Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Punkt til behandling fra SF's byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Bruno Hansen ønsker på vegne af SF’s byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 27. oktober 2020:
” SF foreslår en arbejdsgruppe nedsat under hovedsamarbejdsudvalget, som i løbet af 2021 skal inddrage erfaringer fra corona-perioden og gentænke vores forvaltnings arbejde, så vi får en moderne forvaltningsstruktur, der tilgodeser medarbejdernes trivsel og letter arbejdsgange.
Vi ønsker en analysere af, om der kan skabes arbejdsvilkår og -betingelser, der også appellerer til nye medarbejdere, så vi undgår problemer med at rekruttere?
Vi foreslår derfor konkret, at der nedsættes en arbejdsgruppe med repræsentanter fra hovedsamarbejdsudvalget, der får følgende opgaver:
- gruppen skal senest 010221 fremlægger et kommissorium for deres arbejde, der behandles i økonomiudvalget
- arbejdet skal afsluttes med en rapport, der kan indgå i budgetarbejdet for 2022.
WHO forventer inden for 2 år at have en vaccine mod Covid-19, men hvad venter efterfølgende. Er vi nødt til at gentænke vores arbejdsliv og -form? Kan erfaringerne fra hjemmearbejdspladser og digitale mødefora bruges også i fremtidens forvaltning. Det vil SF foreslå, at vi kaster lys over.
Konkret foreslår vi en arbejdsgruppe nedsat under hovedsamarbejdsudvalget, som i løbet af 2021 skal inddrage erfaringer fra corona-perioden og gentænke vores forvaltnings arbejde, så vi får en moderne forvaltningsstruktur, der tilgodeser medarbejdernes trivsel og letter arbejdsgange.
I denne analyse indgår også Kommunens eksterne institutioner – kan man forestille sig, at en del af forvaltningens arbejde kan placeres på dem, så vi letter samarbejdsrelationer? Kan man forestille sig en smidiggørelse af mange arbejdsgange og mindre brug af kontrolforanstaltninger; afbureaukratisering har været på ønskesedlen hos regeringen i mange år, men det har knebet med at indfri forventningerne – måske skal der tages afsæt i de konkrete arbejdsvilkår hos vores ansatte i stedet?
Endelig, hvilke investeringer er nødvendige i tilfælde af flere permanente hjemmearbejdspladser.”
Punktet drøftet i MED-Hovedudvalget. Der foreligger høringssvar fra MED-Hovedudvalget.
Beslutning i Byrådet den 27-10-2020
Sagen sendes i høring i HovedMed og drøftes herefter i Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Udvalget tager Hovedudvalgets svar til efterretning og man beder derfor om en evaluering af corona-erfaringerne, herunder gerne med inddragelse af et borgerperspektiv, hvor dette er relevant.
Punkt 3 Tillæg til spildevandsplan 2020-2031 med henblik på nyt regnvandsbassin ved Assensvej 270 i Stenstrup
+Beslutningstema
Svendborg Spildevand A/S ønsker at erhverve et område ved Assensvej, Stenstrup til at opføre et nyt regnvandsbassin. Området leder i dag overfladevand fra separatkloakerede områder uforsinket og urenset ud i Siderenden.
For at tilvejebringe det formelle grundlag for etablering af regnvandsbassinet og give mulighed for at finansiere det nye regnvandsbassin, skal der vedtages et tillæg til den eksisterende spildevandsplan. I forbindelse med tillægget, vil bassinreserveringen på Nordre Ringvej 57, 5771 Stenstrup blive aflyst. Tillægget skal sendes i høring forud for endelig vedtagelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales,
- at tillæg 1 til spildevandsplanen offentliggøres i 8 uger
Sagsfremstilling
Det åbne, offentlige vandløb Siderenden, som løber ud i Hundstrup Å, forventes i fremtiden at modtage større mængder regnvand, end tilfældet er i dag.
Tilledningen af overfladevand fra kloakoplandets befæstede arealer, sker i dag uden forsinkelse.
Regnvandsbassinet var oprindeligt planlagt til at blive etableret på Nordre Ringvej 57, på den østlige side af Siderenden. Efter nærmere projektering, har det dog vist sig, at en placering på Assensvej 270, på den vestlige side af Siderenden, er bedre.
For at afhjælpe fremtidige kapacitetsproblemer i det åbne, offentlige vandløb Siderenden og det åbne offentlige vandløb Hundstrup Å, foreslås det med nærværende ”tillæg 1 til spildevandsplan 2020-2031 – Bassin ved Assensvej, Stenstrup” (bilag 1), at der etableres et åbent regnvandsbassin til forsinkelse og rensning af regnvand fra den separatkloakerede nordvestlige del af Stenstrup, der leder til Siderenden.
Som bilag 1 til tillægget, findes en liste over redaktionelle ændringer til spildevandsplanen 2020-2031, for at afspejle de faktiske forhold jf. retningslinjerne for spildevandsplan 2020-2031. Ændringerne kan skyldes fejl i kortbilaget, nye forekomne oplysninger eller at der er udført anden spildevandsanlæg. Ændringerne kan ses i bilag 2 (bilag 1 til tillæg 1 til spildevandsplan 2020-2031) samt begrundelsen for ændringen.
