på linje med at vurdere økonomiske konsekvenser af ændringer og politiske beslutninger også vurdere væsentlige konsekvenserne for CO2-udslippet i kommunen som virksomhed og som geografisk område. I de sager, hvor der er væsentlige konsekvenser for CO2-udslippet orienteres Miljø- og Naturudvalget, således at ændringer indgår i den årlige plan for reduktion af CO2-udslippet”.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Indstilles, idet administrationen anmodes om at udarbejde et konkret forslag til retningslinjer for vurdering af konsekvenser af CO2 udslippet til politisk godkendelse.
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Beslutning i Byrådet den 26-11-2019
Godkendt.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Tarik Kale (Ø).
Punkt 8 Høringssvar fra Danmarks Museum for Lystsejlads
+Beslutningstema
B. Beslutningssag
Høringssvar fra Danmarks Museum for Lystsejlads.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget til endelig godkendelse i Økonomiudvalget, at
- Høringssvaret tages til efterretning
- Grunden, hvor Danmarks Museum for Lystsejlads i dag er placeret, stilles til rådighed for BaggårdTeatrets realisering af et nyt teaterhus på Frederiksø.
- Danmarks Museum for Lystsejlads gives et løbende toårigt opsigelsesvarsel med udgangen af den eksisterende lejeaftale.
- Indtægtsbudgettet vedrørende bygningen nedskrives med 300.000 kr. med virkning fra 2020.
Sagsfremstilling
Den politiske beslutning om at stille grunden, hvor Danmarks Museum for Lystsejlads i dag er placeret, til rådighed for BaggårdTeatrets realisering af et nyt teaterhus på Frederiksø er sendt i 14 dages høring hos Danmarks Museum for Lystsejlads som politisk besluttet.
Museet har imidlertid bedt om forlængelse af høringsfristen frem til 31. oktober. Det betyder, at museets høringssvar vil blive eftersendt til udvalgets medlemmer.
Forhistorie
Byrådet har godkendt følgende indstilling fra fællesmødet i april 2019 mellem Kultur- og Fritidsudvalget samt Teknik- og Erhvervsudvalget:
- Det undersøges om feasibilitystudiets vision om placering af et teater på Frederiksø kan realiseres. Dette kan have den konsekvens, at andre lejere må finde anden placering. Såfremt der bliver etableret et teater på Frederiksø, administreres den pågældende bygning på en langsigtet kontrakt baseret på husleje.
- Når der ligger en projektbeskrivelse og tidsplan for teaterets placering forelægges forslaget til politisk beslutning.
Et teater på Frederiksø
Kultur- og Fritidsudvalget har på et møde d. 12. august 2019 i forbindelse med arbejdet med handleplaner på kulturområdet prioriteret, at et af sporene er etablering af et oplevelses- og uddannelseshus på Frederiksø. Handleplanen er medtaget som bilag.
Det bliver i handleplanen beskrevet som ”et nationalt nyskabende teaterhus og sydfynsk kulturelt kraftcenter for alle borgere og besøgende – fra tidlig morgen til sen aften. Huset vil rumme teater, uddannelse, kunstnerisk experimentarium & oplevelsesfoyer samt café og uderum.”
Projektet tager udgangspunkt i den oprindelige målsætning i mulighedsstudiet Kulturkajen.
”At etablere et teater- og kulturmiljø på Frederiksø, som kan blive et kulturelt fyrtårn og en drivkraft for havnen til glæde for hele byen”. I mulighedsstudiet beskrives teatret som den kulturelle drivkraft på Kulturkajen på Frederiksø.
I egnsteateraftalen mellem Svendborg Kommune og BaggårdTeatret har parterne forpligtet sig på at arbejde for en bynær placering af teatret.
Den første etape af Den Blå Kant omfatter Frederiksbro og Udrustningskajen på Frederiksø. Anlægsprojektet forventes at være udført i 2021 og vil give nye byrum og rammer for byliv med nye overflader, belægninger og byrumsinventar på Udrustningskajen på Frederiksø. Der pågår aktuelt lokalplanlægning af projektet. Et teater forventes at kunne være med til at skabe liv og aktiviteter på kajarealerne og vurderes at kunne skabe god synergi med byrumsudformningen i Den Blå Kant.
