Miljø- og Naturudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Dagsordenen blev godkendt, herunder punkt 12.
Henrik Nielsen (C) erklærede sig inhabil i relation til punkt 10 og har i den forbindelse indkaldt stedfortræder Palle Fisher (C).
Punkt 2 Budget 2021 - temaer, Miljø- og Naturudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter temaer til budget 2021.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 drøftes udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering.
På udvalgets tidligere møder, blev det besluttet at arbejde videre med følgende temaer:
- Jordfordeling.
- Biodiversitet.
- Gentænke færgebetjeningen af småøerne, herunder omstille Høje Stene til eldrift.
- Økonomisk pulje til udmøntningen af en CO2-reduktionshandleplan.
- Grønt Danmarkskort, herunder evt. jordfordeling.
Ifølge budgetproceduren anbefaler direktionen, at udvalgene med udgangspunkt i ECO-nøgletal drøfter muligheder og udfordringer indenfor udvalgenes områder med henblik på vurdering af serviceniveau og mulig finansiering af temaer. Hvis de politiske drøftelser i fagudvalgene giver anledning til yderligere spørgsmål/analyser vil dette kunne uddybes på det efterfølgende møde i juni. Nøgletallene er vedlagt som bilag 1 (bilag 1. ECO nøgletal).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jf. budgetproceduren skal udgiften vedr. temaer ledsages af tilsvarende forslag til finansiering inden for fagudvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Temaerne til budget 2021 blev drøftet og listen blev suppleret og justeret med følgende:
- Jordfordeling indgår i forbindelse med det Grønne Danmarkskort
- Skovforvaltning, herunder medarbejderressourcer til implementering
- Naturgenopretning i relation til biodiversitet
Derudover ønskes forelagt en virksomhedsplan for Natur og Miljø med henblik på at tydeliggøre, hvad der er prioriteret og ikke prioriteret i den daglige drift.
Punkt 3 Budgetopfølgning pr. 31.03.2020 - Miljø- og Naturudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 31. marts 2020 for Miljø- og Naturudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen tages til efterretning og indgår i den samlede koncernrapportering.
Sagsfremstilling
Budgetopfølgningen pr. 31. marts 2020 viser ingen afvigelser mellem det forventede regnskab og korrigeret budget.
Umiddelbart er området heller ikke påvirket af Covid-19.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapport.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Indstillingen blev godkendt, herunder blev budgetopfølgningen taget til efterretning.
Punkt 4 Prioritering af budgetmidler til grøn omstilling
+Beslutningstema
Anvendelse af midler i forbindelse med udmøntning af budget til grøn omstilling på 250.000 kr.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Der i 2020 og overslagsårene anvendes 250.000 kr. fra budgetmidlerne til grøn omstilling til personaleressourcer i Natur og Miljø.
Sagsfremstilling
Med budgetforlig 2020 blev der afsat yderligere midler til grøn omstilling. På møde i Miljø og Naturudvalget den 3. december 2019 blev der besluttet, at der i 2020 og i overslagsårene afsættes en rådighedspulje på 250.000 kr. til at understøtte kommunens udmøntning af natur- og friluftsliv, klima- og energipolitikken samt skov- og bæredygtighedsstrategien.
Det blev endvidere besluttet, at ovenstående midler skal tages op til en drøftelse med henblik på at fastlægge en mere detaljeret udmøntning heraf.
Administrationen foreslår, at de 250.000 kr. fra budgetmidlerne til grøn omstilling i 2020 og i overslagsårene anvendes til personaleressourcer, der skal understøtte indsatsen for at få de politiske mål omsat til konkrete handlinger, som er nærmere defineret i Natur- og friluftsliv, Klima- og energipolitikken, Skovstrategien og Bæredygtighedsstrategien.
Det kan nævnes, at administrationen forventer en ekstra indtægt på 150.000 kr. i 2020 og frem i DUT-midler som følge af ændringer på affaldsgebyrområdet. Denne ekstra indtægt vil også indgå i finansieringen af den ekstra personaleressource.
Funktionsområde, arbejdsopgaver og kompetencer på den medarbejder, der ønskes ansat, er beskrevet nedenfor.
Funktionsområde:
Klima- og bæredygtighedsmedarbejderen arbejder indenfor nedenstående funktionsområder:
- Medvirke til udarbejdelse af CO2-regnskab og reduktion
- Medvirke til vidensindsamling og inddragelse ift. klimaindsats
- Medvirke til den grønne omstilling af kommunen
- Indhente og formidle ny international og national viden indenfor arbejdsområdet
- Medvirke til strategisk planlægning indenfor arbejdsområdet
Arbejdsopgaver:
- Fremme af bæredygtighed, grøn omstilling og cirkulær økonomi i kommunen
- Forestå fremme af grøn mobilitet internt i kommunen, i kommune- og lokalplaner såvel som erhvervsliv og borgere
- Samarbejde med aktuelle partnere f.eks. Erhvervshus Fyn om Den Fælles Fynske Vision 2030
- Projektledelse fra idé til implementering om f.eks. grøn mobilitet, energieffektivisering og samarbejde med borgere, skoler og rådgivere om indsatser og løsninger
- Varetage opgaver ifm. implementering af den grønne politik; udarbejde handlingsplaner, politiske dagsordner
- Forstærke kommunikation om klimaprojekter og -tiltag i kommunen og formidle de gode historier
Kompetencer:
Afhængig af uddannelsesniveau eller tilsvarende kompetencer, arbejder klima- og bæredygtighedsmedarbejderen selvstændigt med flere af følgende opgaver:
- Beregninger
- Data- og vidensindsamling
- Formidling
- Kompetenceudvikling
- Udarbejdelse af handlingsplaner og strategier
- Implementering af projekter
- Ad hoc opgaver
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen understøtter aktiviteterne i Natur- og friluftsliv, Klima- og energipolitikken, Skovstrategien og Bæredygtighedsstrategien, herunder borgernes og erhvervslivet tiltag i den grønne omstilling.
Lovgrundlag
Ingen
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 23-03-2020
Udsat. Til næste møde udarbejdes et bud på en funktionsbeskrivelse for en mulig normeringsudvidelse.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Niels Chr. Nielsen (A).
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Liste V fremsætter forslag om, at midlerne anvendes til implementeringen af vandplanerne.
Liste A fremsætter forslag om, at udsætte beslutningen om, hvordan midlerne skal anvendes.
Liste A’s forslag bringes til afstemning.
For indstillingen stemte 5 medlemmer: Liste A, liste Ø, liste F og liste C.
Imod indstillingen stemte 2 medlemmer: Liste V, Løsgænger Jens Munk.
Liste A’s forslag var hermed godkendt.
Punkt 5 Godkendelse af Kommissorium for Svendborg Kraftvarme A/S s fremtid
+Beslutningstema
Godkendelse af Kommissorium for Svendborg Kraftvarme A/S’s fremtid, udarbejdet af administrationen på foranledning af Miljø- og Naturudvalget den 4. februar 2020.