Miljøscreeningen af tillæg 1 til spildevandsplanen fremgår af bilag 3 (Bilag 2 til tillæg til spildevandsplan 2020-2031).
Tillægget skal i offentlig høring i 8 uger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tillægget har ingen budgetmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune.
Tillægget har få budgetmæssige konsekvenser for Vand og Affald, da der er tale om en anden placering, af et allerede planlagt regnvandsbassin.
CO2-Konsekvensvurdering
Det vurderes, at tillægget ikke har nogen konsekvenser for CO2-udledningen, da tillægget omfatter et allerede planlagt projekt, som får en ny placering.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven nr. 1218 af 25. november 2019
Spildevandsbekendtgørelsen nr. 2292 af 30. december 2020
Lov om miljøvurdering nr. 973 af 25. juni 2020
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Indstilles.
Punkt 4 Evaluering af CO2-konsekvensvurdering i dagsordenspunkter
+Beslutningstema
Siden oktober 2020 har der kørt en forsøgsordning i tre måneder vedrørende en administrativ konsekvensvurdering af de politiske beslutningers betydning for CO2-udledningen. Efter forsøgsperioden skal forslaget evalueres med henblik på en tilretning og eventuel beslutning om at gøre ordningen permanent.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,
- at forsøgsordningen med en CO2-konsekvensvurdering i sagsfremstillingerne evalueres.
- at det overfor økonomiudvalget og byrådet anbefales, at forsøgsordningen gøres permanent
eller
- at det overfor økonomiudvalget og byrådet anbefales, at forsøgsordningen nedlægges.
Sagsfremstilling
I 2020 var der politisk ønske om, at dagsordenspunkterne skulle suppleres med en administrativ konsekvensvurdering af sagens betydning for kommunens CO2-udledning.
Den 23. juni 2020 besluttede Økonomiudvalget at indføre en forsøgsordning med tilføjelse af en ”CO2-konsekvensvurdering” i dagsordenspunkterne til politiske møder.
Forsøgsordningen løb fra oktober til december 2020. For perioden har administrationen opgjort antal sager med og uden CO2-konsekvensvurdering. Den er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Notat om CO2-konsekvensvurderinger i sager okt-dec 2020). Opgørelsen dækker fagudvalgene for Miljø og Natur, Teknik og Erhverv, Beskæftigelse og Integration, Børn og Unge, Social og Sundhed samt Kultur og Fritid.
Der har i alt været behandlet 184 sager med følgende resultat:
- 7 sager med en væsentlig konsekvens for CO2-udledningen (positiv eller negativ),
- 147 sager med en ikke væsentlig konsekvens for CO2-udledningen, og i
- 30 sager hvor en vurdering er udeladt eller vurderet ikke relevant at foretage.
I bilag 1 (Bilag 1. Notat om CO2-konsekvensvurderinger i sager okt-dec 2020) er et skema med antal sager pr. udvalg fordelt på de tre ovenstående grupperinger samt en opsummering af medarbejdernes evaluering. Desuden er en liste med alle de formuleringer, administrationen har anvendt i vurderingerne.
Forsøgsordningen har medført et øget tidsforbrug i administrationen på i alt 27 timer. De fleste timer er anvendt i Natur og Miljø, der har assisteret de øvrige afdelinger med vurderingerne. I mange tilfælde er vurderingerne udelukkende foretaget i Natur og Miljø.
Der er anvendt meget forskellige formuleringer i vurderingerne.
Der er meget forskel på andelen af sager i de enkelte udvalg, hvor det er relevant at vurdere på CO2-konsekvensen.
Medarbejderne har generelt haft meget svært ved at lave vurderingerne. Mange gange mangler der data for el- varme- og transportforbrug, som skal bruges til at vurdere ud fra. Hvis data skal estimeres, vil det medføre et højere tidsforbrug.
Ofte er det ikke relevant at vurdere CO2-konsekvens, og mange medarbejdere er ikke i stand til at afgøre, om det er tilfældet.
Indenfor bygge- og planprojekter har medarbejderne givet udtryk for, at det er problematisk, at der ikke medtages vurderinger af byggematerialer og inventar, da det har en meget stor indflydelse på CO2-udledningen. Den CO2-udledning, som kommer fra byggeriet medregnes i dag ikke i kommunens CO2-opgørelser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Øget administrativt ressourceforbrug.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen direkte effekt.
Lovgrundlag
Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at forsøgsordningen gøres permanent.
Liste C og liste V kan ikke tiltræde, at forsøgsordningen permanentgøres, da ressourceforbruget ikke står mål med kvaliteten af beslutningsgrundlaget.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Indstiller, at forsøgsordningen forlænges til medio 2022.
Liste C og liste V kan ikke tiltræde, at forsøgsordningen permanentgøres, da ressourceforbruget ikke står mål med kvaliteten af beslutningsgrundlaget.
Punkt 5 Puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud i 2021
+Beslutningstema
Der skal træffes beslutning om, hvordan puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud skal udmøntes i 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalgets godkendelse,
- At puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud i 2021 indarbejdes i budgetmodel for kommunale og selvejende dagtilbud
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget med endelig godkendelse i Byrådet,
- At forældrebetaling til vuggestue- og børnehavepladser stiger pr. 1. juni 2021 som følge af udmøntning af puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud
- At det fastholdes, jævnfør budgetforliget for 2021, at kommunale og selvejende dagtilbud tilføres 13,971 mio. kr.
