Miljø- og Naturudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2021
Dagsordenen godkendt.
Punkt 2 Svendborg Kommunes Klimahandleplan: valg af fokusområde indenfor forbrug
+Beslutningstema
Som DK2020-kommune skal målet for klimaneutralitet i 2050 som minimum være opfyldt for tre forskellige udledningskilder af CO2: scope 1 og 2 samt for scope 3 for så vidt angår affaldshåndtering. Byrådet besluttede den 30. marts 2021, at Svendborg Kommunes Klimahandleplan derudover også skal omfatte borgere og virksomheders forbrug af varer og tjenester indenfor scope 3.
Som en del af beslutningen bad Byrådet administrationen om at udarbejde forslag til et fokusområde indenfor forbrug af varer og tjenester samt inddrage borgere og virksomheder i arbejdet.
Forslaget forelægges nu til politisk beslutning.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget, Teknik- og Erhvervsudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Social- og Sundhedsudvalget samt Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales:
- at godkende fødevarer som første fokusområde indenfor forbrug af varer og tjenester i Klimahandleplan 2022.
Sagsfremstilling
Aktiviteter, der finder sted i Svendborg Kommune, kan generere CO2-udledninger, såvel indenfor kommunen, som udenfor kommunegrænsen. For at skelne mellem forskellige kilder til udledningen, bliver udledningerne inddelt i tre kategorier.
De tre kategorier bliver benævnt scope 1, 2 og 3. Scope 1 er direkte CO2-udledninger fra aktiviteter i kommunen. Scope 2 er indirekte CO2- udledninger fra brug af el, varme og køling leveret via et forsyningsnet enten produceret i eller udenfor kommunen.
Scope 3 er indirekte CO2-udledninger, der er forårsaget af varer og tjenester, der forbruges i kommunen, men hvor CO2-udledningen sker uden for kommunegrænsen. Hvis man medregner alle udledninger fra scope 1, 2 og 3 udleder en gennemsnitsdansker ifølge tænketanken CONCITO ca. 17 tons CO2 om året.
Figur 1 på næste side viser, at cirka halvdelen af danskernes CO2-udledninger stammer fra vores eget forbrug. Store dele af dette forbrug er udledninger indenfor scope 3. Figuren viser også, at mad og drikke (fødevarer) udgør en væsentlig del af den samlede udledning af drivhusgasser cirka 18 procent.
Figur 1: Danskernes samlede årlige udledning af drivhusgasser / Klimavenlige madvaner, CONCITO, 2019/
Som DK2020-kommune skal målet for klimaneutralitet i 2050 som minimum være opfyldt for scope 1 og 2 samt for scope 3 for så vidt angår affaldshåndtering. Byrådet besluttede den 30. marts 2021, at Svendborg Kommunes Klimahandleplan derudover også skal omfatte borgere og virksomheders forbrug af varer og tjenester indenfor scope 3.
Som en del af beslutningen bad Byrådet administrationen om at udarbejde forslag til et fokusområde indenfor forbrug af varer og tjenester samt inddrage borgere og virksomheder i arbejdet.
Administrationen har gennemført en mindre digital spørgeskemaundersøgelse lokalt hen over sommeren 2021. Desuden har administrationen trukket på resultater fra en national undersøgelse, som CONCITO har gennemført i 2020. Efterfølgende har administrationen vurderet hvordan der i forbindelse med reduktionsarbejdet bedst kan opnås samarbejde med lokale virksomheder og endvidere skabes synergier til nogle af Svendborgs eksisterende styrkepositioner.
National undersøgelse
CONCITO har i 2020 udarbejdet et Klimabarometer, som er en analyse af danskernes viden, holdninger og handlinger i forhold til klimaudfordringen.
Et af de mest populære klimatiltag er at nedbringe madspild. Desuden mener et flertal, at det er vigtigt, at deres kommune indfører klimatiltag, der berører borgernes private forbrug. Et uddrag af relevante resultater fra Klimabarometer 2020 findes i bilag 1 (Bilag 1: Uddrag af resultater af Klimabarometer 2020).
Resultat af Svendborg Kommunes spørgeskemaundersøgelse
Administrationen har hen over sommeren 2021 gennemført en mindre lokal og digital spørgeskemaundersøgelse. Formålet med spørgeskemaet var at få en tilkendegivelse i forhold til udpegningen af et første fokusområde for en CO2-reduktionsindsats i forhold til borgernes forbrug af varer og tjenester.
