Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Liste Ø foreslog, at punkt 18 blev opdelt i to sager. En sag vedr. evt. nedrivningstilladelse, der kunne behandles på åben dagsorden og en sag vedr. ejendomshandel, der blev behandlet på lukket dagsorden. Givet, at sagen vedr. nedrivning var rejst på det kommende byrådsmøde, besluttede udvalget at fastholde dagsordenen.
Borgmesteren oplyste, at der foreligger en tillægsdagsorden til behandling.
Begge dagsordener blev godkendt, idet man besluttede at behandle punkt 5 uniddelbart efter punkt 1.
Punkt 2 Status fra Borgerrådgiver
+Beslutningstema
Statusrapport fra Borgerrådgiver for perioden 1. oktober 2019 til 31. marts 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller at:
- Økonomiudvalget tager statusrapport til efterretning
- Økonomiudvalget overvejer om bevilling som udløber 31. august 2021 skal videreføres, samt på hvilket niveau.
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet halvårs rapport af Borgerrådgiveren.
Det er oprindeligt aftalt at der først laves en rapport efter et år.
Halvårsrapporten er tænkt som en status, som opgør det første halve år borgerrådgiverfunktionen har været i gang, samt skal være med til at afklare om man politisk ønsker at afsætte midler fremadrettet, idet den to-årige bevilling udløber 31. august 2021.
Borgerrådgiveren blev ansat 1. september 2019, og brugte første måneden på at starte funktionen op, således at Borgerrådgiveren reelt gik i gang 1. oktober 2019.
Der har været 60 unikke henvendelser.
De fleste henvendelser har været på Borger og arbejdsmarkedområdet, men der har været henvendelser på mange af chefområderne.
Henvendelser deles i:
- Råd og vejledning
- Vejvisning
- Klagesager
- Forskellig karakter
- Dialogsager
Mængden af sager er tiltaget over tid.
Borgerrådgiver Anstina Krogh deltager under behandlingen af punktet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der blev oprindeligt afsat 300.000 kr. pr. år i to år til en Borgerrådgiver på 20 timer ugentligt.
Såfremt stillingen skal bevares på samme niveau fra 1. september 2021 skal der afsættes 350.000 kr. årligt til funktionen fremadrettet.
Udgiften dækker lønudgifter, uddannelse, administrative udgifter (netværksgrupper, IT, lovadgang m.v.)
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Taget til efterretning. I forbindelse med budgetlægningen for 2021 tages stilling til en evt. forlængelse af funktionen.
Punkt 3 Koncernrapport pr. 31. marts 2020
+Beslutningstema
Orientering om det forventede regnskab 2020 på baggrund af koncernrapporten pr. 31. marts 2020 samt status på budgetforliget.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At rapporten tages til efterretning
- At der fortsat føres en stram økonomistyring, og at områder med mindreudgifter relateret til covid-19 reserveres til områder med merudgifter som følge af covid-19.
- At status på budgetforlig tages til efterretning
Sagsfremstilling
Forventet regnskab 2020 er usikkert pga. Covid-19 relaterede udgifter på nuværende tidspunkt er vanskelige at opgøre og kun er medregnet i begrænset omfang, samt at det pt. er uvist, hvorledes kommunerne bliver kompenseret for disse udgifter. Evt. fremrykning af anlægsprojekter jf. Svendborg Kommunes hjælpepakke på godt 50 mio. kr. til det lokale erhvervsliv, samt de øgede lånemuligheder jf. delaftalen mellem regering og KL er ligeledes ikke indregnet.
Som følge af at der er stor usikkerhed om det forventede regnskab bl.a. som følge af covid-19, anbefaler Direktionen, at der fortsat føres en stram økonomistyring, samt at områder med mindreudgifter relateret til Covid-19 reserverer dem til merudgifter vedr. Covid-19 på andre områder – ikke kun inden for udvalgets område, men også på tværs i kommunen.
Det skal bemærkes, at der i forlængelse af koncernrapporten pr. 31. marts 2020 rejses en fælles tillægsbevillingssag
Status på budgetforliget for budget 2020 fremgår jf. vedlagte bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Godkendt.
Punkt 4 Tillægsbevilling jf. koncernrapport pr. 31. marts 2020
+Beslutningstema
Tillægsbevilling jf. koncernrapporten pr. 31. marts 2020
Indstilling
- At der gives en samlet tillægsbevilling på 9,73 mio. kr., som tilgår risikopuljen under Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
I forlængelse af koncernrapporten pr. 31. marts 2020 rejses en fælles tillægsbevillingssag, som forelægges Byrådet til endelig godkendelse.
Tillægsbevillingen medfører et nettoprovenu på 9,73 mio. kr., når der tages højde for at kassen tidligere er tilført 10,3 mio. kr. vedr. øget lånoptagelse. Direktionen anbefaler at nettoprovenuet på 9,7 mio. kr. tilføres risikopuljen under Økonomiudvalget, som herefter vil udgøre 16,6 mio. kr., og at puljen reserveres til usikkerheder vedr. udgifter herunder relateret til Covid-19.
Tillægsbevillingen vedrører primært efterregulering af beskæftigelsestilskuddet for 2019 med 5,7 mio. kr., øgede anlægsudgifter på 7,3 mio. kr. i henhold til kommunens hjælpepakke, tilpasning af budget vedr. renter og afdrag mv.
Tillægsbevillingen indeholder herudover en række bevillingsomplaceringer, hvor der bl.a. overføres 13,1 mio. kr. fra risikopuljen til kommunal medfinansiering, skattesanktion og deponering SG-huset, samt tilpasning af budgettet vedr. SG-huset.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte bilag
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Indstilles.
Punkt 5 Budget 2021
+Beslutningstema
Orientering om ny udligningsreform, status på drifts- og anlægstemaer, program for budgetseminar 30. juni 2020 samt afholdelse af borgermøde om budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Orientering om ny udligningsreform tages til efterretning
- Program for budgetseminar 30. juni 2020 godkendes
- Økonomiudvalget beslutter, hvorvidt der skal afholdes borgermøde om budget 2021
Sagsfremstilling
Regeringen har vedtaget aftale om reform af det nuværende udligningssystem. Selve aftalen om reform af udligningssystemet og bilag til aftalen er vedlagt sagen.
For Svendborg Kommunes økonomi betyder aftalen i korte træk:
- Ekstra indtægter fra udligning på i alt 91,1 mio. kr.
- Finansieringstilskud på 54,1 mio. kr. bliver permanent (budgetsikkerhed)
- For 2021 og 2022 ydes der en kompensation på årligt 25,0 mio. kr. for tab af udligning vedr. manglende uddannelsesdata for udlændinge.
Reformen indeholder en række ændringer af det nuværende udligningssystem. Økonomiudvalget vil på mødet få en uddybning af reformens økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune samt de enkelte delelementer af aftalen.
Program for Byrådets budgetseminar den 30. juni forventes af forløbe som følgende:
• Forventet regnskab pr. 31. maj inkl. de økonomiske konsekvenser af covid-19
• Orientering om udligningsreform og økonomiaftalen for budget 2021
• Status på foreløbige drifts- og anlægstemaer til budget 2021
Jf. budgetproceduren beslutter Økonomiudvalget i foråret, om der skal afholdes borgermøde om budget 2021, og i forlængelse heraf fastlægger dato og form for borgermødet. På baggrund heraf udarbejder administrationen oplæg, som præsenteres for Økonomiudvalget på mødet i august.
Oversigt over de drifts- anlægstemaer, som pt. drøftes i fagudvalgene og som jf. budgetproceduren fremsendes til Økonomiudvalget med henblik på oversendelse til de politiske budgetforhandlinger efter sommerferien, fremgår af vedlagte bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af bilag på sagen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Godkendt, idet der afholdes borgermøder efter samme skabelon som sidste år.
Punkt 6 Godkendelse af Kommissorium for Svendborg Kraftvarme A/S s fremtid
+Beslutningstema
Godkendelse af Kommissorium for Svendborg Kraftvarme A/S’s fremtid, udarbejdet af administrationen på foranledning af Miljø- og Naturudvalget den 4. februar 2020.
Kommissoriet beskriver de overordnede formål og rammer for udarbejdelse af politisk beslutningsgrundlag for Svendborg Kraftvarme A/S’s fremtid.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø og Naturudvalget og endelig vedtagelse i Økonomiudvalget, at kommissorium for Svendborg Kraftvarme A/S’s fremtid godkendes.
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede den 29. oktober 2019, at Svendborg Kraftvarme A/S drives videre frem til 2024, og at det forud for dette inden udgangen af 2021 revurderes, hvorvidt værket herefter skal videreføres.
På dialogmødet den 19. november 2019 mellem Økonomiudvalget og Svendborg Kraftvarme blev det tilkendegivet, at revurderingen bør igangsættes tidligere, således at der kan tages beslutning inden ultimo 2020.
På Miljø- og Naturudvalgsmødet 4. februar 2020 blev det besluttet, at administrationen skal udarbejde et forslag til kommissorium, på baggrund af en række fokuspunkter for revurdering af den videre drift af Svendborg Kraftvarme.
Administrationen har udarbejdet et forslag til Kommissorium for Svendborg Kraftvarmes fremtid. Kommissoriet er vedlagt som bilag. Kommissoriet beskriver de overordnede formål og rammer for udarbejdelse af politisk beslutningsgrundlag for Svendborg Kraftvarme A/S’s fremtid indenfor følgende punkter:
- Baggrund
- Formål
- Mulige scenarier
- Tidsramme
- Projektudgifter
- Organisering
Samlet set er der i kommissoriet beskrevet, hvilke punkter, der skal belyses og undersøges nærmere for at kunne udarbejde et politisk beslutningsgrundlag for Svendborg Kraftvarmes fremtid til behandling i udvalg og byråd i november 2020.
Der er påregnet udgifter til eksterne konsulenter på 300.000 kr. – 500.000 kr.
