Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Dagsorden, inkl. Tillægsdagsorden, godkendt. Dorthe Ullemose var fraværende.
Punkt 2 Regnskab 2018: Drifts- og anlægsoverførsler
+Beslutningstema
Godkendelse af drifts- og anlægsoverførsler fra regnskab 2018. Udkast til regnskab for 2018 forelægges til godkendelse på udvalgets møde i april.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Direktionens notat tages til efterretning.
- Ændringsforslag til hovedregulativ og revideret forretningsgang for behandling af overførsler fra 1-2 årig til 1 årig, godkendes gældende fra regnskab 2019.
- Der genbevilliges netto 7,8 mio. kr. til 2019
- Der gives tillægsbevilling til særlige udfordringer på 29,8 mio. kr. finansieret ved reduktion på 10,5 mio. kr. i overførslerne til 2019 og restbudget for områder uden overførselsadgang.
- 2,5 mio. kr. overføres til budget 2020 vedr. Social- og Sundhedsudvalget
- Den fra regnskab 2017 til budget 2019 negative overførselspulje på 20,7 mio. kr. fagudvalgsopdeles.
Sagsfremstilling
Som led i regnskabsaflæggelsen 2018 indstilles direktionsnotat omhandlende:
- Drifts- og anlægsoverførsler til 2019 (genbevilling),
- Finansiering af særlige økonomiske udfordringer 2019 og 2020 (tillægsbevilling)
- Udvalgsfordeling af negative overførselspulje 2019 (tillægsbevilling)
- Ændret hovedregulativ og forretningsgang for overførselsadgang.
Direktionen har lagt følgende bærende hensyn til grund for indstilling af overførselsregnskabet:
- Kommunens likviditet kan ikke bidrage med finansiering.
- Overholdelse af servicerammen.
- Tillid til og klarhed om overførselsreglerne.
- Ekstraordinære regnskabsudfordringer overføres ikke.
- Regnskabets restbudget vedr. dyre enkeltsager (overførselsudgift) overføres til efterfølgende års serviceudgiftsbudget.
- Negative puljer for overførsler fordeles på fagudvalgene fuldt ud.
Direktionen indstiller:
- Som udgangspunkt følges kommunens almindelige overførselsprincipper:
- Der er særlige udfordringer på 29,8 mio. kr., der finansieres via ikke overførte restbudgetter
- Restanlægsbudget og udskudt låneoptag overføres til 2019.
- Størst muligt mindreforbrug bør tilgå kassen grundet risiko for:
- Midtvejsregulering af mindreforbrug på overførselsudgifter.
- Fortsatte udfordringer fra 2018.
- Overførselsreglerne ændres, således at der udelukkende overføres til efterfølgende år:
- For serviceudgifterne er der til 2019 samlet set overført udgifter på 65,5 mio. kr. fra 2017 og 2018, samt negativ pulje på 44,7 mio. kr. fordelt på udvalg.
- Overførsel af serviceudgifter fra 2018 udgør 30,5 mio. kr. og dermed 10,5 mio. kr. mere end der er plads til i servicerammen, og som følge heraf er overførslerne på 30,5 mio. kr. reduceret til 20,0 mio. kr.
- Reduktionen på 10,5 mio. kr. medgår til finansiering af den særlige udfordring og fordeles forholdsmæssigt på fagudvalgene.
- Social- og Sundhedsudvalgets engangsbesparelse på 2,5 mio. kr. i 2020 jf. delforlig til budget 2019-22 tilbageføres, idet den forudsatte finansiering er medgået til finansiering af Social- og Sundhedsudvalgets andel af ovennævnte reduktion på 10,5 mio. kr.
Direktionen foreslår tilpasning af hovedregulativ og forretningsgangsbeskrivelse for overførsler således, at udvalgsbetegnelser er i overensstemmelse med Styrelsesvedtægten, og at overførsler fra og med regnskab 2019 gøres etårig, dvs. at uanset mer- eller mindreforbrug overføres til efterfølgende regnskabsår.
Direktionen foreslår i forlængelse heraf, at efterfølgende opgjorte overførsler efter nærværende overførselsregler, som overgang til nye overførselsregler ligeledes overføres til 2019.
Direktionsnotat om overførsler er vedlagt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De samlede genbevillinger til 2019 ekskl. lån og deponering (efter overførselsreglerne) udgør netto 20,7 mio. kr. og med direktionens forslag på 19,3 mio. kr., er den samlede gen-/tillægsbevilling i 2019 på 40,0 mio. kr., hvoraf serviceudgifter udgør 20,0 mio. kr.
For lån og deponering overføres et indtægtsbudget på 12,9 mio. kr.
Den samlede nettobevilling i 2019 udgør 27,1 mio. kr.
Lovgrundlag
Kommunens bevillingsregler
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Godkendt. Liste Ø var imod, idet man ikke støtte, at man reducerer overførslerne med 10, 5 mio. kr.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 3 Budget 2020 - status marts 2019
+Beslutningstema
Økonomiudvalgets budgetproces for budget 2020
Henvendelse fra KL vedr. aktuelle kommunaløkonomiske temaer
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Økonomiudvalgets budgetproces for 2020 godkendes
- At henvendelse fra KL drøftes.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalgets budgetproces for budget 2020
Med udgangspunkt i kommunens overordnede budgetprocedure fremlægges Økonomiudvalgets egen budgetproces for 2020.
Udvalget drøfter egne temaer/indsatser og eventuelt særlige udfordringer samt forslag til finansiering.
Henvendelse fra KL vedr. aktuelle kommunaløkonomiske temaer.
De senere år har KL som optakt til økonomiforhandlingerne holdt en række regionale møder for borgmestre og kommunalbestyrelser. På grund af dalende tilslutning til møderne, har KL besluttet at nedlægge møderne.
KL tager i stedet en række nye initiativer i brug. Først og fremmest vil KL's bestyrelse opfordre jer til at holde en temadrøftelse i kommunalbestyrelsen om de aktuelle kommunaløkonomiske temaer og efterfølgende give KL en tilbagemelding, så vi får det bedste grundlag for at bringe virkeligheden ind på forhandlingsbordet. Hvis det giver mening, deltager KL gerne i en drøftelse hos jer.
Derudover stiller KL en værktøjskasse til rådighed til inspiration for kommunernes lokale budgetlægning. Endelig vil KL skabe rammerne for, at to eller flere økonomiudvalg kan mødes og facilitere en drøftelse af økonomi og styring.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afledte udgifter som følge af nye tiltag, budgetmæssige udfordringer m.m. finansieres inden for udvalgets budgetramme.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Godkendt, idet KL inviteres til at deltage i et temamøde forud for et kommende byrådsmøde.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 4 Opgørelse af lånerammen for 2018
+Beslutningstema
Godkendelse af lånerammen 2018 for Svendborg Kommune, herunder godkendelse af låneoptagelse på henholdsvis 24,6 mio. kr. og 0,7 mio. kr. Godkendelse af låneoptagelse af lån til lav likviditet for 2019 på 27 mio. kr.
Indstilling
Direktionen indstiller til behandling i Økonomiudvalget samt endelig afgørelse i Byrådet, at:
· Lånerammen for 2018 godkendes.
· Der optages lån på 24,6 mio. kr. med variabel rente og 25 års løbetid i KommuneKredit vedr. lånerammen for 2018. Herunder opskrivning af lånebudget med 10,3 mio. kr.
· Der optages lån på 0,7 mio. kr. med fast rente og 30 års løbetid i KommuneKredit vedr. køkkenudskiftninger i ældreboliger i 2018.
· Der optages lån på 27 mio. kr. med variabel rente og 10 års løbetid i KommuneKredit vedr. lav likviditet for 2019.
Sagsfremstilling
Lånerammen er opgjort på baggrund af låneberettigede udgifter afholdt i 2018 og meddelte lånedispensationer. De låneberettigede udgifter vedrører primært udgifter på anlægsarbejder i kommunale havne, byfornyelse, innovativt energispareprojekt samt udgifter vedrørende lånedispensation til den ordinære lånepulje. Lånerammen er godkendt af revisionen.
Den uudnyttede låneramme udgør i alt 24,6 mio. kr., jf. særskilt bilag. Der er budgetlagt med låneoptagelse til 14,3 mio. kr. af lånerammen. Derudover er der lånemulighed (automatisk låneadgang) for 10,3 mio. kr. som ikke er budgetlagt.
Den ikke budgetlagte del på 10,3 mio. kr. vedrører afholdte udgifter i 2018 til:
- DLG bygningen på havnen på 0,5 mio. kr.
- Lov om lån til betaling af grundskyld på 5,9 mio. kr.
- Integration, renovering af færger m.m. på i alt 3,9 mio. kr.
Låneoptagelsen skal godkendes inden den 31. marts 2019 og skal være optaget inden den 30. april 2019. På den baggrund foreslås det, at der låneoptages 24,6 mio. kr. nu, således at lånerammen for 2018 udnyttes fuldt ud.
Låneydelsen, for et lån på 24,6 mio. kr., er med en rente på 1,21% beregnet til 1,2 mio. kr. pr. år. Heraf er 0,7 mio. kr. budgetlagt.
Svendborg Kommune har for 2019 fået dispensation til at låne 27,0 mio. kr. til kommuner med lav likviditet. Lånet skal have en løbetid på maksimalt 10 år, og låneydelsen er budgetlagt.
Derudover er der mulighed for at låne 0,7 mio. kr. til udskiftning af køkkener i kommunale ældreboliger på baggrund af faktiske udgifter for 2018.
Låneoptagelsen foretages efter retningslinjerne i den finansielle politik.
Den aktuelle restgæld på kommunens overvågningslån er fordelt med 68,4% med fast rente og 31,6% med variabel rente.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der optages 24,6 mio. kr. i KommuneKredit med en løbetid på 25 år.
Der optages 0,7 mio. kr. i KommuneKredit med en løbetid på 30 år.
Der optages 27,0 mio. kr. i KommuneKredit med en løbetid på 10 år.
Låneydelserne er budgetlagt, bortset fra 0,5 mio. kr. årligt. Lånebudgettet opskrives med 10,3 mio. kr. og beløbet tilgår kassen, med fradrag af 0,5 mio. kr. til årligt ydelse.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 5 Svendborg Fjernvarme A.M.B.A - Låneganegaranti
+Beslutningstema
Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. har ansøgt Svendborg Kommune, om kommunegaranti for Byggekredit / lån på i alt 26,655 mio. kr.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet:
- At der stilles kommunegaranti for Byggekredit / lån på i alt 26,655 mio. kr. til Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. til anlægsinvesteringer i 2019 (del 1).
- At der i givet fald efter gældende praksis opkræves garantiprovision, som for nærværende udgør 0,75 % årligt af restgælden 31.12.
Sagsfremstilling
Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. har ansøgt Svendborg Kommune, om kommunegaranti for optagelse af byggekredit, efterfølgende lån på i alt 87,155 mio. kr. opdelt på:
- 26,655 mio. kr. til anlægsinvesteringer i 2019 på 10,655 mio. kr. og tilslutningsprojekt SAB Byparken og Strynøvej på 16,0 mio. kr. Tilslutningsprojektet indgik i godkendt tilsagn om kommunegaranti i 2018, men blev ikke realiseret i 2018, hvorved det garanterede lån for anlægsinvesteringer 2018 blev tilsvarende lavere.
