Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Dagsorden godkendt. Jørgen Lundsgaard var fraværende.
Punkt 2 Koncernrapport pr. 31. marts 2022
+Beslutningstema
Orientering om det forventede regnskab 2022 på baggrund af koncernrapporten pr. 31. marts 2022, tillægsbevilling samt status på budgetforlig 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At rapporten tages til efterretning
- At udvalgene generelt udviser tilbageholdenhed og i tråd med rammestyringen fører en stram økonomistyring med henblik på at overholde kommunens serviceramme, så der frem mod budgetopfølgningen pr. 30. juni iværksættes tiltag til forbedring af det forventede regnskabsresultat.
- At nettoprovenuet vedr. tillægsbevilling på 0,8 mio. kr., når der ses bort fra overførsel at 1,7 mio. kr. fra 2022 til kommende år, reserveres til finansiering af udfordringer ifm. regnskabsafslutningen.
Sagsfremstilling
Det forventede regnskab for 2022 opgjort pr. 31. marts 2022 er naturligt forbundet med usikkerhed bl.a. som følge af det er først på året, samt evt. afledte konsekvenser af krigen i Ukraine.
Forventet regnskab 2022 jf. koncernrapport 31. marts 2022 efterlever ikke den økonomiske målsætning for så vidt angår overholdelse af servicerammen, samt et ordinært resultat på minimum 170 mio.kr.
Serviceudgifterne udviser et merforbrug på 69 mio.kr. i forhold til vedtaget budget (servicerammen) og et merforbrug på 33,8 mio.kr. i forhold til korrigeret budget (efter overførsler fra 2021 og reduktion med 25 mio.kr.). Inden for servicerammen er der områder, der er økonomisk udfordret, mens andre områder forventer mindreforbrug.
For serviceudgifterne er myndighedsbudgettet på det specialiserede socialområde yderligere presset med 13,4 mio. kr., (4,9 mio. kr. når merindtægt særligt dyre enkeltsager under overførselsudgifter medregnes. Vedr. familieafdelingen under Børn- og Ungeudvalget forventes en merudgift på 8,6 mio. kr. (4,3 mio. kr. når merindtægt særlig dyre enkeltsager under overførselsudgifter medregnes.
Det forventede regnskab vedr. serviceudgifter udviser en merudgift på 33,8 mio. kr. ift. korr. budget 2022. Heri indgår merudgifter vedr. Covid-19 på 4,1 mio. kr.
I forbindelse med koncernrapporten pr. 31.3.2022 vil der blive rejst en fælles tillægsbevillingssag, som medfører et provenu på 2,5 mio. kr., hvoraf 1,7 mio. kr. vedr. kollektiv trafik. Vedr. kollektiv trafik blev der overført 3 mio. kr. fra 2021 til at imødekomme udfordringen ved den indarbejdede besparelse på området, frem mod 2024, hvor kørselsopgaven skal genudbydes. Der søges i forbindelse med koncernrapporten om en overførsel af de 1,7 mio. kr. i 2022 med 1 mio. kr. i 2023 og 0,7 mio. kr. i 2024, hvorefter mindreforbruget i 2022 vil gå i nul.
Det resterende mindreforbrug på 0,8 mio. kr. vedrører tilretning vedr. renter, lån og deponering. Herudover indgår en række bevillingsomplaceringer, som er neutral på kassen. Direktionen anbefaler at nettoprovenu vedr. tillægsbevilling på 0,8 mio. kr. reserveres til finansiering af udfordringer ifm. regnskabsafslutningen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag.
CO2-Konsekvensvurdering
Ej vurderet
Sagen afgøres i
Økonomiudvalg
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Godkendt.
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende.
Punkt 3 Anlægsseminar 26. april 2022
+Beslutningstema
Opsamling fra kommunalbestyrelsens anlægsseminar 26. april 2022, samt information vedr. stigende anlægspriser
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At der ikke afsættes en anlægspulje som følge af stigende priser i 2022, men at stigende anlægsudgifter finansieres /prioriteres inden for rammen af budgetlagte anlægsprojekter/puljer. Håndtering af stigende priser i 2023 og frem afventer kommende kommuneaftale og indgår i de politiske budgetforhandlinger efter sommerferien.
- At det periodiserede anlægsbudget 2023-2026 drøftes.
- At opfølgning på anlægsseminar tages til efterretning.
- At omfang af nye temaer/ønsker til anlægsbudgettet 2022-26 begrænses i videst muligt omfang.
Sagsfremstilling
Stigende anlægspriser:
Økonomiudvalget besluttede på mødet den 22. marts 2022 at udsætte afsættelse af pulje til imødegåelse af stigende anlægspriser. Udsættelsen skal ses i sammenhæng med at Venstre til samme møde havde fremsendt forslag om, at der til anlægsseminar 26. april 2022 udarbejdes opgørelse over prisudviklingen for planlagte og budgetlagte anlægsprojekter i 2022 og 2023.
I vedlagte notat er kort redegjort for de stigende anlægspriser, samt muligheder for imødegåelse af de store prisstigninger. Direktionen anbefaler, at der ikke afsættes en anlægspulje som følge af stigende priser i 2022, men at stigende anlægsudgifter finansieres /prioriteres inden for rammen af budgetlagte anlægsprojekter/puljer. Håndtering af stigende priser i 2023 og frem afventer kommende kommuneaftale og indgår i de politiske budgetforhandlinger efter sommerferien.
