Miljø- og Naturudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 23-03-2020
Godkendt.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Chr. Nielsen (A). Udvalget godkendte dette.
Punkt 2 Årsberetning 2019 - Miljø- og Naturudvalget
+Beslutningstema
Udvalgets bidrag til regnskab og årsberetning 2019 til godkendelse.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalgets bidrag til regnskab og årsberetning 2019 fremsendes til endelig godkendelse i Byrådet.
Sagsfremstilling
Miljø- og Naturudvalgets bidrag til årsberetningen for 2019 foreligger til godkendelse.
Årsberetningen indeholder økonomiske oversigter på politikområdeniveau samt beskriver, nøgletal og opfølgning på mål under ”Hvad nåede vi i 2019”.
Serviceudgifter:
Regnskabet for serviceudgifterne udgør ca. 13,1 mio. kr., hvilket i forhold til korrigeret budget på ca.13,8 mio. kr. svarer til et mindreforbrug på ca. 0,7 mio. kr.
Resultatet består primært af:
|
| Mio. kr. |
Vandløbsvedligeholdelse |
| -0,3 |
Klima- og Energiområdet |
| -0,2 |
Konto 6 - løn m.m. |
| -0,2 |
Serviceudgifter i alt |
| -0,7 |
|
|
|
+ = merforbrug, - = mindreforbrug |
|
Jævnfør kommunens overførselsregler overføres ovenstående mindreforbrug til efterfølgende regnskabsår.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udvalgets bidrag til regnskab 2019 og overførsler jævnfør overførselsreglerne indgår i kommunens samlede regnskab 2019.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Svendborg Kommunes bevillingsregler.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 23-03-2020
Godkendt.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Chr. Nielsen (A).
Punkt 3 Budget 2021, temaer - Miljø- og Naturudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget drøfter temaer til budget 2021.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 drøftes udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering. Følgende temaer blev besluttet på mødet den 3. marts 2020:
- Jordfordeling
- Biodiversitet
- Affaldsordninger i det offentlige rum
Herudover opfordrede udvalget de øvrige udvalg til – i forbindelse med fremsendelse af temaer – at være opmærksomme på handlinger til CO2-reduktioner og på de afledte investeringsbehov.
Ifølge budgetproceduren anbefaler direktionen, at udvalgene med udgangspunkt i KØF- og ECO-nøgletal drøfter muligheder og udfordringer indenfor udvalgenes områder med henblik på vurdering af serviceniveau og mulig finansiering af temaer. Hvis de politiske drøftelser i fagudvalgene giver anledning til yderligere spørgsmål/analyser vil dette kunne uddybes på de efterfølgende møder i maj og juni. Nøgletallene er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren skal udgiften til temaer ledsages af tilsvarende forslag til finansiering indenfor fagudvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 23-03-2020
Udvalget pegede på:
- gentænke færgebetjeningen af småøerne, herunder omstille Høje Stene til eldrift.
- økonomisk pulje til udmøntningen af en CO2-reduktionshandleplan
-grønt Danmarkskort, herunder evt. jordfordeling.
Yderligere forslag fremsendes til administrationen, der udarbejder en bruttoliste til udvalgets prioritering.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Chr. Nielsen (A).
Punkt 4 Prioritering af budgetmidler til grøn omstilling
+Beslutningstema
Anvendelse af midler i forbindelse med udmøntning af budget til grøn omstilling på 250.000 kr. samt midler fra rådighedsrammen for klima- og energiaktiviteter på 150.000 kr.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Der i 2020 og overslagsårene anvendes 400.000 kr. til et ekstra årsværk i Natur og Miljø.
Sagsfremstilling
Med budgetforlig 2020 blev der afsat yderligere midler til grøn omstilling. På møde i Miljø og Naturudvalget den 3. december 2019 blev der besluttet, at der i 2020 og i overslagsårene afsættes en rådighedspulje på 250.000 kr. til at understøtte kommunens udmøntning af natur- og friluftsliv, klima- og energipolitikken samt skov- og bæredygtighedsstrategien.