Det bemærkes, at Svendborg Kraftvarme A/S den 27. april 2020 fra Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. modtog opsigelse af varmeleveringsaftalen af 25. januar 2008, med (mindst) 3 års varsel til ophør ved uopsigelighedsperiodens udløb.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der må påregnes udgifter til konsulenter i størrelsesordenen 300.000 kr. – 500.000 kr. Udgifterne fordeles ligeligt mellem Svendborg Kommune fra udisponeret anlægspulje og Svendborg Kraftvarme A/S.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Liste Ø, V og F fremsætter følgende forslag:
”Enhedslisten, Venstre og SF vil gerne stille følgende forslag:
Procedureforslag
Miljø- og Naturudvalget indstiller til Økonomiudvalget, at det inden stillingtagen til kommissorium,
- afklares om Svendborg Fjernvarmes opsigelse af varmeaftalen er opsagt med henblik på fornyelse eller med henblik på endeligt ophør af køb af varme fra SKV?
- Udarbejdes et estimat for, hvordan fjernvarmens substitutionspris udvikler sig efter ibrugtagning af varmepumpe og de følger det får for Svendborg Kraftvarmes budget og affaldsprisen for Vand og Affald.
- Indledes dialog med Svendborg Fjernvarme og Vand og Affald om at finde det mest hensigtsmæssige tidspunkt at afvikle Svendborg Kraftvarme inden 2024, såfremt Svendborg Fjernvarme ikke efter 2024 ønsker at aftage varme fra Svendborg Kraftvarme. Dette skal understøtte kommunens Klima og energipolitik, fjernvarmekundernes mulighed for billig grøn fjernvarme fra og affaldskundernes mulighed for at få lavere forbrændingspris andre steder”.
Forslaget bringes til afstemning.
For forslaget stemte 7 medlemmer: Liste Ø, liste V, liste C, liste A, liste F og løsgænger Jens Munk.
Forslaget var dermed godkendt og oversendes til Økonomiudvalgets behandling.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Godkendt.
Punkt 7 Finansiering til Genstart Fyn og Genstart Svendborg
+Beslutningstema
Finansiering af Svendborg Kommunes andel til kampagnerne ”Genstart Fyn” og ”Genstart Svendborg”
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget med oversendelse til endelig godkendelse i Byrådet at:
- Der afsættes en bevilling på 350.000 kr til finansiering af Svendborg kommunes andel af den fælles fynske ”Genstart Fyn” kampagne.
- Der afsættes en bevilling på 1 mio.kr til ”Genstart Svendborg”.
- Finansieringen på 1,35 mio. kr. bevilges fra den afsatte risikopulje (KMF) under Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
De fynske kommuner har besluttet, at der under Destination Fyn igangsættes en fælles fynsk markedsføringskampagne, ”Fyn skal det være” der dels skal tiltrække flere turister til Fyn og dels sikre, at fynboerne bruger en større del af deres eget feriebudget på Fyn.
Sideløbende med den fælles fynske kampagne har Sydfyns Elforsynings Almennyttige Fond (SEAF) besluttet, at man vil afsætte en pulje på 1 mio. kr. med henblik på at understøtte en kick-start af Svendborg efter Coronakrisen. Den lokale kampagne skal sikre, at Svendborg får mest muligt ud af den fælles fynske indsats ift. at få del i såvel de danske turister, der vælger at holde ferie på Fyn, samt de svendborgensere der vælger at afholde deres ferie i Svendborg.
Indsatsen ”Genstart Svendborg” vil fokusere på at motivere kommunens borgere til at bruge deres feriebudget lokalt, samt på at kickstarte omsætningen i lokale virksomheder inden for primært detailhandel, restaurations- og oplevelsesøkonomi vha. en række tiltag, der skal styrke erhvervslivet og turismen i bymidten og i Svendborg Kommune som helhed.
Mulige tiltag kan være
- et tilskud til Shopping Svendborg der gør det gratis for butikkerne at være medlem resten af året. Delmålet er at sikre større opbakning til Shopping Svendborg og dermed styrke organisationen – også på længere sigt.
- en aktivitetspulje, der kan få byen, og Geopark Det sydfynske Øhav til at summe af aktivitet og oplevelsestilbud.
- En markedsføring der skal hænge sammen med Destination Fyns på sociale medier. Fx. små videoklip, der kan spredes af de handlende på deres sociale medie platforme.
For at imødekomme de rammer SEAF udstikker for deres bevilling, foreslås det, at der afsættes en pulje på fx 300.000 kr af den kommunalt, bevilligede million, der øremærkes erhvervsfremmende-, maritime eller andre aktiviteter, som SEAF ikke har mulighed for at støtte. Erhvervskontoret foreslås som sekretariat for den del af bevillingen.
Hvorfor bevillige penge til ”Genstart Fyn” og ”Genstart Svendborg”?
Corona-krisen har skabt en helt særlig situation, hvor de færreste danskere får mulighed for at rejse på ferie i udlandet som planlagt. Der er iværksat en fælles dansk indsats, som Fyn er en aktiv del af, og som skal sikre, at danskerne ikke bare dropper ferien, men holder den i Danmark inden for de givne rammer. På Fyn er det imidlertid nødvendigt at udnytte danskernes ferielyst fuldt ud for at kompensere for de manglende udenlandske gæster, som i et stigende antal har besøgt Fyn i de senere år. Derfor er en særlig, fælles fynsk kampagne et godt supplement til den fælles danske indsats.
Ved at bevillige penge til ”Genstart Fyn” kan Svendborg kommune profitere af den fælles fynske markedsføringskampagne, der bliver iværksat, og som kan bidrage til at placere Svendborg i danskernes bevidsthed. Den fælles fynsk kampagne vil have et større budget og mulighed for at nå bredere ud, end hvad Svendborg Kommune vil kunne alene.
Indsatsen med at genstarte Fyn skydes i gang med kampagnen ”Fyn skal det være”. Og ved at bidrage til den fælles markedsføringskampagne, vil Svendborg blive en synlig del af markedsføringen, hvilket også vil kunne understøtte og styrke den lokale kampagne ”Genstart Svendborg”.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Begge bevillinger foreslås finansieret fra den afsatte risikopulje vedr. KMF (kommunal medfinansiering) under økonomiudvalget.
Svendborg Kommune skal herudover bidrage med administrative og udførende ressourcer.
Indsatsen ”Genstart Svendborg” giver mulighed for at give byens erhvervsliv et boost – og særligt detailhandel, restaurations- og oplevelsesøkonomi. Tre områder der i udpræget grad har været hårdt ramt af Corona-krisen, og hvis overlevelse i høj grad har betydning for Svendborgs evne til også i fremtiden at kunne fremstå som en attraktiv by beliggende i et naturskønt område, der også har meget at byde på. Både ift. at kunne tiltrække turister men også ift. at kunne tiltrække tilflyttere og arbejdskraft.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Godkendt.
Punkt 8 Fremrykning af anlægsprojekter til 2020 på baggrund af COVID-19
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af de anlægsprojekter der ønskes fremrykket til 2020 og i forlængelse heraf beslutning vedrørende finansiering af låneydelser i forbindelse med låneoptagelse.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At Teknik- og Erhvervsudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse, at:
- Der bevilliges og frigives individuelle anlægsrammer for de projekter, der ønskes fremrykket til 2020 og dermed søges låneoptaget.
- At Økonomiudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse at:
- De årlige låneydelser, i forbindelse med den øgede lånoptagelser, finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget besluttede den 21. april 2020 at udnytte den udvidede låneadgang, jævnføre delaftalen af 26. marts 2020 mellem Regeringen og KL.
I delaftalen af 26. marts 2020 mellem Regeringen og KL bliver kommunerne i 2020 sat fri af det aftalte anlægsloft. Regeringen og KL er derudover enige om at for at understøtte, at likviditeten ikke er en hindring for igangsætning af anlægsaktiviteter, vil regeringen give kommunerne mulighed for at få dispensation, så den forøgede anlægsaktivitet kan lånefinansieres.
Lånedispensationen for 2020 kan udelukkende anvendes til anlægsudgifter, som kommunen reelt afholder i 2020, og som ligger ud over den allerede planlagte aktivitet i 2020. Såfremt de forventede anlægsudgifter til fremrykket aktivitet ikke realiseres fuldt ud, vil den meddelte lånedispensation skulle reduceres tilsvarende. Ministeriet vil medio 2021 følge op på, hvorvidt den tildelte lånedispensation udnyttes.
Administrationen har på baggrund af dette udarbejdet nedenstående skema med projekter der forventes at kunne realiseres i 2020 og som det er muligt at låne til:
I mio. kr Projekter der kan fremrykkes og søges lån til |
2020 |
2021 |
Samlet |
Renovering af fortove, 8-10 km. | 10,00 | - | 10,00 |
Anlæggelse af ekstra parkeringspladser ved borgerservice | 1,00 | - | 1,00 |
Udskiftning af underføring under Humlebjergvej | 2,00 | - | 2,00 |
Renovering af skilte (gadenavne som ikke indgår i driften) | 1,10 | - | 1,10 |
Etablering af tydeligere p-ring rundt om bymidten | 1,00 | - | 1,00 |
Udbedring af faldunderlag | 5,00 | - | 5,00 |
Rørprojekt | 2,45 | - | 2,45 |
Vinduesudskiftning | 6,00 | - | 6,00 |
Tagarbejde | 4,00 | - | 4,00 |
Nyt tag på rådhuset | 0,75 | 5,75 | 6,50 |
Opgradering til elektroniske låsesystemer | 2,00 | - | 2,00 |
Hovedrenovering af Issøskolen afd. Stenstrup | 3,00 | 9,00 | 12,00 |
Renovering af Sundbyøster Kobberbækken | 1,10 | - | 1,10 |
Ændring af færdslen gennem portbygningerne ved Valdemar Slot | 0,60 | - | 0,60 |
Renovering på havnen | 2,00 | - | 2,00 |
Ladestander | 0,20 | - | 0,20 |
Samlet | 42,20 | 14,75 | 56,95 |
Bevilgede projekter, hvortil der kan søges om lånedispensation | 2020 | 2021 | Samlet |
Samlet | 4,27 | - | 4,27 |
I alt | 2020 | 2021 | Samlet |
I alt | 46,47 | 14,75 | 61,22 |
En beskrivelse af hver af projekterne fremgår af Bilag 1 (Jf. Bilag 1. Notat – Fremrykning af anlægsprojekter til 2020 på baggrund af COVID-19.)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Med henvisning til ovenstående skema er det muligt at fremrykke og låneoptage projekter for 46,47 mio. kr., til udførelse i 2020.