Proces for realisering af et teater
Såfremt der politisk udpeges en fremtidig placering for en ny teaterbygning, vil BaggårdTeatret igangsætte projekteringsforløb, og i dialog med Kultur og Fritidsudvalget og andre relevante samarbejdspartnere målrettet arbejde på udformning af et decideret prospekt til opstart af fundraisingsproces. Dette forventes primært finansieret gennem Svendborg Kommunes bevilling på 150.000 kr. fra budget 2018, til netop undersøgelse af ny bynær placering.
Et prospekt forventes udformet indenfor 5-10 måneder. Fondssøgning forventes herefter at tage fra 1-2 år, hvorefter realiseringsfase og byggeproces må formodes at tage i omegnen af 2 år. Afhængig af processen - med skelen til nationale og sammenlignelige erfaringer fra Odsherred, Nykøbing Mors og Hjørring - må det derfor anslås, at et nyt teaterhus kan åbne indenfor 4-5 år.
Geografisk placering
Baggårdsteatret har beskrevet en vision for et kommende teater på Frederiksø samt et facilitetsprogram med beskrivelse af teatrets forventede fremtidige funktioner og arealer. Heri beskrives et teater, der har et samlet etageareal på 3.000 m², hvoraf 1.300 m² er i grundplan.
Der har tidligere været skitseret et teater i de eksisterende bygninger på Ramsherred 10, hvor bygningens fodaftryk er ca. 800 m² og inddelt i fire etager og med et samlet etageareal på 3.280 m². Arealmæssigt forventes en lignende bygning at kunne indpasses størrelsesmæssigt på hver af de to placeringsmuligheder.
Med afsæt i Byrådets beslutning fra april 2019, har administrationen undersøgt mulighederne for placering af et teater på Frederiksø, og der kan som følge deraf udpeges to mulige placeringer for det fremtidige teater:
a) På den grund, hvor Danmarks Museum for Lystsejlads i dag er placeret – grundstørrelse ca.1.300 m²
b) På den grund, hvor Snedkeriet i dag er placeret – grundstørrelse ca. 1200 m²
Derudover giver lokalplan 598 mulighed for at etablere en kajudvidelse syd for Snedkeriet. Administrationen anbefaler ikke denne placering til en ny teaterbygning, da området ligger i den kystnære del af byzonen og er derfor omfattet af planlovens §16, stk. 4. Efter denne skal der gives en væsentlig begrundelse for anlæg, der afviger væsentligt i højder og volumen fra den eksisterende bebyggelse. Derudover vil anlæg på vandterritoriet kræve godkendelse hos Kystdirektoratet samt miljøvurdering og forundersøgelser af en række forhold (geoteknik, forurening, omkostninger ved anlæg).
Eksisterende bygninger
Placeringsmulighederne omfatter begge tidligere værkstedsbygninger. Mulighed a) er en stor stålhal med et lejemål og er i dag lejet ud til Danmarks Museum for Lystsejlads. Mulighed b) er inddelt i ti forskellige lejemål af varierende størrelse i Snedkeriet. Huslejen betales i dag for begge bygninger ved en række aftalte aktiviteter beskrevet i lejernes partnerskabsaftaler. Teatret giver udtryk for at kunne bruge begge eksisterende bygninger midlertidigt til teateraktiviteter. Dette vil dog kræve, at teatret indhenter relevante tilladelser, da anvendelsen ændres, hvilket udløser andre krav til personbelastning, brand og redningsveje end i dag.
For en placering i bygningen med Danmarks Museum for Lystsejlads taler:
- Byrådets analyse af mulighederne for en kulturkaj fra 2015 peger på den placering, fordi den vil give størst mulig værdi og sammenhæng til fx Fællesværkstedet (rundbuehallerne), der lejlighedsvis kan bruges til ekstraordinære forestillinger
- Det er den af bygningerne, som evt. vil kunne omdannes til at indgå i en teaterbygning.
- Det vil formentlig berøre færrest aktører.
Generelle forhold:
Fælles for begge alternativer er, at placeringen af BaggårdTeatret på Frederiksø vil fortrænge de nuværende brugere af bygningerne. Administrationen kan ikke anvise kommunale bygninger på havnen, der kan rumme lystsejladsmuseet. Det samme gælder for lejerne i Snedkeriet. Hvorvidt sidstnævnte kan komme i betragtning til nogle af de øvrige bygninger i den kommende proces for udlejning afklares, når kriterierne for udlejning ved værdibaserede aktiviteter er godkendt.
