Miljø- og Naturudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 31-08-2020
Dagsordenen godkendt.
Henrik Nielsen (C) deltog i mødet fra kl. 15.54 og var fraværende under behandlingen af punkt 1.
Henrik Nielsen (C) var fraværende under punktets behandling.
Punkt 2 Orientering om afsluttede kystbeskyttelsessager
+Beslutningstema
Orientering om afsluttede kystbeskyttelsessager.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Miljø- og Naturudvalget har på udvalgsmødet den 16. juni 2020 bedt administrationen om en gennemgang af de kystbeskyttelsessager, som er blevet afsluttet.
Der er afsluttet fem sager: Bratenvej 22 (5700), Fredskovvej 10 (5883), Skippervej 217 (5700), Skårupøre Strandvej 70 og 70B (5881) og Strandhuse 71B (5700).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse om kystbeskyttelse, LBK nr 57 af 21/01/2019, § 3, stk. 1
Lovbekendtgørelse om miljøvurdering, LBK nr 1225 af 15/10/2018, bilag 2, pkt. 10k
Bekendtgørelse om kysthabitat, Bek nr 654 af 19/05/2020, § 3, stk. 1
Lov om klageadgang LOV nr 646 af 19/05/2020
Inklusion af anden lovgivning som:
Bekendtgørelse af lov om planlægning LBK nr 287 af 16/04/2018
Bekendtgørelse af lov om naturbeskyttelse LBK nr 240 af 13/03/2019
Bekendtgørelse af lov om skove LBK nr 315 af 28/03/2019
Bekendtgørelse af lov om vandløb LBK nr 1217 af 25/11/2019.
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 31-08-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 3 Orientering om aftaler vedr. naturpleje
+Beslutningstema
Orientering om naturpleje.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orientering tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Baggrund
Miljø- og Naturudvalget har ønsket at få en orientering om hvilke principper eller kriterier, der ligger til grund for indgåelse af aftaler vedr. naturprojekter samt nogle eksempler på sådanne aftaler.
Kommunen er forpligtiget til at gennemføre naturbevarende og -forbedrende indsatser inden for Natura 2000-områderne i overensstemmelse med Natura 2000-handleplanerne og inden for fredninger jf. fredningskendelserne.
Her ud over overtog kommunerne naturforvaltningsopgaven efter amterne og har fået DUT-midler til opgaven. Heri ligger en forventning om, at kommunerne også sikrer den øvrige natur og øger biodiversiteten.
Vi har værdifulde naturområder i kommunen som f.eks. Monnet, Rødme Svinehaver og Syltemade ådal. Andre af vores naturområder er relativt små, artsfattige og ligger spredt.
Kommunens strategi for naturpleje og –udvikling er beskrevet i ’Natur og Friluftsliv – strategi og handlinger 2019-2030’, som byrådet vedtog på møde den 28. maj 2019. Strategien er vedlagt som bilag.
Indsatser
Indsatserne omfatter:
- Pleje af de eksisterende naturområder.
- Udvidelse af eksisterende naturområder og sammenbinding/ny natur.
- Indsatser for særlige arter.
Pleje af eksisterende naturområder
Indsatserne sikrer både naturtyper og arter. Plejen består primært i afgræsning af naturarealerne for at bevare artsrige enge og overdrev og for at sikre ynglelokaliteter for fuglene. Kommunen indgår aftaler med lodsejere om plejen. I aftalen forpligter lodsejerne sig til at drive arealerne ekstensivt med afgræsning, og hvis det mod forventning ikke sker, får kommunen en ret til at stå for plejen af arealet. Aftalerne er 5-årige. I de højest målsatte naturområder bekoster kommunen etablering af hegningen. I de højere målsatte naturområder betaler kommunen for materialer og lodsejerne opsætter selv hegnet. Lodsejerne kan søge EU-tilskud til afgræsningen.