Dette er dog betinget af at der også afsættes anlægsmidler i 2021 på samlet 14,75 mio. kr., for at kunne færdiggøre projekterne:
- Nyt tag på rådhuset
- Hovedrenovering af Issøskolen afd. Stenstrup
Det er med den nuværende hjælpepakke ikke umiddelbart muligt at låneoptage midlerne som skal bruges i 2021. Det er ikke muligt for administrationen at pege på finansiering inden for de nuværende budgetter i 2021.
Der er allerede truffet politisk beslutning om at fremrykke/realisere projekter i 2020, som jævnføre skemaet også søges lånefinansieret.
Samlet vil dette betyde en anlægsforøgelse i 2020 og 2021 på 61,22 mio. kr.
Med den nuværende rente vil låneoptagelse af:
- 1,0 mio. kr. betyde en årlig låneydelse på 42 t.kr., over 25 år
- 10,0 mio. kr. betyde en årlig låneydelse på 424 t.kr., over 25 år
- 50,0 mio. kr. betyde en årlig låneydelse på 2,1 mio. kr., over 25 år
Den endelige udgift til renter og afdrag vides dog først på det tidspunkt, hvor der lånetoptages.
Med henvisning til indstillingen søges årlige renter og afdrag, i forbindelse med låneoptagelsen, finansieres af anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
Puljens størrelse er på:
- 8,5 mio. kr. i 2021
- 20,5 mio. kr. i 2022
- 30,5 mio. kr. i 2023
- 30,5 mio. kr. i 2024 og frem.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-05-2020
Løsgænger Jens Munk kan ikke støtte indstillingen, idet han finder, at der pt. er fuld beskæftigelse i håndværkerbranchen.
Indstillingen blev godkendt med bemærkning om, at der fremrykkes og låneoptages projekter indenfor en samlet økonomisk ramme for 2020 og 2021 på 50 mio. kr., herunder nyt tag på rådhuset og hovedrenovering af Issøskolen. Såfremt der ikke kan låneoptages til disse to projekter i 2021, udarbejdes et budgettema for de to projekter til budget 2021.
Beslutningen fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Administrationen bemærker, at der er fremkommet nye oplysninger til sagen vedrørende investeringer i varmepumper i kommunal regi. Sagens bilag 1 opdateres derfor med de følgende nye oplysninger inden Økonomiudvalgets behandling:
Beskrivelse:
Der kan etableres varmepumper på Svendborg kommunes bygninger.
I første omgang varmepumper der ikke er underlagt varmeforsyningsloven.
Her kan der investeres for i alt 23 mio. kr.
Heraf investerer ISP 4 mio. kr. i 2020 og det vurderes at der kan investeres for yderligere
2 mio. kr. i 2020.
Særlige forudsætninger:
Der vil være behov for rådgiver på opgaverne. Opgaverne kan udføres af lokale håndværkere.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Indstilles, idet varmepumperne medtages, således rammen udvides til 52 mio. kr.
Punkt 9 Udvidelse af Svendborg Idrætscenter - tillægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb
+Beslutningstema
Ansøgning om tillægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb til udvidelse af Svendborg Idrætscenter
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådets godkendelse
- om der skal bevilges yderligere lånegaranti på 5,0 mio. kr. og i givet fald anvises finansiering af deponering.
- om der skal bevilges et øget driftstilskud på årligt 0,25 mio. kr. fra 2021 til finansiering af øget lånoptagelse, og i givet fald anvises finansiering.
- at der i givet fald gives yderligere anlægsbevilling på 12,0 mio. kr., således den samlede bruttoanlægsramme udvides til 36,0 mio. kr. med indtægtsbevilling på 7,0 mio. kr., der samtidig frigives.
Sagsfremstilling
Konsortiet bag SYNERGIEN – SG-Huset, SfB Klubhus, 15-25 område - Svendborg Idrætscenter søger kommunen om yderligere lånegaranti på 5,0 mio.kr. samt driftstilskud til finansiering af låneydelsen efter afholdt licitation, idet det bl.a. ikke har været muligt at opnå fondstilskud i en størrelse som forventet.
Kommunen har i forvejen afsat en rådighedsramme til lånegarantistillelse ad to omgange. På Byrådsmøde den 26. februar 2019 blev det besluttet at afsætte 15,1 mio. kr. og ved budgetforliget for budget 2020 blev der yderligere afsat 8,9 mio. kr. I alt 24,0 mio. kr.
Det præciseres, at bygherrer er tre selvejende institutioner; SFB Huset, SG Huset og Svendborg Idrætshal, og at det er de tre parter, som er ansvarlig for anlægsopgaven.
Sagsfremstillingen og driftsbudgettet er udformet af administrationen med baggrund i en række møder med repræsentanter fra de tre projekter og ekstern rådgiver.
Svendborg Kommune har derudover ikke kvalitetssikret projektet eller projektets anlægsøkonomi. Svendborg Kommune frigiver således lånet på baggrund af materiale udarbejdet af konsortiet og dets rådgiver.
Projekterne
Projekterne ejes af SG-Huset, Svendborg Forenede Boldklubber og Svendborg Idrætshal. Parterne har koordineret arbejdet med de respektive projekter i én fælles styregruppe, hvor parternes fælles eksterne rådgiver har understøttet fremdriften i projekterne. Svendborg Kommune har understøttet styregruppen, ved at bidrage med vejledning omkring den politiske behandling af sagen, og ved at udarbejde driftsbudgetter for de enkelte projekter, på baggrund af driftstal fra SG Huset og Svendborg Idrætscenter
Samlet set er ambitionen med de tre byggeprojekter, at skabe en fortsat udvikling af Svendborg Idrætscenter, som samlingspunkt og kraftcenter for idræt, bevægelse og kultur – for unge i alderen 15-25 år.
Ambitionen med projektet er, at skabe et integreret forenings- og idrætsmiljø, hvor samarbejdet mellem de lokale foreninger og idrætter styrkes, for herigennem, at gøre Svendborg til Danmarks sundeste kommune.
Projekterne understøtter alle visionerne i Svendborg Kommunes Idrætspolitik, om at skabe fleksible og moderne idrætsfaciliteter og bevægelsesrum, hvor idræt og andre kulturelle aktiviteter kan udøves på tværs af alder, køn og fysisk formåen. Derudover understøtter projekterne Svendborg Kommunes strategiske samarbejde med DGI og DIF, som bevæg dig for livet visionskommune.
De nye faciliteter vil ligeledes få en funktion til DGI Landsstævnet i 2021, forudsat at faciliteterne kan tages i brug.
Synergien/Foyeren - Svendborg Idrætshal
Synergien på 600 m2 bliver det nye samlingspunkt for unge studerede og idrætsaktive fra hele Svendborg Kommune, og de øvrige brugere af Svendborg Idrætscenter. Her skabes der plads til det sociale møder mellem de unge på tværs af idrætslige og kulturelle præferencer. I Synergien kan de unge mødes efter skoletid. Der vil være adgang til café, mulighed for lektielæsning og adgang til forskellige former for idrætsfaciliteter og aktiviteter - udviklet i samarbejde med unge.
Udbygning af SG Huset
Udbygningen bliver et nyt og dynamisk bevægelseshus på 1.355 m2. Faciliteten vil indeholde en række bevægelsessale mv, som skal danne ramme for SG’s stigende foreningsaktiviteter. Derudover vil udbygningen rumme rekreative fællesarealer til social aktivitet, og lokaler til spontane selvorganiserede idrætsaktiviteter.
SFB Huset
Med SFB Huset får fodboldklubben SFB en ny og moderne klubfacilitet på 877 m2. Klubfaciliteten vil indeholde omklædningsrum, klublokaler og mødefaciliteter, som ligeledes kan benyttes af andre foreninger. Faciliteten bliver en integreret del af Svendborg Idrætscenter, og bidrager dermed til at skabe et mere mangfoldigt idrætsmiljø i centeret.
SFB, SG Huset og Svendborg Idrætshal tilslutter sig administrationens sagsfremstilling og står inde for den fremlagte drifts- og anlægsøkonomi. Svendborg Idrætshal ønsker nedenstående kommentarer tilføjet:
Vi tiltræder sagsfremstillingen:
- ”I tillid til at SIC Etape 1 behandles uafhængigt af Kommunens normale procedure for prioritering af ansøgninger til anlægsprojekter på fritidsområdet, idet sagsbehandlingen af SIC Etape 1 er startet før denne procedure blev besluttet i 2019”
- ”I forventning om, at beslutningen af nærværende sag ikke vil have negativ indflydelse på Økonomiudvalgets og Byrådets behandling og prioritering af ansøgningerne til anlægsprojekter på fritidsområdet, herunder SIC Etape 2, når Økonomiudvalg og Byråd skal foretage prioriteringerne i forbindelse med Kommunens budgetprocedure for Budget 2021”.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Byggeriets samlede anlægssum er 36,7 mio. kr., men bygherre forventer at kunne reducere i prisen med 0,7 mio. kr. via forhandling med entreprenør og optimering af projektet.
Svendborg Kommune har bidraget med i alt 24,0 mio. kr. i kommunegaranteret lån, og der opnået fondsmidler for i alt 7,0 mio. kr. (netto). Restbeløbet søges finansieret via øget kommunegaranteret lån på 5,0 mio. kr. med afledt driftsbudget på 0,25 mio. kr.
Grundet institutionernes medlemskab af Haludvalget og haludvalgsordningen, søges en bruttoanlægsbevilling på 36,0 mio.kr., og en indtægtsbevilling på 7,0 mio.kr., ligesom lånoptagelsen skal registreres på kommunens regnskab. De tre selvejende institutioner optager lån på 29,0 mio. kr., forudsat at kommunen øger deponeringen med 5,0 mio. kr.
Der er afsat midler til drift, som i budget 2021 og frem udgør 1.513.800 kr. (2020-pris).