- 60,5 mio. kr. til etape 1 af etablering af luft / vand varmepumpeanlæg. Behandling af kommunal lånegaranti herfor, følger myndighedsbehandlingen heraf.
Lån påtænkes optaget ved
- Anlægsarbejder 2019: KommuneKredit lån baseret på serieprincip med en løbetid på 24 år, svarende til afskrivningsperioden i henhold til Lov om varmeforsyning, på i alt 10,655 mio. kr.
- Fjernvarmeforsyning af SAB Byparken og Strynøvej: KommuneKredit lån baseret på serieprincip med en løbetid på 9 år, svarende til afskrivningsperioden i henhold til Lov om varmeforsyning, på i alt 16,0 mio. kr.
Sidstnævnte projekt omhandler tilslutning af mere end 1.100 lejligheder til fjernvarme.
Til orientering kan det oplyses, at på Svendborg Fjernvarmes ekstraordinære generalforsamling den 14. april 2011 blev det besluttet, at der såvel fremadrettet som med tilbagevirkende kraft ikke skal indgå omkostninger ved tilslutning til fjernvarmeforsyningen i andelsselskabets egenkapital, hvorfor der over en årrække vil skulle foretages en ekstraordinær nedskrivning af de afskrivningsberettigede anlægsaktiver.
Herved vil fjernvarmens forbrugere få en reduktion i varmeprisen som følge af mindre afskrivning på tidligere anlægsaktiver. Til gengæld vil Svendborg Fjernvarmes behov for lånefinansiering af fremtidige anlægsprojekter øges.
Der budgetteres i 2019 med 4.796 forbrugere.
Seneste årsregnskab pr. 1.1.2018 - 31.12.2018 udviser:
- Årets resultat efter afskrivninger 0 kr.
- Regnskabsmæssig værdi af anlægsaktiver er steget fra 101,3 mio. kr. i 2017, til 102,9 mio. kr. ultimo 2018.
- Omsætningsaktiver og tilgodehavender er steget fra 22,3 mio. kr. i 2017, til 28,4 mio. kr. ultimo 2018. Heraf udgør den likvide beholdning 8,5 mio. kr. (0,5 mio. kr. ultimo 2017).
- Egenkapitalen udgør 10,1 mio. kr. ultimo 2018.
- Kortfristede gældsforpligtelser er steget fra 47,3 mio. kr. i 2017, til 54,0 mio. kr. ultimo 2018.
- Den langfristede gæld er steget fra 66,2 mio. kr. i 2017, til 67,1 mio. kr. ultimo 2018.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Såfremt terminerne på lånet bliver betalt rettidigt er der ingen direkte økonomiske konsekvenser.
Ud over nærværende ansøgning udgør Svendborg Kommunes garantier for lån til Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. pr. 12.3.2019 ca. 82,7 mio. kr., heri indgår et forbrug på 12,3 mio. kr. af byggekredit på 36,87 mio. kr.
Den samlede garanti ved fuld udnyttelse af nærværende ansøgning på 26,655 mio. kr. udgør således godt 109,3 mio. kr. Herudover forventes 60,5 mio. kr. til etape 1 af etablering af luft / vand varmepumpeanlæg.
Efter gældende praksis opkræves Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. garantiprovision på markedsvilkår svarende til pt. 0,75 % årligt af restgælden pr. 31.12.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1.580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 6 Bosætningsstrategi
+Beslutningstema
Igangsættelse af Bosætningsstrategi 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at
- formål, baggrund, proces og tidsplan samt organisering godkendes.
- arbejdet med Bosætningsstrategi 2019 igangsættes.
Sagsfremstilling
Formål
I bosætningsstrategien fastlægges Byrådets strategi for bosætning i Svendborg Kommune.
Bosætningsstrategiens formål er at synliggøre Byrådets prioriteringer i forhold til bosætning samt fastlægge en strategi for, hvordan den ønskede bosætning realiseres. Bosætningsstrategien skal dermed gøre det muligt for interne og eksterne at arbejde målrettet og strategisk for at opfylde Byrådets ønsker for bosætning i Svendborg Kommune.
Baggrund og sammenhæng til andre planer
Bosætningsstrategien er beskrevet i Planstrategi ’19. Planstrategi ’19 er således afsættet til at udarbejde en bosætningsstrategi.
I Planstrategi ’19 har Byrådet besluttet:
”Svendborg Kommune vil udarbejde en bosætningsstrategi for Svendborg for at skabe de bedste rammer for tilflytning til kommunen.
Bosætningsstrategien skal skabe grundlag for, at vi fokuserer på de rigtige indsatser i forhold til øget bosætning i Svendborg.”
Følgende to temaer er bl.a. besluttet revideret i kommende kommuneplan:
- Byudvikling
- Byer og lokalområder
Bosætningsstrategien danner grundlag for næstkommende kommuneplanrevision inden for temaet byudvikling og for revisionen af kommunens boligudlæg.
Hvis bosætningsstrategien udskydes bør det overvejes, om afsnittet omkring bosætningsstrategien skal tages ud af Planstrategi ’19. Ligeledes om temaerne til kommende kommuneplanrevision ”Byudvikling” samt ”Byer og lokalområder” skal fjernes.
Hvis bosætningsstrategien ønskes udarbejdet, dog tidligst om et år, bør kommuneplanrevisionen afvente indtil da. Det vil betyde, at byrådet når at revidere kommuneplanen, men byrådet når ikke at arbejde med den nye kommuneplan i indeværende valgperiode.
Lokaludvalget
Den 30. oktober 2018 besluttede byrådet ”Punkt til behandling fra Venstres byrådsgruppe” følgende: ”Administrationen udarbejder oplæg med beskrivelse af nuværende og nye muligheder for bosætning og etablering af nye byggegrunde bredt i kommunens opland. I oplægget indgår forslag og idéer til ny og ændret anvendelse af lokale arealer, som borgere, foreninger m.v. bidrog med tilbage i forhøringsfasen i 2016 til kommuneplan 2017-2029”.
Ovenstående kan løftes via arbejdet med bosætningsstrategien og kommuneplanrevisionen, hvor lokaludvalget naturligt kan inddrages.
Lokaludvalget har bl.a. til opgave at arbejde med lokalområderne, bosætning og borgerinddragelse. Det er et arbejde, som er igangsat.
Såfremt bosætningsstrategien udskydes skal en proces for lokaludvalgets arbejde med bosætning og borgerinddragelse revideres.
Proces og tidsplan
Organisering
Der nedsættes en administrativ styregruppe.
Bosætningsstrategien forankres i Teknik- og Erhvervsudvalget. Det kan indebære ekstraordinære møder og temamøder.
Lokaludvalget (§17, stk. 4 udvalget) inddrages i udarbejdelsen af bosætningsstrategien igennem et fælles indledende møde med Teknik- og Erhvervsudvalget. Lokaludvalget inviteres til et møde med lokale interessenter og bosætningsstrategien drøftes evt. i forbindelse med nærdemokratidagen.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-02-2019
Godkendt med den bemærkning, at administrationen som led i processen skal kontakte alle grundejere med vedtagne lokalplaner, som ikke har brugt deres byggeret og grundejere med kommuneplanrammer til boliger. Hensigten er, at byrådet appellerer til, at de benytter deres byggeretter, for ellers vil byrådet undersøge mulighederne for at annullere lokalplanerne og kommuneplanrammerne.
Jens Munk (løsgænger) stemte imod og havde følgende mindretalsudtalelse: Jeg kan ikke støtte forslaget fordi det ikke indeholder en beslutning om, at der altid skal være mindst to byggemodnede byggegrunde i alle lokalområder.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-02-2019
Økonomiudvalget tilbagesender sagen til Teknik- og Erhvervsudvalget med anmodning om, at man overvejer, hvorvidt bosætningsstrategien kan udsættes i et år og samtidig sørger for at de konkrete udstykningsmuligheder i Kirkeby/Stenstrup fremrykkes mest muligt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til udarbejdelse af bosætningsstrategien kan afholdes indenfor det eksisterende budget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltog Jesper Larsen (løsgænger).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Direktionens indstilling indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 7 Delvis omlægning af den offentlige vej Lindekildevej
+Beslutningstema
Delvis omlægning af den offentlige vej ”Lindekildevej”.
Indstilling
Direktionen indstiller;
- At byrådet træffer beslutning om, at imødekomme ansøgningen om omlægning af en del af Lindekildevej / anlæggelse af en ny offentlig vej under forudsætning af, at der kan indgås aftale om, at ejeren af Lindekildevej 80 afholder alle udgifter til projektet.
- At der træffes beslutning om, at en del af den offentlige vej Lindekildevej søges nedlagt med hjemmel i lov om offentlige veje, og at den ikke opretholdes som hverken privat fællesvej eller privat vej henset til, at den ikke er af vigtighed for nogen ejendom.
- At byrådet træffer beslutning om at overdrage det nedlagte vejareal til ejeren af ejendommen Lindekildevej 80, henset til at ejeren frit afstår areal til den nye vej.
- At byrådet under forudsætning af, at der ikke kommer væsentlige indsigelser, overlader det til forvaltningen at udmønte beslutningerne i form af endelige afgørelser.
Sagsfremstilling
Ejeren af ejendommen Lindekildevej 80, Vester Skerninge, matr.nr. 21a V. Skerninge By, V. Skerninge, har ansøgt kommunen om at få omlagt en del af den offentlige vej Lindekildevej, da vejen ved sin afslutning gennemskærer beboelsesejendommen Lindekildevej 80. Gennemskæringen betyder, at ejendommens staldbygninger og beboelsesbygning er beliggende på hver side af vejen, som det fremgår af bilag 1.
Omlægning af vejen omfatter såvel anlæggelse som nedlæggelse af en offentlig vej. Dette kræver at byrådet træffer en beslutning herom efter vejlovens § 15.
Den del af den offentlige vej Lindekildevej, der ønskes omlagt, betjener i dag ejendommene Lindekildevej 80 og Lindekildevej 85. Vejen fungerer samtidig som en af flere adgange til Øhavsstien. Efter omlægningen vil ejendommene have uændrede adgangsforhold.
Administrationen har vurderet den trafikale situation på den vejstrækning, der ønskes omlagt og vurderet, at projektet i sig selv er hensigtsmæssigt, men at der ikke er et aktuelt trafiksikkerhedsmæssigt problem på den nuværende vejstrækning. En omlægning vil derfor ikke være omfattet af kommunens forpligtelse til at holde vejen i den stand, som trafikkens art og størrelse kræver. Administrationen har derfor meddelt ejeren, at Svendborg Kommune ikke er indstillet på at ændre vejforløbet af egen drift.
Ejeren af ejendommen har tilbudt at finansiere omlægningen af den offentlige vej og har bedt Svendborg Kommune om at varetage den nødvendige proces.
En omlægning af den offentlige vej vil forudsætte, at der anlægges et nyt stykke offentlig vej, og at det eksisterende stykke offentlig vej nedlægges.
