Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Godkendt.
Punkt 2 Budgetforlig 2013. Status december 2012
+Beslutningstema
Orientering om status på det indgåede budgetforlig for 2013
Sagsfremstilling
I vedlagte bilag er der opstillet en oversigt over initiativer og hensigtserklæringer med ansvarsfordeling, tidsfrister og status for opfølgning. I oversigten er fokuseret på initiativer på driftssiden, hvorimod tiltag på anlægssiden, som udgangspunkt kommenteres i den løbende økonomirapportering.
I oversigten er medtaget tiltag, der indgik i budgetforliget for 2012, og som pt. ikke er afsluttet.
Økonomiske konsekvenser
Fremgår af budgettet for 2013
Indstilling
Direktionen indstiller,
· at oversigten tages til efterretning
· at oversigten næste gang forelægges Økonomiudvalget den 21. maj 2013 i forbindelse med økonomirapporten for januar kvartal 2013
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Til efterretning.
Punkt 3 Budget 2013 - Service og Økonomi
+Beslutningstema
Orientering om Service og Økonomi – budget 2013.
Sagsfremstilling
Fra Økonomi og Indkøb foreligger udkast til Service og Økonomi - Budget 2013 inkl. udkast til Økonomiudvalgets eget bidrag. Publikationen indeholder generel information om mål og indhold i kommunens opgaver, samt en økonomisk redegørelse på politikområder.
Publikationen trykkes ikke, men offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Til orientering vedlægges endvidere en samlet oversigt over væsentligste takster til Budget 2013 samt kommunens investeringsoversigt 2013-16. Begge oversigter offentliggøres ligeledes på kommunens hjemmeside.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
· Service og Økonomi samt takst- og investeringsoversigt tages til efterretning og offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Til efterretning.
Enhedslisten er ikke en del af budgetforliget og kan derfor på en lang række punkter ikke bakke op om teksterne, det gælder fx bolig på havnen, hotel på Frederiksøen. Der mangler forklaring på hvordan man vil løse den samlede opgave omkring kllimapolitikken og beskrivelsen af at området for 0-2 årige friholdes for besparelser er fejlagtig. Jørgen Lundsgård tilsluttede sig mindretalsudtalelsen fsva. bemærkningerne om havnen.
Punkt 4 Svendborg Kommunes Ejerstrategi 2013 for kommunens selskaber.
+Beslutningstema
Svendborg Kommunes ejerstrategi 2013 for kommunens selskaber.
Sagsfremstilling
Der forelægges nu til godkendelse et revideret udkast til ejerstrategi 2013 for de kommunalt ejede selskaber:
- Svendborg Forsyning A/S
- Svendborg Vand A/S
- Svendborg Spildevand A/S
- Svendborg Affald A/S
- Svendborg Forsyningsservice A/S
- Svendborg Kraftvarme A/S
- Svendborg Vejbelysning A/S
Ejerstrategien ajourføres af den administrative selskabsgruppe og fremlægges én gang årligt til politisk godkendelse.
Byrådet har ikke direkte indflydelse i selskaberne, men vil som ejer kunne øve indflydelse i kraft af ejerskabet.
Økonomiske konsekvenser
Ingen direkte.
Indstilling
Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalget, at:
- Udkast til ejerstrategi 2013 godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Sagen udsættes. På et kommende møde inviteres selskabsbestyrelserne til en drøftelse af forskellige elementer i ejerstrategien.
Punkt 5 Repræsentation i råd, nævn og bestyrelser
+Beslutningstema
Drøftelser angående Svendborg Kommunes repræsentation i råd, nævn og bestyrelser m.v.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommunes byråd udpeger repræsentanter til flere råd, nævn og bestyrelser m.v. En oversigt over disse kan ses på Svendborg Kommunes hjemmeside: http://www.svendborg.dk/byr%c3%a5d+og+politik/andre+udvalg,+r%c3%a5d,+n%c3%a6vn+m-c8-m-c8-
De forskellige råd, nævn og bestyrelser kan opdeles i følgende hovedtyper (er nærmere beskrevet i vedlagte notat):
- Lovgivningsmæssigt bestemt
- Kommunale aftaler/fællesskaber
- Ejer-interesser
- Selvejende institutioner - økonomiske interesser
- Selvejende institutioner - særlige interesser
- Egne institutioner
- Bestyrelser eller lign. hvor der stilles garanti
- Fondsbestyrelser.
Der er fordele og ulemper ved deltagelse i de forskellige råd, nævn og bestyrelser. Nedenfor er forskellige betragtninger oplistet.
- Medlemmet kan få indsigt i institutionen/virksomheden.
- Institutionerne får politikere der kan ”tale” deres sag.
- Habilitet: Spørgsmålet er om politikeren kan være byrådets repræsentant i bestyrelsen? Er politikeren en del af institutionens øverste ledelse, og skal i det tilfælde have fokus på institutionens interesser. Er politikeren så omvendt institutionens repræsentant i byrådet? I forhold til a/s selskaber skal deltagere i bestyrelsen varetage institutionens interesser. Det er situationer, som viser at det er en vanskelig balanceakt for politikere, at fungere som bestyrelsesmedlemmer i selvejende institutioner, hvor der også kan opstå interesse konflikter.
- Tidsforbrug til bestyrelsesarbejdet.
- Der er politisk besluttet en udvalgsmodel med fokus på netværk. Et argument kunne være politisk inddragelse i de formelle råd, nævn og bestyrelser for at understøtte netværkstanken. Dog vil dette give mindre tid til at understøtte netværkstanken i forhold til de uformelle netværk.
- I flere råd, nævn og bestyrelser er der mulighed for udpegning af ikke medlemmer af byrådet. Dette vil aflaste politikernes arbejdspres.
- Ansvarsmæssige aspekter i forhold til de udpegede repræsentanters ansvarspådragelse. (Juridisk belysning fremgår af vedlagte notat).
På mødet foreslås en drøftelse af og beslutning om principperne for udpegning og deltagelse i råd, nævn og bestyrelser mv. Når principperne for udpegning og deltagelse i råd, nævn og bestyrelser m.v. er besluttet, vil konsekvensen af beslutningen efterfølgende blive fremsendt til behandling i Økonomiudvalget.
Spørgsmålet vedrørende antallet af medlemmer i Byrådet vil blive forelagt Økonomiudvalget, når der er truffet endelig beslutning om udvalgsstrukturen - det forventes at blive primo 2013.
Økonomiske konsekvenser
Udpegning til råd, nævn og bestyrelsesposter har som udgangspunkt inden økonomiske konsekvenser for kommunen.
I ganske få tilfælde kan bestyrelsesposterne eller formandsposten være aflønnet. Kommunen har imidlertid ikke et samlet overblik over, hvorvidt der udbetales honorarer, diæter eller lign., idet beslutninger herom som udgangspunkt er overladt til de pågældende organer.
Lovgrundlag
I en række tilfælde hviler den kommunale udpegning på lovgivning.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
a)økonomiudvalget drøfter, hvorvidt der fortsat skal udpeges til de råd, nævn, bestyrelser m.v. som der hidtil har været udpeget til.
b) hvis økonomiudvalget ønsker, at reducere antallet af udpegninger, så anbefales det, at man først og fremmest reducerer på følgende områder:
· selvejende institutioner, hvor kommunen har driftsoverenskomst eller giver driftstilskud. Her kan byrådet under alle omstændigheder udøve indflydelse ved at fastlægge vilkår for det økonomiske tilskud og ved godkendelse af regnskaber
· egne institutioner. Her kan byrådet under alle omstændigheder udøve indflydelse via det almindelige ledelsessystem.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-09-2012
Administrationen anmodes om at udarbejde en oversigt over, hvor de kommunalt udpegede repræsentanter skal være byrådsmedlemmer. Sagen drøftes herefter igen.
Lise-Lotte Tilsted (V) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23-10-2012
Sagen blev udsat. Sagen behandles primo december.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Økonomiudvalget anmoder administrationen om at udarbejde et revideret oplæg, hvor der bl.a. sikres en harmonisering i udpegningerne.
Punkt 6 Opgavefordeling i de politiske udvalg
+Beslutningstema
Beslutning om udvalgenes opgavefordeling.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget besluttede på mødet den 16. juni 2012 en principmodel for udvalgsstrukturen. Den besluttede model består af 5 udvalg + netværk.
Efterfølgende er der arbejdet med forslag til en detaljeret udfyldelse af principmodellen.
Direktionen har arbejdet med flere forskellige modeller for den politiske organisering, men ud fra rammen 5 udvalg + netværk anbefaler direktionen én model. Modellen understøtter de demokratiske hensyn, idet den gør det gennemskueligt for borgerne/erhverslivet, hvor de skal gå hen for at komme i kontakt med den rette politiker. Endvidere understøtter denne model synergi og sammenhæng i de enkelte politiske udvalg. Den samler opgaver således at opgavemæssige gråzoner mindskes og der er en fordeling af opgaverne i udvalgene, som sikrer balance i tyngden af opgaver.
I vedlagte bilag er den nuværende politiske organisering og forslag til ny politisk organisering illustreret. Endvidere er de hensyn, som direktionen har lagt til grund, beskrevet og der er kommenteret samt vurderet på forslag til ny politisk organisering. Ligeledes er der i vedlagte bilag valgt også at beskrive andre modeller og betragtninger, som har været i spil, men som grundlæggende vurderes ikke at være fyldestgørende. Dette blandt andet ud fra den betragtning, at den udvalgsmæssige opgavetyngde – ud fra den nuværende kompetencefordelingsplan – ville blive skæv i de enkelte udvalg. Endvidere var der problemstillinger i forhold placering af opgaver, som ikke ville være placeret direkte logisk i forhold til borgernes/erhvervslivets indgang til politikerne (demokratiske hensyn) og opgavemæssige placeringer af opgaver, som ikke ville understøtte de lovgivningsmæssige intentioner.