Kommissoriet beskriver de overordnede formål og rammer for udarbejdelse af politisk beslutningsgrundlag for Svendborg Kraftvarme A/S’s fremtid.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø og Naturudvalget og endelig vedtagelse i Økonomiudvalget, at kommissorium for Svendborg Kraftvarme A/S’s fremtid godkendes.
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede den 29. oktober 2019, at Svendborg Kraftvarme A/S drives videre frem til 2024, og at det forud for dette inden udgangen af 2021 revurderes, hvorvidt værket herefter skal videreføres.
På dialogmødet den 19. november 2019 mellem Økonomiudvalget og Svendborg Kraftvarme blev det tilkendegivet, at revurderingen bør igangsættes tidligere, således at der kan tages beslutning inden ultimo 2020.
På Miljø- og Naturudvalgsmødet 4. februar 2020 blev det besluttet, at administrationen skal udarbejde et forslag til kommissorium, på baggrund af en række fokuspunkter for revurdering af den videre drift af Svendborg Kraftvarme.
Administrationen har udarbejdet et forslag til Kommissorium for Svendborg Kraftvarmes fremtid. Kommissoriet er vedlagt som bilag. Kommissoriet beskriver de overordnede formål og rammer for udarbejdelse af politisk beslutningsgrundlag for Svendborg Kraftvarme A/S’s fremtid indenfor følgende punkter:
- Baggrund
- Formål
- Mulige scenarier
- Tidsramme
- Projektudgifter
- Organisering
Samlet set er der i kommissoriet beskrevet, hvilke punkter, der skal belyses og undersøges nærmere for at kunne udarbejde et politisk beslutningsgrundlag for Svendborg Kraftvarmes fremtid til behandling i udvalg og byråd i november 2020.
Der er påregnet udgifter til eksterne konsulenter på 300.000 kr. – 500.000 kr.
Det bemærkes, at Svendborg Kraftvarme A/S den 27. april 2020 fra Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. modtog opsigelse af varmeleveringsaftalen af 25. januar 2008, med (mindst) 3 års varsel til ophør ved uopsigelighedsperiodens udløb.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der må påregnes udgifter til konsulenter i størrelsesordenen 300.000 kr. – 500.000 kr. Udgifterne fordeles ligeligt mellem Svendborg Kommune fra udisponeret anlægspulje og Svendborg Kraftvarme A/S.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Liste Ø, V og F fremsætter følgende forslag:
”Enhedslisten, Venstre og SF vil gerne stille følgende forslag:
Procedureforslag
Miljø- og Naturudvalget indstiller til Økonomiudvalget, at det inden stillingtagen til kommissorium,
- afklares om Svendborg Fjernvarmes opsigelse af varmeaftalen er opsagt med henblik på fornyelse eller med henblik på endeligt ophør af køb af varme fra SKV?
- Udarbejdes et estimat for, hvordan fjernvarmens substitutionspris udvikler sig efter ibrugtagning af varmepumpe og de følger det får for Svendborg Kraftvarmes budget og affaldsprisen for Vand og Affald.
- Indledes dialog med Svendborg Fjernvarme og Vand og Affald om at finde det mest hensigtsmæssige tidspunkt at afvikle Svendborg Kraftvarme inden 2024, såfremt Svendborg Fjernvarme ikke efter 2024 ønsker at aftage varme fra Svendborg Kraftvarme. Dette skal understøtte kommunens Klima og energipolitik, fjernvarmekundernes mulighed for billig grøn fjernvarme fra og affaldskundernes mulighed for at få lavere forbrændingspris andre steder”.
Forslaget bringes til afstemning.
For forslaget stemte 7 medlemmer: Liste Ø, liste V, liste C, liste A, liste F og løsgænger Jens Munk.
Forslaget var dermed godkendt og oversendes til Økonomiudvalgets behandling.
Punkt 6 Status for vandplanindsatsen
+Beslutningstema
Udvalget orienteres om status for Svendborg Kommunes indsats i forbindelse med de statslige vandområdeplaners indsatsprogramer.
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Vandområdeplanerne er samlet en plan for at forbedre det danske vandmiljø. De skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer, vandløb og grundvand i overensstemmelse med EU's vandrammedirektiv. Kommunerne har siden 2009 spillet en væsentlig rolle i at gennemføre planernes indsatsprogram i forhold til restaurering af vandløb, søer, etablering af vådområder og minivådområder samt for at reducere udledningen af spildevand.
Udvalget fik senest en status for Svendborg Kommunes indsats i foråret 2019, se også referatet fra udvalgsmødet den 5. marts 2019. I det følgende gives en status for indsatsen pr. 1. maj 2020.
Vandløbsindsatsen
På nuværende tidspunkt er vi i den såkaldte anden ud af tre vandplanperioder. I den første vandplanperiode, som dækker perioden 2009-2015 indeholdt den statslige vandplans indsatsprogram indsatser i 21 vandløb, som skal gennemføres i Svendborg Kommune. Projekterne skulle være gennemført og vandløbene skulle have målopfyldelse ved udgangen af 2015.
Af disse er i alt gennemført restaureringer i syv vandløb. Det er eksempelvis sket ved at rørlagte vandløb er genåbnet, spærringer, der er fjernet ved overkørsler, højvandsklapper eller ved vandmøllers stemmeværker. I otte tilfælde har Miljøstyrelsen fritaget kommunen for at gennemføre indsatsen på grund af manglende omkostningseffektivitet. Tilbage udestår seks primært større projekter eksempelvis ved Gundestrup Mølle, Elleskov Mølle og Vejstrup Mølle, som endnu ikke er gennemført af forskellige årsager, men i særdeleshed grundet langvarig dialog med lodsejere og andre myndigheder om løsninger, som er tilfredsstiller ejeres ønsker om hensyn til kulturmiljø og de statslige krav til projektering af faunapassager. Udover restaureringer i vandløb er der gennemført et sørestaureringsprojekt i Sørup Sø.
I anden planperiode (2016-2021) indeholder indsatsprogrammet et krav om, at kommunen gennemføre projekter i 15 vandløb. På nuværende tidspunkt er der igangsat fire forundersøgelser, kommunen har søgt om fritagelse eller har fået fritagelse for at gennemføre tre projekter grundet manglende omkostningseffektivitet. I et enkelt tilfælde skal der ikke længere gennemføres en indsats, da der er opnået målopfyldelse. Administrationen mangler således at påbegynde forundersøgelse og evt. realisering af indsatser i syv vandløb.
Bilag 1 viser en oversigt over de indsatser og deres status, som skal gennemføres i både første og anden planperiode i Svendborg Kommune.
Vådområdeindsatsen
Kvælstof- og fosforvådområder er med til at reducere mængden af kvælstof- og fosforudledning til de danske kystvande, fjorde og søer, hvor næringsstofferne skaber miljøproblemer. Derfor er der indgået en aftale mellem KL og staten om, at kommunerne skal etablere vådområder. Svendborg Kommune er omfattet af hovedvandopland Det Sydfynske Øhav, som skal etablere vådområder, der kan reducere, hvad der svarer til 35 tons kvælstof årligt jf. første vandplan (2009-2015) og 31 tons årligt jf. anden vandområdeplan (2016-2021).