- At kassen tilføres 1,203 mio. kr.
Sagsfremstilling
Puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud 2021
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 13. januar 2021 blev udvalget orienteret om, at der den 5. december 2020 blev indgået politisk aftale om lovbundne minimumsnormeringer på dagtilbuds-området fra 2024 med styrkede normeringer i indfasningsårene 2021 - 2023. Ligesom i 2020 fordeles midlerne i indfasningsårene som puljemidler mellem kommunerne efter kommunernes forventede børnetal. Fra 2024 fordeles midlerne over bloktilskuddet.
Børne- og Undervisningsministeriet har udsendt information om udmøntning af puljemidler i 2021. Det forventes at Svendborg Kommune modtager 6,824 mio. kr. i 2021.
Det fremgår af den politiske aftale fra den 5. december 2020, at puljemidlerne skal komme alle børn til gode. I 2020 blev puljemidlerne indarbejdet i budgetmodel for kommunale og selvejende dagtilbud. Forvaltningen foreslår, at puljemidlerne i 2021 tillige indarbejdes i budgetmodel for kommunale og selvejende dagtilbud og snarest mulig udmøntes til børnehusene.
Som Børne- og Ungeudvalget blev orienteret om den 13. januar 2021 skal puljemidlerne i 2021, modsat puljemidlerne i 2020, indgå i fastsættelsen af kommunens tilskud til private tilbudstyper og forældrebetalingen. Forældrebetalingen kan reguleres som følge heraf med tre måneders varsling jævnfør bekendtgørelse om opkrævning og regulering af forældrebetalingen. Forvaltningen foreslår, at forældrebetalingen på vuggestue- og børnehavepladser reguleres fra 1. juni 2021 som beskrevet under økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Det forventes at kommunerne modtager endeligt tilsagn om puljemidlerne ultimo februar 2021, hvorefter kommunale og selvejende dagtilbud modtager et nyt budget 2021, hvor puljemidlerne er indarbejdet. Private tilbudstyper modtager et forhøjet tilskud gældende fra 1. januar 2021.
Budgetforlig 2021
I budgetforliget for 2021 var der en overordnet intension om, at der samlet skulle afsættes 13,971 mio. kr. til bedre normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud, som udgør Svendborg Kommunes forventede andel af de nationalt afsatte midler til lovbundne minimumsnormeringer. Yderligere var der en forudsætning om, at der fra nationalt hold ville blive tildelt 5,239 mio. kr. i 2021, og at disse puljemidler kun skulle tildeles kommunale og selvejende dagtilbud.
Med den politiske aftale fra den 5. december 2020 tildeles der flere puljemidler i 2021 end forventet ved budgetforliget for 2021. Samtidig skal puljemidlerne indgå i fastsættelsen af kommunens tilskud til private tilbudstyper og forældrebetalingen. Forvaltningen foreslår, at der fortsat bevilliges samlet 13,971 mio. kr. til kommunale og selvejende dagtilbud som forudsat i budgetforliget, og at kassen tilføres 1,203 mio. kr. som følge heraf.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud resulterer i øget forældrebetaling fra 1. juni 2021 og øget tilskud til private tilbudstyper fra 1. januar 2021. De økonomiske konsekvenser af puljemidlerne fremgår af nedenstående skema.
Dagtilbuds samlede ramme justeres således, at kommunale og selvejende dagtilbud som forudsat i budgetforliget for 2021 samlet tilføres 13,971 mio. kr. Kassen kan tilføres 1,203 mio. kr. som følge heraf.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven.
Sagen afgøres i
Børne- og Ungeudvalget og Byrådet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-02-2021
Godkendt og indstilles til Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Indstilles. Liste Ø var imod og anbefaler, at pengene forbliver på Børn- og ungeområdet til bedre normeringer i dagtilbuddene.
Punkt 6 Undersøgelse af rengøringsassistenternes ønske om flere timer
+Beslutningstema
Orientering om resultat af undersøgelse om, hvor mange af Center for Ejendomme og Teknisk Services (CETS’) rengøringsassistenter og -teknikere, der ønsker mere beskæftigelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget anbefales
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede på mødet den 3. december 2020, at der skulle iværksættes en skriftlig undersøgelse blandt rengøringsassistenter ansat i CETS for at afklare, hvor mange, som ønsker mere beskæftigelse.
CETS har foretaget undersøgelsen blandt afdelingens i alt 96 rengøringsassistenter og -teknikere. Herunder er de vigtigste uddrag fra undersøgelsen:
- 26 medarbejdere (svarende til 27%) har et ønske om flere timer
- 14 af disse medarbejdere ønsker kun flere timer, hvis timerne er placeret på deres primære arbejdssted (f.eks. en skole)
- 8 af disse medarbejdere ønsker kun flere timer, hvis timerne er placeret i deres primære distrikt
- 4 af disse medarbejdere er klar til at arbejde i hele kommunen for at få flere timer
- 23 medarbejdere ønsker kun flere timer, hvis de kan ligge i forlængelse af deres nuværende timer
Distriktslederne i CETS har fået forelagt undersøgelsens resultater, og de vil så vidt muligt tage hensyn til omfanget af den ugentlige arbejdstid, før man ansætter nye rengøringsassistenter jf. overenskomsten for området.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen direkte afledte væsentlige konsekvenser.