Indstilling
Direktionen indstiller model 2, som model for opgavefordeling i de politiske udvalg.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Økonomiudvalget besluttede, at der skal arbejdes videre med model 2. Administrationen fremlægger snarest et detaljeret forslag til, hvorledes den endelige politiske struktur kan tilrettelægges med dette afsæt. Økonomiudvalget understreger, at der ikke hermed er taget stilling til den administrative struktur. Udvalget ønsker, at der her udarbejdes forslag til en yderligere udgiftsreduktion på ledelse
Punkt 7 Kodeks for konstituering
+Sagsfremstilling
Økonomi- og Indenrigsministeriet og KL har udarbejdet en publikation vedr. kommunalbestyrelsens konstituering. Publikationen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse om konstitueringsprocesserne i kommunerne efter kommunalvalget i 2009 besvaret af 95 ud af landets 98 kommuner.
Publikationen vedlægges til drøftelse.
Indstilling
Administrationen indstiller at sagen drøftes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Drøftet.
Punkt 8 Ændring af Naturgas Fyn I/S’ vedtægter
+Beslutningstema
Med den seneste ændring af naturgasforsyningsloven er det blevet muligt for fælleskommunale naturgasselskaber som Naturgas Fyn I/S (herefter NGF I/S) at deltage i biogasproduktionsaktiviteter. NGF I/S ønsker derfor at ændre formålsbestemmelsen i selskabets vedtægter, således at det utvetydigt fremgår ,at selskabet kan deltage i disse aktiviteter. Der er tale om ændringer på to punkter:
a. Præcisering af de formålsbestemte aktiviteter
b. Ændring af krav om kontrollerende indflydelse i datterselskaber
Formålet med at ændre kravet om kontrollerende indflydelse i datterselskaber er at skabe mere fleksible rammer for NGF I/S’ deltagelse i biogasaktiviteter i selskaber med andre ejere.
Vedtægtsændringerne fremsendes til godkendelse i Svendborg Byråd.
Sagsfremstilling
Den seneste lovændring i naturgasforsyningsloven, lov nr. 576 af 18. juni 2012, giver de fælleskommunale naturgasselskaber hjemmel til at deltage i biogasproduktionsaktiviteter. Dette aktualiserer behovet for en ændring i NGF I/S’ formålsparagraf, således at det utvetydigt fremgår, at NGF I/S kan deltage i disse aktiviteter.
I henhold til vedtægternes gældende formulering kan NGF I/S kun udøve sine aktiviteter i selskaber, hvis NGF I/S direkte eller indirekte har kontrollerende indflydelse i de pågældende selskaber. Dette krav udgør en hindring for, at Naturgas Fyn-koncernen kan indgå som én af flere samarbejdsparter i forskellige projekter vedrørende biogas mv.
Formålet med de ønskede vedtægtsændringer er derfor at skabe mere fleksible rammer for, at NGF I/S kan deltage i aktiviteter i selskaber med andre ejere, uden at det i den forbindelse er et krav, at NGF I/S har kontrollerende indflydelse i de pågældende selskaber.
De foreslåede ændringer:
Den gældende formålsbestemmelse i NGF I/S" vedtægter har følgende ordlyd:
"§ 2. Formål
2.1. Selskabets formål er inden for den til enhver tid gældende lovgivning at drive virksomhed med køb og salg af naturgas og anden energi samt forestå fordeling og distribution heraf. Selskabet kan endvidere drive virksomhed med beslægtede aktiviteter inden for ovennævnte formål.
2.2. Selskabets virksomhed kan helt eller delvist udøves i et eller flere selvstændige selskaber med begrænset ansvar, hvor selskabet via direkte eller indirekte ejerskab har kontrollerende indflydelse.”
Den foreslåede formålsbestemmelse har følgende ordlyd:
"§ 2. Formål
2.1. Selskabets formål er inden for den til enhver tid gældende lovgivning at drive naturgasforsyningsvirksomhed og virksomhed med nær tilknytning til naturgasforsyningsvirksomhed samt anden virksomhed, som i henhold til lovgivningen kan varetages af kommunalt ejede naturgasforsyningsvirksomheder.
2.2. Selskabets virksomhed kan helt eller delvist udøves i et eller flere selvstændige selskaber med begrænset ansvar, hvori selskabet har direkte eller indirekte ejerandele."
Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske konsekvenser for kommunen.
Lovgrundlag
Det følger af kommunestyrelsesloven § 60 samt af selskabets vedtægter, at vedtægtsændringer skal godkendes af den kommunale tilsynsmyndighed (statsforvaltningen). Endvidere skal væsentlige vedtægtsændringer, herunder ændringer af selskabets formål, godkendes af interessentkommunernes kommunalbestyrelser.
Vedtægtsændringerne har været forelagt Statsforvaltning Syddanmark til forhåndsgodkendelse, og statsforvaltningen har ved brev af 14. september 2012 meddelt sin forhåndsgodkendelse og oplyst, at endelig godkendelse kan ske, når vedtægtsændringerne er godkendt af kommunalbestyrelserne i interessentkommunerne.
Indstilling
Det indstilles, at Økonomiudvalget/byrådet godkender ændringerne i formålsbestemmelsen i NGF I/S’ vedtægter.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Indstilles. Hanne Klit var inhabil og deltog ikke i sagens behandling.
Punkt 9 Regnskabsgennemgang - almene boligorganisationers regnskaber for 2011
+Beslutningstema
Lovgivningen pålægger kommunen at foretage kritisk gennemgang af regnskaber fra de almene boligorganisationer.
Sagsfremstilling
Regnskaber fra de almene boligorganisationer m.v. med udlejningsvirksomhed i Svendborg Kommune skal efter lovbekendtgørelsen forelægges kommunalbestyrelsen til kritisk gennemgang med henblik på at påse, om boligorganisationen og dens afdelingers drift og økonomi er forsvarlig og i øvrigt opfylder de herom gældende regler.
Gennemgangen af regnskaber og revisionsprotokollater viser, at det er udfordrende for de almene boligorganisationer at sikre langsigtet økonomisk balance.
Det er fortsat således, at et flertal af afdelinger i de almene boligorganisationer har god sammenhæng i økonomien og beskedne tab som følge af udlejningssituationen.
Udlejningsproblemer i et afgrænset udsnit af afdelinger og boligtyper synes vanskelige at afhjælpe uden ekstraordinær indsats og midler.
For almene familieboliger med udlejningsvanskeligheder er igangværende helhedsplaner for Hømarken og evt. kommende planer i boligorganisationen BSB-Svendborg væsentlige bidrag i forhold til afhjælpning. Virkningen af disse planer bør følges nøje.
Situationen for ungdomsboligorganisationerne generelt må betegnes som kritisk og langsigtet uholdbar. Situationen vanskeliggøres af, at de uddannelsessøgende har oplevet et stigende udbud af alternative muligheder i andre typer af udlejningsboliger.
Kommunen og ungdomsboligorganisationerne vil, som en naturlig del af styringsdialogen, tage problemstillingen med udlejningsvanskeligheder for ungdomsboliger særskilt op med henblik på fastlæggelse af en overordnet strategi for hele kommunen.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
Almenboligloven, Lovbekendtgørelse om drift af almene boliger mv. og lovbekendtgørelser om drift og tilsyn med ungdomsboliger og ældreboliger.
Indstilling
Det indstilles:
• at byrådet tager regnskabsgennemgangen til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Indstilles.
Punkt 10 Ryttervej nye handicapboliger - godkendelse af skema A
+Beslutningstema
Godkendelse af skema A for nye handicapboliger på Ryttervej.
Sagsfremstilling
Ved budgetforliget for 2012 besluttede Byrådet at reservere 4,284 mio. kr. i investeringsoversigten fordelt over 2013 og 2014 til 10 nye handicapboliger på Ryttervej med tilhørende serviceareal.
Baggrunden for bevillingen var, at en række borgere med handicap har behov for en egnet bolig i Svendborg. Alternativt skal borgerne visiteres til en bolig uden for Svendborg Kommune.
Ventelisten gennemgås løbende. En senere analyse har vist, at ventelisten vokser, og at der derfor er behov for mere end 10 boliger. Analysen viser endvidere, at behovet for boliger er presserende, hvis borgerne på ventelisten skal kunne tilbydes egen bolig i Svendborg.
Boligerne kan opføres på et areal ved Ryttervej 51, og der kan dermed opnås en synergi mellem de nye og de eksisterende boliger på Ryttervej 51.
De eksisterende boliger er 69 kvadratmeter, og det foreslås, at de nye boliger bygges i samme størrelse.
BSB Svendborg ejer de eksisterende boliger på Ryttervej, og for at også på boligdriften at opnå driftsoptimering vil det være hensigtsmæssigt at anmode BSB Svendborg om også at opføre boligerne, og om at DOMEA står for gennemførelsen af såvel boliger som serviceareal.
Det forventes, at Folketinget i oktober 2012 nedsætter den kommunale grundkapital fra 14 til 10 %. En sådan reduktion kan finansiere to ekstra boliger, således at der i alt opføres 12 nye boliger.