Der er en række forhold, som er gældende for alle to placeringer og som vil kræve en mere dybdegående analyse og vurdering. For de overordnede linjer gælder:
- Planlægning
Et teater på Frederiksø er i overensstemmelse med den gældende kommuneplan, der giver mulighed for blandet bolig- og erhverv, i form af kulturelle, kreative- og maritime aktiviteter og erhverv. Kommuneplanen giver desuden mulighed for en bygningshøjde op til 12 m.
En helt ny teaterbygning vil på begge placeringer kræve en ny lokalplan, da den nuværende lokalplan (598) kun giver mulighed for at genanvende og omdanne eksisterende bygninger.
- Kystnærhedszonen
Området ligger i den kystnære del af byzonen og er derfor omfattet af planlovens §16, stk. 4. Efter denne skal der gives en væsentlig begrundelse for anlæg, der afviger væsentligt i højder og volumen fra den eksisterende bebyggelse.
- Kulturarvsmiljø
Området er en del af kulturmiljøet ”Værftshavnen”, der er beskrevet i kommuneplanen. Udformningen af projektet skal ske på baggrund af stedets kvaliteter, særpræg og lokal identitet.
- Trafik og parkering
Trafik med lastbiler bør løses fra bygningens østlige facade med p-arealet, da det minimerer tung trafik i det rekreative byrum på Udrustningskajen. P-normen i den gældende kommuneplan kræver 1 p-plads per 8 siddepladser for teatre, biografer og lign. Det vil med en sal til 250 siddepladser udløse et krav om minimum 31 + 4 pladser udløst af areal til kontor. Dvs. minimum 35 ekstra p-pladser. Der kan ikke anvises areal hertil på Frederiksø. Administrationen anbefaler at denne udfordring forsøges løst samlet i det igangværende arbejde med en samlet p-strategi for bymidte og havn.
- Miljøforhold
Som fastlagt i lokalplan 598 for Frederiksø fungerer bygningerne langs Udrustningskajen som støjskærm mellem værftsaktiviteterne på øens østlige side og den rekreative anvendelse af Udrustningskajen samt boliger og erhverv på den modsatte side af havnebassinet. Ingen af bygningerne vil således kunne nedrives uden at blive erstattet af tilsvarende støjskærmende foranstaltninger.
- Lejeforhold
Såfremt det besluttes at et nyt teater skal bygges, hvor der nu er museum, er der følgende mulighed for at indgå en aftale for DMFL frem til eventuel realisering af et nyt teater:
- Museet får en tidsubegrænset lejeaftale med opsigelsesvarsel på 2 år.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Udvalget tiltræder indstillingen, idet finansiering af nedskrivning af indtægtsbudgettet vedrørende bygningen foreslås indarbejdet i budgettet for 2020.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-10-2019
Indstillingen godkendt med bemærkning om, at finansiering af nedskrivning af indtægtsbudgettet vedrørende bygningen foreslås indarbejdet i budgettet for 2020.
Et mindretal bestående af Jens Munk (Løsgænger) og Palle Fischer (C) kan ikke godkende indstillingen.
Jens Munk (løsgænger) bemærker følgende:
”ønsker ikke et nyt teater på Frederiksøen, bliver medvirkende til at fortrænge Danmarks museum for Lystsejlads, eller andre maritime aktører.
Svendborgs DNA er det maritime islæt, og kendt for en af Danmarks mest velbevarede havne, hvilket vi politisk må værne om”.
Palle Fischer (C) bemærker, at han ikke kan støtte indstillingen på grund af den udpegede placering.
Afbud fra René Haahr (V). Som suppleant deltager Birger Jensen (V).
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-10-2019
Liste C foreslog, at Baggårdsteatret i stedet blev placeres, hvor Snekkeriet er placeret. Udvalget kunne ikke støtte dette.
Indstillingen blev herefter godkendt, idet udvalget lægger vægt på, at der er en god dialog med Museet for Lystsejllads om mulighederne for at anvise en alternativ placering og byrådet senere tager stilling til kommunal medfinansiering af et nyt teater.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Torben Frost (A).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
BaggårdTeatret har som forudsætning for en ny teaterbygning, at Svendborg kommune bidrager med grund og eksisterende bygning. Hertil kommer, at der yderligere er bevilliget 150.000 kr. fra budget 2018 til undersøgelse af en ny teaterbygning. Svendborg Kommune bidrager årligt med netto 3,1 mio. kr. i egnsteateraftalen (brutto 4,9 mio. kr.) forudsat en refusionsprocent på 34 pct.