Vi har bl.a. indgået sådanne græsningsaftaler på øerne i Det Sydfynske Øhav, Ollerup Åmose, Syltemade Ådal samt ved Stokkebækken og Kongshøj Å og i Casanovabakkerne.
Nogle naturarealer er vanskelige at gøre økonomisk rentable at drive med naturpleje. I meget værdifulde naturområder (primært Natura 2000-områder) og hvor naturplejen er vanskelig at gøre økonomisk rentabel, har kommunen købt kreaturer og geder, som så udlånes til dyreholdere, mod at de afgræsser bestemte arealer (strandenge i Det Sydfynske Øhav og Casanovabakkerne). Som en yderligere hjælp til afgræsning af øerne i Det Sydfynske Øhav driver kommunen kreaturprammen Yrsa sammen med de øvrige kommuner omkring øhavet.
Kommunen rummer f.eks. også to meget værdifulde moser med hængesæk – Skovholm Mose og Ravnebjerg Mose. Moserne har været under tilgroning med tagrør, pil og birk. Moserne kan ikke afgræsses. Plejen her har bestået i en afslåning af tagrør og vedplanter samt en hævning af vandstanden.
Udvidelse af eksisterende naturområder og sammenbinding/ny natur
Det er vigtig for biodiversiteten, at naturområderne har en vis størrelse, og at der er en god sammenhæng. Derfor indgås aftale om udvikling af ny natur på nøje udvalgte landbrugsarealer. Aftalerne indebærer, at dyrkningen ophører, og at arealerne fremover drives med ekstensiv afgræsning. Der kan også ske en ændring af vandstanden. Disse aftaler er tidsubegrænsede og tinglyses på ejendommen. Der gives en økonomisk kompensation svarende til værdinedgangen. Vi har indgået sådanne aftaler i Egebjerg Bakker, Stjoul Kohave og på Drejø. I nogle tilfælde kan det være afgørende for en aftale, at kommunen kan tilbyde erstatningsjord.
Indsatser for særlige arter
De sjældne og truede arter har ofte krav til flere forhold og kræver derfor særlig opmærksomhed. Kommunen har især gjort en indsats for padderne (klokkefrø, strandtudse og grønbroget tudse). Der er ved Klintholm og ved Det Sydfynske Øhav oprenset vandhuller, gravet nye vandhuller, etableret overvintringssteder og spredningskorridorer i form af græsningsarealer.
I ’Natur og Friluftsliv’ er en mere udtømmende liste over gennemførte indsatser.
Administrationen vil på mødet præsentere eksempler på konkrete naturplejeprojekter.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Miljø og Naturudvalget
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 31-08-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 4 Budget 2021, temaer - Miljø- og Naturudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget beslutter, hvorvidt der er yderligere temaer, der skal fremsendes til Teknik- og Erhvervsudvalgets orientering og Økonomiudvalget med henblik på at indgå i budgetforhandlinger for budget 2021.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 har udvalget i foråret drøftet udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering. På nærværende møde beslutter udvalget, hvilke af de to alternativer, der skal arbejdes videre med inden for udvalgets område, herunder finansiering. På mødet den 11. august besluttede udvalget at fremsende en række budgettemaer til Økonomiudvalget med henblik på at lade temaerne indgå i budgetforhandlingerne:
Drift:
- Skovforvaltning, herunder medarbejderressourcer til implementering.
- Genopretning af Natur- og Miljøområdets administrative myndigheds- og driftsarbejde.
Anlæg:
- Jordfordeling indgår i forbindelse med det Grønne Danmarkskort.
- Naturgenopretning i relation til biodiversitet.
Udvalget besluttede endvidere, at temaet vedrørende CO2-reduktionsplan 2021-2030 skulle belyses yderligere.
Temaet fremlægges derfor i to forskellige alternativer til udvalgets drøftelse.
Alternativ 1: CO2-reduktionsplan 2021-2030
CO2-reduktionsplan 2021-2030 er fornuværende administrationens bedste bud på, hvordan omstillingen til vedvarende energi (VE) kan foregå i Svendborg Kommune på både virksomheds- og geografisk niveau.