Maksimumsbeløbet stiger i 2013 med en øget grundkapital og lånoptagelse til følge. Grundet konjunkturerne inden for byggebranchen forventes byggeriet alligevel at kunne holdes inden for rammerne af skema A.
Da behovet for boliger er øget og behovet er akut anbefaler administrationen, at processen fremskyndes ved, at Byrådet bemyndiger Borgmesteren til at godkende skema B og det endelige projekt, såfremt dette kan ske inden for rammerne af skema A. Hvis rammerne overskrides eller ovennævnte lovforslag ikke vedtages fremstilles sagen for byrådet med 10 boliger.
Boligerne forventes hermed at kunne tages i brug foråret 2014.
Økonomiske konsekvenser
Byrådet afsatte i investeringsoversigten 4,284 mio. kr. til opførelse af 10 nye boliger til mennesker med handicap.
Anskaffelsesøkonomien for 12 boliger med 100 kvadratmeter serviceareal består af budget til boliger og budget til servicearealer
Mio. kr. inkl. moms |
Boliger |
Service |
I alt |
Anskaffelsessum |
18, 158 |
2,193 |
20,193 |
Den kommunale økonomi består en række indtægter og udgifter til såvel boliger som servicearealer.
Mio. kr. eks.kl. moms |
Boliger |
Service |
I alt |
Anskaffelse |
|
1,754 |
1,754 |
Grundkapital 10 % |
1,816 |
|
1,816 |
Grundsalg til boliger |
-0,300 |
|
-0,300 |
Grundindtægt til jordforsyning |
0,300 |
|
0,300 |
Tilskud til serviceareal |
|
-0,480 |
-0,480 |
Inventar (inkl. interne projektomkostninger) |
|
1,100 |
1,100 |
I alt |
1,816 |
2,374 |
4,190 |
Trods et øget antal boliger betyder den reducerede grundkapital, at der kan leveres et mindreforbrug på i alt 0,094 mio. kr. i forhold til bevillingen. Administrationen foreslår, at beløbet tilgår kassen.
Boligers anskaffelsessum på i alt 18,158 mio. kr. finansieres med 2% beboerindskud, 10 % kommunal grundkapital samt et støttet lån på 15,979 mio. kr. svarende til 88 % af den samlede anskaffelsessum.
Med en anskaffelsessum på 18,158 mio. kr. bliver boligafgiften på 1.254 kr. pr kvadratmeter årligt – svarende til en bruttoleje på 7.211 kr. pr måned.
Lovgrundlag
Almenboligloven
Indstilling
Administrationen anbefaler, at Socialudvalget indstiller til Byrådets endelige godkendelse, at
- Anskaffelsessummen for boligerne på 18,158 mio. kr. inkl. moms godkendes
- En grundkapital på 1,816 mio. kr. godkendes, under forudsætning af, at Folketinget vedtager en kommunal grundkapital på 10 %. Forkaster folketinget lovforslaget fremlægges en sag for Byrådet med forslag om, at opføre 10 boliger.
- Der optages et støttet lån på 15,979 mio. kr.
- Boligafgiften på 1.254 kr. pr kvadratmeter årligt godkendes
- Skema A for boligerne godkendes under forudsætning af en beslutning i Folketinget om at sætte grundkapitalen til 10 %
- Anskaffelsessummen for servicearealerne godkendes til 2,193 mio. kr. inkl. moms
- Skema A for servicearealerne godkendes
- Den kommunale udgift for det samlede projekt på 4,190 mio. kr. godkendes
- Anlægsbevillingen på 4,190 mio. kr. frigives pr 1. januar 2013
- Borgmesteren bemyndiges til at godkende skema B for boliger og serviceareal inden for rammerne af skema A for hhv. boliger og serviceareal
- BSB Svendborg anmodes om at opføre boliger, og Domea om at være forretningsfører for opførelse af servicearealerne.
Beslutning i Socialudvalget den 05-11-2012
Indstilles.
Tina Petersen (O) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Indstilles.
Punkt 11 Budget 2013 - Svendborg Kraftvarme A/S
+Beslutningstema
Økonomi
For Svendborg Kraftvarme A/S foreligger der budget for 2013, som er godkendt af selskabets bestyrelse. Svendborg Kommune skal, jf. selskabets vedtægter, godkende taksterne.
Sagsfremstilling
Svendborg Kraftvarme oplever stigende konkurrence på markedet for forbrænding af affald. Dette betyder, at priserne på forbrænding kommer under pres, når de eksisterende kontrakter udløber og skal genforhandles. Dertil kommer, at der også er stigende konkurrence om industriaffaldet.
Taksterne for affald og varme i 2013 er beregnet ud fra en forventning om, at der modtages i alt 43.000 tons affald fra Svendborg og omegns-kommuner, 4.600 tons affald fra markedet og 2.400 tons biomasseaffald. Dette giver følgende takster:
Varmetaksten er fastsat til 324,65 kr. pr. MWh inkl. affaldsvarmeafgift og ekskl. moms. I forhold til 2012 er der tale om et fald på 16,35 kr. pr. MWh. I budgettet er der indregnet en tilbagebetaling af overdækning pr. 31.12.2011, jf. lov om varmeforsyning. Dette er den primære årsag til takstnedsættelsen, idet overdækningen omregnet udgør 13,50 kr. pr. MWh. Resten af takstnedsættelsen kan tilskrives en forventning om et svagt stigende varmesalg i forhold til tidligere år.
Gebyret for affaldsmodtagelse er fastsat til 745 kr. pr. ton affald. Beløbet er inkl. statsafgifter men ekskl. moms. Der er tale om en stigning på 45 kr. pr. ton affald i forhold til taksten for 2012. Prisstigningen skyldes hovedsageligt, at mængden af affald på kontrakt falder, idet en kontrakt med et sjællandsk affaldsselskab bortfalder pr. 30.6.2013. Dette medfører, at der bortfalder 2.500 tons affald. Denne mængde affald kan ikke umiddelbart erstattes, og dermed bliver der færre enheder at dele affaldskundernes andel af de samlede omkostninger ud på.
Endvidere er det kommunale bidrag for garanti på lån forøget.
Særbidrag på stort brændbart affald er uændret 100 kr. pr. ton.
Ovenstående giver et forventet nettoresultat for 2013 på – 472.655 kr. fordelt med – 1.268.651 kr. til varmekunderne og + 795.996 kr. for affaldskunderne. Det budgetterede resultat for varmekunderne svarer til den indregnede overdækning fra 2011.
Energitilsynets udmelding af prisloft for affaldsvarme i 2013 er vedlagt som bilag på sagen.
Der budgetteres ikke med låneoptagelse i 2013.
Udkast til administrationsaftale for 2013 mellem Svendborg Kommune og Svendborg Kraftvarme A/S er vedlagt som bilag. Der er tale om en videreførsel af principperne i administrationsaftalen for 2012. Eneste ændring er, at procentsatsen for garantistillelse er hævet fra ½% til 1%, jf. Svendborg Kommunes budgetforlig for 2013.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Byrådet skal godkende selskabets takster og låneoptagelse, jf. kommunestyrelsesloven og selskabets vedtægter.
Indstilling
Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalget, at:
- Takster for 2013 for Svendborg Kraftvarme A/S godkendes,
- Administrationsaftale for 2012 mellem Svendborg Kommune og Svendborg Kraftvarme A/S videreføres med den anførte ændring vedr. garantistillelse.
Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 10-12-2012
Anbefales. Flemming Madsen (A) og Birger Jensen (V) var inhabile og deltog ikke i sagens behandling.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Indstilles.
Punkt 12 Budget 2013 - Svendborg Affald A/S
+Beslutningstema
Økonomi
Budget for 2013 for selskabet Svendborg Affald A/S, og deraf følgende forslag til takster på affaldsområdet fremlægges hermed til fastsættelse af Byrådet.
Sagsfremstilling
Budget 2013:
Jf. Vedtægterne og kommunens ejerstrategi er budgettet godkendt af selskabets bestyrelse og skal herefter fastsættes af Svendborg Kommune.
Takster 2013:
På baggrund af budgettet for 2013 og den gældende affaldsbekendtgørelse skal der fastsættes takster for affaldsområdet.
Taksten på boligbidraget nedsættes, som følge af, at selskabet fik omklassificeret en del af egenkapitalen som overdækning i regnskab 2011.
Overdækningen, der ultimo 2011 udgjorde 18,6 mio. kr. tilbagebetales over en 3-årig periode med 6,3 mio. kr. i 2013.
For borgere i lejlighed/parcelhus opkræves et boligbidrag på 938 kr. inkl. moms. (1.117 kr. i 2012), der dækker storskraldsordning, adgang til genbrugspladsen, miljøstationer og farligt affald. Herudover opkræves et beløb for afhentning af dagrenovation, der er afhængigt af beholderstørrelsen. For borgere der bor i sommerhus eller på et værelse, er boligbidraget 432 kr. eller 281 kr. inkl. moms (515 kr. og 335 kr. i 2012).
For virksomheder opkræves et administrationsgebyr (i takstbladet kaldet administrationsbidrag) på 450 kr. Det dækker alle ordninger på nær ordning for genbrugsstationen og ordning for dagrenovationslignende affald.
Virksomheder, der tilmelder sig ordningen for genbrugsstation, betaler et slags tilmeldingsgebyr – i takstbladet benævnt ”klippekort” – på 100 kr. pr. kort.