I Venstres forslag indgik desuden et ønske om status på igangværende udskiftning af tag på Hudes Pakhus. Til orientering kan det oplyses, at Teknik- og Miljøudvalget på mødet den 5. maj 2022 har fået en orientering herom, hvortil der henvises.
Opsamling fra anlægsseminar 26. april 2022:
På anlægsseminaret den 26. april 2022 fik Kommunalbestyrelsen en status på anlægsbudgettet 2022-2026, samt forslag til et periodiseret anlægsbudget 2022-2026 ud fra, hvad det er muligt at realisere i 2023-2026. Periodiseringen medfører, at der flyttes 35,8 mio. kr. fra 2023 til 2024-26.
Direktion anbefaler, at den ændrede periodisering af anlægsbudget 2023-2026 indarbejdes i det tekniske budget 2023-26. Ændringer fremgår af vedlagte bilag.
Set i lyset af et øget pres på anlægsrammen på landsplan og for Svendborg Kommune anbefaler direktionen, at omfang af nye temaer/ønsker til anlægsbudgettet 2022-26 begrænses i videst muligt omfang.
I anlægsseminaret indgik gruppedrøftelser vedr. rammer og principper for følgende fokusområder: pres på anlægsområdet vs. kommunens likviditet, håndtering af de stigende anlægspriser, facilitetsprocessen på kultur- og fritidsområdet., samt gruppedrøftelser vedr. prioritering af nuværende og nye anlægsprojekter.
På anlægsseminaret blev der efterlyst en status på Økonomiudvalgets tilkendegivelser fra mødet den 18. januar, hvor udvalget drøftede behovet for økonomisk råderum. I vedlagte bilag er der givet en status herpå.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ændringer til anlægsbudget 2023-2026 medfører, at der overføres 35,8 mio. kr. fra 2023 til efterfølgende år.
CO2-Konsekvensvurdering
Ej vurderet
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Godkendt.
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende.
Punkt 4 Finansiering af nye anlægsprojekter
+Beslutningstema
Reduktion/udskydelse af anlæg i perioden 2022 – 2026, for finansiering af nye anlægsprojekter.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kommunalbestyrelsen:
- At anlægsbudget i perioden 2022 – 2026 reduceres med minimum 50 mio. kr.
- At der gives en tillægsbevilling vedr. ændringer til anlægsbudget 2022
- At ændringer til anlægsbudget 2023-26 indarbejdes i det tekniske budget 2023-26.
Sagsfremstilling
I 2022 er bevilget nye anlægsprojekter til: Nye dagtilbudspladser, Plejecenter Bryggerlunden, Udbygning af vuggestuepladser, Nyt Thurø Børnehus, Kernehuset og Udbygning af vuggestuepladser, hvilket udviser et samlet finansieringsbehov på 50 mio. kr.
Med afsæt i konkrete anlæg og anlægspuljer i det korrigerede anlægsbudget 2022 og anlægsbudget 2023-26 har Direktionen udarbejdet et samlet brutto overblik over muligheder for finansiering.
Direktionen har gennemgået og drøftet konsekvenserne ved helt eller delvis stop / udskydelse for de enkelte projekter/puljer, og fremlægger et samlet finansieringsforslag på minimum 50 mio. kr. jævnfør vedlagt bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Likviditetsbehov på 50 mio. kr. for givne anlægsbevillinger udlignes.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Udsat.
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende
Punkt 5 Svendborg Kommunes demografimodeller
+Beslutningstema
Orientering om statslig kompensation for kommunernes demografiske udgiftspres.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget fik på mødet den 19. april 2022 forelagt en beskrivelse af kommunens demografimodeller.
Økonomiudvalget besluttede på mødet, at modellerne udsendes til fagudvalgene og administrationen anmodes om at belyse omfanget af den statslige kompensation for demografiudviklingen. Sagen forelægges herefter igen for udvalget.
Fagudvalgene har på møderne primo maj fået forelagt deres respektive demografimodeller, og i vedlagte notat, er kort beskrevet omfanget af den statslige kompensation.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ej relevant
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Godkendt.
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende
Punkt 6 Udbud af Svendborg Kommunes daglige bankforretninger
+Beslutningstema
Indgåelse af aftale med pengeinstitut om kommunens daglige bankforretninger fra 1. november 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller,
at administrationen bemyndiges til at forhandle og borgmesteren til at indgå aftale om kommunens daglige bankforretninger fra 1. november 2022 gældende for 4 år med yderligere option for 2 x 1 år med et pengeinstitut.
Sagsfremstilling
Kommunens aftale med Danske Bank, om håndtering af de daglige bankforretninger er i praksis udarbejdet som en løbende aftale, med 9 måneders opsigelse. Aftalen er opsagt til den 31. oktober 2022.
Der indhentes 5 tilbud under henvisning til Udbudslovens §193. Der har været afholdt dialogmøder med de 5 pengeinstitutter.
Tilbudsmaterialet forventes udsendt til de 5 pengeinstitutter den 23. maj 2022, og tilbud skal være afgivet inden den 23. juni 2022.