Baggårdteatret oplyser, at hovedparten af finansieringen af et nyt teater tænkes at komme fra fonde og lokale donationer. Teatret gør dog opmærksom på, at det vil ansøge om et kommunalt bidrag til såvel anlæg som drift af en teaterbygning. Hvis der tages udgangspunkt i sammenlignelige teaterprojekter, vil det være i omegnen af 25-33% af en anslået byggesum på 40-80 mio. kr.
Teatret oplyser videre, at det på grundlag af Statens ekstraordinære 4-årige udviklingstilskud på 3 mio. kr. til teatret (fra marts 2019), og teatrets strategiske målsætning om at opnå status som nationalt regionsteater indenfor en kortere årrække, har en ambition om, at hele den øgede driftsudgift dækkes alene af staten.
Administrationen bemærker, at der ikke kan anvises finansiering til en evt. ansøgning om anlægs- og driftsstøtte. Ligesom der ikke er afsat midler i budgettet til renovering og ombygning af eksisterende bygninger til midlertidige teateraktiviteter.
Lejeindtægten for bygningen udlejet til Danmarks Museum for Lystsejlads er i nuværende budget budgetteret til 300.000 kr. Byrådet besluttede i 2016, at museet ikke skulle betale den husleje, hvorfor det siden da ikke har været muligt at realisere lejeindtægten.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 04-11-2019
Indstillingerne blev godkendt, idet udvalget lægger vægt på, at der er en god dialog med Museet for Lystsejllads om mulighederne for at anvise en alternativ placering og byrådet senere tager stilling til kommunal medfinansiering af et nyt teater.
Johan Emil Rasmussen (O) kunne ikke støtte indstillingerne.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-11-2019
Indstillingen godkendt.
Liste C kunne ikke tiltræde indstillingen.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Liste Ø). Stedfortræder Jesper Kiel (Liste Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Udvalget anbefaler indstillingen, idet udvalget lægger vægt på, at der er en god dialog med Museet for Lystsejllads om mulighederne for at anvise en alternativplacering.
Liste O var imod.
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Beslutning i Byrådet den 26-11-2019
?
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Tarik Kale (Ø).
Punkt 9 Etablering af strandhåndboldbane på areal ved Tvedhallen
+Beslutningstema
Tilsagn om råderetsaftale med Tved Gymnastik- og Idrætsforening om etablering af strandhåndboldbane på et kommunalt areal beliggende ved Tvedhallen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- At der indgås en 25-årig råderetsaftale med Tved Gymnastik- og Idrætsforening for anlæggelse af en strandhåndboldbane.
- At Administrationen bemyndiges på Byrådets vegne til at indgå en råderetsaftale.
Sagsfremstilling
Tved Gymnastik- og Idrætsforening ønsker at anlægge en strandhåndboldbane på et areal ved Tvedhallen og Tved Skole i forlængelse af Tved Skoles multibane.
Banen bliver i størrelsen 18 x 33 meter, og vil blive omkranset af panelhegn. Der vil blive opgravet ca. 40 cm jord, der placeres i en høj i nærheden, som tilsås med græs. Højen vil kunne benyttes af både skolebørnene og foreningslivet til leg og fysisk aktivitet.
Tved Gymnastik- og Idrætsforening har afholdt møder med Tved Skole, Tved Boldklub og Tved Uderum, og alle bakker op om projektet.
Banen skal primært benyttes til strandhåndbold for klubbens medlemmer i håndboldafdelingen, men skole, øvrige idrætsforeninger og borgere kan benytte banen til deres aktiviteter.
For at kunne etablere banen, søger foreningen om råderet over et areal, som er angivet på vedhæftede kortmateriale. Ved at opnå en 25-årig råderet, givet det foreningen mulighed for at ansøge fonde.
Folkeoplysningsudvalget blev orienteret om sagen på deres møde den 27. juni 2019, og Sport og Idræt i Svendborg på deres møde den 24. juni 2019.
CETS Distrikt Idræt, som har ansvaret for arealet, har ingen bemærkninger til, at der etableres strandhåndboldbane på arealet.
Banen vil blive placeret i skel mellem 2 kommunale arealer, henholdsvis den matrikel hvor Tved Skole ligger og den matrikel, som benyttes til fritidsaktiviteter. Da der ikke er tale om en bygning, giver dette ikke anledning til problemer.