Beløbet dækker udarbejdelse af det kort, virksomheden skal benytte, når de afleverer affald, samt de specifikke administrationsomkostninger, der er til denne ordning. Derudover betales pr. besøg afhængig af type affald og størrelse på køretøj. Taksterne fremgår af takstbladet. Eksempelvis vil et besøg fra en virksomhed, der udelukkende afleverer pap, papir og andet genanvendeligt, alene koste de 100 kr. til ”klippekortet”.
Gebyr for dagrenovationslignende affald for erhverv er den samme som for private
Administrationen har i forbindelse med behandling af budgettet sikret, at
· gældende affaldsbekendtgørelse overholdes,
· udregning af takster er sket med baggrund i budgettet,
· budgetposter for henholdsvis private og erhverv er holdt adskilt, således at der ikke forekommer krydssubsidiering.
Økonomiske konsekvenser
Budgettet vurderes, at overholde "hvile i sig selv" princippet og har ingen økonomisk konsekvens for kommunen.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven.
Affaldsbekendtgørelse nr. 1415 af 12-12-2011
Indstilling
Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalget, at
- fastsættes vedlagte budget og takster for affaldsområdet 2013.
Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 10-12-2012
Anbefales. Flemming Madsen (A) og Birger Jensen (V) var inhabile og deltog ikke i sagens behandling.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Indstilles.
Punkt 13 Budget 2013 - Svendborg Spildevand A/S
+Beslutningstema
Økonomi
Svendborg Spildevand A/S har fremsendt et af bestyrelsen
godkendt budget 2013. Svendborg Kommune er prismyndighed. Taksterne
indstilles, jf. vedtægterne og kommunes ejerstrategi til godkendelse.
Byrådet skal, jf. § 3 i betalingsloven og § 16 i vandsektorloven,
godkende eller afvise de takster, som forsyningsselskabet fremsender (legalitetskontrol) og vedtage evt. lånegarantier.
Sagsfremstilling
Takstgodkendelse:
Takststrukturen er ændret. Der er indført et fast bidrag. Provenuet for fast og variabelt bidrag er fremskrevet med 2%
Det faste bidrag fastsættes til 160 kr. Den variable takst fastsættes til 28,4 kr./m³.
Tilslutningsbidraget stiger i 2013 fra 46.777,89 kr. til 46.945,64 kr.
Særbidrag er fremskrevet med 2%.
Samlet vil takstændringerne for en forbruger med 130 m³ afledt spildevand pr. år opleve en stigning på 2%.
Alle nævnte takster er eksklusiv moms.
Administrationen har i forbindelse med legalitetskontrol påset, at
- Det fra Forsyningssekretariatet udmeldte prisloft er overholdt
- "Hvile i sig selv" princippet er overholdt
- Lovgivning og de øvrige forvaltningsretlige principper er overholdt.
Prisloft:
Forsyningssekretariatet har udmeldt et prisloft for Svendborg Spildevand
A/S på 34,59 kr./m³. Dette omregnes med den solgte mængde i 2011 på 2.737.533 m³ til en indtægtsramme på 94.701.463 kr. Af disse må driftsomkostningerne eksklusiv afskrivninger maksimalt udgøre 41,4 mio. kr. Svendborg Spildevand A/S budgetterer med driftsomkostninger eksklusiv afskrivninger på 37,9 mio. kr.
Prisloftet opdelt på over-/underdækning, investering, rente og drift vurderes derfor overholdt.
"Hvile i sig selv":
Det bærende princip om "hvile i sig selv" er overholdt - dvs. at der over en årrække er balance i forsyningsselskabets regnskab.
Betalingsvedtægt og Spildevandsplan:
Taksbladet overholder strukturen i betalingsvedtægten og de overordnede
rammer i Spildevandsplanen omkring fremtidige investeringer. Der er afsat betydelige beløb til investeringer i nye kloakeringer som følge af de forventede krav i den kommende spildevandsplan inklusiv et mindre efterslæb.
Vejbidrag:
Vejbidrag udgør 8% af anlægsomkostningerne (ekskl. investeringer på renseanlæg).
Investeringer:
Investeringsniveauet er markant øget som følge af gennemførelse af aktiviteter i henhold til:
- Spildevandsplanen, hvor der er afsat 74,9 mio. kr., til realisering af spildevandsplan 2013–2015, inklusiv efterslæb fra nuværende spildevandsplan.
- Vandplaner, hvor der er afsat 79,6 mio. kr. til bassiner og kloakfornyelse i 2013–2015.
- Klimatilpasning og ændret struktur for renseanlæg, hvor der er budgetteret med 17,3 mio. kr. i 2012–2015.
- I overslagsårene 2016-2022 er der fastholdt et højt investeringsniveau.
Låneoptagelse:
Svendborg Spildevand A/S anmoder, jf. forretningsordenens afsnit 13.1 om, at Svendborg Byråd - i egenskab af ejer - godkender låneoptagelse i 2013 til Svendborg Spildevand A/S på 45 mio. kr.
Verserende skattesag:
Der er en verserende skattesag mellem selskaber stiftet i 2007 (herunder Svendborg Spildevand A/S) og SKAT om den skattemæssige værdiansættelse. Falder sagen ud til ugunst for vandsektoren vil det kunne medføre en omfattende skattebetaling med sigende takster til følge.
Implementering af intentionerne i ejerstrategien:
I relation til effektiviseringer er der i Svendborg Spildevand A/S budget fastsat en omkostningsreduktion på 7,6 % fra regnskab 2011 til budget 2013.
Øvrige budgetbemærkninger:
Bestyrelsen har valgt at lånefinansiere en større del af de fremtidige
investeringer frem for på et usikkert grundlag, at sætte taksterne væsentligt op. Bestyrelsen vil med indarbejdelse af den kommende
spildevandsplan (2013) skulle beslutte en ny fremtidig struktur på
spildevandsområdet, og herefter vil der kunne opnås et mere sikkert
billede af den fremtidige omkostningsstruktur, hvilket vil kvalificere
beslutningsgrundlaget for takstplanlægningen.
Økonomiske konsekvenser
For det indregnede lån i budgettet for 2012 på 45 mio. kr. anmodes
Svendborg Kommune om, at stille garanti over for Kommunekredit.
Selskabet betaler herfor til kommunen årligt 1 % af restgælden efter hidtidig praksis.
Lovgrundlag
Byrådet skal godkende selskabets takster og låneoptagelse, jf.
kommunestyrelsesloven.
Området er detaljeret reguleret efter:
Lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber mv., jf.
lovbekendtgørelse 633 af 7. juni 2010 (med ændring v. Lov 718 af 25. juni 2010)
Bekendtgørelse om prisloftregulering mv. af vandsektoren BEK nr. 143 af
9. februar 2010. (med ændring v. BEK 266 af 31. marts 2011)
Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold Lov nr. 469 af
12. juni 2009 (med ændringer senest Lov 484 af 11. maj 2010)
Indstilling
Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalg og Byråd, at
- taksterne, jf. fremlagte takstblad godkendes,
- budgetlagt låneoptagelse på 45 mio. kr. godkendes, og at der stilles garanti herfor.
Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 10-12-2012
Anbefales. Flemming Madsen (A) og Birger Jensen (V) var inhabile og deltog ikke i sagens behandling.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Indstilles.
Punkt 14 Budget 2013 - Svendborg Vand A/S
+Beslutningstema
Økonomi
Svendborg Vand A/S har fremsendt et af bestyrelsen godkendt budget 2013. Svendborg Kommune er prismyndighed. Drifts- og anlægsbidrag indstilles, jf. vedtægterne og kommunes ejerstrategi til godkendelse.
Byrådet skal, jf. § 53 i vandforsyningsloven og § 3 i betalingsloven, godkende eller afvise de takster, som forsyningsselskabet fremsender (Legalitetskontrol) og vedtage evt. lånegarantier.
Sagsfremstilling
Svendborg Vand A/S fremsender anlægs- og driftsbidrag for 2013 til godkendelse.
Taksterne er generelt fremskrevet med 2%.
Anlægsbidrag:
Hovedanlægsbidraget er ændret fra 8.975 kr. i 2012 til 9.007 kr.
Forsyningsledningsbidraget er ændret fra 7.693 kr. i 2012 til 7.722 kr.
Stikledningsbidraget for 40/50 mm ledninger er ændret fra 8.975 kr. i 2012 til 9.007 kr.
I alt stiger det samlede anlægsbidrag fra 25.643 kr. i 2012 til 25.736 kr.
Driftsbidrag:
Årlig afgift pr. husstand er nedsættes fra 627 kr. til 480 kr. i 2012 til kr. pr. bolig pr. år.
Både anlægs- og driftsbidrag er differentierede for forskellige forbrugerkategorier, afhængig af ledningsdimensioner og lejligheder/boligblokke. Der er ikke forskel på tilslutningsbidragene mellem land og by.
Ændringerne sker i forbindelse med indfasning af fast bidrag på spildevand
Vandafgiften er ændret fra 8,33 kr. pr m3 i 2012 til 9,62 kr. pr. m³.
Alle nævnte takster er eksklusiv moms.
Forsyningssekretariatet har udmeldt et udkast til prisloft for Svendborg Vand A/S på 13,96 kr./m³, når indtægten fra statsafgift er fratrukket. Dette omregnes med den solgte mængde i 2011 på 1.977.199 m³ til en indtægtsramme på 39.721.099 kr. Af disse må driftsomkostningerne eksklusiv afskrivninger og 1:1 omkostninger maksimalt udgøre 14 mio. kr.