Lovgrundlag
Overenskomst for offentligt ansatte rengøringsassistenter mellem KL og Fagligt Fælles Forbund.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 04-02-2021
Orienteringen anbefales til Økonomiudvalgets efterretning.
Palle Fischer (C) var fraværende. Som suppleant deltog Henrik Nielsen (C).
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Til efterretning.
Punkt 7 Genudbud på rengøringsområdet
+Beslutningstema
Beslutning om genudbud af rengøringsområdet i de kommunale bygninger, efter samme principper som i det forrige udbud, dog med enkelte mindre korrektioner.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget anbefales
- at den nuværende kombinationsmodel mellem kommunal- og udliciteret rengøring fastholdes.
- at rengøringen i Miljø og Teknik på Svendborgvej 135 i Vester Skerninge pr. 1. november 2021 overgår til kommunalt regi, og at rengøringstimerne så vidt muligt givet til de kommunalt ansatte rengøringsassistenter, som ønsker flere timer jf. den netop gennemførte undersøgelse, som der er orienteret om i dagsordenens pkt. 2.
eller - at rengøringen i Miljø og Teknik på Svendborgvej 135 i Vester Skerninge pr. 1. november 2021 fastholdes som udliciteret rengøring.
- at der gennemføres udbud på 3 delaftaler på rengøringsområdet.
- at der indgås en fortsat rammeaftale på 4 års varighed gældende fra 1. november 2021 – dog således, at kontrakten efter 2 år kan opsiges med 4 måneders varsel.
- at ét firma godt kan byde på og vinde flere delaftaler.
- at prisen vægter med 50%. Øvrige tildelingskriterier fastlægges administrativt – heri vil som noget nyt indgå kriteriet miljø/bæredygtighed.
- at enkelte pakker af rengøringsopgaver ikke udbydes til registrerede socialøkonomiske virksomheder.
Sagsfremstilling
Rengøringen på de kommunale bygninger i Svendborg Kommune, hvor Center for Ejendomme og Teknisk Service har rengøringsansvaret, varetages i øjeblikket efter en kombinationsmodel, hvor rengøringen på ca. 2/3 af matriklerne varetages af kommunens egne rengøringsassistenter, men ca. 1/3 er udliciteret til private rengøringsfirmaer. Denne fordeling er blevet politisk bestemt på Økonomiudvalgets møde den 24. maj 2016.
På såvel Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 3. december 2020 og Økonomiudvalgets møde den 8. december 2020 blev det besluttet, at der – inden der træffes endelig afgørelse i sagen – skulle iværksættes en skriftlig undersøgelse blandt de kommunale rengøringsassistenter for at undersøge, hvor mange, som ønsker flere timer. Der er givet en orientering om denne undersøgelse i dagsordenens punkt 2.
Såfremt man ønsker at tilgodese de kommunalt ansatte rengøringsassistenter med flere timer, kunne en model være, at man hjemtager rengøringen på enheden Svendborgvej 135 i Vester Skerninge, hvor Miljø og Teknik har til huse. Herved vil der kunne tilbydes ca. 30 timers rengøring pr. uge på forskellige tider af døgnet.
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede også den 3. december 2020, at det endvidere skulle undersøges, om enkelte pakker af opgaver kan udbydes til registrerede socialøkonomiske virksomheder. Det er administrationens konklusion, at det ikke er muligt for Svendborg Kommune at reservere opgaver til socialøkonomiske virksomheder på rengøringsområdet. Det skyldes blandt andet at formålet med kontrakten ikke længere vil være rengøring, men eksempelvis integration, social styrkelse eller andet. Der henvises til bilag 1 (Bilag 1. Notat vedrørende socialøkonomiske virksomheder og rengøringsydelser).
De udliciterede enheder består af 3 delaftaler (udkanten af Svendborg, indre Svendborg samt offentlige toiletter), og disse kontrakter udløber pr. 31. oktober 2021. Principperne for de nuværende rengøringskontrakter blev besluttet på daværende Miljø-, Klima- og Trafikudvalgets møde den 10. april 2017.
Overordnet set har den nuværende kombinationsmodel, efter en vanskelig og administrativt meget ressourcekrævende opstart, virket efter hensigten. Det anbefales derfor at fortsætte med denne model og gennemføre et nyt udbud i den nuværende form med tre delaftaler. Dette betyder, at der stort set fastholdes den samme fordeling af kommunal- og udliciteret rengøring, som der er i de nuværende aftaler – dog med mulighed for mindre tilpasninger/justeringer.
Det foreslås, at den 4-årige kontrakt – i modsætning til den nuværende kontrakt – kan opsiges med 4 måneders varsel allerede efter 2 år. Dette gør bindingsperioden kortere, og er en fordel, hvis der eksempelvis opleves samarbejdsudfordringer med den valgte leverandør. Opsigelsesvarslet er nu foreslået til 4 måneder, så det matcher opsigelsesvarsler i de private overenskomster.
Smitterisikoen i forhold til Covid-19 har medført, at der har været øget fokus på rengøringsområdet generelt, og der anvendes ekstra ressourcer på såvel den kommunale som den private rengøring. Svendborg Kommune følger til stadighed Sundhedsstyrelsens anbefalinger med en gang daglig rengøring samt ekstra daglig rengøring og desinficering af kontaktflader og toiletter. Merudgiften hertil posteres pt. på Covid-19 kontoen. Det vides endnu ikke, hvor længe denne ordning kan opretholdes med statslig kompensation.