Der er intet i lokalplan nr. 111.322, der hindrer anlæggelse af strandhåndboldbanen, da området er udlagt til idrætsformål.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tved Gymnastik- og Idrætsforening er bygherre på projektet og vil via fondsmidler og egne midler finansiere den samlede anlægssum.
De fremtidige driftsudgifter for anlægget afholdes af Tved Gymnastik- og Idrætsforening.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 04-11-2019
Indstilles.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-11-2019
Indstillingen godkendt.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Liste Ø). Stedfortræder Jesper Kiel (Liste Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Indstilles.
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Beslutning i Byrådet den 26-11-2019
Godkendt.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Tarik Kale (Ø).
Punkt 10 Evaluering af Økonomiudvalgets arbejde
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter evalueringen.
Sagsfremstilling
I forlængelse af Byrådets seminar i 2018 besluttede alle udvalg, at der årligt skulle ske en evaluering af udvalgenes arbejde i de respektive udvalg.
Udvalget har besluttet, at følgende spørgsmål indgår i udvalgets evaluering:
- Hvordan opleves den politiske arbejdsplads i udvalget?
- Hvordan opleves samarbejdet med kollegerne i udvalget?
- Hvad er forventningerne til administrationen?
- Hvordan fungerer samspillet med administrationen?
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Drøftet.
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Punkt 11 Fyn Rundt for Bevaringsværdige Skibe
+Beslutningstema
Fyn rundt for Bevaringsværdige Skibe vil gerne besøge Svendborg i 2020, under forudsætning af at Svendborg Kommune yder et tilskud og dækker udgifter forbundet med besøget.
Indstilling
Direktionen indstiller at:
- Der fra 2020 og fremadrettet pr. år gives 100.000 kr. til dækning af udgifter i forbindelse med Fyn Rundt for Bevaringsværdige Skibe.
Sagsfremstilling
Svendborg kommune har fået en henvendelse fra Foreningen Fyn Rundt for Bevaringsværdige skibe om kommunen ønsker besøg af Fyn Rundt for Bevaringsværdige Skibe i 2020 i uge 30. Svendborg er tilbudt at være startby mandag den 20. juli 2019. Skibene vil ankomme søndag den 19. juli 2019.
Borgmesteren har tilkendegivet at et sådant besøg er kommunen interesseret i.
For at komme på besøg har Foreningen Fyn Rundt for Bevaringsværdige skibe nogle økonomiske og praktiske krav.
Kommunen betaler et bidrag til foreningen.
Morgenmad til alle deltagere.
Lokaler/telt, el, vand, bade og toiletforhold, renovation, fritagelse for havnepenge, annoncering m.v.
Udover selve besøget af de bevaringsværdige skibe, afvikler Svendborg Event at et program på havnen, hvor Svendborg Event afholder udgifterne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tilskud til foreningen 45.000 kr. samt 55.000 kr. til dækning af resterende udgifter.
I alt 100.000 kr.
Beløbet finansieres indenfor Økonomiudvalgets område.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Godkendt
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Punkt 12 Orientering
+Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Der blev orienteret om status vedr. Østre Kaj og om forhandlingerne med SMUC-fonden.
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Punkt 13 Tilladelse til etablering af almene familieboliger, Skema B
+Beslutningstema
Tilsagn om støtte til etablering af 20 almene familieboliger med tilskud – med deraf følgende indskud af kommunal grundkapital samt garantistillelse - i forbindelse med godkendelse af Skema B for Boligselskabet Sydfyn.
Indstilling
Direktionen indstiller til godkendelse i byrådet, at:
- der stilles grundkapital på 2,596 mio. kr. og kommunegaranti på ca. 16,3 mio. kr. til rådighed for etablering af 20 almene familieboliger med tilskud.
Sagsfremstilling
Svendborg Byråd besluttede den 19/12-2017 i forbindelse med godkendelse af Skema A at stille grundkapital og kommunegaranti til rådighed for etablering af 138 almene familieboliger med tilskud og 14 ordinære almene familieboliger.
Beslutningen dækkede etablering af de 138 almene boliger med tilskud fordelt på syv forskellige områder – et i Stenstrup og seks i Svendborg by – med fire forskellige bygherrer - BSB Egebjerg, BSB Svendborg, Fyns Almennyttige Boligforening (FAB) og Svendborg Andels-Boligforening (SAB), samt yderligere 14 ordinære almene boliger tilknyttet FAB’s byggeri:
- Område 1, BSB Egebjerg: 12 boliger placeret på Morten Peders Vej i Stenstrup.