Ny aftale forventes indgået ultimo august 2022 med det pengeinstitut, der samlet set tilbyder den økonomisk mest fordelagtige aftale.
Ved vurdering af den samlede økonomi i tilbuddet indgår kommunens løbende likviditetsflow (ekskl. kapitalplejeaftaler). Dette indebærer samtidig et kreditmaksimum til dækning af likviditetsudsving omkring månedsskifte.
I forhold til KL’s governanceprincipper indarbejdes følgende i den kommende bankaftale:
- Der indarbejdes krav om, at banken skal leve op til alle 8 governanceprincipper, som skal sikre, at Kommunens kommende bank udviser samfundsansvar og opretholder en sund virksomhedskultur.
- Der indsættes i kontrakten et gensidigt opsigelsesvarsel på 9 måneder. Det lange varsel er begrundet i, at gennemførsel af et nyt udbud og skift af bank er en omfattende proces. Kontrakten kan desuden opsiges uden varsel i tilfælde af væsentlig misligholdelse.
- Der indsættes i kontrakten, at relevante forhold om banken (herunder eventuelle hvidvaskningssager) er et fast punkt på dagsorden på statusmøder, og banken underretter Kommunen, såfremt der opstår væsentlige forhold - dermed overholder bankerne anbefalingen om løbende rapportering.
- I kontrakten pålægges banken ikke bod ved bankens manglende overholdelse af rapporteringsforpligtelsen, og banken er ikke forpligtet til at dække Kommunens udgifter i forbindelse med vurderingen af bankernes dokumentation for self-cleaning. I stedet indsættes der i kontrakten mulighed for opsigelse samt ophævelse og eventuel senere udelukkelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Med det nuværende renteniveau vurderes det, at udgiften til renter og gebyrer skønsmæssigt vil udgøre knap 1,5 mio. kr. over en 4-årig periode.
CO2-Konsekvensvurdering
Ej relevant
Lovgrundlag
Udbudsloven - lov nr. 1564 af 15. december 2015.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Godkendt.
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende
Punkt 7 Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. Lånegaranti
+Beslutningstema
Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. har ansøgt Svendborg Kommune, om kommunegaranti for Byggekredit / lån på i alt 11,175 mio. kr.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kommunalbestyrelsen:
- At der stilles kommunegaranti for Byggekredit / lån på i alt 11,175 mio. kr. til Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. til anlægsinvesteringer i 2022.
- At der i givet fald efter gældende praksis opkræves garantiprovision, som for nærværende udgør 0,75 % årligt af restgælden 31.12.
Sagsfremstilling
Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. har 10. maj 2022 ansøgt Svendborg Kommune, om kommunegaranti for optagelse af byggekredit, efterfølgende lån på i alt 11,175 mio. kr. opdelt på:
- 10,475 mio. kr. til anlægsinvesteringer i 2022 til produktions-, distributions- og forbrugeranlæg med en 24-årigt lån og afskrivningsperiode.
- 0,7 mio. kr. til produktions-, distributions- og forbrugeranlæg med en 5-årigt lån og afskrivningsperiode.
Til orientering kan det oplyses, at på Svendborg Fjernvarmes ekstraordinære generalforsamling den 14. april 2011 blev det besluttet, at der såvel fremadrettet som med tilbagevirkende kraft ikke skal indgå omkostninger ved tilslutning til fjernvarmeforsyningen i andelsselskabets egenkapital, hvorfor der over en årrække vil skulle foretages en ekstraordinær nedskrivning af de afskrivningsberettigede anlægsaktiver.
Herved vil fjernvarmens forbrugere få en reduktion i varmeprisen som følge af mindre afskrivning på tidligere anlægsaktiver. Til gengæld vil Svendborg Fjernvarmes behov for lånefinansiering af fremtidige anlægsprojekter øges.
Det er oplyst, at 4.880 forbrugere er tilsluttet Svendborg Fjernvarme A.M.B.A.
Seneste årsregnskab pr. 1.1.2021 - 31.12.2021 udviser:
- Årets resultat efter afskrivninger 0 kr.
- Regnskabsmæssig værdi af anlægsaktiver er steget fra 189,5 mio. kr. i 2020, til 203,2 mio. kr. ultimo 2021.
- Omsætningsaktiver og tilgodehavender er faldet fra 47,9 mio. kr. i 2020, til 34,0 mio. kr. ultimo 2021. Heraf udgør den likvide beholdning 3,3 mio. kr. (38,8 mio. kr. ultimo 2020).
- Egenkapitalen udgør 10,7 mio. kr. ultimo 2021.
- Kortfristede gældsforpligtelser er faldet fra 55,2 mio. kr. i 2020 til 49,5 mio. kr. ultimo 2021.
- Den langfristede gæld er steget fra 171,7 mio. kr. i 2020, til 177,0 mio. kr. ultimo 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Såfremt terminerne på lånet bliver betalt rettidigt, er der ingen direkte økonomiske konsekvenser.
Ud over nærværende ansøgning udgør Svendborg Kommunes garantier for lån til Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. pr. 11.5.2022 ca. 181,2 mio. kr.
Hertil kommer 2 udisponerede byggekreditter på henholdsvis 4 og 16 mio. kr. som udløber 31. maj 2022. Garantierne er ikke søgt forlænget.
Den samlede garanti ved fuld udnyttelse af byggegarantier og nærværende ansøgning på 11,175 mio. kr. udgør således godt 192,4 mio. kr.
