Miljø- og Naturudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Dagsordenen godkendt.
Birger Jensen (V) forlod mødet kl. 16.44 og var fraværende under behandling af punkt 5-11.
Punkt 2 Budgetopfølgning pr. 30. september 2019 for Miljø- og Naturudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 30. september 2019 for Miljø- og Naturudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen godkendes og indgår i den samlede opfølgning til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
Det forventede regnskab pr. 30.9.2019 for kommunens serviceudgifter udviser en merudgift på ca. 25 mio. kr. Samtidig viser de seneste prognoser, at der på landsplan er udsigt til en samlet overskridelse på mellem ¼ til ¾ mia. kr. Der er dermed fortsat risiko for en sanktion, hvis det ikke lykkes for kommunerne under et at nedbringe overskridelsen. Svendborgs andel af en evt. sanktion udgør ca. 5 - 10 mio. kr. ud fra de nuværende oplysninger.
Økonomiudvalget har derfor besluttet, at der fortsat føres en stram økonomistyring, og at der på områder med større afvigelser i forhold til det korrigerede budget udarbejdes tiltag til nedbringelse af underskuddet. Målet er, at det forventede underskud på ca. 25 mio. kr. er reduceret væsentligt inden det endelige regnskab foreligger.
På Miljø- og Naturudvalgets område forventes et mindreforbrug på ca. 0,2 mio. kr., som primært kan henføres til de overførte midler fra regnskab 2018 til klima og energiområdet. Midlerne ønskes overført til 2020, hvor de kan indgå som finansiering til et skovrejsningsprojekt i samarbejde med Naturstyrelsen og Vand og Affald.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapport.
Lovgrundlag
Styrelsesloven.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Indstillingen godkendt.
Punkt 3 Revideret Klima- og Energipolitik
+Beslutningstema
Godkendelse af revideret Klima- og Energipolitik.
Indstillingen er udarbejdet på baggrund af tidligere drøftelser i Miljø- og Naturudvalget, høring i alle fagudvalg samt en høring af Det Grønne Råd og andre interessenter.
Indstilling
Direktionen indstiller til udvalgets beslutning, at
- Klima- og Energipolitikken oversendes til Byrådet til godkendelse.
Sagsfremstilling
Den reviderede Klima- og Energipolitik indeholder målsætninger for fuld omstilling til vedvarende energi.
Politikken indeholder også en beskrivelse af indsatsområder i 2020-2025 indenfor:
- Kommunal virksomhed
- By og boliger
- Erhverv og turisme
- Transport
- Energiproduktion og –forsyning
- Uddannelse
- Natur og grønne arealer
Klima- og Energipolitikken er vedlagt ved bilag 1.
Forud for udarbejdelsen af den reviderede Klima- og Energipolitik har der siden 2017 været afholdt en række interne og eksterne møder med borgere, interessenter, politikere og medarbejdere.
Forslag til Klima- og Energipolitik blev præsenteret for Det Grønne Råd den 28. august 2019.
Forslag til Klima- og Energipolitik blev præsenteret for Direktionen den 30. august 2019.
Forslag til Klima- og Energipolitik har været i høring hos alle politiske fagudvalg, Det Grønne Råd, GO2Green, forsyningsselskaber, Svendborg Kraftvarme og Erhvervshus Fyn i september 2019. Der er indkommet i alt 7 høringssvar. De er indarbejdet i en hvidbog, som er vedlagt ved bilag 2.
På baggrund af alle høringssvar er Klima- og Energipolitikken tilrettet.
Natur og Miljø vil primo 2020 udarbejde forslag til Miljø- og Naturudvalget til proces for udarbejdelse af handlingsplan og opfølgning af målene i Klima- og Energipolitikken.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udmøntningen af indsatserne fra 2020-2025 finansieres af de berørte forvaltninger eller ved særskilte bevillinger.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Indstillingen blev godkendt med bemærkning om,
- At der tilføjes ”øget” til punktet vedrørende elektrificering af varmesektoren (på side 7).