Svarene på, hvilket område borgerne er mest interesseret i at nedbringe/omstille deres forbrug indenfor, er gengivet i figur 2:
Figur 2: Lokal og digital brugerundersøgelse. Svarfordelingen på spørgsmålet: ”Hvor er du mest interesseret i at nedbringe/omstille dit forbrug for at reducere dit klimaaftryk”? Svarerne summerer til mere end 100 %, da svarpersonerne havde mulighed for at sætte kryds ved to emner.
Det fulde resultat af spørgeskemaundersøgelsen med en samling af indkomne ideer er vedlagt som bilag 2 (Bilag 2: Resultat af spørgeskemaundersøgelse).
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at der er nogenlunde lige stor interesse for at nedbringe klimaaftrykket i forhold til forbrug af tøj samt mad og drikke (fødevarer). Det er administrationens vurdering at svarerne i forhold til kategorien ”biler” desværre ikke er retvisende. Det skyldes en formodning om, at der er svaret på transport fremfor køb og produktion af biler, se venligst yderligere forklaring i bilaget.
Administrationens vurdering af fødevarer som fokusområde
De gennemførte undersøgelser viser, at klimavenligt forbrug af fødevarer har stor opmærksomhed og engagement hos borgerne. Samtidig kommer en stor andel af CO2-udledningen fra forbrug for netop fødevarer.
Fødevareproduktion og -forbrug er en stor økonomi og en væsentlig markedsføringsparameter for Svendborgs virksomheder, herunder hoteller, restauranter, spisesteder og landbrug. Det tydeliggøres blandt andet gennem Cittaslow med 80 medlemsvirksomheder, hvoraf mange beskæftiger sig med fødevarer. Hertil kommer f.eks. den selvstændige forening Kulinarisk Sydfyn, hvis formål bl.a. er at skabe en bevidsthed om, at Sydfyn er et kulinarisk område med en kvalitetsbevidst kost- og spisekultur
Administrationen vurderer, at fødevarer som fokusområde vil kunne skabe et bredt engagement blandt borgere og virksomheder. Der indtages mange måltider hver dag i private hjem, institutioner og virksomheder. Det sker både i hverdagen, til fester, events og på ferie. Derfor vil alle brancher og alle aldersgrupper kunne være medspillere i forhold til fokusområdet.
Der produceres mange fødevarer af høj kvalitet lokalt, herunder grøntsager, frugter og kød. Endelig findes der mange virksomheder, der forarbejder fødevarer lokalt. Det gælder eksempelvis ost, is, brød, øl, vin og kød.
Et fokusområde indenfor fødevarer vil derfor kunne skabe synergi til den i forvejen stærke position fødevareproduktion og -forbrug har i Svendborg Kommune og bidrage til også at sætte den ind i klimadagsordenen, hvor blandt andet lokalt producerede fødevarer, reduceret madspild, m.v. vil kunne bidrage positivt til CO2 reduktionen fra forbrug af varer og tjenester (indenfor scope 3).
Administrationens forslag til fokusområde
På baggrund af den nationale undersøgelse, kommunens egen spørgeskemaundersøgelse og administrationens vurdering, foreslår administrationen, at fødevarer udpeges som første fokusområde indenfor forbrug af varer og tjenester.
Processen frem mod vedtagelse af indsatser indenfor det valgte fokusområde
Med afsæt i det besluttede fokusområde vil administrationen udarbejde forslag til konkrete indsatser, der skal gøre de klimavenlige valg tilgængelige og den klimavenlige adfærd lettere. Udvælgelsen af et fokusområde vil være med til at målrette indsatserne, hvor der er størst potentiale for at få medejerskab, engagement, benyttelse af kompetencer hos borgere, virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
Forslag til konkrete indsatser vil blive udarbejdet i et tæt samarbejde med borgere, erhverv, uddannelsesinstitutioner og foreninger. Administrationen vil nedsætte en tværgående intern arbejdsgruppe der vil stå for borgerinddragelsen og udarbejde forslag til kommunens egne indsatser m.m.
Forslag til konkrete indsatser i Klimahandleplanen vedrørende forbrug forventes forelagt udvalg og Byråd til marts 2022.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er i forbindelse med budget 2022 indstillet et budgettema for implementering af nye indsatser i den kommende klimahandleplan. I budgettemaet er det foreslået at afsætte 200.000 kr./år til at gennemføre indsatser rettet mod borgernes forbrug. Det med udgangspunkt i udpegede fokusområder. Budgetteamet er i budgetseminarmappen benævnt: ”Klimahandleplan DK2020 (klimaindsats), bilag 9”.