Det blev endvidere besluttet, at ovenstående midler skal tages op til en drøftelse med henblik på at fastlægge en mere detaljeret udmøntning heraf.
Desuden forventes overført 161.285 kr. fra 2019 til 2020.
I nedenstående tabel fremgår, hvad der er til rådighed for Klima- og Energiaktiviteterne i 2020 og overslagsårene samt budget til grøn omstilling. I samme tabel er indsat forslag til, hvordan administrationen foreslår midlerne anvendt.
| Budget 2020 | Budget 2021 | Budget 2022 | Budget 2023 |
Rådighedsramme | 416.901 | 416.901 | 416.901 | 416.901 |
Indbetaling fra Grøn Ordning for SK’s udlæg | 94.931 | 0 | 0 | 0 |
Forventet overførsel af mindreforbrug fra 2019 | 161.285 | 0 | 0 | 0 |
Rådighedspulje – udmøntning af strategier | 250.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 |
I alt budget | 923.117 | 666.901 | 666.901 | 666.901 |
|
|
|
|
|
Normering til at understøtte udmøntningen af strategier på Natur og Miljøområdet | -400.000 | -400.000 | -400.000 | -400.000 |
Klima og energiaktiviteter i øvrigt | -523.117 | -266.901 | -266.901 | -266.901 |
|
|
|
|
|
I alt restbudget | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plan for klima- og energiaktiviteter i 2020 godkendes under særskilt dagsordenspunkt af Miljø- og Naturudvalget.
Administrationen foreslår, at der i 2020 og i overslagsårene anvendes 400.000 kr. svarende til et årsværk i Natur og Miljø, der skal understøtte borgernes og virksomhedernes indsats for at få den grønne omstilling til at brede sig, hvilket er nærmere defineret i Natur- og friluftsliv, Klima- og energipolitikken, Skovstrategien og Bæredygtighedsstrategien.
De primære arbejdsopgaver vil være formidling og facilitering, internt i kommunen som virksomhed, men også overfor borgere og erhvervsvirksomheder. Det har effekt, hvad den enkelte borger gør, hvad virksomhederne gør, og hvad kommunen gør.
Arbejdet med grøn omstilling påvirker hele kommunen på tværs af fagligheder og afdelinger, og derfor skal der i administrationen arbejdes med at lede processer - for eksempel gennem etablering af tværgående teams med de rigtige kompetencer og frihed til at kunne træffe en række beslutninger selv. Der lægges derfor stor vægt på, at den nye medarbejder har stærke kompetencer indenfor formidling og projektledelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen understøtter aktiviteterne i Natur- og friluftsliv, Klima- og energipolitikken, Skovstrategien og Bæredygtighedsstrategien, herunder borgernes og erhvervslivet tiltag i den grønne omstilling.
Lovgrundlag
Ingen
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 23-03-2020
Udsat. Til næste møde udarbejdes et bud på en funktionsbeskrivelse for en mulig normeringsudvidelse.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Chr. Nielsen (A).
Punkt 5 Plan for klima- og energiaktiviteter i 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af plan for aktiviteter på klima- og energiområdet i 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at planen for aktiviteter på klima- og energiområdet i 2020 godkendes.
Sagsfremstilling
Der er i alt 523.117 kr. til rådighed i 2020.
Aktiviteterne i 2020 er planlagt på baggrund af igangværende aktiviteter, interne koordinationsmøder og dialog omkring Bæredygtighedsstrategi 2020 samt Klima- og Energipolitik.
Foruden aktiviteter finansieret via Miljø- og Naturudvalget vil der være fokus på:
- Udarbejdelse af en handlingsplan for Bæredygtighedsstrategi 2020.
- CO2-opgørelse for 2019 på virksomhedsniveau og for 2017 på geografisk niveau.
- Godkendelse af varmeplan.