Det er over for ejeren gjort klart, at kommunen ikke er indstillet på at bære nogen former for omkostninger i forbindelse med projektet, og at det derfor er en forudsætning for den videre proces, at ejeren er indstillet på at indgå i en bindende aftale med kommunen om at afholde samtlige udgifter, der er forbundet med projektet, herunder også at lægge areal til projektet og afholde udgiften til udskillelsen af det nye vejstykke i matriklen. Et af vilkårene i en sådan aftale vil være, at den nuværende offentlige vej først kan nedlægges og opbrydes når erstatningsvejen uden om ejendommen er fuldt funktionsdygtig og godkendt af Svendborg Kommune.
På baggrund af det nuværende grundlag vurderes vejen ikke at være af vigtighed for nogen ejendom, henset til at der anlægges en ny offentlig vej.
Det anbefales derfor, at byrådet træffer beslutning om at anlægge en ny offentlig vej og nedlægge den del af den offentlige vej der fremgår af bilag 1, jf. vejlovens § 15, og at det overlades til forvaltningen at udmønte disse beslutninger i form af endelige afgørelser, under forudsætning af at der ikke fremkommer væsentlige indsigelser i høringsperioden.
Proceduren kræver en 8 ugers offentlig høring om nedlæggelsen af en del af den offentlige vej, hvor der er mulighed for at stille krav om at vejstykket skal opretholdes. Derudover skal der foretages en høring af de berørte parter.
Den offentlige høring og høring af parterne er planlagt igangsat i uge 9 og vil i så fald udløbe i uge 17.
Efter vejlovens § 127 råder kommunen frit over det nedlagte vejareal. Byrådet anbefales at træffe beslutning om at overdrage arealet til ejeren af Lindekildevej 80, henset til at ejeren frit afstår areal til det nye vejanlæg. Det bemærkes at ejeren af Lindekildevej 80 ejer har købt og ejer arealet hvorpå den nye vej agtes anlagt og de matrikulære forhold afventer alene at blive berigtiget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der vil ikke være erhvervsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune udover den nødvendige sagsbehandling. Det nedlagte vejareal overdrages vederlagsfrit til ejeren.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje (lov nr. 1520 af 27. december 2014) §15 og §124, stk. 1 og 2
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltog Jesper Larsen (løsgænger).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 8 Ansøgning om aflysning af deklaration om bebyggelse og benyttelse af Jacobsens Plads, Troense.
+Beslutningstema
Beslutning om aflysning af tinglyst deklaration om bebyggelse og benyttelse af den tidligere værftsgrund - Jacobsens Plads, Troense.
Indstilling
Direktionen indstiller, at byrådet tager beslutning om, at
- Deklaration af d. 29.10 1999 med byrådet som påtaleberettiget på matr.nr. 13 b Troense By, Bregninge, Jacobsens Plads skal bevares
Eller
- Deklaration af d. 29.10 1999 med byrådet som påtaleberettiget på matr.nr. 13 b Troense By, Bregninge, Jacobsens Plads kan foranlediges aflyst
Sagsfremstilling
Området Jacobsens Plads afgrænses med rød linje. Rød flade er område omfattet af lokalplan 386
Baggrund
Formålet med fonden ”Jacobsens Plads” er dels ”at eje, drive og bevare ejendommen Jakobsens Plads” i tilknytning til Danmarks Museum for lystsejlads, dels at skabe mulighed for især børn og unge at opleve skibsbygningshåndværket og til at øve sejlads som fritidsbeskæftigelse.
Fonden har i snart 20 års forgæves forsøg på at skaffe de nødvendige fondsmidler til formålet og især at kunne forelægge de nødvendige planer for den fremtidige drift. Da de mangeårige bestræbelser ikke har båret frugt, ønsker fonden nu at nedlægge sig selv og afhænde ejendommen til anden side.
Provenuet fra et salg skal ifølge vedtægterne gå til almennyttige formål jævnfør fundatsen.
Tinglyst servitut
I 1999 blev tinglyst en servitut på ejendommen. I følge notat fra landinspektørerne Geopartner skete det på foranledning af Svendborg Kommune og med byrådet som påtaleberettiget – se bilag
Formålet med servitutten er at fastlægge retningslinjer for fremtidig bebyggelse og benyttelse af matr.nr 13-b, Troense By, Bregninge, betegnet Jacobsens Plads. Retningslinjerne giver mulighed for en udbygning med bevarelse af stedets særlige maritime karakter og at sikre at dette sker i harmoni med stedets enestående søfartshistorie og bygningsmæssige miljø i Troense.
Konsekvens af aflysningen af servitutten
Servitutten blev lavet fordi, der ikke var en lokalplan for området i 1999. Siden er der i 2006 vedtaget en lokalplan for bevaring af det værdifulde bymiljø i Troense. Lokalplanen anvendelsesbestemmelse fastslår, at Jacobsens Plads kun kan anvendes til erhvervsformål, skibs- og bådeværft samt bådeoplag. Således sikrer både servitutten og lokalplanen, at der ikke kan bygges boliger på området. Området i Troense har i kommuneplansammenhæng siden 1999 været udlagt til boligformål. Det ændrer dog ikke ved, at byrådet gennem lokalplanen fortsat har sikret, at grunden kun kan bruges til erhverv (lovligt eksisterende virksomhed).
Såfremt servitutten aflyses, vil byrådets indflydelse på Jacobsens Plads alene ske gennem lokalplanen. Da der ikke kan dispenseres fra en lokalplans anvendelsesbestemmelse, kræver en hvilken som helst anden anvendelse end skibs- og bådeværft samt bådeoplag udarbejdelse af ny lokalplan. Det betyder, at det kræver et politisk flertal for at fremtidige ændringer i anvendelse og bebyggelse på pladsen.
Området er ikke omfattet af strandbeskyttelse eller fredninger, men området er omfattet af kystnærhedszonens planlægningsmæssige begrænsninger i henhold til planloven.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ophævelsen har ikke økonomiske konsekvenser for kommunen.
Lovgrundlag
Planlov
Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019
Deklaration af d. 29.10 1999 med Byrådet som påtaleberettiget på matr.nr. 13 b Troense By, Bregninge, Jacobsens Plads skal bevares.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltog Jesper Larsen (løsgænger).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 9 Nedlæggelse af højklassecykelsti i Tankefuld
+Beslutningstema
Nedlæggelse af højklassecykelsti i Tankefuld efter endt høring.
Indstilling
Direktionen indstiller, til oversendelse til endelig afgørelse i Byrådet
- At højklassecykelsti nedlægges jf. lokalplan 609
Sagsfremstilling
Byrådet godkendte den 19. december 2017 ny lokalplan 609 for et blandet bolig- og erhvervsområde ved Sofielund Skovvej i Tankefuld.
Lokalplanen giver tilladelse til fjernelse af højklassecykelsti (benævnt i lokalplan 609 som hovedcykelsti). Stien vanskeliggør en hensigtsmæssig udnyttelse af grundene. Højklassecykelstien ender blindt ud i en mark. (Bilag 1)
En eksisterende cykelsti langs Sofielund Skovvej varetager behovet for en cykelstiforbindelse både i nord- og sydgående retning i lokalplanområdet.
Svendborg Kommune har indtil for nyligt ejet både den offentlige højklassecykelsti og ejendommene langs stien.
En del af de ejendomme, der ligger langs denne højklassecykelsti, er for nyligt blevet solgt, men køber betinger, at cykelstien nedlægges i overensstemmelse med den gældende lokalplan, så arealet kan blive en integreret del af bebyggelsen.
En nedlæggelse af den offentlige højklassecykelsti kræver en procedure efter vejlovens §§ 124-128 og at Byrådet træffer beslutning om nedlæggelse af den offentlige højklassecykelsti efter vejlovens § 15.
Den offentlige højklassecykelsti kan ikke nedlægges, hvis den er eneste adgang til en ejendom eller at kommunen vurderer at cykelstien er af vigtighed for en ejendom.
Proceduren kræver en 8 ugers offentlig høring om nedlæggelsen af den offentlige højklassecykelsti, hvor der er mulighed for at stille krav om at cykelstien skal opretholdes.
Høringen blev igangsat i 2018 og fristen udløb d. 17. januar 2019 (bilag 2). Der blev i høringsperioden ikke modtaget nogen krav om opretholdelse af højklassecykelstien.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
FAB, som har købt en del af højklassecykelstien, tager selv omkostninger til nedlæggelse og fjernelse af asfalt.
Den resterende højklassecykelsti, som ikke er solgt endnu, forventes at blive solgt på samme vilkår som ovennævnte.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje (lov nr. 1520 af 27. december 2014)
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltager Jesper Kiel (Ø).
Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltager Jesper Larsen (løsgænger).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 10 Opfølgningsredegørelse for nedsættelse af færgetaksterne til og fra øerne 2018
+Beslutningstema
Godkendelse af opfølgningsredegørelse for passagertransport, godstransport og brug af forhøjet tilskud i henhold til § 20, stk. 1 i 2018.
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget indstiller til behandling i Byrådet;
- At opfølgningsredegørelserne for Passagerer mv. og Godstransport til og fra Skarø, Drejø og Hjortø samt brugen af det forhøjede tilskud i henhold til § 20, stk. 1 godkendes.
Sagsfremstilling
Passagerer m.v.:
Jf. ”Bekendtgørelsen om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer” (BEK nr. 1132 af 15-10-2017), påhviler det kommunalbestyrelsen hvert år at udarbejde en opfølgningsredegørelse om, hvorledes tilskuddet til nedsættelse af takster for biler, passagerer m.v. er anvendt i det forudgående regnskabsår.
Tilskuddet har i 2018 været på 276.000 kr.
Opfølgningsredegørelsen er revisorpåtegnet og fremgår af bilag ”Opfølgningsredegørelse – Passagertransport m.v. samt Revisorerklæring”
Godstransport:
Jf. ”Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer” (BEK nr. 1131 af 15-10-2017), skal der udarbejdes en opfølgningsredegørelse over, hvordan det pågældende tilskud er blevet benyttet, og hvordan evt. overskydende tilskud forventes at skulle benyttes året efter.
Tilskuddet har i 2018 været på 216.000 kr.
Opfølgningsredegørelsen er revisorpåtegnet og fremgår af bilag ”Opfølgningsredegørelse - Godstransport samt Revisorerklæring”.
Forhøjet tilskud i henhold til § 20, stk. 1:
Jf. ”Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer” (BEK nr. 1131 af 15-10-2017), påhviler det kommunalbestyrelsen i kommuner med mindre øer hvert år at redegøre for, hvorledes kommunens andel af det forhøjede generelle tilskud i henhold til § 20, stk. 1, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner er anvendt i det regnskabsår, som ligger forud for det år, hvor tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for godstransport udmeldes.
Opfølgningsredegørelsen vedr. det forhøjede Ø-tilskud fremgår af bilag ”Redegørelse om anvendelse af det forhøjede generelle tilskud 2018”
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Passagertransport m.v.:
Der er samlet modtaget 276.000 kr. i tilskud fra staten.
Opfølgningsredegørelsen for Passagerer m.v. i 2018 viser at der er ydet et samlet tilskud på 531.187,60 kr.
Det forhøjede ydet tilskud skyldes flere passagerer, end oprindeligt forudsat i perioden, da vejret har været utrolig godt.
