Miljø- og Naturudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Liste V fremsætter forslag om, at tillægsdagsordnen overføres til et åbent punkt.
Et flertal på 5 bestående af liste A, F, Ø og C stemmer imod forslaget.
Et mindretal på 2 bestående af liste V og løsgænger Jens Munk stemmer for forslaget.
Dermed blev dagsordenen godkendt, herunder godkendelse af Tillægsdagsorden.
Punkt 2 Budget 2020 - Service og Økonomi for Miljø- og Naturudvalget
+Beslutningstema
Bidrag til Svendborg Kommunes budgetpublikation.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At Miljø- og Naturudvalgets bidrag til den samlede budgetpublikation for 2020 godkendes.
Sagsfremstilling
Bidrag til publikationen Service og Økonomi for Miljø- og Naturudvalgets område foreligger til godkendelse.
Bidraget indeholder beskrivelser af politikområder, mål for 2020, beskrivelser af de økonomiske rammer samt nøgletal.
Den samlede publikation for alle udvalg behandles på Økonomiudvalgets møde i december og vil herefter blive tilgængelig på kommunens hjemmeside.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Indstillingen godkendt.
Punkt 3 Udmøntning af midler tildelt Natur og Miljø ved Budgetforlig 2020
+Beslutningstema
Udmøntning af midler ved budgetforliget 2020 - 500.000 kr. i 2020 og efterfølgende 700.000 årligt til at understøtte kommunens udmøntning af natur- og friluftsliv, klima- og energipolitikken, skov- og bæredygtighedsstrategien og til opnormering af personaleressourcerne til grundvandsområdet, så vi har mulighed for at opnå den bedste grundvandsbeskyttelse.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Der i 2020 afsættes 250.000 kr. og yderligere 200.000 kr. i 2021 svarende til et årsværk fra 2021 og frem til grundvandsområdet.
- Der i 2020 og i overslagsårene afsættes en rådighedspulje på 250.000 kr. til at understøtte kommunens udmøntning af natur- og friluftsliv, klima- og energipolitikken samt skov- og bæredygtighedsstrategien.
- Der overføres uforbrugte midler i 2019 på 200.000 kr. fra Natur og Miljøs klima- og energikonto til 2020 til yderligere understøttelse af kommunens udmøntning af natur- og friluftsliv, klima- og energipolitikken samt skov- og bæredygtighedsstrategien.
Sagsfremstilling
Grundvandsbeskyttelse
Det har indtil nu været muligt at udføre en tilstrækkelig indsats på de løbende arbejdsopgaver inden for grundvandsområdet. Det har derimod ikke været tilstrækkelige ressourcer til at udføre fysiske tilsyn med vandværkerne og forlængelse af eksisterende vandindvindingstilladelser. Ligeledes har det heller ikke været muligt at revidere Vandforsyningsplanen, der skal opdateres.
I 2015 udsendte Miljøstyrelsen de sidste kortlægninger af grundvandsforekomsterne i Svendborg Kommune, og der skulle have været udarbejdet indsatsplaner inden 2017. Administrationen vurderede dengang, at der var for mange uoverensstemmelser mellem de ældre kortlægninger og de nye til, at det gav mening, at der blev udarbejdet indsatsplaner før Miljøstyrelsen fik korrigeret de gamle data med de nyere. Dette arbejde er Miljøstyrelsen langt med og det forventes, at den revurderede kortlægning forventes udsendt i medio 2020.
Når Svendborg Kommune har modtaget kortlægningen skal der inden 2 år herefter, være udarbejdet indsatsplaner for alle vandværkerne i kommunen. De mange nye fund af pesticider betyder, at det kan blive nødvendigt, at indføre arealrestriktionen og/eller rejses skov, etableres nye boringerne mv. Disse indsatser skal der i årene fremover følges op på i samarbejde med vandværkerne.
Ved siden af denne store opgave er der udsendt et hyrdebrev fra Miljøministeren, om at kommunerne skal påbegynde arbejdet med at sikre boringsnære beskyttelsesområder (BNBO’erne) og årligt indberette de indsatser, der bliver sat i værk frem til 2022. Kommunerne skal gennemgå alle BNBO på landbrugsjord og BNBO på øvrige arealer, hvor der anvendes pesticider til erhvervsmæssige formål. Såfremt kommunerne ikke er kommet i mål med beskyttelsen mod forurening i BNBO efter en treårig periode, forventes det, at staten vil gennemføre et generelt forbud mod sprøjtning i BNBO. Et generelt forbud mod sprøjtning vil ikke give mulighed for så høj grad af fleksibilitet i forhold til konkrete indsatser og finansiering.
Allerede nu er der ved at blive sat et arbejde i gang med at se på mulighederne for at beskytte Svendborg Vands boringer omkring Skovmølleværket ved skovrejsning. Desuden er der igangsat et arbejde med Region Syddanmark og Svendborg Vand, som skal klarlægge, om der er yderligere forureninger i området, og om der skal startes nye indsatser for at rense kendte forureninger op. Der er således tale om to store indsatser for at sikre den fremtidige vandindvinding til Skovmølleværket.
De opgaver, der står over for at blive løst på vandforsynings- og grundvandsbeskyttelsesområdet, er flere end det er muligt med den nuværende bemanding på 1,7 årsværk, hvorfor der ønskes en opnormering på 1 årsværk pr. 1. juli 2020.
Påvirkning på andre områder:
Temaet involverer ikke andre udvalg.
Udmøntning af natur- og friluftsliv, klima- og energipolitikken samt skov- og bæredygtighedsstrategien
Fælles for alle fire strategier er, at der ligger en del opgaver såsom formidling, tilrettelæggelse og udvikling af nye tiltag, ikke mindst udarbejdelse af handleplaner. Alt sammen tiltag, som er en forudsætning for understøttelse af realisering af strategiernes handlinger.
Da der kan være tale om mange forskellige tiltag og handlinger er ønsket, at der afsættes en råderumspulje til arbejde.