Aktiviteter opstillet i nedenstående tabel er Natur og Miljøs plan for aktiviteter, som kan bidrage til en reduktion i CO2-udledning samt en omstilling til vedvarende energikilder. Aktiviteterne udmønter Klima- og Energipolitikken og Bæredygtighedsstrategi 2020 samt forpligtende aftaler med Danmarks Naturfredningsforening.
Emne | Indhold/aktivitet | Klima-effekt | Beløb (kr.) |
Grønne arbejdspladser | Energirenoveringshjulet. Energirenoveringer og VE-løsninger i klubhuse. Information til borgere og virksomheder. | Reduktion i energiforbrug og CO2-udledning.
| 260.000 |
Transport | Ladestander til elbiler. Udlån af el-ladcykler. Elektrisk cykelpumpe. | Reduktion i brændstofforbrug og CO2-udledning | 65.000 |
Undervisning | Grøn Fredag. Grønt Flag skoler. | Mulig reduktion i energiforbrug og CO2-udledning, hvis eleverne ændrer adfærd. | 35.000 |
Bæredygtigheds-arrangementer og tiltag | Virksomhedsdag. Verdensmålsdag. Klimauge uge 39. Metode til estimat af bæredygtighedselementer i dagsordenspunkter.
| Mulig reduktion i energiforbrug og CO2-udledning, hvis deltagerne ændrer adfærd. | 163.117 |
I alt |
|
| 523.117 |
Hvis pengene ikke som forudset kan anvendes indenfor det budgetterede projekt, anvendes pengene indenfor et af de øvrige budgetterede projekter, dog fortrinsvis til grønne arbejdspladser og transport.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ovenstående aktiviteter kan holdes indenfor den afsatte budgetramme inkl. indtægten fra Energistyrelsen på i alt 523.117 kr.
Det skal bemærkes, at der forventes overført et mindreforbrug på 161.285 kr. fra 2019 til 2020, se dagsordenspunkt vedr. prioritering af budgetmidler til grøn omstilling sags nr. 18/4012.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-03-2020
Sagen blev udsat.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Christian Nielsen (A).
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 23-03-2020
Godkendt, idet der inviteres til fællesmøde med samarbejdspartnerne på området, herunder Go2green, SEF, Svendborg Vand og Affald, m.fl.
Liste Ø var imod, idet man ikke mener, at man kan tage stilling til aktiviteterne så længe der ikke foreligger en CO2 reduktionshandleplan.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Chr. Nielsen (A).
Punkt 6 Vedtagelse af Affaldsregulativ 2020 for husholdningsaffald
+Beslutningstema
Vedlagte forslag til Affaldsregulativ 2020 for husholdningsaffald ønskes godkendt
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at
- vedlagte forslag til Affaldsregulativ 2020 for husholdningsaffald godkendes.
Sagsfremstilling
Vedlagte forslag til Affaldsregulativ 2020 for husholdningsaffald har været i høring i 4 uger, og der er indkommet 1 høringssvar fra Vand & Affald til affaldsregulativet (vedlagt som bilag).
Vand og Affald har ønsket en præcisering af, at det ikke er tilladt at bortskaffe madaffald ved etablering af en køkkenkværn.
Denne præcisering er foretaget, og det er administrationens vurdering, at ændringen ikke er så væsentlig, at den udløser en ny høring. I vurderingen er indgået den betragtning, at ændringen ikke stiller borgerne ringere, idet det allerede er praksis at give afslag på etablering af køkkenkværne hos virksomheder og borgere med begrundelse i, at det generelt ikke er tilladt at bortskaffe affald gennem spildevandssystemet, samt at slammet fra spildevandsrensning ikke bioforgasses og derfor ikke nyttiggøres i den udstrækning, som madaffaldet vil blive med den forslåede ordning.
Ændringen er indføjet i § 9.
Trafik og Infrastruktur har gjort opmærksom på, at der i regulativet var indsat bestemmelser om krav til kørevej for renovationsbilerne, som ikke kan hjemles i vejloven eller privatvejloven. Derfor er § 9.6 ændret.
