Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Borgmesteren oplyste, at der foreligger tillægsdagsorden til behandling.
Begge dagsordener blev godkendt.
Punkt 2 Koncernrapport pr. 30. juni 2019
+Beslutningstema
Orientering om det forventede regnskab 2019 på baggrund af koncernrapporten pr. 30. juni 2019 samt status på budgetforliget.
Godkendelse af samlet tillægsbevilling pr. 30. juni 2019, som er neutral på kassen.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At rapporten tages til efterretning
- At der fortsat føres en stram økonomistyring med henblik på at reducere den forventede overskridelse af kommunens serviceramme
- At status på budgetforlig tages til efterretning
- At der gives en samlet tillægsbevilling, som er neutral på kassen
Sagsfremstilling
Hovedbudskab:
- Kommunens serviceramme (vedtaget budget) forventes overskredet med ca. 32 mio. kr., og indeholder dermed en risiko for en sanktion, som er beskrevet nærmere nedenfor. Overskridelsen kan primært henføres til socialområdet, dagtilbud, familieområdet, arealeffektivisering, arbejdsskader samt at den negative overførselspulje ikke imødegås af tilsvarende overførsler til 2020.
- Overførselsudgifterne forventes netto at ligge godt 12 mio. kr. under korrigeret budget. Overførselsudgifterne har de senere år vist en faldende tendens på landsplan, hvorfor der må forventes en midtvejsregulering i 2019 og evt. efterregulering i 2020, hvorfor det anbefales, at mindreudgiften reserveres hertil.
- I forhold til det vedtagne budget udviser det ordinære driftsresultat et merforbrug på 3,9 mio. kr. Heri indgår at forventet overskridelse af serviceudgifterne finansieres via ekstra bloktilskud, lavere udgifter til overførsler og renter, samt afsat pulje til kommunal medfinansiering mv. ikke forventes disponeret.
- I forhold til det vedtagne budget 2019 forbedres regnskabet samlet set med 21,3 mio. kr., og sammen med fremrykning af betaling ejendomsskatter, samt at regnskab 2018 ligeledes udviste en forbedring forventes en ultimo likviditet på ca. 140 - 145 mio. kr., hvor der i vedtaget budget 2019 er taget udgangspunkt i en ultimo likviditet på ca. 104 mio. kr.
Det forventede regnskab for 2019 baseres på en vurdering pr. 30. juni 2019, hvorfor det naturligvis må tages med et vis forbehold, men de seneste år har kommunen overskredet sin serviceramme. Hertil kommer at evt. afledte konsekvenser vedr. midtvejs- og efterregulering af generelle tilskud og udligning for 2019 pt. ikke kendes på grund af den forsinkede kommuneaftale.
Direktionen henleder opmærksomheden på, at KL’s seneste prognose viser, at de samlede serviceudgifter på landsplan forventes at ligge ca. 0,5 mia. kr. over den aftalte serviceramme, og dermed er der udsigt til en sanktion. I forhold til anlægsrammen forventer KL en betydelig overskridelse.
For at reducere risiko/omfang af en eventuel sanktion ved regnskabet anbefaler Direktionen, at der fortsat føres en stram økonomistyring med henblik på at reducere den forventede overskridelse af kommunens serviceramme.
Det skal bemærkes, at der i forlængelse af koncernrapporten pr. 30. juni 2019 rejses en fælles tillægsbevillingssag, som er neutral på kassen. Tillægsbevillingen vedr. primært bevillingsomplaceringer på anlæg, renter, kapitalposter og finansforskydninger, herunder færre renteindtægter pga. det faldende renteniveau, som finansieres af rentepuljen til imødegåelse af renterisiko.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag.
Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Godkendt.
Punkt 3 Status budget 2020-23
+Beslutningstema
Orientering om status på budget 2019-22, herunder materiale til brug for de kommende budgetforhandlinger.
Fremsendelse af takster til Byrådets godkendelse.
Indstilling
- Budgetnotat 2020 august 2019, som sammenfatter kommunens økonomi i 2020-23 tages til efterretning og udgør grundlaget for Direktionens budgetoplæg til 1. behandlingen
- Vedlagte takstoversigt indstilles til Byrådets godkendelse ved. 1. behandling af budgettet den 8. oktober 2019
Sagsfremstilling
Budgetnotat august:
Budgetlægningen for 2020 er i år præget af, at aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2020 først forventes at foreligge primo september. Nærværende notat er derfor udarbejdet på baggrund af det tekniske budget ekskl. de afledte økonomiske effekter at kommuneaftalen.
Det formodes ikke at regeringen og KL får afklaret alle forhold i den kommende kommuneaftale, men først vil blive taget op ved forhandlingerne om kommende års finanslov, hvilket der bør tages højde for.