Såfremt temaet ikke medtages i det endelige budget 2022, vil der skulle omprioriteres indenfor udvalgets eksisterende ramme for at sikre finansiering til indsatsen.
Svendborg Kommunes erhvervsliv vil blive inddraget i processen med at udarbejde forslag til konkrete indsatser, og vil kunne profitere af ny viden til erhvervets grønne omstilling.
CO2-Konsekvensvurdering
Svendborg Kommunes Klimahandleplan vil have en væsentlig positiv konsekvens for Svendborg Kommunes CO2-udledning både på virksomhedsniveau og geografisk niveau.
Mens det er muligt at måle og opstille scenarier for reduktionsindsatser inden for energi, transport og landbrug, er det for nuværende ikke muligt at opstille præcise CO2-reduktionsopgørelser for indsatser inden for forbrug af varer og tjenester. Administrationen vil arbejde på at finde alternative metoder til at opstille mål for og evaluere på indsatser inden for forbrug af varer og tjenester.
Lovgrundlag
Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune
Bæredygtighedsstrategi 2020, Svendborg Kommune
Planstrategi ’19, Svendborg Kommune
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 28-09-2021
Godkendt med ønske om at understøtte de igangværende tiltag på transportområdet.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2021
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Løsgænger Jens Munk kan ikke anbefale indstillingen, idet han mener, at kommunens ressourcer kan anvendes bedre.
Punkt 3 Forlængelse og udvidelse af gravetilladelsen til bentonit ved Bjerreby
+Beslutningstema
Virksomheden NCC har ansøgt Region Syddanmark om en forlængelse af deres gravetilladelse til bentonit ved Bjerreby. Region Syddanmark har bedt om et høringssvar fra Svendborg Kommune vedrørende ansøgningen fra virksomheden. I forbindelse med Svendborg Kommunes høringssvar, er Lokalrådet for Sydtåsinge blevet bedt om at komme med deres eventuelle kommentarer til ansøgningen. Svendborg Kommunes høringssvar forelægges til godkendelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Byrådet anbefales,
- At Svendborg Kommunes høringssvar til ansøgningen om forlængelse af gravetilladelse af bentonit ved Bjerreby godkendes.
Sagsfremstilling
Virksomheden NCC har gravet bentonit ved Bjerreby siden 2002. Deres eksisterende gravetilladelse udløber i december 2022, jævnfør bilag 1 (Bilag: 1 NCC’s nuværende gravetilladelse).
Den 3. september 2019 gav Region Syddanmark virksomheden tilladelse til, at der i 30 dage om året, må udleveres bentonit fra graven i tidsrummet mandag til lørdag fra kl. 06.00 til 22.00, jævnfør bilag 2 (Bilag 2: NCC’s tillæg om udvidet aktivitet). Denne tilladelse blev givet, så virksomheden ikke skulle søge hver gang, de havde brug for at køre bentonit til et skib i Svendborg Havn. Svendborg Kommune gav også lignende tilladelser til virksomheden i perioden 2007 til 2013, hvor kommunerne var myndighed på råstoftilladelser.
Virksomheden har den 11. juni 2021 søgt Region Syddanmark om en forlængelse af deres tilladelse til at grave bentonit ved Bjerreby med 10 år, jævnfør bilag 3 (Bilag 3: NCC’s ansøgning om forlængelse af gravetilladelsen). Desuden ønsker virksomheden, at deres tilladelse til at udlevere bentonit i det udvidet tidsrum, 30 dage om året, videreføres til den nye forlængede aftale.
Region Syddanmark har bedt Svendborg Kommune om at kommentere på ansøgningen fra virksomheden, jævnfør bilag 4 (Bilag: 4 Regionens høringsbrev). Svendborg Kommune høres i forbindelse med tilladelsen til råstofgravning, da dele af tilladelsen hører under kommunen.
Administrationens høringssvar
På baggrund af Region Syddanmarks henvendelse har administrationen udarbejdet et høringssvar til virksomhedens ansøgning, jævnfør bilag 5 (Bilag 5: Svendborg Kommunes høringssvar til NCC’s ansøgning om forlængelse af gravetilladelse).
Der er i forbindelse med udarbejdelse af høringssvaret også blevet inddraget forhold vedrørende udskibning på havnen, trafikale forhold og planforhold.