De forskellige tiltag, der kan være tale om kunne være – indførelse af øget økologi, informationsmaterialer til formidling, understøtte borgere og organisationer med tiltag, skovrejsning m.v..
Påvirkning på andre områder:
Det kan ikke udelukkes, at udmøntning af de enkelte strategier kan have en økonomisk afledt effekt på andre områder. Det kan f.eks. være beslutning om brug af biodiesel, flere elbiler, øget økologi i institutioner, færre indtægter på træproduktion.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Såfremt kommunerne ikke er kommet i mål med beskyttelsen mod forurening af BNBO´erne, er aftaleparterne i Regeringens tillægsaftale af 11. januar 2019 enige om at gennemføre et generelt forbud mod sprøjtning i BNBO´erne. Der er dermed sandsynligt, at der fremadrettet bliver tale om erstatningsfri regulering på området.
Lovgrundlag
Regeringens tillægsaftaletekst til Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021 af 11. januar 2021.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Miljø- og Naturudvalget godkender, at:
- Der i 2020 afsættes 250.000 kr. og yderligere 200.000 kr. i 2021 svarende til et årsværk fra 2021 og frem til grundvandsområdet.
- Der i 2020 og i overslagsårene afsættes en rådighedspulje på 250.000 kr. til at understøtte kommunens udmøntning af natur- og friluftsliv, klima- og energipolitikken samt skov- og bæredygtighedsstrategien.
- Der overføres uforbrugte midler i 2019 på 200.000 kr. fra Natur og Miljøs klima- og energikonto til 2020 til yderligere understøttelse af kommunens udmøntning af natur- og friluftsliv, klima- og energipolitikken samt skov- og bæredygtighedsstrategien.
Det bemærkes, at rådighedspuljen tages op til senere politisk drøftelse med henblik på at fastlægge en mere detaljeret udmøntning heraf.
Punkt 4 Godkendelse af projektforslag ”Luftvarmepumpe ved Skårup Fjernvarme A.m.b.a.”
+Beslutningstema
Godkendelse af projektforslag ”Luftvarmepumpe ved Skårup Fjernvarme A.m.b.a.”.
Projektforslaget indeholder etablering af en 1,7 MW varmepumpe på et areal ved Nyborgvej 438A (Skårup).
Indstilling
Direktionen indstiller til endelig vedtagelse i Byrådet at
- Projektforslaget ”Luftvarmepumpe ved Skårup Fjernvarme A.m.b.a.” godkendes efter varmeforsyningslovens og projektbekendtgørelsens bestemmelser.
- Sagen oversendes til Økonomiudvalget m.h.p. stillingtagen til anmodning om garanti for byggekredit/lån på op til 15 mio. kr., såfremt projektet realiseres.
Sagsfremstilling
Rådgivningsfirmaet PlanEnergi har, på vegne af Skårup Fjernvarme A.m.b.a., fremsendt projektforslag - version 2 - den 10. maj 2019 (første version fremsendt den 30. april 2019), der vedrører ” Luftvarmepumpe ved Skårup Fjernvarme A.m.b.a.”. (Projektforslaget er vedlagt som bilag 1.)
Projektforslaget omfatter:
- Etablering af en 1,7 MW eldrevet varmepumpe på et areal ved Nyborgvej 438A i Skårup.
Varmepumpen placeres på samme matrikel (matrikel 18ø Skårup By, Skårup) som det eksisterende solvarmeanlæg (Situationsplan er vedlagt som bilag 2)
Varmepumpen er eldrevet med udeluft som varmekilde. Luften nedkøles med 3-4 oC gennem anlægget og vil efterfølgende hurtigt opblandes med den omgivende luft.
Ansøger har redegjort for, at gældende støjgrænser vil blive overholdt. En videre teknisk beskrivelse af anlæggets funktion fremgår af ansøgning om dispensation til lokalplan 606. (Ansøgning om dispensation er vedlagt som bilag 3)
Der er ikke planlagt tilslutning af nye forbrugere. Anlægget skal erstatte en del af det nuværende naturgasforbrug til varmeproduktion. Det er planlagt, at varmen fra Skårup Fjernvarme i fremtiden skal produceres af:
- Ny Varmepumpe 64 %
- Solvarme 19 %
- Gasmotorer 15 %
- Eksist. lavtemp. varmepumpe 2 %
- Gaskedler <1 %
Det fremgår af projektforslaget, at der er positiv samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi i projektet.
Ansøger har (på side 15 i projektforslaget) beregnet en positiv samfundsøkonomi af projektet på 9,4 millioner kr. over en 20-årig periode – svarende til 17,5 %.
Samlet for drivhusgasserne (CO2, CH4 og N2O) vil projektet omregnet til CO2-ækvivalenter bidrage med en reduktion på 2.200 tons årligt. For øvrige miljøparametre vil SO2, stige lidt (grundet øget elforbrug) NOx falde og PM2,5 (partikelforureningen) være uændret.
Der er udført følsomhedsberegninger, der viser, hvor pålidelig den samfundsøkonomiske beregning er. (Følsomhedsberegningerne fremgår af side 17 i bilag 1)
Beregningerne viser, at projektet har lavere varmepriser end 0-referencen og de øvrige 2 alternativer i alle følsomhedsberegninger bortset fra ”køb af brændsler”.
Beregningerne viser, at projektets samfundsøkonomiske fordele generelt er robuste og kræver markante ændringer i forudsætningerne, førend projektet ikke vil være det samfundsøkonomisk mest fordelagtige.
Svendborg Kommune er varmeplanmyndighed. Svendborg Kommune har pligt til at sikre sig, at det lovmæssige grundlag for projektforslaget er til stede, herunder at en høring af projektforslaget gennemføres.
Svendborg Kommune har gennemgået projektets baggrundsdata og beregningsmetoder i forhold til gældende lovgivning.
I den indledende fase er der koordineret med andre afdelinger i kommunen. Den foreløbig ønskede placering i sammenhæng med solvarmeanlægget har krævet en dispensation fra lokalplan 606 til opførelse af yderligere tekniske anlæg i byggefeltet. Dispensationen er – efter gennemført høring - givet med henvisning til den samfundsmæssige gavn af projektet og lokalplanens overordnede formål.