Når resultatet af kommuneaftalen kendes herunder de afledte effekter for Svendborg Kommune, vil der blive udarbejdet et revideret budgetnotat, som forventes at foreligge til Økonomiudvalgets 1. behandling den 1. oktober.
Takstoversigt budget 2020:
Det er obligatorisk at der til budgetforslagets 1. behandling udarbejdes en takstoversigt. Efter nuværende praksis har taksterne til 1. behandling været beregnet på baggrund af det tekniske budget, fremskrevet og inklusiv afledte konsekvenser af kommuneaftalen. På grund af den forsinkede kommuneaftale er dette ikke muligt, hvorfor det er besluttet at anvende takstoversigten fra det vedtagne budget 2019. På områder, hvor der er sket en væsentlig ændring er dette kommenteret.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte notat, hvor der er redegjort for kommunens økonomi i 2020-23
Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Godkendt.
Punkt 4 Klosterplads og Frederiksgade Omdannelse - Offentliggørelse af planforslag
+Beslutningstema
Offentliggørelse af kommuneplantillæg 2017.21 og lokalplan nr. 649 – Omdannelse af Klosterplads og Frederiksgade.
Indstilling
Direktionen indstiller til behandling i Teknik- og Erhvervsudvalget og endelig godkendelse i Byrådet, at
- forslag til kommuneplantillæg nr. 2017.21 offentliggøres i 8 uger.
- forslag til lokalplan nr. 649 offentliggøres i 8 uger.
- der ikke udarbejdes miljøvurdering af planforslagene. Beslutningen herom offentliggøres sammen med planforslagene.
- inden endelig vedtagelse af planerne præsenteres et forslag til et mere lige vejføring gennem svinget fra Klosterplads til Jernbanegade med kommentarerne fra forhåndsdialogen med Fyns Politi for både Områdeforum, fagudvalg og Byrådet.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet vedtog den 26. februar 2019 at igangsætte udarbejdelse af forslag til tillæg til Kommuneplan 2017-2029, samt forslag til lokalplan med en forudgående høring.
Byrådet vedtog den 28. maj 2019 på baggrund af den forudgående høring at fortsætte planlægningen på baggrund af tidligere besluttede temaer for planlægningen.
Planforslagene tager udgangspunkt i det projektforslag, der er udarbejdet for omdannelsen af Klosterplads og Frederiksgade. Projektet er en del af områdefornyelsen Liv i Min By, som handler om at skabe bedre forbindelse mellem bymidte og havn, gøre det lettere at færdes på tværs af byen, samt skabe rekreative byrum med mulighed for ophold undervejs.
Teknik- og Erhvervsudvalget indstillede15. august 2019 til byrådet, at kommuneplantillæg og forslag til lokalplan nr. 649 offentliggøres. Efter udvalgsbehandlingen blev det imidlertid klart, at sagsfremstillingen til for den politiske behandling af planforslagene manglede bilag fra Fyns Politi om vejføringen. Derfor besluttede Økonomiudvalget 20. august 2019, at sende offentliggørelsen af planforslagene tilbage til Teknik- og Erhvervsudvalget.
Proces frem mod endelig vedtagelse:
Såfremt planforslagene offentliggøres, udarbejder administrationen i offentlighedsfasen et forslag til en vejføring, der tager højde for Fyns Politis bemærkninger om, at S-kurven bør have blødere sving. Det undersøges samtidig, om et mere lige vejforløb giver mulighed for at bevare p-pladser ved Sydbank/Colorama som beskrevet i byrådets p-forliget. Det mere lige vejforløb inkl. forslag til p-pladser og cykelstiens forløb sendes til forhåndsudtalelse hos Fyns Politi for at sikre, at der ikke arbejdes videre med en løsning, som politiet ikke kan godkende.
Inden endelig vedtagelse af lokalplanen præsenteres forslag til et mere lige vejforløb med kommentarerne fra Fyns Politi for både Områdeforum, fagudvalg og byrådet.
Forsinkelsen af planlægningen medfører også en forsinkelse af udbudsprocessen på selve anlægsarbejdet, da udbuddet bør afvente den politiske beslutning om planprocessen i fagudvalg og byråd. Derfor kan ændringerne i Frederiksgade vanskeligt nå at gennemføres i løbet af foråret 2020. For ikke at genere restaurationer og virksomheder henover sommeren 2020 igangsættes anlægsfasen i Frederiksgade derfor til september 2020.
Planforslagenes indhold
Forslag til lokalplan nr. 649 tager udgangspunkt i det projektforslag, der er udarbejdet for omdannelsen af området fra trafikrum til byrum. Lokalplanforslaget indeholder bestemmelser om henholdsvis Klosterplads og Frederiksgade.