Driftsbudgettet er udarbejdet i samarbejde med administrationen, for så vidt angår driftsudgifterne. Der er taget udgangspunkt i normtal for de øvrige haller under Haludvalget, samt estimeret timeforbrug til teknisk service og rengøring ud fra et erfaringsgrundlag gennem 7 år med samdrift i Svendborg Idrætscenter.
Indtægtssiden er opgjort ud fra foreningernes vurdering af forventet timeforbrug til egne medlemmer samt forventet udleje til eksterne brugere.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-05-2020
Fremsendes.
Johan Emil Rasmussen (O) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-05-2020
Indstillingen godkendt med bemærkning om, at Økonomiudvalget anmodes om at vurdere ønsket om ekstra drift. Beslutningen fremsendes til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Liste C foreslog, at lånegarantien blev konverteret til et anlægstilskud. Administrationen blev anmodet om at belyse de økonomiske konsekvenser af dette. Sagen fremsendes derfor til byrådets behandling.
Punkt 10 Helhedsplan renoveringsarbejder Skema A - Sanddalsparken afd. 13 - Svendborg Andels-Boligforening
+Beslutningstema
Tilsagn om støtte via skema A til renovering-, ombygning og sammenlægning for 147 boliger, Sanddalsparken afd. 13, Svendborg Andels- Boligforening.
Indstilling
Direktionen indstiller til godkendelse i Byrådet, at
- der stilles kapitaltilførsel på 0,2 mio. kr. og kommunegaranti på op til 85 mio. kr. til rådighed for renovering-, ombygning og sammenlægning for 147 boliger til 143 boliger, og
- godkendelse af skema B (endeligt anlægsbudget på baggrund af licitation) og Skema C (byggeregnskab) delegeres til administrationen, og påtegning af krav om kommunegaranti sker administrativt.
- Finansieringen af 0,2 mio. kr. bevilges fra udisponeret anlægspulje.
Sagsfremstilling
Efter flere år, hvor det kommunale plejecenter med 16 boliger i Sanddalsparken 19 havde vist sig utidssvarende og med udlejningsproblemer, kom der i 2019 en foreløbig aftale i stand mellem SAB og Svendborg Kommune om at søge renoveringsstøtte i Landsbyggefonden (LBF), således at plejeboligerne ville kunne omdannes til familieboliger og afdelingen i øvrigt kunne renoveres. Umiddelbart var LBF løbet tør for midler, men med corona-krisen blev der skabt et behov for initiativer, der kunne modvirke aktivitetsnedgang, hvor efter LBF henvendte sig med et tilbud om, at projektet ville blive fremmet, såfremt tilslutning fra beboerdemokratiet og kommunen kunne gennemføres forinden 1. juni 2020.
Beboerne i afdelingen har gennemført urafstemning den 7. maj og godkendt helhedsplanen med tilhørende økonomi med stemmerne 108 for, 14 imod og 1 ugyldig/blank.
For kommunen vil en ombygning af plejecenterdelen til 12 familieboliger betyde, at man slipper fri af forpligtelsen til fortsat at betale den husleje, man i sin tid bandt sig til for at få de 16 plejeboliger stillet til rådighed af SAB.
Projektet indeholder bl.a.:
- Udskiftning af tage, træværk, tagrender, nedløb m.v.
- Udskiftning af isolering under tagene
- Udskiftning af yderdøre, vinduer, sålbænke og reparation af vinduesoverliggere
- Forbedring af altanafløb
- Etablering af kuldebroisolering i false / lysninger
- Miljøsanering for PCB i fuger
- Nye entredøre i henhold til brandkrav, Sanddalsparken 1- 17
- Maling af trappeopgange
Yderligere i Sanddalsparken 18 og 19:
- Nye badeværelser og køkkener med hårde hvidevarer
- Etablering af emhætter og ventilationsanlæg
- Efterisolering af radiatornicher
- Eventuel udskiftning af elevator
- Renovering af kloakker
Projektet vil medføre en årlig huslejeforhøjelse på ca. kr. 35 pr. m² i familieboliger og ca. kr. 55 pr. m² i ældreboliger. Det vil betyde en månedlig huslejeforandring som vist her:
Lejlighedstype / areal | Nuværende husleje pr. måned (2020 niveau) | Lejestigning pr. måned | Ny husleje pr. måned (2020 niveau) |
2 rum – 63 m2 | 3.951 | 184 | 4.135 |
3 rum – 85 m2 | 5.272 | 248 | 5.520 |
4 rum – 100 m2 | 6.644 | 309 | 6.953 |
Ældreboliger 2 rum – 75 m2 | 4.682 | 344 | 5.026 |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede anlægsøkonomi for renoveringsprojektet fordeler sig som følger: Opretning af byggeskader (gruppe 1 arbejder) kr. 34.477.332
Ombygning/sammenlægning (gruppe 1 arbejder) kr. 6.925.982
Tilgængelighed (gruppe 1 arbejder) kr. 8.440.175
Modernisering og vedligeholdelse (gruppe 2 arbejder) kr. 20.000.000
Ekstraordinære moderniserings- og
vedligeholdelsesarbejder (gruppe 3 arbejder) kr. 14.937.309
Samlet anlægssum inkl. moms og omkostninger kr. 84.780.798
Renoveringsarbejderne finansieres jævnfør Landsbyggefondens finansieringsskitse og Boligorganisationens supplerende (*) bidrag:
Ydelsesstøttet realkreditlån (gruppe 1 arbejder) kr. 49.843.490
Ustøttet realkreditlån (gruppe 2 og 3 arbejder) kr. 28.037.308
Fællespuljetilskud, Landsdispositionsfond, LBF kr. 2.920.000
Egen trækningsret kr. 980.000
Henlæggelser fra afdelingen kr. 2.000.000 (*)
Kapitaltilførsel (femtedelsordning) kr. 1.000.000
Samlet finansiering kr. 84.780.798
Det er en forudsætning for Landsbyggefondens endelige støtte til ovennævnte renovering, at byrådet godkender lånoptagelsen, samt påtager sig garanti for den del af lånet, der på tidspunktet for lånets optagelse får pantesikkerhed ud over 60 % af ejendommens værdi. Der er pt. ikke indhentet en vurdering af nødvendig lånegaranti ved afdelingens realkreditinstitut. Det må forudsættes, at kommunen skal yde lånegaranti på det støttede lån (gruppe 1) på 100 % svarende til ca. kr. 49.844.000. Den endelige garantiprocent vil blive endeligt fastsat ved færdigmelding af renoveringsarbejderne, og den efterfølgende vurdering. Landsbyggefonden yder regaranti på 50 % af det støttede lån.
I forbindelse med lånoptagelsen til ekstraordinære moderniserings- og vedligeholdelsesarbejder (ustøttet belåning – gruppe 2 og 3) må det forventes, at der skal stilles en 100 % kommunal lånegaranti. Der er på nuværende tidspunkt ikke indhentet lånetilbud.
Som en del af den kommunale forpligtelse hører også deltagelse i den omtalte kapitaltilførsel (femtedelsordning), som for Svendborg Kommunes andel omhandler kr. 200.000,-. Finansieringen foreslås via. udisponeret anlægspulje, det udgør 1,2 mio. kr. i 2020.
Lovgrundlag
LBK nr. 1116 af 02-10-2017 om almene boliger mv., som ændret ved lov nr. 1544 af 19. dec. 2017, lov nr. 733 af 8. juni 2018, lov nr. 1322 af 27. november 2018, lov nr. 1561 af 18. december 2018 og lov nr. 1567 af 18. december 2018.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Indstilles.
Punkt 11 Lundeborg Badehotel - Endelig vedtagelse af plangrundlag for Lundeborg Badehotel
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af lokalplan 642 og kommuneplantillæg 2017.05 for Lundeborg Badehotel.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse og Byrådets endelige vedtagelse:
- At kommuneplantillæg 2017.05 vedtages endeligt
- At lokalplan 642 for Lundeborg Badehotel med foreslåede ændringer vedtages endeligt
- At høringsbidrag besvares som foreslået i den vedlagte hvidbog
- At Miljøstyrelsen ansøges om en reduktion af skovbyggelinjen ifm. vedtagelsen af planerne
Sagsfremstilling
Baggrund
Ejerne af Lundeborg Strand Camping ønsker at afvikle campingpladsen og har igangsat et projekt for udvikling af området til hotel-/ferielejligheder som hotelvirksomhed.
I kommuneplanen 2017-2029 er Lundeborg udpeget som turistcenter og et fremtidigt, primært lokaliseringssted for større ferie- og fritidsanlæg for de kystnære områder ved Storebæltskysten.
En realisering af projektet kræver et tillæg til Kommuneplan 2017-2029 samt en ny lokalplan, da området i dag er udlagt til campingplads.
Teknik- og Erhvervsudvalget igangsatte den 10. september 2018 en forudgående høring efter planloven. Høringen blev gennemørt i perioden fra den 8. oktober til den 5. noveber 2018.
Der indkom i alt 12 høringssvar fra myndigheder, interesseorganisationer, naboer og borgere i Lundeborg. Der var blandt disse en varierende grad af opbakning til projektet.
I forhold til skitseprojektet ”Lundeborg Badehotel” gik følgende emner igen i høringssvarene:
- Påvirkning af (kyst)landskab og natur
- Hensyn til fredede arealer og arkæologi
- Hensynet til omkringliggende naboer – indbliksgener, udsigt, støj
- Placering af eventhus og tilhørende p-pladser
- Trafikale forhold – Gl. Lundeborgvej og Stenmurervej
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede den 6. december 2018 at igangsætte planlægningen med bemærkning om, at byggefeltet skal holdes ovenfor skrænten mod kysten (altså udenfor strandbeskyttede arealer).
På byrådets møde den 28. januar 2020 blev det besluttet at forslag til kommuneplantillæg 2017.05 og lokalplanforslag 641 skulle sendes i offentlig høring i 8 uger.
Markering af lokalplanområdet i den nordlige del af Lundeborg. Herudover er byzonearealer markeret med rød skravering.
Høringssvar
Planforslagene har været i offentlig høring i perioden fra den 5. februar til og med den 6. april 2020.