Kombinationen af både kommunal- og udliciteret rengøring har virket efter hensigten i forbindelse med pandemien, og det har vist sig at være en fordel med en fleksibel kombinationsmodel, hvor man kan trække på ekstra ressourcer fra begge områder.
Der er i det kommende udbud lagt op til en ordning baseret på det normale rengøringsniveau uden ekstra Covid-19 rengøring. Der lægges dog en option ind i udbudsmaterialet, så man har mulighed for at tilkøbe ekstra rengøring på alle eller udvalgte institutioner efter nærmere beslutning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Prisen på rengøringsydelsen kendes først, når udbuddet har været gennemført. De valgte vægtningskriterier vil have betydning for prisniveauet. Det må formodes, at den samlede pris kan blive højere end i dag. Det er administrationens vurdering, at prisen blev trykket ved det foregående udbud på grund af meget stor konkurrence på rengøringsmarkedet. Desuden kan kvalitets, dokumentations- og miljøkrav i udbuddet betyde en højere pris. Der lægges endvidere op til et muligt opsigelsesvarsel allerede efter 2 år. Det vides ikke, om dette kan have betydning for prisen.
Det må ligeledes forventes, at der i den første del af en ny kontraktperiode skal anvendes ekstraordinært flere administrative ressourcer i forhold til kontraktstyring af leverandøren.
Der lægges endelig op til en hjemtagelse af rengøringen på Svendborgvej 135 i Vester Skerninge. Der må forventes en merudgift her, fordi de kommunalt ansatte rengøringsassistenter arbejder efter en anden overenskomst og arbejdstakt end de private rengøringsfirmaer. Den forventede merudgift hertil afholdes indenfor den almindelige drift.
Det vurderes, at nødvendige udgifter og ressourcer til at gennemføre udbuddet, kan holdes indenfor den nuværende økonomiske ramme.
Der forventes stort set ingen erhvervsmæssige konsekvenser, idet alle tre foreslåede delaftaler i forvejen er udliciterede. Der kan dog være nogle mindre justeringer, som kan have erhvervsmæssige konsekvenser.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen direkte afledte væsentlige konsekvenser.
Lovgrundlag
Udbudsloven
Svendborg Kommunes indkøbs- og udbudspolitik
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 04-02-2021
Liste Ø ønsker følgende ændringsforslag bragt til afstemning:
”Rengøringen på alle kommunale ejendomme hjemtages”.
For stemmer 1 medlem: Liste Ø
Imod stemmer 8 medlemmer: Liste A, C, V og løsgænger Jens Munk.
Dermed var forslaget forkastet.
Herefter bringes indstillingen til afstemning.
For stemmer 8 medlemmer: Liste A, C, V og løsgænger Jens Munk.
Imod stemmer 1 medlem: Liste Ø
Indstillingen anbefales dermed overfor Økonomiudvalget, herunder:
- at rengøringen i Miljø og Teknik på Svendborgvej 135 i Vester Skerninge pr. 1. november 2021 overgår til kommunalt regi, og at rengøringstimerne så vidt muligt givet til de kommunalt ansatte rengøringsassistenter, som ønsker flere timer jf. den netop gennemførte undersøgelse, som der er orienteret om i dagsordenens pkt. 2.
Liste Ø kan ikke anbefale indstillingen, idet man ønsker at socialøkonomiske organiseringsformer skal inddrages i tildelingskriterierne og at medarbejdernes krav om flere timer i højere grad skulle have været tilgodeset.
Palle Fischer (C) var fraværende. Som suppleant deltog Henrik Nielsen (C) .
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Godkendt. Liste Ø var imod, idet man ønsker, at hele rengøringsområdet hjemtages.
Punkt 8 Forslag til helhedsplan for området omkring Naturama, Haarhs Skole og ny badmintonhal
+Beslutningstema
På vegne af Naturama og Haahrs skolen har C&W Arkitekter i november 2020 fremsendt forslag til helhedsplan for området omkring Dronningemaen. Forslaget omfatter Naturama, boldbanen og arealerne omkring den nye badmintonhal, hvor C&W også er rådgiver. Se bilag 1: (Bilag 1. Idéoplæg pr. 28. oktober 2020).
Hensigten med forslaget til en ny helhedsplan er at styrke sammenhæng, parkeringsforhold og udvidelsesmuligheder for Naturama samt at give bedre muligheder for idræts- og fritidsaktiviteter for Haarhs Skole.
Svendborg Kommune har vurderet forslagets potentialer, konsekvenser og afledte økonomi, herunder også i relation til det igangværende projekt på stedet. Se bilag 2: (Bilag 2. Ny helhedsplan for området omkring Naturama, Haahrs Skole og badmintonhal, Administrationens screening af potentialer og konsekvenser, 27. november 2020, suppleret 25. januar 2021).
Administrationen er i dialog med parterne om mulighederne for realisering og finansiering af forslaget.