Svendborg Vand A/S budgetterer driftsomkostninger eksklusiv afskrivninger og 1:1 omkostninger for 13,8 mio. kr. Prisloftet er derfor overholdt. Prisloft opdelt på over-/underdækning, investering, rente og drift, vurderes ligeledes overholdt.
Resultat fra høringssvar til afgørelser om prisloft for 2013 forventes at foreligge i december, men vurderes ikke, at påvirke det fremlagte budget 2013.
Administrationen vurderer, at Vandforsyningslovens bestemmelser er overholdt ved takstbladets godkendelse, og at selskabet samtidig tilgodeser det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip”, dvs. at der over en årrække er balance i forsyningsselskabets regnskab.
Låneoptagelse:
Svendborg Vand A/S anmoder jf. forretningsordens afsnit 13.1 om, at Svendborg Byråd - i egenskab af ejer - godkender låneoptagelse i 2013 i Svendborg Vand A/S på 10 mio. kr.
Verserende skattesag:
Der er en verserende skattesag mellem selskaber stiftet i 2007 (herunder Svendborg Vand A/S) og SKAT om den skattemæssige værdiansættelse. Falder sagen ud til ugunst for vandsektoren vil det kunne medføre en omfattende skattebetaling med sigende takster til følge.
Implementering af intentionerne i ejerstrategien:
I relation til effektiviseringer er der i Svendborg Vand A/S budget fastsat en omkostningsreduktion på 13,8% fra regnskab 2011 til budget 2013.
Økonomiske konsekvenser
For det indregnede lån i budgettet for 2013 på 10 mio. kr. anmodes Svendborg Kommune om at stille garanti over for Kommunekredit. Selskabet betaler herfor til kommunen årligt 1% af restgælden efter hidtidig praksis.
Lovgrundlag
Byrådet skal godkende selskabets takster og låneoptagelse, jf. kommunestyrelsesloven.
Området er detaljeret reguleret efter:
· Bekendtgørelse 173 af 27-02-2012 om prisloftregulering m.v. af vandsektoren (med seneste ændringer)
· Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold Lov nr. 469 af 12. juni 2009 (med seneste ændringer)
· Lov om vandforsyning, § 53.
Indstilling
Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalg og Byråd, at
- Anlægs- og driftsbidrag jf. fremlagte takstblad godkendes,
- budgetlagt låneoptagelse på 10 mio. kr. godkendes, og at der stilles garanti herfor.
Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 10-12-2012
Anbefales. Flemming Madsen (A) og Birger Jensen (V) var inhabile og deltog ikke i sagens behandling.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Indstilles.
Punkt 15 Frigivelse af bevilling til renovering i Christiansminde
+Beslutningstema
Team Park og Vej
Frigivelse af økonomiske midler til renovering af Christiansminde, etape 3.
Sagsfremstilling
Udvalget godkendte på mødet den 13. august 2012 etapeplanen for renovering af Christiansminde.
Etape 1 og 2, der omfatter renovering af den østlige del af Christiansminde ved Villa Svea og Tårnborg og området ved Hotel Christiansminde er i hovedtræk afsluttet. Bevoksningen er ryddet og udtyndet, søerne er renset op, og der er nyplantet ved hotellet. Arbejdet afsluttes med græssåning, renovering af stier m.m. i foråret 2013.
Omkostningerne til etape 1 og 2 beløber sig til ca. 1,3 mio. kr., der er finansieret med provenuet fra lejeaftalen med Halberg Investering og rederiet M. H. Simonsen samt fra salget af hotelgrunden.
Herefter resterer etape 3, der omfatter renovering af den midterste del af Christiansminde med Engen, badebroen, legepladsen, færdselsarealerne foran vandmøllen og den vestligste af de store søer. Søen er dog allerede nu oprenset i forbindelse med søerne i etape 1 og 2.
Etape 3 omfatter i hovedtræk følgende:
· Oprensning af sø, ca. 350.000 kr. er udført.
· Reparation af betonmur, brønd og afløb, uforudset udgift fra etape 1-2, ca. 100.000 kr. er udført.
· Renovering af Engen. inkl. befæstelse af indkørslen ca. 300.000 kr.
· Opførelse af ny handicapvenlig badebro ca. 925.000 kr.
· Renovering af stier, trapper, fortov og p-plads ca. 250.000 kr.
· Renovering af beplantning ved legepladsen, kiosk og toiletbygning ca. 150.000 kr.
· Renovering af færdselsarealerne foran vandmøllen med henblik på større trafiksikkerhed og forskønnelse. Der anlægges en lille plads foran vandmøllen samt ny cykelparkering og beplantning. Pergola og gammelt redskabsskur fjernes, ca. 975.000 kr.
· Renovering af legepladsen ca. 200.000 kr.
· Udskiftning af inventar, skilte og belysning ca. 100.000 kr.
Samlet udgift ca. 3.350.000 kr.
Administrationen anbefaler, at etape 3 gennemføres i sin helhed i 2013.
En samlet udførelse af renoveringsprojektet vil betyde en mere effektiv administration af projektet, end hvis arbejdet strækkes over en længere årrække. Samtidig med at enkelte dele af projektet kan udbydes som et samlet udbud, dette vil betyde en besparelse på 150.000 kr.
Gennemførelse af renoveringsprojektet på 1 år vil også betyde færre gener for områdets publikum og inden for en kortere periode give indtryk af et nyt og flottere Christiansminde.
Økonomiske konsekvenser
Til renovering af Christiansminde, etape 3 er der afsat 500.000 kr. årligt i årene 2013-2018 og 350.000 kr. i 2019.
Renoveringsprojektet, der er finansieret af salgsindtægt fra Christiansmindegrunden, medfører ikke ændrede vedligeholdelsesudgifter.
Lovgrundlag
Intet.
Indstilling
Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalget, at
· renoveringsprojektets etape 3 udføres i 2013,
· investeringsoversigtens beløb fremrykkes og frigives i 2013 med i alt 3.200.000 kr.
Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 10-12-2012
Anbefales, idet projekt for renovering af badebro forelægges udvalget på ny.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Indstilles.
Punkt 16 Frigivelse af anlægsmidler til byggemodning 2013 i Tankefuld
+Beslutningstema
POM
Frigivelse af anlægsmidler til byggemodning i 2013 i Tankefuld.
Sagsfremstilling
I lokalplan 540 for nyt boligområde i Tankefuld fastsættes rammerne for vejføringer i området og for udstykning af boligparceller på kommunal ejet jord beliggende nord for Hellegårdsvej.
I 2013 skal byggemodningen af etape 1 færdiggøres med belægninger på veje og stier, beplantning på villaparceller og på fællesarealer. Tankefuld Plads skal undersøges arkæologisk og evt. udgravninger foretages. På pladsen skal der laves stabil bund, så centerparcellerne efterfølgende kan sælges og senere færdiggøres med belægninger, når Johannes Jørgensens Vej forlænges.
Til disse formål søges frigivet 10,32 mio kr. af rådighedsbeløbet på 14,163 mio kr.i budget 2013. Der søges ligeledes overført de på budgettet afsatte 11,678 mio kr. i salgsindtægter fra budgetteret grundsalg i 2013 til budget 2014. Dette begrundes med det svigtende grundsalg i 2012. De 3,843 mio kr. i afdrag på lån til jordkøb søges ligeledes overført til budget 2014.
Økonomiske konsekvenser
Der er i anlægsbudget 2013 afsat et rådighedsbeløb på 10,32 mio kr. eksl. grundsalg og afdrag på lån.
De budgetterede salgsindtægter på 11,678 mio kr. og afdrag på lån på 3.843 i 2013 overføres til 2014.
Lovgrundlag
Planloven
Indstilling
Direktionen indstiller til oversendelse til Økonomiudvalget, at
- der bevilliges og frigives 10,32 mio kr. til færdiggørelse af byggemodning 1. etape i Tankefuld
- der overføres 11,678 mio kr. i salgsindtægter fra grundsalg og 3,843 mio kr. i afdrag på lån til budget 2014
- bevillingen finansieres af rådighedsbeløb på anlægsbudget 2013 for byggemodning af 1. etape.
Beslutning i Udvalget for Kultur og Planlægning den 04-12-2012
Oversendes.
Gert Rasmussen (A) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Godkendt.
Punkt 17 Færgeaftale mellem Ærø og Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Færgeaftale mellem Ærø og Svendborg Kommune.
Sagsfremstilling
Ærø kommune har i forbindelse med deres budgetaftale for 2013 besluttet at lukke deres overfart mellem Marstal og Rudkøbing og i stedet flytte færgen M/F ”Marstal” til ruten Ærøskøbing – Svendborg, således at denne overfart fra primo 2013 betjenes af de 2 tvillingefærger M/F Ærøskøbing samt M/F ”Marstal”.
I Svendborg Kommunes budgetforlig er der afsat en udviklingspulje på 2,0 mio. kr., som foreslås anvendt i nedenstående færgeaftale mellem Ærø og Svendborg Kommunen:
A. Den økonomiske ramme er 2,0 mio. kr.(niveau 2013).
B. Herfra trækkes alle de indtægter, som Svendborg Kommune i dag har fra færgedriften (F.eks. skibs- og vareafgifter, lokaleleje, mistede lejeindtægter ved evt. afgivelse af område til langtidsparkering etc.).
C. Restbeløbet (fratrukket indeværende års aftalte enkeltsags udgifter) (A-B) divideres med antallet af de nuværende afgange mellem Marstal,-Rudkøbing og Ærøskøbing-Svendborg og dette udgør et tilskud pr. afgang udbetales som tilskud til Ærø Kommune.