Der er indkommet 4 høringssvar fra DN Svendborg og tre omkringboende naboer i området. Høringssvarene er vurderet og bearbejdet i bilag 3(Bilag 3, Lundeborg Badehotel - Hvidbog”).
Nedenfor er oplistet de indkomne høringssvar
Høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening Svendborg
- Indsigelse mod en ændret anvendelse fra campingplads til hotel
- Indsigelse mod ændret arealanvendelse
- Indsigelse mod at skovbyggelinjen enten reduceres eller dispenseres fra
- Ønske om yderligere undersøgelser for beskyttet § 3-natur og for bilag IV-arter i området.
- Utilfredshed med sagens håndtering, herunder spørgsmål vedr. trafik, parkering, projektets behov og økonomiske bæredygtighed.
Øvrige høringssvar
- Ønske om og forslag til at mindske lysforurening fra hotellet.
- Trafik- og støjgener afledt af hotellet, samt skiltning ved krydset Gl. Lundeborgvej og Havnevej.
- Indsigelse mod tagterrasser mod syd på matr. 9b, grundet indbliksgener til matr. 1b. Forslag om, at hotelbebyggelsen drejes eller alternativt udlæg af vej der skal skabe afstand til hotelbebyggelsen.
Høringssvar i sin fulde form er vedlagt som bilag 4 (bilag 4, Lundeborg Badehotel - Samlede høringssvar).
Ændringer på baggrund af høringssvar
Administrationen anbefaler at imødekomme forslag om at vejbelysning skal være nedadrettet.
Der er derfor tilføjet en bestemmelse til lokalplan 641 § 9, Skiltning og belysning med følgende ordlyd:
- Vejbelysning af de private stier og veje skal være afskærmet og nedadrettet, således at det ikke er synligt fra siden.
Øvrige ændringer
Ejers rådgiver har oplyst, at man grundet arkæologisk interesser i området overvejer en anden disponering af området. En ny disponering af området er mulig, så længe den respekterer lokalplanens fordeling mellem byggefelter for hotelbebyggelse, friarealer og parkeringsarealer.
Administrationen anbefaler dog, at man præciserer, at der ikke må udlægges parkeringspladser øst for bebyggelse på matr. 9a indenfor de udlagte byggefelter som er synlige fra vandet.
Der er derfor tilføjet følgende bestemmelse til lokalplan 641 § 6, Parkering:
- Indenfor delområde H må der ikke placeres parkeringspladser øst for den samlede hotelbebyggelse, som er synlig fra vandet/kysten.
Videre proces og ansøgning om reduceret skovbyggelinje
Ved beslutning om vedtagelse af planerne offentliggøres kommuneplantillæg 2017.05 og lokalplan 641 med foreslåede ændringer med en klagefrist på 4 uger. Der henvises til hhv. bilag 1 – ”Lundeborg Badehotel - Kommuneplantillæg 2017.05” og bilag 2 – ”Lundeborg Badehotel - Lokalplan 641 med foreslåede ændringer”.
Miljøstyrelsen vil blive ansøgt om en reduktion af skovbyggelinjen fra 300 m til 30 m, således at planerne kan realiseres uden behov for dispensationer efter naturbeskyttelsesloven. Den foreslåede reduktion vurderes at respektere det frie udsyn til skoven og skovbrynet, samt bevare eksisterende skovbryn som værdifuldt levested for plante- og dyreliv.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne til udarbejdelsen af kommuneplantillæg 2017.05 og lokalplansforslag 641 for Lundeborg Badehotel, er finansieret indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-05-2020
Indstillingen godkendes og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Indstilles. Liste Ø var imod med følgende begrundelse: I Enhedslisten har vi forsøgt at følge projektet i håb om at det kunne realiseres på en måde hvor naturen og området blev respekteret. Desværre er der dele af det kommende plangrundlag så massive at Enhedslisten ikke kan følge indstillingen. De primære grunde er: Tilsidesættelse af Skovbyggelinjen Præcedens - Det er klart at dette vil skabe opmærksomhed andre steder i Danmark og “rejsen” fra landzone til byzone og fra Campingplads til Badehotel og konferencecenter vil vække en økonomisk interesse, som vil stå i vejen for at bevare vores kyster og natur samt bevare de kyst-campingpladser vi har i Danmark Området indeholder kulturarv tilbage fra år 200 og består af mange særlige kulturlag Modsætning ift. kommunens egne principper ift. kystturisme - hvor camping er en del, der skal videreudvikles - ikke afvikles Der forsvinder et rekreativt område, som bliver en mangelvare i fremtiden
Punkt 12 Vindmøller ved Broholm - Offentlig høring af planforslag og miljøvurdering af plangrundlag
+Beslutningstema
Offentlig høring af planforslag samt miljøvurdering af plangrundlag for tre vindmøller øst for Broholm Gods.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Forslag til kommuneplantillæg 2017 nr. 27 for vindmøller øst for Broholm sendes i offentlig høring i minimum 8 uger.
- Forslag til lokalplan 658 for vindmøller øst for Broholm sendes i offentlig høring i minimum 8 uger.
- Miljøvurdering af kommuneplantillæg 2017.27 og lokalplan 658 offentliggøres i samme periode.
Indstillingen sker under forudsætning af Miljø- og Naturudvalgets godkendelse den 5. maj 2020, om at sende følgende dokumenter i offentlig høring:
- Offentlig høring af miljøvurdering af vindmølleprojektet for vindmøller øst for Broholm (VVM).
- Offentlig høring af udkast til VVM-tilladelse til vindmøller øst for Broholm.
Alle fem dokumenter forventes offentliggjort på samme tid i minimum 8 uger, når Byrådet har behandlet plansagen.
Sagsfremstilling
Baggrund
Ejerne af Broholm Gods og Fuglehavegård har i maj 2018 ansøgt om, at opstille tre ens vindmøller med en totalhøjde på knap 150 meter øst for Broholm Gods og Landevejen i Svendborg Kommune.
De tre vindmøller er placeret i landzone og en realisering af vindmølleprojektet kræver et tillæg til Kommuneplan 2017-2029 samt en lokalplan. Derudover udløser projektet krav om miljøvurdering af både planforslag og vindmølleprojektet samt en VVM-tilladelse.
På byrådsmødet den 30. oktober 2018 blev det besluttet at igangsætte planlægningen for 3 vindmøller af knap 150 m højde ved Broholm.
Der blev i forlængelse heraf afholdt forudgående høring med indkaldelse af ideer og bemærkninger til planlægning og miljøvurdering i perioden 11. april til og med den 12. maj 2019.
I høringsperioden blev der indsendt i alt 12 høringssvar. Tre høringssvar er fra andre myndigheder, henholdsvis Forsvarsministeriet, Svendborg Museum og fra Fyens Stift. De resterende høringssvar er fra borgere, herunder en underskriftsindsamling med i alt 82 underskrifter fra naboer og borgere i lokalområdet.
Høringssvarene fra borgerne er alle imod opstilling af vindmøller i området.
Følgende emner gik igen i borgernes høringssvar:
- Påvirkning af herregårdslandskabet og bevaringsværdige bygninger som fx Broholm Gods og kirker
- Påvirkning af et meget naturskønt landskab. Tange Ådal, Øhavsstien og Margueriteruten fremhæves
- Påvirkning af dyrelivet, herunder sjældne arter som sort egern, hasselmus, grønspætte, ugler og flagermus
- Vindmøller harmonerer ikke med Lundeborg som turistområde og Broholm Gods egne turistaktiviteter
- Frygt for støjgener
- Frygt for økonomiske forringelse af boliger
- Af kommuneplanen fremgår det, at opstilling af vedvarende energi-anlæg skal ske under størst mulig hensyntagen og med færrest mulig gener
- Området har dårlige vindforhold
- Forslag til alternative placeringer: Placér flere møller samlet, så de ikke spredes i landskabet. Placér møller langs motorvejen, ved Storebæltsbroen eller andre steder på havet.
- Forslag om andre metoder til reducering af CO2 fx landbrugsomlægning, affaldssortering og transportområdet.
På Byrådsmødet den 25. juni 2019 blev det besluttet, at fortsætte med processen for udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan samt udarbejdelse af miljøvurdering.
De indkomne høringssvar skulle tages til efterretning og spørgsmål rejst i de indkomne høringssvar afklares i miljøvurdering for det konkrete projekt.
Oversigtskort med vejnavne der viser placeringen af de tre vindmøller.
Efterfølgende er nedenstående dokumenter udarbejdet.
- Forslag til kommuneplantillæg 2017.27 for Vindmøller øst for Broholm – udarbejdet af rådgiver for Svendborg Kommune (Bilag 1 – ”Vindmøller øst for Broholm – Kommuneplantillæg 2017.27”)
- Forslag til lokalplan 658 for Vindmøller øst for Broholm – udarbejdet af rådgiver for Svendborg Kommune (Bilag 2 – ”Vindmøller øst for Broholm – Lokalplanforslag 658”)
- Miljøvurdering af planerne – udarbejdet af rådgiverfor Svendborg Kommune (Bilag 3 – ” ”Vindmøller øst for Broholm – Miljørapport for plangrundlag”).
- Miljøkonsekvensvurdering af vindmølleprojektet – udarbejdet af rådgiver for vindmølleejerne (Bilag 4 – ”Vindmøller øst for Broholm – Miljøkonsekvensrapport for projektet (23-04-2020)” og bilag 7-10: ”Vindmøller øst for Broholm – bilag MKR af visualiseringer (30-03-2020)”).
- Udkast til VVM-tilladelse – udarbejdet af rådgiver for Svendborg Kommune (Bilag 5 – ”Vindmøller øst for Broholm – Udkast til VVM-tilladelse”).
Forud for miljøvurderingen, er der foretaget en afgrænsning af indholdet til miljøvurderingen af henholdsvis planer og projekt. Afgrænsningerne er gennemført med udgangspunkt i miljøvurderingslovens bestemmelser og indkomne bemærkninger fra den første offentlige høring. Afgrænsningsdokumenterne er udarbejdet af rådgiver for Svendborg Kommune (bilag 6 – ”Vindmøller øst for Broholm – Afgrænsning af miljøvurdering af planer).