Planforslagene omfatter udelukkende udearealer og dermed ingen bygningsbestemmelser.
Forslag til kommuneplantillæg 2017.21 udlægger området til offentlige formål i form af byrum. Området kan anvendes til blandede byrum, såsom torve, pladser, veje, parkering, promenade, og andet som er beregnet til gående, stående eller siddende ophold.
Lokalplansforslaget definerer ikke den eksakte vejføring på Klosterplads. Det angiver heller ikke specifikt hvor, der kan etableres parkeringspladser. Planforslagene angiver alene rammerne for en evt. ændring.
Klosterplads
Der gives mulighed for opførelse af trappeanlæg, indsnævring af vejprofil, herunder reduktion af p-pladser, samt etablering af cykelstier i begge retninger. Derudover mulighed for pladsdannelse for enden af stationsbygningen, hvor en formidling af fortidsminde kan markeres i belægninger.
Frederiksgade
Der gives mulighed for sivegade med ensartet belægning uden niveauspring og kanter. En belægning der i sin udstrækning rækker fra facade til facade. Derudover gives mulighed for udvidelse af den plads der ligger ud til Jessens Mole, så den lille vejforbindelse i den sydlige ende fjernes og arealet inddrages i pladsen. Der gives mulighed for ensretning af gaden.
Planforslagenes afgrænsning.
Parkering
Som en del af processen i arbejdet med projektforslaget er der i samarbejde med politi, ejere og lejere i området undersøgt tre parkeringssituationer, som blev besluttet af byrådet i forbindelse med igangsætning af den forudgående høring:
”I forbindelse med omdannelse af Frederiksgade til ensrettet vej undersøges det, hvorvidt der i vinterhalvåret kan etableres skråparkering eller parallelparkering i den ene side af vejen. Dette undersøges i dialog med Områdeforum og med virksomhederne i Frederiksgade. Ligeledes afsøges hvordan der kan fastholdes et mindre antal korttids p-pladser i hjørnet ved Sydbank, alternativt taxaholdepladserne overfor”.
I forlængelse af parkeringsforliget er der udarbejdet et notat af rådgiver med henblik på at belyse de tre parkeringssituationer, som er nævnt ovenfor:
• Skråparkering i Frederiksgade
• P-pladser foran Sydbank
• P-pladser foran stationen
Notatet blev i 22. marts gennemgået på møde med Fyns Politi og fremlagt for ejere og lejere i området ved et inviteret møde. På baggrund af notatet og møderne har OmrådeForum besluttet ikke at arbejde videre med skråparkering i Frederiksgade eller p-pladser foran Sydbank. (Notatet, referat fra møde i Områdeforum og dispositionsforslag vedlægges som bilag.)
- Skråparkeringen mødte stor modstand blandt naboerne i Frederiksgade og p-pladserne foran Sydbank vurderes fra politiets side meget uhensigtsmæssig ift. oversigt og faktisk manøvrering når der skal parkeres og er desuden placeret midt i T-kryds. (Jf. Færdelslovens § 29 stk. 1, nr. 2 må der ikke parkeres i ”overliggeren” i et t-kryds.
Efter Områdeforums møde 8. maj 2019 modtog administrationen 13. maj 2019 Fyns Politis bemærkninger til notatet. Heraf fremgår det bl.a., at den foreslåede S-kurve næppe kan godkendes. Tilsvarende problematiseres en række andre forhold. (Udtalelse fra Fyns Politi er vedlagt som bilag.) Rådgiver blev 14. maj 2019 bedt om at forholde sig til udtalelsen fra Fyns Politi og fremsendt 28. maj 2019 et revideret notat. (Notat er vedlagt som bilag.)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Anlægsudgifterne hører under områdefornyelsen Liv i Min by.
Udgifter til den kommende planlægning kan holdes indenfor gældende budget.
Omdannelsen af Klosterplads og Frederiksgade forventes at understøtte de erhvervsdrivende i Frederiksgade og bidrage til oplevelsen af en attraktiv handelsbymidte
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Sagen indstilles til Byrådets behandling.
Birger Jensen (V), Rene Haahr (V) Jens Munk (løsgænger) stemte imod og havde følgende mindretalsudtalelse:
Vi er grundlæggende for projektet, men stemmer imod fordi, vi:
- ikke vil fjerne alle parkeringspladser ved Sydbank
- ønsker en illustration af et mere lige vejforløb (s-svinget på Klosterplads)
- ønsker en uddybning af det hensigtsmæssige i at føre en cykelsti gennem et shared space samt behovet for den anførte bredde på cykelstien
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-08-2019
Sagen tilbagesendes til Teknik og Erhvervsudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 05-09-2019
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige afgørelse.