I forhold til første vandplan er der gennemført fire forundersøgelser, hvoraf projekterne Hørup Å og Bøllemosen er under realisering. De to øvrige er opgivet af tekniske årsager, eller fordi det ikke har været muligt at indgå en frivillig aftale med lodsejeren. I forhold til indsatser i anden planperiode er der forundersøgt tre projekter. Den ene er opgivet på grund af manglende omkostningseffektivitet. De to øvrige begge beliggende ved Stokkebækken kan søges realiseret. Yderligere oplysninger om vådområdeprojekterne fremgår af bilag 1.
Minivådområder
Med Fødevare- og landbrugspakken fra 2015 blev det besluttet at finansiere kollektive indsatser som fx minivådområder, der reducerer kvælstofudledningen til havmiljøet. Kommunen spiller i den forbindelse en rolle i forhold til placering og almindelig myndighedsbehandling for eksempel i forhold til planlov, naturbeskyttelseslov og vandløbslov. Administrationen har desuden screenet en lang række projekter sendt af de lokale oplandskonsulenter i forhold til, at vurdere om projekterne er realistiske at gennemføre. På den baggrund har kommunen på nuværende tidspunkt modtaget én ansøgning. Administrationen har dog ikke færdigbehandlet ansøgningen, da Naturstyrelsen afviste at give dispensation til projektet efter reglerne i Skovloven.
Vandrådsopgaven
I forbindelse med forberedelsen af de statslige vandområdeplaner, som skal gælde for den tredje planperiode (2021-2027), har kommunerne nedsat lokale vandråd, som skal medvirke til at prioritere indsatserne for at forbedre vandmiljøet i vandløb. Svendborg Kommune er sekretariat for vandrådet for hovedvandoplandet Det Sydfynske Øhav, som omfatter de fem Øhavskommuner: Nyborg, Langeland, Ærø, Faaborg-Midtfyn og Svendborg. Staten har bedt vandrådet og oplandskommunerne pege på indsatser, som kan forbedre de fysiske forhold i vandløb svarende til minimum 36 kilometer, og der skal skabes passage forbi mindst otte spærringer. Den økonomiske ramme er på 9 millioner kroner. Vandrådet er nedsat primo december 2019 og har holdt to møder hhv. den 19. december 2019 og den 5. marts 2020. Det tredje og formentlig sidste møde planlægges afholdt i maj/juni med henblik på, at rådets indstilling kan behandles i Miljø og Naturudvalget og Byrådet umiddelbart efter sommerferien.
Spildevand
Administrationen har i 2019 haft sit primære fokus på at færdiggøre den kommende spildevandsplan 2020-2031. Derfor er der ikke gennemført øvrige indsatser på spildevandsområdet. Status er derfor som ved orienteringen 5. marts 2019:
- Administrationen mangler at give ejere af 113 ejendomme i de åbne land påbud om at forbedre deres spildevandsrensning
- Ejere af cirka 112 ejendomme, har endnu ikke efterkommet et påbud om at forbedre spildevandsrensningen
- Vand og Affald har udført indsatser, som reducerer overløb fra 16 regnbetingede udløb
- Fire regnbetingede udløb overholder allerede vandplanens krav og mangler kun en godkendelse fra administrationen
- Yderligere fire store regnbetingede udløb skal have reduceret antallet af overløb. Der forventes gennemført en indsats senest i 2024.
Fremdrift og ressourser
I forhold til vandløbsindsatsen og vådområdeindsatsen er der allerede gennemført en lang række forundersøgelser og en del realiseringer.
Administrationen er dog bagud i forhold til at realisere indsatserne fra første vandplanperiode, hvor der stadig udestår flere store projekter på trods af, at de skulle være gennemført med udgangen af 2015. Med hensyn til de mange indsatser i 2. vandplanperioden, som skal være gennemført inden udgangen af 2021, er det administrationens vurdering, at de ikke kan nås inden fristens udløb.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Staten dækker som udgangspunkt alle udgifter til vandplanindsatser. Det gælder eksempelvis udgifter til forundersøgelse, detailprojekt, anlæg, erstatninger samt kommunens lønudgifter.
Administrationen har dog i forbindelse med de seneste års projekter erfaret, at der har været en del ekstra omkostninger, som ikke er dækket af staten. Det er forekommet, at der bliver brugt flere sagsbehandlingstimer end anslået i projektansøgningen, og disse ekstra timer er ikke blevet dækket. Såfremt et projektet må opgives, og der er brugt sagsbehandlingstimer eller konsulenttimer på sagen, er disse udgifter heller ikke blevet dækket.
Lovgrundlag
- Bekendtgørelse af lov om miljømål m.v. for internationale naturbeskyttelsesområder
- Bekendtgørelse af lov om vandløb
- Bekendtgørelse om vandløbsregulering og -restaurering m.v.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 7 Skovstrategi og forvaltningsplaner for de kommunale skove. Godkendelse af forslag.
+Beslutningstema
Forslag til skovstrategi for de kommunale skove med målsætninger for hver enkelt skov samt forvaltningsplaner for hver enkelt skov forelægges til godkendelse med henblik på høring i Det Grønne Råd.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget, at:
- Det forelagte forslag til skovstrategi for de kommunale skove med målsætninger for de enkelte skove godkendes og sendes i høring i Det Grønne Råd.
- Implementeringen af Skovstrategien søges finansieret gennem et budgetforslag for 2021 og frem.
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at:
- De forelagte forvaltningsplaner for de kommunale skove godkendes og sendes i høring i Det Grønne Råd.
- Der tages beslutning om, hvorvidt udlægning af urørt skov tinglyses med Danmarks Naturforening som påtaleberettiget.
- Der nedsættes et brugerråd for de kommunale skove.
Sagsfremstilling
Historik
Miljø- og Naturudvalget samt Teknik- og Erhvervsudvalget igangsatte på møde henholdsvis den 6. og 8. november 2018 udarbejdelse af en skovstrategi og langsigtede forvaltningsplaner for de kommunale skove.
Byrådet besluttede på møde den 18. december 2018, som led budget 2019 – supplement til delforlig, at øge andelen af naturskov (efterfølgende præciseret som urørt skov) fra 10% til 20% af de kommunale skove.
Der blev afholdt borgermøde den 29. april 2019 med workshops om brugen af de kommunale skove. Noter herfra er vedlagt som bilag (Bilag 4: Borgermøde den 29/4 2019).
Miljø- og Naturudvalget godkendte på møde den 4. juni 2019 forslag til strategiens overordnede mål for udviklingen i skovene og principper for forvaltningen med henblik på høring i Det Grønne Råd. Materialet blev tilrettet som ønsket på udvalgsmødet og sendt i høring i Det Grønne Råd frem til den 1. september 2019. Høringsmaterialet er vedlagt som bilag (Bilag 5: Høringsmateriale til Det Grønne Råd).