Kommuneplantillæg 2017.27
Kommuneplantillægget udlægger en ny ramme til tekniske anlæg i form af vindmøller. Rammen giver mulighed for at etablere op til tre vindmøller på maksimalt 149,9 m med tilhørende tekniske installationer, teknikbygninger, adgangs- og arbejdsarealer.
Rammen giver endvidere mulighed for et harmoniforhold på mellem 1:1 og 1:1,8.
Harmoniforholdet afviger fra kommuneplanens retningslinje om, at: ”vindmøllernes navhøjde og vingediameter skal have et harmonisk forhold på mellem 1:1 og 1:1,2”.
Baggrunden herfor er den tekniske udvikling af vindmøller, hvor andre harmoniforhold giver en bedre udnyttelse af vindenergien. Retningslinjen om harmoniforhold forventes revideret i den kommende revision af kommuneplanen.
Projektforslagets vindmøller har en rotordiameter på 132-136 meter. Harmoniforholdet mellem navhøjde og rotordiameter er henholdsvis 1:1,57 og 1:1,66.
Svendborg Kommuneplanens retningslinje om indbyrdes afstand mellem vindmøller anviser at ”Vindmøller skal i videst muligt omfang opstilles på en måde, der tager hensyn til landskabelige og æstetiske forhold, og skal normalt opstilles på en ret linje med en indbyrdes afstand på 3-4 gange rotordiameter.”
Vindmøllerne vil blive opstillet med en kortere afstand end kommuneplanens retningslinje: Afstanden mellem de tre vindmøller bliver 380 meter hvilket svarer til 2,88 og 2,79 gange rotordiameteren.
Ud fra miljøkonsekvensrapportens visualiseringer og landskabsvurderinger, har det ingen visuel betydning at afstanden mellem vindmøllerne er mindre end foreskrevet. Tværtimod har det samlede anlæg en mindre udstrækning i landskabet, hvorfor opsætning af møllerne med en kortere indbyrdes afstand, vurderes at være i overensstemmelse med kommuneplanen.
Vindmølleprojektet er derudover vurderet til at være i overensstemmelse med nationale interesser i kommuneplanlægningen og kommuneplanens retningslinjer i øvrigt.
Lokalplan 658
Lokalplanen giver, i overensstemmelse med kommuneplantillægget, mulighed for at etablere tre vindmøller med en maksimal højde på 149,9 m med tilhørende med tilhørende tekniske installationer, teknikbygninger, adgangs- og arbejdsarealer, der er nødvendige for driften af møllerne.
Miljøvurdering af planer
Svendborg Kommune har udarbejdet miljøvurdering af forslag til kommuneplantillæg 2017.27 og forslag til lokalplan 658. Miljøvurderingen af planerne konkluderer, at de to planer kan realiseres, men at det på to parametre, skyggekast og Bilag IV arter (flagermus), vil have væsentlige påvirkninger af miljøet, som medfører behov for afværgeforanstaltninger.
Det er vurderet, at miljøvurderingen af planerne skal redegøre for påvirkningen af:
- Befolkning
- Mennesker og Sundhed
- Landskab og Kulturarv
- Biodiversitet
Emner og konklusioner i miljøvurderingen af planerne beskrives kort herunder.
Befolkning
Møllernes påvirkning af befolkningen er vurderet i forhold til visuel påvirkning af nabobebyggelserne, lysafmærkning af hensyn til lufttrafikken og refleksion.
Den visuelle påvirkning fra vindmøllerne vurderes at være markant ved nabobeboelserne mod øst, beboelserne mod syd, samt beboelserne mod nordvest. Desuden vil møllerne kunne ses fra Broholm Gods. Der er udarbejdet visualiseringer (bilag 7-10: ”Vindmøller øst for Broholm – Bilag MKR af visualiseringer”) i forbindelse med miljøkonsekvensrapporten, som mere detaljeret beskriver den visuelle påvirkning af naboerne. Det vurderes på baggrund af visualiseringerne, at den samlede visuelle påvirkning af nabobeboelserne er moderat.
Trafikstyrelsen har meddelt, at vindmøllerne øst for Broholm skal markeres med lav intensivt rødt fast lys, der er aktiveret konstant. Dette lys er en luftfartsafmærkning af hensyn til sikkerheden for flytrafikken. Lysmarkeringen skal placeres øverst på møllehuset.
Lyskilderne på nyere typer af afmærkningslys er afskærmet, således at lyset stort set ikke ses fra terræn i nærområdet. Det er derfor vurderet, at lysafmærkning af den omtalte type ikke vil give væsentlige gener for de omkringboende eller for mennesker og dyr, som færdes i området.
Refleksion af sollys i møllevinger er et fænomen, som under særlige omstændigheder kan virke generende for naboer til vindmøller. Moderne møllevinger har en overfladebehandling med et lavt glanstal på 30, ligesom de konvekse overflader vil sprede eventuelle reflekser jævnt, hvilket vurderes til at reducere generne.
Mennesker og Sundhed
Vindmøllerne vil have en påvirkning på mennesker og sundhed og i miljørapporten er påvirkningen vurderet i forhold til støj og skyggekast.
Beregninger dokumenterer, at de gældende støjgrænser er overholdt ved alle omkringliggende boliger, der ikke ejes af ansøgerne selv. Det er derfor vurderet, at støjfaktoren ikke vil medføre nogen væsentlig påvirkning af mennesker og sundhed.
I Svendborg Kommuneplan 2017-2029 gør følgende retningslinje sig gældende i forhold til skygge: Ved planlægning for nye vindmøller skal det så vidt muligt sikres, at boliger til helårsbeboelse ikke udsættes for skygge i mere end 10 timer (reel skyggetid) om året.
Denne retningslinje følger Erhvervsstyrelsens vejledning for tilladelse til opstilling af vindmøller.
Der er beregnet et reelt skyggekast i projektforslaget på mere end 10 timer pr. år ved 10 naboer øst for projektområdet og 4 naboer vest for projektområdet. Det samlede antal timer varierer fra ca. 12 timer pr. år til ca. 39 timer pr. år. Dette vil for 14 naboejendomme medføre et behov for afværgeforanstaltninger.
Påvirkningen af skyggekastet er derfor vurderet som væsentlig. Der forslås krav om, at møllerne stoppes, når en beboelse har opnået 10 timer skyggekast om året.
Landskab og Kulturarv
Visuelt fremtræder møllerne markant i nærzonen (0-4,5 km fra vindmøllerne). Det er vurderet, at der er tale om en moderat påvirkning af nærzonen, da beplantning, skovbevoksning og bebyggelse vil skærme for en del af udsynet til møllerækken.
I mellem og fjernzonen (4,5-10+ km) vurderes møllerne at være mere tilpasset landskabets skala.
Herudover vil møllerne med deres lange vinger og langsommere rotorhastighed, rotere langsommere end eksisterende møller i det omkringliggende landskab, og derved fremstå roligere i landskabet.
De tre nye møller placeres inden for kystnærhedszonen. Planlægning inden for kystnærhedszonen kræver, at hensynet til landskabet inddrages, og at der er en særlig begrundelse for planlægningen.
Svendborg Kommune har vurderet, at de nye møller kan placeres inden for kystnærhedszonen, da de placeres relativt langt fra kysten samtidig med, at vindmøllerne mange steder vil være skærmet af beplantning og skovarealer, hvorved de landskabelige hensyn varetages.
Møllerne påvirker tre kulturmiljøer indenfor en afstand af 4,2 km, hhv. Hesselagergård, Lundeborg og Ny Hesselager. På baggrund af visualiseringer vurderes det, at der for alle tre kulturmiljøer er tale om en minimal påvirkning, da vindmøllerne overvejende afskærmes af beplantning og skovarealer og dermed begrænser påvirkningen af kulturmiljøerne.
Der er foretaget vurdering af udsigten og samspillet med otte omkringliggende kirker. Vindmøllerne kan ses fra 3 af de 8 kirker. Det vurderes samlet, at der ikke vil være væsentlig påvirkning af de kirkelige interesser i området, da møllerne ses på stor afstand og da møllerne overvejende er afskærmet af beplantning og bygninger. Vurderingen er taget ud fra visualiseringer udarbejdet for hver enkelt kirke.
Biodiversitet
Konsekvensvurderingen for påvirkning af NATURA 2000 og vurderingen af påvirkning af bilag 4-arter er opsummeret i miljøvurderingen.
Det fremgår af konsekvensvurderingen, at planlægning og etablering af tre vindmøller øst for Broholm ikke vil påvirke EF-habitatområderne, herunder naturtyper og arter på deres udpegningsgrundlag, på grund af afstandsforholdene til mølleprojektet.
I forhold til bilag 4-arter er det vurderet, at det udelukkende vil være relevant at undersøge flyvende bilag 4-arter (flagermus) – og det er konkluderet, at yngle- eller rasteområder for flagermus ikke beskadiges eller ødelægges.
Dog er det vurderet, at der ved den sydligste mølle er væsentlig påvirkning på grund af møllens placering tæt ved skovkanten, der kan fungere som ledelinje i landskabet under flagermusens jagt.
Der skal derfor gennemføres et vindmøllestop ved den sydligste vindmølle, som afværgeforanstaltning. Afværgeforanstaltningen skal følges op med en overvågning over to år for at dokumentere behovet for vindmøllestoppet.
Det videre forløb
Efter byrådets behandling af planforslagene og miljøvurdering af plangrundlag, offentliggøres materialet i minimum 8 uger. Herefter vil der ske en behandling af indkomne høringssvar, hvorefter sagen vil blive fremlagt til politisk behandling.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne til miljøvurdering og planlægning finansieres via tidligere afsatte midler til tematillæg for vindmøller og solceller, som besluttet på byrådsmødet i oktober 2018.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM).
Strategier og politiker:
- Bæredygtighedsstrategi 2020
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-05-2020
Liste V kan ikke støtte indstillingen, og har følgende mindretalsudtalelse:
”Venstre har den holdning, at vindmøller ikke bør opføres på land ,hvor der er naboer, men alene i øde egne, hvis det er ønskeligt, men ellers alene på havet. Energiforliget fra 2018, vedtaget af et stort folketingsflertal, siger at antallet af vindmøller på land skal halveres. Derfor kan Venstre ikke støtte op om et vindmølleprojekt i et område, hvor vindeffektiviteten oveni købet er begrænset. I stedet ønsker Venstre at få sat gang i opsætningen af nogle flere solcelleparker, som sætter et langt mindre aftryk i naturen”.