- At der i forlængelse af punktet vedrørende etablering af vedvarende energianlæg i regi af Svendborg VE A/S (på side 7) tilføjes, “hvor der åbnes mulighed for, at borgere og virksomheder kan købe andele.“
- At det tilføjes, at (på side 26), at ” alle direktørområder, kommunale institutioner og selskaber skal på linje med at vurdere økonomiske konsekvenser af ændringer og politiske beslutninger også vurdere væsentlige konsekvenserne for CO2-udslippet i kommunen som virksomhed og som geografisk område. I de sager, hvor der er væsentlige konsekvenser for CO2-udslippet orienteres Miljø- og Naturudvalget, således at ændringer indgår i den årlige plan for reduktion af CO2-udslippet”.
Punkt 4 Godkendelse af forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020, version 1.0.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget oversender forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020 til Byrådet til godkendelse.
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet et forslag til en Bæredygtighedsstrategi 2020, version 1.0. Forslaget er vedlagt ved bilag 1.
Miljø- og Naturudvalget drøftede den 3. september 2019 et udkast til forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020. På baggrund af de afgivne bemærkninger fra udvalget har administrationen udarbejdet et revideret forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020.
Forslaget indeholder kommunens Lokal Agenda 21-strategi samt har fokus på FNs verdensmål, særligt 8 af de i alt 17 verdensmål, som er mest relevante i forhold til temaerne i Planstrategi ’19:
- Verdensmål 3 – Sundhed og trivsel
- Verdensmål 8 – Anstændige jobs og økonomisk vækst
- Verdensmål 9 – Industri, innovation og infrastruktur
- Verdensmål 11 – Bæredygtige byer og lokalsamfund
- Verdensmål 12 – Ansvarligt forbrug og produktion
- Verdensmål 13 – Klimaindsats
- Verdensmål 15 – Livet på land
- Verdensmål 17 – Partnerskaber for handling
Input fra borgermøde afholdt den 27. juni 2019 er indarbejdet i strategien.
I formuleringen af strategien har der været fokus på følgende gennemgående tematikker:
- Det vi allerede gør,
- Det vi vil gøre,
- Hvordan vi følger op,
- Det borgere, virksomheder og foreninger selv kan gøre, og
- Planer, politikker og strategier, der er med til at realisere verdensmålene.
Denne version 1.0 af Bæredygtighedsstrategien vil i 2020 blive fulgt op af en metode til at vurdere bæredygtighedselementerne i forbindelse med vedtagelse af projekter og strategier.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udmøntningen af handlingerne i forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020 finansieres af de berørte forvaltninger eller ved særskilte bevillinger.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Udvalget beslutter at
- sende Bæredygtighedsstrategi 2020 i høring i alle fagudvalg og i Lokaludvalget forud for strategiens godkendelse i Miljø- og Naturudvalget.
- der i forlængelse af Byrådets endelig godkendelse af Bæredygtighedsstrategi 2020 udarbejdes handleplaner for strategiens implementering i de respektive fagudvalg.
Punkt 5 Det Grønne Råd. Henvendelse fra Cyklistforbundet om optagelse.
+Beslutningstema
Beslutning om, hvorvidt Cyklistforbundet skal optages i Det Grønne Råd. Det Grønne Råd er nedsat af kommunen som rådgivende organ inden for natur, miljø, friluftsliv, turisme og planlægning i det åbne land.
Indstilling
Direktionen indstiller at:
- Udvalget tager beslutning om, hvorvidt Cyklistforbundet optages i Det Grønne Råd.
Sagsfremstilling
Cyklistforbundet i Svendborg har ønsket at indtræde i Det Grønne Råd.
Svendborg Kommune nedsatte et Grønt Råd i 2007. Det skete i forlængelse af, at kommunerne overtog ansvaret for naturadministration og –forvaltning samt planlægning i det åbne land fra amterne. Der er udarbejdet kommissorium og forretningsorden for rådet (vedlagt som bilag).