Lokalrådet for Sydtåsinges kommentarer
I forbindelse med Svendborg Kommunes høringssvar er Lokalrådet på Sydtåsinge blevet bedt om at komme med deres eventuelle kommentarer til ansøgningen. Der er kommet flere kommentarer til ansøgningen, herunder bekymring for undergrunden, støjgener, øget kørsel og værdiforringelse af ejendomme, jævnfør bilag 4 (Bilag 6: Lokalrådets kommentarer til NCC’s ansøgning). På baggrund af de mange kommentarer fra Lokalrådet på Sydtåsinge, opfordrer Svendborg Kommune Region Syddanmark, til at afholde et borgermøde om forlængelse af tilladelsen. Svaret fra lokalrådet sendes til regionen sammen med kommunens høringssvar.
Det fremadrettede arbejde
Administrationen udarbejder et generelt svar til Lokalrådet for Sydtåsinge, og tager kontakt til de borgere, der har givet udtryk for specifikke bekymringer, så de oplyses om de næste skridt i sagsbehandlingen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Råstofloven
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2021
Indstillingen anbefales overfor Byrådet.
Punkt 4 Offentlighedens adgang mellem Klintholm Strand og Klintholm Kalkgrave
+Beslutningstema
Nedlæggelse af en privat vej og stiforbindelse ved Klintholm har skabt en uhensigtsmæssig trafikal situation, da bløde trafikanter nu er nødsaget til at færdes i et skarpt sving på Klintholmvej, hvor lastbiler kører i høj fart. Administrationen har derfor ansøgt politiet om hastighedsnedsættelse i svinget. Det skal besluttes om man vil afvente politiets afgørelse, inden der foretages yderligere i sagen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,
- At orienteringen om sagen tages til efterretning.
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget,
- At afvente politiets sagsbehandling af administrationens ansøgning om hastighedsnedsættelse til 40 km/t i svinget på Klintholmvej, inden der foretages yderligere i sagen.
Sagsfremstilling
De to rekreative områder, sommerhusområdet Klintholm Strand og naturområdet Klintholm Kalkgrave, har tidligere haft en sammenhængende forbindelse via den private vej langs vestsiden af Stenagergård, som har været åben for offentlighedens færdsel til fods og på cykel. Forbindelsen udgjorde samtidig en delstrækning af kommunens kystnære vandresti ”Klokkefrøstien”. Vejen og stiforbindelsen er nu blevet nedlagt og lukket for al offentlig færdsel.
Lukningen af vejen skyldes, at Stenagergård tidligere var ejet af det fælleskommunale affaldsselskab Klintholm I/S, der benyttede ejendommen erhvervsmæssigt. Ved årsskiftet 2018/2019 solgte Klintholm I/S ejendommen. Den nye ejer opsatte afspærring og skiltning i begge ender af den private vej, og lukkede vejen for offentlighedens færdsel.
I forbindelse med, at vejen blev nedlagt, modtog kommunen den 25. marts 2019 en borgeranmeldelse om lukningen af vejstrækningen. Svendborg Kommune traf den 29. august 2019 en tilsynsafgørelse i sagen, som gav ejeren af vejen medhold i, at den private vejstrækning kan lukkes med henvisning til naturbeskyttelseslovens bestemmelser om hensynet til privatlivets fred.
Administrationen har efterfølgende modtaget flere klager fra sommerhusejere over nedlæggelsen af forbindelsen mellem sommerhusområdet og Klintholm Kalkgrave. Klagerne går på, at fodgængere og cyklister nu er nødsaget til at færdes på den tungt trafikerede Klintholmvej, netop hvor vejen slår et skarpt sving. Oplevelsen i lokalområdet er, at Klintholmvej dagligt benyttes af mange tungt læssede lastbiler, som i høj fart kører transporter til Klintholm Deponi. Sommerhusejerne, der har klaget, finder derfor situationen utryg og farlig.
På den pågældende strækning af Klintholmvej er den tilladte hastighed 80 km/t, og der skiltes med skarpt sving med en anbefalet gennemkørselshastighed på 40 km/t. Det er administrationens vurdering, at lastbiler i høj fart ikke er hensigtsmæssige i forhold til vejens fysiske forhold og tilstedeværelsen af bløde trafikanter. Administrationen har derfor på baggrund af situationen ansøgt politiet om hastighedsnedsættelse til 40 km/t i svinget. Politiet har meddelt, at de ønsker en konkret trafiktælling for den pågældende strækning (i selve kurveforløbet) før kommunens ansøgning kan vurderes. Trafiktællingen blev fortaget i uge 35, og administrationen afventer politiets afgørelse.