Indstillingen godkendes og fremsendes til Byrådets endelige godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Indstilles. Liste O og Liste V var imod. Liste V var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra Teknik- og Erhvervsudvalget.
Punkt 13 Hensigtserklæringer om opbakning til nationale klynger
+Beslutningstema
Godkendelse af hensigtserklæringer vedr. nationale klynger.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Økonomiudvalget godkender:
- Hensigtserklæringen for Robot- og droneteknologi.
- Hensigtserklæringen for Maritime erhverv og logistik.
- Hensigtserklæringen for Byggeri og Anlæg.
Sagsfremstilling
Processen for udpegning af nationale klynger og styrkepositioner er nu så fremskreden, at Erhvervshus Fyn er i gang med at forberede en ansøgning til de tre klynger ”Robot og Droneteknologi”, ”Maritime Erhverv og Logistik” samt ”Byggeri og Anlæg”. Med henblik på at levere det bedst mulige bud har Erhvervshus Fyn anbefalet de 9 ejerkommuner at godkende en hensigtserklæring om opbakning til projektet.
Med vedtagelsen af Lov om Erhvervsfremme af 12. december 2018 er der et ønske om forenkling af Erhvervsfremmesystemet, herunder at skabe stærkere klynger og en bedre sammenhæng i erhvervsfremmeindsatsen. Det betyder, at den kommunale indsats skal konsolideres i større erhvervsklynger.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har udpeget de danske styrkepositioner og fremtidens klynger, hvilket har taget udgangspunkt i fire sigtelinjer:
- Én professionel og landsdækkende klyngeorganisation skal være den bærende kraft for innovation på sit område.
- Klyngeindsatsen skal forankres i en selvstændig privat klyngeorganisation, der styrker innovation i virksomhederne via samarbejde på tværs af økosystemet og andre erhvervsfremme- og innovationsaktører, herunder de tværkommunale erhvervshuse.
- Klyngeorganisationer skal være neutrale samarbejdsplatforme, der favner og er tilgængelige for alle typer af relevante virksomheder og iværksættere i hele landet.
- Klyngeindsatsen skal bestå af aktiviteter, der motiverer virksomhederne til at tage medansvar for områdets udvikling, fx via privat medfinansiering.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har peget på "Robot- og droneteknologi" som et spirende område. Spirende områder er prioriteret ud fra store og skalerbare potentialer, hvor vækstudsigten peger på vind i sejlene for virksomhederne set i lyset af makrotendenser, globale markeders udvikling og styrken i dansk viden og forskning på området.
Herudover har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse peget på "Maritime Erhverv og Logistik" og "Byggeri og Anlæg" som en styrkeposition. En styrkeposition er kendetegnet ved, at danske virksomheder og vidensmiljøer er blandt de bedste på deres felt, og at den økonomiske aktivitet har national betydning med konkurrencekraft af høj international kaliber.
I september 2020 forventes Erhvervsfremmebestyrelsen samt Uddannelses- og Forskningsministeriet at udpege operatørerne af de kommende nationale styrkepositioner og spirende områder. For at skabe de bedste forudsætninger for at komme i betragtning ved disse udpegninger er det Erhvervshus Fyns vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt, at de fynske kommuner i fællesskab laver en hensigtserklæring, der viser opbakningen til projekterne.
Formålet med hensigtserklæringen er at skabe et udgangspunkt for oprettelsen af klynger inden for de tre områder. Klyngerne vil hver især basere sig på det arbejde og de erfaringer, der har været en del af de fynske miljøer gennem en årrække.
Herunder følger en beskrivelse af de 3 projekter:
Robot- og droneteknologi – et spirende erhvervsområde
I Danmark er robotindustrien under hastig udvikling og vokser. Antallet af virksomheder og medarbejdere stiger, og i løbet af de seneste 20 år er det lykkedes den danske robotindustri at ride forrest på en af de helt store globale teknologiske makrotendenser - udvikling og produktion af robotteknologi. I dronebranchen spores lignende forventninger til vækst- og eksportpotentiale, selvom branchen er betydeligt yngre og mindre moden.
Klyngen vil via lokale afdelinger give virksomheder i hele landet adgang til den opbyggede viden og infrastruktur for vækst, forskning og innovation, der eksisterer i og omkring Odense, for herigennem at understøtte forløsning af den samlede danske robot-, automations- og droneindustris vækstpotentiale.
Samlet møder den danske robot-, avanceret automations- og droneindustri, uagtet imponerende vækstrater, endnu ikke kriterierne som genuin national styrkeposition i forhold til volumen i antal medarbejdere, indtjening og værdiskabelse. Klyngen tæller i vid udstrækning dynamiske unge virksomheder, der sammen med excellente nationale forsknings- og vidensmiljøer udgør hjørnestenene i et samlet, men stadig spirende dansk økosystem for robotter, avanceret automation og droner.
Byggeri og anlæg i Danmark
Danske virksomheder inden for byggeri og anlæg, herunder fremstilling af byggematerialer, yder et stort bidrag til den nationale økonomi. Med fokus på øget produktivitet, teknologiudvikling og nye løsninger kan branchen være med til at fremtidssikre en bredt funderet vækst rundt i Danmark. Byggeri omfatter i denne sammenhæng hele værdikæden på området, som blandt andet strækker sig over bygninger, arkitekter og rådgivningsvirksomheder samt byggematerialer. Anlægsområdet dækker primært transportinfrastruktur samt drift og vedligehold heraf. På det samlede erhvervsområde er der stigende fokus på bæredygtighed i valg af materialer og selve udførelsen af bygge- og anlægsopgaven.
Byggeri og anlæg leverer et markant bidrag til den danske økonomi og har en omsætning, der udgør ca. 7 pct. af den samlede danske økonomi. Den samlede bygge- og anlægsbranche beskæftiger godt 170.000 personer, hvor langt størstedelen arbejder i små og mellemstore virksomheder (SMV’er), og hvor en stor del er hjemmemarkedsorienterede i relation til byggeprocessen.
På Fyn er bygge- og anlægssektoren en af de helt store brancher med mere end 20.000 beskæftigede. Størstedelen af virksomhederne er små og mellemstore virksomheder, men ellers adskiller erhvervet sig ikke fra den øvrige branche i Danmark. Dog har dele af branchen i en lang årrække tilegnet sig kompetencer i bæredygtigt byggeri, og det afspejles også i byggeriet, hvor både private og offentlige bygherrer i langt større grad bygger byggerier med bæredygtighedshensyn. Også de fynske videninstitutioner har bæredygtighed integreret i deres byggefaglige uddannelser, og videnniveauet er således højt på dette område.
Syddansk Universitet opbygger også på det byggefaglige område stor faglighed i det, man kalder Build 4.0 teknologier – eksempelvis robotter, droner, 3D print og ”computational design”, hvor computerdesignede bygningsdele sammen med robotteknologi skaber muligheder for ny arkitektur og anvendelse af materialer på en ny og mere æstetisk og bæredygtig måde.
En klyngeindsats vil understøtte innovation gennem forsknings- og videndeling på tværs af byggeriets værdikæde. Klyngeorganisationen skal samle virksomheder, vidensinstititutioner og andre aktører om konkrete projekter, der medvirker til, at virksomhederne – og særligt de små og mellemstore – løfter sig både i relation til konkurrenceevne og vækst.
Klyngen vil via lokale afdelinger give virksomheder i hele landet adgang til den opbyggede viden og infrastruktur for vækst, forskning og innovation, der eksisterer i byggeriets værdikæde.
Maritime Erhverv og Logistik – en national styrkeposition
Sammen har virksomhederne inden for maritime erhverv og logistik stor betydning for Danmarks beskæftigelse, vækst og udvikling. Maritime erhverv og logistik dækker her hele værdikæden fra produktion og udvikling af udstyr og teknologi til management, service i forbindelse med den maritime sektor og logistik fra global afsender til modtager. Det omfatter søtransport, end-to-end-logistikløsninger på tværs af land og vand og i luften og relaterede gods- og persontransportområder med beslægtede behov og potentialer for udvikling og innovation. Desuden omfattes maritim industri, havne, udstyrsproduktion og decommissioning.
Med stærke traditioner inden for søfart er Danmark verdens femtestørste skibsfartsnation målt på tonnage opereret af danske rederier. Det Blå Danmark er med knap 100.000 beskæftigede, en bruttoværditilvækst på over 96 mia. kr. og godt en fjerdedel af den danske eksport et vigtigt erhvervsområde.
Fyn er en stærk spiller i Det Blå Danmark med flere end 250 virksomheder og over 7.000 ansatte, som er centreret omkring den voksende Lindø Industripark samt et stærkt maritimt uddannelsescentrum på Sydfyn, hvor der er skabt solid sammenhængskraft imellem de fynske virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Forankringen til forskningsmiljøerne sikrer et højt innovationsniveau i branchen og lægger kimen til værdifulde iværksættermiljøer. Det fynske fokus på det maritime område centrerer sig om green shipping, autonom skibsfart, innovation og startup-miljøer. Der arbejdes fx konkret med udviklingen af autonome kompetencer, hvor der er særdeles store vækstperspektiver.
På hele området er der et øget fokus på automatisering, hvor fx autonome enheder vil spille en betydelig større rolle i de kommende år. Ligeledes er digitalisering en fælles udfordring og mulighed, hvor fx blockchain og kunstig intelligens spås at være centrale elementer i at udvikle nye løsninger til globale markeder. Brugen af nye teknologier og produktionsmetoder rummer også store potentialer for udvikling inden for maritim industri.
Samtidig rummer den globale grønne omstilling af skibsfart og logistikløsninger et betragteligt vækstpotentiale. Det omfatter ligeledes den del af de maritime erhverv, der udgøres af offshore-industrien og de rederier, der servicerer offshore-installationer.