Efter gældende praksis opkræves Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. garantiprovision på markedsvilkår svarende til pt. 0,75 % årligt af restgælden pr. 31.12.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1.580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Indstilles.
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende
Punkt 8 Ejerpolitik for de kommunalt ejede forsyningsselskaber
+Beslutningstema
Svendborg Kommunes ejerpolitik for de kommunalt ejede forsyningsselskaber 2022 til 2025.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, om
- Der er områder, som ønskes vægtet anderledes i udarbejdelse af ejerpolitik for 2022 – 2025, i forhold til nærværende ejerpolitik.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommunes Ejerpolitik 2018 – 2021 for de kommunalt ejede forsyningsselskaber, skal ajourføres til ny periode 2022 – 2025.
I den forbindelse fremsender Direktionen nærværende Ejerpolitik 2018 – 2021 til Økonomiudvalget med anmodning om drøftelse og tilkendegivelser på, om der ud over aktuelle redaktioner er områder som ønskes vægtet anderledes.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-04-2022
Sagen forelægges for Teknik- og Miljøudvalget og derefter i Økonomiudvalget igen.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 05-05-2022
Teknik- og Miljøudvalget har drøftet sagen, og anbefaler overfor Økonomiudvalget, at følgende forventninger søges indarbejdet i ejerstrategien:
- Selskabets aktive bidrag til den grønne omstilling, herunder en konkret handleplan for arbejdet med både CO2 reduktion og klimarobusthed.
- En årlig opfølgning på selskabets handleplan for grøn omstilling gennem dialogmøde med kommunen.
- Øget fokus på reduktion af regnvandsbetinget overløb.
- Skovrejsning som led i grundvandsbeskyttelse.
- Samarbejde om formidling målrettet børn og unge.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Godkendt.
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende
Punkt 9 Godkendelse af lejekontrakt for midlertidigt børnehus for ukrainske børn
+Beslutningstema
Godkendelse af lejekontrakt med Svendborg Almennyttige Boligforening for et midlertidigt børnehus for ukrainske børn.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget og Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At administrationen bemyndiges til at indgå en lejekontrakt med Svendborg Almennyttige Boligforening til etablering af midlertidigt børnehus for ukrainske børn med forbehold for, at bygningen kan anvendes til formålet.
Sagsfremstilling
I forbindelse med krigen i Ukraine forventer regeringen p.t., at Danmark vil modtage 100.000 flygtninge fra Ukraine, hvoraf omtrent halvdelen forventes at være børn i dagtilbuds- og skolealderen.
De ukrainske flygtninge placeres af Udlændingestyrelsen i de enkelte kommuner ud fra en fordelingsnøgle, hvor Svendborg i dette tilfælde vil modtage ca. 1.250 personer fordelt på alle aldersgrupper.
Pladsgarantien på dagtilbudsområdet gælder også ukrainske børn, dvs. kommunen er forpligtet til at tilbyde en dagtilbudsplads til ukrainske børn på lige fod øvrige børn. Det er forventningen, at hovedparten af de ukrainske forældre vil søge arbejde og at den del, der evt. ikke går på arbejde vil skulle gå på sprogskole.
Samtidig er antallet af nødvendige pladser på dagtilbudsområdet i forvejen under betydeligt pres på grund af det stærkt stigende antal 0-5 årige i kommunen fra 2022 og fremad, hvilket skyldes tilflytning og et øget antal fødsler. På dagtilbudsområdet er der indtil videre tilvejebragt i alt 318 pladser frem mod 2024 ved at øge antallet af pladser i eksisterende lokaliteter, ved ny- og tilbygninger samt løbende rekruttering til daglejen.
Uagtet disse tiltag er der aktuelt et løbende pres på at kunne overholde pladsgarantien fra måned til måned, og det forventes at der til budget 2023 fremlægges yderligere et anlægstema med henblik på dette. På Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalgets møde d. 4. maj 2022 fremlægges ny ”Børnetalsprognose og kapacitet” samt ”Rammer for en langsigtet kapacitetsplan på dagtilbudsområdet”. Der er ikke taget højde for tilkommende ukrainske børn i disse sager.
Samlet set betyder de eksisterende kapacitetsudfordringer, at der for nuværende kun vil være plads til et fåtal tilkommende ukrainske børn i de almindelige dagtilbud.
Administrationen har derfor vurderet, at der er behov for at etablere et midlertidigt børnehus målrettet særligt ukrainske børn. Der har ligeledes været orienteret om det forberedende arbejde med etableringen i Svendborg Kommunes Ukrainestab.
Der har på den baggrund været dialog med Svendborg Almennyttige Boligselskab om at indgå et lejemål frem til 30. april 2025 på ejendommen Byparken 45, 5700 Svendborg, der tidligere husede det selvejende dagtilbud Børnegården Byparken. Børnegården Byparkens bestyrelse nedlagde sig selv i 2020 og huset står tomt.
Der har sideløbende været en dialog og positive tilkendegivelser fra erhvervslivet omkring forskellige donationer til etablering ude- og indemiljøer i det midlertidige børnehus til ukrainske børn.