Rådet er et rådgivende organ og et forum til dialog og debat. Rådet beskæftiger sig hovedsageligt med emner inden for natur, miljø, friluftsliv, turisme og planlægning i det åbne land. Der afholdes fire møder årligt.
Rådet består i dag af repræsentanter for 15 erhvervsorganisationer/foreninger og grønne organisationer/foreninger samt én repræsentant for henholdsvis Naturstyrelsen, Naturturisme/Geopark Det Sydfynske Øhav, Svendborg Museum, Naturama, kommunens Miljø- og Naturudvalg (formand) og kommunens Teknik- og Erhvervsudvalg. Deltagerkredsen er udvidet i 2012 og i 2018.
Cyklistforbundets formål er bl.a.: ’At skabe større færdselssikkerhed, fremkommelighed, tryghed, komfort og oplevelsesrigdom for cyklister i hverdage og fritiden’. Af Cyklistforbundets hjemmeside fremgår: ’Vi arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle og for at skabe en sundere og mere bæredygtig verden med cyklen som løftestang’.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Der er ikke lovkrav om et Grønt Råd.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Optagelsen af Cyklistforbundet i Det Grønne Råd blev godkendt.
Birger Jensen (V) var fraværende under punktets behandling.
Punkt 6 CO2-opgørelse og VE-andel for 2018
+Beslutningstema
Orientering om CO2-opgørelse for Svendborg Kommune som virksomhed samt VE-andel
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
CO2-opgørelse for Svendborg Kommune som virksomhed
For Svendborg Kommune som virksomhed viser CO2-opgørelsen for 2018, at CO2-udledningen blev 5.922 tons, hvilket svarer til en stigning på 9% i forhold til 2017. Stigningen skyldes, at emissionsfaktoren (omregning af kWh til CO2) var højere i 2018 end i 2017. I opgørelsen er inkluderet en reduktion på 84 tons CO2 som følge af skovrejsning på i alt 8,4 ha siden 2016.
CO2-opgørelsen er vedlagt ved bilag 1.
Opgørelsen er baseret på elforbrug, varmeforbrug og brændstofforbrug i ”virksomheden” Svendborg Kommune. For elforbruget oplyser Energinet hvert år en omregningsfaktor for el (kWh) til CO2. Da en meget stor andel el produceres på basis af vindenergi, har det meget stor betydning for emissionsfaktoren, hvor meget det har blæst det pågældende år. Altså om det er et godt, gennemsnitligt eller dårligt vindår.
2018 var et dårligt vindår, mens 2017 var et gennemsnits vindår. Det betyder, at CO2-udledningen fra elforbruget i 2018 var højere end i 2017 på trods af, at elforbruget faldt.
En anden faktor, som har betydning for, at CO2-udledningen er steget fra 2017 til 2018, er, at vi har skiftet fra en lokal emissionsfaktor til den nationale (forklaret på side 6 i bilag 1). På sigt vil det være en fordel for os, da produktionen af vedvarende energi forventes at stige mere på landsplan end i Svendborg Kommune.
Varmeforbruget var overordnet set uændret fra 2017 til 2018. I kultur- og idrætsanlæg har der dog været en markant reduktion på 4%. Det skyldes et større temperaturreguleringsprojekt under det Innovative EnergiSpareprojekt (ISP) ved CETS. Det arbejde er også gennemført i de øvrige bygningstyper. Effekten vil slå igennem i 2019-opgørelsen.