Godstransport:
Der er samlet modtaget 216.000 kr. i tilskud fra staten
Opfølgningsredegørelsen for Godstransport i 2018 viser, at der er ydet et samlet tilskud på 275.120,00 kr.
Det forhøjede ydet tilskud skyldes flere godstransporter, end oprindeligt forudsat i perioden.
Forhøjet tilskud i henhold til § 20, stk. 1:
Det samlede Ø-tilskud i 2018 lød på 7,176 mio. kr., hvoraf det øgede tilskud udgør ca. 1,013 mio. kr.
Svendborg Kommune har jf. redegørelsen brugt 10,076 mio. kr. En mere detaljeret opgørelse over anvendelsen fremgår af bilag ”Redegørelse om anvendelse af det forhøjede generelle tilskud 2018”.
Det er jf. ordningen forudsat, at kommunen bærer en del af både drifts- og investeringsudgifterne ved færgetrafikken.
Lovgrundlag
BEK nr. 1131 af 15-10-2017
BEK nr. 1132 af 15-10-2017
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltager Jesper Kiel (Ø).
Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltager Jesper Larsen (løsgænger).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 11 Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 for Skarø
+Beslutningstema
Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 for flere områder på Skarø.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at
- forslag til kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 offentliggøres i 8 uger
- der afholdes borgermøde på Skarø i høringsperioden
- der træffes beslutning om helårsbeboelse
- der ikke udarbejdes miljøvurdering af forslagene
Sagsfremstilling
Baggrund
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede d. 05.04.18 at igangsætte planlægningen for flere områder på Skarø. Planlægningen sker på grund af en forudgående høring, hvor der blev indsendt forslag og ønsker til projekter på Skarø.
Heraf blev fire projekter vurderet lokalplanpligtige:
- Rekreativt ferieområde med feriehytter og tilhørende konference– og spafaciliteter
- Antennemast til mobil og trådløs service
- Tilbygning til kulturfunktion i form af café, galleri eller lignende
- Boligområde med mulighed for at opføre fire nye boliger
I processen har administrationen yderligere inddraget den eksisterende primitive campingplads på Skarø i planerne, på baggrund af ændrede lovgivningsmæssige krav til lokalplanlægning for campingpladser. Campingpladsens primitive karakter og areal fastholdes. Der gives mulighed for udvidelse af eksisterende café, hytter til udlejning, fællesfaciliteter mv.
Forslag til kommuneplantillæg 2017.8 og lokalplan 633 indeholder derfor fem nye områder på Skarø.
Områderne er vist på nedenstående kort:
Formål
Lokalplanen er udarbejdet for at skabe bedre muligheder for øget bosætning og turismeerhverv på Skarø.
Der gives mulighed for, at der kan etableres flere overnatningsmuligheder på øen, både til helårsbeboere og for turister.
For at sikre en optimal internet- og mobildækning på Skarø og resten af øhavet, giver lokalplanen mulighed for, at der kan opføres en antennemast på øen.
Lokalplanen understøtter den fortsatte udvikling af Skarø, og tager afsæt i Visions- og handlingsplan for Hjortø, Skarø og Drejø fra 2016, der er udarbejdet i dialog med de lokale borgere.
Helårsbeboelse
Lokalplanen stiller krav om, at nye boliger skal anvendes til helårsbeboelse.
Denne bestemmelse er fastsat for at sikre, at nye boliger understøtter bosætningen, og ikke anvendes som fritidshuse.
Der er på nuværende tidspunkt mulighed for at søge om fleksboligstatus i de eksisterende boliger på Skarø, og dermed mulighed for at anvende dem som fritidshuse.
Grundejer og projektudvikler af de nye boliger har en ambition om at sælge boligerne til helårsbeboelse, men er samtidig bekymret for, at kravet om helårsbeboelse gør grundene svære at sælge. Grundejer ønsker derfor ikke at få pålagt krav om helårsbeboelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægning afholdes indenfor eksisterende budget.
Der er derudover ingen direkte økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Lokalplanen giver nye muligheder indenfor turisme, bosætning og erhvervsudvikling, der forventes at være med til at understøtte den lokale økonomi.
Lovgrundlag
Lov om Planlægningen
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltog Jesper Larsen (løsgænger).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 12 Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.17 for udvidelse af landsbyafgrænsningen for Gammel Nyby på Tåsinge
+Beslutningstema
Offentliggørelse af forslag til Kommuneplantillæg 2017.17.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at
- forslag til kommuneplantillæg 2017.17 offentliggøres i 8 uger
- der ikke afholdes borgermøde i høringsperioden
- der ikke udarbejdes miljøvurdering
Sagsfremstilling
Teknik- og Erhvervsudvalget har d. 06.12.2018 igangsat udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.17 for udvidelse af landsbyafgrænsningen for Gammel Nyby på Tåsinge.
Det blev besluttet at igangsætte en forudgående høring uden borgermøde.
Baggrund
I 2013 meddeler Svendborg Kommune landzonetilladelse til udstykning af den pågældende grund, med henblik på at opføre et énfamilieshus. Hele Gl. Nyby orienteres i den offentlige høring og der kom ingen indsigelser.
Afgørelsen påklages til Natur og Miljøklagenævnet, der ændrer kommunens tilladelse til et afslag, af den principielle grund, at grunden ikke er omfattet af landsbyafgrænsningen for Gl. Nyby.
Det vurderes efterfølgende, at man i den næstkommende kommuneplanrevision, vil udvide landsbyafgrænsningen i overensstemmelse med det ansøgte. I forbindelse med Kommuneplan 2017 – 2029, fik grundejer, af praktiske årsager, ikke sit ønske omkring udvidelse af landsbyafgrænsningen med, og derfor behandles det nu særskilt, i et tillæg til kommuneplanen.
Landsbyafgrænsning
Nærværende kommuneplantillæg udvider landsbyafgrænsningen, som forudsætning for, at grundejer kan søge en ny landzonetilladelse.
Den omtalte grund ligger i naturlig forlængelse af landsbyen Gl. Nyby, og det fremgår af historiske kort, at der tidligere har været bebyggelse på stedet. Udvidelsen følger princippet for resten af landsbyafgrænsningen i Gl. Nyby, som koncentrerer huse og bebyggelse langs med vejen.
Udvidelsen følger den eksisterende landsbybebyggelse, og skaber således en naturlig afrunding af landsbyen.
Landsbyafgrænsningen fungerer som grundlag for Byrådets administration af planlovens bestemmelser om landzone, og bruges til at fastsætte afgrænsningen mellem by og land.
Forudgående høring
Der er i den forudgående høring (12. december 2018 til og med d. 16. januar 2019) kommet 3 høringssvar fra lokale borgere i Gammel Nyby.
Fælles for høringssvarene, er, at de udtrykker et ønske om, ikke, at udvide landsbyafgrænsningen, og dermed skabe mulighed for et énfamilieshus på grunden. Høringssvarene er vedlagt som bilag.
Høringssvarene udtrykker en bekymring for både de trafiksikkerhedsmæssige forhold og at landsbyens idylliske og historiske karakter påvirkes negativt.
De indkomne høringssvar indeholder samtidig ideer og forslag til placering af adgangsvej til grunden og udformning af den fremtidige mulige bebyggelse. Dette behandles ikke i nuværende planlægning, men vil blive overdraget til brug for den kommende landzonetilladelse, der går i detaljen med sådanne forhold.
Administrationen vurderer, at de indkommende forslag og ideer ikke påvirker de planlægningsmæssige argumenter for at udvide landsbyafgrænsningen for Gammel Nyby.
Udover den forudgående høring, vil der være en offentlig høring i forbindelse med offentliggørelsen af forslag til kommuneplantillæg 2017.17. I forbindelse med en landzonetilladelse vil der ligeledes være krav om en offentlig inddragelse af de lokale borgere.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægning afholdes indenfor eksisterende budget.
Der er derudover ingen direkte økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
- Lov om Planlægning
- Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltog Jesper Larsen (løsgænger).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 13 Hotel Svendborg - Offentliggørelse af planforslag til nyt indgangsparti
+Beslutningstema
Offentliggørelse af kommuneplantillæg 2017.18 og tillæg nr.1 til lokalplan 001.319 – indgangsparti til Hotel Svendborg ved Centrumpladsen 1.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at
- forslag til kommuneplantillæg 2017.18 offentliggøres i 4 uger.
- forslag til tillæg nr. 1 til lokalplan 001.319 offentliggøres i 4 uger.
- der ikke udarbejdes miljøvurdering af planforslagene. Beslutningen herom offentliggøres sammen med planforslagene.
- der ikke afholdes borgermøde i høringsperioden
Sagsfremstilling
Baggrund
Plantillæggene er udarbejdet på anmodning fra Hotel Svendborg, som har udtrykt behov for at udvide hotellets reception og restaurant via et nyt indgangsparti/tilbygning på en del af Centrumpladsen. Tilbygningen medfører ikke en udvidelse af hotellets kapacitet til gæster, men forbedrer pladsen omkring reception og restaurant, ligesom der bliver skabt mulighed for udeservering på Centrumpladsen.
En realisering af projektet kræver, at Svendborg Kommune afhænder en del af Centrumpladsen til Hotel Svendborg, samt at der udarbejdes henholdsvis et tillæg til kommuneplan 2017-2029 og et tillæg til den nuværende lokalplan for Hotel Svendborg – lokalplan 001.319.
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede d. 8 november 2018 at igangsætte planlægningen.
Centrumpladsen er et offentligt vejareal. Førend kommunen kan afhænde det aktuelle areal på ca. 260 m2, skal arealet nedlægges som vejareal efter vejloven.
Forslag til kommuneplantillæg 2018.17
En udvidelse af hotellet ud på Centrumpladsen kræver et tillæg til kommuneplan 2017-2029. Det skyldes, at den påtænkte udvidelse af hotellet rækker ind i kommuneplanrammen for Centrumpladsen, der er udlagt til offentlige formål i form af byrum. Der er således udarbejdet et tillæg, som udvider kommuneplanens ramme for hotelvirksomhed og tilsvarende reducerer rammen for offentligt byrum.
Forslag til lokalplantillæg nr. 1 til lokalplan 001.319
Lokalplantillægget giver mulighed for at opføre en tilbygning til hotellet på knap 150 m2 i én etage.
Lokalplantillægget fastlægger bestemmelser om materialevalg og skiltning i tilknytning til tilbygningen.
Herudover indeholder lokalplantillægget bestemmelser om, at belægningen foran tilbygningen skal være den samme som på resten af centrumpladsen, samt at der minimum skal være en 5 m bred passage mellem tilbygningen og den runde parkeringsplads til fri færdsel.
Konsekvenser af planlægning for Centrumpladsen
Planlægningen muliggør en tilbygning, som reducerer den offentlige passage mellem hotellet og den runde parkeringsplads fra ca. 10 m til 5 m.
Planlægningen får ikke betydning for bevaring af kommunens træer på Centrumpladsen. Dog skal flere planteespaliere fjernes eller genplaceres. Det samme gælder flere af lygtestandere på pladsen.
Foto fra arealet foran hotellet – den runde parkeringsplads kan anes i venstre side. På fotoet ses et af Centrumpladsens karakteristiske træer, samt flere planteespaliere.