- Område 2, BSB Svendborg: 12 boliger placeret på Gyldenbjergvej i Svendborg.
- Område 3, BSB Svendborg: 30 boliger placeret på Søkildevej i Svendborg.
- Område 4, FAB: 44 boliger placeret på Rønnows gader i Tankefuld.
- Område 5, SAB: 14 boliger placeret på Pjentemøllestræde i Svendborg Bymidte.
- Område 6, SAB: 20 boliger placeret på Linkenkærsvej/ Langebakken i Svendborg.
- Område 7, SAB: 20 boliger placeret på Ørbækvej 42 i Svendborg.
Siden godkendelse af Skema A har byrådet den 30.04.2019 godkendt skema B for FAB og SAB’s projekter med i alt 98 boliger, og byggerierne heraf er efterfølgende igangsat.
BSB Egebjerg og BSB Svendborg (nu samlet i Boligselskabet Sydfyn) har tidligere set sig nødsaget til at bede om udsættelse af Skema B, idet det ikke var lykkedes gennem udbud at sikre sig aftale om etablering af byggeprojekterne i tilstrækkelig kvalitet indenfor det afsatte maksimumsbeløb. Endvidere har BSB Svendborg også med byrådets tilladelse den 30-04-2019 fået konverteret de 30 boliger med støtte til 20 bofællesskabsboliger på Søkildevej.
Nu foreligger et nyt projekt, som omhandler Morten Peders Vej i Stenstrup og Gyldenbjergvej i Svendborg, og som omfatter i alt 20 boliger – 9 boliger á 89,9 m2 på Morten Peders Vej og 11 boliger á 44,2 m2 på Gyldenbjergvej. For at have mulighed for at gennemføre projektet er der sket ændring ift. det oprindelige forslag, således at der er blevet færre, men lidt større boliger. På Morten Peders Vej har der således ikke været mulighed for at få plads, både fysisk og økonomisk, til de mindre boliger.
De økonomiske konsekvenser af de viste ændringer gør at sagen behandles politisk igen, trods det at godkendelse ifm. Skema B (endeligt anlægsbudget på baggrund af licitation) tidligere er delegeret til administrationen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De oprindelige 24 almene boliger på Morten Peders Vej og Gyldenbjergvej var planlagt med et samlet boligareal på 1.151 m2, som med det daværende maksimumsbeløb ville have en anskaffelsessum på 22,3 mio. kr. Grundet forventede prisfremskrivninger af maksimumsbeløbet, mindre nødvendige miljømæssige tiltag samt de ekstra 144 m2 er der nu tale om et samlet areal på 1.295 m2 og en anskaffelsessum på 25,95 mio. kr. for de 20 boliger.
Den kommunale grundkapital/indskud vil være rente- og afdragsfrie lån på 10% af anskaffelsessummen svarende til 2.60 mio. kr. Kommunen vil modtage et statsligt tilskud til de 20 almene boliger på i alt 1.16 mio. kr.
Udgifterne til kommunal grundkapital/indskud fratrukket de statslige tilskud for de 20 boliger er afsat i budgettet.
Endvidere vil der være behov for kommunegaranti for den del af realkreditlånene, som overstiger 60% af bebyggelsernes værdi. Garantibeløbet er foreløbig vurderet til ca. 16,3 mio. kr. og kan først oplyses efter endelig vurdering af ejendommene i forbindelse med lånets udbetaling/byggeriets færdiggørelse.
Lovgrundlag
LBK nr. 1116 af 02-10-2017 om almene boliger mv., som ændret ved lov nr. 1544 af 19. dec. 2017, lov nr. 733 af 8. juni 2018, lov nr. 1322 af 27. november 2018, lov nr. 1561 af 18. december 2018 og lov nr. 1567 af 18. december 2018.
Bek. nr. 403 af 21-04-2016 om tilskud til etablering af almene familieboliger, som kan forbeholdes flygtninge.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-11-2019
Indstilles.
Afbud fra Henrik Nielsen (C) og Birger Jensen (V). Som suppleant for Birger Jensen deltog Lars Erik Hornemann.
Beslutning i Byrådet den 26-11-2019
Godkendt.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Tarik Kale (Ø).