Der kom høringssvar fra:
- Dansk Ornitologisk Forening v/Niels Andersen
- Danmarks Naturfredningsforening v/René Lund Chetronoch
- Svendborg Jægerråd v/Jacob Fogde
Høringssvarene er resumeret og kommenteret i hvidbog. Høringssvarene og hvidbogen er vedlagt som bilag (Bilag 6: Høringssvar fra Det Grønne Råd og Bilag 8: Hvidbog – høring i Det Grønne Råd). Der er bl.a. stillet forslag om, at udlæg af urørt skov tinglyses.
To naboer til Stevneskoven har fremsendt mails om mountainbikesporene i Stevneskoven og bedt om, at sporene bliver nedlagt ved en politisk behandling. Henvendelsen er behandlet i hvidbogen. De fremsendte mails er vedlagt som bilag (Bilag 7: Henvendelse om MTBspor). Administrationen foreslår i den forbindelse ingen ændringer. Hensyn til natur indgik i forbindelse med den oprindelige politiske godkendelse af sporene, og der er efterfølgende foretaget ændringer af sporet for at afbøde nabogener.
Niels Andersen, Dansk Ornitologisk Forenings repræsentant i Det Grønne Råd har medvirket til udvælgelsen af ny urørt skov.
Svendborg Museum har udarbejdet et notat om kulturværdierne i de kommunale skove.
Ekstern skovfaglig konsulent, Peter Friis Møller har udarbejdet baggrundsnotater til strategien, forslag til forvaltningsplaner for de enkelte skove med omstillingstiltag for alle skovafsnit samt manual for arbejdets udførelse.
Skovstrategien
Strategiens overordnede mål for udviklingen i skovene og principper for forvaltningen er tilrettet efter Miljø- og Naturudvalgets anvisninger på møde den 4. juni 2019. Der er ikke foretaget ændringer som følge af høringen i Det Grønne Råd, jf. Hvidbogen (Bilag 8: Hvidbog – høring i Det Grønne Råd). Forslag til konkrete målsætninger for de enkelte skove (kort) er indarbejdet i strategien. Strategien er tilføjet et baggrundsafsnit, og der er foretaget redaktionelle justeringer. Materialet er samlet i et forslag til ’Skovstrategi for de kommunale skove i Svendborg Kommune’ og er sat op grafisk. Forslaget er vedlagt som bilag (Bilag 1: Forslag til Skovstrategi). Det samlede skovareal er 308 ha, og der er udpeget 66 ha til urørt skov svarende til 21,4 %.
Senest i 2030 foretages en evaluering af indsatser og resultater, og det vurderes, om der er behov for en revision af strategien og forvaltningsplaner.
Forvaltningsplaner
Ud fra strategiens målsætninger og principper for forvaltningen er der udarbejdet forslag til forvaltningsplaner for de enkelte skove for de kommende 50 år. Forvaltningsplanerne beskriver kort skovene, deres historie, naturværdier, kulturhistorie og målsætninger. Herefter følger et afsnit med beskrivelse af, hvordan skoven skal forvaltes fremover. De enkelte forvaltningstiltag beskrives nærmere i en manual. Forvaltningsplaner og manual er udarbejdet på grundlag af materiale fra ekstern skovfaglig konsulent og Svendborg Museum.
Forvaltningsplanernes beskrivelse af de rekreative interesser er overordnet. Anlæggelse af nye stier og andre faciliteter vil ske i takt med, at behovene opstår, og at der afsættes midler hertil.
Forslag til forvaltningsplaner og tilhørende manual er vedlagt som bilag (Bilag 2: Forslag til Forvaltningsplaner og Bilag 3: Forslag til Manual).
Den videre proces
Maj 2020: Forslag til skovstrategi og forvaltningsplaner sendes i høring i Det Grønne Råd.
Oktober 2020: Endelig skovstrategi og forvaltningsplaner vedtages i MNU, TEU og Byrådet.
November 2020: Der nedsættes et brugerråd for de kommunale skove.
Kommunikation
Efter endelig vedtagelse udsendes en pressemeddelelse om strategien og forvaltningsplanerne, og der afholdes en event. Ved indgangen til alle skove opsættes små skilte, som byder velkommen til Svendborg Kommunens skov. I forbindelse med større omstillingstiltag i skovene opsættes midlertidige skilte, der fortæller om arbejdet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Implementering af skovstrategien vil i omstillingsperioden medføre en del skov-strukturskabende tiltag. Samtidig vil en del af den stående vedmasse kunne realiseres som gavntræ og flis.
Implementering af skovstrategien og forvaltningsplanerne vil på sigt føre til mere urørt skov og anden biodiversitetsskov. Der vil blive øgede udgifter til omstillingstiltag som f.eks. hugst og ændret hydrologi, til sikkerhedsfældning og over en årrække også tabte indtægter fra træsalg.
Forvaltningen skønner, at der vil komme en merudgift til driften af de kommunale skove på ca. 300.000 kr. årligt, heraf 100.000 kr. i øget administration fordelt mellem Natur og Miljø samt Trafik og Infrastruktur.
I merudgiften indgår ikke udgifter til eventuelle nye rekreative anlæg.
Merudgiften finansieres gennem et budgetforslag for 2021 og frem.
Lovgrundlag
Skovloven og Naturbeskyttelsesloven
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Indstillingens første punkt godkendes med bemærkning om, at skovstrategien udover at sendes i høring i Det Grønne Råd også udsendes i almindelig offentlig høring.
Liste V og løsgænger Jens Munk stemmer imod indstillingens andet punkt, idet de ønsker, at finansieringen holdes indenfor områdets eksisterende budget.
For indstillingens andet punkt stemmer 5 medlemmer: Liste Ø, liste C, liste A og liste F.
Indstillingens andet punkt blev dermed godkendt.
Punkt 8 Drøftelse og kommentering af udkast til handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025
+Beslutningstema
Drøftelse og kommentering af udkast til handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Miljø- og Naturudvalget drøfter og kommenterer udkast til handleplan for bæredygtig udvikling.
Sagsfremstilling
Bæredygtighedsstrategi 2020 blev godkendt af Byrådet den 28. januar 2020. Miljø- og Naturudvalget besluttede den 5. november 2019, at der skal udarbejdes en handleplan for strategiens implementering i de respektive fagudvalg.
Natur og Miljø har udarbejdet et udkast til handleplanen. Den er vedlagt som bilag 1.
Handleplan for bæredygtig udvikling er en handleplan både for Bæredygtighedsstrategi 2020 (bilag 2) og Klima- og Energipolitikken (bilag 3).
Handleplanen skal sikre, at den bæredygtige udvikling sættes i gang gennem konkrete initiativer i de forskellige fagområder i organisationen, og blandt borgere og virksomheder i Svendborg Kommune. Der foregår mange relevante initiativer rundt omkring i organisationen. De medtagne initiativer er udvalgt, fordi de er konkrete og målbare.
Handleplanen indeholder initiativer og målsætninger indenfor hver af de 8 af FN’s verdensmål, som er medtaget i Bæredygtighedsstrategi 2020. Den bæredygtige udvikling skal ses som en proces, der er i konstant udvikling. Handleplanen skal derfor evalueres og revideres årligt.