Miljøvurdering
Planforslagene er screenet i henhold til miljøvurderingsloven. På baggrund af screeningen er det administrationens vurdering, at planforslagene ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.
Proces
Efter 4 ugers offentlig høring hen over april måned forventes planforslagene fremlagt til Byrådets endelige vedtagelse på Byrådsmødet i juni.
Tidsplanen er revideret/lempet i forhold til Teknik- og Erhvervsudvalgets møde d. 8. november 2018 i overensstemmelse med rådgivers ønske.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægningen afholdes inden for det eksisterende budget.
Eventuelt grundsalg fremlægges i en særskilt sag.
En fornyelse af indgangspartiet forventes at skabe et endnu mere attraktivt hotel midt i Svendborg, hvilket må antages at have en gavnlig virkning på såvel erhvervs- og fritidsturismen i Svendborg.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019
Indstilles.
Enhedslisten kan ikke følge indstillingen, idet man ikke ønsker hotellets udvidelse på Centrumpladsen, da det er med til at indskrænke det offentlige rum.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltog Jesper Larsen (løsgænger).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Indstilles. Liste Ø var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra fagudvalget.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 14 Svendborg Kraftvarme A/S
+Beslutningstema
Status på processen af de strategiske overvejelser for Svendborg Kraftvarme A/S fremtid.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget:
- Orientering om status af det videre arbejde for Svendborg Kraftvarme A/S fremtidige drift.
Sagsfremstilling
Med afsæt i Byrådets beslutning af 29. april 2018 om, at Svendborg Kraftvarmes aktiviteter ikke bør fortsættes efter 2024 i kommunalt regi medmindre ændrede rammevilkår tilsiger fortsat drift, orienteres om status for processen af det videre arbejde hermed.
Orientering i forlængelse af statusorientering den 22. januar 2019.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 15 Udvidelse af ejerkredsen i FilmFyn A/S
+Beslutningstema
Der skal tages stilling til udvidelse af ejerkredsen i FilmFyn A/S og betalingsforpligtelsen som følge heraf samt størrelsen af det årlige kommunale tilskud.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at Byrådet godkender, at
- ejerkredsen i FilmFyn A/S udvides med Odense og Kerteminde Kommuner
- betalingsforpligtelsen, som følge af udvidelsen af ejerkredsen, gælder fra 1. januar 2019
- det kommunale tilskud fra 2019 fastsættes til 25 kr. årligt pr. indbygger
- der udpeges ét medlem til bestyrelsen i FilmFyn A/S - udpegningen sker under forudsætning af at selskabets vedtægter ændres på Film Fyns generalforsamling i 2019.
Sagsfremstilling
De fynske kommuner har i 2018 indgået en fælles aftale om en række fælles fynske erhvervsfremmeindsatser. Aftalen er godkendt i de respektive kommunalbestyrelser i december 2018.
Ét af initiativerne i den fælles fynske aftale er en udvidelse af ejerkredsen i Film Fyn A/S til også at omfatte Odense og Kerteminde Kommuner. Initiativet er taget med henblik på at styrke sammenholdet og sammenhængskraften på Fyn samt Film Fyn A/S' brand som et fælles fynsk samarbejde.
På samme måde er der i den fælles fynske aftale foreslået, at tilskuddet fra hver ejerkommune til Film Fyn A/S nedsættes fra 45,- kr. til 25,- kr. årligt pr. indbygger.
Der er udarbejdet en model for udvidelse af ejerkredsen, hvor selskabet fastholder den nuværende A-kapital, men hvor der sker en omfordeling af A-kapitalandelene fra de tidligere 7 A-kapitalejere til de nu 9 A-kapitalejere. En oversigt over den udarbejdede model vedlægges som bilag, hvor ejerandele samt stemmeandele fremgår.
Den planlagte overdragelse af ejerandelene kræver alene godkendelse i bestyrelsen for Film Fyn A/S. Beslutningen forventes truffet på et bestyrelsesmøde i marts 2019.
For god ordens skyld kan det supplerende oplyses, at der i forbindelse med udvidelse af ejerkredsen er stillet forslag fra borgmestrene i de 9 nye ejerkommuner til bestyrelsen i Film Fyn A/S om en ændring af selskabets vedtægter, således at hver ejerkommune fremover skal have ret til at udpege ét medlem af bestyrelsen. Forslaget om ændring af vedtægterne forventes behandlet på generalforsamling den 5. april 2019 i Film Fyn A/S.
Initiativerne omkring Film Fyn A/S i den fælles fynske aftale kræver konkret godkendelse i de respektive kommunalbestyrelser. De nævnte tiltag i nærværende sagsfremstilling er således under forudsætning af de respektive kommunalbestyrelsers godkendelse.
Uagtet at udvidelsen af ejerkredsen først formelt træder i kraft, når beslutningen herom er truffet i kommunalbestyrelserne, og når bestyrelsen i Film Fyn A/S har truffet beslutning om omfordeling af ejerandelene, har de 9 kommunalbestyrelser, da den fælles fynske aftale blev vedtaget i december 2018, på forhånd tilkendegivet, at betalingsforpligtelsen i forbindelse med udvidelsen af ejerkredsen skal gælde fra 1. januar 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I kommunens budget for 2019 er der afsat 2.670.000 kr. vedr. bidrag til Film Fyn A/S. Den foreslåede nedsættelse af bidraget fra 45 kr. pr. indbygger til 25 kr. pr. indbygger medfører en besparelse på ca. 1,2 mio. kr.
Den fælles fynske aftale om erhvervssamarbejde mv. indeholder flere initiativer hvoraf bidrag til Film Fyn A/S er et af initiativerne. Det foreslås, at den opnåede besparelse på 1,2 mio. kr. reserveres til brug for finansiering af aftalens øvrige initiativer. Det samlede overblik forventes at foreligge ved budgetopfølgning for 2. kvt. 2019.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltog Jesper Larsen (løsgænger).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 16 Fremtidig organisering i Erhvervshus Fyn
+Beslutningstema
De fynske kommuner godkendte i december 2018 de overordnede visionerne for det fremtidige fynske samarbejde på erhvervsfremmeområdet. Samtidig blev der lagt op til at der i 2019 ville blive forelagt en række implementeringsbeslutninger til politisk behandling.
Denne sag omfatter den fremtidige organisering af de fynske erhvervsklynger. Der lægges i sagen op til at klyngesamarbejdet fremadrettet organiseres i den selvstændige juridiske enhed Erhvervshus Fyn P/S. Med denne sag skal de fynske kommuner godkende en udvidelse af ejerkredsen bag selskabet, herunder de økonomiske konsekvenser, ordlyden af vedtægterne samt en ejeraftale for selskaberne.
Der er tale om en fælles fynsk sagsfremstilling, der forelægges 9 fynske kommunalbestyrelser.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at Byrådet godkender, at:
1) Ejerkredsen i Erhvervshus Fyn P/S udvides med Nordfyns, Kerteminde, Langeland og Ærø Kommune
2) Svendborg Kommune afhænder en aktiepost. i Erhvervshus Fyn P/S til en værdi af 66.666,67 kr.
3) Svendborg Kommune afhænder en anpart i Erhvervshus Fyn komplementar ApS til en værdi af 4.444,45 kr.
4) Vedtægterne i Erhvervshus Fyn P/S ændres til det i bilag 1 beskrevne
5) Den vedlagte ejeraftale jf. bilag 2
Sagsfremstilling
De fynske kommuner har i december 2018 indgået en fælles aftale om en række fælles fynske erhvervsfremmeindsatser. Aftalen er efterfølgende godkendt i de respektive kommunalbestyrelser. Ét af initiativerne i den fælles fynske aftale var, at der skal etableres et stærkt og sammen- hængende fælles fynsk erhvervsfremmesystem baseret på 3 ben: Erhvervshus Fyn (det tidligere Væksthus), de fynske erhvervsklynger samt et destinationsselskab.
Med denne sag skal byrådet tage stilling til organiseringen af de fynske erhvervsklynger.
Som det fremgår af Byrådets beslutning fra den 18/12 2018 er der på Fyn tradition for et tæt tværkommunalt samarbejde om bl.a. klynge- og turismeaktiviteter. Der er på den baggrund identificeret væsentlige synergieffekter ved at koble Erhvervshus Fyn og de fælles fynske klynge- og turismeaktiviteter tættere sammen. Ambitionen er således at sikre et endnu tættere samarbejde blandt kommunerne omkring klynge-, netværks- og turismeaktiviteterne, der i dag varetages af Udvikling Fyn P/S, og de specialiserede erhvervsfremmeaktiviteter, der fremadrettet skal udføres af S/I Erhvervshus Fyn.
Den overordnede ambition er at etablere en fælles fynsk erhvervsfremme med 3 ben, som baseres på tre enkle principper:
- Afsæt i virksomhedernes behov.
- Én fælles strategi og retning.
- Et sammenhængende erhvervsfremmesystem.
Siden sagens behandling i december 2018 har der i regi af Byregion Fyn og Kommunaldirektør-forum været arbejdet videre med at afdække en hensigtsmæssig model for organiseringen. De primære overvejelser har gået på, i hvilket omfang erhvervsklyngerne kunne samles under den juridiske enhed S/I Erhvervshus Fyn. Dette har dog ikke været juridisk muligt, hvorfor det er nødvendigt at have to selvstændige juridiske enheder til at varetage opgaverne i henholdsvis Erhvervshus Fyn og erhvervsklyngerne.
Derfor foreslås en model, hvor S/I Erhvervshus Fyn suppleres af selskabet Erhvervshus Fyn P/S, der varetager erhvervsklyngeaktiviteterne. Hensigten er, at de fynske virksomheder udadtil oplever organiseringen som værende ét selskab med én indgang. Det bliver derfor alene internt i ded to selskaber, at der vil være differentiering på det administrative niveau.
Formelt etableres Erhvervshus Fyn P/S ved at Udvikling Fyn P/S skifter navn til Erhvervshus Fyn P/S. Det fremgik af byrådets sag af 18/12 2018, at Udvikling Fyn P/S skulle lukkes, men den efterfølgende anlyse har afdækket, at det økonomisk og administrativt er mest hensigtsmæssigt at genbruge det allerede eksisterende selskab.
Det betyder, at de 4 nye ejerkommuner erhverver en aktiepost i selskabet fra de oprindelige 5 ejere. Herved udvides ejerkredsen til at omfatte alle de fynske kommuner med undtagelse af Middelfart.
Erhvervshus Fyn P/S er et partnerselskab, der er kendetegnet ved at være ejet af én eller flere kommanditister. En kommanditist hæfter alene med sit indskud for selskabets gæld.
Foruden kommanditisten indgår der en komplementar i selskabsstrukturen. Komplementaren er ikke ejer af Erhvervshus Fyn P/S, men er kendetegnet ved at hæfte direkte og ubegrænset for selskabets gæld. Komplementarselskabet skal have forvaltningsmæssige beføjelser. Det er en anerkendt metode, at dette kan ske ved, at komplementarselskabet gives ret til at udpege bestyrelsesformanden og næstformand for Erhvervshus Fyn P/S samt gives møderet på selskabets generalforsamling.