Planen indeholder konkrete tiltag for hele kommunen samt estimater for udgifterne forbundet med de forskellige tiltag. Det er antaget at fjernvarmen omstilles med gennemsnitlig 200-300 ton årligt frem mod 2030. Samme antagelse om en jævn fordeling af CO2-reduktionen er antaget ved elproduktionen. Der er i alternativ 1 taget højde for eksempelvis levetid på eksisterende naturgasfyr og udløb af leasingaftaler for biler.
De øvrige initiativer, som f.eks. omstilling til ikke fossil drift af busser og specialkørsel, eldelebiler, informationsmøder m.v. i CO2-reduktionsplan 2021-2030 er ens for alternativ 1 og 2.
Investeringsoversigt for alternativ 1 kan ses i bilag 1 - Alternativ 1: CO2-reduktionsplan 2021-2030.
Alternativ 2: CO2-reduktionsplan 2021-2030 med fokus på mindst 900 ton i 2021
Udvalget ønskede efter sidste udvalgsmøde den 11. august 2020 yderligere afklaring af følgende tema:
- Udmøntning af CO2-reduktionsplan 2021-2030 med fokus på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af indkøb af varmepumper samt udskiftning af de kommunale fossilbiler til elbiler, herunder ladekapacitet.
Udvalget ønskede i den forbindelse også undersøgt om der kan låneoptages til investering i varmepumper, og om der er afledte besparelser på driftsbudgetterne på grund af varmebesparelser.
Reduktion på 900 ton CO2 i 2021
Administrationen har beregnet hvordan en reduktion på 900 ton CO2 i 2021 med fokus på varmepumper og elbiler kan opnås. Det vurderes at reduktionen kan ske gennem en reduktion på 500 ton CO2 ved skift til varmepumper, 125 ton CO2 ved skift til elbiler og 10 ton CO2 ved skift til LED-vejbelysningen. Desuden antages det, at fjernvarmen reducerer med 300 ton CO2 i 2021 (200-300 ton CO2 årligt). Den samlede reduktion i 2021 anslås dermed til 935 ton CO2 i 2021.
Det er muligt, at låneoptage over 25 år til investering i varmepumper. Varmepumper indgår i dag i det Innovative energiSpare Projekt (ISP). Det er dog vigtigt at pointere, at tilbagebetalingstiden ved investering i varmepumper er meget høj (over 30 år).
På nuværende tidspunkt vurderes det, at omkostningerne ved varmepumpedrift vil være på samme niveau som drift med gaskedel, og at der derfor ikke vil være afledte driftsbesparelser. Årsagen er, at kommuner ikke kan gøre brug af den reducerede elvarmeafgift, men skal betale den normale elafgift. Der pågår undersøgelser i forhold til en konstruktion, hvor etablering og drift af varmepumper varetages i et kommunalt ejet selskab, da elafgiften dermed reduceres.
Administrationen bemærker, at Svendborg Kommune er i forvejen frontløber på varmepumpeområdet, da kommunen har relativt mange varmepumper sammenlignet med andre kommuner. Ikke desto mindre, vurderes det at være både omkostningsfyldt og teknisk vanskeligt at udskifte så mange naturgasfyr på én gang. Levetiden for en varmepumpe vurderes at være den samme, som for en gaskedel på ca. 15 år. Ved udskiftning af naturgasfyr svarende til en reduktion på 500 ton CO2 i 2021 er det anslået, at cirka 21 naturgasfyr skal udskiftes. Det vil kræve udskiftning af nyere gasfyr, som stadig har en restlevetid. Desuden vil der være behov for tilkøb af konsulenthjælp for at nå udskiftningen på kort tid samt risiko for betydelige driftsproblemer i forbindelse med en hurtig implementering. Der vil desuden være store afledte omkostninger til indreguleringer og opsyn. Der er på nuværende tidspunkt planlagt udskiftning af 10 naturgasfyr årligt.