Svendborg Kommune fraskriver sig fremover alle de tidligere indtægter samt de yderligere indtægter, som de forventede øgede overførelser ville kunne udløse, og giver fremover et kontant tilskud.
Ærø Kommune fastsætter færgens fartplan og takster.
Eventuelle problemer i forhold til støj og deraf nødvendige adfærdsændringer med henblik på at reducere disse, vil blive undersøgt i Svendborg Kommunes Miljø og Teknik afdeling. Alle parter medvirker til at løse et sådant problem.
Herud over er det aftalt, at Svendborg Kommune vil undersøge mulighederne for at anvise langtidsparkering i tilknytning til færgelejet.
Svendborg Kommune kan anvise 1 af følgende 4 parkeringsområder:
1. Parkeringsområdet Havnepladsen ved Skarø / Drejø færgen – 19 pladser.
2. Parkeringsområdet Jessens Mole 7 ved Krøyers Pakhus – 48 pladser.
3. Jessens Mole 13 (tidligere Q8 grund) – 25 mulige pladser.
4.
Nuværende
rutebilstation – skønnet 50 pladser. Kan helt eller delvist stilles til
rådighed for langtidsparkering.
Pladserne på område 1 og 2 er for nuværende disponeret til anden side, hvorfor disse aftaler først skal opsiges.
Pladserne på område 3 og 4 er endnu ikke indrettet til parkering, hvorfor der vil være udgifter til opstregning m.m. tilknyttet. Disse udgifter afholdes af Svendborg Kommune, som kompenseres ved lejeindtægt. P-området ved rutebilstationen vil kunne bringes i anvendelse så snart vejret gør det muligt at gennemføre opstribning (1.april).
Såfremt et af disse områder skal reserveres til ærøfærgernes passagerer og pendlere (evt. også passagerer og pendlere fra Skarø, Drejø og Hjortø ruterne), vil det være nødvendigt, at færgekunderne udstyres med en parkeringstilladelse, som f.eks. kunne udleveres ellers sælges i forbindelse med færgereservationen eller alternativt, at områderne lukkes og indrettes med et elektronisk adgangssystem, som administreres fra rederiet (rederierne). Udgifter til etablering af et elektronisk adgangssystem samt tekniske løsninger er ikke undersøgt.
Umiddelbart vurderes området ved den eksisterende rutebilstation (område 4) hensigtsmæssigt til formålet, da pladsens nuværende anvendelse alligevel ophører, ligesom pladsen allerede er indhegnet og indrettet med bomanlæg. Arealet er dog også under overvejelse til etablering af offentlige p-pladser. Denne sag fremlægges udvalget for miljø og teknik til januar.
Hvad angår de nævnt områder 2,3 og 4 vil disse kunne sælges og indgå i byudviklingen, så snart byrådet har besluttet en udviklingsplan for Svendborg Havn. Disse pladser / områder må derfor anses som midlertidige løsninger.
Havnens 2 offentlige toiletter ved ventesalsbygning er allerede for nuværende under stort pres. Hvorvidt disse toiletter på lang sigt vil være tilstrækkeligt er usikkert, hvorfor det måske kan blive aktuelt at nedlægge bygningens baderum til gæstesejler og tilbyde hele bygningen til færgerne.
Økonomiske konsekvenser
Følgende beløb skal jf. ovenstående færgeaftales pkt. B fratrækkes udviklingspuljens 2 mio.kr.
Anslået skibsafgift MF Ærøskøbing jf. havnens takster 2013 |
kr. 245.000 |
Anslået vareafgift MF Ærøskøbing jf havnens takster 2013 |
kr. 400.000 |
Arealleje opmarchbåse (nuværende areal) |
kr. 17.000 |
Leje af ventesal inkl. Rengøring |
kr. 34.000 |
Mistede lejeindt. P-område (25 pladser – justeres afhængig af løsning / antal) |
Kr. 79.200 |
I alt |
kr. 775.200 |
Lejeværdien af de forslåede 4 parkeringsområder udgør:
Område 1 - Havnepladsen |
kr. 60.192 |
Område 2 - Jessens Mole 7 |
kr. 152.064 |
Område 3 - Jessens Mole 13 - anslået |
kr. 79.200 |
Område 4 - Gl rutebilstation - anslået |
kr. 158.400 |
(Parkeringsudgiften kan evt. også kompenseres med en P-afgift).
Svendborg Kommune / Havn fraskriver sig jf. ovenstående færgeaftale følgende fremtidige indtægter.
Anslået skibsafgift MF Marstal jf. havnens takster 2013 |
kr. 245.000 |
Anslået vareafgift MF Marstal med 50 % gods jf. havnens takster 2013 |
kr. 200.000 |
I alt |
kr. 445.000 |
Endvidere skal der tages stilling til eventuel renovering af havnepladsen.
Indstilling
Direktionen indstiller til oversendelse til Økonomiudvalget, at
· færgeaftalen tiltrædes
· udviklingspuljen fratrækkes et grundbeløb på kr. 775.000 (niveau 2013 inkl. 25 p-pladser) til kompensation for mistede indtægter til Svendborg Kommune. Ærø Kommune udbetales dermed et årligt tilskud på kr. 1.225.000.
· området ved den eksisterende rutebilstation tilbydes Ærø Kommune til langtidsparkering, mod reduktion i det årlige tilskud. Reduktionen udregnes i forhold til antal p-pladser
Beslutning i Udvalget for Kultur og Planlægning den 04-12-2012
Indstillingen tiltrådt dog således, at der arbejdes på at tilvejebringe ca. 15 midlertidige P-pladser på Frederiksøen i stedet for de foreslåede 25.
Udvalget for Kultur og Planlægning bemærker, at aftalen forudsætter 10 daglige dobbeltafgange, dog 9 om søndagen.
Udvalget for Kultur og Planlægning indstiller endvidere til Økonomiudvalget, at dette tilvejebringer finansiering af de afledte anlægs- og driftsudgifter aftalen medfører.
Gert Rasmussen (A) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Godkendt, idet udvalget bemærker, at det samlede tilskud falder, hvis antallet af afgange rduceres. Udgiften til langtidsparkeringen finansieres via puljen.
Enhedslisten ønskede ikke at støtte færgeaftalen, da man ønskede at fremme en løsning med en ren passagerfærge, med fokus på kollektiv trafik og delebilsordning fremfor flere parkeringspladser på havnen
Punkt 18 Egense Forsamlingshus - ansøgning om støtte fra byfornyelsesmidlerne
+Beslutningstema
Team Byggesag
Ansøgning om støtte fra byfornyelsesmidlerne til ombygning og renovering af Egense Forsamlingshus.
Sagsfremstilling
Egense-Rantzausminde Beboerforening har ansøgt Miljø og Teknik om støtte efter byfornyelsesmidlerne til renovering af klimaskærm og forbedret tilgængelighed til Egense forsamlingshus (jf. vedlagte ansøgning).
Egense-Rantzausminde Beboerforening vandt i marts 2012 Lokale- og Anlægsfondens konkurrence om at blive ét af tre forsamlingshuse, der i samarbejde med en udpeget tegnestue skal udvikle et eksempelprojekt over temaet ”Fremtidens forsamlingshus”. I Egenses tilfælde har man valgt at arbejde med følgende temaer for omdannelsen: Øget tilgængelighed, køkkenet som værksted, salen som husets kerne og stedet som udflugtsmål.
Fremtidens forsamlingshus i Egense beskrives som:
- Et samlende sted, der også er en del af Cittaslow-bydelen Tankefuld.
- Et hus der understøtter og fremmer det gode liv og en bæredygtig udvikling i lokalområdet.
- Et moderne hus, der understøtter og udvikler nye kvaliteter sammen med lokale værdier.
- Et hus der danner rammer for nye brugergrupper og nye aktiviteter.
- Et hus der benyttes mere i hverdagene.
- Et hus med øget tilgængelighed, både i hverdage og i weekenden.
- Og endeligt et hus, som med nærheden til Svendborg by, placeringen midt i Tankefuld og op ad det helt særlige naturområde Egense Ås, kan få en ny funktion som bindeled mellem by og land og mellem byliv og bynær rekreation.
Miljø og Teknik har fået tilsendt projektbeskrivelse med tilhørende økonomisk overslag.
Byfornyelsesloven giver kommunen mulighed for at give økonomisk støtte til istandsættelse af bygningens klimaskærm, samt etablering af tilgængelighedsforanstaltninger. Støtten kan udgøre op til 25% af de støtteberettigede udgifter. Staten refunderer efterfølgende 50% af kommunens udgifter. Staten har i 2012 tildelt Svendborg Kommune en økonomisk ramme på 2,6 mio. kr.. Rammen er endnu ikke opbrugt for indeværende år og kan godt rumme projektet vedrørende Egense forsamlingshus
Byfornyelsesmidlerne anvendes i dag primært af bygningsforbedringsudvalget, der via byrådet er bemyndiget til at tildele tilskud til renovering af fredede og bevaringsværdige ejerboliger. Midlerne anvendes ligeledes i sager vedr. bolighygiejne – eksempelvis skimmelsvamp.
Pt. er bygningsforbedringsudvalget ikke bemyndiget til at behandle sager vedrørende forsamlingshuse, hvorfor sagen forelægges for Udvalget for Miljø og Teknik.
Økonomiske konsekvenser
Det er i projektet oplyst at de støtteberettigede udgifter ligger på i alt 2.107.722 kr.
Det vil sige, at Svendborg Kommune har mulighed for at give et tilskud på op til 526.930 kr. Det er herefter muligt at søge refusion på 50% fra staten.