Det midlertidige børnehus oprettes under navnet Børnehuset Skovparken og vil organisatorisk høre under dagtilbudsområdet Sundbyøster. Børnehuset kan anvendes til op til 14 vuggestuebørn og 55 børnehavebørn og forventes opstartet ultimo maj 2022.
Lejekontrakten løber til senest ultimo april 2025. Fra januar 2025 er dagtilbud beliggende i det udsatte boligområde Skovparken/Byparken ikke længere omfattet af den nuværende dispensation fra at skulle tilbyde en anden plads uden for området til børn, der anvises plads i området. Svendborg Kommune modtog dispensationen af Børne- og Undervisningsministeriet med virkning fra 1. januar 2020. Der arbejdes derfor på at kunne tilvejebringe plads til de ukrainske børn, der stadig befinder sig i kommunen, inden for den almene dagtilbudsstruktur frem mod 2025.
Da det præcise antal ukrainske børn i dagtilbudsalderen, der ankommer til Svendborg Kommune, ikke kendes vil børnehuset også kunne anvendes som midlertidig buffer for øvrige dagtilbudspladser, hvis der skulle vise sig ikke at være brug for det i fuldt omfang til ukrainske børn. Der vil så vidt muligt blive taget højde for en evt. bufferkapacitet i forbindelse med færdiggørelsen af anlægstemaer til budget 2023.
På grund af de igangværende dialoger med interessenter og samarbejdsparter og tidspres i forhold til etablering fremsendes sagen på en tillægsdagsorden.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det forventes at udgift forbundet med lejemålet er på ca. 0,6 mio. kr. i 2022 stigende til ca. 0,7 mio. kr. i 2023 og 2024 og ca. 0,3 mio. kr. i 2025. Udgifterne indeholder alene husleje, depositum samt de bygningsmæssige driftsudgifter.
Hvis udlejer har udgifter forbundet med indretningen af lejemålet, vil disse udgift blive tillagt huslejen og forøge de årlige udgifter.
Huslejen og de bygningsmæssige driftsudgifter vil indgå under udgifter afledt af Ukraine og finansieringen vil skulle findes i forbindelse med budgetopfølgningen og når kommuneaftalens bidrag til finansiering foreligger medio 2022.
Såfremt pladserne alternativt bruges på almindeligvis, vil finansieringen heraf skulle indgå i forbindelse med budgettema om flere dagtilbudspladser jf. børnetalsprognosen eller findes under den nuværende driftsramme Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget - Dagtilbud.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 04-05-2022
Indstilles og det opfordres til at afsøge mulighederne for et kortere opsigelsesvarsel.
Karl Magnus Bidstrup (A) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 05-05-2022
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen, med bemærkning om, at der opfordres til at afsøge mulighederne for et kortere opsigelsesvarsel.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Indstilles. Liste V var imod, idet man ikke ønsker at indgå en bindende aftale på år og idet man samtidig mener, at der er ledig kapacitet på 3-5 årsområdet andre steder i kommunen.
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende
Punkt 10 Stigende brændstofpriser
+Beslutningstema
Færgerne forventes at overskride brændstofbudgettet for 2022, grundet de stigende brændstofpriser. Udvalget besluttede på mødet den 6/4-22, at indhente høringssvar ved Ø-repræsentanterne, omkring hvilke af de opstillede handlemuligheder der foretrækkes.
Indstilling
Direktionen indstiller til Erhvervs- og Turismeudvalget at pege på hvilke af de mulige handlemuligheder der ønskes iværksat.
Sagsfremstilling
Markedsprisen på marinediesel er steget kraftigt, grundet den nuværende verdenssituation.
Konsekvensen af prisstigningerne er, at der for nuværende forventes et merforbrug vedrørende rederiets brændstofudgifter, på ca. 1,1 mio. kr.
På mødet den 6/4-22 blev fremlagt 4 handlemuligheder, der kan være med til at reducere merforbruget. Handlemulighederne er sendt i høring ved Ø-repræsentanterne, hvis svar er vedlagt i bilag.
Administrationen har udregnet følgende overslag over, hvor meget de enkelte handlemuligheder kan realisere i ekstra indtægter.
1. Sejle langsommere.
Ved at indsætte en ny fartplan, med nedsat fart, kan der opnås en besparelse på Højestene på 130.000 kr. i 2022, når fartplanen træder i kraft pr. 1. september 2022. Det vil ikke være hensigtsmæssigt at iværksætte en ny fartplan hen over sommeren, hvor folk allerede har købt billet til mange af færgernes afgange. For at opnå en besparelse på 1,1 mio. skal der sejles med nedsat fart i 33 måneder.
2. Lade afgange udgå.
Denne handlemulighed vil have den største effekt på Højestene, som har det største brændstofforbrug. Hvis der udtages en rundtur af fartplanen (Svendborg – Skarø – Drejø og retur), kan der opnås en brændstofbesparelse på 1.700 kr. Der skal således udgå 647 rundture, for at opnå en besparelse på 1,1 mio. kr. Der sejles ca. 3034 ture om året. Igen vil det ikke være hensigtsmæssigt at lade afgange udgå hen over sommeren, hvor der er flest gæster og dermed størst billetindtægter.
Hvis man vælger at lade afgange udgå fra 1. september, skal 2/3 af Højestenes afgange udgå for at opnå besparelsen, hertil kommer et ukendt beløb på mistede billetindtægter. Der sejles 974 rundture i perioden 1/9 – 31/12.