Investeringsoversigt for alternativ 2 kan ses i bilag 2 - Alternativ 2: CO2-reduktionsplan 2021-2030 med fokus på 900 ton CO2.
Til orientering er der i forbindelse med etablering af Simac igangsat en undersøgelse om en havvarmepumpe som via fjernvarmen skal forsyne Simac, og i den forbindelse undersøges det, hvorvidt den også kan dække Frederiksø. Der pågår i øjeblikket forhandlinger med Svendborg Fjernvarme om udvidelse af fjernvarmens dækningsområde, hvilket kan betyde, at flere kommunale bygninger vil kunne forsynes med fjernvarme i stedet for naturgas.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien fremgår af de vedlagte temabeskrivelser. Jævnfør budgetproceduren ledsages driftsudgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag indenfor fagudvalgets budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 31-08-2020
Miljø- og Naturudvalget fremsender følgende temaer til Teknik- og Erhvervsudvalgets orientering og Økonomiudvalget med henblik på at indgå i budgetforhandlinger for budget 2021:
- CO2-reduktionsplan 2021-2030 (alternativ 1)
- CO2-reduktionsplan 2021-2030 med fokus på mindst 900 ton i 2021 (alternativ 2)
Punkt 5 Prioritering af budgetmidler til grøn omstilling
+Beslutningstema
Anvendelse af midler i forbindelse med udmøntning af budget 2020 til grøn omstilling på 250.000 kr.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Der i 2020 anvendes 250.000 kr. fra budgetmidlerne til grøn omstilling til omstilling af kommunens bilpark.
Eller
- Der i 2020 anvendes 250.000 kr. fra budgetmidlerne til grøn omstilling som led i finansieringen af indkøb af rådgiverbistand til igangsættelse af CO2-reduktionsplan, CO2-konsekvensvurdering i dagsordenspunkter, deltagelse i DK2020 og kvalificering af CO2-opgørelserne for kommunen.
Sagsfremstilling
Med budgetforlig 2020 blev der afsat yderligere midler til grøn omstilling. På Miljø- og Naturudvalgets møde den 3. december 2019 blev der besluttet, at der i 2020 og i overslagsårerne afsættes en rådighedspulje på 250.000 kr. til at understøtte kommunens udmøntning af Natur- og friluftsliv, Klima- og energipolitikken samt Skov- og Bæredygtighedsstrategien. Udvalget behandlede sagen på udvalgsmøde i april, men udskød beslutningen til udvalgsmødet i august.
Administrationen foreslår, at de 250.000 kr. fra budgetmidlerne til grøn omstilling i 2020 anvendes til grøn omstilling til opstilling af ladestandere og omstilling af kommunens bilpark til elbiler. Alternativt foreslås, at midlerne bidrager til den samlede finansiering af rådgiverbistand til igangsættelse af CO2-reduktionsplan, CO2-konsekvensvurdering i dagsordenspunkter, deltagelse i DK2020 og kvalificering af CO2-opgørelserne for kommunen. Det vil understøtte indsatsen for at få de politiske mål omsat til konkrete handlinger, som defineret i Klima- og Energipolitikken samt Bæredygtighedsstrategien.
Omstilling af kommunens bilpark
Anvendes budgetmidlerne på 250.000 kr. til grøn omstilling til opstilling af ladestandere og omstilling af kommunens fossilbiler til elbiler vil det betyde en delvis fremrykning af den udskiftningsplan, som fremlagt i forbindelse med temaforslaget ”Udmøntning af CO2-reduktionsplan 2021-2030”. Se bilag 2 - ”Alternativ 2: CO2-reduktionsplan 2021-2030 med fokus på 900 ton CO2” under dagsordenspunktet ”Budget 2021, temaer – Miljø- og Naturudvalget”.