Vi gør opmærksom på, at hvis der opnås støtte til det samme arbejde fra anden side, fonder og lignende, så reduceres det støtteberettigede beløb og dermed kommunens tilskud.
Der søges 263.465 kr. netto fri fra Byfornyelsesrammen. Herefter resterer der ca. 2,3 mio. kr. på rammen.
Lovgrundlag
Lov om byfornyelse og udvikling af byer § 38 a og 38 b. (i daglig tale ”byfornyelsesloven”).
Indstilling
Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalget, at:
- Der bevilges og frigives 263.465 kr. netto fra Byfornyelsesrammen til ombygning og renovering af Egense Forsamlingshus.
Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 10-12-2012
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Godkendt
Punkt 19 Afklaring af depot til vejdrift og vintertjeneste.
+Beslutningstema
Team Park og Vej
Afklaring af depot til vejdrift og vintertjeneste – fremtidig anvendelse af Bodøvej 18.
Sagsfremstilling
I forbindelse med konkurrenceudsættelsen af Entreprenørafdelingen, har den vindende entreprenør ikke ønsket at leje den tidligere materielgård beliggende Bodøvej 18.
Administrationen har derfor set på mulighederne for fremtidig brug af Bodøvej 18. Ligeledes er der set på løsningsmodeller i forhold til de udfordringer, vejdriften og vintertjenesten i øvrigt fik som konsekvens af konkurrenceudsættelsen. Der er også set på, om nogle af funktionerne i Beredskabet/Brandskolen kan flyttes til Bodøvej 18 og dermed aflaste eller erstatte Brandskolen på Poul Smeds Mose eller beredskabsdepotet på Fruerstuevej.
Bodøvej 18 anvendes i dag i mindre omfang af vintertjenesten til opbevaring af saltsprederne i sommerperioden, idet der ikke er plads til disse under tag på Bodøvej 14, hvor vintertjenesten ellers har sine øvrige aktiviteter beliggende, såsom salthal, depot for vinterartikler m.v.
Enkelte andre direktørområder bruger stadig Bodøvej 18 til lagerplads. Kraftvarmeværket har i dag vejadgang over Bodøvej 18, idet den nordvestlige del bruges som oplagsplads for affald.
Den nuværende salthal på Bodøvej 14, er meget uhensigtsmæssigt indrettet, da det ikke er muligt at tømme den bageste del af hallen for salt, medmindre det bruges som det sidste. Saltet brænder derved sammen og bliver ubrugeligt. Salthallen er desuden for lille til forbruget. Dette betyder, at vintertjenesten pt. har en lejeaftale med saltleverandøren om depot af salt. Omkostningsniveau 50.000 kr. årligt.
Samlet vurdering er, at Bodøvej 14 ikke har de nødvendige faciliteter til, at pladsen kan dække hele vintertjenestens og vejdriftens behov.
Beredskabet bruger i dag Fruerstuevej 17 som depot. Muligheden for at udvide børnehaven på Fruerstuevej er ved at blive undersøgt. Der er ikke truffet beslutning herom endnu, men vurderingen er, at det vil være hensigtsmæssigt, om det areal, som beredskabets depot optager, kunne frigøres til anvendelse som børnehave.
Endvidere har beredskabet udtrykt ønske om at flytte alle sine aktiviteter til Bodøvej 18, herunder brandskolen. De samlede flytte- og ombygningsudgifter kan skønnes til 10-12 mio. kr., som ikke kan findes i øjeblikket.
Der foreslås følgende:
Vejdrift og vintertjeneste samles på Bodøvej 18 i stedet for Bodøvej 14.
Beredskabsdepotet flyttes fra Fruerstuevej 17 til Bodøvej 18.
Beredskabet får mulighed for at anvende administrationslokalerne på Bodøvej til undervisning, hvorved Poul Smeds Mose aflastes.
Fordele:
· Mulighed for at opbevare vintermateriel under tag.
· Feje/suge sand-pladsen kan bevares.
· Mulighed for at opbevare materiel for andre direktørområder bevares.
· En ny salthal på Bodøvej 18 vil dække vintertjenestens samlede behov.
· Det vil være muligt at sælge Bodøvej 14.
· Kraftvarmen vil fortsat have mulighed for vejadgang over Bodøvej 18.
· Fruerstuevej 17 kan overgå til andet formål.
Forslaget indebærer, at der bygges en ny salthal på Bodøvej 18.
Løsningen er fremtidssikret, idet Brandskolen kan flytte til Bodøvej 18, når der bliver økonomi til det. Det vil dog kræve, at der findes et andet sted til affaldslageret.
Økonomiske konsekvenser
Driftsudgifterne udgør årligt 350.000 kr. Drifsudgifterne forventes dækket af vintertjenesten inden for nuværende budget.
Engangsudgifter.
Flytning af materiel fra Bodøvej 14 |
200.000 kr. |
Bygning af ny salthal |
2.500.000 kr. |
Tilpasning af Bodøvej 18 |
500.000 kr. |
Salg af Bodøvej 14 |
-1.700.000 kr. |
Tidligere salg af stillepladser |
-2.655.000 kr. |
Total |
-1.155.000 kr. |
Mindreforbruget indgår i Miljø og Tekniks budget til istandsættelse af de bygninger på Bodøvej 18, som ikke fremover disponeres af beredskabet, alternativt ejendomspuljen.
Udvalget for Miljø og Teknik har tidligere anbefalet, at salgsindtægter fra salg af bygninger og ejendomme i Entreprenørafdelingen bruges til forbedring af forholdene på Bodøvej 18, ovenstående finansiering af engangsudgifterne er i tråd med denne anbefaling.
Ved salg af Bodøvej 14 er taget udgangspunkt i tidligere salgsvurderinger sammenholdt med nuværende markedsvilkår. Dette er kvalitetssikret af ejendomsmægler. Der har været nogle henvendelser på køb af Bodøvej 14.
Beredskabets flytteudgifter fra Fruerstuevej 17 og indretning af administrationsbygningen til undervisningsbrug kan finansieres af indtægterne fra Brandskolen.
Lovgrundlag
Diverse vejlove og kommunestyrelsesloven.
Indstilling
Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalget, at
· vejdrift og vintertjeneste samles på Bodøvej 18 i stedet for Bodøvej 14,
· der bygges ny salthal på Bodøvej 18,
· beredskabsdepotet flyttes fra Fruerstuevej 17 til Bodøvej 18,
· beredskabet får mulighed for at anvende administrationslokalerne på Bodøvej 18 til undervisning, hvorved Poul Smeds Mose aflastes,
· der bevilges og frigives 2,655 mio. kr. fra tidligere salg af stillepladser til salthal og flytning fra Bodøvej 14.
Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 10-12-2012
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Indstilles, idet salgsprovenuet for Bodøvej 14 tilgår ejendomspuljen.
Punkt 20 Erhvervsaffaldsregulativ 2013 til godkendelse
+Beslutningstema
Team Vand
Vedhæftede forslag til husholdningsaffaldsregulativ for Svendborg Kommune har været i offentlig høring i 4 uger. I perioden er der ikke indkommet høringssvar. Regulativet fremlægges til godkendelse.
Sagsfremstilling
I forbindelse med kommunesammenlægningen i 2007 blev ordningen omkring storskrald harmoniseret til kun at indebære 6 årlige afhentninger, dette medførte at affaldsmængden faldt betragteligt.
Den faldende affaldsmængde samt ønsket om at udføre en bedre service over for borgerne, fik bestyrelsen for Vand og Affald A/S til at anbefale 12 årlige indsamlinger.
Den 4. juni 2012 blev det i Udvalget for Miljø og Teknik indstillet, at ordningen igen skal indeholde 12 årlige afhentninger. Dette blev godkendt i Økonomiudvalget den 19. juni 2012.
Der er i § 22 Ordning for storskrald rettet, at det nu er hver måned, at borgerne kan få afhentet storskrald.
Det er rettet, så det tydeligt fremgår, at det er Vand og Affald, som har lavet aftaler med en vognmand og står for vejledning til borgerne om ordningen.
Der er yderligere sket følgende små ændringer:
Der er i § 23 Ordning for hjemmekompostering præciseret, at kompostbeholder/kompostbunken skal placeres med omtanke for omgivelserne, naboer mm.
Der er i § 24 Ordning for haveaffald præciseret, at haveaffaldet, der må afbrændes Sankt Hans aften i byzoner, skal være rent og tørt.
Økonomiske konsekvenser
Vedtagelse af regulativet medfører ingen budgetmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune.
Udgifter forbundet med kommunens affaldsopgaver, bliver dækket via gebyropkrævningen.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven.
Bekendtgørelse nr. 1415 af 12. december 2011.
Indstilling
Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalget, at
- vedlagte forslag til husholdningsaffaldsregulativ vedtages.
Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 10-12-2012
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Godkendt.
Punkt 21 Forslag til kommuneplantillæg 2009/08 og lokalplan 566 Grønnedal-Badstuen
+Beslutningstema
MOC
Forslag til kommuneplantillæg 2009/08 og lokalplan 566 for boligområde ved Grønnedal-Badstuen, Tåsinge. Offentliggørelse.
Sagsfremstilling
Baggrund for udarbejdelse af lokalplanforslaget og kommuneplantillæg er ønske fra de 3 private grundejere om udbygning af området. I kommuneplanen er lokalplanområdet som det eneste udlagt som 1. prioritet for boligudbygning for Vindeby, Troense. Det er udlagt til tæt-lav bebyggelse i eksisterende kommuneplan.
