Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 08-09-2020
Borgmesteren oplyste, at der foreligger en tillægsdagsorden til behandling. Økonomiudvalget godkendte dette.
Begge dagsordener godkendt.
Gruppeformændene for de partier, der ikke er repræsenteret i Økonomiudvalget var inviteret til at overvære behandlingen af punkt 2. Bruno Hansen (F) og Hanne Ringgård Møller (B) deltog.
Punkt 2 1. behandling af budget 2021 og overslagsårene 2022-24
+Beslutningstema
Indstilling af budgetforslag 2021 og overslagsårene 2022-24 til Byrådets 1. behandling samt takstoversigt til 1. behandling
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Direktionens budgetudkast lægges til grund for Svendborg Kommunes budget 2021 og overslagsårene 2022-24 og fremsendes til Byrådets 1. behandling.
- Vedlagte forslag til takster for 2021 fremsendes til Byrådets 1. behandling
- Fristen for fremsendelse af ændringsforslag fastsættes til mandag den 21. september 2020 kl. 12.00.
Sagsfremstilling
Direktionens budgetudkast tager udgangspunkt i det tekniske budget for 2021, jf. budgetnotat af 18. august 2020 samt det forventede regnskab for 2020 jf. koncernrapport pr. 31. maj 2020.
Direktionens forslag ligger inden for den økonomiske politiks målsætninger. Kommunens serviceudgifter vil i forslaget ligge på niveau med den udmeldte, vejledende serviceramme fra KL, som er aftalt mellem KL og regeringen.
Forventede skatte- og tilskudsindtægter baseret på statsgaranti og indtægter fra skat og grundskyld er budgetlagt med uændret skatteprocent og grundskyldspromille. I direktionens forslag er indarbejdet svar på kommunens ansøgning om særtilskud og lånedispensation, samt de afledte konsekvenser ved udskydelse af Landsstævnet 2021 til 2022.
Selv om der i budgettet er taget højde for kendte merudgifter, er der fortsat en række risici, der kan true budgettet. Bl.a. er 3 mia. kr. af statens tilskud betinget af, at kommunerne under ét overholder servicevækstrammen, og 1 mia. kr. er betinget af, at kommunerne ligeledes overholder den aftalte anlægsramme.
Budgetforslaget for 2021 med resultatoversigt af 31. august 2020 udviser herefter et forbrug af likvide aktiver på 35.798.000 kr. Resultatet af ordinære driftsvirksomhed udviser et overskud på 174.565.000 kr., som sammen med budgetlagt lånoptagelse på 56.198.000 kr. og finansforskydninger på 1.986.000 kr. skal medgå til finansiering af anlægsudgifter på 152.883.000 kr., samt afdrag på lån på 111.693.000 kr.
Budgetmaterialet i det foreliggende udkast hviler på, at udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 26,80 procent. Det skal bemærkes, at kommunen har søgt om skattenedsættelse fra 26,8 pct. til 26,3 pct. med fuld kompensation fra staten. Svar forventes at foreligge inden udgang af september.
Grundskyldspromillen fastsættes til 23,32 promille (for landbrugsjord dog 7,2 promille svarende til lovens maksimum). Der opkræves dækningsafgift for offentlige ejendomme (kommunens egne ejendomme undtaget) baseret på 11,66 promille af grundværdier og 8,75 promille af forskelsværdier.
Forslaget er baseret på valg af statsgaranteret udskrivningsgrundlag i 2021. I forbindelse med 2. behandling af budgetforslaget skal der tages særskilt stilling hertil.
Det oplyses endvidere, at den kirkelige udskrivningsprocent udgør 1,02 procent. Beslutning om eventuel ændring meddeles af Provstiet inden 2. behandling af budgettet.
Med udgangspunkt i det tekniske budget, som ligger til grund for budgetnotatet er der udarbejdet forslag til takster for 2021. Taksterne fremgår af vedlagte bilag.
Fristen for fremsendelse af ændringsforslag til budgettets 2. behandling den 29. september 2020 fastsættes til mandag den 21. september 2020 kl. 12.00. Ændringsforslag skal ske på særskilt bilag til resultatoversigten, som fremsendes til Staben.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af direktionens forslag til 1. behandling, som er vedlagt sagen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov
Sagen afgøres i
Byråd
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-09-2020
Godkendt.
Bruno Hansen (F) og Hanne Ringgaard Møller (B) deltog).
Punkt 3 Låneoptagelse til lav likviditet 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af låneoptagelse til lav likviditet for 2020 på 38 mio. kr.