Det er administrationens vurdering, at ændringen ikke er så væsentlig, at den udløser en ny høring. I vurderingen er indgået den betragtning, at bestemmelsen om krav til kørevej var en specifik vejledning, hvor der var indsat en vejledende afstand for bredde på veje og frihøjde over vej, og det vurderes, at det er tilstrækkeligt at fordre farbarhed for renovationsbilen.
Ligeledes har Trafik og Infrastruktur påpeget, at der manglede en beskrivelse af, at ejendomme for enden af blinde veje skal etablere fornøden vendemulighed eller stille affaldet frem til nærmeste offentlige vej med vendemulighed. Dette fremgår nu i regulativet under ”Storskraldsordningen”.
Det er administrationens vurdering, at ændringen ikke er så væsentlig, at den udløser en ny høring.
I vurderingen er indgået den betragtning, at bestemmelsen allerede er gældende i nuværende regulativ, men udeladt ved en fejl i det nye regulativ.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det nye husholdningsregulativ beskriver de affaldsordninger, der gælder for affaldsbortskaffelse fra husholdninger og kommunale institutioner i Svendborg Kommune. Ordningerne etableres af Vand og Affald. De kommunale institutioner, der tidligere har haft egne affaldsløsninger, skal derfor opsige disse fra det tidspunkt, hvor Vand og Affald overtager affaldsbortskaffelsen.
Vand og Affald A/S har indgået aftale med affaldstransportør om afhentning og tømning af husholdningsaffald i beholdere med kapacitet på op til 770 liter. Vand og Affald vil i løbet af foråret 2020 udbyde afhentning og tømning af husholdningsaffald i større beholdere.
Vand og Affald arbejder på en løsning for de affaldsproducenter, som har et behov for mere kapacitet, så som større kommunale institutioner og boligforeninger.
De kommunale institutioner har fået bevilliget midler til indretning af affaldssystemer indendørs.
Kolonihaveforeninger skal opstille faciliteter for affaldssortering, hvilket der ikke tidligere har været kutyme for i foreningerne.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven
Affaldsbekendtgørelsen
Affaldsaktørbekendtgørelsen
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 23-03-2020
Indstilles.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Chr. Nielsen (A).
Punkt 7 Forslag til nye takstprincipper for dagrenovation og boligbidrag
+Beslutningstema
Vedlagte forslag til principper for takster for dagrenovation og boligbidrag i ny Affaldsordning 2020 ønskes godkendt.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget til Byrådets endelig vedtagelse, at
- vedlagte forslag til takstprincipper for dagrenovation og boligbidrag godkendes.
Sagsfremstilling
Når de nye affaldsordninger i efteråret 2020 etableres, skal taksterne for affaldsindsamling for borgerne ændres.
Jf. det nye affaldsregulativ 2020 for husholdningsaffald, som er vedtaget på byrådsmødet 31. marts 2020, ændres indsamling af affald markant. Nye fraktioner skal indsamles ved husstanden, andre genvendelige fraktioner indsamles ved genbrugsbil-ordningen og haveaffald bliver indsamlet i en ny separat tilvalgsordning.
De takster, som gælder i dag, kan ikke anvendes for de nye ordninger. Der er et krav om, at de enkelte ordninger skal hvile i sig selv, og at der i Vand og Affalds regnskab er genkendelighed. Dette betyder, at økonomien for hver ordning skal kunne genfindes, og der må ikke ske betaling for én ordning gennem en anden ordning.
De små beholderløsninger (sække, 140-240 l spande), som findes i dag bortfalder og alle borgere vil som udgangspunkt få 2 stk. 240 liter 2-kammerspande.
Vand og Affald har i vedlagte notat redegjort for takstprincipperne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Borgerne vil fremover opleve en stigning på mellem 3,2% - 47,5% i forhold til afhentning af affald i nuværende ordning.
Boligbidraget skal ikke længere inkludere en ordning for småt pap, papir, glas og metal, men skal til gengæld indeholde indsamling af farligt affald, hvorfor der også her vil ske en regulering. Det endelige niveau på boligbidraget kan endnu ikke beregnes, da budgettet for en stor del fortsat er ukendt.