Med henblik på en alternativ stiforbindelse, har administrationen undersøgt alle alternative stiforløb i området mellem Klintholmvej og kysten. Administrationen må konkludere, at det ikke ad frivillighedens vej, er muligt at indgå aftaler om et nyt stiforløb mellem Klintholm Strand og Klintholm Kalkgrave. Det er heller ikke hensigtsmæssigt at henvise offentligheden til færdsel langs stranden, da stranden flere steder blokeres af forholdsvis høje og brede stenhøfder, der kun kan forceres ved at klatre hen over dem. Desuden skal man forbi et vanskeligt passérbart slæbested.
Administrationen ser derfor ikke andre løsninger under de givne forhold og på frivillig basis, end at henvise til færdsel langs Klintholmvej, hvor politiets afgørelse om permanent hastighedsnedsættelse til 40 km/t i svinget afventes.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Naturbeskyttelsesloven, Vejloven
Sagen afgøres i
- Miljø- og Naturudvalget
- Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2021
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 5 Status på etablering af varmepumper
+Beslutningstema
Varmepumper i de kommunale bygninger skal bidrage til at opnå den vedtagne målsætning om 100 % VE (vedvarende energi) i 2030 for Svendborg Kommune som virksomhed. Svendborg Kommune er i gang og fortsætter med at etablere varmepumper for at sikre omstillingen til 100% VE.
Svendborg VE A/S har udtrykt interesse for at overtage ejerskab og drift af kommunens varmepumper.
Administrationen undersøger mulighederne for at lægge nuværende og fremtidige varmepumper over i selskabet Svendborg VE A/S. En status for denne undersøgelse forelægges til udvalgets orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget,
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I det følgende gives en status for udbygning af varmepumper på kommunens ejendomme, samt fremdriften i undersøgelsen af mulighederne for at få disse anlæg overdraget til Svendborg VE A/S.
Status for etablering af varmepumper
Følgende ejendomme opvarmes med 100 % varmepumpe:
- Tved Skole, Byhaveskolen, Øbakkerne Sundhøj Børnehus, Tipsvænget 17, Sydbo, Værestedet Nymarkskolen, Tåsinge Skolen afd. Sundhøj Lærerforberedelsen, Energihuset Sundhøj, Brændeskov Klubhus, Sundbyøster Humlebien
Følgende ejendomme er der planlagt varmepumper for i 2021:
- Sundbyøster Kobberbækken Nord og Syd, Sundbyøster Poppellunden, Thurø Skole, Tåsinge Skole afd. Lundby, Kolibrien, Dagplejernes Hus
- Rantzausminde Skole (over 250 kW), se dog nedenfor Anlæg over 250 kW
For en række ejendomme afventes, at der træffes beslutning om at etablere fjernvarme i de respektive områder:
- Ørkildskolen afd. Øst, Frederiksø 4A
- Svendborgvej 135, Ollerup Plejecenter, Vestermarkskolen, Øbakkerne Ollerup Børnehus, Heldagsskolen, evt. Vestre Stationsvej 2
Status for mulighed for at overdrage varmepumpeanlæg til Svendborg VE A/S
Når varmepumpeanlæg overdrages til et selskab, skal der skelnes mellem anlæg under og over 250 kW.
Kommunernes hjemmel til at drive varmeforsyning i et selskab omfatter alene kollektive varmeforsyningsanlæg, f.eks. et fjernvarmeanlæg og andre anlæg over 250 kW, der har en projektgodkendelse.
Anlæg over 250 kW
Administrationen har hidtil vurderet, at der kunne lægges seks anlæg over i Svendborg VE A/S. De fem anlæg skal dog undersøges nærmere for, om der reelt er et varmebehov over 250 kW på den enkelte lokation. Det er varmebehovet der afgør, om anlægget regnes for over eller under 250 kW.
Svendborg Kommune har for nuværende kun ét anlæg (Rantzausminde Skole), der kan overføres til et selskab, idet dette anlæg både er over 250 kW og har den fornødne projektgodkendelse.
Det vurderes, at den økonomiske gevinst ved at flytte ét anlæg vil være begrænset, særlig henset til det store administrative arbejde, der følger med, når anlægget er omfattet af varmeforsyningsloven. Der afventes derfor fortsat en afklaring af, hvilke administrative opgaver Svendborg VE A/S skal udføre for at overholde bestemmelserne i varmeforsyningsloven ved forsyning af anlæg over 250 kW.