For stemte 6 medlemmer: Flemming Madsen (A), John Arly Henriksen (A), Torben Frost (A), Niels Christian Nielsen (A), Susanne Gustenhoff (Ø), Palle Fischer (C).
Imod stemte 3 medlemmer: Per Nykjær (V), René Haahr (V), Jens Munk (Løsgænger).
Venstre og Jens Munk (Løsgænger) afgiver følgende mindretalsudtalelse:
Venstre og Jens Munk (Løsgænger) stemmer imod, med den begrundelse, at det findes forkert at sende projektet i høring uden de skitser af et fladere vejforløb, som er blevet undladt i næsten et halvt år, som følge af dels manglende kendskab til politiets mail og dels på trods af parkeringsforligets intentioner.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltager Susanne Gustenhoff (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Fremsendes til byrådets behandling med fagudvalgets bemærkninger.
Punkt 5 Lovændringer vedr. henlæggelse af beføjelser og pligter
+Beslutningstema
Med virkning fra den 8. juni 2018 er der indført ændringer i Bekendtgørelse af byggeloven.
Lovændringen sker jf. LOV nr. 734 af den 8. juni 2018, hvor der gives mulighed for at Kommunalbestyrelsen / Byrådet kan henlægge sine beføjelser og pligter til den fælles Beredskabskommissionen.
De henlagte beføjelser og pligter giver beredskabet mulighed for at træffe afgørelse om brandsikkerhedsmæssige forhold, hvor brugen af en bygning udgør et ulovligt forhold og der er en konkret risiko for personskade.
Før etableringen af Beredskab Fyn løste de enkelte beredskaber opgaven i den enkelte kommune. Beredskabet var knyttet direkte op på kommunen, og agerede som kommunen.
Med etableringen af Beredskab Fyn er beredskabet i dag at regne som en ekstern forvaltningsmyndighed ift. de 9 ejerkommuner.
Indstilling
Direktionen indstiller til udvalget, at byrådet godkender:
- at henlægge sine beføjelser og pligter til den fælles Beredskabskommission, og derved give Beredskab Fyn bemyndigelse til at kunne træffe afgørelse om brandsikkerhedsmæssige forhold, hvor brugen af en bygning udgør et ulovligt forhold og der er en konkret risiko for personskade.
Sagsfremstilling
Med etableringen af de 24 selvstændige beredskabsenheder i Danmark, udgik lovhjemmelen til at beredskaberne kunne varetage kommunernes interesser inden for byggelovgiven. Dette har betydet at hvis der opstod brandsikkerhedsmæssige forhold, hvor brugen af en bygning udgør et ulovligt forhold og der er en konkret risiko for personskade, havde beredskabet ikke mulighed for at kunne argere på forholdet, da dette høre under byggeloven som varetages af kommunerne.
Ifølge byggelovens § 16 C, stk. 6 kan kommunalbestyrelsen henlægge beføjelser og pligter til den fælles beredskabskommission til på stedet at træffe afgørelser om brandsikkerhedsmæssige forhold, hvor brugen af en bygning udgør et ulovligt forhold efter denne lov, og der er en konkret risiko for personskade.
Efter bestemmelsens stk. 7 kan beføjelser og pligter alene henlægges, såfremt kommunalbestyrelsen på henlæggelsestidspunktet vurderer, at den ikke selv inden for et rimeligt tidsrum vil kunne træffe afgørelse om de ulovlige brandsikkerhedsmæssige forhold.
Beredskabet kommer ud for situationer og på tidspunkter, hvor beredskabet ikke har lovhjemmel til at handle på forhold, som konkret udgør en risiko for personskade iht. brandsikkerhedsmæssige ulovlige forhold jf. byggeloven, da byggemyndigheden entydigt ligger hos ejerkommunen, som Beredskab Fyn ikke er en del af.
De nedenfor nævnte situationer er alle eksempler på situationer, hvor beredskabet enten tilkaldes eller er på stedet i forbindelse med løsning af sædvanlige opgaver. Efter beredskabets opfattelse, er der i alle situationer tale om alvorlige mangler, idet det konkret vurderes at kunne medføre personskade i forbindelse med en evt. brand. Der kan være flere situationer end de nævnte.
Borgerens sikkerhed bør derfor prioriteres i sådanne situationer frem for at afvente tilstedekomsten af en byggesagsbehandler, såfremt det overhovedet er muligt. Det vurderes ikke at være rimeligt for borgeren, at afvente en ny sagsbehandler, når den først fremmødte har de fornødne kompetencer til at træffe sådanne afgørelser i lignende situationer. Under disse omstændigheder er det beredskabets vurdering, at det ikke vil være forsvarligt for beredskabet at forlade stedet, uden at der er truffet en afgørelse.