Derudover vil det blive muligt at tilvælge haveaffaldsindsamling som en abonnementsordning.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven, nr. 1218 af d. 25. november 2019 med senere ændringer
Affaldsbekendtgørelsen, nr. 224 af d. 3. marts 2019
Betalingsloven, nr. 633 af d. 7. juni 2010 med senere ændringer
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 23-03-2020
Indstilles.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Chr. Nielsen (A).
Punkt 8 Uddybende CO2-opgørelse for 2018
+Beslutningstema
Orientering om CO2-udledningen i 2018 fordelt på direktørområder.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
CO2-opgørelsen for 2018 blev præsenteret for Miljø- og Naturudvalget den 5. november 2019. Opgørelsen for 2018 er den seneste opgørelse for Svendborg Kommune som virksomhed. Opgørelsen er vedlagt som bilag 1.
På udvalgsmøde den 3. marts blev det efterspurgt, hvad Svendborg Kommunes CO2-udledning er fordelt på direktørområder og emissionskilder. Administrationen har derfor udarbejdet et supplement til 2018-opgørelsen, hvor CO2-udledningen er opgjort på direktørområde-niveau. Det er vedlagt som bilag 2.
Ifølge folketingets klimapolitiske aftale fra 2018 skal elproduktionen i 2030 bestå af 100 % vedvarende energi.
Vi kan derfor antage, at vores elforbrug i 2030 er dækket af 100 % vedvarende energi. CO2-udledningen herfra vil dermed være 0.
Med vedtagelse af Klima- og Energipolitikken har vi vedtaget en række indsatser, som kan reducere CO2-udledningen markant. Indsatserne omfatter blandt andet, at varmeforbruget og transporten elektrificeres så meget som muligt (varmepumper og elbiler). Det inkluderer dialog med fjernvarmeselskaberne og at vi medvirker til udbygning af vindmøller og solenergianlæg.
Disse tiltag vil blive konkretiseret yderligere i den handlingsplan for bæredygtig udvikling, som Natur og Miljø udarbejder i øjeblikket.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 23-03-2020
Taget til efterretning, idet skovdriften fremover inddrages.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Chr. Nielsen (A)
Punkt 9 Enhedslistens byrådsgruppe
+Beslutningstema
Enhedslistens byrådsgruppe
Sagsfremstilling
Enhedslisten ønsker følgende behandlet på Miljø- og Naturudvalgets møde den 23. marts 2020: 2020:
”CO2-reduktionsplan og CO2-opgørelse
På baggrund af, at der i den vedtagne Klima og Energipolitik på side 20 står “Der udarbejdes a°rligt en CO2-reduktions-plan med input fra alle direktøromra°der.” drøfter udvalget, hvad der bør indgå i CO2-opgørelsen fremover og hvordan kommunen kan gennemføre den nødvendige reduktion af CO2 i 2020 og 2021, som kan føre frem til at kommunen som virksomhed er helt fri for CO2-udslip i 2030.
Administrationen bedes redegøre for:
- CO2-opgørelsen for 2018 i detaljer. Hvilke elementer består opgørelsen af, fordeling på henholdsvis kilder og direktørområder.
- Hvilke handlemuligheder vil der være i 2020 og i 2021? Hvor stor CO2-reduktion vil de kunne medføre.
- Hvilke tiltag er allerede sat gang omkring fx energirenovering og arealeffektivisering, som vil reducere kommunens CO2-udslip i 2020 og 2021
- Hvordan tegner CO2-opgørelsen for 2019?
Udvalget drøfter:
- Hvilke handlemuligheder skal belyses og oversendes til hvilke direktørområder?
- Hvilket konkret mål skal der sættes for 2020 og 2021?
- Hvordan skal kommunen opnå 100% selvforsyning med vedvarende energi, når det tages i betragtning, at Danmarks Naturfredningsforening ikke accepterer at kommunen regner køb af grøn strøm, som en CO2-reduktion i CO2-opgørelsen?