Indstilling
Direktionen indstiller til behandling i Økonomiudvalget samt endelig afgørelse i Byrådet, at:
- Der optages lån på 38 mio. kr. med 10 års løbetid vedr. lav likviditet for 2020.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har for 2020 fået en ekstra dispensation på 38,0 mio. kr. til kommuner med lav likviditet (som følge af COVID-19). Lånet skal have en løbetid på maksimalt 10 år, og låneydelsen forventes at udgøre ca. 3,8 mio. kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der optages 38 mio. kr. med en løbetid på 10 år. Låneydelserne indgår i direktionens budgetforslag for 2021.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-09-2020
Indstilles.
Punkt 4 Drøftelse af Lokaludvalgets anlægspulje for 2021
+Beslutning i Lokaludvalget den 26-08-2020
Lokaludvalget indstiller til Økonomiudvalget, at der i forbindelse med budgetforhandlingerne tilføres ekstra midler til Lokaludvalgets udvikling af lokalsamfundene.
Pia Dam (Liste A) forlod mødet kl. 17.00 under punkt 8. Stedfortræder Karl Magnus Bidstrup (Liste A) deltog i stedet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-09-2020
Fremsendes til budgetforhandlingerne
Punkt 5 Orientering
+Beslutning i Økonomiudvalget den 08-09-2020
Borgmesteren orienterede om tilsagn fra Landsbyggefonden til SAB og om, at der indkaldes til ekstraordinært møde i Økonomiudvalget forud for næste byrådsmøde.
Vedr. underskrift af protokollen:
Enhedslisten kunne ikke godkende referatet vedr bemyndigelse til stemmeafgivning, da administrationen ikke kunne redegøre for at økonomiudvalget i henhold til styrelsesvedtægten kan bemyndige et byrådsmedlem til at stemme på Svendborg Fjernvarmes generalforsamling uden en byrådsbeslutning.
Punkt 6 Bemyndigelse til stemmeafgivning ved Generalforsamling i Svendborg Fjernvarme og bundet mandat til det efterfølgende bestyrelsesmøde
+Beslutningstema
Der skal tages stilling til, hvorvidt Svendborg Kommune vil afgive bemyndigelse til stemmeafgivning på generalforsamlingen i Svendborg Fjernvarme og om der skal afgives et bundet mandat til det efterfølgende bestyrelsesmøde.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Økonomiudvalget drøfter følgende skal konstitueres. i forhold til generalforsamlingen:
- Kommunen bemyndiger ingen til at bruge kommunens stemmer på generalforsamlingen
- Kommunen bemyndiger kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på en bestemt måde
- Kommunen bemyndiger kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på den måde, han finder bedst.
-
I forhold til det efterfølgende bestyrelsesmøde skal Økonomiudvalget tage stilling til, hvorvidt der skal afgives et bundet mandat til kommunens bestyrelsesrepræsentant.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har fået en indkaldelse til generalforsamling I Svendborg Fjernvarme (vedlagte som bilag 1). I forlængelse heraf har kommunens repræsentant i bestyrelsen forespurgt om, hvorvidt Økonomiudvalget ønsker at afgive en bemyndigelse til stemmeafgivning i forhold til generalforsamlingen.
Direktionen vil pege på følgende muligheder i forhold til generalforsamlingen:
- Kommunen bemyndiger ingen til at bruge kommunens stemmer på generalforsamlingen
- Kommunen bemyndiger kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på en bestemt måde
- Kommunen bemyndiger kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på den måde, han finder bedst.
I forlængelse af generalforsamlingen afholdes bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen skal konstitueres. I den forbindelse kan Økonomiudvalget afgive et bundet mandat til kommunens bestyrelsesrepræsentant.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-09-2020
Et flertal på 8 (A, V, C og O) besluttede at bemyndige kommunens bestyrelsesrepræsentant til at afgive stemmer på den kommende generalforsamling og på det efterfølgende bestyrelsesmøde, som han finder det bedst.
Liste Ø var imod, idet Enhedslisten fandt det urimeligt at kommunen vil bruge sine stemmer på generalforsamlingen i Svendborg Fjernvarme på trods af at kommunen selv kan udpege en repræsentant til bestyrelsen uden om generalforsamlingen. Enhedslisten fandt det kritisabelt, at man tildeler 75 stemmer til et bestyrelsesmedlem, som i 2019 uden bemyndigelse fik udleveret kommunens stemmer til generalforsamlingen og anvendte dem ved bestyrelsesvalget uden, at der er truffet en beslutning i byrådet
Liste Ø begærende sagen standset og forelagt byrådet.
.