I selskabsstrukturen er Erhvervshus Fyn Komplementar ApS med en selskabskapital på 50.000 kr. Selskabet har ikke nogen bestyrelse og har ikke andre aktiviteter end at være komplementar (og dermed udpege bestyrelsesformanden/næstformand i Erhvervshus Fyn P/S) og hæfte ubegrænset for Erhvervshus Fyn P/S.
Valget af et partnerselskab som selskabsform er primært begrundet i, at denne selskabsform er skattetransparant. Det betyder, at selskabet ikke bliver beskattet af et eventuelt oparbejdet overskud.
Som bilag til denne sag vedlægges udkast til vedtægter for Erhvervshus Fyn P/S. De væsentligste forhold fra vedtægterne er:
- Bestyrelsen består af 9-13 generalforsamlingsvalgte medlemmer samt én medarbejderrepræsentant.
- Hver medejer af selskabet har én stemme på generalforsamlingen.
- Alle beslutninger på selskabets generalforsamling træffes med 7/9 flertal, dog kræver væsentlige beslutninger 8/9 stemmeflertal.
- Selskabet kan alene udlodde udbytte i forbindelse med en kapitalnedsættelse eller ved opløsning af selskabet.
Selskabets vedtægter suppleres af en ejeraftale, der regulerer det indbyrdes forhold mellem ejerkommunerne. Ejeraftalen er tillige vedlagt som bilag, men de væsentligste forhold herfra er:
- Ejeraftalen har forrang for selskabets vedtægter i det indbyrdes forhold mellem ejerkommunerne.
- De generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmedlemmer udgøres af de 9 borgmestre, op til 2 repræsentanter fra erhvervslivet samt op til 2 repræsentanter fra uddannelsesinstitutioner.
Med henblik på at minimere udgifterne foreslås det, at den nuværende aktiekapital i de to selskaber omfordeles blandt de 9 kommuner. Herefter ejer alle kommuner efterfølgende én aktie i selskabet. Det betyder konkret, at de 5 oprindelige ejerkommuner overdrager en andel af deres ejerandel til de nye ejerkommuner.
De økonomiske konsekvenser af udvidelsen af ejerkredsen i Erhvervshus Fyn P/S kan opgøres således:
|
Erhvervshus Fyn P/S | Erhvervshus Fyn Komplementar ApS | Samlet økonomisk konsekvens | ||
| Salg af kapitalandel | Køb af kapitalandel | Salg af kapitalandel | Køb af kapitalandel |
|
Assens | 66.666,67 |
| 4.444,44 |
| 71.111,11 |
Faaborg-Midtfyn | 66.666,67 |
| 4.444,44 |
| 71.111,11 |
Nyborg | 66.666,67 |
| 4.444,44 |
| 71.111,11 |
Odense | 66.666,67 |
| 4.444,44 |
| 71.111,11 |
Svendborg | 66.666,67 |
| 4.444,44 |
| 71.111,11 |
Nordfyn |
| -83.333.33 |
| -5.555,56 | -88.888,89 |
Langeland |
| -83.333.33 |
| -5.555,56 | -88.888,89 |
Kerteminde |
| -83.333.33 |
| -5.555,56 | -88.888,89 |
Ærø |
| -83.333.33 |
| -5.555,56 | -88.888,89 |
Fremadrettet finansieres aktiviteterne i Erhvervshus Fyn P/S og S/I Erhvervshus Fyn (tidligere Væksthus Syddanmark) i overensstemmelse med den opgørelse, der var fremlagt i sagen af 12/12 2018. Udgiften til S/I Erhvervshus Fyn er en konsekvens af Lov om Erhvervsfremme.
Som anført i sagsfremstillingen fra december 2018, vil der være en indfasningsordning i 2019, hvor 3 kommuner tildeles en rabat på 500.000 kr., der finansieres af de øvrige kommuner med undtagelse af Middelfart. Denne indfasningsordning reguleres i Erhvervshus Fyn P/S.
Det fremadrettede betalinger til Erhvervshus Fyn bliver herefter:
| Erhvervshus Fyn P/S i 2019 | Erhvervshus Fyn P/S fra 2020 og frem | S/I Erhvervshus Fyn fra 2019 og frem |
Assens | 2.978.571 | 2.762.687 | 446.094 |
Faaborg-Midtfyn | 2.944.945 | 3.444.945 | 556.279 |
Nyborg | 2.695.708 | 2.141.192 | 345.753 |
Odense | 17.826.034 | 18.326.034 | 2.184.141 |
Svendborg | 3.925.002 | 3.923.692 | 633.585 |
Nordfyn | 2.207.611 | 1.973.009 | 318.595 |
Langeland | 1.134.178 | 844.993 | 136.447 |
Kerteminde | 1.087.979 | 1.587.979 | 256.422 |
Ærø | 617.373 | 412.971 | 66.685 |
Middelfart (Destination Fyn) | 1.299.140 | 1.299.140 | 0 |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Som det fremgår af sagsfremstillingen vil Svendborg Kommunes bidrag til Erhvervshus Fyn P/S udgøre 3.925.002 kr. i 2019 og fra 2020 og fremefter vil bidraget udgøre 3.923.692 kr. Bidrag til S/I Erhvervshus Fyn udgør 633.585 kr. fra 2019 og fremefter. Finansiering af bidragene til to selskaber vurderes at kunne holdes indenfor det eksisterende budget til erhvervsfremme.
Den fælles fynske aftale om erhvervssamarbejde fra december 2018 indeholder flere initiativer hvoraf bidrag til Erhvervshus Fyn mv. er et af initiativerne. En eventuel besparelse i forhold til de i budget 2019 afsatte midler til erhvervsfremme foreslås reserveret til brug for finansiering af aftalens øvrige initiativer. Det samlede økonomiske overblik forventes at foreligge ved budgetopfølgning for 2. kvt. 2019.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltog Jesper Larsen (løsgænger).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 17 Frigivelse og prioritering af anlægsmidler til cykelstiprojekt og trafiksikkerhedsprojekter 2019
+Beslutningstema
Frigivelse og prioritering af anlægsmidler til cykelstiprojekt og trafiksikkerhedsprojekter for 2019
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget
- At der frigives 1,248 mio. kr. af rådighedsrammen for cykelstier 2019
- At der frigives 1,243 mio. kr. af rådighedsrammen for trafiksikkerhed og cykelfremme for 2019
- At 0,350 mio. kr. af rådighedsrammen for cykelstier anvendes til projektet fællesstier på Dronningemaen/Viebæltet, de resterende 0,898 mio. kr. omprioriteres til trafiksikkerhed og cykelfremme, så denne ramme i alt udgør 2,141 mio. kr.
- At nedenstående projekter indenfor trafiksikkerhed og cykelfremme gennemføres:
- Nyborgvej ved Kobberbæksvej i Svendborg
- Krydset Vestergade/Dronningemaen i Svendborg
- Trafikfarlige skoleveje
- Trafiksikkerhedsplan 2020-2024, med brug af ekstern rådgiver
- 3 års evaluering af trafiksikkerhedsby 2012
- Byzonetavler i kommunen
- Akutte små trafiksikkerhedsprojekter 2019
- Trafiksikkerhedskampagner 2019
Sagsfremstilling
Fællesstier på Dronningemaen/Viebæltet
I 2018 blev det politisk vedtaget, at der skal etableres fællesstier på Dronningemaen/Vievæltet i Svendborg. Anlægsoverslaget for projektet var på 6,650 mio. kr.
I forbindelse med den endelige projektering, har det vist sig, at det eksisterende blinkanlæg ved fodgængerovergangen på Dronningemaen ikke kan genanvendes og skal udskiftes til et nyt, og der tilføjes en svingbane til Dronningegården. I forbindelse med projektet flyttes den eksisterende busholdepladsen mellem Holmevej og Ravnemøllevej til Naturama og anlægges som en buslomme udenfor kørebanen. Denne buslomme ønskes anlagt, så det er muligt at have plads til to busser samtidigt. På denne måde sikres der plads til rutebussen, samt en busholdeplads, hvor det er muligt for øvrige busser at foretage af- og påsætning af f.eks. elever til området.
Projektet bliver herved 350.000 kr. dyrere end overslaget på 6,650 mio. kr.
Nyborgvej ved Kobberbæksvej i Svendborg
I 2018 blev der på baggrund af ulykker foretaget en uheldsanalyse af Nyborgvej på strækningen omkring Kobberbæksvej. Ud fra denne anbefales det, at der afmærkes et blåt cykelfelt i krydset Nyborgvej/Kobberbæksvej, og at sidevejshellen på Kobberbæksvej trækkes lidt tilbage samt justeres i forhold til arealbehovet for lastbiler. Der afmærkes med venstresvingsforbud og spærreflade, så det ikke længere er muligt at svinge ind til bageren fra nord. Ved ind- og udkørslen til tanken afmærkes der med cykelsymboler på cykelstien.
Overslag: 80.000 kr.
Krydset Vestergade/Dronningemaen i Svendborg
I 2018 blev der på baggrund af ulykker foretaget en uheldsanalyse af Vestergade mellem Johannes Jørgensens Vej og Fåborgvej i Svendborg. Her indgår blandt andet krydset ved Vestergade/Dronningemaen. Da der skal ske opgravning på Vestergade og i dette kryds i 2019, ønskes krydset ændret i denne forbindelse. Krydset indsnævres og der afmærkes med blåt cykelfelt i krydset. Sanering af den øvrige del af Vestergade indgår i senere prioritering.
Overslag: 60.000 kr.
Trafikfarlige skoleveje
I februar 2019 blev det politisk vedtaget, hvilken model det ønskes, at kommunens trafikfarlige skoleveje vurderes efter. Dette arbejde er administrationen nu i gang med. Sideløbende vil der blive udpeget, hvilke trafikfarlige skoleveje der kan forbedres. Inden udførsel vil projekter til forbedring af de trafikfarlige skoleveje blive forelagt for politisk prioritering og godkendelse.
Overslag: 1 mio. kr.
Ny trafiksikkerhedsplan for 2020-2024
Kommunens trafiksikkerhedsplan er gældende for årene 2015-2019, hvorfor der skal udarbejdes en ny, der vil være gældende for 2020-2024. Der ønskes anvendt ekstern rådgiver til opgaven, da der i administrationen ikke forefindes de nødvendige ressourcer og kompetencer. Opgaven udbydes ved underhåndsbud.
Overslag: 350.000 kr., hvoraf andelen til rådgiver forventes at udgøre ca. 300.000 kr.
3 års evaluering af trafiksikkerhedsby 2012
Projektet trafiksikkerhedsby 2012 blev afsluttet og evalueret i 2016. Der ønskes udarbejdet en 3- års evaluering af projektet, så det er muligt, at vurdere effekten af de udførte tiltag i dag. Dette vil ske ud fra nye trafiktællinger, hastighedsmålinger samt uheldsdata. Samtidigt vil de borgerhenvendelser for projektet, som administrationen har modtaget efter evalueringen, også indgå. Evalueringen foretages af administrationen og vil blive forelagt politisk.
Overslag: 75.000 kr.
