Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Budgetprocedure Budget 2022
+Beslutningstema
Godkendelse af budgetproceduren for budget 2022
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget,
At godkende budgetprocessen for budget 2022.
At tage stilling til om der skal afsættes en driftsprioriteringspulje og i givet fald, hvordan den skal finansieres.
Sagsfremstilling
Den overordnede proces for budget 2022 har fokus på overholdelse af den økonomiske politik, samt at få realiseret et massivt anlægsbudget de kommende år, herunder realisering af fremrykkede anlægsinvesteringer, der er iværksat i lyset af coronakrisen, samt nye tiltag til blandt realisering af Kommuneplanen 2021-33, Klima- og Energipolitik, Bæredygtighedsstrategi m.m.
De vigtigste elementer i budgetproceduren er følgende:
- Rammestyring – udvalgene skal som udgangspunkt selv finansiere udgifter til realisering af nye tiltag via omstilling og prioritering inden for udvalgets rammer.
- Der afholdes anlægsseminar forud for Byrådets møde den 27. april.
- Senest på junimøderne fremsender fagudvalgene forslag, som udvalgene ønsker skal indgå i de politiske forhandlinger frem til budgetvedtagelsen.
- Stillingtagen til om der skal afsættes en driftsprioriteringspulje reserveret til de politiske forhandlinger.
- Retningen for anvendelse af den udisponerede anlægspulje sættes på anlægsseminaret ultimo april.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I budget 2022-25 er der ikke afsat ekstra midler til nye tiltag m.m. Det anbefales, at Økonomiudvalget drøfter, om der skal afsættes en driftsprioriteringspulje reserveret til de politiske forhandlinger, og i givet fald omfang af puljen og finansiering heraf.
Finansiering kunne evt. ske via den afsatte risikopulje på årligt 20 mio. kr. - i 2022 dog ved overførsel af midler fra puljen i 2021.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Jf. den kommunale styrelseslov fastlægger Økonomiudvalget budgetprocessen for kommende år.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Liste Ø foreslog, at effektiviseringsprocenten udgik fra 2025. Der var ikke opbakning til dette. Punktet blev herefter godkendt, idet udvalget senere tager stilling til driftsprioriteringspuljen.
Punkt 3 Ansøgningsproces frem mod budget 2022 igangsættes
+Beslutningstema
Der orienteres om årets procedure vedrørende ansøgninger fra foreninger og andre interessenter om kommunal støtte til anlægsprojekter vedrørende idræt og bevægelse.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune modtager løbende henvendelser fra foreninger og andre interessenter på idræts- og bevægelsesområdet omkring kommunal støtte til etablering af nye faciliteter til idræt og bevægelse.
I perioden fra 1. januar – 28. februar 2021 har foreninger, borgere og andre interessenter mulighed for at ansøge om støtte til beskrevne anlægsprojekter, som er målrettet idræts- og bevægelsesområdet i Svendborg Kommune.
Alle indkomne projekter vil blive videresendt til politisk drøftelse i foråret 2021, jf. gældende procedure. Proceduren er blevet afholdt i 2019 og 2020. Der vil sideløbende med ansøgningsprocessen i 2021 blive igangsat en evaluering af proceduren, som forelægges Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget ultimo 2021.
Alle ansøgere inviteres til at præsentere deres projekter for Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget ved en politisk temadrøftelse den 19/05-2021.
Det skal understreges, at der ikke afsættes særskilt økonomi til at realisere nye projekter. Det betyder, at det alene er en politisk beslutning at afsætte økonomi til nye projekter.
For, at projekterne bringes videre til politisk behandling, skal der fremsendes en fyldestgørende projektbeskrivelse med nedenstående indhold:
- Formål, visioner og tanker bag projektet
- Målgruppebeskrivelse, hvem får gavn af projektet?
- Yderligere beskrivelse af projektets indhold og de nye aktiviteter som muliggøres?
- Et budget med overblik over de forventede udgifter til anlæg og drift
- Medfinansiering – bidrager foreningen/borgeren mv. med midler til projektet? Har projektet modtaget fondsmidler eller anden støtte?
- Eventuelle samarbejdspartnere og øvrige interessenter
- Forventet tidsplan for realisering af projektet
- Adgangen til og forholdene omkring det areal, som projektet opføres på skal være afklaret.