Natur og Miljø har været i dialog med alle afdelingschefer i Svendborg Kommune og alle har budt ind med initiativer og målsætninger. For hvert initiativ er der angivet en baseline. Årstallet for baseline varierer fra initiativ til initiativ afhængig af, hvornår man sidst foretog en opgørelse. Det kan være for 2018, 2019 eller 2020. For enkelte initiativer er der endnu ikke angivet en baseline. Det skyldes, at initiativet først starter op i 2020, og baseline derfor vil blive fastlagt senere i år.
Jævnfør den tidligere fremlagte tidsplan er udkast til handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025 sendt til drøftelse og kommentering i alle fagudvalg i maj 2020. Høringssvar vil blive indarbejdet i handleplanen. Endelig godkendelse i Miljø-og Naturudvalget samt Byrådet er planlagt til juni 2020.
Handleplanen er også en CO2-reduktionsplan. For at understøtte det, er der udarbejdet del-projektplaner for CO2-reducerende initiativer i handleplanen. Del-projektplanerne er vedlagt som bilag 4. Heri er estimeret et ressourceforbrug til initiativerne samt hvilke resultater og effekter, vi ønsker at opnå.
Som bilag 5 er vedlagt en oversigt over igangværende indsatser, der bidrager til en CO2-reduktion for kommunen som virksomhed nu og fremadrettet. I oversigten er beskrevet en række forudsætninger. Det vurderes, at initiativerne under de forudsætninger kan reducere CO2-udledningen i 2030 med ca. 104% i forhold til 2018. De nødvendige ressourcer og investeringer, som er forbundet med reduktionen er estimeret i bilag 4.
Natur og Miljø har afsøgt andre kommuners erfaringer med CO2-reduktionsplaner, men uden held. Concito har i februar 2020 udgivet en rapport med fem anbefalinger til klimaplanlægning i kommunerne (se bilag 6 side 49-51). Concito foreslår, at der skabes bedre rammebetingelser, udarbejdes obligatoriske klimaplaner, datagrundlaget løftes markant, der løbende evalueres, og at der udarbejdes et virkemiddelkatalog for alle sektorer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Målsætningerne i handleplanen for 2025 er vurderet mulige at opnå indenfor de nuværende økonomiske rammer. Initiativer, der rækker videre end dem, der fremgår af handleplanen for 2025 forudsætter særskilte bevillinger.
Lovgrundlag
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Handleplanen blev drøftet og kommenteret med de følgende centrale bemærkninger:
- Der ønskes øget fokus på borgerinvolvering i relation til den grønne omstilling i kommunen som geografisk enhed
- Der ønskes fokus på adfærdsregulerende tiltag i den kommunale virksomhed, som kan reducere CO2 udledningen
- Den ønskes en årlig CO2 reduktionsplan
- Der ønskes en politisk drøftelse på det kommende møde i udvalget i forhold til om køb af grøn strøm kan indregnes i CO2 reduktionen
Punkt 9 Vindmøller ved Broholm - Offentlig høring af miljøvurdering
+Beslutningstema
Offentlig høring af miljøvurdering og udkast til VVM-tilladelse for tre vindmøller øst for Broholm Gods.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget, at
- Miljøvurdering af vindmølleprojektet øst for Broholm(VVM) sendes i offentlig høring i minimum 8 uger.
- Udkast til VVM-tilladelse til vindmøllerne øst for Broholm sendes i offentlig høring i minimum 8 uger.
Indstillingen sker under forudsætning af Byrådets godkendelse den 26. maj 2020 af, at følgende dokumenter sendes i offentlig høring:
- Forslag til kommuneplantillæg 2017 nr. 27 for vindmøller øst for Broholm.
- Forslag til lokalplan 658 for vindmøller øst for Broholm.
- Miljøvurdering af kommuneplantillæg 2017.27 og lokalplan 658.
Alle fem dokumenter forventes offentliggjort på samme tid i minimum 8 uger, når Byrådet har behandlet plansagen.
Sagsfremstilling
Oversigtskort med vejnavne der viser placeringen af de tre vindmøller.
Ejerne af Broholm Gods og Fuglehavegård har i maj 2018 ansøgt om at opstille tre ens vindmøller med en totalhøjde på knap 150 meter øst for Broholm Gods og Landevejen i Svendborg Kommune.
De tre vindmøller er placeret i landzone og en realisering af vindmølleprojektet kræver et tillæg til Kommuneplan 2017-2029 samt en lokalplan. Derudover udløser projektet krav om miljøvurdering af både planforslag og vindmølleprojektet samt en VVM-tilladelse.
På byrådsmødet den 30. oktober 2018 blev det besluttet at igangsætte planlægningen for de 3 vindmøller.
I perioden 11. april til og med den 12. maj 2019 indkaldte Svendborg Kommune ideer og bemærkninger til indholdet i miljøvurderingen og til den forestående planlægning.
På Byrådsmødet den 25. juni 2019 blev det besluttet at fortsætte processen for udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan samt udarbejdelse af miljøvurdering.
Efterfølgende er nedenstående dokumenter udarbejdet.
- Forslag til kommuneplantillæg 2017.27 for Vindmøller øst for Broholm – udarbejdet af rådgiver for Svendborg Kommune.
- Forslag til lokalplan 658 for Vindmøller øst for Broholm – udarbejdet af rådgiver for Svendborg Kommune.
- Miljøvurdering af planerne – udarbejdet af rådgiver for Svendborg Kommune.
- Miljøkonsekvensvurdering af vindmølleprojektet – udarbejdet af rådgiver for vindmølleejerne (Bilag 1 – ”Vindmøller øst for Broholm – Miljøkonsekvensrapport for projektet (23-04-2020)” og bilag 4-7: ”Vindmøller øst for Broholm – Bilag MKR af visualiseringer (30-03-2020)”).
- Udkast til VVM-tilladelse – udarbejdet af rådgiver for Svendborg Kommune (Bilag 2 – ”Vindmøller øst for Broholm – Udkast til VVM-tilladelse”).
Forud for miljøvurdering af planer og projekt er der foretaget en afgrænsning af indholdet til miljøvurderingen af henholdsvis planer og projekt. Afgrænsningerne er gennemført med udgangspunkt i miljøvurderingslovens bestemmelser og indkomne bemærkninger fra den første offentlige høring. Afgrænsningsdokumenterne er udarbejdet af ekstern rådgiver for Svendborg Kommune (Bilag 3 – ”Vindmøller øst for Broholm – Afgrænsning af miljøvurdering af planer”).
Afgrænsningsnotat
Det er vurderet, at miljøvurderingen af projektet skal redegøre for påvirkningen af:
- Befolkning
- Menneskers sundhed
- Kulturarv og Landskab
- Biodiversiteten
- Materielle goder
Afgrænsningsnotatet er vedlagt som bilag 3 – ”Vindmøller øst for Broholm – Afgrænsning af miljøvurdering af planer.