For varmeforbruget anvendes også emissionsfaktorer. De udregnes for hver brændselstype (naturgas, olie, el) samt for hvert fjernvarmeselskab (baseret på deres brændselstyper). Faktorerne er vist i følgende tabel:
Fjernvarme- selskab | Brændsler | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Svendborg | Affald, naturgas, bioolie, biomasse og el | 102 | 144 | 125 | 114 |
Skårup | Naturgas og sol | 204 | 168 | 142 | 130 |
Stenstrup | Halm og naturgas | 2 | 1 | 24 | 3 |
CO2-udledningen fra kørslen var stigende, fordi flere biler er med i opgørelsen. Det giver et øget brændstofforbrug. Når flere biler er med i opgørelsen, skyldes det, at flere biler løbende inkluderes i LeasePlans dataudtræk. Af ressourcemæssige årsager har det ikke været muligt at indhente data for de biler, som ikke er en del af LeasePlan. Der var 215 biler med i opgørelsen for 2018 mod kun 188 biler i 2017.
Som noget nyt er data for vejbelysning og færgedrift medtaget i 2018. De er dog ikke inkluderet i sammenligningen med 2017. Fremadrettet medtages også data for busdrift i det omfang data de er tilgængelige hos vores eksterne leverandører.
Opgørelsen er sendt til Danmarks Naturfredningsforening den 26. september 2019, og de har uploadet den på deres hjemmeside: https://www.dn.dk/om-os/projekter-og-kampagner/klimakommuner/.
CO2-opgørelse for Svendborg Kommune på geografisk niveau
Energistyrelsens Energi- og CO2-regnskab, som beregner CO2-opgørelser for alle Danmarks kommuner har ikke offentliggjort beregninger siden 2015. Det skyldes blandt andet fejl i BBR-data. Der er iværksat et større arbejde for at få opgørelserne for 2016-2018 udarbejdet. Det er finansieret af Realdania, Energistyrelsen samt brugerbetaling fra kommunerne.
Sammenligning med andre kommuner
Andre fynske klimakommuner:
Kommune | Inkluderet i opgørelsen | CO2-udledning i 2018 |
Assens | Bygninger, |
|
Middelfart | Bygninger, |
|
Odense | Bygninger (inkl. Vandcenter Syd), Medarbejderkørsel (inkl. Vandcenter Syd) |
|
Svendborg | Bygninger, |
5.922 (uden vejbelysning og færgedrift) |
VE-andel
Andelen af vedvarende energi er for 2018 beregnet til følgende:
| El | Varme | Transport | Total |
Energiforbrug (MWh) | 252.311 | 627.963 | 512.960 | 1.393.234 |
VE-forbrug (MWh) | 171.571 | 169.508 | 30.778 | 371.857 |
VE-andel | 68% | 27% | 6% | 27% |
Andelen af VE i el er beregnet af Energinet. For transport er andelen af VE oplyst i Energistatistik 2019 fra Drivkraft Danmark. Der skal lovgivningsmæssigt være mindst 5 % biobrændstof i benzin og diesel i EU. Bidraget fra el- og hybridbiler er fortsat meget lille.
For varme er andelen af VE beregnet ud fra fjernvarmeselskabernes brændselsforbrug samt oplysninger fra Danmarks Statistisk om de individuelle opvarmningstyper. Her har der fra 2017 til 2019 været en stigning på 19% i antal boliger opvarmet med varmepumper, en stigning på 11% i antal boliger opvarmet med biomasse og en reduktion på 10% i antal boliger opvarmet med olie.
Udviklingen i VE over de seneste 3 år:
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Indstillingen godkendt, idet udvalget konstaterer, at det er nødvendigt med en ambitiøs handleplan i forlængelse af Klima- og Energipolitikken for at nå kommunens mål om CO2-reduktion.
Birger Jensen (V) var fraværende under punktets behandling.
Punkt 7 Opstilling af tøjcontainere
+Beslutningstema
Vedtagelse af procedure for fremtidig indsamling af tøj i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- den fremtidige procedure for tøjindsamling bliver den husstandsindsamling, der står i regulativet med Genbrugsbilen (nuværende storskraldsordning) og på genbrugspladserne.
- Velgørende organisationer kan have tøjcontainere i tilknytning til deres forretninger.