3. Indføre brændstoftillæg
For at opnå en ekstra indtægt på 1,1 mio. kan der indføres et generelt brændstoftillæg, tillægget vil gælde for alle priskategorier på alle færger på alle overfarter. Brændstoftillægget vil tidligst kunne træde i kraft pr. 1. juni 2022.
På M/S Helge er der to scenarier. I det ene pålægges der 20 kr. på en voksenbillet og 10 kr. på en børnebillet, hvilket udløser en ekstraindtægt på 300.000 kr. I det andet scenarie pålægger vi 40 kr. på en voksenbillet og 20 kr. på en børnebillet, hvilket udløser en ekstra indtægt på 675.000 kr.
Udregningerne tager udgangspunkt i samme antal besøgende som i 2021.
M/S Helge | Voksen | Barn | Ekstra indtægt |
Nuværende priser | 140 kr. | 70 kr. |
|
Brændstoftillæg 20 kr. og 10 kr. | 160 kr. | 80 kr. | 300.000 kr. |
Brændstof tillæg 40 kr. og 20 kr. | 180 kr. | 90 kr. | 675.000 kr. |
På Højestene og Hjortøboen er der ligeledes opstillet 2 scenarier.
På det ene pålægges der 20 kr. på passagerer og cykler og 40 kr. på alle køretøjer. Dette udløser en ekstra indtægt på 475.000 kr. På det andet pålægges der 30 kr. på passagerer og cykler og 40 kr. på alle køretøjer. Dette udløser en ekstra indtægt på 600.000 kr.
De tre nedenstående tabeller viser: De nuværende priser, priser med brændstoftillæg på hhv. 20 kr. og 40 kr. og priser med brændstoftillæg på hhv. 30 kr. og 40 kr.
Nuværende priser
Højestene og Hjortøboen | Voksen | Barn | Cykel | Køretøj | Køretøj | Køretøj erhverv | Øbo bil |
Ordinære takster 25/6 – 31/8 | 120 kr. | 60 kr. | 25 kr. | 240 kr. | 480 kr. | 110 kr. | 525 kr. |
Landevejsprincip 1/1 – 30/4 og 1/9 – 31/12 | 75 kr. | 35 kr. | 15 kr. | 240 kr. | 480 kr. | 110 kr. | 525 kr. |
Landevejsprincip rest 1/5 – 24/6 | 50 kr. | 25 kr. | 15 kr. | 240 kr. | 480 kr. | 110 kr. | 525 kr. |
Brændstoftillæg 20/40 giver en ekstra indtægt på 475.000 kr.
Højestene og Hjortøboen | Voksen | Barn | Cykel | Køretøj | Køretøj | Køretøj erhverv | Øbo bil |
Brændstoftillæg | 20 kr. | 20 kr. | 20 kr. | 40 kr. | 40 kr. | 40 kr. | 40 kr. |
Ordinære takster 25/6 – 31/8 | 140 kr. | 80 kr. | 45 kr. | 280 kr. | 520 kr. | 150 kr. | 750 kr. |
Landevejsprincip 1/9 – 31/12 | 95 kr. | 55 kr. | 35 kr. | 280 kr. | 520 kr. | 150 kr. | 750 kr. |
Landevejsprincip rest 1/6 – 24/6 | 70 kr. | 45 kr. | 35 kr. | 280 kr. | 520 kr. | 150 kr. | 750 kr. |
Brændstoftillæg 30/40 giver en ekstra indtægt på 600.000 kr.
Højestene og Hjortøboen | Voksen
| Barn
| Cykel | Køretøj | Køretøj 10 m. | Køretøj erhverv | Øbo bil |
Brændstoftillæg | 30 kr. | 30 kr. | 30 kr. | 40 kr. | 40 kr. | 40 kr. | 40 kr. |
Ordinære takster 25/6 – 31/8 | 150 kr. | 90 kr. | 55 kr. | 280 kr. | 520 kr. | 150 kr. | 750 kr. |
Landevejsprincip 1/9 – 31/12 | 105 kr. | 65 kr. | 45 kr. | 280 kr. | 520 kr. | 150 kr. | 750 kr. |
Landevejsprincip rest 1/6 – 24/6 | 80 kr. | 55 kr. | 45 kr. | 280 kr. | 520 kr. | 150 kr. | 750 kr. |
4. Mindreforbrug/tilbageholdenhed på den øvrige del af udvalgets budget
Ved handlemulighed 4 vælger havnen at se tiden an i håb om at brændstofpriserne falder igen og det undersøges om allerede realiseret merforbrug kan opvejes af mindreforbrug på de øvrige poster indenfor havnens budget. Derudover undersøges det om merforbruget kan udlignes eller reduceres via mindreforbrug på øvrige poster indenfor udvalgets samlede budget. Det er administrationens vurdering at denne handlemulighed ikke vil kunne opveje det forventede merforbrug.