- Herunder planforhold, myndighedstilladelser og forhold omkring naturbeskyttelse
- Vurdering af projektets klimabelastning – i det omfang det er muligt
Ansøgningerne vil blive vurderet ud fra nedenstående kriterier:
- Potentielle antal fremtidige brugere
- Afstand til lignende facilitet
- Potentielle nye samarbejdsmuligheder på tværs
- Øget kvalitet for brugerne af faciliteten
- Ansøgerens beskrivelse af formål, visioner og tanker bag projektet
- Indtænkning af klima og energivenlige løsninger - i det omfang det er muligt
Der vil blive inddraget den fornødne ekspertise i vurderingen af indkomne ansøgninger i det omfang det vurderes aktuelt.
De projekter som potentielt opnår støtte i budget 2022, kan forvente at modtage støtte primo januar 2022, såfremt projektet opnår fuld finansiering. Er dette ikke tilfældet vil bevillingen være gældende frem til den 01/01-2024.
Tidsplanen for proceduren frem mod budget 2022 er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
CO2-Konsekvensvurdering
Vurderes i de indkomne ansøgninger
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 16-12-2020
Udvalget blev orienteret om processen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 14-01-2021
Taget til efterretning.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 14-01-2021
Orienteringen taget til efterretning og anbefales overfor Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Til efterretning.
Punkt 4 Satser for garantiprovision 2021
+Beslutningstema
Fastsættelse af satser for garantiprovision for 2021
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalgets afgørelse, at
- Fastsættelse af garantiprovisionssats for Vand og Affald, samt Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. til 0,75 % af restgælden 31.12. i 2021.
- Fastsættelse af garantiprovisionssats for etablering af Varmepumpeanlæg ved Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. til 0,5 % af restgælden 31.12. i 2021.
- Fastsættelse af garantiprovisionssats for øvrige etablerede forsyningsselskaber til 1,0 %, af restgælden 31.12. i 2021.
Sagsfremstilling
Satser for garantiprovisioner 2021
Satsen for garantiprovision for 2020 er for Vand og Affald, samt Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. fastsat til 0,75 % af restgælden 31.12.
Etablering af Varmepumpeanlæg ved Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. er godkendt med sats 0,5 % i garantiprovision af restgælden 31.12.
De øvrige etablerede forsyningsselskabers årlige garantiprovisionssats udgør 1 % af restgælden 31.12.
Satsen fastsættes årligt forud for budgetåret på baggrund af markedsniveauet.
Administrationen vurderer, at niveauet for de nærværende satser svarer til markedsniveauet og lægger op til uændrede satser for 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Evt. reguleringer i satser for garantiprovision vil medføre mindre-/merindtægter for Svendborg Kommune.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Godkendt.
Punkt 5 Godkendelse af projektforslag - Forsyning af SIMAC og Nordre Kaj med Fjernvarme
+Beslutningstema
Godkendelse af projektforslaget ”Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. - Forsyning af SIMAC og Nordre Kaj”.
Projektforslaget omfatter konvertering af 3 planlagte bygninger på Nordre Kaj fra naturgasforsyning til fjernvarmeforsyning.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Projektforslaget ”Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. - Forsyning af SIMAC og Nordre Kaj” (bilag 1) godkendes i henhold til varmeforsyningslovens og projektbekendtgørelsens bestemmelser.
Sagsfremstilling
Dansk Fjernvarmes Projektselskab (DFP) har, på vegne af Svendborg Fjernvarme A.m.b.a., fremsendt et projektforslag, der vedrører ” Forsyning af SIMAC og Nordre Kaj”. Projektforslaget er vedlagt som bilag 2.
Projektforslaget omfatter:
- Konvertering af 3 planlagte bygninger på Nordre Kaj til fra naturgasforsyning til fjernvarmeforsyning.
Ifølge varmeforsyningsloven er aftagere af fjernvarme med anlæg på mere end 0,25 MW, defineret som en blokvarmecentral. En blokvarmecentral skal have en godkendelse efter varmeforsyningsloven. Den nye SIMAC bygning på Nordre Kaj ønskes tilsluttet Svendborg Fjernvarme, og det kræver dermed en projektgodkendelse af Svendborg Kommune.
På nuværende tidspunkt ligger den planlagte SIMAC bygning i et område udpeget til delvis naturgas og delvis fjernvarme, som det fremgår af bilag 3. Dermed er projektforslaget også en konvertering af et naturgasområde til fjernvarmeområde. I dialog mellem Svendborg Kommune og Svendborg Fjernvarme er det blevet aftalt, at der søges om konvertering til fjernvarme af hele Nordre Kaj området med 3 planlagte erhvervsbygninger.
I den indledende fase har DFP været i dialog med naturgasselskabet EVIDA, og EVIDA har verificeret baggrundsdata og beregningsmetoder.