Sagen fremlægges til orientering. Herefter følger en beslutningssag om det eventuelt videre arbejde i administrationen samt økonomi til eventuel realisering, idet de eksterne parter har udbedt sig tid til at udarbejde et forslag til finansiering.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at anbefale overfor Økonomiudvalget:
- At udvalget tager orienteringen til efterretning
- At udvalget tager til efterretning, at igangværende arbejder fortsætter (dvs. den igangværende reetablering efter nedrivning af den gamle badmintonhal, etablering af parkeringspladser, belysning, elladestationer mv.)
Sagsfremstilling
Forslag til ny helhedsplan er udarbejdet af C&W Arkitekter på vegne af Naturama og Haarhs Skole. Formålet er at optimere forholdene for de to institutioner på stedet og samtidig bidrage til, at området som helhed forskønnes og bidrager til byens liv og attraktioner.
Parternes behov, ønsker og muligheder for finansiering
Naturama beskriver deres behov, ønsker og muligheder for finansiering som følger:
- behov for udvidelse og større synlighed for museet, herunder ankomst, billettering, mødelokaler og parkering
- drøm om passage over vejen for at skabe sammenhæng fra pavillon til museum
- museet forventer, at der over tid kan tilvejebringes fondsmidler i mindre omfang til museumsformål og lignende, men ikke til parkeringspladser
Haahrs Skole beskriver deres behov, ønsker og muligheder for finansiering som følger:
- behov for bedre idræts- og fritidsfaciliteter i tilknytning til skolen
- derfor interesse i at erhverve 1500 m2 areal syd for badmintonhallen og i tilknytning til den nuværende skolegård
- det er skolens intentionen, at arealerne skal være offentligt tilgængelige, også uden for skoletid, men det vil være nødvendigt at afgrænse dem af hensyn fx boldspil og især de mindre børns sikkerhed
- skolen forventer, at der over tid kan tilvejebringes midler til at finansiere anlæg og drift af undervisningsrelaterede projekter
Forudsætninger og omkostninger i forbindelse med realisering
I den foreløbige dialog med parterne har de fremhævet, at det er afgørende for dem, at kende Svendborg Kommunes indstilling til eventuelt salg af et areal til Haarhs Skole samt de forudsætninger, der vil være knyttet hertil.
Haarhs Skole ønsker, som en forudsætning for køb/salg af arealet, at få afdækket risici og omkostninger vedr. oprensning af eventuel forurenet jord.
Det skal i den forbindelse aftales, hvem der afholder udgifterne til mere detaljerede undersøgelser og håndtering af eventuel forurenet jord.
På samme måde skal udgifterne til håndtering af overfladevand undersøges nærmere.
På det grundlag ønsker parterne defineret og aftalt med Svendborg Kommune, hvem der afholder hvilke udgifter i forbindelse med hvilke arealer, herunder eventuel oprensning, anlæg samt fremtidig drift.
Det er parternes tilgang, at grundlaget hermed vil være til stede for en mere detaljeret plan for realisering og finansiering af helhedsplanens elementer. Efter al sandsynlighed som en etapevis udvikling, der vil give parterne mulighed for at tilvejebringe finansiering over tid.
Administrationens foreløbige opmærksomhedspunkter er som følger:
På baggrund af det foreliggende materiale har administrationen undersøgt behovet for finansiering af de forskellige elementerne i forslaget til helhedsplanen.
Omkostninger beløber sig til ca. 10 mio. kr., inklusiv den seneste vurdering af omkostninger til håndtering af regnvand og forurenet jord.
Det bemærkes, at det ikke vil være muligt at overføre midler fra det igangværende projekt (reetablering efter nedrivning af den gamle badmintonhal, etablering af parkeringspladser, belysning, elladestationer mv.) til realisering af helhedsplanen.
Det er en forudsætning for ibrugtagningstilladelse til den nye hal, at de planlagte parkeringspladser etableres. Det skal som udgangspunkt ske inden for den nuværende projektøkonomi og i givet fald under hensyn til en efterfølgende realisering af helhedsplanen.
Der henvises til bilag 2: (Bilag 2. Ny helhedsplan for området omkring Naturama, Haahrs Skole og badmintonhal, Administrationens screening af potentialer og konsekvenser, 27. november 2020, suppleret 25. januar 2021).
En fuld realisering af helhedsplanen kræver udarbejdelse af en ny lokalplan for området. I den forbindelse skal planen vurderes i en større bymæssig sammenhæng, hvilket kan medføre tilpasninger af den skitserede helhedsplan undervejs i processen.
En række myndighedsforhold skal ligeledes håndteres som forudsætning for realisering. Se Svendborg Kommunes screening af forslaget. Disse fremgår ligeledes af bilag 2.
Endelig skal der, som led i et eventuelt salg af areal til Haarhs Skole, findes en alternativ placering til lystfiskernes klubhus, som i dag udgør en forhindring for en god udnyttelse af arealet til skolerelaterede formål. Omkostninger i forbindelse med genhusning kendes ikke pt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til finansiering er under nærmere undersøgelse.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 04-02-2021
Indstillingen anbefales til Økonomiudvalget.
Palle Fischer (C) var fraværende. Som suppleant deltog Henrik Nielsen (C).
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Godkendt.