Som overgang til den eksisterende bebyggelse i området
ønskes mulighed for varieret boligbebyggelse med både tæt-lav
boligbebyggelse og parcelhuse. Derfor er der udarbejdet et forslag til kommuneplantillæg
om ændring af kommuneplanrammen for området fra:” Tæt-lav
boligbebyggelse” til:”Overvejende tæt-lav boligbebyggelse.”
Det vurderes, at det er en ændring, der ikke kræver foroffentlig høring.
Lokalplanområdet omfatter et areal på
cirka 4 ha. af gammelt kystforland og skråning, hvor terrænet stiger fra kote 7
– 19.
Mod nord, Thorseng og øst, Badstuen, afgrænses lokalplanområdet af
eksisterende bebyggelse.Området er i dag i landzone og anvendes til
landbrugsformål, herunder græsning.
Den ny bebyggelse skal vejbetjenes uden gennemkørende trafik med enstrenget vejadgang fra Thorseng og Badstuen. Vejene i området udformes med henblik på, at færdsel kun kan ske med lav hastighed.
Indenfor lokalplanens område kan opføres forskellige typer af bebyggelse. Min 2/3 skal opføres som tæt-lav boligbebyggelse, enten som rækkehuse, dobbelthuse, den resterende del som åben-lav boligbebygggelse, parcelhuse. Lokalplanområdet er opdelt i delområder, hvor alle A-områder kun er til åben-lav bebyggelse, B-området med mulighed for begge typer, både åben-lav og tæt-lav, mens C-området, der indeholder de stejleste terræn, kun er til tæt-lav bebyggelse.
For bedst mulig indpasning i landskab og terræn indeholder lokalplanen bestemmelser om, at bebyggelse på skrånende terræn skal udformes og placeres så parcellens niveauforskelle optages i bebyggelsen uden at bryde landskabet op med brug af støttemure og stensætninger.
Lokalplanen har også til formål at åbne for flere muligheder for energisparende foranstaltninger for at opfylde kommunens overordnede ønsker i kommuneplanen om bæredygtighed og lavenergi. Lokalplanens bestemmelser åbner mulighed for energibesparende foranstaltninger, såfremt disse er indpasset i en samlet bebyggelsesplan eller integreret i bebyggelsens arkitektur og formgivet sammen med denne.
Der udlægges 2 områder F som fælles friarealer. Det ene med naturligt udformet regnvandsbassin. Der skal etableres nye rekreative stier gennem lokalplanområdets friarealer med forbindelse til friarealer udenfor området.
Lokalplanen indeholder
planlægningsmæssig begrundelse for bebyggelsen og visualisering grundet sin
placering indenfor kystnærhedszonen.
Der er i henhold til § 3, stk. 2 i Lov om Miljøvurdering af Planer og
Programmer foretaget en screening af kommuneplantillæg og lokalplan for at se,
om der er behov for en nærmere undersøgelse af miljøforholdene. Konklusionen af
screeningen er, at der ikke er behov for en nærmere undersøgelse af
miljøforholdene, da planerne alene fastlægger bestemmelser for byggeri, som kan
indpasses uden væsentlig påvirkning af natur- og miljøinteresser samt
påvirkning af levevilkårene for tilgrænsende byområder. Dette er en afgørelse,
som kan påklages inden for en 4 ugers frist.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om planlægning og lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Indstilling
Direktionen anbefaler, at sagen oversendes til Økonomiudvalget med indstilling om , at
- forlag til kommuneplantillæg 2009/08 og lokalplan 566 for boligområde ved Grønnedal-Badstuen, Tåsinge vedtages til offentliggørelse i 8 uger
- der tages stilling til afholdelse af borgermøde.
Beslutning i Udvalget for Kultur og Planlægning den 04-12-2012
Oversendes med indstilling om, at der skal afholdes borgermøde.
Gert Rasmussen (A) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Indstilles. Enhedslisten tager forbehold.
Punkt 22 Forslag til Kommuneplantillæg 2009.07 samt forslag til lokalplan 551, Boligområde ved Krebsen, Rantzausminde
+Beslutningstema
JAR
Godkendelse af forslag til tillæg 2009.07 til kommuneplanen og lokalplanforslag 551 for boligområde Vædderen, Rantzausminde til offentliggørelse i 8 uger.
Sagsfremstilling
Baggrund
Lokalplanen er udarbejdet efter ønske fra den private ejer af området. Området er ca. 8 ha.
Lokalplanen er i overensstemmelse med Kommuneplanens målsætninger for området. Området er en del af boligområdet Vædderen.
Rækkefølgeplanen i Kommuneplan 2009 -2021 tilsiger, at udbygningen skulle vente på grund af trafikale forhold. Der er siden denne vurdering sket en række trafiksikkerhedsmæssige foranstaltninger, som har bevirket, at den trafikale situation er bedret.
På udvalgsmøde for Kultur og Planlægning den 8. november 2011 besluttede udvalget, at prioriteten for det nordlige areal på ca. 4 ha. skal ændres fra 3 til 1, således at planlægningen for området kan igangsættes.
Kommuneplantillæg 2009.07 giver mulighed for denne ændring. Det er administrationens vurdering, at ændringen ikke er så væsentlig, at den giver anledning til en forudgående offentlig høring.
Samtidig præciseres i tillægget, at der også kan
opføres tæt-lav boligbebyggelse. Hensigten med dette er at skabe en øget
variation i bebyggelsen.
Lokalplanens indhold
Lokalplanen er udarbejdet for at give mulighed for, at området kan anvendes til lav boligbebyggelse. Det er målet at skabe et varieret boligområde med åben-lav og tæt-lav boligbebyggelse med tilhørende fællesfaciliteter og fælles grønt område.
Med områdets udbygning skabes der sammen med det eksisterende boligområde mod syd og øst et sammenhængende bykvarter i Boligområdet Krebsen i den vestlige del af Rantzausminde.
Lokalplanområdet er opdelt i tre områder.
I det nordlige område, der er inddelt i tre delområder kan der opføres rækkehuse og parcelhuse. Inden for det enkelte delområde skal bebyggelsen være ensartet, enten med parcelhuse eller med rækkehuse. Den arkitektoniske bearbejdning af bebyggelsen afspejler landskabets karakter, hvilket videre understreges af krav om, at bebyggelsen åbner sig ud mod landskabet.
Vejadgang sker fra eksisterende vej, Krebsen, som er privat fællesvej.
Der er registreret arkæologiske fund i området. Som forudsætning for udnyttelse af de udlagte boliger skal de områder, der er udpeget til at have særlig arkæologisk interesse udgraves. Omkostninger hertil påhviler bygherre.
Det sydlige område udlægges til åben-lav boligbebyggelse i form af parcelhuse. I området vil der kunne udstykkes og opføres 14 parcelhuse. Lokalplanen tilstræber, at boligområdet arkitektonisk integreres med den eksisterende bebyggelse i Vædderen.
Vejadgang sker fra eksisterende vej, Vædderen.
Der udlægges arealer til fælles opholdsarealer. Endvidere anlægges regnvandsbassin, der udformes som et rekreativt vandelement med flade brinker
Der sikres endvidere en nord-syd-gående stiforbindelse gennem området.
Vejforhold
Den nye fællesvej har vejadgang til det overordnede vejnet fra den eksisterende Dyrekredsen via de private fællesveje Krebsen og Vædderen.
I forbindelse med lokalplanarbejdet har der været dialog omkring vejforhold, med grundejerforeningen (Grundejerforeningen SundParken Rantzausminde). Særlig er forhold omkring status af den kommende fællesvej uafklaret. Lokalplanen kan dog ikke regulere forhold udenfor lokalplanområdet. En regulering heraf skal ske i henhold Vejloven.
Dialogen omkring dette fortsættes.
I forlængelse heraf foreslås det, at der afholdes borgermøde i offentlighedsfasen.
Konsekvenser for miljøet
Der er i henhold til ”Lov om miljøvurdering af planer og programmer” foretaget en miljøscreening af planen. Kommunen har vurderet, at lokalplanen ikke vil skabe væsentlige miljøgener. Det er som konsekvens heraf taget beslutning om, at der ikke foretages yderligere miljøvurdering. Dette er en afgørelse, der kan påklages inden for en 4 ugers frist.
Økonomiske konsekvenser
Der er ingen økonomiske konsekvenser for kommunen.
Lovgrundlag
Lov om Planlægning
Lov om miljøvurdering af Planer og programmer.
Indstilling
Direktionen indstiller til byrådets beslutning, at
· forslag til kommuneplantillæg 2009.07 og lokalplanforslag 551 godkendes til offentliggørelse i 8 uger
· der afholdes borgermøde.
Beslutning i Udvalget for Kultur og Planlægning den 04-12-2012
Oversendes med den bemærkning, at Udvalget for Kultur og Planlægning ønsker en præcisering af, at ibrugtagning forudsætter en etapevis færdiggørelse af vejarealer og friarealer.
Gert Rasmussen (A) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Indstilles.
Enhedslisten kunne ikke støtte den fremsendte lokalplan, da man ønskede at en udbygning af området afventer en fremtidig vejføring gennem Tankefuldområdet.?
Punkt 23 Orientering
+Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012
Borgmesteren orienterede om Erhvervsstyrelsens nye agterskrivelse. Borgmester retter henvendelse til SEFs bestyrelse med opfordring om at medvirke til en forhandlingsløsning. Jesper Ullemose var inhabil og deltog ikke under dette orienteringspunkt. .