Administrationen skal gøre opmærksom på at der allerede er solgt ture til sommerperioden, at der er lavet reservationer til normal takst på alle tre færger, samt at der er trykt materiale med priser og fartplaner til alle færger. Såfremt der kommer ændringer på disse områder, må der påregnes en del administrativt arbejde samt en del henvendelser fra kunderne, hvis planer kommer i klemme. Hertil kommer risikoen for at kunderne bliver væk hvis prisstigningerne bliver for høje og derved opnås der ikke det ønskede resultat.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
1. Sejle langsommere. Kan træde i kraft den 1. september og give en besparelse på 130.000 kr. i 2022.
2. Lade afgange udgå. Kan træde i kraft den 1. september og give en besparelse på 2.000 kr. pr. afgang der udgår, fratrukket manglende billetsalg på pågældende rundtur.
3. Indføre brændstoftillæg. Kan træde i kraft den 1. juni og forventes at give en merindtægt på 1,1 mio. såfremt der ikke er ændringer i antal færgekunder på de tre færger.
4. Merforbruget reduceres via mindre forbrug på øvrige poster indenfor udvalgets samlede budget, hvilket på nuværende tidspunkt findes svært at realisere.
CO2-Konsekvensvurdering
Ved valg af handlemulighed nr. 1 og 2 nedsættes udledningen af CO2
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 04-05-2022
Udvalget indstiller, at der indføres følgende brændstoftillæg:
- Helge: 40/20 kr.
- Højestene og Hjortøboen: 30/40 kr., idet fastboende friholdes.
Udvalget indstiller samtidig, at Havnekontoret bemyndiges til at afvikle brændstoftillægget i takt med at brændstofpriserne normaliseres.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Indstilles. Liste Ø var imod, idet man er utilfreds med at ETU droppede at reducere hastigheden på Højestene. Det kunne have afværget en del af de ekstra udgifter til stigende diesel udgifter. Nu bliver hele udgiften væltet over på taksten, det finder liste Ø er uansvarligt. Vi burde reducere efterspørgslen på diesel i stedet. Reelt set hjælper vi Putin med at holde diesel priserne op!
Liste Ø vil foreslå, at der som minimum indføres nedsat hastighed fra september, så vi hurtigst muligt kan få taksterne ned og undgå kæmpe ekstraregninger.
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende
Punkt 11 Ekstraordinær takststigning
+Beslutningstema
Forslag til udmøntning af Erhvervs- og Turismeudvalgets andel af reduktion af servicerammen for 2022 og for at imødekomme stigende udgifter på havnens område
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget tager stilling til hvilke ekstraordinære takststigninger med virkning pr. 1. juni 2022, der udpeges til endelig godkendelse af Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har vedtaget, at der skal findes reduktioner på servicerammen for 2022 for samlet 25 mio. kr., hvoraf Erhvervs- og Turismeudvalget andel udgør 240.000 kr.
Svendborg Havn oplever stigende udgifter. Dette skyldes bl.a. en indeksregulering på 5,07% vedr. driftskontrakten med Hede Danmark angående standardpleje af havnens områder og en ny fastprisaftale med SEF i 2022, som har betydet en stigning på 44% i forhold til aftalen for 2020-2021. Indeksreguleringen medfører en stigning på ca. 11.000 kr. og fastprisaftalen medfører en mindre indtægt på 37.356 kr. Disse stigninger tager reguleringen af taksterne i budgettet for 2022 ikke tager højde for.
For at imødekomme stigningerne og krav til reduktion i servicerammen foreslås en ekstraordinær stigning i taksten på salg af el og taksten for gæstesejlere i alle kommunes havne.
Svendborg Havn viderefakturerede i 2021 i alt 281.930 kWh til erhvervshavnens kunder og en ekstraordinær takststigning på 1 krone pr. kWh vil kunne imødekomme Erhvervs- og Turismeudvalgets andel af reduktionen i servicerammen.
Havnen har til dato solgt 33.487 kWh, og ved et tilsvarende salg som i 2021 vil en ekstraordinær takststigning på 1 krone pr. kWh medføre en ekstra indtægt på 248.443 kr.
Til sammenligning ville taksten, hvis den fulgte stigningen på de 44 % jf. fastprisaftalen, skulle ligge på 5,47 kr. pr. kWh
Svendborg Havn vil kunne opnå flere indtægter ved at hæve taksten for gæstesejlere.
Svendborg Havn havde i 2021 18.447 overnattende gæstesejlere fordelt på alle havnene.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Takststigningen på 1 kr. pr. kWh vil, hvis Svendborg Havn viderefakturerer sammen antal kWh som i 2021, medføre en merindtægt på 248.443 kr. såfremt takststigningen træder i kraft 1. juni 2022.
Ny takst: | Fremskrevet med: | Merindtægt |
4,85 | 1,00 kr. | 248.443 kr. |
5,47 | 1,62 kr. (44%) | 402.477 kr. |
Ud af de 18.447 gæstesejlere i 2021 overnattede de 200 i perioden januar- april. De udgår derfor, da takststigningen først vil kunne træde i kraft pr. 1. juni 2022.
En stigning i taksten for overnattende gæstesejlere vil, under forudsætning af at lystbådehavnene i perioden 1. juni 2022 til 31. december 2022 får samme besøgstal som i 2021, medføre følgende merindtægt:
Tillæg til taksten | Antal gæster | Merindtægt |
5 kr. | 18.247 | 91.235 kr. |
10 kr. | 18.247 | 182.470 kr. |
20 kr. | 18.247 | 364.940 kr. |
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Kommunens budget- og regnskabsregulativ
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 04-05-2022
Udvalget indstiller følgende tasktstigninger:
- 1,62 kr./kwh
- 20 kr. for overnattende gæstesejlere.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Indstilles.