Miljøvurdering af vindmølleprojektet
Befolkning
Møllernes påvirkning af befolkningen er vurderet i forhold til visuel påvirkning af nabobebyggelserne, lysafmærkning af hensyn til lufttrafikken og reflekser.
Den visuelle påvirkning fra vindmøllerne vurderes at være markant ved nabobeboelserne mod øst, beboelserne mod syd, samt beboelserne mod nordvest. Desuden vil møllerne kunne ses fra Broholm Gods. Der er udarbejdet visualiseringer (bilag 4-7: ”Bilag MKR af visualiseringer) i forbindelse med miljøkonsekvensrapporten, som mere detaljeret beskriver den visuelle påvirkning af naboerne. Det vurderes på baggrund af visualiseringerne, at den samlede visuelle påvirkning af nabobeboelserne er moderat.
Trafikstyrelsen har meddelt, at vindmøllerne øst for Broholm skal markeres med lav intensivt rødt fast lys, der er aktiveret konstant. Dette lys er en luftfartsafmærkning af hensyn til sikkerheden for flytrafikken. Lysmarkeringen skal placeres øverst på møllehuset.
Lyskilderne på nyere typer af afmærkningslys er afskærmet, således at lyset stort set ikke ses fra terræn i nærområdet. Det er derfor vurderet, at lysafmærkning af den omtalte type ikke vil give væsentlige gener for de omkringboende eller for mennesker og dyr, som færdes i området.
Refleksion af sollys i møllevinger er et fænomen, som under særlige omstændigheder kan virke generende for naboer til vindmøller. Moderne møllevinger har en overfladebehandling med et lavt glanstal på 30 og de konvekse overflader vil sprede eventuelle reflekser jævnt, hvilket vurderes at medvirke til at reducere generne.
Mennesker og Sundhed
Vindmøllerne vil have en påvirkning på mennesker og sundhed og i miljørapporten er påvirkningen vurderet i forhold til støj og skyggekast.
Beregninger dokumenterer, at de gældende støjgrænser er overholdt ved alle omkringliggende boliger, der ikke ejes af ansøgerne selv. Det vurderes derfor, at støjfaktoren ikke vil medføre nogen væsentlig påvirkning af mennesker og sundhed.
I Svendborg Kommuneplan 2017-2029 fremgår det af retningslinje for skygge at: Ved planlægning for nye vindmøller skal det så vidt muligt sikres, at boliger til helårsbeboelse ikke udsættes for skygge i mere end 10 timer (reel skyggetid) om året.
Denne retningslinje følger erhvervsstyrelsens vejledning for og tilladelse til opstilling af vindmøller.
Der er beregnet et reelt skyggekast i projektforslaget på mere end 10 timer pr. år ved 10 naboer øst for projektområdet og 4 naboer vest for projektområdet. Det samlede antal timer varierer fra ca. 12 timer pr. år til ca. 39 timer pr. år. Dette vil for de 14 naboer medfører et behov for afværgeforanstaltninger.
Påvirkningen af skyggekastet er derfor vurderet som væsentlig. Det forslås derfor, at der stilles krav om at møllerne stoppes, når en beboelse har opnået 10 timer skyggekast om året.
Landskab og Kulturarv
Visuelt fremtræder møllerne markant i nærzonen (0-4,5 km fra vindmøllerne). Det er vurderet, at der er tale om en moderat påvirkning af nærzonen, da beplantning, skovbevoksning og bebyggelse vil skærme for en del af udsynet til møllerækken.
I mellem og fjernzonen (4,5-10+ km) vurderes møllerne at være mere tilpasset landskabets skala.
Herudover vil møllerne med deres lange vinger og langsommere rotorhastighed, rotere langsommere end eksisterende møller i det omkringliggende landskab og derved fremstå roligere i landskabet.
De tre nye møller placeres inden for kystnærhedszonen. Planlægning inden for kystnærhedszonen kræver, at hensynet til landskabet inddrages, og at der er en særlig begrundelse for planlægningen.
Svendborg Kommune har vurderet, at de nye møller kan placeres inden for kystnærhedszonen da de er placeret relativt langt fra kysten samtidig med, at vindmøllerne mange steder vil være skærmet af beplantning og skovarealer, hvorved de landskabelige hensyn varetages.
Møllerne påvirker tre kulturmiljøerne indenfor en afstand af 4,2 km, hhv. Hesselagergård, Lundeborg og Ny Hesselager. På baggrund af visualiseringer vurderes det, at der for alle tre kulturmiljøer er tale om en minimal påvirkning, da vindmøllerne primært er afskærmet af beplantning og skovarealer og dermed begrænser påvirkningen af kulturmiljøerne.
Der er foretaget vurdering af udsigten og samspillet med otte omkringliggende kirker. Vindmøllerne kan kun ses fra 3 af de 8 kirker. Det vurderes samlet, at der ikke vil være væsentlig påvirkning af de kirkelige interesser i området, da møllerne ses på stor afstand og overvejende er afskærmet af beplantning og bygninger. Vurderingen er taget ud fra visualiseringer udarbejdet for hver enkelt kirke.
Biodiversitet
Konsekvensvurderingen for påvirkning af NATURA 2000 og vurderingen af påvirkning af bilag 4-arter er opsummeret i miljøvurderingen.
Det fremgår af konsekvensvurderingen, at planlægning og etablering af tre vindmøller øst for Broholm ikke vil påvirke EF-habitatområderne, herunder naturtyper og arter på deres udpegningsgrundlag, på grund af afstandsforholdende til mølleprojektet.
I forhold til bilag 4-arter er det vurderet, at det udelukkende vil være relevant at undersøge flyvende bilag 4-arter (flagermus) – og det er konkluderet, at yngle- eller rasteområder for flagermus ikke beskadiges eller ødelægges.
Det vurderes dog, at der ved den sydligste mølle er væsentlig påvirkning på grund af møllens placering tæt ved skovkanten, der kan fungere som ledelinje i landskabet under flagermusens jagt. Som afværgeforanstaltning skal der derfor gennemføres et vindmøllestop ved den sydligste vindmølle. Afværgeforanstaltningen skal følges op med en overvågning over to år for at dokumentere behovet for vindmøllestoppet.
Materielle goder
Påvirkning af materielle goder omfatter ikke en værdimæssig indvirkning. Den første offentlige høring gav imidlertid anledning til høringssvar omkring ejendomsværdiforringelse. Der er derfor i miljøvurderingen redegjort for værditabsordningen, som giver naboer mulighed for at kræve erstatning for et eventuelt værditab. Ordningen administreres af Energistyrelsen.
Udkast til VVM-tilladelse
Med baggrund i det ansøgte projekt, den gennemførte miljøvurdering af projektet, konsekvensvurdering efter habitatreglerne samt de indkomne høringssvar er der udarbejdet et udkast til VVM-tilladelse for de tre nye vindmøller øst for Broholm.
VVM-tilladelsen fastlægger sammen med ansøgningen og miljøvurderingen rammerne for driften af vindmøllerne og indeholder vilkår om:
- At vindmøllerne stoppes, når en beboelse har opnået 10 timers skyggekast om året.
- At der skal gennemføres et vindmøllestop for flagermus ved den sydligste vindmølle.