Overordnet set skal denne sagsfremstilling og indstilling ses som en undtagelsesbestemmelse, hvor brugen vurderes til at være minimal, og som en hjælp til ejerkommunerne i de situationer og på de tidspunkter, hvor ejerkommunen ikke har mulighed for at sagsbehandle brugen af en ulovlig bygning, der udgør en konkret risiko for personskade. Alternativet er at beredskabet alene underretter kommunen og ikke foretager sig yderligere med risiko for personskade til følge.
Telte og arrangementer - der er omfattet af brandsynsbekendtgørelsen (BEK nr. 1000 af 29062016)
Ved brandsyn i og ved telte, salgsområder, festivaler, campingområder, engangsarrangementer og midlertidige arrangementer mv., opstår det at midlertidige konstruktioner og telte mv., ikke overholder udstedet byggetilladelse eller tilhørende certifikater iht. opstillinger og placeringer, og derved er ulovlig efter byggeloven. Forholdende kan udgøre en risiko for personskade ved en evt. brand begrundet i evt. flugtvejsforhold, brandspredning til eller fra andet og derved større risiko for brand og personskade.
Ved henlæggelse af beføjelser og pligter, gives der mulighed for at beredskabet kan fastsætte særlige vilkår eller meddele dispensation for at sikre fortsat drift, såfremt dette vurderes sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Alternativt såfremt det vurderes ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan træffe afgørelser om standsningsmeddelelse (nedlægge forbud mod anvendelse), jf. byggelovens § 18.
Automatiske brandalarmanlæg, der er krævet efter byggeloven
Beredskabet bliver tit kontaktet vedr. automatiske brandalarmsanlæg, som er krævet i byggetilladelsen til bygningen, om at de enten har fejl eller ikke kan sende en alarm til beredskabet, og derved er ulovlig efter byggeloven. Forholdende kan udgøre en risiko for personskade ved en evt. brand begrundet i evt. flugtvejs- og redningsforhold, eller at branden kan blive af en større størrelse uden at den bliver opdaget og derved større risiko for personskade.
Ved henlæggelse af beføjelser og pligter, gives der mulighed for at beredskabet kan fastsætte særlige vilkår eller meddele dispensation for at sikre fortsat drift, såfremt dette vurderes sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Alternativt såfremt det vurderes ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan træffe afgørelser om standsningsmeddelelse (nedlægge forbud mod anvendelse), jf. byggelovens § 18.
Ulovlig anvendelse af bygninger og andre akutte situationer, hvor kommunen ikke selv inden for et rimeligt tidsrum vil kunne træffe afgørelse
Beredskabet bliver kaldt ud til anvendelse af lokaler, bygninger og grundarealer, der ikke anvendes efter udstedet tilladelse eller ikke har en tilladelse efter byggeloven.
Forholdende kan udgøre en risiko for personskade ved en evt. brand begrundet i evt. flugtvejsforhold, brandspredning til eller fra andet og derved større risiko for brand og personskade.
Ved henlæggelse af beføjelser og pligter, gives der mulighed for at beredskabet kan fastsætte særlige vilkår eller meddele dispensation for at sikre fortsat drift, såfremt dette vurderes sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Alternativt såfremt det vurderes ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan træffe afgørelser om standsningsmeddelelse (nedlægge forbud mod anvendelse), jf. byggelovens § 18.
En henlæggelse af de pågældende beføjelser og pligter til Beredskab Fyn, forudsætter en ændring af Vedtægter for Beredskab Fyn, der skal godkendes af de 9 ejerkommuner.
Ifølge byggelovens § 16 C, stk. 8 skal kommunalbestyrelsens henlæggelse af beføjelser og pligter fastsættes i vedtægterne for samarbejdet eller i et bilag hertil. Ansvarsfordelingen mellem aftaleparterne, og hvilke beføjelser og pligter der henlægges, skal fremgå af vedtægterne.
Ændringen vil blive fremført efter godkendelse af henlæggelse af beføjelser og pligter iht. byggeloven § 16 C, stk. 6.
I samarbejdsaftalen mellem kommunen og Beredskab Fyn, skal de situationer, som henlæggelse til beredskabet i rollen som bygningsmyndighed med hensyn til brandsikkerhedsmæssige forhold, fremgå. Beredskabet vil eksempelvis kunne tillægges kompetence til, uden for kommunens åbningstid i forbindelse med deres virke, at kunne træffe afgørelse om de brandsikkerhedsmæssige forhold, f.eks. for at muliggøre fortsat brug af en bygning, eller f.eks. ved et arrangementsbrandsyn umiddelbart inden arrangementets opstart. Det skal til enhver tid ud fra en fortolkning af aftalens ordlyd være muligt at afgøre, hvilke konkrete opgaver der kan varetages af det fælles beredskab samt i hvilke situationer.