Punkt 9 Udmøntning af "Liv i mit lokalområde" fra budget 2021
+Beslutningstema
I forbindelse med budget 2021 blev der afsat 2.0 mio. kr. til puljen ”Liv i mit lokalområde. Dagsordenspunktet beskriver hvordan puljen skal udmøntes. Lokaludvalget anbefaler over for Økonomiudvalget at godkende frigivelsen af midlerne.
Indstilling
Direktionen indstiller til Lokaludvalget at anbefale over for Økonomiudvalget at godkende:
- At puljen på 2 mio. kr. i 2021 frigives til lokalområdernes arbejde med borgerbudgetter, administrativ understøttelse af arbejdet med borgerbudgetter, projekter på baggrund af allerede udarbejdede potentialeplaner og forsøgsordningen med transport i lokalområdet.
- At støtte til projekter på baggrund af borgernes potentialeplaner indstilles løbende af Lokaludvalget til Økonomiudvalgets godkendelse.
Sagsfremstilling
Den 21.10.2020 indstillede Lokaludvalget til Økonomiudvalget, at der fra puljen ”Liv i mit lokalområde” afsættes penge til følgende indsatser:
- Projekter på baggrund af allerede udarbejdede og godkendte potentialeplaner
- Borgerbudgetter og administrativ understøttelse af udmøntning
- 300.000 kr. til en forsøgsordning med gratis flexture til unge eller gratis lokalbusser
Administrationen foreslår følgende fordelingsnøgle. Der vil blive givet en status på udmøntningen af ”Liv i mit lokalområde” til Lokaludvalgsmøde i april. Fordelingsnøglen kan så evt. tilpasses, hvis der er behov for det.
Hvad? | Hvor meget? |
Forsøgsordning med mobilitet | 300.000 kr. |
Borgerbudgetter | 3 x 200.000 kr. |
Midler til projekter på baggrund af de allerede godkendte potentialeplaner * | 900.000 kr. |
Administrativ understøttelse | 200.000 kr. |
I alt | 2.000.000 kr. |
* Midler til projekter på baggrund af de allerede godkendte potentialeplaner
Der er ingen fast ansøgningsfrist for denne pulje. Lokalområder der har en potentialeplan bliver kontaktet af administrationen og oplyst om muligheden for at søge. Der vil også ligge oplysninger på hjemmesiden
Det har tidligere været muligt at afholde et borgerbudget for at følge op på en potentialeplan. Puljen ”Liv i mit lokalområde” gør det nu muligt at ansøge om midler til større projekter med baggrund i de allerede godkendte potentialeplaner.
For at få del i midlerne, skal lokalområderne fremsende en ansøgning til Lokaludvalget, hvor de viser, hvordan midlerne bruges til at omsætte de ideer, der er kommet frem i potentialeplanprocessen.
Projekterne skal være af almen karakter, dvs. de skal være til gavn for en større kreds af borgere i lokalsamfundene. Puljens midler kan bruges som kommunal medfinansiering, såfremt der også søges fra andre finansieringskilder, som fx fonde til projektet. Projekter må ikke medføre driftsudgifter til Svendborg Kommune.
Midlerne bliver udmøntet løbende og skal efter indstilling fra Lokaludvalget godkendes af Økonomiudvalget forud for udmøntningen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I budget 2021 blev der afsat 2 mio. kr. til puljen ”Liv i mit lokalområde”.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen bemærkninger.
Beslutning i Lokaludvalget den 28-01-2021
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget med bemærkning om, at der fastsættes en ansøgningsfrist for projekter på baggrund af potentialeplaner til den 1.maj 2021.
Det bemærkes endvidere, at projekterne skal være tilgængelige for alle borgere i lokalområdet.
Endelig bemærkes det, at ansøgninger til Lokalsamfundspuljen (anlægspuljen) vil blive fremmet, såfremt de har et element af medfinansiering.
Fraværende: Susanne Gustenhoff (Lise Ø), Stedfortræder: Jesper Kiel (Liste Ø)
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Godkendt.
Punkt 10 Garantiprovision - Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme a.m.b.a.
+Beslutningstema
Garantiprovision for lån
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at
- garantprovisionen fastlægges til 3%.
- garantiprovisionen årligt revurderes ud fra markedsniveau.
Sagsfremstilling
I forlængelse af Økonomiudvalgets beslutning på mødet 20. oktober 2020, om forelæggelse af spørgsmål om garantiprovision for den kommunale tilsynsmyndighed, fremlægges nu tilsynsudtalelse om garantiprovision.
Det er Ankestyrelsens vurdering, at Svendborg Kommune vil yde støtte til Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme a.m.b.a. i strid med det kommunalretlige hvile i sig selv-princip, hvis kommunen stiller garanti for selskabets lån uden at opkræve garantiprovision.
Det er derudover Ankestyrelsens vurdering, at der vil være tale om statsstøtte, hvis Svendborg Kommune stiller en vederlagsfri garanti for fjernvarmeselskabets lån.
Ankestyrelsen konkluderer derfor, at Svendborg Kommune er forpligtet til at opkræve garantiprovision på markedsmæssige vilkår, og at kommunen er forpligtet til at udfolde rimelige bestræbelser på at konstatere, hvad et vederlag på markedsmæssige vilkår i forhold til den
konkrete garanti til fjernvarmeselskabet indebærer. Styrelsen foreslår i den sammenhæng, at vi anmoder vores bankforbindelse om en vurdering af dette.