- At der i samarbejde med Svendborg Kommune gennemføres en overvågning over to år ved den sydligste vindmølle for at vurdere behovet for et vindmøllestop for flagermus.
- Foranstaltninger ved ophør af vindmølledriften.
Det videre forløb
Efter byrådets behandling af plansagen offentliggøres materialet i minimum 8 uger. Herefter vil der ske en behandling af indkomne høringssvar, hvorefter sagen vil blive fremlagt til politisk behandling.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til rådgiver og videre planlægning skal afholdes inden for gældende budget jf. tidligere nævnte beslutning på byrådsmødet den 30. oktober 2018.
Lovgrundlag
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM).
Strategier og politiker:
- Bæredygtighedsstrategi 2020
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Liste V ønsker indstillingen til afstemning.
For stemte 6 medlemmer: Liste Ø, liste A, liste F, liste C og løsgænger Jens Munk.
1 medlem, Liste V undlader at stemme.
Indstillingen var herefter godkendt.
Punkt 10 Beslutning om dispensation fra vedtagne retningslinjer og vilkår for broer til ny privat badebro i rød zone, Bellisvej 58 (5874)
+Beslutningstema
Beslutning om dispensation fra vedtagne retningslinjer for broer til ny privat badebro i rød zone.
I de gældende retningslinjer for broer, betegner rød zone strækninger, hvor der ikke må etableres nye broer, da det er områder indenfor Natura 2000 eller åbne og uberørte kyststrækninger med få eller ingen broer. Der kan kun dispenseres fra rød zone, hvis der foreligger særlige vægtige begrundelser.
Indstilling
Direktionen indstiller til udvalgets afgørelse, at
- der dispenseres fra de vedtagne retningslinjer for broer i rød zone til det ansøgte
- eller
- at der meddeles afslag med henvisning til mulighed for etablering af ny offentlig tilgængelig badebro med driftsstøtte ud for det kommunale areal på nabomatrikel i gul zone.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har den 23. februar 2020 modtaget ansøgning fra Grundejerforeningen Revsøre Sommerby, som søger om tilladelse til etablering af ny badebro ud for grundejerforeningens areal, matr. 1aæ Revsøre By, Hesselager.
Af ansøgningen fremgår, at:
- broen ønskes opsat i rød zone for broer, og at foreningen har behov for dispensation fra flere af Svendborg Kommunes vedtagne retningslinjer for broer,
- broen ønskes opstillet, hvor foreningen har sin nuværende bro, som har stået samme sted i mange år,
- den nye bro ønskes opført i træ værende 35 m lang x 1,60 m bred og forsynet med et nordvendt 3,5 m bredt x 5 m dybt brohovede samt et 5 m langt landfæste,
- vanddybden for enden af broen er 0,75 m,
- broen ønskes forsynet med bænk og rækværk (hvis der er økonomi dertil),
- tilladelsen ønskes med en gyldighed på 2 år (da foreningen er ved at rejse kapital til broen),
- der vil være offentlig adgang til broen og
- broen indtages for vinteren.
Der er den 16.marts 2020 indgået supplerende bemærkninger fra foreningens bestyrelsesformand, som skriver at:
- der har været bro det pågældende sted de sidste 40-50 år,
- broen har altid ligget samme sted og i rød zone,
- området i gul zone er meget lavvandet, og der ophober sig meget tang, hvorfor en bro ikke vil have nogen funktion der,
- broen er oppe fra midt maj til midt september,
- de gennem tiden har fået offentligt tilskud til broen, uden der har været kommentarer dertil,
- broen benyttes både af beboerne i Revsøre Sommerby og af strandens øvrige gæster,
- de mener, at have vundet hævd på retten til broens nuværende placering, da den har ligget der så længe.
Ansøgning samt supplerende bemærkninger kan ses af Bilag 1-2.
Ansøgningen har den 2. marts 2020 været sendt ud i 4-ugers høring hos andre myndigheder, naboer og interesseorganisationer. Der er ikke indkommet indsigelser mod projektet.
Administrationens bemærkninger til sagen
Ved granskning af luftfotohistorik i KortInfo ses første gang bro ud for Revsøre Sommerby på luftfoto fra 1977. Broen er en ca. 35 m lang x 1,10 m bred enkeltbro uden brohovede.
På luftfotos derefter ses i perioder ingen bro, i årene 1992-1999 ses to broer ud for arealet: en lang bro med brohovede og en kort enkeltbro.
Fra 2002-2005 ses kun én bro på ca. 47 m og med sydvendt 4 m bredt x 2 m dybt brohovede. Denne bro ses ændret i udseende gennem årene frem til 2014 med varierende længde på landfæste og udseende på brohovede.
Det vurderes samlet, at der gennem årene har ligget flere broer ud for matriklen, den længste også med forskellig udformning.
Loven siger:
’Åbne pælebroer anlagt før 1975 er lovlige, hvis de er opført som enkeltbro uden sidebroer, maksimalt 50 m lange og ud til højst 1,5 m vanddybde og har eksisteret kontinuerligt siden da, også selv om der ikke foreligger en tilladelse.
Broer opført efter 1975 kræver en forudgående tilladelse fra myndigheden, som fra 2007 er kommunen jf. bekendtgørelse om bade- og bådebroer fra 2007.’
Nuværende bro er opsat efter 1975, hvilket kræver en tilladelse til bro.
Grundejerforeningen har ikke kunnet fremvise en tilladelse til bro ligesom administrationens gennemgang af kommunens sagsarkiv, tinglysning og weblager heller ikke viser nogen tilladelse til bro ud for Revsøre Sommerby.
I tilfælde af ulovligt opført bade- og bådebro vil en ansøgning om lovliggøres sidestilles med en almindelig ansøgning om tilladelse til at opføre en ny bade- og bådebro efter de retningslinjer og vilkår, som er gældende på ansøgningstidspunktet.
Foreningen ansøger ikke om lovliggørende godkendelse af deres gamle bro, men om tilladelse til en helt ny bro med nye dimensioner, da den gamle bro står overfor at skulle renoveres.
Ansøgningen konflikter med følgende gældende retningslinjer og vilkår samt kommuneplanens zoneinddeling for broer i rød zone:
- Der ansøges om ny bro - zoneinddeling for broer jf. kommuneplan 2017 (KP17) viser rød zone ved Revsøre, hvor der ikke kan meddeles tilladelse til nye broer, med mindre vægtige argumenter taler derfor.
- Der ansøges om brohoved, bænk/ gelænder - der tillades ikke hverken brohovede eller bænk/gelænder på broer i rød zone.
- Der ansøges om brobredde på 1,60 m og dybde på brohoved på 5 m - generelt må broer være op til maks 1,50 m brede og brohovede maks 4 m dybe.
- Der ansøges om en tilladelse på 2 år - generelt gælder en tilladelse til bro kun 1 år.
- Der ansøges om 5 m landfæste - landfæstet må ikke hindre eller vanskeliggøre offentlighedens adgang langs stranden.