En klyngeindsats bør understøtte innovation gennem forsknings- og videndeling inden for og på tværs af maritime erhverv og logistik. Klyngeorganisationen skal samle virksomheder, vidensinstititutioner og andre aktører om konkrete projekter, der medvirker til, at virksomhederne – og særligt SMV’erne – på området griber mulighederne for at styrke den samarbejdsbaserede innovation. Der er et særligt potentiale i at arbejde med nye og digitale teknologier, autonome enheder, nye forretningsområder og i at styrke den grønne omstilling på det samlede erhvervsområde.
Klyngen vil via lokale afdelinger give virksomheder i hele landet adgang til den opbyggede viden og infrastruktur for vækst, forskning og innovation, der eksisterer i og omkring det maritime miljø.
Aktiviteter i klyngerne
De tre klynger vil hver især beskæftige sig med følgende aktiviteter inden for eget område:
- Styrke såvel videnbaseret som erhvervsrettet innovation i de danske virksomheder.
- Accelerere virksomhedernes vækst og bæredygtig udvikling.
- Arbejde for et økosystem hvor investeringer i forskning og uddannelse understøtter virksomhedernes behov.
- Tiltrække talenter til virksomhederne.
- Kompetenceudvikling.
- Medlemsservice og faglige netværk.
- Tiltrække investorer, som understøtter vækst og innovation i virksomhederne.
- Synliggøre klyngens betydning for den grønne omstilling og en bæredygtig samfundsudvikling.
- Analyser.
- Sikre internationalering af økosystemet.
- Understøtte iværksætteri.
Organisering
Målet for organiseringen af de 3 klynger er, at de hver især etableres i en selvstændig juridisk enhed i form af en almennyttig forening, der samler aktiviteterne i et hovedkontor samt en række lokale afdelinger spredt rundt i landet. For så vidt angår klyngen for robot, droner og avanceret automation vil hovedkontoret blive placeret i Odense.
For alle klyngerne gælder det, at de ledes af en bestyrelse med en overvægt af virksomheds-medlemmer, der repræsenterer klyngens geografi og målgrupper.
Økonomi og proces
Det forventes, at aktiviteterne i klyngerne finansieres af en række forskellige kanaler, herunder:
- Statslige klyngemidler - Innovationskraft 2021-2024.
- Nationale projekt- og aktivitetsmidler.
- EU-projekter.
- Kommunale tilskud til aktiviteter.
- Kontante kontingenter fra virksomheder.
De kommunale tilskud udmøntes via en årlig resultatkontrakt, som indgås mellem den pågældende klynge og Erhvervshus Fyn. Det betyder også at etableringen af klyngerne ikke medfører yderligere behov for finansiering.
Det forventes, at klyngerne vil være fuldt operationelle selvstændige juridiske enheder senest den 1. januar 2021.
Hensigtserklæringen er ikke juridisk bindende for kommunen, men er udtryk for den politiske tilkendegivelse om at de fynske kommuner via samarbejdet i Erhvervshus Fyn P/S bidrager med en substantiel støtte til klyngerne, og for så vidt angår robotklyngen bliver kommunerne én af hovedbidragsyderne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske konsekvenser for kommunen, herunder for kommunens kassebeholdning, idet finansieringen af klyngesamarbejdet sker via Erhvervshus Fyn.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Godkendt.
Punkt 14 Medlemskab af Global Destination Sustainability Index
+Beslutningstema
Beslutning om medlemskab af Global Destination Sustainability Index
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik og Erhvervsudvalget med oversendelse til endelig godkendelse i Byrådet at:
- Svendborg Kommune tegner medlemskab i GDS-Index for 2020 og 2021.
- Der i budgettet 2020 afsættes 15.000 kr. og i 2021 afsættes 37.400 kr. til dækning af udgifterne i forbindelse med medlemskab af GDS-Index.
Sagsfremstilling
Destination Fyn /Erhvervshus Fyn har inviteret kommunerne Svendborg, Odense og Nyborg til at deltage i GDS-Index med henblik på at indgå et samarbejde for at samle og styrke den fynske bæredygtighedsindsats på især konference- og eventområdet. En placering på indekset og ikke mindst den dedikation som en sådan placering viser, vil stille Fyn og Svendborg stærkere i konkurrencen om at tiltrække konferencer og events, samt ift. synliggørelsen af en bæredygtig turismebranche.
Destination Fyn ser positivt på GDS-Index og er parat til at gå med og vil gerne påtage sig en koordinerende rolle frem til, at deltagerkommunerne konkret går i gang med en scoring.
Odense og Nyborg har valgt at indgå i GDS-Index fra 2020 sammen med Destination Fyn.
Hvorfor gå med i GDS-Index?
GDS-Index er en god mulighed for at arbejde strategisk og målrettet med bæredygtighed i Svendborg Kommune. GDS-Index er et velegnet værktøj til en systematisk afrapportering af bæredygtighed og de 17 verdensmål.
De indikatorerne GDS-Index bygger på vil afspejle et generelt billede af, hvordan der arbejdes med bæredygtighed i Svendborg og et mere detaljeret billede for turismebranchen fx inden for hotel- og restaurationsbranchen. GDS-Index kan med fordel samlende mange af Svendborgs bæredygtighedsinitiativer herunder også Geopark og Cittaslow. Ved at samle indsatserne under GDS-Index bliver det lettere at synliggøre både små og store indsatser og dermed øge brandingværdien og styrke vores konkurrence i tiltrækning af bl.a. konferencer og events.
Gennem et medlemskab af GDS-Index får Svendborg anbefalinger og rådgivning ift., hvor vi skal forbedre os og hvilket fokus det videre arbejdet med bæredygtighed med fordel kan have.
GDS-Index kan blive en god løftestang til at få turistbranchen og relateret erhverv mere med på bæredygtighedsbølgen, som er et vigtigt element i det kommende arbejde med at få gang i turismebranchen igen.
Derudover er GDS-Index et velegnet værktøj i at arbejde med at nå en række af bæredygtighedsmålene under både Erhvervspolitikken og Bæredygtighedsstartegien.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
For at tegne medlemskab i GDS-Index skal der i 2020 afsættes 15.000 kr. og i 2021 afsættes 37.400 kr. til dækning af udgifterne i forbindelse med medlemsskabet.
Udgifter til GDS-Index dækkes inden for udvalgets budgetter.
I 2020 dækker udgifterne scoring på indekset, Destination Fyn påtage sig de øvrige udgifter.
I 2021 dækker udgifterne scoring på indekset samt rådgivning til strategiudvikling.
Svendborg Kommune skal herudover bidrage med administrative ressourcer.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-05-2020
Liste V ønsker indstillingen til afstemning.
For indstillingen stemmer 6 medlemmer, liste A, liste C og liste Ø.
Imod indstillingen stemmer 3 medlemmer: liste V og løsgænger Jens Munk.
Mindretalsudtalelse fra liste V:
”Brug hellere de penge på noget mere jordnært. F.eks. livredderen på Christiansminde. Vi har snart mange konsulentrapporter stående på reolen, som aldrig kommer til at ændre på noget som helst. Vi er ved at planlægge at reducere Svendborg Event, og i stedet som her at lægge vores turist indsats ind under Erhvervshus Fyn”.
Indstillingen blev herefter godkendt og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Indstilles. Liste V var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra Teknik- og Erhvervsudvalget.
Punkt 15 Padelbaner ved Svendborg Idrætscenter, Ryttervej 70, 5700 Svendborg
+Beslutningstema
Tilsagn om råderetsaftale med Svendborg Tennisklub for et areal beliggende ved Svendborg Idrætscenter til etablering af to padelbaner
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- At der indgås en 25 årig råderetsaftale med Svendborg Tennisklub for anlæggelse af 2 padelbaner
- At Administrationen bemyndiges på Byrådets vegne til at indgå en råderetsaftale
Sagsfremstilling
Svendborg Tennisklub har gennem længere tid ønsket at etablere padelbaner ved tennisanlægget på Ryttervej v. Svendborg Idrætscenter.
Padel er en sport i kraftig vækst i disse år, og klubben ønsker at tilbyde eksisterende såvel som nye medlemmer muligheden for at dyrke sporten i Svendborg Tennisklub.
Klubben oplyser, at DGI Tennis har opfordret klubben til at anlægge 2 padelbaner, så banerne kan stå klar til Landsstævnet 2021.
Arealet til padelbanerne er beliggende på matrikelnr. 23a, Sørup, Svendborg Markjorder, og vil have en samlet størrelse på 28 x 23 meter.
Banerne placeres i umiddelbar forlængelse af eksisterende tennisbaner, men medfører dog at en enkelt grustennisbane nedlægges.
Tennisanlægget vil herefter bestå af 8 tennisbaner med rødgrus, 1 tennisbaner med kunstgræsbelægning og 2 padelbaner, hvilket Svendborg Tennisklub anser for at være dækkende for det behov der er i forhold til almindelig træning og muligheden for at tiltrække stævner.
Administrationen har ingen bemærkninger til ansøgningen, dog præciseres det, at banerne kun må placeres på det ønskede sted under forudsætning af, at det fortsat er muligt at overholde minimumskravene for brandvejen, som ligger mellem banerne og Svendborg Svømmeland. Brand- og tilkørselsveje skal have en bredde på minimum 2,8 meter plus udvidelse i sving.
Folkeoplysningsudvalget er orienteret om sagen. Udvalget har taget sagen til efterretning via skriftlig godkendelse af dagsorden af 26. marts 2020.
Sport og Idræt i Svendborg orienteres på et kommende møde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Tennisklub er bygherre på projektet og vil via fondsmidler og egne midler finansiere den samlede anlægssum.
Foreningen skal selv indhente fornødne tilladelser til opførelse af banen.
De fremtidige udgifter til drift og vedligeholdelse af anlægget afholdes af Svendborg Tennisklub.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 25-03-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-05-2020
Indstillingen godkendt.
Johan Emil Rasmussen (O) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-05-2020
Indstillingen godkendes og fremsendes til Byrådets endelig godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Indstilles.
Punkt 16 Orientering
+Beslutning i Økonomiudvalget den 19-05-2020
Intet.