Særlige udfordringer ved Rantzausminde Skole
Der foreligger en projektgodkendelse efter varmeforsyningsloven, som gør det muligt at flytte anlægget over i et selskab. Projektgodkendelsen er godkendt af Byrådet den 30. marts 2021. Projektgodkendelsen dækker dog ikke muligheden for at opvarme skolen 100 % med varmepumper.
De samfundsøkonomiske beregninger, der ligger til grund for projektgodkendelsen for Rantzausminde Skolen, tillader maksimalt en investering på 1 mio. kr. Projektet er dog anslået til 2,5 mio. kr. Det betyder, at det ikke er muligt at udføre et 100 % varmepumpeprojekt, men at der skal suppleres med andre energikilder, som ikke nødvendigvis er 100 % VE. Dette vil ikke være i overensstemmelse med kommunens målsætninger i klima- og energipolitikken.
En samfundsøkonomisk beregning tager afsæt i forudsætninger udmeldt af Energistyrelsen. Det forventes, at der bliver offentliggjort nye forudsætninger i november 2021. Det forventes at nye beregninger vil kunne give mulighed for 100 % varmepumpe, som vil forudsætte en ny projektgodkendelse.
Anlæg under 250 kW
Er et anlæg under 250 kW er der tale om individuel varmeforsyning. Administrationen undersøger i øjeblikket om disse mindre anlæg på de kommunale bygninger også kan flyttes til et selskab.
Både revisionsfirmaet BDO og advokatfirmaet Energi og Miljø har for Svendborg Kommune undersøgt reglerne. Svendborg Kommune har på den baggrund anmodet Ankestyrelsen om at fortolke reglerne om at drive individuelle anlæg i et kommunalt selskab. Ankestyrelsen har oplyst, at styrelsen vil vende tilbage med et svar sidst i september, jf. Bilag 1 (Bilag 1 Brev fra Ankestyrelsen af 20. august 2021)
BDO vurderer, at Svendborg Kommune kan blive modregnet bloktilskud, hvis ejerskabet og driften af eksisterende små varmepumpeanlæg overdrages til Svendborg VE A/S jf. Bilag 2 (Bilag 2. BDO notat Svendborg VE A/S). Det undersøges om en alternativ metode til at spare elafgifter kan være gennem en råderetsaftale mellem Svendborg Kommune og Svendborg VE A/S. BDO vurderer, at det umiddelbart er muligt, men anbefaler, at det afklares nærmere jf. Bilag 3 (Bilag 3. Svar fra BDO).
Administrationen vurderer derfor, at en afklaring af spørgsmålet kan foreligge, når Ankestyrelsen er vendt tilbage med svar på om det er muligt at drive små varmepumper i selskabsregi.
Der foreligger ingen lignende sager hos andre kommuner. Svendborg Kommune er firstmover på dette felt. Administrationen vurderer derfor, at reglerne skal undersøges grundigt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
På Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 3. december 2020 blev midlerne til etablering af varmepumpeanlæg frigivet. Midlerne forventes fortsat anvendt på etablering af varmepumper på Rantzausminde Skole og Lundby Skole.
Stillingtagen til overdragelse af varmepumpeanlæg på Rantzausminde Skole til Svendborg VE A/S vil blive forelagt udvalget i en særskilt sag herom. En overdragelse skal ske på markedsmæssige vilkår.
CO2-Konsekvensvurdering
Idet der ikke foreligger ændringer fra tidligere beslutninger, er der ikke beregnet ændringer i CO2-aftrykket.
Lovgrundlag
Varmeforsyningsloven
Kommunalfuldmagten
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2021
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 6 Input til ændring af Svendborg Kommunes Ejerpolitik vedr. Svendborg VE A/S
+Beslutningstema
Miljø- og Naturudvalget har på baggrund af en henvendelse fra bestyrelsen i Svendborg VE A/S drøftet muligheden for at aktivere selskabet med henblik på at realisere kommunens klimamål. På udvalgets møde den 9.marts 2021 blev der forelagt en procesplan. I henhold til denne procesplan skal udvalget drøfte om udvalgets beslutninger og drøftelser vedrørende de dagsordenspunkter, som er behandlet i udvalget, giver anledning til at anbefale ændringer i Svendborg Kommunes Ejerpolitik vedr. Svendborg VE A/S.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,
- at udvalget drøfter processen og på den baggrund kommer med anbefalinger til Økonomiudvalget angående ændringer til den kommende Ejerpolitik vedrørende Svendborg VE A/S.