Bilag:
https://www.svendborg.dk/sites/default/files/PDF/klima-_og_energipolitik.pdf
CO2-opgørelse for Svendborg Kommune som virksomhed
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 23-03-2020
Administrationen belyser de spørgsmål, der er stillet.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Chr. Nielsen (A)
Punkt 10 Orientering - Tilsynsindberetning 2019
+Beslutningstema
Orientering om indberetning til Miljøstyrelsen om tilsyn og godkendelser på virksomheder og landbrug i 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Kommunerne skal hvert år indberette og offentliggøre oplysninger om kommunens tilsynsaktiviteter og godkendelser vedrørende virksomheder og husdyrbrug for det foregående år. Indberetningen for tilsynsåret 2019 skal ske til Miljøstyrelsen senest den 1.april 2019.
Digital Miljøadministration (DMA)
I bekendtgørelsen om miljøtilsyn, fra december 2015, er det blevet vedtaget, at godkendelses- og tilsynsmyndighederne fra 1. maj 2016 skal afgive og offentliggøre oplysninger om de industrivirksomheder og husdyrbrug, som de er myndighed for, via den fælles platform – Digital Miljøadministration. Her bliver oplysningerne tilgængelige for både myndigheder, borgere og virksomheder.
Indberetningsskemaer er vedlagt som bilag 1. Indberetningen til DMA kan ses på dma.mst.dk. Kommunen skal ifølge bekendtgørelsen offentliggøre tilsynsindberetningen. Dette skal ske på Miljøstyrelsens DMA-portal, hvor også tilsyn skal offentliggøres.
Virksomheder
Svendborg Kommune er, udover at være myndighed for virksomhederne i Svendborg Kommune, også myndighed for en virksomhed på Langeland (Kimex) og tre virksomheder på Ærø (Ærø Flyveplads, Marstal Værft og Søby Værft), jf. det forpligtende samarbejde.
Der blev i alt udført 83 tilsyn på virksomheder i Svendborg og 3 tilsyn på Ærø, et på hver af de 3 virksomheder. Tilsynskampagnen i 2019 var identifikation af og tilsyn med nye/ukendte virksomheder, vi løbende er blevet opmærksom på. Vi besøgte 5 virksomheder. Resultatet af kampagnen var, at alle 5 virksomheder er tilsynsberettigede og vil derfor være med i tilsynsindsatsen fremover.
Der blev i 2019 lavet en miljøgodkendelse, nærmere bestemt biogasanlægget på Tåsinge.
Landbrug
Godkendelser: Udover at være tilsynsmyndighed, er det også Svendborg Kommunes opgave at være godkendelsesmyndighed for alle tre kommuner. Dog laver Langeland Kommune selv anmeldelser efter Husdyrloven.
I 2019 er der i Svendborg Kommune lavet to anmeldelser, samt afgjort to §16b-miljøtilladelser og én §16a miljøgodkendelse. I Langeland Kommune er der afgjort to §16a-miljøgodkendelser.
Tilsyn: Svendborg Kommune er tilsynsmyndighed for alle erhvervsmæssige husdyrbrug i Svendborg Kommune og Ærø Kommune. I Langeland Kommune, er Svendborg Kommune kun tilsynsmyndighed på de husdyrbrug, der har en miljøtilladelse eller godkendelse, samt evt. andre husdyrbrug under samme ejer. I 2019 er der udført 55 tilsyn på husdyrbrug i Svendborg Kommune, 22 husdyrbrug i Langeland Kommune og 15 husdyrbrug i Ærø Kommune.
Tilsynskampagner: Hvert år udføres en tilsynskampagne, der er en afgrænset planlagt tilsynsindsats målrettet en bestemt branche eller miljøtema. I 2019 blev der i Svendborg Kommune kørt en tilsynskampagne med fokus på energitiltag på svine- og fjerkræbrug over 75 dyreenheder (DE). I Langeland og Ærø Kommune havde tilsynskampagnen i 2019 fokus på at finde hobbylandbrug, der reelt har et erhvervsmæssigt dyrehold, og dermed burde være anmeldt til kommunen. Nedenfor er en kort gennemgang af de udførte tilsynskampagner:
? Svendborg Kommune: Tilsynskampagnen 2019 havde fokus på energitiltag på svine- og fjerkræbrug over 75 DE.