Byzonetavler i kommunen
En del af kommunens byzonetavler er i dag opsat på lave standere, hvilket gør, at de kan være svære at se især i sommerhalvåret. Tavlerne ønskes derfor udskiftet, så de bliver mere synlige. Herved bliver det tydligere for trafikanterne, hvornår de kører ind i byområder. I sommeren 2022 er det desuden et lovkrav, at alle byzonetavler er opsat i en minimumshøjde på 1,5 meter.
Overslag: 300.000 kr.
Akutte små trafiksikkerhedsprojekter 2019
Akutte små trafiksikkerhedsprojekter som besluttes af administrationen. Dette kan f.eks. være baggrundsafmærkning i sving, supplering af hastighedstavler hvor der måles for høj hastighed, prøvehandlinger og evaluering af tidligere udførte trafiksikkerhedsprojekter.
Overslag: 156.000 kr.
Trafiksikkerhedskampagner 2019
Anvendes til adfærdskampagner i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik, politiet, andre kommuner, cyklistforbundet samt skoleafdelingen. Der gennemføres bl.a. hastighedskampagne, uopmærksomhedskampagne, skolestartekampagne samt alle børn cykler.
Overslag: 120.000 kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der ønskes frigivet hele rådighedsrammen på 1,247 mio. kr. til cykelstier 2019
Der ønskes frigivet hele rådighedsrammen på 1,243 mio. kr. til trafiksikkerhed og cykelfremme for 2019. Heraf forventes ca. 300.000 kr. anvendt til ekstern rådgiver.
Af ovenstående midler til cykelstier omprioriteres 0,898 mio. kr. til trafiksikkerhed og cykelfremme, så denne ramme i alt udgør 2,141 mio. kr.
Vurderes ikke at have erhvervsmæssige konsekvenser.
Lovgrundlag
Vejloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019
Indstilles.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltager Jesper Kiel (Ø).
Afbud fra Jens Munk (løsgænger). Som suppleant deltager Jesper Larsen (løsgænger).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 18 Vedtægtsændringer for Fonden for Svendborg Vandrerhjem og Feriecenter
+Beslutningstema
Godkendelse af vedtægtsændringer for Fonden for Svendborg Vandrerhjem og Feriecenter.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at Fondens forslag til vedtægtsændringer godkendes.
Sagsfremstilling
I forbindelse med Fonden for Svendborg Vandrerhjem og Feriecenters indfrielse af lån i Arbejdsmarkedets Feriefond har bestyrelsen foretaget en nærmere gennemgang af fondens vedtægter. Bestyrelsen indstiller til Svendborg Kommune som tilsynsmyndighed, at vedtægterne tilpasses de ændrede forhold.
Bestyrelsen fremsender udkast til nye vedtægter til godkendelse. Der er ændringer i §§ 6, 7, 13 og 14. Ændringerne fremgår af vedlagte brev af 28.02.2019 fra fonden.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 19 Orientering om verserende sag vedr. fejlbehæftede data i udligningssystemet
+Beslutningstema
Økonomiudvalget vil på mødet få en orientering om status for det planlagte søgsmål imod staten, hvor 18 kommuner forventes at gå videre med sagen om formodet underfinansiering og planlægger at stævne Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På Økonomiudvalgets møde den 22.1.2019 blev det besluttet, at Svendborg Kommune skal deltage i søgsmålet mod staten hvor der vil blive rejst krav om kompensation for det tab, som Svendborg Kommune er blevet påført p.g.a. manglende opdatering af to uddannelseskriterier i tilskuds- og udligningssystemet.
På nuværende tidspunkt er status i processen, at af de 20 kommuner, som overvejede at deltage i et søgsmål mod staten, har 17 kommuner valgt at gå videre, 2 kommuner har besluttet ikke at deltage og 1 kommune har fortsat ikke taget stilling.
(De 17 kommuner, der fortsat er involveret i processen, er: Hjørring, Næstved, Odsherred, Lolland, Svendborg, Rebild, Assens, Mariagerfjord, Randers, Lejre, Stevns, Vordingborg, Frederikssund, Jammerbugt, Brønderslev, Kerteminde og Bornholm. Thisted og Frederikshavn har besluttet ikke at deltage, medens Guldborgsund stadig overvejer.)
Hjørring Kommune er tovholder på processen og de forventer at indkalde repræsentanter for alle 17 kommuner til et administrativt møde torsdag den 21. marts i forbindelse med Det Kommunalpolitiske Topmøde i Aalborg. Det er planen, at indgive stævninger mod staten for alle de deltagende kommuner inden den 1. juli 2019. Der foreligger et honorartilbud fra advokatfirmaet HjulmandKaptain på 300.000 kr. plus moms for hver kommune. Der er på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til udtagelse af prøvesag herunder valg af kommune.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Deltagelse i søgsmålet forventes at koste Svendborg Kommune 300.000 kr. plus moms såfremt der tages imod tilbuddet fra HjulmandKaptain. Udgiften hertil foreslås finansieret via udvalgets pulje til generel planlægning.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (lovbek. nr. 329 af 24/3-2017)
Bekendtgørelse nr. 923 af 25/6 2018 om opgørelse og afregning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne i 2019.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Til efterretning.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 20 Orientering
+Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Der blev orienteret om status på etableringen af tilskudsboliger, om frikommune og friinstitutionsforsøg, samt om ansøgning om opdeling af boligområdet Skovparken.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 21 Ejendomshandel (Lukket)
+Punkt 22 Biogasanlæg Kragekærvej - Endelig vedtagelse af planer, miljøvurdering og tilladelser
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af Kommuneplantillæg nr. 2017.01 for et teknisk anlæg i form af biogasanlæg, Lokalplan nr. 631 for biogasanlæg på Kragekærvej, miljøgodkendelse for biogasanlæg og VVM-tilladelse til etablering af gasledning.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at indstille til Byrådet, at
- - vedtage Kommuneplantillæg nr. 2017.01 endeligt.
- - vedtage Lokalplan nr. 631 endeligt.
- - høringssvar besvares som foreslået i den vedlagte hvidbog.
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget, at indstille til Byrådet, at
- - godkende miljøgodkendelse for biogasanlæg på Kragekærvej 12, Tåsinge med de forslag til rettelser, som fremgår af hvidbogen under forudsætning af, at planforslagene vedtages endeligt i Byråd.
- - godkende VMM-tilladelse til etablering af gasledning under forudsætning af, at planforslagene vedtages endeligt i Byråd.
- - høringssvar besvares som foreslået i den vedlagte hvidbog.
I henhold til kompetencefordelingsplanen har Teknik- og Erhvervsudvalget samt Byråd beslutningskompetencen i forhold til endelig vedtagelse af kommuneplantillæg og lokalplan.
Miljø- og Naturudvalget har beslutningskompetencen i forhold til beslutning om godkendelse af miljøgodkendelse og VVM-tilladelse. Miljøgodkendelse og VVM-tilladelse kan kun godkendes på baggrund af endeligt vedtagne kommuneplantillæg og lokalplan.
På baggrund af afhængigheden mellem planer og miljøgodkendelse/VVM-tilladelse indstiller administrationen at de to sidstnævnte ekstraordinært sendes til godkendelse i Byrådet.
Sagsfremstilling
Baggrund
Planer, miljøgodkendelse og VVM-tilladelse er udarbejdet på baggrund af ansøgning fra grundejer Kurt Poulsen. Planer og miljøgodkendelse skal give mulighed for etablering og drift af et biogasanlæg i umiddelbar tilknytning til husdyrbruget Andekærgaard, Kragekærvej 12, Tåsinge. VVM-tilladelsen giver mulighed for at etablere en gasledning fra biogasanlægget til gasnettet i Gesinge by.
Planer, godkendelse og tilladelse omfatter kun selve biogasanlægget og gasledningen. Det eksisterende husdyrbrug, der er etableret på samme adresse, er reguleret af Svendborg Kommunes miljøgodkendelse fra 2016. Miljøgodkendelsen er meddelt i overensstemmelse med Husdyrlovens regler, og er ikke påklaget.
I miljøvurderingerne af biogasanlægget er de kumulative (samlede) virkninger på miljøet vurderet i forhold til bl.a. støj og trafik fra både husdyrbrug og biogasanlæg.
Erhverv- Beskæftigelse- og Kulturudvalget traf i efteråret 2017 principbeslutning om igangsætning af planlægning for biogasanlægget. Teknik- og Erhvervsudvalget traf den 22. januar 2018 beslutning om at igangsætte en ny forudgående offentlig høring af forslag til lokalplan og kommuneplantillæg.
Lokalplanen, kommuneplantillægget og det egentlige projekt er omfattet af reglerne for miljøvurdering, på baggrund af den mængde biomasse anlægget kan bearbejde dagligt.
Den 6. marts 2018 blev Teknik- og Erhvervsudvalget orienteret om administrationens igangsætning af miljøvurderingsprocessen. Høringer i planprocessen og miljøvurderingsprocessen er herefter blevet koordineret og afviklet samtidigt.
Byrådet besluttede den 27. november 2018 at sende forslag til kommuneplantillæg og lokalplan, forslag til miljøvurdering af planerne, ansøgers miljøvurderingsrapport, udkast til miljøgodkendelse samt udkast til VVM-tilladelse i offentlig høring.
Høringssvar og hvidbog
Det samlede materiale har været i offentlig høring i 9 uger i perioden fra den 14. december 2018 til og med den 17. februar 2019.
Der blev afholdt et borgermøde den 9. januar 2019, hvor ca. 80 borgere deltog. På mødet blev indholdet i planforslag, miljøvurdering og godkendelse/tilladelse gennemgået og der var mulighed for at stille spørgsmål.
Der er indkommet ca. 60 høringssvar fra myndigheder og borgere. Enkelte borgere har indsendt flere høringssvar. Illustrationen i hvidbogen viser, hvor størstedelen af de borgere, der har indsendt høringssvar, bor (ikke alle har oplyst nøjagtig adresse).
Der er indkommet 2 høringssvar fra myndigheder:
Beredskabsstyrelsen: gør opmærksom på almindelige bestemmelser i beredskabslovgivningen og Beredskabs Fyns mulighed for at stille vilkår. Sidstnævnte vil ske i forbindelse med byggesagsbehandling.
Fyens Politi: henstiller til, at al transport udføres med lastvogne med en maxbredde på 2,55 m samt at Vejlovens § 8 om offentlige veje bør iagttages.
De resterende høringssvar kommer fra Bjerreby-Landet Menighedsråd, Skovballe Bylaug samt private borgere. Ca. halvdelen af høringssvarene er identiske eller tager udgangspunkt i et enslydende formuleret høringssvar.
Høringssvarene omhandler primært bekymringer for den påvirkning etableringen af et biogasanlæg vil have på lokalområdet. Særligt går bekymring for den øgede trafik med tunge køretøjer på Sydtåsinges smalle veje igen, i stort set alle høringssvar.
Temaerne i høringssvarene omhandler overordnet følgende:
- Påvirkning fra den øgede tunge trafik
- Trafiksikkerhed herunder mulighed for etablering af cykelstier mv.