Sagsfremstilling
I forbindelse med ”Svendborg Uden Affald” og udrulning af de nye ordninger med indsamling af genanvendelige affaldsfraktioner ved husstanden, forsvinder miljøstationerne med de kendte blå miljøbobler i landskabet.
På 27 af miljøstationerne er der opstillet tøjcontainere. Disse tøjcontainere forsvinder også.
Allerede i dag er det muligt med storskraldsordningen at stille genbrugstøj ud til indsamling. Med den nye ordning vil samme indsamling ske via Genbrugsbilen. Der kan også afleveres tøj til genbrug på genbrugspladserne.
Ved at samle tøjindsamlingen i Genbrugsbilen og på Genbrugspladsen sikres en ensartet indsamling og det giver en større mængde, der kan afsættes.
Derfor indstilles det, at den fremtidige procedure for tøjindsamling bliver den husstandsindsamling, der står i regulativet med Genbrugsbilen (nuværende storskraldsordning) og på genbrugspladserne.
De tøjcontainere, der i dag står på miljøstationerne, er ejet af velgørende organisationer.
Velgørende organisationer ønsker fortsat at opstille tøjcontainere i Svendborg Kommune. Som det er i dag, er tøjcontainere opstillet på miljøstationerne, hvor Vand og Affald renholder arealerne. Erfaringer viser, at såfremt tøjcontainere fortsat er i bybilledet, vil arealerne omkring være genstand for affaldsophobning.
Derfor indstilles det, at velgørende organisationer kan opstille deres tøjcontainere i tilknytning til deres forretninger/butikker, såfremt der kan findes egnede arealer, hvor de selv renholder omkring.
Ønskes det at gøre det muligt for velgørende organisationer at kunne indsamle tøj med tøjcontainere i bybilledet, anbefales det, at det kun kan blive på private arealer, hvor de velgørende organisationer kan træffe en renholdelsesaftale med de private grundejere. Opstilling skal ansøges ved Svendborg Kommune, hvilket vil blive indskrevet i affaldsregulativet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven
Affaldsbekendtgørelsen
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Indstillingen godkendt.
Birger Jensen (V) var fraværende under punktets behandling.
Punkt 8 Evaluering af Forskrift for udendørs arrangementer
+Beslutningstema
Forskriften for udendørs arrangementer blev godkendt på Miljø- og Naturudvalgets møde den 14. august 2018, hvor det blev besluttet, at der efter et år skulle evalueres på forskriften. Det er denne evaluering, der orienteres om her.
Indstilling
Direktionen indstiller, at forskriften bibeholdes som den er med tilføjelsen, at der ved ønske om dispensation, skal rettes henvendelse til industri@svendborg.dk.
Sagsfremstilling
I forbindelse med evalueringen blev der holdt et møde, med deltagere fra Svendborg Event, Direktionssekretariatet, Ejendomsservice, Havnen, Trafik og Infrastruktur, Byg og BBR, og Team Miljø. Beværterforeningen var blevet bedt om bemærkninger til forskriften.
Der blev udtrykt tilfredshed med forskriften, hvilket betyder, at det anbefales, at den fortsætter i nuværende form, med en enkelt tilføjelse.
Tilføjelsen er foranlediget af en henvendelse om, hvem man skal henvende sig til i tilfælde af, at man ønsker dispensation jf. forskriftens punkt 5. Dispensation.
”Svendborg Kommune kan i særlige tilfælde dispensere fra retningslinjerne i forskriften. Dispensation kan kun gives efter forudgående og konkret begrundet ansøgning. Der kan fastsættes vilkår for dispensationen, herunder tidsbegrænsning”.
Efter teksten indsættes ansøgning sendes til industri@svendborg.dk.
I den periode forskriften har fungeret, er der modtaget en enkelt klage over arrangementet Hansted Live. Klagen er vedlagt som bilag.