Lovgrundlag
Lov om ændring af byggeloven
Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Indstilles.
Punkt 6 Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 for Skarø
+Beslutningstema
Beslutning om nyt plangrundlag for Skarø.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at:
- kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 vedtages endeligt, med de foreslåede planlægningsmæssige ændringer
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet besluttede d. 26.03.19 at offentliggøre forslag til kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 for Skarø.
Lokalplanen er udarbejdet for at skabe bedre muligheder for øget bosætning og turismeerhverv på Skarø. Der gives mulighed for, at der kan etableres flere overnatningsmuligheder på øen, både til helårsbeboere og for turister. For at sikre en optimal internet- og mobildækning på Skarø og resten af øhavet, giver lokalplanen mulighed for, at der kan opføres en antennemast på øen.
Offentlig høring
Forslag til kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 for Skarø har været i offentlig høring i 8 uger fra d. 29.03.19 – 29.05.19.
I høringsperioden blev der afholdt borgermøde på Skarø d. 27.04.19.
Der er indgivet 30 høringssvar i den offentlige høring, fra både borgere på Skarø, Tåsinge og Svendborg, samt Danmarks Naturfredningsforening og Foreningen for Bygnings- og Landskabskultur for Sydfyn. Der er ikke indkommet nogle høringssvar fra statslige myndigheder.
Høringssvarene omhandler følgende temaer:
- 29 ud af 30 høringssvar ønsker ikke en 42m antennemast på Skarø
- Ny bebyggelses omfang, udtryk og placering
- Naturbeskyttelse
- Bevaringsværdige kulturmiljøer og bygninger
- Visuelle og landskabelige gener
- Helårsbeboelse for nye boliger
Høringssvarene gengives som resumé i bilag 1, og findes i deres fulde længde i bilag 2.
Kortoversigt med lokalplanafgrænsningerne
Planlægningsmæssige ændringer
Høringssvarene har givet anledning til planlægningsmæssige ændringer i forhold til det endelige kommuneplantillæg og lokalplan for Skarø. Ændringerne er fortaget som angivet i hvidbogen (bilag 1).
De foreslåede ændringer til lokalplanforslaget vurderes ikke at være i strid med lokalplanens principper eller af så væsentligt et omfang, at det kræver en fornyet høring i henhold til planlovens bestemmelser.
Ændringerne er foretaget i dialog med den enkelte grundejer og projektudvikler.
Høringssvarene har givet anledning til følgende planlægningsmæssige ændringer:
- Område A
- det præciseres, at modtagefaciliteterne placeres mod Søndre Stænge, som også bliver adgangen til området.
- det præciseres, at området skal have et gennemgående helhedsudtryk – og udformning.
- Område B
- boligerne flyttes længere op mod den eksisterende landsbybebyggelse, for at bibeholde den samlede begyggelsesstruktur for Skarø By
- den maksimale bygningshøjde reduceres fra 8,5 til 8 meter, for at sikre en bedre tilpasning til den øvrige boligbebyggelse på Skarø.
- der stilles krav om, at de nye boliger skal udformes som længehuse, for at sikre en bedre tilpasning til den eksisterende landsbybebyggelse.
- Område C
- det præciseres, at levende hegn skal suppleres med afskærmende beplantning, der kan opnå samme højde som det eksisterende hegn, for at skabe mindre synlighed fra gadeplan.
- der stilles krav, om at den nederste del af antennemasten skal dækkes af levende beplantning.
- Område D
- den maksimale bygningshøjde reduceres til samme højde som det eksisterende stuehus.
- Område E
- antallet af campingenheder reduceres til 50 jf. kommuneplanen og campingreglementet
- det præciseres, at der skal laves støjdæmpende foranstaltninger i form af plankeværk mod nærmeste naboer.
- det præciseres, at der ikke må opstilles campingvogne på området, for at fastholde den primitive karakter.
Antennemast på Skarø
De nationale strategier og handlingsplaner har tekniske målsætninger for mobildækning (4G) samt mobil bredbåndsdækning på 100/30 Mbit/s til hele Danmark i 2020. Dette kræver udbygning af mobilnettet gennem markedsdrevet udbygning af telenettet. Placeringen på Skarø er en strategisk placering i et område med manglende dækning - som ikke opfylder de nationale mål for 2020. Placering af masten på Skarø, vil udover at dække Skarø, også dække det øvrige øhav, Tåsinge vest, Ballen, Lehnskov huse, færgetrafikken, sejlerne og turisterne.