I beregningerne i projektforslaget er der taget udgangspunkt i den reelle forsyningsform som Svendborg Fjernvarme har for øjeblikket, hvor der leveres varme fra Svendborg Kraftvarme. Der er beregnet på forsyning af bygningerne med fjernvarme set i forhold til opvarmning med naturgas eller individuelle varmepumper.
Det fremgår af projektforslaget, at der er positiv samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi i projektet.
Ansøger har beregnet en positiv samfundsøkonomi af projektet på 6,7 mio. kr. over en 20-årig periode i forhold til individuel naturgas forsyning og 12,8 mio. kr. i forhold til individuelle varmepumper.
Svendborg Kommune er varmeplanmyndighed. Svendborg Kommune har pligt til at sikre sig, at det lovmæssige grundlag for projektforslaget er til stede, herunder at en høring af projektforslaget gennemføres. Inden Byrådet kan meddele godkendelse til projektet, skal der foretages en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet. Disse vurderinger er foretaget og fremgår af udkastet til projektgodkendelsen i bilag 1, som er udarbejdet af rådgivningsfirmaet PlanEnergi.
Miljø- og Naturudvalget har den 28. september 2020 taget beslutning om, at projektforslaget skulle sendes i 4 ugers høring.
Projektforslaget har været i høring hos berørte forsyningsselskaber i perioden 2. oktober 2020 til 30. oktober 2020.
Der indkom høringssvar fra Svendborg Kraftvarme og EVIDA. Ingen af parterne havde bemærkninger til projektforslaget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Projekt vil få betydning for udledningen af CO2 indenfor opvarmning.
I de samfundsøkonomiske beregninger er der beregnet værdier for udledning af CO2 og Metan i 3 forskellige scenarier.
På nuværende tidspunkt er området primært naturgasforsynet. Når bygningerne bliver opvarmet med fjernvarme i stedet for naturgas, så vil der udledes cirka 2.350 tons CO2 ækvivalenter mindre over den beregnede 20 års periode.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (Projektbekendtgørelsen). Bek. nr. 1792 af 27. december 2018.
Lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). Lov nr. 382 af 13. juni 1990, Jf. lovbek. nr. 1215 af 14. august 2020.
Svendborg Kommunes Klima- og Energipolitik 2020-2025.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 01-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Udsat.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Indstilles.
Punkt 6 Stenstrup Fjernvarme A.m.b.a. ansøger om garanti for lån ved KommuneKredit
+Beslutningstema
Stenstrup Fjernvarme A.m.b.a. har ansøgt Svendborg Kommune om kommunegaranti for et 25-årigt lån på 4,6 mio. kr. ved KommuneKredit.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet:
- At der stilles kommunegaranti for KommuneKredit lån på 4,6 mio. kr. til Stenstrup Fjernvarme A.m.b.a. til finansiering af ny- og reetablering af ledningsnettet.
- At der i givet fald efter gældende praksis opkræves garantiprovision, som for nærværende udgør 1,0 % årligt af restgælden 31.12.
Sagsfremstilling
Stenstrup Fjernvarme A.m.b.a. har ansøgt Svendborg Kommune om kommunegaranti for optagelse af lån på 4,6 mio. kr. ved KommuneKredit.
Begrundelsen for lånet er omkostninger i forbindelse med ny- og reetablering af ledningsnet for Lindevej/Elmevænget, Assensvej, Hostrupvej og Morten Peders Vej.
Lånet påtænkes optaget med en løbetid på 25 år.
Det er 496 forbrugere tilsluttet Stenstrup Fjernvarme og låneydelser forventes ikke, at påvirke taksterne.
Seneste årsregnskab pr. 1.1.2019 - 31.12.2019 udviser:
- Årets resultat før skat 0 kr.
- Regnskabsmæssig værdi af anlægsaktiver er steget fra 13,8 mio. kr. i 2018 til 15,0 mio. kr. ultimo 2019.
- Omsætningsaktiver og tilgodehavender er faldet fra 2,5 mio. kr. i 2018, til 0,8 mio. kr. ultimo 2019. Heraf udgør den likvide beholdning 177 t.kr. (2,1 mio. kr. ultimo 2018).
- Egenkapitalen udgør uændret 0,6 mio. kr. ultimo 2019.
- Hensatte forpligtelser er staget fra 3,6 mio. kr. i 2018 til 4,6 mio. kr. i 2019.
- Kortfristede gældsforpligtelser er faldet fra 3,1 mio. kr. i 2018, til 2,5 mio. kr. ultimo 2019.
- Den langfristede gæld er faldet fra 9,0 mio. kr. i 2018, til 8,0 mio. kr. ultimo 2019
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen direkte økonomiske konsekvenser, såfremt terminerne på lånet bliver betalt rettidigt.