Sagsfremstilling
Bestyrelsen for Svendborg VE A/S rettede i brev af 30. november 2020 henvendelse til Svendborg Kommune for at få præciseret kommunens forventninger til selskabets rolle og opgaver i relation til realisering af kommunens klimamål. Se Bilag 1 (Bilag 1. Henvendelse fra Svendborg VE A/S).
Forud for udvalgets møde den 13. april 2021 blev der afholdt et temamøde hvor de juridiske rammer for drift af VE-anlæg i regi af Svendborg VE A/S blev skitseret. Miljø- og Naturudvalget har på udvalgets møde den 8. juni 2021 behandlet følgende:
1) forslag om at Svendborg VE A/S skal udarbejde projekt for etablering af et solcelleanlæg på barmark
og
2) etablering og drift af hhv. varmepumpeanlæg og solcelleanlæg på tre specifikke bygninger ejet af Svendborg Kommune.
I henhold til den udarbejdede procesplan, som blev forelagt for Miljø- og Naturudvalget den 9. marts 2021, skal Miljø- og Naturudvalget drøfte om der er behov for at ændre eller præcisere den nuværende ejerpolitik for at muliggøre, at Svendborg VE A/S kan bidrage til realisering af kommunens klimapolitik. Såfremt Miljø- og Naturudvalget finder, at der er behov for ændringer i ejerpolitikken, kan udvalget overfor Økonomiudvalget anbefale konkrete ændringer til Svendborg Kommunes nuværende ejerpolitik.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen (økonomien ligger i selskabet).
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2021
Miljø- og Naturudvalget anbefaler følgende ændringer til den kommende ejerpolitik vedrørende Svendborg VE A/S:
- at Økonomiudvalgets principgodkendelser vedrørende selskabets videre arbejde med solcelleanlæg og varmepumper på specifikke kommunale ejendomme og et solcelleanlæg på barmark med eventuel kapitalindskud/lånegaranti fra kommunen indarbejdes i den justerede ejerpolitik
- at der indarbejdes et ønske om øget borgerinddragelse fra selskabets side.
Det bemærkes, at der på baggrund af svaret fra Ankestyrelsen vedrørende lovhjemmel på området, bør tages endelig stilling til selskabets konkrete muligheder for at aktivere selskabet.
Liste C, liste V og løsgænger Jens Munk kan ikke støtte anbefalingerne, idet man ikke mener, at kommunen skal agere energiselskab.
Punkt 7 Affaldsplan 2022
+Beslutningstema
For at leve op til regeringens målsætninger i Handlingsplanen for Cirkulær Økonomi, skal der udarbejdes en ny 12-årig affaldsplan gældende fra 2022. Affaldsplan 2022 opdeles i temaer, der skal danne den overordnede retning for indsatserne og målsætningerne for Svendborg Kommunes affaldshåndtering. Temaerne i Affaldsplan 2022 forelægges til godkendelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,
- At de fire temaer i Affaldsplan 2022, herunder Forebyggelse af affald, Mere og bedre genanvendelse, Sammen om affald og Kommunen som virksomhed godkendes.
Sagsfremstilling
Hvorfor en ny affaldsplan?
Regeringen har den 7. juli 2021 offentliggjort deres Handlingsplan for Cirkulær Økonomi. Planen fastlægger nogle handlinger, der skal sikre opfyldelse af målsætningen om en klimaneutral affaldssektor i 2030. En af disse handlinger er, at hver af landets kommunerne skal udarbejde en affaldsplan, som lever op til den nationale affaldsplan, senest i juli 2022.
Affaldsplanen skal jf. affaldsbekendtgørelsen udarbejdes for en 12-årig periode, med revision senest hvert 6. år. Svendborg Kommunes seneste affaldsplan blev udarbejdet i 2014. Der blev i 2020 ikke foretaget en revision af denne, da administrationen har afventet offentliggørelsen af Regeringens nye handlingsplan, som ad flere omgange er blevet forsinket. Administrationen har derfor først nu påbegyndt arbejdet med Svendborg Kommunes nye affaldsplan.
Temaerne i den nye affaldsplan
Svendborg Kommunes affaldsplan kommer til at bestå af tre dele. En kortlægningsdel med status for affaldsområdet i kommunen, en målsætningsdel med kommunens overordnede målsætninger for affaldsområdet, samt en planlægningsdel, der fokuserer på konkrete handlinger og initiativer de første 6 år af planperioden.