Med det begrænsede antal klager, der er modtaget i perioden, er der valgt ikke at sætte begrænsninger ind i forhold til antallet af arrangementer, ej heller at sætte faktiske støjgrænser ind i forskriften.
Det vurderes, at der fremover også vil være i omegnen af 15-20 arrangementer om året.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.
Lovgrundlag
Miljøaktivitetsbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 844 af 23/06/1017
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Indstillingen godkendt.
Birger Jensen (V) var fraværende under punktets behandling.
Punkt 9 Orientering om plaketter til bade- og bådebroer
+Beslutningstema
Orientering vedrørende plaketter om offentlig adgang til broer i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Kort baggrund for plaketter
I forbindelse med at Miljø- Klima- og Trafikudvalget i 2016 reviderede kommunens administrationsgrundlag for broer, blev der i retningslinjer samt vilkår for tilladelse til nye broer vedtaget, at når en bro skal være offentlig tilgængelig, skal den forsynes med plakette fra Svendborg Kommune om offentlig adgang.
For, at der i en tilladelse til bro kan stilles krav om, at den skal være offentlig tilgængelig, skal der kontinuerligt foreligge en gennemgående egentlig strandbred ud for broen, hvor offentligheden lovligt må opholde sig og lovligt kan komme ned til jf. reglerne i naturbeskyttelsesloven § 22. Afgørelsen om ny offentlig tilgængelig bro offentliggøres hver gang på Svendborg Kommunes hjemmeside.
Forskellige typer plaketter
Administrationen har fået specialdesignet og trykt en række forskellige plaketter i vejrbestandigt materiale til forskellige typer af broer afhængigt at, om det eksempelvis omhandler badebroer eller bådebroer. De fire typer plaketter med tekst er:
Type 1: ’Offentlig badebro’ er til offentligt ejede badebroer (eksempelvis kommunens egne) og har desuden Cittaslow-logo og Svendborg Kommune-logo – alle må bade fra denne bro.
Type 2: ’Privat badebro med offentlig adgang’ er til private broer, som ejer kun bruger til at bade fra – alle må også bade fra denne bro.
Type 3: ’Privat bro med offentlig adgang’ er til private broer, som ejer bruger til fortøjning af både og til at bade fra – alle må også bade fra denne bro, men ikke fortøje både.
Type 4: ’Privat bådebro med offentlig adgang – dog ikke for badning’ er til private broer, som ejer kun bruger til fortøjning af både – alle må gå ud på denne bro, men ikke bade fra den.
Antal opsatte plaketter
Der blev i 2016 opsat plaketter på kommunens egne offentlig badebroer – i alt 5 plaketter af Type 1.
Der er i perioden 2016-2019 fremsendt 12 plaketter til forskellige private broejere fordelt på 9 plaketter af Type 2, 1 plakette af Type 3 og 2 plaketter af Type 4.
I alt 17 plaketter er fordelt på broer langs kommunens kyst.
Plaketterne fremsendes til broejer efter klagefristens udløb, hvor plaketten skal opsættes synligt på landfæstet af broen. Der foretages ikke opfølgende tilsyn af, hvorvidt plaketten også bliver påmonteret broens landfæste.
Da det er et vilkår i tilladelsen til bro, at broen skal være monteret med plakette og dette vilkår ikke opfyldes, bortfalder tilladelsen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er indtil nu brugt omkring kr. 16.500 på specialdesign af plaketter ved grafiker samt på tryk og genoptryk af plaketter ved skilteleverandør. Der vil blive genoptrykt plaketter efter behov, dvs. en løbende udgift. Plaketterne fremsendes desuden med post til broejer, dvs. plus udgift til porto.
Lovgrundlag
Intet lovgrundlag, men politisk beslutning i Miljø- Klima- og Trafikudvalget fra 7. marts 2016 om krav til plaketter til broer med offentlig adgang.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Indstillingen godkendt.
Birger Jensen (V) var fraværende under punktets behandling.
Punkt 10 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Kommende større sager:
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Der var ingen sager til orientering.