Ud over nærværende ansøgning udgør Svendborg kommunes garantier for lån til Stenstrup Fjernvarme A.m.b.a. pr. 22. december 2020 ca. 8,0 mio.kr., hvorefter den samlede garanti vil udgøre 12,6 mio. kr.
Efter gældende praksis opkræves Stenstrup Fjernvarme A.m.b.a. garantiprovision på p.t. 1,0 % årligt af restgælden pr. 31.12.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1.580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Indstilles.
Punkt 7 Fælles fynsk klimasamarbejdsaftale om grøn kollektiv trafik
+Beslutningstema
Transportministeren opfordrer alle kommuner og regioner til at indgå i en klimasamarbejdsaftale i forbindelse med grøn kollektiv trafik. I den forbindelse skal det politisk godkendes, om Svendborg Kommune vil være en del af en fælles fynsk klimasamarbejdsaftale.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Byrådet anbefales
- At godkende den fælles fynsk klimasamarbejdsaftale om grøn kollektiv trafik
Sagsfremstilling
Overordnet opfordrer Transportministeren kommunerne og regionerne til at tiltræde en klimasamarbejdsaftale. De største kommuner og regioner har indgået en aftale.
Transportministeriet har forespurgt, om de fynske kommuner (udover Odense) kunne tænkes at indgå i en fælles fynsk aftale i anledning af, at der arbejdes på et fælles udbud med henblik på grøn omstilling af kollektiv trafik.
FynBus’ bestyrelse har den 1. oktober 2020 vedtaget rammerne for et fælles udbud med en omfattende grøn omstilling af buskørslen på Fyn og Langeland. Den nye kontrakt skal træde i kraft i august 2024. Kommunerne tager i foråret 2021 endelig stilling til deltagelse i et fælles udbud.
FynBus har fremsendt et forslag til en aftale vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Fælles fynsk klimaaftale)
Hovedelementet i den fælles fynske samarbejdsaftale er, at FynBus laver et fælles udbud af biodiesel, som kan anvendes i konventionelle dieselbusser, hvorved der inden det fælles udbud i 2024 kan opnås en betydelig CO2 reduktion, hvis kommunerne efterfølgende vælger at købe biodiesel til busserne via aftalen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
For hurtigere at få gang i den grønne omstilling af buskørslen vil FynBus indhente tilbud på biodiesel, som allerede nu kan medføre betydelige CO2 reduktioner fra de dieselbusser, der er på vejene i dag.
Hvis en eventuel tidligere omlægning til biodiesel bliver dyrere end det nuværende budget for buskørsel, vil det blive forelagt til politisk godkendelse.
CO2-Konsekvensvurdering
I nærværende dagsordenspunkt er der ingen CO2-konsekvenser.
Ved at gennemføre en grøn omstilling af buskørsel, vil der være mindre CO2-udledning.
Lovgrundlag
Lov om Trafikselskaber
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 14-01-2021
Indstillingen anbefales overfor Byrådet med forbehold for, at
- Svendborg Kommune ønsker alene at deltage i et fælles udbud, såfremt udbuddet i 2024 kun omfatter eldrevne busser i Svendborg Kommune.
- Svendborg Kommune kan tilslutte sig indhentning af tilbud på biodiesel frem mod 2024, men kun hvis der er tale om typen 2.generations biodiesel.
Løsgænger Jens Munk kan ikke anbefale indstillingen, idet han ikke ønsker, at bestyrelsen i FynBus pålægges at lave et udbud, der alene omfatter elbusser.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Indstilles.
Punkt 8 Ekstra driftstilskud til Geopark Det Sydfynske Øhav
+Beslutningstema
Bevilling af ekstra driftstilskud til Geopark Det Sydfynske Øhav
Indstilling
Direktionen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:
- Der bevilges og frigives en anlægsbevilling på 463.284 kr. son engangstilskud til Geopark Det Sydfynske Øhav.
- At anlægsbevillingen finansieres fra udisponeret anlægspulje for 2021
.
Sagsfremstilling
Det fælleskommunale selskab Naturturisme I/S skiftede i 2020 navn til Geopark Det Sydfynske Øhav og samtidig skiftede organisationens fokus fra varetagelse af en række udviklingsprojekter på turismeområdet til primært at have fokus på ansøgning om certificering som UNESCO Global Geopark.