I forlængelse heraf har kommunen anmodet Danske Bank om en vurdering af, hvad en markedskonform provision vil være.
Danske Bank har afgivet en vurdering af dette. I vurderingen lægger Danske Bank bl.a. vægt på, at:
- det er et nystiftet, forbrugerejet varmeforsyningsselskab
- der er tale om en fuld finansiering
- der er ingen tilslutningspligt/forblivelsespligt
- der kan ikke opnås anden sikkerhed udover selve anlæg/rørnet
- antallet af forbrugere, både private og storforbrugere.
På den baggrund anbefaler Danske Bank, at en garantiprovision bør ligge i niveau 3% p.a.
Danske Bank ønsker ikke at afgive tilbud på finansiering.
Administrationen har forelagt denne vurdering for Fjernvarme Ollerup - Vester Skerninge – Ulbølle. Her finder man, at en provision på 3%, vil være et urealistisk grundlag at igangsætte projektet på, og det vil betyde, at projektet må opgives. Henvendelsen er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Garantiprovisionen vil årligt - på linje med kommunens øvrige garantiprovisionssatser – blive revurderet for at afspejle markedsniveauet.
CO2-Konsekvensvurdering
Fastsættelse af garantiprovision har ikke i sig selv CO2-konsekvenser, men konsekvenserne ligger i selve projektgodkendelsen.
I den nuværende projektgodkendelse til fjernvarmeværket er der beregnet en nedgang i CO2 udledning fra 4.600 ton CO2/år til 1.250 ton CO2/år i forhold til de nuværende varmeforsyninger i området og er baseret på en varmeproduktion fra flis og varmepumper (cirka 1/3 af varmeproduktionen) med et naturgasfyr som back-up.
Der er i øjeblikket planer i fjernvarmeselskabet om at ændre projektet til en varmeforsyning baseret på 100 % varmepumper med naturgasfyr som back-up. Dermed vil CO2 udledningen falde yderligere i forhold til det godkendte projektforslag.
Lovgrundlag
Lånebekendtgørelse m.v.
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Udsat med henblik på beslutning på næstkommende udvalgsmøde.
Punkt 11 Beslutning vedr. Stationsvej 2, Vester Skerninge
+Beslutningstema
I forbindelse med udmøntningen af den kommende kommuneplan 2021-2033, som forventes godkendt i maj 2021, er der planlagt en kortlægning og analyse af alle kommunens lokalområder med fokus på områdernes potentialer og udfordringer, herunder samlingssteder for borgerne. Analysen skal sikre en helhedsplanlægning på tværs af lokalområderne. Beslutningen om fremtiden for Stationsvej 2 i Vester Skerninge burde træffes på baggrund af denne analyse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget,
- Der først træffes beslutning om bygningernes endelige fremtid, når Kommuneplanen for 2021-2033 er endeligt vedtaget.
Sagsfremstilling
I forbindelse med budgettet for 2019 blev det besluttet, at en række kommunale ejendomme skulle sælges og at salgsprovenuet skulle indgå i renoveringsprojektet på Vestermarkskolen. I denne beregning indgik blandt andet salget af Stationsvej 2 i Vester Skerninge, når børnehuset fraflytter ejendommen.
Ejendommen huser lige nu, udover børnehaven, det lokalhistoriske arkiv. Der er ikke endnu fundet en løsning for den fremtidige placering af arkivet.
Der har gennem tiden været flere typer af interessenter, der har forespurgt på ejendommens fremtid, herunder en borgergruppe og erhvervsdrivende. Borgergruppen har ytret ønske om at omdanne ejendommen Stationsvej 2 til et mødested.
I kommuneplanen, som forventes at blive godkendt i maj 2021, er der beskrevet en strategi for arbejdet med lokalområderne. Strategien skal sikre en sammenhæng i udviklingen af lokalområderne og en god udnyttelse af kommunens og borgernes ressourcer. Som grundlag for dette arbejde, skal der laves en kortlægning af en analyse af lokalområderne.
Kortlægningen vil bl.a. vise placeringen af mødesteder for borgerne. Den kan afdække behovet for evt. yderligere mødesteder. På baggrund af kortlægningen kan der træffes en kvalificeret beslutning om salget af Stationsvej 2 til enten en privat køber eller en borgergruppe.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Stationsvej 2 i Vester Skerninge er oprindeligt en del af arealeffektiviseringsprojektet Vestermarkskolen, hvor salgsprovenuet indgik i anlægsfinansieringen med ca. 0,6 mio. kr. i 2020.
Hvis en fremtidig beslutning forhindrer realiseringen af det indarbejdet salgsprovenu, vil man senest ved denne behandling skulle pege på finansieringen af salgsprovenu.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen konsekvenser.
Lovgrundlag
Kommunalfuldmagten
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Godkendt.
Punkt 12 Orientering
+Sagsfremstilling
a. Orientering om henvendelse fra Svendborg Fjernvarme
b. Orientering fra administrationen om status på arbejdet med en boligudstykning i Kirkeby.
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Der blev orienteret om:
- Folkemøde på Bornholm
- Orientering til byråd vedr. Corona
- Henvendelse fra Svendborg Fjernvarme
- Status på udstykning i Kirkeby
- Kommende udbud af kørselsordninger
- Dashboard vedr. befolkningstal
- Maritimt Erhvervshus på Nordre Kaj