- Vejenes tilstand og vedligehold samt økonomiske konsekvenser af dette
- Vibrationer fra kørsel og skader på bygninger
- Påvirkning af natur herunder det internationale beskyttelsesområde Vejlen
- Gener fra anlægget i form af støj, lugt og lys
- Placering i forhold til naboer, kystnærhedszone, udpegninger i kommuneplan mv.
- Visuelle gener
- Landskabsmæssig påvirkning
- Ejendomsværdiforringelser
- Energi-regnskab
- Vurdering af den eksisterende miljøpåvirkning (0-alternativ)
- Kumulativ vurdering
- Proces og høring
- Validitet af anvendte oplysninger
- Forhold vedrørende det eksisterende husdyrbrug
Høringssvarene gengives som resumé i bilaget ”Hvidbog”. Her findes også et forslag til samlet svarnotat fra administrationen. De originale høringssvar er desuden vedlagt som bilag ”Høringssvar”.
Da alle høringssvar i store træk omhandler de samme bekymringer og spørgsmål, er hvidbogen og svarnotat udformet tematisk. Ud for opsamlingen af hvert enkelt høringssvar i hvidbogen er markeret, hvilke emner høringssvaret omfatter. Alle borgere, der har indsendt høringssvar, får efter politisk behandling tilsendt et link til hvidbogen.
Ændringer på baggrund af høringssvar
De indkomne høringssvar har for to emner givet anledning til ændringer i vilkår i miljøgodkendelsen til biogasanlæg. Det drejer sig om tilføjelser til vilkår 33 (ingen oplag af dybstrøelse) og vilkår 47 (kontrol af gastæthed). Disse ændringer er blevet drøftet med ansøger og konsulent, og tilføjes den endelige miljøgodkendelse.
Der er i miljøvurderingernes afsnit 10 om vurdering af natur, plante og dyreliv foretaget en uddybning og præcisering af vurderinger og konklusioner i forhold til internationale beskyttelsesområder. Her ud over er der foretaget mindre redaktionelle rettelser i miljøvurderingen.
Kommuneplantillæg og lokalplan er tilrettet i forhold til præciseringerne i miljøvurderingen af internationale beskyttelsesområder.
Miljøvurdering af henholdsvis planer og projekt – oplysninger fra ejer og rådgiver
Planlægningen for biogasanlægget har udløst krav om miljøvurdering af planerne og det konkrete projekt er tilsvarende omfattet af krav om miljøvurdering.
Det vil sige, at der udarbejdes to miljøvurderinger. En for henholdsvis planerne og en for projektet.
I overensstemmelse med miljøvurderingsloven skal miljøvurderingen af planerne udarbejdes af Svendborg Kommune, mens miljøvurderingen af projektet gennemføres af ansøger.
Ansøger skal sikre, at miljøvurderingen af projektet er af tilstrækkelig høj kvalitet. Herefter skal kommunen kvalitetssikre ansøgers miljøvurdering, inden den kan danne grundlag for de nødvendige godkendelser og tilladelser.
Administrationen har som myndighed gennemført en grundig kvalitetssikring af ansøgers miljøvurdering af projektet, og har slutteligt vurderet, at miljøvurderingen kan danne grundlag for den vedlagte miljøgodkendelse af biogasanlægget og VVM-tilladelse til gasledningen.
Miljøgodkendelsen og VVM-tilladelsen fastlægger, på baggrund af den gennemførte miljøvurdering, rammerne for indretning og driften af biogasanlæg og gasledning. Der er desuden fastsat vilkår om egenkontrol (overvågning), og kommunen vil ved tilsyn kontrollere, at alle krav overholdes.
Kommunens rolle i forhold til trafik på offentlige veje
Svendborg Kommune observerer løbende de offentlige veje og vurderer, hvorvidt der skal etableres trafikdæmpende foranstaltninger, cykelstier eller lignende. Hvert år sker der en politisk prioritering af, hvor der skal ske tiltag for forbedring af trafiksikkerheden, cykelfaciliteter og trafikfarlige skoleveje.
Kommunen kan ikke regulere trafikken på offentlig vej i forhold til trafik fra en specifik ejendom. Ønskes en regulering af trafikken på vejene omkring Kragekærvej 12, kan dette kun ske ved skiltning med forbud efter samtykke fra politiet. Skiltningen vil være gældende for alle de køretøjer, som forbuddet omhandler, og ikke kun fremtidig trafik fra biogasanlægget. Kommunen vil løbende følge trafikmønstret og evaluere på dette, og hvis nødvendigt foretage regulering af trafikken ved skiltning.
Hvis skolebørn har længere end en given afstand, eller de skal færdes på en trafikfarlig skolevej, når de skal til og fra de kommunale skoler, er det kommunen, der skal sørge for befordring af eleverne, Giver en ændring i trafikken anledning til, at en vej bliver en trafikfarlig skolevej, er det derfor kommunen, der kommer til at bære den økonomiske byrde.
Det er kommunens ansvar at holde sine offentlige veje, herunder også rabatter, i den stand som trafikkens art og størrelse kræver. Som for de øvrige veje i Svendborg Kommune, vil kommunen fortsat følge udviklingen i trafikken på Sydtåsinge og vejenes brug. De skader der eventuelt måtte opstå, også som en konsekvens af et ændret trafikmønster, vil fortsat blive udbedret.
Den videre proces
Træffes der politisk beslutning om at give mulighed for at etablere biogasanlæg og gasledning, gennem vedtagelse af
- Kommuneplantillæg nr. 2017.01
- Lokalplan nr. 631 for biogasanlæg på Kragekærvej
- Godkendelse af miljøgodkendelse og VVM-tilladelse
- Godkendelse af offentliggørelse af hvidbogen,
vil administrationen offentliggøre de vedtagne planer sammen med miljøvurderinger, sammenfattende redegørelse, den tilrettede miljøgodkendelse og VVM-tilladelsen. Sammen med dette offentliggøres klagevejledning. Der er 4 ugers klagefrist fra de vedtagne dokumenter er offentliggjort.
Efter offentliggørelsen af endelig vedtagelser kan kommunen meddele byggetilladelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det kan ikke udelukkes, at et ændret trafikmønster kan give anledning til udgifter til blandt andet forbedringer, kørsel af elever og vedligeholdelse. Det er dog på nuværende tidspunkt ikke muligt at fastlægge de økonomiske konsekvenser, da det beror på en fremtidige vurderinger og observationer af eventuelle skader. Det er ikke muligt at pålægge bygherre eventuelle udgifter.
Det vurderes, at det ansøgte biogasanlæg vil generere beskæftigelse svarende til ca. 5 -7 årsværk indenfor drift af biogasanlægget, transport og tilvejebringelse af råvarer til anlægget.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
Lov om miljøbeskyttelse
Lov om offentlige veje m.v.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 18-03-2019
Indstilles, med følgende bemærkning:
Udvalget anerkender, at trafikken er øget på Sydtåsinge, primært ved driften af kvægbruget på Andekærgård. Udvalget vil derfor have særlig fokus på trafikken, færdselssikkerheden og vejenes tilstand i lokalområdet.
Udvalget vil derfor stille de myndighedskrav vi har mulighed for, i samarbejde med politiet, med det formål at regulere trafikken. Samtidig vil vi opfordre ejeren til at indgå i dialog med borgerne om at finde de mest hensigtsmæssige ruter og tidspunkter de benyttes. Administrationen anmodes om at understøtte denne dialog.
Imod stemte Jesper Kiel (Ø).
Jesper Kiel (Ø) havde følgende mindretalsudtalelse: Enhedslisten kunne ikke støtte, at der gives tilladelse til biogasanlægget. Klimagevinsten ved at lave biogas af gylle er meget tvivlsom, da energiindholdet er meget lavt, derfor vil alternativet til dette biogasanlæg ikke være at transportere det til et andet biogasanlæg, men derimod at udbringe gyllen på normal vis. Biogasanlæg til forgasning af organiske affaldsprodukter bør placeres i industriområder med gode tilkørselsforhold. Samtidigt er det stærkt kritisabelt, at forudsætningen for biogasanlægget er, at der dyrkes energiafgrøder. Landbrugsjord, som kan frigøres fra produktion af foder og fødevarer, bør anvendes enten vedvarende græs, skov eller biomasseproduktion til at erstatte de store mængder importeret biomasse. Derfor bør det ikke , at landbrugsjord dyrkes med hovedsigtet på biogas. Den anden forudsætning for anlægget: Kvægbesætningen med 1400 køer har stor negativ påvirkning på klimaet. Antallet af køer i Danmark skal nedbringes for, at Danmark kan leve op til klimamålene. Enhedslisten tvivler også på, at man helt kan undgå metanudslip fra biogasanlægget. Samlet set mener vi ikke, at anlægget vil være med til at løse klimaudfordringen. Når der samtidigt tegner sig store problemer med trafik og støj lokalt, er det en anden god grund til ikke at støtte det konkrete biogasanlæg.
Afbud fra John Arly Henriksen (A) og Jens Erik Laulund Skotte (Ø) som suppleanter deltog Søren
Kongegaard (A) og Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 18-03-2019
Indstilles med følgende bemærkning:
Udvalget anerkender, at trafikken er øget på Sydtåsinge, primært ved driften af kvægbruget på Andekærgård. Udvalget vil derfor have særlig fokus på trafikken, færdselssikkerheden og vejenes tilstand i lokalområdet.
Udvalget vil derfor stille de myndighedskrav vi har mulighed for, i samarbejde med politiet, med det formål at regulere trafikken. Samtidig vil vi opfordre ejeren til at indgå i dialog med borgerne om at finde de mest hensigtsmæssige ruter og tidspunkter de benyttes. Administrationen anmodes om at understøtte denne dialog.
Imod stemte Jesper Kiel (Ø).
Jesper Kiel (Ø) havde følgende mindretalsudtalelse: Enhedslisten kunne ikke støtte, at der gives tilladelse til biogasanlægget. Klimagevinsten ved at lave biogas af gylle er meget tvivlsom, da energiindholdet er meget lavt, derfor vil alternativet til dette biogasanlæg ikke være at transportere det til et andet biogasanlæg, men derimod at udbringe gyllen på normal vis. Biogasanlæg til forgasning af organiske affaldsprodukter bør placeres i industriområder med gode tilkørselsforhold. Samtidig er det stærkt kritisabelt, at forudsætningen for biogasanlægget er, at der dyrkes energiafgrøder. Landbrugsjord, som kan frigøres fra produktion af foder og fødevarer, bør anvende enten vedvarende græs, skov eller biomasseproduktion til at erstatte de store mængder importeret biomasse. Derfor bør det ikke, at landbrugsjord dyrkes med hovedsigtet på biogas. Den anden forudsætning for anlægget: kvægbesætningen med 1400 køer har stor negativ påvirkning på klimaet. Antallet køer i Danmark skal nedbringes for, at Danmark kan leve op til klimamålene. Enhedslisten tvivler også på, at man helt kan undgå metanudslip fra biogasanlægget. Samlet set mener vi ikke, at anlægget vil være med til at løse klimaudfordringen. Når der samtidigt tegner sig store problemer med trafik og støj lokalt, er det en anden god grund til ikke at støtte det konkrete biogasanlæg.
Søren Kongegaard (A) forlod mødet kl. 15.25.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-03-2019
Indstilles. Liste Ø var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra fagudvalgene.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).