De politisk vedtagne retningslinjer og vilkår for broer samt kommuneplanens retningslinjer for zone for broer er vedlagt som Bilag 3-5.
Administrationen tilføjer:
Der blev i Miljø-, Klima- og Trafikudvalget den 29. maj 2017 ved KP17- revision af zoneinddeling for broer vedtaget, at der i den røde zone ved Revsøre blev lagt en ny gul zone ind ud for det kommunale areal (Revsøre Strand), som giver mulighed for en ny offentligt tilgængelige badebro med brohovede, kajakfacilitet, badetrapper, bænke og enkelt gelænder i simpel konstruktion.
Administrationen har tidligere i juni 2019 været i dialog med grundejerforeningen om deres planlagte ansøgning om ny bro i rød zone, og her gjort opmærksom på, at rød zone er en forbudszone mod nye anlæg, og at der er gul zone ud for den kommunalt ejede nabomatrikel ved Revsøre Strand, hvor det vil være muligt at opsætte en ny offentlig tilgængelig badebro og med mulighed for driftsstøtte fra kommunen. Der er både toiletbygning og p-plads på det kommunale areal – se oversigtskort Bilag 6.
Ifølge grundejerforeningens bemærkninger, er denne placering i gul zone ikke velegnet til en badebro grundet lavt vand/tangophobning
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Driftsstøtte fra CETS i Svendborg Kommune på kr 3.000 årligt kan ydes til offentligt tilgængelige badebroer beliggende ud for kommunale arealer.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om bade- og bådebroer, BEK nr 232 af 12/03/2007,
Kystbeskyttelsesloven, LBK nr 57 af 21/01/2019,
Cirkulære om bade- og bådebroer, CIR nr 13 af 31/01/1984,
Bekendtgørelse om bygge- og beskyttelseslinjer, BEK nr 927 af 27/06/2016
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Miljø- og Naturudvalget besluttede, at:
der undtagelsesvis dispenseres til etablering af bro i rød zone, idet udvalget mener, at det konkrete område fejlagtigt er placeret i en rød zone. Teknik- og Erhvervsudvalget anmodes om at ændre det konkrete områdes zoneinddeling, således at den røde zone ændres til gul og den gule zone til rød i forbindelse med den igangværende revision af Kommuneplanen.
Der dispenseres ikke fra de øvrige vedtagne retningslinjer for broer.
Henrik Nielsen (C) forlod mødet under behandlingen af punktet. Stedfortræder Palle Fischer (C) deltog i stedet under behandlingen af punktet.
Punkt 11 Evaluering af pilotforsøg - Affaldssortering på kommunale institutioner
+Beslutningstema
Sagen er til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Ressourcestrategien Danmark uden affald (2013) beskriver, hvordan kommunerne senest i 2022 skal indsamle 50 % af husholdningernes affald med henblik på genanvendelse (gælder for materialerne pap, papir, metal, glas, madaffald, plast og træ). I dag indsamler vi i Svendborg Kommune 37% af de nævnte materialer til genanvendelse.
Danmark uden affald danner baggrund for Svendborg Kommunes Affaldsplan. Under vedtagelsen af Affaldsplanen i 2015 ønskede byrådet, at kommunale institutioner særskilt skal leve op til affaldsplanens målsætninger om affaldssortering og genanvendelse, og i maj 2018 vedtog byrådet en ny ordning for indsamling af husholdningsaffald, der dermed omfatter de kommunale institutioner.
Sideløbende ønskede Udvalget for Børn og Unge at igangsætte et pilotprojekt med affaldssortering på skoler og børnehaver, og det er det projekt, der er realiseret i 2019.
Pilotprojektet var drevet af Center for Ejendomme og Teknisk Service (CETS) hos Svendborg Kommune i samarbejde med forsyningsselskabet Vand og Affald (VA). I evalueringen er der fremkommet en række anbefalinger til de videre tiltag i forbindelse med implementering af affaldssortering ved samtlige kommunale institutioner.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
-
Lovgrundlag
-
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 12 Enhedslistens byrådsgruppe
+Beslutningstema
Enhedslistens byrådsgruppe.
Sagsfremstilling
Enhedslistens byrådsgruppe ønsker følgende behandlet på Miljø- og Naturudvalgets møde den 5. maj 2020:
”Redegørelse for CO2-belastning for fjernvarme i Svendborg
I løbet af marts/april har Bjarne Olsen fra Svendborg Fjernvarmes bestyrelse i en række mails rejst tvivl om Svendborg Kommune bruger den reelle emissionsfaktor for fjernvarme fra Svendborg Fjernvarme.
Det er afgørende, at kommunen anvender den reelle emissionsfaktor for at kunne opgøre kommunens CO2-udslip.
Emissionsfaktoren ved fjernvarme produceret fra affald er også væsentlig for at kunne vurdere den CO2-reduktionen, der kunne være ved at gå fra affaldsvarme til varme fra varmepumper hos Svendborg Fjernvarme.
Administrationen bedes redegøre for:
- Hvor meget CO2 blev der i 2018 udledt fra Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kraftvarme set i forhold til hvor meget varme og elektricitet, der blev leveret til kunderne. Beregning bedes opgjort i tabelform.
- Hvor stor var den reelle CO2-emission fra fjernvarme fra Svendborg Fjernvarme i 2018.
- Hvor mange tons CO2 blev der i 2018 udledt fra Svendborg Kraftvarme?
Baggrund
Ifølge Kommunens opgørelse fra 2018 udleder Svendborg Fjernvarme 114 g CO2 pr. kWh.
Bjarne Olsen har anført, at hvis man bruger tallene fra Svendborg Kraftvarmes regnskab 2018 og Svendborg Fjernvarmes årsrapport, så udledes der 221 g CO2 pr. kWh fra Svendborg Fjernvarme
Bjarne Olsen beregning:
CO2 udledning fra Svendborg Fjernvarme 2018:
100 GWh affald: 22.000 tons CO2 : (100 GWh varme + 22 GWH el) x 100 GWh varme = 18.000 tons CO2
46 GWh gas: 46.000 x 0,205 = 9.500 tons CO2
22 GWh el: 22.000.000 x 0,150 = 3.300 tons CO2
9 GWh olie måske 0 CO2
8 GWh gasmotor måske 8.000.000 x 0,205 = 1.500 tons CO2
185 GWh - 39 GWh nettab = 146 GWH varme udleder 32.300 tons CO2
CO2 udledning pr. kWh fjernvarme: 32.300.000 : 146.000.000 = 0,221 kg”
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Sagen blev drøftet, og udvalget anmoder administrationen om at redegøre for følgende på senere møde:
- Hvor meget CO2 blev der i 2018 udledt fra Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kraftvarme set i forhold til hvor meget varme og elektricitet, der blev leveret til kunderne. Beregning bedes opgjort i tabelform.
- Hvor stor var den reelle CO2-emission fra fjernvarme fra Svendborg Fjernvarme i 2018.
- Hvor mange tons CO2 blev der i 2018 udledt fra Svendborg Kraftvarme?
Punkt 13 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Kommende større sager:
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-05-2020
Ingen sager til orientering.