Formål: At tilbyde alle svine- og fjerkræbrug med over 75DE i Svendborg Kommune et administrativt energitjek for at hjælpe dem til at lokalisere områder på de enkelte husdyrbrug, hvor det er muligt at spare energi.
Resultat: Rådgivningsfirmaet Transition blev købt til at tilbyde og udføre telefoniske energitjek hos de 37 svinebrug og 4 fjerkræbrug med mere end 75 DE. I alt blev der gennemført energitjek med ca. 25 landmænd, der resulterede i en kort energirapport med anbefalede energitiltag på deres husdyrbrug. For de fleste kunne der estimeres en besparelse ud fra nøgletal og oplysninger fra landmanden, der primært havde grundlag i tiltag om ventilation, varmestyring og belysning.
Landmændenes respons på tilsynskampagnen var delte. Nogle synes, det var rigtig brugbart, mens andre allerede var meget langt med tiltag for at nedbringe deres energiforbrug.
Energirådgiverens erfaring var, at det i høj grad handler om at sætte tal på tiltagene, da landmændene er villige til at investere i tiltag, såfremt de kan se, at der er god økonomi i det.
? Langeland og Ærø Kommune: Tilsynskampagnen 2019 havde fokus på hobbylandbrug.
Formål: At finde hobbylandbrug, som reelt har erhvervsmæssige dyrehold og derfor skal indgå i kommunernes tilsynsplan.
Resultat: I forbindelse med kampagnetilsynet har der været en god dialog med ejerne af hobbylandbrugene om, hvilke ting de skal være opmærksomme på med henblik på at undgå forurening, samt hvornår de har pligt til at anmelde deres dyrehold til kommunen.
- Langeland: 7 hobbylandbrug blev besøgt, hvoraf de 5 blev registreret som erhvervsmæssigt dyrehold. Der blev desuden givet 3 indskærpelser.
- Ærø: 5 hobbylandbrug blev besøgt, hvoraf de 2 blev registret som erhvervsmæssigt dyrehold. Desuden blev der givet 1 indskærpelse.
Udførte tilsyn 2019
Samlet skal mindst 40% af de miljøgodkendte virksomheder og husdyrbrug i kategori 1a og 1b have tilsyn årligt. For de øvrige virksomheder og husdyrbrug (kategori 2) er målet 25% årligt.
Svendborg Kommune har ifølge fagsystemet, GeoEnviron, ført tilsyn på 42% af de miljøgodkendte virksomheder og husdyrbrug i kategori 1a og 1b og 25 % på de øvrige virksomheder og husdyrbrug i kategori 2.
Dog fremgår det af tilsynsindberetningen i DMA for 2019, at der er udført 42,11% kategori 1a og 1b tilsyn og 23,64% kategori 2 tilsyn.
Årsagen til differencen i udførte tilsyn på kategori 2 virksomheder, skyldes at der ikke er overensstemmelse mellem antallet af udførte tilsyn og aktive kategori 2 virksomheder imellem DMA og fagsystemet, hvorfra den årlige tilsynsplan trækkes. Dette formodes fortsat at skyldes en uoverensstemmelse mellem husdyrkategorierne i henholdsvis GeoEnviron og DMA.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
LBK. 1218 af 25-11-2019 Lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
BEK. Nr. 1536 af 09-12-2019 Bekendtgørelse om miljøtilsyn (Miljøtilsynsbekendtgørelsen)
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 23-03-2020
Taget til efterretning.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Chr. Nielsen (A).
Punkt 11 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Efter aftale med udvalgsformanden flyttes Miljø- og Naturudvalgets møde fra den 1. september til den 31. august 2020.
Kommende større sager:
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 23-03-2020
Taget til efterretning.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Chr. Nielsen (A).