Højden på 42 meter er krævet for, at flere teleudbydere kan have udstyr i masten – samtidig med at alle teleudbydere kan dække hele det ønskede område og opnå maximal dækning med deres udstyr.
Eksisterende master og vindmøller både på øerne og fastlandet, har enten ikke rette placering eller højde for teleudbyderne, for at dække det ønskede geografisk område.
Det er Svendborg Kommunes samlede vurdering, at antennemasten ikke vil påvirke arter eller naturtyper på udpegningsgrundlaget for Natura 2000 området Sydfynske Øhav. Placeringen er en afvejning i forhold til de visuelle påvirkninger og de samfundsmæssige interesser. Antennemaster må, som beskrevet i de Fælleskommunale retningslinjer for masteopstilling i Byregion Fyn, opstilles indenfor landskabsbeskyttede områder, hvis der er et dokumenteret behov. Der er efter Miljøstyrelsens opfattelse ikke sandsynlighed for at masten vil påvirke Natura 2000-området ”Sydfynske Øhav”.
Det har, på baggrund af den offentlige høring, ikke været muligt at finde en alternativ placering af antennemasten på grundejers matrikel, på grund af private forhold og ønsker på ejendommen.
Antennemasten på Skarø er et resultat af en forhandling mellem Svendborg Kommune og TDC om lejeindtægter på eksisterende og fremtidige masteplaceringer. I forhandlingerne har der primært været fokus på at opnå bedre dækning på områder, hvor der opleves dækningsproblemer enten for borgere, erhvervsliv eller Svendborg Kommunes personale.
Sagen angående forhandlingerne har været behandlet på Byrådet d. 24 april 2018.
Helårsbeboelse
Forslag til lokalplan 633 for Skarø stiller krav om, at nye boliger skal anvendes til helårsbeboelse. Denne bestemmelse er fastsat for at sikre, at nye boliger understøtter bosætningen, og ikke anvendes som fritidshuse.
Der er på nuværende tidspunkt mulighed for at søge om fleksboligstatus i de eksisterende boliger på Skarø, og dermed mulighed for at anvende dem som fritidshuse.
Intentionen med fleksboligordningen handler om at sikre værdien i den eksisterende bygningsmasse og ikke at give fleksboligtilladelse til nyopførte boliger.
Det er Byrådet, der har kompetencen til at beslutte praksis omkring fleksboligordningen, og mulighederne for oprettelse af fritidsboliger i Svendborg Kommune.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne forbundet med planlægningen af kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 for Skarø, er finansieret indenfor afdelingens eksisterende rammer.
Det forventes, at en godkendelse af lokalplanen vil give nye muligheder indenfor turisme, bosætning og erhvervsudvikling, der forventes at være med til at understøtte den lokale økonomi.
Lovgrundlag
Lov om Planlægning (Planloven)
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 05-09-2019
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige afgørelse.
For stemte 8 medlemmer: Flemming Madsen (A), Per Nykjær (V), John Arly Henriksen (A) , Jens Munk (Løsgænger) , René Haahr (V) , Torben Frost (A), Niels Christian Nielsen (A), Palle Fischer (C)
Imod stemte 1 medlem: Susanne Gustenhoff (Ø) med bemærkning om, at Enhedslisten kan ikke stemme for telemast placering på Skarø, da det tidligere er beskrevet, at senderne på vindmøllerne V/Lehnskov Tåsinge kan dække området. Endvidere støtter vi os til Naturfredningsforeningens indsigelse.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltager Susanne Gustenhoff (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Indstilles. Liste Ø fastholder mindretalsudtalelsen fra fagudvalget.
Punkt 7 Høring af revideret Klima- og Energipolitik
+Beslutningstema
Miljø- og Naturudvalget godkendte den 13. august 2019 et forslag til revideret klima- og energipolitik og besluttede som led i høringsfasen at sende det i høring i alle fagudvalg.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget drøfter, om der skal afgives høringssvar til forslag til revideret Klima- og Energipolitik.
Sagsfremstilling
Den reviderede Klima- og Energipolitik indeholder nye målsætninger for omstilling til vedvarende energi. Målsætningerne er godkendt af Miljø- og Naturudvalget den 5. februar 2019.
Politikken indeholder også en beskrivelse af indsatsområder i 2020-2025 indenfor:
- Kommunal virksomhed
- By og boliger
- Erhverv og turisme
- Transport
- Energiproduktion og –forsyning
- Uddannelse
- Natur og grønne arealer
Forslag til revideret Klima- og Energipolitik er vedlagt ved bilag 1.