Projektforslaget har været i 4 ugers høring hos de berørte forsyningsselskaber i perioden 12. juni -10. juli 2019. Der indkom ét høringssvar fra DGD (udarbejdet af Niras) primært gående på beregningsgrundlaget. (Høringssvaret er vedlagt som bilag 4.)
Efter endt høring er der fra PlanEnergi indkommet et notat indeholdende kommentarer til høringssvaret. (Notatet er vedlagt som bilag 5.)
Høringen har ikke bevirket væsentlige ændringer i det fremsendte projektforslag, men givet en bedre forståelse for de anvendte beregningsmetoder.
Der er udarbejdet et udkast til projektgodkendelse med gennemgang af høringssvar samt vurderinger af samfundsøkonomi, selskabsøkonomi, brugerøkonomi samt miljømæssig påvirkning. (Udkastet er vedlagt som bilag 6.)
Det er Svendborg Kommunes opfattelse, at projektforslaget samlet set lever op til gældende lovgivning på området og kan indstilles til endelig vedtagelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Skårup Fjernvarme A.m.b.a. har i forlængelse af projektet fremsendt anmodning om kommunal garanti for byggekredit/lån på 15 mio. kr. ved KommuneKredit til etablering af luft / vand varmepumpeanlæg. (Ansøgningen er vedlagt som bilag 7).
Af projektplan fremgår, at anlægsomkostningerne er 14,9 mio. kr.
Realisering af energibesparelser er pt. værdisat til ca. 2,3 mio. kr. og tilskud fra Energistyrelsen (hvortil der er opnået forhåndstilsagn) udgør 1,3 mio. kr., hvilket bringer Skårup Fjernvarmes investeringssum ned på ca. 11,3 mio. kr.
Realiserede energibesparelser og tilskud gives dog først efter projektets opførelse, hvorfor byggekreditten er sat til 15 mio. kr.
Ud over nærværende ansøgning garanterer Svendborg Kommune pr. 13. maj 2019: 12,325 mio. kr. for lån til Skårup Fjernvarme A.m.b.a. ved KommuneKredit.
Efter gældende praksis opkræves Skårup Fjernvarme A.m.b.a. garantiprovision på markedsvilkår svarende til pt. 1 % årligt af restgælden pr. 31.12.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (Projektbekendtgørelsen). Bek. nr. 1792 af 27. december 2018.
Lov om varmeforsyning (varmeforsyningsloven). Lov nr. 382 af 13. juni 1990, Jf. lovbek. nr. 64 af 21. januar 2019.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Indstillingen godkendes, idet sagen oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 5 Godkendelse af 9 private vandværkers takster 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af takster for 2020 for:
Bøsøre Vandværk
Gudbjerg Vandværk
Hesselager Kirkebys Vandværk
Lundeborg Vandværk
Ollerup Vandværk
Skårup Vandværk
Tved Vandværk
Ulbølle Vandværk
Vindeby Vand
Indstilling
Direktionen indstiller til endelig vedtagelse i Byrådet, at
- taksterne for de i sagen benævnte 9 vandværker godkendes for 2020.
Sagsfremstilling
Ved godkendelse af ovenstående vandværkers takster for 2020 er 9 af de 14 private vandværkers takster behandlet. De øvrige 5 vandværkers takster for 2020 blev behandlet på Byrådets møde den 26. juni 2019.
Vandværkerne har fremsendt deres respektive takstblade for 2020 til godkendelse.
Taksterne fremgår af: ”Bilag - Samlet oversigt over 9 private vandværkers takster for 2020”
Vandværkernes økonomi:
Svendborg Kommune skal påse, at vandværkerne overholder det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip”, og samtidig har tilstrækkelige midler til at kunne klare uventede udgifter.
Det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip” betyder, at et vandværk ikke må tjene penge på at sælge vand og at regnskabet som udgangspunkt skal gå i nul fra år til år. Et mindre vandværk må gerne sætte penge til side til et konkret projekt. Det skal dog være til realisering over en kortere årrække.
Et vandværk skal imidlertid også være robust overfor større uventede udgifter, som f.eks. et ledningsbrud eller en erstatningsboring. Administrationen vurderer, at såfremt et vandværk har godt en million kr. i likvide midler, er det som tommelfingerregel robust over for uventede udgifter.
Administrationen vurderer, at Vandforsyningslovens bestemmelser er overholdt ved godkendelse af de respektive vandværkers takstblade og at vandværkerne overholder eller arbejder mod at overholde det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip”.
Administrationens bemærkninger til vandværkernes økonomi og ”hvile-i-sig-selv-princippet” fremgår af: ”Bilag – Administrationens bemærkninger til 9 private vandværkers økonomi”
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen budgetmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
Vandforsyningslovens § 53, stk. 1, fastlægger, at de årligt fastsatte anlægs- og driftsbidrag skal godkendes af kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Indstillingen godkendes, idet sagen oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 6 Budget og takster 2020 - Svendborg Vand A/S
+Beslutningstema
Svendborg Vand A/S har fremsendt et af bestyrelsen godkendt budget for 2020.
Takster for drifts- og anlægsbidrag indstilles, jf. vedtægterne og kommunens ejerpolitik, til godkendelse.
Byrådet skal godkende eller afvise de takster, som forsyningsselskabet fremsender (Legalitetskontrol) og vedtage evt. lånegarantier.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådets endelige godkendelse, at
- Anlægs- og driftsbidrag, jf. fremlagte takstblad, godkendes,
Sagsfremstilling
Svendborg Vand A/S fremsender anlægs- og driftsbidrag for 2020 til godkendelse.
Tilslutningsbidraget for 2020 er hævet med 2,6 % svarende til den generelle udvikling i bygge- og anlægsomkostninger. Det faste driftsbidrag er hævet med 3 %. Kubikmeterprisen for vand er fasthold i forhold til 2019.
Tilslutningsbidrag:
Hovedanlægsbidraget er ændret fra 9.560 kr. til 9.812 kr.
Forsyningsledningsbidraget er ændret fra 8.180 kr. til 8.392 kr.
Stikledningsbidraget for 32/40/50 mm ledninger er ændret fra 9.552 kr. til 9.800 kr.
Det samlede anlægsbidrag er dermed ændret fra 27.292 kr. i 2019 til 28.004 kr. i 2020.
Der er ikke forskel på tilslutningsbidragene mellem land og by.
Driftsbidrag:
Den årlige afgift pr. husstand er ændret fra 660 kr. til 680 kr.
Vandafgiften er uændret 9,00 kr. pr. m3.
| Driftsbidrag [kr.] |
| Tilslutningsbidrag [kr.] | ||||||
Navn | Fast afgift |
M³ afgift | Pris 120 m³ |
| Hoved-anlæg | Forsy-nings-ledning | Stikled-ning | Måler-brønd | Samlede Tilslut-nings-bidrag |
Svendborg Vand A/S | 680 | 9,00 | 1.760 |
| 9.812 | 8.392 | 9.800 |
| 28.004 |
Grøn afgift til staten inkl. drikkevandsbidrag er i 2020 på 6,37 kr./m³. I 2019 var den ligeledes 6,37 kr./m³.
* Alle nævnte takster er eksklusiv moms.
Økonomiske rammer:
Forsyningssekretariatet har den 3. september 2019 fremsendt Svendborg Vands økonomiske ramme for 2020. Den samlede indtægtsramme for 2020 må udgøre 27,532 mio. kr., hvilket er overholdt i Svendborg Vand A/S’ fremsendte budget for 2020, idet indtægtsrammen er beregnet til 27,517 mio. kr.
Af Svendborg Vand A/S’ regnskab 2018 fremgår det, at der var indtægter for 27.964 mio. kr., og det overholder Forsyningssekretariatets udmeldte indtægtsramme for 2018 på 28,818 mio. kr.
Implementering af intentionerne i ejerpolitikken:
I relation til effektiviseringer er der i Svendborg Vand A/S’ budget fastsat en reduktion af de faktiske driftsomkostninger på 2,75 % fra regnskab 2018 til budget 2020.
Hvile-i-sig-selv-princippet:
Administrationen vurderer, at Vandforsyningslovens bestemmelser er overholdt ved takstbladets godkendelse, og at selskabet samtidig tilgodeser det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip”, dvs. at der over en årrække er balance i forsyningsselskabets regnskab.
Lånoptagelse:
Svendborg Vand har ikke anmodet om godkendelse af lånoptagelse for 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommune har stillet garanti for Svendborg Vands tidligere lånoptagelserne i Kommunekredit, og selskabet betaler herfor en årligt garantiprovision til kommunen af restgælden.
Lovgrundlag
Byrådet skal godkende selskabets takster og låneoptagelse.
Området er reguleret efter:
- Lov nr. 223 af 31-05-1968 om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse 47 af 15-01-2019 med seneste ændringer.
- Lov 299 af 08-06-1978 om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse 118 af 22-02-2018.
- Lov nr. 469 af 12-06-2009 om vandsektorens organisering og økonomiske forhold med seneste ændringer.
- Bek. 938 af 28-06-2018 om økonomiske rammer for vandselskaber (Udmøntning af vandsektorforliget).
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Indstillingen godkendes, idet sagen oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 7 Budget og takster 2020 - Svendborg Affald A/S
+Beslutningstema
Svendborg Affald A/S har fremsendt et af bestyrelsen godkendt budget for 2020.
Takster på affaldsområdet indstilles til godkendelse, jf. vedtægterne og kommunens ejerpolitik.
Byrådet skal godkende eller afvise de takster, som forsyningsselskabet fremsender (legalitetskontrol).
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådets endelige godkendelse, at
- Takster, jf. fremsendte takstblad for 2020 godkendes.
- Budgetlagt lånoptagelse på 32 mio. kr. godkendes, og at der stilles garanti herfor.
Sagsfremstilling
Takster 2020:
På baggrund af det af Svendborg Affald A/S bestyrelse fastsatte budget for 2020, har selskabet fremsendt takstblad til Byrådets godkendelse.
Taksterne for de nye affaldsordninger for husholdningsaffald, som sættes i gang i 2020, bliver først gældende fra 2021. Dette gøres for ikke at skulle håndtere 2 forskellige takstblade samtidig.
Affaldstaksterne stiger i 2020, hvilket primært er afledt af det igangværende arbejde med de nye affaldsordninger, som træder i kraft i efteråret 2020. Samlet set stiger affaldstaksterne for en alm. husstand med en 110 liters sæk med ca. 3%.
Boligbidrag
Boligbidraget betales én gang årligt og dækker ordningerne: Genbrugsstationer inkl. aflevering af farligt affald, Storskrald, Miljøstationer, samt mindre ordninger.
For borgere i lejlighed/parcelhus fastholdes boligbidraget på 1.250 kr. pr. år, inkl. moms, som i 2018 og 2019.
For borgere, der bor i sommerhus eller på et værelse, er boligbidraget ligeledes fastholdt på 575 kr. og 365 kr. som i 2018 og 2019.
Variabelt bidrag
Herudover opkræves et beløb for afhentning af dagrenovation, der er afhængigt af beholderstørrelsen. Taksterne stiger i 2020 pga. forberedelserne til de nye affaldsordninger.
Ligeledes stiger taksterne for ekstraordinær tømning afhængigt af beholderstørrelse.
Taksterne fremgår af takstbladet. Bilag 1 Takstblad 2020.
Virksomheders adgang til genbrugsstationen blev i 2018 ændret markant, idet der blev indført et scannesystem, som læser alle nummerplader på biler som kører ind på genbrugsstationen.
Erhvervsbiler med erhvervsaffald vil blive faktureret pr. besøg.
Ordningen har kørt i 2018 og i 2019. Taksten fra 2019 er fastholdt i 2020 på 100 kr. (ekskl. moms).
Der vil fortsat være betaling for virksomheders aflevering af farligt affald. Taksten fra 2019 er fastholdt i 2020 på 8 kr./kg. (ekskl. moms).
Taksten for aflevering af dagrenovationslignende affald på genbrugspladsen for erhverv er den samme som for private.
Kommunale institutioner kan fortsat tilmelde sig en abonnementsordningen, hvor der kan afhentes genanvendeligt papir og pap samt småt brændbart. Taksterne fra 2019 er fastholdt i 2020.
Institutioner/børnehaver har fortsat mulighed for at tilmelde sig afhentning af storskrald. Taksten fra 2019 er fastholdt i 2020 på 200 kr. (ekskl. moms).
Lånoptagelse
Svendborg Affald A/S anmoder om, at Svendborg Byråd - i egenskab af ejer - godkender lånoptagelse i 2020 i Svendborg Affald A/S på 32 mio. kr., og stiller garanti herfor.
Legalitetskontrol
Byrådet skal i forbindelse med behandling af takstbladet sikre, at gældende affaldsbekendtgørelse overholdes, og de to vigtigste punkter i denne sammenhæng er:
- At udregning af takster er sket med baggrund i budgettet, og
- At der ikke forekommer krydssubsidiering, dvs. at alle ordninger hviler i sig selv og at borgerne ikke betaler for erhvervets affald og vice versa.
Budgetmaterialet er blevet gennemgået og det vurderes, at alle affaldsordninger hviler i sig selv.
Administrationen indstiller på den baggrund, at det fremsendte takstblad godkendes.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
For det indregnede lån i budgettet for 2020 på 32 mio. kr. anmodes Svendborg Kommune om at stille garanti over for KommuneKredit.
Selskabet betaler herfor årligt garantiprovision til kommunen på for tiden 0,75 % af restgælden pr. 31.12.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven.
Affaldsbekendtgørelse nr. 1309 af 18-12-2012.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Indstillingen godkendes, idet sagen oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 8 Budget og takster 2020 - Svendborg Spildevand A/S
+Beslutningstema
Svendborg Spildevand A/S har fremsendt et af bestyrelsen godkendt budget 2020.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Forsyningssekretariatet er prismyndighed. Taksterne indstilles til godkendelse jævnfør vedtægterne og kommunens ejerpolitik.
Byrådet skal, jævnfør § 3 i betalingsloven og § 16 i vandsektorloven, godkende eller afvise de takster, som forsyningsselskabet fremsender (legalitetskontrol) og vedtage eventuelle lånegarantier.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådets endelige godkendelse, at
- taksterne, jævnfør fremlagte takstblad for 2020 godkendes.
Sagsfremstilling
Takstgodkendelse:
Takststrukturen er fastholdt med budget 2020.
Taksterne fremgår af vedlagte takstblad 2020 for Vand og Affald.
Fast bidrag falder fra 624 kr. til 312 kr. (ekskl. moms) i alt nu 390 kr. inkl. moms.
Variabelt bidrag stiger fra 32 kr. til 34,40 kr. (ekskl. moms) i alt nu 43 kr. inkl. moms pr kubikmeter.
Dette medfører ingen ændring for en gennemsnitsfamilie med et årligt forbrug på 130 m3.
Takstændringen betyder, at ejendomme der forbruger over 130 m3 vand, får en takststigning, og ejendomme der forbruger under 130 m3, får en takstnedsættelse i forhold til 2019.
Tilslutningsbidrag
Takst for tilslutning er reguleret efter bestemmelse i betalingsvedtægt med indeks for jord-arbejder. Takst for tilslutning af regn- og spildevand stiger fra 51.608 kr. til 51.964 kr. (ekskl. moms).
Vejbidrag
Kommunalt vejbidrag er indregnet med 1.394.000 kr.
Der er på landsplan usikkerhed om, hvilken beregningsmodel, der skal anvendes til udregning af kommunalt vejbidrag, hvorfor der kan komme ændringer i løbet af 2020.
Særbidrag
Indtægten fra særbidrag er indregnet efter reel opgørelse for de berørte virksomheder.
Legalitetskontrol
Administrationen skal i forbindelse med legalitetskontrol påse, at
- Indtægtsrammen for budgetåret er overholdt
- "Hvile i sig selv" princippet er overholdt
- Lovgivning og de øvrige forvaltningsretlige principper er overholdt
Indtægtsramme:
Forsyningssekretariatet har udmeldt en endelig indtægtsramme for 2020 for Svendborg Spildevand A/S. Forsyningssekretariatet har fremsendt afgørelse til indtægtsramme, som er sat til 108.626 t.kr.
Af budgettet fremgår, at Svendborg Spildevands omkostninger er sat til 97.084t.kr. Indtægtsrammen vurderes derfor for overholdt.
"Hvile i sig selv":
Det bærende princip om "hvile i sig selv" er overholdt - dvs. at der over en årrække er balance i forsyningsselskabets regnskab.
Lovgivning:
Betalingsvedtægt og Spildevandsplan:
Takstbladet overholder strukturen i den nye betalingsvedtægt (medregnet de seneste ændringer af takststruktur) og de overordnede rammer i Spildevandsplanen omkring fremtidige investeringer.
Investeringer:
I Svendborg Spildevand A/S opretholdes et højt investeringsniveau. Investeringerne sikrer, at de store værdier bevares og udbygges i takt med samfundets udvikling. Investeringerne er ligeledes med til at sikre højt serviceniveau og håndtering af klimatilpasninger mv. Ligeledes er investeringerne medvirkende til nedbringelse af de fremtidige drifts- og vedligeholdelsesudgifter.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
For 2020 er det ikke vurderet, at Svendborg Spildevand A/S skal anmode Svendborg Kommune om, at stille garanti over for KommuneKredit.
Lovgrundlag
Byrådet skal godkende selskabets takster og låneoptagelse, jævnfør kommunestyrelsesloven.
Området er detaljeret reguleret efter:
- Lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber mv., jf. lovbekendtgørelse 633 af 7. juni 2010 (med efterfølgende ændringer).
- Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber (Udmøntning af vandsektorforliget, BEK nr. 1235 10. oktober 2016
- Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold Lov nr. 469 af 12. juni 2009 (med efterfølgende ændringer).
- Bekendtgørelse om fastsættelse af den variable del af vandafledningsbidraget m.v. BEK nr. 1367 af 30. november 2015.
- Lovbekendtgørelse nr. 1323 af 11. november 2016 om afgift af spildevand.
- Bekendtgørelse om særbidrag for særligt forurenet spildevand nr. 1375 af 30. november 2015.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Indstillingen godkendes, idet sagen oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 9 Godkendelse af takster for Modtagestation Syddanmark (MOTAS) 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af takster for Modtagestation Syddanmark I/S (MOTAS) for 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådets endelige godkendelse, at
- Forslag til budget og takster for MOTAS 2020 godkendes.
- Området budgettilpasses når lov- og cirkulæremidlerne for både 2019 og 2020 udmøntes.
Sagsfremstilling
Af vedtægterne for Modtagestation Syddanmark I/S (MOTAS), fremgår det af § 11.8, at:
”De af repræsentantskabet indstillede gebyrer, jf. § 8.2, fremsendes til kommunernes godkendelse vedlagt bestyrelsens beretning og årsregnskabet for det forløbne regnskabsår samt budget for det kommende regnskabsår”.
Med Lovforslag nr. L119 (Finansloven) vedtaget af Folketinget d. 20. december 2018 blev kommunalbestyrelsens mulighed for at opkræve et generelt administrationsgebyr hos virksomheder på affaldsområdet ophævet.
Det betyder, at kommunalbestyrelserne fra 1. januar 2019 ikke længere må opkræve det generelle administrationsgebyr hos virksomhederne. Den fremtidige finansiering af opgaver, som det generelle administrationsgebyr for virksomheder tidligere dækkede, er endnu ikke fastlagt. I Svendborg Kommune har Vand og Affald indtil 2018 opkrævet administrationsgebyrer fra virksomheder og udbetalt en andel til MOTAS I/S. I 2018 udgjorde denne andel 123.900 kr.
I Finansloven er der fra 2019 afsat en årlig ramme på 50 mio. kr. til finansiering af nogle af disse opgaver gennem bloktilskuddet. Når der er indgået aftale om tildeling af DUT-midler for 2020, vil midler for 2019 blive udbetalt med tilbagevirkende kraft.
Udarbejdelse af budget 2020 for MOTAS I/S har indeholdt drøftelser af det generelle erhvervsaffaldsgebyrs ophævelse med finansloven 2019, da MOTAS I/S har fået en andel af dette gebyr.
Imidlertid er det ikke givet, at beløbet modsvarer de faktiske udgifter som kommunerne hidtil har afholdt ved hjælp af de opkrævede gebyrer. For at imødekomme dette, er udgangspunktet for budget for 2020 for Motas I/S, at administrationsgebyret som Motas I/S hidtil har modtaget fremover reduceres med ca. 1/3.
For at kompensere for det reducerede administrationsgebyr fra interessentkommunerne og for, at opnå et 0 resultat har MOTAS I/S valgt at øge de fleste af taksterne. Det kan tilføjes, at det er første gang siden 2013, at taksterne er øget.
På næste brugergruppemøde den 28. november 2019 vil administrationen tage initiativ til at drøfte de udgifter, der skal finansieres af lov- og cirkulæremidlerne i fremtiden ud fra Lighedsprincippet, ”Hvile-i-sig selv” princippet og ”Forureneren betaler” princippet. Administrationen ønsker at få opstillet beregnet og hvilke udgifter, der dækkes via disse midler.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommune må forventes at skulle dække den andel af det tidligere opkrævede erhvervsaffaldsgebyr på 123.900 kr. for 2019 og 82.608 kr. for 2020. Når der er indgået aftale om tildeling af lov- og cirkulæremidlerne for 2020, vil disse samt midlerne for 2019 blive udbetalt med tilbagevirkende kraft. Det forudsættes, at lov- og cirkulæremidlerne kan finansiere MOTAS’ andel af erhvervsaffaldsgebyret.
Lovgrundlag
Affaldsaktørbekendtgørelsen nr. 1753 af 27. december 2018
Affaldsbekendtgørelsen nr. 224 af 8. marts 2019
Miljøbeskyttelsesloven, lovbekendtgørelse nr. 681 af 2. juli 2019
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Indstillingen godkendes, idet sagen oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 10 Fremtidige drift af kreaturprammen "YRSA"
+Beslutningstema
Udgifterne til kreaturprammen Yrsa er på grund af øgede drifts- og reparationsudgifter steget meget de senere år. Der vurderes derfor behov for en ny politisk stillingtagen til den fremtidige drift af Yrsa. Langeland Kommune ejer kreaturprammen og Svendborg, Faaborg-Midtfyn og Ærø kommuner afholder efter fordelingsnøgle driftsudgifterne til prammen.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget tiltræder Langeland Kommunes beslutning om, at drift og administration af Yrsa fortsætter i næste Natura 2000 handleplan med fokus på yderligere indtægtsoptimering, men forsøges udbudt til anden kommune eller eksternt firma.
Sagsfremstilling
I 2004 investerede det tidligere Fyns Amt med støtte fra EU i kreaturprammen Yrsa. Yrsa skulle gøre det lettere at få kreaturer og får ud på de små ubeboede øer og holme og dermed være med til at sikre afgræsning af flere strandenge i Øhavet. Øhavets Smakkecenter varetog den daglige drift og vedligeholdelse af Yrsa og Fyns Amt dækkede driftsunderskuddet.
I forbindelse med kommunalreformen overdrog Fyns Amt Yrsa til Langeland Kommune, der indgik en lignede driftsaftale med Øhavets Smakkecenter gældende fra 1. januar 2007 (se bilag). Yrsa betjener øer beliggende i Faaborg-Midtfyn, Svendborg, Ærø og Langeland kommuner, og de 4 kommuner afholder driftsudgifterne/underskuddet efter en fordelingsnøgle beregnet ud fra størrelsen af øerne i de enkelte kommuner.
På møder mellem de 4 kommuner har der været fremsat forslag om, at den daglig drift og administration overgik til Ærø eller Svendborg kommune, eller helt at udbyde driften af Yrsa. Dette ud fra en eventuel mulig driftsoptimering af Yrsa ved øget udnyttelse til indtægtsgivende sejlads, der helt eller delvis kunne dække driftsunderskuddet i forbindelse med transport af dyr til øerne. Langeland Kommunes beslutning vedrørende fremtidige drift af kreaturprammen ”YRAS” er vedlagt ved bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Yrsa har i gennemsnit haft et driftsunderskud på ca. 200.000 kr. om året. Enkelte år har der været ekstraudgifter til større reparationer. I 2018 blev der lavet en hovedreparation af skibet, og der forventes ikke større reparationer de kommende år.
Svendborg Kommunes andel af udgifterne udgør, efter en fordelingsnøgle baseret på areal, ca. 37 % af de samlede udgifter. Det forventes, at driften af Yrsa de kommende år vil ligge på godt 200.000 kr. om året, hvoraf Svendborg Kommunes andel vil være ca. 70.000 kr. om året.
Pengene er disponeret på Natura 2000-indsatsen.
Lovgrundlag
Miljømålsloven fastlægger rammerne for planlægning inden for de internationale naturbeskyttelsesområder og miljøministeren udarbejder en Natura 2000-plan for Natura 2000- områderne. Kommunalbestyrelserne skal på baggrund heraf udarbejde handleplaner, der prioriterer den forventede forvaltningsindsats i planperioden. I henhold til statens Natura 2000-plan skal der sikres afgræsning på mange arealer, herunder de små øer i Øhavet. Kommunerne Faaborg-Midtfyn, Svendborg, Ærø og Langeland har i fællesskab udarbejdet handleplan for, hvordan Natura 2000-planen for område nr. 127, Sydfynske Øhav 2016- 2021 vil blive gennemført. Planerne gennemføres som udgangspunkt via frivillige aftaler og tilskudsordninger for lodsejerne. Men af den fælles handleplan fremgår det også, at kommunerne bidrager økonomisk til transport af dyrene til øerne ved at drive kreaturfærgen Yrsa.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Indstillingen godkendes.
Punkt 11 Drøftelse af politiske ønsker til handleplan for klima- og energitiltag.
+Beslutningstema
Drøftelse af politiske ønsker i forbindelse med udarbejdelse af handleplan for klima- og energitiltag.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter ønsker til hovedprincipper og proces for udarbejdelse af handleplan for klima- og energitiltag.
Sagsfremstilling
Klima- og Energipolitikken indeholder indsatsområder i 2020 til 2025. Indsatsområderne dækker kommunens egen drift og byggeri samt indsatsområder målrettet borgere og virksomheder.
I forbindelse med udmøntningen af strategien skal der udarbejdes handleplaner, der sikre, at kommunens mål kan opfyldes.
Administrationen ønsker, at udvalget drøfter hovedprincipperne for denne handleplan, herunder processen for dens udarbejdelse. Drøftelsen kan med fordel tage afsæt i følgende spørgsmål:
Hovedprincipper
Kommunen som virksomhed
- Hvilken politisk proces skal sikre forankring i den kommunale organisation?
- Skal handleplanen indeholde få og fokuserede indsatser med stor effekt eller mange små indsatser med mindre effekt?
- Hvilken periode skal handleplanen dække?
- På hvilken måde skal kommunens selskaber inddrages?
Kommunen som geografisk område
- Hvilken inddragelsesproces skal lægges til grund for handleplanen?
- Hvordan skal handleplanen koordineres med den fælles fynske vision for grøn omstilling?
- Hvilken faciliteterende rolle skal kommunen have?
Derudover udarbejder administrationen som led i forslag til handleplan et konkret forslag til retningslinjer for vurdering af konsekvenser af CO2-udledningen til politisk godkendelse, jævnfør Økonomiudvalgets beslutning af 19. november 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Ingen.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Udvalget drøftede sagen og anmodede administrationen om at udarbejde et udkast til en proces for arbejdet med en handleplan for klima- og energitiltag på baggrund af de afgivne bemærkninger.
Punkt 12 Høring af regional udviklingsstrategi 2020-2023
+Beslutningstema
Regionsrådet i Syddanmark har sendt udkast til den regionale udviklingsstrategi 2020-2023, Fremtidens Syddanmark, i offentlig høring.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- udvalget drøfter fremsendte forslag til Regional udviklingsstrategi 2020- 2023.
- udvalget tilkendegiver evt. bemærkninger med henblik på et samlet høringssvar.
Sagsfremstilling
Udkast til regional udviklingsstrategi er udarbejdet med henblik på et fælles afsæt for den regionale udviklingsindsats i de næste fire år. Strategiforslaget er blevet til i et bredt samarbejde og i dialog med parter i hele regionen. Parterne har i fællesskab formuleret konkrete forslag til, hvilke udfordringer Syddanmark bør adressere, og hvilken fælles retning, strategien skal sætte.
Strategien understøtter FN’s verdensmål og sætter rammen for den regionale udviklingsstrategi. Verdensmålene sætter retning og giver et fælles afsæt for indsatserne inden for strategiens forskellige spor. Det fælles perspektiv på arbejdet sikrer samtidig sammenhæng på tværs af områderne. Strategien sætter fokus på de områder, hvor regionen kan spille en særlig rolle. Dette har afledt følgende seks strategispor:
- Grøn omstilling, klima og ressourcer
- Rent vand og jord
- Kompetencer til fremtiden
- Sunde levevilkår
- En attraktiv og oplevelsesrig region
- Mobilitet for alle
For hvert strategispor er der udarbejdet tre retningsgivende regionale mål, som bidrager til at imødegå udfordringerne eller til at realisere særlig regionale potentialer.
Proces for høring i Svendborg Kommune
Udkast til regional udviklingsstrategi behandles i fagudvalgene og i Økonomiudvalget. Efterfølgende udarbejdes et samlet høringssvar.
Sidste frist for at afgive høringssvar er 17. januar 2020.
Lovgrundlag
Lov om regioner §5 stk. 2
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 02-12-2019
Drøftet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Drøftet. Udvalget har ikke bemærkninger til udkastet til udviklingsstrategien.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-12-2019
Drøftet.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Udvalget drøftede forslaget til regional udviklingsstrategi.
Punkt 13 Orientering om kommunernes administration af adgang til naturen
+Beslutningstema
Orientering om resultater af forskningsprojekt vedrørende sager om adgang til naturen.
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Administrationen i Svendborg Kommune blev i foråret 2019 kontaktet af Københavns Universitet (KU), nærmere Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO), der som en del af forskningsprojektet ’Barrierer for offentlighedens adgang til naturen’, anmodede om aktindsigt i samtlige af kommunens sager vedrørende adgangsreglerne i naturbeskyttelsesloven fra perioden 2007 – 2018. Da KU også havde fokus på broer, og deres eventuelle hindring af adgang langs kysten, ønskedes også aktindsigt i kommunens afgørelser om broer, men kun fra 2018.
Svendborg Kommune var én af i alt 30 kommuner, der indgik i undersøgelsen. Det ønskede ret omfattende materiale, som også omhandlede de sager, vi har behandlet via det forpligtende samarbejde med Langeland og Ærø kommuner, blev fremsendt til KU.
I oktober 2019 modtog Svendborg Kommune resultaterne af KU’s undersøgelse af sager vedrørende naturbeskyttelseslovens adgangsregler i kommuner og for nævn og domstole.
Resultaterne er 3 IFRO-rapporter og en adgangsretlig lovsamling, som kort beskrives herunder og ellers er vedlagt som bilag.
IFRO - rapport nr. 272:
Denne rapport indeholder en samlet og detaljeret fremstilling af adgangsreglerne gennem årene, med fokus på de væsentligste retlige problemstillinger vedrørende reglernes forståelse og offentlighedens færdselsmuligheder - se bilag 1.
Bemærkning: En sag fra Svendborg Kommune er omtalt på side 28 og 32 i rapport nr. 272.
Med udspring i denne rapport, er der udgivet en række aktivitetsbaserede videnblade, som forklarer adgangsreglerne enkelt og tydeligt for almindelige mennesker uden særlige juridiske forudsætninger. De i alt 17 videnblade kan hentes på svendborg.dk under ’Brug naturen’.
IFRO - rapport nr. 286:
Denne rapport gennemgår regler og retlige rammer for, hvornår en ejer kan hindre offentlighedens adgang, og hvornår myndigheden kan påbyde hindringen fjernet, herunder skiltning eller fysiske forhindringer – se bilag 2.
IFRO – rapport nr. 288:
Denne rapport indeholder opgørelser og analyser af sager for kommuner, nævn og domstole vedrørende naturbeskyttelseslovens adgangsregler i perioden 2007 – 2018.
Af sammenfatningen fremgår, at antal adgangssager i kommunerne er stigende, at den dialogbaserede forvaltning indebærer, at mange sager ikke ender som afgørelser men som henstillinger uden en afgørelse dvs. at sagerne ikke bliver prøvet i klagenævnet, at borgerhenvendelser ligger bag de fleste kommunale tilsynssager, at halvdelen af alle afgørelser vedrører naturbeskyttelseslovens § 26a (nedlæggelse af veje og stier) og tilsvarende fylder mest i klagenævnet, at antallet af adgangssager for klagenævnet ser ud til at være faldende samt at der kun er publiceret 12 domme i perioden 2007-2018 – se bilag 3.
Bemærkning:
Af rapportens oversigt side 4 fremgår det, at sager fra Svendborg Kommune (inklusiv sager behandlet for Langeland Kommune) udgør 132 adgangssager for perioden 2007 – 2018, hvilket er det næst højeste antal sager ud af de 30 kommuner med Odsherred Kommune som topscorer med 137 sager i samme periode.
Af rapportens side 16 henvises til nogle af Svendborg Kommunes afgørelser.
Af rapportens side 18-19 og 22 henvises til afgørelser truffet i klagenævnet som følge af påklage af Svendborg Kommunes afgørelser.
Lovsamling:
Københavns Universitet har udarbejdet en lovsamling ’Den lille ADGANGSRETLIGE LOVSAMLIG’, som giver et hurtigt overblik over de love og bekendtgørelser, som skal varetages, når myndigheden behandler sager om offentlighedens adgang til naturen – se bilag 4.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.
Lovgrundlag
Relevant lovgivning fremgår af bilag 4.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Punkt 14 Evaluering af udvalgets arbejde
+Beslutningstema
Evaluering af udvalgets arbejde.
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget drøfter sagen.
Sagsfremstilling
På Byrådets seminar i juni 2018 besluttede alle fagudvalg, at der årligt skal ske en evaluering af udvalgets arbejde på udvalgets møde i december.
Udvalget besluttede at evaluere og drøfte følgende:
- Hvordan opleves den politiske arbejdsplads i udvalget?
- Hvordan opleves samarbejde med kollegerne i udvalget?
- Hvad er forventningerne til administrationen?
- Hvordan fungerer samspillet med administrationen?
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Udvalget drøftede sagen.
Punkt 15 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Invitation til KL's TEKNIK MILJØ '20 den 16. og 17. april 2020.
Orientering om det seneste møde i Det Grønne Råd.
Orientering vedrørende indsamling af tøj på genbrugspladserne.
Orientering vedrørende “kystsikring” ud for Strandgårdsvej 17 og 21.
Orientering om kommunens muligheder som myndig har for at stille krav til rensningsanlægget om kvaliteten af det rensede spildevand. (Henvisning til “Dansk miljøteknologi” s artikel i sidst udsendte blad).
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 03-12-2019
Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning om, at der orienteres mere grundigt på det kommende udvalgsmøde om det senest afholdte møde i Grønt Råd.