Ansøgning om UNESCO-certificering skulle oprindeligt have været indsendt 1. november 2019, men bestyrelsen for Geopark Det Sydfynske Øhav besluttede at udskyde ansøgningen til november 2020 da man vurderede at betingelserne for certificering som Unesco Global Partner på daværende tidspunkt ikke var opfyldt. Efterfølgende er det besluttet at udskyde ansøgningen om certificering i yderligere to år.
Udover forberedelse af ansøgning om UNESCO-certificering består opgaverne i Geoparkens sekretariat af færdiggørelse af tidligere igangsatte projekter hvortil der er opnået ekstern finansiering.
Grundlæggende har det vist sig vanskeligere end forventet at nå i mål med geoparkprojektet. Det gælder såvel den fysiske og funktionsmæssige etablering som færdiggørelsen af ansøgningen til UNESCO. For at nå i mål med dette arbejde, er der behov for tilførsel af yderligere økonomi.
Bestyrelsen for Geoparken vurderer, at der vil være et samlet ekstra udgiftsbehov på 1,88 mio. kr. i perioden 2021-2023 med forventet opnåelse af Unesco-certificering medio/ultimo 2023 (evt. ultimo 2022). Disse ekstra udgifter skyldes primært behovet for at kunne fastholde ansættelsen af en medarbejder i yderligere to år samt ekstra udgifter til færdiggørelsen af den strategiske udviklingsplan for geoparken, yderligere hjælp til etablering af geopark-infocentrene samt øvrig bistand til færdiggørelse af Unesco-ansøgning.
Merudgifterne er opgjort til 1,88 mio. kr. såfremt projektet skal lykkes. Da geoparken ikke er etableret endnu, og dermed ikke er i drift, vil det være muligt at omdisponere en del af den nuværende driftsbevilling på årligt 1,1 mio. kr. til ansøgning om Unesco Certificering. Det reelle merudgiftsbehov er således skønnet til 1,02 mio. kr.
| Vurderet merudgift | Finansiering |
Vurderet ekstraudgifter til etablering af Geopark og Unescoansøgning | 1.880.000 |
|
Andel finansieres af driftsbevilling 2021 |
| 570.000 |
Andel finansieres af driftsbevilling 2022 |
| 270.000 |
|
|
|
Behov for ny ekstra bevilling fra kommunerne |
| 1.020.000 |
|
|
|
I alt |
| 1.880.000 |
Bemærkning til Geoparkens øvrige økonomi:
I 2020 udgør de årlige kommunale bevillinger til geopark sekretariatet 3.780.000 kr. hvoraf de 1.100.000 kr. er relateret til geoparkens drift og det dækker, som tidligere beskrevet, omkostninger til ansættelse af geolog, årlig markedsføring, deltagelse i Unesco netværk, ekstra administration m.m.
Den øvrige basisbevilling fra kommunerne er på ca. kr. 2,7 mio. og skal dække de faste udgifter til blandt andet løn til det faste personale, husleje og administration samt medfinansiering af nye projekter.
Sekretariatets øvrige projektansatte medarbejdere finansieres gennem indtægtsdækket arbejde i projekter. En udfordring for sekretariatet er dog, at timerne til indtægtsdækket arbejde er reduceret voldsomt grundet disponering af arbejdstid forbundet med etableringen af geoparken, specielt for 2020. Det er derfor en udfordring at generere de nødvendige indtægter til at dække sekretariatets samlede omkostninger og situationen er på sigt ikke holdbar.
Svendborg Kommune har siden de første planer om at søge certificering hos UNESCO opstod i 2017 ydet en række drifts- og anlægsbevillinger til hhv. Naturturisme I/S og Geopark Det Sydfynske Øhav med henblik på at understøtte og forberede ansøgningen om certificering hos UNESCO. I vedlagte ”Bilag 1 – Bevillinger vedr. UNESCO Geopark Det Sydfynske Øhav” er der redegjort for de bevillinger, der er givet siden 2017.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Efter Geoparkens nye vedtægter opgøres ejerandelene hvert år efter befolkningstallet i kommunerne ved begyndelse af oktober kvartal året før. Ejerandelene for 2020 var således:
- Svendborg Kommune 45,42 %
- Faaborg-Midtfyn Kommune 40,16 %
- Langeland Kommune 9,74 %
- Ærø Kommune 4,68 %
Ændringen i ejerandelene for 2021 forventes at være marginale.
Svendborg Kommunes andel af det ekstra driftstilskud på 1.020.000 kr. vil således udgøre 463.284 kr. ved en ejerandel på 45,42 %
CO2-Konsekvensvurdering
Bevillingen skønnes ikke at medføre øget emission af CO2.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Indstilles.
Punkt 9 Orientering
+Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Intet.