Forslag til Klima- og Energipolitik er i 4 ugers høring i alle fagudvalg samt i offentlig høring i løbet af august/september.
Desuden præsenteres forslaget for Det Grønne Råd den 28. august 2019.
Forventningen er, at Klima- og Energipolitikken kan godkendes i Miljø- og Naturudvalget samt Byrådet i 4. kvartal 2019.
Høringsfristen er den 4. oktober 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udmøntningen af indsatserne fra 2020-2025 finansieres af de berørte forvaltninger eller ved særskilte bevillinger.
Politikken vil medføre, at Svendborg Kommunes efterspørgsel på grønne løsninger vil stige. Det forventes derfor, at politikken vil understøtte den grønne omstilling, som mange virksomheder allerede er påbegyndt.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-09-2019
Drøftet. Udvalget afgiver ikke høringssvar.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Jens Munk (løsgænger). Jens Munk deltog ikke i behandlingen af punkt 8 (dette punkt) og punkt 9.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 02-09-2019
Drøftet. Udvalget afgiver ikke høringssvar.
Steen Tinning (B) og Anne Katrine Olsen (A) var fraværende. Torben Frost (A) deltog som stedfortræder for Anne Katrine Olsen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Drøftet. Der afgives ikke høringssvar.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Drøftet.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 05-09-2019
Der fremsendes følgende høringssvar:
Per Nykjær (V): ønske om, at kommunen sikrer indkøb af grøn strøm.
Susanne Gustenhoff (Ø): I fht. Klima plus aftalen, kommentar i fht., at vi kun har nået 2% og slet ikke er i nærheden af at de målsatte 6%. I fht. Fjernvarme, DKs forbrug af biomasse er ikke bæredygtigt, og skal nedbringes. Det er generelt en tvivlsom affære at støtte udbredelsen af fjernvarme, når det ikke er overskudsvarme, og vi i øvrigt vil lukke kraftvarmen.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltager Susanne Gustenhoff (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Fremsendes med fagudvalgenes bemærkninger
Punkt 8 Orientering
+Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Der blev orienteret om:
- Møde med undervisningsministeren om indsatsen imod parallelsamfund
- Balancemål fra Balance Danmark
- Kommende workshop om solceller
Punkt 9 Ejendomshandel (Lukket)
+Punkt 10 Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan for boliger på Erikholmsvej på Thurø
+Beslutningstema
Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan for et boligområde ved Eriksholmsvej på Thurø.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik – og Erhvervsudvalget, at
- forslag til kommuneplantillæg og lokalplan offentliggøres i 4 uger
- der afholdes borgermøde i høringsperioden
- der ikke udarbejdes miljøvurdering
Sagsfremstilling
Baggrund
Teknik – og Erhvervsudvalget besluttede d. 10.09.2018 at igangsætte planlægningen for et nyt boligområde ved Eriksholmsvej og Brovejen på Thurø.
Området blev medtaget i Kommuneplan 2017 – 2029 på baggrund af et ønske om at skabe mulighed for et mere varieret boligudbud på Thurø med alternative boligtyper som lejeboliger, andelsboliger og bofællesskaber.
Lokalplanområdet
Formål
Der gives mulighed for at etablere et boligområde med op til 60 boliger bestående af rækkehuse og etageboliger. Bebyggelsen kan opføres i maksimalt to etager med en maksimal bygningshøjde på 8,5 meter. Der kan etableres faciliteter til fælles brug for områdets beboere som f.eks. fælleshus og andre fælles faciliteter.
Kommuneplantillægget har til formål at give mulighed for etageboliger i to etager, samt mulighed for at udstykke mindre grundstørrelser på 200m2 for etageboliger og tæt-lav bebyggelse i 2 etager.
Formålet med mindre grundstørrelser er, at fællesarealerne i højere grad kan prioriteres frem for de private haver, hvilket imødekommer ønsket om at etablere et boligområde med fokus på fællesskaber. Kommuneplantillægget skal således sikre det planmæssige grundlag for at etablere forskellige boligtypologier samt mindre private grunde, så ønsket om en diversificeret beboersammensætning bedre kan imødekommes.
Illustrationsplan for området
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne i forbindelse med planlægningen af forslaget til kommuneplantillæg og lokalplan, for et boligområde ved Eriksholmsvej på Thurø, finansieret indenfor afdelingens eksisterende rammer.
Et varieret boligudbud understøtter direkte, eller som led i en flyttekæde, tiltrækning af nye borgere, som kan bidrage til at øge arbejdskraftudbuddet i kommunen.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 05-09-2019
Indstillingen godkendes og fremsendes til Byrådets endelige afgørelse.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltager Susanne Gustenhoff (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Indstilles.