For at sikre en rød tråd i Svendborg Kommunes affaldsplan, er der formuleret fire temaer. Tilsammen danner temaerne rammerne for målsætningerne, og derved også planlægningen af de konkrete handlinger og initiativer.
Affaldsplanen skal kunne rumme mange forskellige initiativer fra både borgere, kommunen og det private erhvervsliv. Det er derfor vigtigt, at temaerne i affaldsplanen er tilstrækkelig rummelige til at give muligheder for initiativer, men samtidig er specifikke nok til, at de skaber retning.
Temaerne for Svendborg Kommunes nye affaldsplan er følgende:
Tema 1: Forebyggelse af affald
Forebyggelse af affald handler om at minimere mængden af affald fra forbrugerne. Forebyggelse af affald kræver, at vi alle, borgere som virksomheder træffer et valg, inden produkter bortskaffes som affald. Svendborg Kommune ønsker at understøtte borgere og virksomheder i at træffe dette valg.
Tema 2: Mere og bedre genanvendelse:
Mere og bedre genanvendelse handler om at sikre, at affald i hele Svendborg Kommune bliver genanvendt, og at det bliver genanvendt på den bedst mulige måde.
Tema 3: Sammen om affald:
Gode lokale løsninger kræver, at vi samarbejder på tværs, og sammen tænker i alternative løsninger. Sammen om affald handler om at skabe dialog med lokale aktører for at styrke affaldshåndteringen i kommunen.
Tema 4: Kommunen som virksomhed:
Svendborg Kommune er en stor arbejdsplads med mange medarbejdere og mange projekter. Kommunen som virksomhed handler om, hvad vi som kommune selv kan gøre for at opfylde både kommunale og nationale målsætninger inden for affaldsområdet. Som kommune ønsker vi at gå forrest, og være med til at vise vejen ved det gode eksempel.
Det fremadrettede arbejde
Arbejdet med at kortlægge affaldsområdet i Svendborg Kommune er allerede påbegyndt. Det resterende arbejde med målsætninger og konkrete handlinger og initiativer igangsættes i løbet af efteråret 2021. Målene vil blive afstemt med de mål som skal være opfyldt som DK2020 Kommune og angivet i Fyn2030.
Administrationen forventer at have et udkast til affaldsplanen færdigt januar 2022, hvor det skal godkendes i byrådet. Derefter skal udkastet i offentlig høring i 8 uger. Efter endt høringsperiode forventes affaldsplanen at blive fremlagt til Byrådets endelig godkendelse i maj 2022, jævnfør bilag 1 (Bilag 1: Politisk procesplan for Affaldsplan 2022).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen umiddelbare direkte økonomiske konsekvenser.
CO2-Konsekvensvurdering
Øget affaldssortering og -forebyggelse vil mindske CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven nr. 1218 af 25. november 2019
Affaldsbekendtgørelsen nr. 2159 af 9. december 2020
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2021
Indstillingen godkendes.
Punkt 8 Politiske resultater for Miljø- og Naturudvalget
+Beslutningstema
Oversigt over politiske aktiviteter og resultater i perioden 2018-2021.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Miljø- og Naturudvalget tager orientering om politiske resultater til efterretning.
Sagsfremstilling
Miljø- og Naturudvalget har i perioden 1. januar 2018 og til nu haft ansvar for kommunens opgaver indenfor miljøbeskyttelsesloven, husdyrloven, vandforsyningslov, miljømålslov/Natura2000-planer, lov om vandplanlægning, jordforureningslov, havmiljølov, naturbeskyttelseslov, museumslov, vandløbslov, kystbeskyttelsesloven, miljøvurderingsloven, klima og varmeforsyningsloven.
For at få et overblik over, hvilke væsentlige indsatser, initiativer, planer og strategier, der er iværksat i perioden, er der udarbejdet et notat/oversigt, der kort beskriver de væsentligste igangværende og afsluttede indsatser og projekter. Bilag 1. (Bilag 1 Politiske resultater Miljø- og Naturudvalget for valgperioden 2018-2021.
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2021
Orienteringen taget til efterretning med bemærkning om, at tema 2 vedrørende mere og bedre genanvendelse blandt andet bør have fokus på anvendelsesgraden hos modtagerne af affaldet.
Punkt 9 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Orientering om pfos-situationen i Svendborg
Kommende større sager:
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2021
Orienteringen taget til efterretning.