Udskiftning af kommunens fossilbiler til elbiler vil give en gennemsnitlig besparelse på ca. 2 ton CO2 pr. bil. Den øgede ladekapacitet vil desuden fremme den fremadrettede omstilling af kommunens bilpark.
Udskiftningsplanen for kommunens biler fremgår af nedenstående tabel.
Årstal | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Antal biler pr. år, hvor leasing ændres til elbiler | 7 | 27 | 8 | 11 | 60 | 4 | 6 | 3 |
Antal egne fossilbiler, der sælges | 0 | 24 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Antal nye leasing elbiler | 0 | 24 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Udskiftning i alt pr. år | 7 | 51 | 19 | 22 | 71 | 15 | 17 | 14 |
Rådgiverbistand
Anvendes budgetmidlerne på 250.000 kr. til grøn omstilling som et bidrag til finansiering af rådgiverbistand til igangsættelse af CO2-reduktionsplan, CO2-konsekvensvurdering i dagsordenspunkter, deltagelse i DK2020 og kvalificering af CO2-opgørelserne for kommunen, vil det fremskynde administrationens arbejde med de enkelte initiativer i overensstemmelse med Klima- og Energipolitikken samt Bæredygtighedsstrategien.
Administrationen arbejder i øjeblikket med CO2 i forskellige sammenhænge, og ønsker at kvalificere udregninger og data gennem rådgiverbistand. Dette vil bidrage til mere kvalificeret data og dermed mere præcise udregninger i forbindelse med CO2-udledning og -besparelser i kommunen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der arbejdes i øjeblikket med at indhente mere konkrete bud på etableringsomkostninger af ladestandere, leasingydelser og indkøbspris pr. elbil.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 31-08-2020
Sagen udskydes til mødet i oktober.
Punkt 6 Godkendelse af samarbejdsaftale om skovrejsning nordøst for Svendborg
+Beslutningstema
Indgåelse af samarbejdsaftale med Naturstyrelsen og Vand og Affald om skovrejsning nordøst for Svendborg. Svendborg Kommunes finansieringsandel til arealerhvervelse er 22 %, svarende til 20.790.000 kr. over 30 år.
Indstilling
Direktionen indstiller til endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Svendborg Kommune indgår den forelagte aftale om et fælles skovrejsningsprojekt med Naturstyrelsen og Vand og Affald nordøst for Svendborg, der realiseres over en 20-årig periode med en afbetalingsperiode på 30 år.
Sagsfremstilling
Byrådet godkendte den 17. december 2019, at der kunne indgås aftale med Naturstyrelsen og Vand og Affald om et skovrejsningsprojekt indenfor oplandet til Skovmøllevandværket. Umiddelbart efter byrådsmødet blev lodsejerne i projektområdet orienteret om projektet, og der blev afholdt et orienteringsmøde for lodsejerne i Skårup Kultur- og Idrætscenter den 30. januar 2020.
Naturstyrelsen har som myndighed vurderet, at samarbejdsaftalen er omfattet af ”Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter”, hvorfor der er udarbejdet en miljøvurdering af samarbejdsaftalen. Samarbejdsaftalen er vedlagt som bilag 1. Miljøvurderingen har været i offentlig høring i 8 uger fra den 10. juni til den 9. august 2020. På den baggrund har Naturstyrelsen udarbejdet en sammenfattende redegørelse, der er vedlagt som bilag 2. Miljørapporten er vedlagt som bilag 3.
Høring af miljøvurdering af samarbejdsaftalen
I forbindelse med høringen er der indkommet 20 høringssvar fra borgere og 1 fra Fyens Stift. Høringssvarene fra borgerne er generelt en kritik af processen, manglende borgerinddragelse, spørgsmålstegn ved om skovrejsning er den bedste metode til grundvandssikring samt generne, som menes bliver påført borgerne i form af skygge, færdsel til og fra området, skovbyggelinje og værdiforringelse af boliger.
Høringssvarene samt samarbejdspartnernes hvidbog over høringssvarene er vedlagt som bilag 4.
Høringen og miljøvurderingen har ikke givet anledning til ændringer i samarbejdsaftalen.
Uddybning vedrørende proces og borgerinddragelse
På grund af kritik af processen, herunder borgerinddragelse, uddybes hermed begge dele.
Projektet har fulgt Svendborg Kommunes almindelige proces for sammenlignelige projekter, eksempelvis lokalplaner og miljøvurderingsprojekter, herunder etablering af solcelleanlæg.
Forud for lodsejernes og offentlighedens inddragelse i planerne om skovrejsningsprojektet undersøgte de tre partnere, hvorvidt der kunne findes et projektområde at samarbejde om. Projektets primære formål er at beskytte grundvandet i indvindingsområdet til Skovmølleværket. Indvindingsområdet har derfor været udgangspunkt for undersøgelsen. Et realiserbart projekt kræver mange hensyn til blandt andet økonomi, bindinger i forhold til kommuneplan, natur, miljø og landskab. Det har været partnernes vurdering, at det var mest hensigtsmæssigt at vente med at involvere lodsejere og borgere, til der var vished for og i givet fald hvor et projekt kunne realiseres, og at partnerne i en forhandling var nået til enighed om projektøkonomien og udgiftsfordelingen. Indtil da blev sagen behandlet som et lukket punkt på de politiske dagsordener hos de tre partnere.
Så snart alle disse hensyn var udredt, og der var enighed om projektøkonomien og udgiftsfordelingen mellem partnerne, blev sagen åben for offentligheden. Lodsejere indenfor skovrejsningsområdet blev, som de første, inviteret til et informationsmøde i januar 2020. På mødet orienterede partnerne om baggrunden for projektet, indholdet i forslaget til en samarbejdsaftale mellem de tre partnere, den videre proces for projektet, mulighed for salg eller bytte af jord samt Naturstyrelsens anlæg og drift af skove.
Herefter var der planlagt et borgermøde for alle interesserede den 11. marts 2020 i forbindelse med høring af miljøvurderingen. Det møde måtte aflyses på grund af COVID19. Mødet blev i stedet holdt den 29. juni 2020 som både fysisk møde og webmøde. Her blev der informeret om forslaget til samarbejdsaftalen, miljøvurderingen af denne samt Naturstyrelsens praksis for planlægning og udformning af nye skove, som denne.
I 2020 har der på to møder i Det Grønne Råd været information og drøftelse af skovrejsningsprojektet. Der er støtteerklæringer til projektet fra jordbrugserhvervet og organisationer med interesse for natur og friluftsliv. Støtteerklæringerne er vedhæftet som bilag 5.
Konkret planlægning af skoven
Hvis Naturstyrelsen, efter indgåelse af samarbejdsaftalen, erhverver jord til skovrejsning, vil styrelsen i samarbejde med de øvrige partnere gennemføre en konkret planlægning for de erhvervede arealer. I den forbindelse vil der blive en omfattende proces med borgerinddragelse, hvor naboer og andre interessenter kan komme med ønsker til udformningen af og faciliteter i skoven. Det forventes, at mange af de kritikpunkter, som er rejst i høringssvarene i den proces, kan imødekommes og afhjælpes. Blandt andet vil naboer have indflydelse på, hvor de lysåbne arealer og rekreative anlæg placeres.
Naturstyrelsen er ansvarlig for at der nedsættes en styregruppe for den konkrete planlægning af skoven. Her vil Svendborg Kommune være repræsenteret fra administrationen.
Forundersøgelse vedrørende multifunktionel jordfordeling
Naturstyrelsen har fået betinget samtykke til multifunktionel jordfordeling, hvis Landbrugsstyrelsen vurdere at der er basis for en jordfordeling i projektet. Derfor har Landbrugsstyrelsen igangsat en ejendomsmæssig forundersøgelse i form af besøg og telefonisk kontakt til lodsejere i og uden for projektområdet. Undersøgelsen forventes gennemført inden udgangen af september 2020, og der forventes svar i oktober. Den foreløbige melding fra Landbrugsstyrelsen er, at der er en positiv interesse fra flere af de berørte lodsejere, både til at afstå jord direkte til projektet og til at deltage i en jordfordeling.
CO2-reduktion
Skov optager CO2, som bindes i træernes vedmasse og jorden. Optagelsen sker i takt med, at bevoksningen udvikler sig. Der findes forskellige rapporter, som anslår CO2-optagelsen i skov til mellem 9 og 12 tons CO2/ha/år. I de tal indgår ikke kulstofpuljen i den del af biomassen, der benyttes som brændsel. I Svendborg Kommunes årlige afrapportering af CO2-udledning til Danmarks Naturfredningsforening medregnes skovrejsning med et optag på 10 tons/ha/år.
Konsekvensen for Svendborg Kommunes CO2-udledning vil være afhængig af, hvor meget skov, der rejses. Potentialet er maksimalt 5.400 tons CO2 år, hvis hele skovrejsningsområdet erhverves. Svendborg Kommune kan godskrives 1.188 tons CO2 (22 %, svarende til finansieringsandelen), hvilket svarer til en reduktion på 13,5 % i forhold til 2018-niveuaet (8.800 tons CO2).
Det vurderes derfor, at dette projekt kan bidrage væsentligt til reduktion af CO2-udledningen i Svendborg Kommune.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Byrådet godkendte på møde den 17. december 2019 en samlet anlægsramme på 20.790.000 kr. med et årligt rådighedsbeløb på 693.000 kr. i perioden 2020-2049.
Samtidig godkendte Byrådet, at det årlige rådighedsbeløb finansieres af 650.000 kr. fra Naturpuljen på anlæg og 43.000 kr. fra Klima- og energiområdet på driften.
Lovgrundlag
Ingen
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget samt Byrådet.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 31-08-2020
Liste V fremsætter følgende ændringsforslag:
Venstre stiller følgende ændringsforslag til samarbejdsaftalen, idet vi ønsker en politisk drøftelse af projektområdet og af supplerende og alternative metoder for grundvandsbeskyttelse, ligesom vi ønsker at tage størst muligt hensyn til skyggegener.
- Som supplement/alternativ til skovrejsning indarbejdes mulighed for pesticidfri dyrkningsaftaler og/eller solcelleparker.
- For at mindske skyggegener gives lodsejere ret til en afstand til ny skov på op til 100 meter.
- Projektområdet tilrettes endelig i forbindelse med statens kommende udpegning af BNO beskyttelsesområder.
Der stemmes om ændringsforslaget.
For stemmer 2 medlemmer: Liste V og Løsgænger Jens Munk.
Imod stemmer 5 medlemmer: Liste A, Ø, F og C.
Forslaget faldt dermed.
Indstillingen godkendes og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse med bemærkning om, at borgerne ønskes inddraget tæt bl.a. for at sikre en respektafstand til eksisterende bebyggelse og mindskelse af skyggegener.
Liste V kan ikke godkende indstillingen med henvisning til det fremsatte ændringsforslag.
Løsgænger Jens Munk kan ikke godkende indstillingen med henvisning til, at han hele tiden har været imod skovrejsningsprojektet.
Punkt 7 Mødeplan 2021
+Beslutningstema
Forslag til dato for møder i Miljø- og Naturudvalget for 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller, at de foreslåede mødedatoer godkendes.
Sagsfremstilling
Administrationen fremsender forslag til mødedatoer i 2021 på følgende dage med mødestart kl. 15.30:
12/1, 2/2, 9/3, 13/4, 4/5, 8/6, 17/8, 7/9, 28/9, 9/11, 7/12
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 31-08-2020
Indstillingen godkendt.
Punkt 8 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Der er indgået en 20-årig aftale om naturpleje ved Bjørnemosegård.
Kommende større sager:
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 31-08-2020
Orienteringen taget til efterretning.