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende
Punkt 12 Svendborg Kommunes høringssvar til de statslige vandområdeplaner 2021-2027
+Beslutningstema
Miljøministeriet har sendt vandområdeplanerne for perioden 2021-2027 i offentlig høring frem til juni 2022. Administrationen har udarbejdet et høringssvar til vandområdeplanerne. Svendborg Kommunens høringssvar skal godkendes, og det skal godkendes, at høringssvaret sendes til Miljøstyrelsen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalg og Kommunalbestyrelse anbefales,
- at Svendborg Kommunes høringssvar til de statslige vandområdeplaner 2021-2027 godkendes og sendes til Miljøministeriet.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommunens høringssvar
Miljøministeriet har den 22. december 2021 sendt et forslag til vandområdeplaner for tredje planperiode (2021-2027) i offentlig høring i seks måneder. Fristen for at indsende høringssvar er den 22. juni 2022.
Administrationen har udarbejdet et høringssvar til vandområdeplanerne for planperioden 2021-2027, jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Svendborg Kommunes høringssvar til de statslige vandområdeplaner 2021-2027). Høringssvaret indeholder både politiske og tekniske elementer. Men det er primært af teknisk karakter med fokus på indsatser supplerende indsatser, dog gør det også opmærksom på, at staten skal sikre, et økonomiske grundlag, der gør det muligt for kommunerne at gennemføre de konkrete indsatser.
Baggrund for vandplanerne
Formålet med vandområdeplanerne er at sikre god tilstand i Danmarks kystvande, søer, vandløb og grundvand i overensstemmelse med EU's vandrammedirektiv.
Planerne skal informere om statens planer for forbedring af miljøtilstanden i de konkrete vandforekomster. Vandområdeplanerne indeholder også et indsatsprogram der beskriver de nødvendige foranstaltninger til at nå den ønskede miljøtilstand, samt en tidsplan for indsatserne. Vandområdeplanerne skal også indeholde oplysninger om administrative forhold, resultaterne af basisanalysen, hvor den nuværende tilstand beskrives, miljømål, beskyttede områder, indsatsprogrammer, inddragelse af offentligheden og overvågning. Vandområdeplanerne er således de samlede planer, der skal forbedre EU landenes vandmiljø.
Vandområdeplanerne 2021-2027 udgør en opdatering og videreførelse af de to tidligere vandområdeplaner, der gjaldt i perioderne 2009-2015 og 2015-2021. Opdateringen bygger på et nyt vidensgrundlag udviklet i samarbejde med nationale forskningsinstitutioner og rådgivere.
Det samlede høringsmateriale kan ses på miljøministeriets hjemmeside.
Indsatser i Svendborg Kommune
Det er staten, der er vandplanlægningsmyndighed, men kommunerne har ansvaret for at udmønte dele af indsatsprogrammet. I vandområdeplanen er der opstillet mål for, hvordan miljøtilstanden skal være i områdets søer, vandløb, kystvande og grundvand. Desuden indeholder vandområdeplanen et indsatsprogram som beskriver, hvilke indsatser og virkemidler, der kan bruges til at nå målet, jævnfør bilag 2 (Bilag 2. Liste med indsatser der ifølge de nye vandområdeplaner skal udføres i Svendborg Kommune). Det vil sige konkrete indsatser i søer og vandløb, etablering af vådområder, lavbundsprojekter og skovrejsning samt indsatser i forhold til punktkilder. Indsatser i forhold til punktkilder kan eksempelvis være i forhold til renseanlæg, regn betingede udledninger fra overløb og ikke kloakerede ejendomme i spredt bebyggelse.
Det fremadrettede arbejde
Når udkastet til Svendborg Kommunes høringssvar er godkendt i Kommunalbestyrelsen sender administrationen det til Miljøministeriet, hvor det vil blive taget med i det fremadrettede arbejde med de nye vanområdeplaner. Administrationen forventer at de endelige planer offentliggøres december 2022.
På et udvalgsmøde senere på året vil Teknik- og Miljøudvalget blive fremlagt en status for Svendborg Kommunes indsatser i henhold til den gældende vandområdeplan frem til udgangen af 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
EU og staten finansierer de kommunale udgifter til administration af vandplanindsatsen, herunder forundersøgelser, rådgivning og anlægsarbejder. Staten dækker også eventuelle udgifter til erstatning til lodsejere. Det nødvendige myndighedsarbejde i forbindelse med gennemførelse af indsatserne kompenseres i princippet via DUT.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
EU's vandrammedirektiv
Lov om vandplanlægning
Bekendtgørelse om vandområdedistrikter og hovedvandoplande og grundvand
Bekendtgørelse om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster
Bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter
Bekendtgørelse om overvågning af overfladevandets, grundvandets og beskyttede områders tilstand og om naturovervågning af internationale naturbeskyttelsesområder
Bekendtgørelse om indholdet af vandområdeplaner
Bekendtgørelse om basisanalyser
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 05-05-2022
Indstillingen godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Indstilles.
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende
Punkt 13 Orientering
+Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022
Borgmesteren orienterede om møde med Ærø om den fremtidige færgebetjening af Ærø.
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende